AH dank. Slotjequote:Op zaterdag 17 mei 2014 12:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ts is een pauper die geen geld heeft voor het kopen van superfoods.
Hipsters.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 11:13 schreef fucksuperfood het volgende:
Gezond eten, mijn reet!
Avocado’s, chia zaden, spinazie, walnoten en lijnzaad. Vijf ingrediënten die tegenwoordig in je smoothie MOETEN zitten. Heb je niet eens een blender in huis? Dan hoor je er helemaal niet bij. Gebruik je suikerklontjes? Dat kan niet meer! Een vervangende zoetstof is het hippe suiker anno 2014. Kook je NOG STEEDS met zonnebloemolie? Dat had je allang moeten vervangen door kokosolie! Want dat bevat middellange keten vetzuren. En dan heb je nog de term superfoods. Eén die je geregeld om de oren vliegt. Als je dit eet, ben je op en top gezond en kan je niks meer gebeuren. Ze bevatten namelijk een enorme concentratie aan antioxidanten, aminozuren, vitaminen, en mineralen.
Oké, op en top gezond en er kan mij niks meer gebeuren. Dat klinkt verleidelijk. En dat allemaal met het verantwoord veranderen van je voedsel. Laat ik beginnen met olie. Er moet elke dag gekookt worden dus als ik dat ga doen met kokosolie ben ik al een heel eind op de goede weg. Op het fietsje naar de gezondheidswinkel dan maar. Aangekomen bij het schap krijg ik de schrik van mijn leven! Tussen de ¤10 en ¤20,-??? Dat is voor een student een kleine week boodschappen! Laat maar zitten hoor. Vol goede moed naar het schap van de walnoten en chiazaden. Mijn hemel, ook van die belachelijk dure prijzen. Ik houd het voor gezien en besluit het voorlopig maar te houden bij de knorpakken, zonnebloemolie en bruin brood.
Dit is een situatie die menig student waarschijnlijk al meegemaakt heeft. Het klinkt allemaal mooi. Want wie wil er nou niet op en top gezond leven en verantwoord bezig zijn met zijn of haar voeding. Zo jammer dat je dan een klap in je gezicht krijgt door het zien van die hoge prijzen.
De overheid bezuinigt als een gek op de gezondheidszorg, maakt het eigen risico elk jaar weer duurder en schreeuwt van de daken dat we goed voor onszelf moeten zorgen. Daarentegen zijn de prijzen voor zo’n gezond leven abnormaal duur. Dat is toch een paradox? Of ligt dat aan mij? Hebben ze wel echt het beste met ons voor? Of is dit gewoon de zoveelste manier van leven die vroeg of laat achterhaald wordt?
Het internet staat niet alleen vol met artikelen waarin gepleit wordt voor super duur superfood, maar ook met tegenstrijdige berichten. Economieverslaggever Jeroen Schutijser plaatste een paar weken geleden een artikel waarin hij vermeldde dat er vaak geen wetenschappelijk bewijs is van de werking van superfood. Het is gewoon een claim die economische groei bevordert. Heel slim, aangezien iedereen gezonder wil leven en alles aangrijpt en gelooft wat er op hun bordje wordt voorgeschoteld. Het voedingscentrum stelt zelfs dat een overschot aan superfood gevaarlijk kan zijn, omdat men een eenzijdig eetpatroon zou ontwikkelen. Ik begin steeds meer aan het peperdure fenomeen te twijfelen. Men teerde vroeger toch ook op fruit, brood (en bier) en dat heeft hen toch sterk genoeg gemaakt om een aardig aantal mensen in ons landje te kweken?
quote:Op zaterdag 17 mei 2014 11:22 schreef spijkerbroek het volgende:
AEX / Superfoods, geldklopperij!
LIF / Superfoods zijn bullshit!
Dat is net zo'n onzinnige stelling als dat je superfood nodig zou hebben. Het is handig voor de luie mens die geen zin heeft om wat onderzoek te doen en die genoeg geld heeft om het te betalen. Ook die persoon zal echter het superfood aanvullend moeten gebruiken, als je alleen daar je vitaminen en mineralen uit haalt dan mis je bijv. nog steeds de vezels en tal van stofjes die nog niet zijn ontdekt. Jammer alleen dat je ook gif inneemt met die groenten en vruchten. De overheden zouden eens moeten verplichten om gifvrij te werken.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 11:22 schreef spijkerbroek het volgende:
AEX / Superfoods, geldklopperij!
LIF / Superfoods zijn bullshit!
Kokosolie is trouwens wel aan te raden volgens de kennis die er nu is, wat natuurlijk uiterst betrekkelijk is. Het is niet kankerverwekkend en het heeft geen nadelige effecten voor de bloedvaten zoals bij zonnebloemolie en olijfolie het geval is.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:08 schreef richolio het volgende:
Ik kom bij mensen thuis en zie dit
[ afbeelding ]![]()
Bij ons thuis ook. Alhoewel ik het zelf niet gebruik.
Zoals ik zei, er komt wat meer bij kijken. Zo mist een vegetariër nog steeds essentiële voedingsstoffen als hij niet voldoende wortels en lijnzaad/advocado eet. Er bestaat geen simpel recept, er bestaat geen sluiproute. Je moet je er gewoon goed in verdiepen en dan heb je geen superfood nodig, als je je er niet in verdiept dan zal je zelfs met superfood het een en ander missen. Oh ja, die 300+ is inmiddels alweer achterhaald, tegenwoordig wordt 400+ aanbevolen en dit voor de gemiddelde mens. Zelf zit ik op meer dan een kg. per dag, inclusief wortels die ik tussendoor eet en komkommer en tomaatjes die ik op brood doe (kaas), dat is misschien weer wat teveel in verband met de gifstoffen die je mee inneemt als je groenten en vruchten eet.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:24 schreef Motorbass het volgende:
Superfoods zijn voor mensen die denken dat het een wondermiddeltje is. Ja, ze zijn rijk aan micronutriënten zoals vitamines en mineralen, maar dat kun je gemakkelijker bereiken door gezond te eten (300+ gram groente, 2 stuks fruit, wat zuivel, af en toe vis, enz.).
Moet wel toegeven dat ik dat inderdaad wel gebruik. Niet alleen dat dus blijkbaar, maar je doet er ook nog eens kneiter lang meequote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kokosolie is trouwens wel aan te raden volgens de kennis die er nu is, wat natuurlijk uiterst betrekkelijk is. Het is niet kankerverwekkend en het heeft geen nadelige effecten voor de bloedvaten zoals bij zonnebloemolie en olijfolie het geval is.
Ik ben ook 1.95, maar ik weeg 70 kg nu voel ik me een mager scharminkelquote:Op zondag 18 mei 2014 01:11 schreef JumJum het volgende:
En voor de haters, ik ben 1.95 @90kg dus ben bepaald geen dikzak.
quote:Op zondag 18 mei 2014 01:34 schreef ikbenrond het volgende:
[..]
Ik ben ook 1.95, maar ik weeg 70 kg nu voel ik me een mager scharminkelBedankt hè
. Dikzak
Dit. Allemaal marketing rotzooi. Nachtcrème, dagcrème, kontcrème, shampoo voor krullen, konthaar, zacht blond haar, Turken, Marokkanen, Indiërs. Wat ze allemaal niet verzinnen om geld te verdienen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 11:18 schreef Bijna het volgende:
Gewoon geldklopperij. Je leeft er echt niet langer door
Of hand in hand met een granny in je pyama op zoek naar een uitgang op de gesloten afdeling. Waar je als een goudvis rondjes blijft zwemmenquote:Op zaterdag 17 mei 2014 16:57 schreef MichaelScott het volgende:
Waarom zou je uberhaupt langer willen leven? Na hun 80e zitten de meeste mensen toch kwijlend in een rolstoel te wachten tot ze dood gaan.
Stik er maar inquote:Op zaterdag 17 mei 2014 11:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik vreet gewoon wat ik lekker vind, superfoods en noem al die ongein maar op, het zal mij aan mijn reet roesten.
Ja, mensen die opeens zeggen dat brood niet gezond is, of melkquote:Op zondag 18 mei 2014 12:30 schreef housesoftheholy het volgende:
Ook die trend dat nu iedereen opeens een ''glutenvrij'' dieet heeft, of geen gluten meer eet
En dan niet eens kunnen uitleggen wat gluten dan precies zijnquote:Op zondag 18 mei 2014 12:35 schreef Petrichor het volgende:
[..]
Ja, mensen die opeens zeggen dat brood niet gezond is, of melk
Inderdaad, al die mensen die geen glutenallergie hebben kunnen prima dat brood eten en de mensen die wel een glutenallergie hebben zijn de lul aangezien de alternatieven in het algemeen zeker niet gezonder zijn voor hen dan dat het spul met gluten is voor de niet-allergische mensen (de alternatieven hebben doorgaans niet zo'n goede voedingswaarde).quote:Op zondag 18 mei 2014 12:37 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
En dan niet eens kunnen uitleggen wat gluten dan precies zijn
Als je lactosintolerantie hebt...quote:Op zondag 18 mei 2014 12:35 schreef Petrichor het volgende:
[..]
Ja, mensen die opeens zeggen dat brood niet gezond is, of melk
Jij schetst een vals dilemma. Het gaat er niet om hoe oud je wordt, het gaat er om hoe je oud wordt. Als je gezonder leeft dan is de kans groter dat je vitaal blijft terwijl je ouder wordt. Wat heb jij liever? Tot en met 85 jaar relatief vitaal zijn en dan in 1-3 jaar tijd afglijden en sterven of rond je 50ste - voor de vrouwen de gebruikelijke leeftijd - hartfalen krijgen en nog 30 jaar lang met een sterk gedaalde kwaliteit leven, en dit terwijl jij met je 40ste al de eerste diabetessymptomen kreeg. Ik heb snel gekozen en hiervoor heb ik echt geen superfood nodig, wel heel wat meer kennis over voeding dan die je op school en van jouw ouders krijgt aangereikt!quote:Op zaterdag 17 mei 2014 16:57 schreef MichaelScott het volgende:
Waarom zou je uberhaupt langer willen leven? Na hun 80e zitten de meeste mensen toch kwijlend in een rolstoel te wachten tot ze dood gaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
nee, zoiets heet evolutiequote:Op zondag 18 mei 2014 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je lactosintolerantie hebt...
Ik ben benieuwd hoeveel procent van de Nederlanders dat in lichte mate heeft, dermate licht dat ze er nooit mee naar een huisarts zijn gestapt. Het officiële percentage lactoseintolerantie onder de autochtone Nederlanders is 0% (dat was het in ieder geval), in de praktijk zou het wel eens fors hoger kunnen zijn wegens onderdiagnose.
Maar goed, belangrijker is dat melk helemaal niet zo gezond is als dat werd gedacht. Voor je botten doet het eerder kwaad dan goed. Nu eet ik zelf zuivel (geitenkaas en kwark) maar om nu aan te raden om dagelijks ook nog eens flink wat melk te drinken, nee. Niet voor volwassenen.
Ik weet in detail hoe lactosseintolerantie werkt en ik heb hele boeken gelezen over biochemie en genetica. Neem maar van mij aan dat het wat complexer dan alles of niets is en dat het heel goed mogelijk is dat veel Nederlanders een lichte mate van lactoseintolerantie hebben die te lichte symptomen geeft om ermee naar de huisarts te gaan.quote:
Voor mensen die geen geitenkaas of kwark eten, is melk een goed alternatief hoor.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je lactosintolerantie hebt...
Ik ben benieuwd hoeveel procent van de Nederlanders dat in lichte mate heeft, dermate licht dat ze er nooit mee naar een huisarts zijn gestapt. Het officiële percentage lactoseintolerantie onder de autochtone Nederlanders is 0% (dat was het in ieder geval), in de praktijk zou het wel eens fors hoger kunnen zijn wegens onderdiagnose.
Maar goed, belangrijker is dat melk helemaal niet zo gezond is als dat werd gedacht. Voor je botten doet het eerder kwaad dan goed. Nu eet ik zelf zuivel (geitenkaas en kwark) maar om nu aan te raden om dagelijks ook nog eens flink wat melk te drinken, nee. Niet voor volwassenen.
heb je je onderzoeken al gepubliceerd?quote:Op zondag 18 mei 2014 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet in detail hoe lactosseintolerantie werkt en ik heb hele boeken gelezen over biochemie en genetica. Neem maar van mij aan dat het wat complexer dan alles of niets is en dat het heel goed mogelijk is dat veel Nederlanders een lichte mate van lactoseintolerantie hebben die te lichte symptomen geeft om ermee naar de huisarts te gaan.
Je moet tocht ook een beetje je verstand gebruiken als je niets tekort wil komen. Een vegetariër die geen wortels eet heeft waarschijnlijk een tekort aan vitamine A en een vegetariër die geen lijnzaad en advocado eet en geen visolie slikt heeft waarschijnlijk een tekort aan essentiële vetzuren. Twee voorbeeldjes. Voor omnivoren geldt hetzelfde principe. Zelfs al vind jij diverse groenten en vruchten lekker dan nog kan je tekorten krijgen doordat het te eenzijdig is. Uitgaan van wat je lekker vindt is zeker geen slecht principe maar je moet af en toe ook rationeel bekijken ofdat je er alles mee binnen krijgt. Andersom geldt dat enkel het rationeel bekijken geen zoden aan de dijk zet, je houdt niet iets vol op de lange termijn wat je met tegenzin doet, een beetje genieten moet ook kunnen.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:36 schreef niels0 het volgende:
Ik eet gewoon wat ik lekker vind. Gelukkig heb ik een vrij gezonde smaak.
Zoals verwacht was jij weer aan het trollen, ik zal jou dan maar weer verder negeren zoals gewoonlijk.quote:
Misschien. De laatste jaren zijn steeds meer nadelen van zuivel aan het licht gekomen. Het probleem is dat een aantal landen nogal veel geld verdienden met de zuivel en dat dientengevolge aangetoond moest worden hoe gezond zuivel is. Sinds de jaren 90 is bekend dat melk eerder voor zwakkere botten zorgt dan voor sterkere botten en zo zijn er nog wat nadelen van zuivel aan het licht gekomen. Ik hou het er maar op dat je het best met mate zuivel eet. Sowieso geloof ik dat de gezondste voeding die voeding is die het dichts aansluit bij hoe we aten voordat we zo intensief ons voedsel bewerkten. Dan kom je uit op een dieet wat grotendeels uit planten en vruchten bestaat en in veel mindere mate vlees, zuivel en eiwitten (als je geen vlees eet zal je natuurlijk wel meer zuivel en eiwitten moeten eten).quote:Op zondag 18 mei 2014 17:37 schreef Motorbass het volgende:
[..]
Voor mensen die geen geitenkaas of kwark eten, is melk een goed alternatief hoor.
Koken is wel een hobby van me maar een voedingsdeskundige ben ik niet.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je moet tocht ook een beetje je verstand gebruiken als je niets tekort wil komen. Een vegetariër die geen wortels eet heeft waarschijnlijk een tekort aan vitamine A en een vegetariër die geen lijnzaad en advocado eet en geen visolie slikt heeft waarschijnlijk een tekort aan essentiële vetzuren. Twee voorbeeldjes. Voor omnivoren geldt hetzelfde principe. Zelfs al vind jij diverse groenten en vruchten lekker dan nog kan je tekorten krijgen doordat het te eenzijdig is. Uitgaan van wat je lekker vindt is zeker geen slecht principe maar je moet af en toe ook rationeel bekijken ofdat je er alles mee binnen krijgt. Andersom geldt dat enkel het rationeel bekijken geen zoden aan de dijk zet, je houdt niet iets vol op de lange termijn wat je met tegenzin doet, een beetje genieten moet ook kunnen.
Inderdaad, olijfolie moet je alleen gebruiken voor salades en dan nog moet je opletten met welke olijfolie je koopt aangezien lang niet alles wat als olijfolie wordt verkocht puur olijfolie is (dat geldt ook voor het AH-merk). Maar eh, waarom niet gewoon de olijven zelf eten?quote:Op zondag 18 mei 2014 17:49 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Mensen die denken dat je met olijfolie op hoge temperaturen kan koken.
Het is een kleine moeite om het eens een keer na te gaan. Ik vermoed dat jij weinig zal hoeven aan te passen als jij gevariëerd eet, het zal eerder om kleine veranderingen gaan.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:55 schreef niels0 het volgende:
[..]
Koken is wel een hobby van me maar een voedingsdeskundige ben ik niet.
Ik ben haast nooit ziek en ik eet gevarieerd. Ik denk dat dat voldoende is om te denken dat ik alles binnenkrijg.
Dure kokosolie kopen ga ik niet aan beginnen. Ik kies de olie die bij het gerecht past. Zo is olijfolie minder geschikt voor de aziatische keuken. Sesamolie smaakt daar beter bij. Koolzaadolie is weer heel geschikt voor salades.
Nee, ik ga niet krampachtig opletten of ik wel alles binnenkrijg. Ik ga daar gewoon vanuit. Misschien niet zo'n slimme gewoonte.
M'n keuringsarts is in ieder geval altijd heel tevreden.
Is dat een kwestie van gewoonweg inlezen of moet ik daar voor naar een voedingscentrum of iets dergelijks?quote:Op zondag 18 mei 2014 17:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een kleine moeite om het eens een keer na te gaan. Ik vermoed dat jij weinig zal hoeven aan te passen als jij gevariëerd eet, het zal eerder om kleine veranderingen gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |