Ik ben wel benieuwd hoe we dat moeten meten vooral oude data maken is niet mogelijk van andere planeten.quote:Op maandag 19 mei 2014 11:03 schreef Zwoerd het volgende:
Heb je een bron dat al die planeten een zelfde soort opwarming laten zien?
En het gaat ook kouder worden ... en het WORDT al kouder, zeker sinds de 50'er jaren. (Nog een klik)quote:Op maandag 19 mei 2014 12:41 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Neem je 1998 als startpunt zie je geen stijgende trend, neem je 2000 als startpunt zie je die wel weer. Cherry Picking heet dat. Feit is dat dit te korte periodes zijn om de klimaattrend weer te geven, je kijkt immers tegen een bult ruis aan van bijvoorbeeld El Nino's en La Nina's. Dit kan de onderliggende trend maskeren. Er lijkt dit jaar een nieuwe El Nino te ontstaan, als dit gebeurt zullen de komende 2 jaar nieuwe temperatuur records neergezet worden. Dus als je vast wilt houden aan die redenatie, zul je dan ook moeten accepteren dat het 'Global warming is gestopt sinds 1998'-verhaal onzin bleek te zijn.
Maar waarom geef je geen antwoord op mijn vraag. Als zonne-activiteit afneemt zou het toch KOUDER moeten worden? Waarom zien we dit dan niet? En dan niet alleen de laatste 15 jaar, maar vanaf 1950 al.
Waar leid je dat uit af?quote:Op maandag 19 mei 2014 11:06 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dus dit neem jij niet serieus?
[..]
[..]
Bewijs dat de Zon het klimaat op Aarde kan veranderen en dat dat in het verleden ook is gebeurd moeten we dus negeren?
Heuh?! volgens die linkjes wordt het toch juist warmer?quote:Op maandag 19 mei 2014 13:03 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En het gaat ook kouder worden ... en het WORDT al kouder, zeker sinds de 50'er jaren. (Nog een klik)
Waarom zou de Aarde trouwens moeten afkoelen sinds 1950? Waar haal je dat jaartal vandaan?
Onzin ... bron?quote:Op maandag 19 mei 2014 13:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar leid je dat uit af?
Ik heb nergens gezegd dat de zon geen invloed heeft. Waar ik wel altijd een beetje om moet lachen is dat de invloed van de zon door sommige 'klimaatsceptici' wordt gezien als iets dat de variatie van het klimaat op aarde volledig verklaart, zonder menselijke invloed. Dat is toch echt onzin.
Yup ... de ene wetenschapper z'n mening tegenover de andere wetenschapper z'n mening. Quote-minen helpt niet in deze. De hele zin luidt :quote:Zoals dit artikel ook zegt:
"the majority of climate scientists and astrophysicists agree that the sun is not to blame for the current and historically sudden uptick in global temperatures on Earth, which seems to be mostly a mess created by our own species."
While evidence suggests ... (Ook al zeggen de bewijzen dit) the majority of ... agree the sun is not to blame (houden wetenschappers vol dat).quote:While evidence suggests fluctuations in solar activity can affect climate on Earth, and that it has done so in the past, the majority of climate scientists and astrophysicists agree that the sun is not to blame for the current and historically sudden uptick in global temperatures on Earth, which seems to be mostly a mess created by our own species.
Huh, het wordt al kouder sinds de jaren '50?quote:Op maandag 19 mei 2014 13:03 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En het gaat ook kouder worden ... en het WORDT al kouder, zeker sinds de 50'er jaren. (Nog een klik)
[ afbeelding ]
Waarom zou de Aarde trouwens moeten afkoelen sinds 1950? Waar haal je dat jaartal vandaan?
Leuk is dat het dus kennelijk kouder aan het worden is volgens TS maar dat dingen als gletsjers en ijskappen alsmaar harden smeltenquote:Op maandag 19 mei 2014 13:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Huh, het wordt al kouder sinds de jaren '50?
1950 pak ik, omdat vanaf toen de zonne-activiteit afneemt.
Yup ... gemiddelde temperatuur nu is lager dan toen. Dan heb ik het natuurlijk over de gemiddelde temperatuur op de hele Aarde in verhouding met bijvoorbeeld 1000 jaar ervoor, niet over de temperatuur op één bepaalde locatie.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Huh, het wordt al kouder sinds de jaren '50?
1950 pak ik, omdat vanaf toen de zonne-activiteit afneemt.
O, is dat zo? Bron?quote:Op maandag 19 mei 2014 13:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Leuk is dat het dus kennelijk kouder aan het worden is volgens TS maar dat dingen als gletsjers en ijskappen alsmaar harden smelten![]()
![]()
![]()
![]()
Zeeijs is geen landijs en het is logisch dat als er op Antarctica landijs smelt het zeeijs toeneemt.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:25 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
O, is dat zo? Bron?
Ik heb deze : http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=82160
Nogmaals : De Noordpool is niet al het ijs op Aarde. Gemiddeld & Globaal vs Localized data.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 19 mei 2014 13:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zeeijs is geen landijs en het is logisch dat als er op Antarctica landijs smelt het zeeijs toeneemt.
En hadden we te maken met een toename in zonneactiviteit. Nu hebben we te maken met een afname.quote:Ik had het overigens niet alleen over het Noordpoolgebied, maar overal op de hele wereld zijn gletsjers rap aan het verdwijnen.
Ondanks de goede cijfers kennelijk niet goed genoeg dus leg jij het me eens uit.quote:
Dankzij het smeltende landijs komt er meer water in de zee terecht. En hoe lager de zoutconcentratie in water hoe sneller het bevriest. Vergeet daarbij niet dat door de zeestromen rondom Antarctica dat water nog redelijk op zijn plek blijft ook en dus moeilijk zal vermengen met zeewater afkomstig uit andere gebieden.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ondanks de goede cijfers kennelijk niet goed genoeg dus leg jij het me eens uit.
PS.: Nog een leuk stukje leesmateriaal : http://isthereglobalcooling.com/
Maar door meer (een record dus) zee-ijs neemt het zoutgehalte van het water weer af toe (my bad) dus er zit een "cap" op de hoeveelheid zee-ijs dat kan ontstaan, tenzij de temperatuur daalt. Try again.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dankzij het smeltende landijs komt er meer water in de zee terecht. En hoe lager de zoutconcentratie in water hoe sneller het bevriest. Vergeet daarbij niet dat door de zeestromen rondom Antarctica dat water nog redelijk op zijn plek blijft ook en dus moeilijk zal vermengen met zeewater afkomstig uit andere gebieden.
Tenzij er steeds meer toevoer is van zoet water, wat dus kennelijk het geval is.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:42 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Maar door meer (een record dus) zee-ijs neemt het zoutgehalte van het water weer af toe (my bad) dus er zit een "cap" op de hoeveelheid zee-ijs dat kan ontstaan, tenzij de temperatuur daalt. Try again.
En ondanks dat is het netto-resultaat : meer ijs.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tenzij er steeds meer toevoer is van zoet water, wat dus kennelijk het geval is.
Try again.
quote:Well, the results are in, and the winner is.Don Easterbrook. Easterbrook also spoke at the Heartland conference, with a presentation entitled Are Forecasts of a 20-Year Cooling Trend Credible? Watch that online and you will see how scientists are supposed to talk: cool, rational, logical analysis of the data, and full explanation of it. All I ever see from the global warming alarmists, by contrast, is political public relations, personal attacks, ad hominem arguments, and name calling, combined with admissions that they cant defend their views in public debate.
...
Easterbrook suggests that the outstanding question is only how cold this present cold cycle will get. Will it be modest like the cooling from the late 1940s to late 1970s? Or will the paucity of sunspots drive us all the way down to the Dalton Minimum, or even the Maunder Minimum? He says it is impossible to know now. But based on experience, he will probably know before the UN and its politicized IPCC.
Hoe is dat quote mining? De context verandert helemaal niets aan de uitspraak dat de meerderheid van mening is dat de mens verantwoordelijk is en niet de zon. Je kunt gerust spreken van een consensus.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Onzin ... bron?
[..]
Yup ... de ene wetenschapper z'n mening tegenover de andere wetenschapper z'n mening. Quote-minen helpt niet in deze. De hele zin luidt :
[..]
While evidence suggests ... (Ook al zeggen de bewijzen dit) the majority of ... agree the sun is not to blame (houden wetenschappers vol dat).
Je doet het voorkomen alsof daar grote verdeeldheid of grote onzekerheid over bestaat. Niets is minder waar. Die verdeeldheid bestaat alleen in de politiek, de media, blogs en fora zoals deze. Met wetenschap heeft dat weinig te maken.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:18 schreef Googolplexian het volgende:
En dat is het hele punt van het verhaal. Data en een groep wetenschappers zeggen het één, andere wetenschappers zeggen het ander (en moeten steeds vaker op hun woorden terugkomen).
Over video's gesproken, heb jij de video die ik heb gepost bekeken?quote:Op maandag 19 mei 2014 13:18 schreef Googolplexian het volgende:
Dit is al uitgelegd in de eerste video maar ik heb het vermoeden dat je niet hebt gekeken.
De vraag is natuurlijk of er wel iets gedaan kan worden.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:17 schreef aloa het volgende:
Goeie discussie![]()
Helaas blijft het wereldwijd bij discussiëren en wordt er geen zak gedaan aan het hele probleem.
We gaan eraan.
En wat is precies de relevantie van zo'n tijdsschaal als we het hebben over de huidige opwarming en verandering in zonne-activiteit. Het is iig geen goed antwoord op mijn eerdere vraag.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:23 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Yup ... gemiddelde temperatuur nu is lager dan toen. Dan heb ik het natuurlijk over de gemiddelde temperatuur op de hele Aarde in verhouding met bijvoorbeeld 1000 jaar ervoor, niet over de temperatuur op één bepaalde locatie.
Lees eerder geposte linksquote:Op maandag 19 mei 2014 14:22 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En wat is precies de relevantie van zo'n tijdsschaal als we het hebben over de huidige opwarming en verandering in zonne-activiteit. Het is iig geen goed antwoord op mijn eerdere vraag.
En jij weet het beter dan die wetenschappers?quote:Op maandag 19 mei 2014 19:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Lees eerder geposte linksIk kan je iig geen goed (of beter gezegd : voor jou bevredigend) antwoord geven gezien veel van het klimaat nog onbekende stof is, zelfs voor de wetenschappers. Juist een reden om definitieve uitspraken van die wetenschappers met een korrel zout te nemen. Ze hebben de afgelopen jaren wel vaker terug moeten komen op hun woorden.
Het niet rekening houden met de geschiedenis is echter wel een garantie om in de toekomst te falen. Da's een zekerheid.
Le-zen. Of ben je nu aan het trollen?quote:Op maandag 19 mei 2014 19:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En jij weet het beter dan die wetenschappers?
Absoluut ... jammer dat de zg. climate change Global Warming wetenschappers echter bijna als regel kaartjes van de laatste 100 tot 200 jaar gebruiken. Ik durf wel te wedden dat de paleoklimatologen zich niet snel zullen scharen achter de Global Warming wetenschappers.quote:Op maandag 19 mei 2014 19:36 schreef barthol het volgende:
Ik denk dat paleoklimatologen heel erg rekening houden met de geschiedenis, de klimaat historie is hun onderzoeksgebied
Hoeveel zet je in?quote:Op maandag 19 mei 2014 19:43 schreef Googolplexian het volgende:
..... Ik durf wel te wedden dat .....
Of eigenlijk zijn het er nog 0 (nul) want Kukla is geen paleoklimatoloog, maar micropaleontoloog (= iemand die zich bezig houdt met microfossielen).quote:Voorlopig heb je er nog maar eentje, een 77 jarige
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:56 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Of eigenlijk zijn het er nog 0 (nul) want Kukla is geen paleoklimatoloog, maar micropaleontoloog (= iemand die zich bezig houdt met microfossielen).
George Kukla, 77, retired professor of paleoclimatology at Columbia University and researcher at the Lamont-Doherty Earth Observatoryquote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:56 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Of eigenlijk zijn het er nog 0 (nul) want Kukla is geen paleoklimatoloog, maar micropaleontoloog (= iemand die zich bezig houdt met microfossielen).
Oorzaak en gevolg. De vraag is : was de hogere CO² in het verleden een gevolg van een andere factor (vulkaan, inslag(en), oid) die bepalend was voor een toename in temperatuur of was de CO² de oorzaak van die toename?quote:Daarnaast vind ik het principe "Een ijstijd wordt altijd voorafgegaan door een periode van opwarming, er is nu opwarming *dus* komt er een ijstijd" best wel dunnetjes, vooral omdat de huidige CO2-gehaltes totaal niet vergelijkbaar zijn met die van toen. De Vostok-samples pieken op 280-300ppm en we zitten nu al rond de 400.
Geen idee hoe je eraan komt dat ik dat beweer en wijkt ook best af van het topic. Volgens mij zei ik (en niet voor de eerste keer) : "Nogmaals : De Noordpool is niet al het ijs op Aarde. Gemiddeld & Globaal vs Localized data."quote:Bytheway, Mr. Plexian, hoe precies bepaalt de temperatuur in het midden van Groenland de temperatuur in de rest van de wereld? Daar kon ik even zo snel geen wetenschappelijke publikatie over vinden.
Figure of speech, Mr. Wise. Maar als je erop staat : 5 eurocent voor je moeite.:Pquote:En ja, ik durf net als barthol de weddenschap aan, noem eens een bedrag?
Ja en iedereen weet dat de cyclus van Glacialen en Interglacialen zoals we die kennen van na het Plioceen heel erg te maken heeft met de Milankovitch Cycles (en onder een invloed van wat lagere CO2 concentraties in de atmosfeer) Wat dat betreft is het Plioceen overigens wel eens interessante tijd om naar te kijken, want toen waren de atmosferische CO2 concentraties net als nu zo rond de 400 PPM, en de temperatuur zoveel warmer als nu voor het einde van de Eeuw met de huidige opwarming voorspeld is. ( en de zeespiegel stond toen zo ongeveer 20 meter hoger dan nu.)quote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:56 schreef DarkSkywise het volgende:
......
Daarnaast vind ik het principe "Een ijstijd wordt altijd voorafgegaan door een periode van opwarming, er is nu opwarming *dus* komt er een ijstijd" best wel dunnetjes, vooral omdat de huidige CO2-gehaltes totaal niet vergelijkbaar zijn met die van toen. De Vostok-samples pieken op 280-300ppm en we zitten nu al rond de 400.
Hoe kom je daar bij? Dit is echt de vreemdste onzin die ik in jaren gehoord heb.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:23 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Yup ... gemiddelde temperatuur nu is lager dan toen. Dan heb ik het natuurlijk over de gemiddelde temperatuur op de hele Aarde in verhouding met bijvoorbeeld 1000 jaar ervoor, niet over de temperatuur op één bepaalde locatie.
quote:We are always being told that climate change sceptics are on the wrong side of science but it is remarkable how many of the most prominent voices in the climate change lobby are themselves not scientists.
David Miliband, who in 2006 as environment minister stated that the "scientific debate on climate change is now closed" - something no scientist would ever say - is a professional politician.
So too is Al Gore, a failed US presidential candidate who won a Nobel Prize for his errorstrewn film An Inconvenient Truth. The chairman of the IPCC itself is a railway engineer.
Maar vooralsnog ontwijk jij alle lastige vragen, dat is wel jammer...quote:
Snap je eigenlijk wel de rol van de Milankovitch Cycles bij de cyclus van glacialen en interglacialen die het Pleistoceen zo kenmerken?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:39 schreef Googolplexian het volgende:
Oorzaak en gevolg. De vraag is : was de hogere CO² in het verleden een gevolg van een andere factor (vulkaan, inslag(en), oid) die bepalend was voor een toename in temperatuur of was de CO² de oorzaak van die toename?
En dat die man vermoedelijk al 20 jaar met pensioen is vind jij geen probleem?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:39 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
George Kukla, 77, retired professor of paleoclimatology at Columbia University and researcher at the Lamont-Doherty Earth Observatory
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |