Die min kun je in principe gewoon d.m.v. een soort regel (wat jij postte zojuist) altijd buiten de wortel halen?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 18:18 schreef Riparius het volgende:
[..]
Bij onevenmachtswortels kun je binnen de reële getallen wel de wortel nemen van een negatief getal. En aangezien
3√(−1) = −1
heb je dus ook
3√(−12) = 3√((−1)·12) = 3√(−1)·3√12 = −3√12
Breng eerst het minteken vóór het wortelteken, en daarmee vóór de breuk, aangezien a/(−b) = −a/b.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 18:08 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast:
5√7 / 5√-27
Hoe ga ik met die -27 om in priemgetallen? Ik wil het ontbinden zodat ik de priemgetallen heb.. Maar moet ik dan gewoon beginnen met -27 / 3 of -27 / -3 ?
Niet altijd, alleen bij onevenmachtswortels. En het is niet een of andere duistere regel, maar gewoon de regelquote:Op vrijdag 6 juni 2014 18:20 schreef Super-B het volgende:
[..]
Die min kun je in principe gewoon d.m.v. een soort regel (wat jij postte zojuist) altijd buiten de wortel halen?
Je bent een held. Dank je wel!quote:Op vrijdag 6 juni 2014 18:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet altijd, alleen bij onevenmachtswortels. En het is niet een of andere duistere regel, maar gewoon de regel
n√(a·b) = n√a · n√b
Let wel op dat deze regel voor even n alleen geldt als a en b beide niet negatief zijn. Bij oneven n mogen a of b (of beide) wel negatief zijn.
Geef eens een voorbeeld en laat zien hoe je dat zelf zou herleiden.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 19:32 schreef Super-B het volgende:
Hoe vermenigvuldig/deel je wortels die ongelijk aan elkaar zijn? Gewoon herschrijven naar machtenvorm en vervolgens de regels voor machten toepassen?
Drie voorbeelden (twee m.b.t. machten en wortels en één m.b.t. ongelijke wortels):quote:Op vrijdag 6 juni 2014 19:42 schreef Riparius het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld en laat zien hoe je dat zelf zou herleiden.
Nee, die factor 2 staat in de noemer van de breuk en is dus 1/2 = 2−1.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 19:50 schreef Super-B het volgende:
[..]
Drie voorbeelden (twee m.b.t. machten en wortels en één m.b.t. ongelijke wortels):
1 / (2 4√2) --> 2-1/4 * 2
Tuurlijk weet je dit wel. 3 = 2√9, dusquote:3 / ²√3 -- > geen idee vanwege die 3 in de teller?
Nee. Je hebt voor a > 0quote:²√2 : ³√2 --> 2-1/2 : 2-1/3 en vervolgens ....dan:
2-1/6 volgens de machtregel van het delen van letters/getallen met machten.
Die tweede begrijp ik geen donder van.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, die factor 2 staat in de noemer van de breuk en is dus 1/2 = 2−1.
1 / (2·4√2) = 2−1·2−1/4 = 2−5/4
[..]
Tuurlijk weet je dit wel. 3 = 2√9, dus
3 / 2√3 = 2√9 / 2√3 = 2√(9/3) = 2√3
[..]
Nee. Je hebt voor a ≥ 0
n√a = a1/n
en
ap : aq = ap−q
dus
2√2 : 3√2 = 21/2 : 21/3 = 21/2 − 1/3 = 21/6
Vierkantswortels komen zo vaak voor dat men de 2 dan meestal weglaat, dus 2√9 is hetzelfde als √9. En je weet toch dat 3 = √9 en ook dat voor a,b > 0 geldtquote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Die tweede begrijp ik geen donder van.Ik snap die overgang niet van het begin naar 3 / 2√3
Laat maar heb het al!quote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vierkantswortels komen zo vaak voor dat men de 2 dan meestal weglaat, dus 2√9 is hetzelfde als √9. En je weet toch dat 3 = √9 en ook dat voor a,b > 0 geldt
√a / √b = √(a/b)
Dus hebben we
3 / √3 = √9 / √3 = √3
Andere manier: vermenigvuldig teller en noemer van 3 / √ 3 met √3, dan krijg je
3 / √3 = 3√3 / 3 = √3
Is het ook goed als ik jouw methode voor die tweede gebruik? Dus een deling met wortels oplossen dmv priemgetallen ipv de wortel met hetzelfde wortel te vermenigvuldigen?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, die factor 2 staat in de noemer van de breuk en is dus 1/2 = 2−1.
1 / (2·4√2) = 2−1·2−1/4 = 2−5/4
[..]
Tuurlijk weet je dit wel. 3 = 2√9, dus
3 / 2√3 = 2√9 / 2√3 = 2√(9/3) = 2√3
[..]
Nee. Je hebt voor a ≥ 0
n√a = a1/n
en
ap : aq = ap−q
dus
2√2 : 3√2 = 21/2 : 21/3 = 21/2 − 1/3 = 21/6
Nog éénquote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vierkantswortels komen zo vaak voor dat men de 2 dan meestal weglaat, dus 2√9 is hetzelfde als √9. En je weet toch dat 3 = √9 en ook dat voor a,b > 0 geldt
√a / √b = √(a/b)
Dus hebben we
3 / √3 = √9 / √3 = √3
Andere manier: vermenigvuldig teller en noemer van 3 / √ 3 met √3, dan krijg je
3 / √3 = 3√3 / 3 = √3
Je wil hier kennelijk 5√7 vermenigvuldigen met 5√(74) om 5√(75) = 7 te krijgen in de noemer, maar dan moet je de teller ook vermenigvuldigen met 5√(74).quote:Op vrijdag 6 juni 2014 20:34 schreef Super-B het volgende:
[..]
Nog één
7 / 5√7
Ik gebruikte de priemgetallen methode en dus:
5√7 * 7^4 (om zodoende een 5e macht ervan te maken) levert dus op 5√2401 en dat is gewoon 7
Nee, zo werkt dat niet, omdat je iets anders doet dan je beweert. Je hebt de noemer niet vermenigvuldigd met 74 en dus mag je de teller ook niet vermenigvuldigen met 74. Je hebt de noemer immers vermenigvuldigd met 5√(74) en dus moet je nu de teller ook vermenigvuldigen met 5√(74). En dan krijg je voor de tellerquote:en dan de teller:
7 = 5√16807
Ja, maar je moet hier niet met van die grote getallen gaan rekenen. Je kunt wel zeggen dat
7 = 5√(75)
Aangzien ook de noemer weg is gewerkt dmv 7^4 via de priemgetallen methode, dus ook de teller met 7^4 vermenigvuldigen dus:
Hoe verandert 7 / 71/5 opeens in 74/5 ?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je wil hier kennelijk 5√7 vermenigvuldigen met 5√(74) om 5√(75) = 7 te krijgen in de noemer, maar dan moet je de teller ook vermenigvuldigen met 5√(74).
[..]
Nee, zo werkt dat niet, omdat je iets anders doet dan je beweert. Je hebt de noemer niet vermenigvuldigd met 74 en dus mag je de teller ook niet vermenigvuldigen met 74. Je hebt de noemer immers vermenigvuldigd met 5√(74) en dus moet je nu de teller ook vermenigvuldigen met 5√(74). En dan krijg je voor de teller
5√(75) · 5√(74) = 5√(79)
En de breuk wordt dan
5√(79−5) = 5√(74)
Maar denk je nu echt dat dit handig is? Wat zou je denken van
7 / 5√7 = 7 / 71/5 = 74/5 = 5√(74) = 5√2401
?
Ik heb dit keer dit gedaan:quote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je wil hier kennelijk 5√7 vermenigvuldigen met 5√(74) om 5√(75) = 7 te krijgen in de noemer, maar dan moet je de teller ook vermenigvuldigen met 5√(74).
[..]
Nee, zo werkt dat niet, omdat je iets anders doet dan je beweert. Je hebt de noemer niet vermenigvuldigd met 74 en dus mag je de teller ook niet vermenigvuldigen met 74. Je hebt de noemer immers vermenigvuldigd met 5√(74) en dus moet je nu de teller ook vermenigvuldigen met 5√(74). En dan krijg je voor de teller
5√(75) · 5√(74) = 5√(79)
En de breuk wordt dan
5√(79−5) = 5√(74)
Maar denk je nu echt dat dit handig is? Wat zou je denken van
7 / 5√7 = 7 / 71/5 = 74/5 = 5√(74) = 5√2401
?
Welke rekenregel voor machten ken je met betrekking tot delingen?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:36 schreef Super-B het volgende:
[..]
Hoe verandert 7 / 71/5 opeens in 74/5 ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leer de regels nu eens goed en pas ze systematisch toe...
Weer de bekende rekenregelquote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:36 schreef Super-B het volgende:
[..]
Hoe verandert 7 / 71/5 opeens in 74/5 ?
Omdat je de vraag verkeerd interpreteert of overschrijft. Er staat nu ergens a-2. Dat is wiskundige onzin.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 21:59 schreef Super-B het volgende:
((a-²)³(2a³)²)²
Ik kom uit op -a12 * 16a12
Dus -16a24
Antwoordenboek zegt 16a i.p.v -16 ?!
Oeps er moest -a^2 staan.. voor de rest staat het er zo.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 22:56 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Omdat je de vraag verkeerd interpreteert of overschrijft. Er staat nu ergens a-2. Dat is wiskundige onzin.
Ik weet niet wat de goede formulering van de vraag wel is, maar bedenk je dit:
(-a)2 = -a*-a =a2, maar -(a2) = -a2. Of een getal eerst gekwadrateerd wordt en dan negatief wordt of andersom is dus essentieel.
Dan heeft het precies met mijn opmerking te maken. Heb je die gelezen?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:38 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oeps er moest -a^2 staan.. voor de rest staat het er zo.
((−a2)3(2a3)2)2 = (−a6·22·a6)2 = (−4a12)2 = (−4)2(a12)2 = 16a24quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:38 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oeps er moest -a^2 staan.. voor de rest staat het er zo.
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 7 juni 2014 15:07 schreef Super-B het volgende:
Ik heb de uitslag van de wiskunde deficiëntie toets ontvangen via de post. Ik heb een 7,0 behaald!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Thanks!quote:
Gefeliciteerd!!!quote:Op zaterdag 7 juni 2014 19:41 schreef nodig het volgende:
Gefeliciteerd SuperB! Ik ben ook geslaagd, met een 8,6
Heb ik mij de hele tijd voor niks druk gemaaktquote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:53 schreef Super-B het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!!
Alleen nog mijn cijfergemiddelde. Enige wegversperring op dit moment!
Ik was vandaag en gister nog keihard aan het leren voor de herkansing.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:08 schreef nodig het volgende:
[..]
Heb ik mij de hele tijd voor niks druk gemaakt![]()
Achja![]()
Ik denk dat mijn motivatie naar een nulpunt was gedaald als ik een onvoldoende hadquote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:16 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik was vandaag en gister nog keihard aan het leren voor de herkansing.
Gelukkig heb ik voor niks geleerd. Liever voor niks leren dan daadwerkelijk moeten herkansen.![]()
![]()
Alleen nog die cijfergemiddelde en dan is het echt feest!![]()
![]()
Wil je nog voor mij bidden?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:18 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik denk dat mijn motivatie naar een nulpunt was gedaald als ik een onvoldoende had![]()
Ik zit wel goed met mijn gemiddelde, ik ben dus zo goed als binnen
hoekpositiequote:Op woensdag 18 juni 2014 17:05 schreef netchip het volgende:
Hmm, even een vraag. Als je hebt:Waarin φ(t) de hoek is, en dus Omegaphi(t) de hoeksnelheid is, wat voor soort functie is φ(t) dan?
quote:Op woensdag 18 juni 2014 17:05 schreef netchip het volgende:
Hmm, even een vraag. Als je hebt:Waarin φ(t) de hoek is, en dus Omegaphi(t) de hoeksnelheid is, wat voor soort functie is φ(t) dan?
Is sin(x) een voorbeeld van zo'n functie?
Ken je de productregel of de quotiëntregel? Volgens mij is het niet mogelijk om dit met alleen de kettingregel te doen, maar daar denkt Riparius vast anders overquote:Nog een vraag:is het mogelijk om van y de afgeleide te bepalen met alleen de kettingregel? Ik had namelijk:
en
waardoor
en
.
met behulp van de kettingregel. En
. Ik heb geen idee hoe ik nu verder moet.
Dat was een tikfoutjequote:Op woensdag 18 juni 2014 21:21 schreef Alrac4 het volgende:
[..]kan iedere functie zijn die van de tijd afhangt. In veel situaties is dit een periodieke functie, dus dan kom je vaak bij een sinus of cosinus uit, maar dat hoeft zeker niet!
Klein detail, sin(x) voldoet niet hieraan, want deze functie is afhankelijk van x en niet van t
[..]
Ken je de productregel of de quotiëntregel? Volgens mij is het niet mogelijk om dit met alleen de kettingregel te doen, maar daar denkt Riparius vast anders over
Je maakt hier wel een foutje met de kettingregel. Als jeberekent, moet je ook de afgeleide van de sinus meenemen. Snap je?
Je was kennelijk niet alleen de productregel maar ook de quotiëntregel vergeten. Wonderlijk dat je je dan de kettingregel nog wel kon herinneren. Er is nochtans een eenvoudig ezelsbruggetje om de zowel de productregel als de quotiëntregel af te leiden uit de kettingregel. Ga uit van de bekende rekenregelquote:Op woensdag 18 juni 2014 21:33 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik heb al een tijdje niet meer gedifferentieerd, ik was de hele productregel vergeten![]()
Inderdaad. Het zal je na lezing van het bovenstaande duidelijk zijn dat het in principe mogelijk is het gebruik van de product- en quotiëntregel te vermijden door gebruik te maken van logaritmisch differentiëren, maar ik raad dit niet aan, en zeker niet aan iemand die de kettingregel niet foutloos kan toepassen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:21 schreef Alrac4 het volgende:
Ken je de productregel of de quotiëntregel? Volgens mij is het niet mogelijk om dit met alleen de kettingregel te doen, maar daar denkt Riparius vast anders over
De uitdrukking df geeft een zogenoemde differentiaalvorm weer. Differentiaalvormen zijn in het algemeen sommen van uitdrukkingen fdg, waarbij f en g functies zijn:quote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:57 schreef Maarten9191 het volgende:
Ik ben momenteel een keuze-onderwerp aan het voorbereiden van het mondeling examen VWO WisB dat halverwege volgende maand plaatsvind. Het gekozen onderwerp is voortgezette integraalrekening. Het gaat aardig, maar ik betrap mezelf erop dat ik werk met trucjes: ik pas de stappen toe, maar ik begrijp de onderliggende gedachte niet echt. Het begint eigenlijk al bij de volgende (basis-)notatie:
df(x) = f'(x) * dx
df(x) staat voor de afgeleide van f(x), nietwaar? Maar dan zou df(x) = f'(x) toch waar zijn? Waarom staat dx er dan achter? Want dx is toch niets anders dan de afgeleide van x? Of is dit net als bij kettingregel met bijvoorbeeld:
d(x2 + 5)3 = d(u3) = 3u2 * u' = 3(x2 + 5)2 * 2x
Voor de duidelijkheid: ik ben dus wat in de war over de betekenis en toepassing van dx. Bij voorbaat dank
Goed om te horen. Op Wikipedia staat ook een heel stuk over differentiaalvormen, waarin ook meer algemene ruimten met meerdere dimensies behandeld worden (mijn post beperkt zich slechts tot differentiaalvormen op een rechte lijn).quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:19 schreef Maarten9191 het volgende:
Amoeba en thabit, bedankt! Het is nu wél duidelijk
Dat moet je zo niet opschrijven. De kettingregel luidt in de notatie van Leibnizquote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:57 schreef Maarten9191 het volgende:
d(x2 + 5)3 = d(u3) = 3u2 * u' = 3(x2 + 5)2 * 2x
Voor de duidelijkheid: ik ben dus wat in de war over de betekenis en toepassing van dx. Bij voorbaat dank
Ik moet ook dat mondeling gedoe doen. Alleen weet ik niet waar ik me op moet voorbereiden. Heb jij mischien nuttige informatie hierover?quote:Ik ben momenteel een keuze-onderwerp aan het voorbereiden van het mondeling examen VWO WisB dat halverwege volgende maand plaatsvind
Geen ervaring met Google Analytics data, wel bijna in het bezit van m'n bachelor diploma Econometrie, dus wieweet?quote:Op donderdag 19 juni 2014 17:50 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Hallo Allemaal,
Ik zit echt met een probleempjeVoor school ben ik al zo ontzettend lang bezig met het analyseren van kwantitatieve gegevens uit Google Analytics. Mijn eindrapport moet minimaal 3 verschillende beschrijvende Statistische methodes en minimaal 2 verschillende verklarende statistische methodes bevatten.
Nu was de ondersteuning in dit cijfermatig gebeuren vanuit de opleiding BAR-slecht. Ik heb meerdere malen tijdens een vragen tienminuutje geprobeerd wijzer te worden, maar in deze tien minuten werd ik niet wijzer, maar juist meer verward. Volgens mij zijn hier mensen die echt verstand hebben van correlaties, regressies en dergelijke. Kan iemand mij op weg helpen met eventueel een voorbeeld?
PS. we worden geadviseerd om met Excel te werken.
Bedankt nog voor de reactie, maar het is nu te laat. De deadline was helaas gisteren, maar ik hoop toch op een voldoende...quote:Op zondag 22 juni 2014 00:36 schreef qua111 het volgende:
[..]
Geen ervaring met Google Analytics data, wel bijna in het bezit van m'n bachelor diploma Econometrie, dus wieweet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |