Probeer het eens met dingen waar veel groenten aan toegevoegd worden.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:03 schreef Saleu het volgende:
Wat betreft groente heb ik echt een eetprobleem. Geen enkele soort groente vind ik lekker. Erwten en bonen krijg ik nog met heel veel moeite naar binnen, maar de rest vind ik zo smerig dat ik ervan moet kokhalzen.
Jullie zullen vast wel begrijpen dat dit erg lastig is met eten. Gelukkig heb ik een vriendin die met koken wel echt rekening met mij houd, maar ik vind dit voor haar ook vervelend. Hoe krijg ik het voor mekaar om toch weer meer groente lekker te gaan vinden?
In lasagne heb ik dat inderdaad wat minder. Daar proef je het inderdaad niet zo goed.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:13 schreef Angst het volgende:
Lasagne met courgette er in. Dan proef je het niet. En andere dat soort recepten?
Sommigen vinden dat juist weer lekkerder.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:06 schreef louter_genieten het volgende:
Het juist garen van groenten is zeer belangrijk voor de smaak. Veel groenten verliezen veel smaak bij te lang garen en worden bitter en wee.
quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je kunt je natuurlijk ook gewoon niet zo aanstellen.
Hoe oud ben je, 5?
Apart, kun je trostomaten ook niet waarderen? Met een beetje zout vind ik dat echt een traktatie namelijk. Matter of fact: vandaag al 6 gegeten!quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:16 schreef SiGNe het volgende:
Met tomaat heb ik het ook, lust ik niet rauw of als het nog herkenbaar is, in een saus vind ik het weer wel lekker.
Nee, die ook niet, niet rauw of kort gebakken in elk geval.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:20 schreef happinessfordogs het volgende:
[..]
Apart, kun je trostomaten ook niet waarderen? Met een beetje zout vind ik dat echt een traktatie namelijk. Matter of fact: vandaag al 6 gegeten!
10 keer achter elkaar hetzelfde eten (evt in verschillende bereidingswijze en recepten) en je schijnt het te lusten.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:29 schreef Brummetje2.0 het volgende:
(Hopelijk ga je je kind wel leren om groente te eten he?! En niet bij de eerste keer al opgeven. Kinderen gaan iets pas waarderen na 3 keer, geloof ik.)
Concurquote:Op donderdag 15 mei 2014 21:39 schreef RobinOok het volgende:
Ik zou serieus echt NIET van je kunnen houden.
quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:12 schreef happinessfordogs het volgende:
Broccoli is erg neutraal van smaak en heel erg voedzaam.
Jouw probleem is dat het het niet lekker wilt vinden. Als je een beetje vent was leer je jezelf gewoon alles eten.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:03 schreef Saleu het volgende:
Wat betreft groente heb ik echt een eetprobleem. Geen enkele soort groente vind ik lekker. Erwten en bonen krijg ik nog met heel veel moeite naar binnen, maar de rest vind ik zo smerig dat ik ervan moet kokhalzen.
Jullie zullen vast wel begrijpen dat dit erg lastig is met eten. Gelukkig heb ik een vriendin die met koken wel echt rekening met mij houd, maar ik vind dit voor haar ook vervelend. Hoe krijg ik het voor mekaar om toch weer meer groente lekker te gaan vinden?
quote:
Als je niet weet hoe je een wortel moet eten, dan kun je gaan kokhalzen ja...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:23 schreef Bramito het volgende:
Heb je dat kokhalzen alleen bij groente? Lijkt me meer een mentaliteitsprobleempje. Hoe kan je nou kokhalzen van een wortel?
Je moet een wortel niet gaan deepthroaten nee. Gewoon kauwen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:17 schreef Cici het volgende:
[..]
Als je niet weet hoe je een wortel moet eten, dan kun je gaan kokhalzen ja...
Dat bedoelde ikquote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:22 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Je moet een wortel niet gaan deepthroaten nee. Gewoon kauwen.
TS heeft nog maar 1 reactie gegeven in dit topic, denk niet dat we nog antwoord van hem gaan krijgen...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:16 schreef _Loki het volgende:
Ondanks al dat gezeik in dit topic, vind ik het wél tof dat je groente wilt leren eten en er nog hulp bij vraagt ook. Well done
Je kunt dingen echt leren eten en er langzaam aan wennen. Als in, het is niet onmogelijk. Begin door het ergens doorheen te verwerken, in een pastasaus, of met een of andere saus eroverheen. Of probeert verschillende bereidingen, combinaties etc, ipv alleen kapot koken. Denk aan grillen, ovenschotel, stomen, roerbakken... Als je iets vindt wat wel gaat, eet dat dan vaker, dan kun je steeds verder stappen nemen naar gewoon 'los' eten.
Ik heb mezelf vis leren eten door te beginnen met tonijnsteak (is wat vlezig) ergens in verwerkt, en dat dan steeds puurder, toen overgestapt naar witvis zelfde manier, toen zalm en nu eet ik alles wel.
Heb ook wel een vraag daarover: wat heb je al geprobeerd en hoe was dat klaargemaakt? En niet zeggen 'alles', vertel het eens specifiek.
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:05 schreef habitue het volgende:
Geen groente lusten![]()
Godver man stel je niet zo aan. Ik kan zo slecht tegen mensen die bij alles roepen. "Dat lust ik nieeettt, en dat ook niiiieeeet"
+1 , ik kan ook niet zo goed tegen dat kinderachtige gezeik.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je kunt je natuurlijk ook gewoon niet zo aanstellen.
Hoe oud ben je, 5?
Bij mij is het dan niet zo erg maar bij sommige dingen krijg ik kokhalsneigingen als ik het in m'n mond heb, vooral bij vet vlees zoals een speklap.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:25 schreef Xlarge het volgende:
[..]
[..]
+1 , ik kan ook niet zo goed tegen dat kinderachtige gezeik.
Natuurlijk heb je je voorkeur voor bepaald eten, en dus vind je ook dingen minder lekker, of zelfs vies.
Maar ook dan kan je het gewoon eten, of proberen naar je eigen smaak te bereiden.
Als je met zo'n persoon aan een tafel zit, is het idd net of dat je met een klein kind zit te eten, die de kleine stukjes groen uit de nasi aan het halen is.
Ik heb dat als kind wel gehad, of dat ik het echt niet doorgeslikt kreeg.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:56 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat je gaat kokhalzen van vies eten. Ik hoefde zelfs van die andouilette niet te kokhalzen, terwijl dat het smerigste was wat ik ooit gegeten heb.
Moest even opzoeken wat een andouilette was maar ik denk dat ik dat echt niet binnen weet te houden.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:56 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat je gaat kokhalzen van vies eten. Ik hoefde zelfs van die andouilette niet te kokhalzen, terwijl dat het smerigste was wat ik ooit gegeten heb.
Volgens mij kan zoiets ontstaan als je iets écht vies vindt en het tóch moet eten/drinken van je ouders want het is zo goed voor je... Zo is het bij mij in ieder geval gegaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:56 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat je gaat kokhalzen van vies eten.
Is het bij jou dan ook alle groente of alleen een bepaalde bereidingswijze/gerecht?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:07 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Volgens mij kan zoiets ontstaan als je iets écht vies vindt en het tóch moet eten/drinken van je ouders want het is zo goed voor je... Zo is het bij mij in ieder geval gegaan.
Zoals ik hierboven schreef heb ik vooral moeite met de smaak van broccoli. Als kind vond ik veel groenten niet te eten qua structuur, maar vanaf de tijd dat ik uit huis ben heb ik alles opnieuw geprobeerd en nu kan ik alle groenten wel eten. Het blijft bij mij wel zoiets wat "moet, want gezond", als het niet zo gezond was zou ik veel minder groenten eten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 23:42 schreef technofreak86 het volgende:
Is het bij jou dan ook alle groente of alleen een bepaalde bereidingswijze/gerecht?
Huuu! Ja, het hielp destijds ook niet mee dat alles doodgekookt werd.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 00:37 schreef motorbloempje het volgende:
Ik had het bij de doodgekookte witlof met een papje....![]()
Van zuurkool ga ik letterlijk kokhalzenquote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:56 schreef Brummetje2.0 het volgende:
A: ervoor open te gaan staan en niet op voorhand je instellen dat je het niet lekker gaat vinden.quote:Op donderdag 15 mei 2014 21:03 schreef Saleu het volgende:
C: Herhalen... ook als je het niet lust toch regelmatig proberen, op een gegeven moment wen je aan de smaak.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 16:51 schreef Iwanius het volgende:
[..]
A: ervoor open te gaan staan en niet op voorhand je instellen dat je het niet lekker gaat vinden.
B: Door te zetten als het de eerste keer niet gelukt het door te slikken. Ja,jezelf dus dwingen door te slikken is dus het devies.
En ik weet dat ik jou wel groente laat eten als ik het bereid. Gewoon omdat het een kwestie van je zintuigen is die je moet zien te misleiden.
Je kunt ook zelf de lepel naar zijn mond brengen terwijl je zegt 'daar komt het vliegtuig aan' waarna je het geluid van een vliegtuig nadoet.quote:Op zondag 18 mei 2014 00:47 schreef Teslynd het volgende:
En beginnen met babyporties. Eerst bij elke maaltijd een hapje en als dat lukt, bij de hoofdmaaltijd een extra hapje.
quote:Op zondag 18 mei 2014 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt ook zelf de lepel naar zijn mond brengen terwijl je zegt 'daar komt het vliegtuig aan' waarna je het geluid van een vliegtuig nadoet.
Dat ik het toch wil proberen is omdat ik binnenkort vader wordt. Niet echt het goede voorbeeld voor een kind als je een kind bij moet brengen dat groente gezond is en dat de vader dan geen groente eet. Dus het voelt meer als een soort verplichting om groente te leren eten.quote:Op zondag 18 mei 2014 14:30 schreef Scootmobiel het volgende:
Groenteburgers of vegetarische balletjes zijn misschien ook een optie. Het valt qua smaak helemaal niet op dat er groente in zit, en zo wen je er ongemerkt toch een beetje aan.![]()
Ik ben zelf ook nooit zo'n groente-eter geweest, vooral koolsoorten krijg ik nog steeds niet weg.... maar als je ze bijvoorbeeld in melk kookt in plaats van alleen water, gaat al veel van dat akelige, bittere eraf en wordt de smaak veel zachter. En ook met sausjes, kruiden en specerijen is er veel aan te verbeteren.
Tof dat je het in ieder geval wilt proberen, dat is al een hele stap in de goede richting. Succes ermee!
Mooie aanleiding, tof dat je het wil proberen!quote:Op maandag 19 mei 2014 21:00 schreef Saleu het volgende:
Dat ik het toch wil proberen is omdat ik binnenkort vader wordt. Niet echt het goede voorbeeld voor een kind als je een kind bij moet brengen dat groente gezond is en dat de vader dan geen groente eet. Dus het voelt meer als een soort verplichting om groente te leren eten.
Vruchtgroentequote:Op maandag 19 mei 2014 23:47 schreef KapiteinKoala het volgende:
Al die mensen die denken dat tomaat een groente is![]()
Maar wel fruit, want die term slaat op schijnvruchten en echte vruchten.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 01:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
En een aardbei? Da's namelijk geen vrucht.
Behalve snoeptomaatjesquote:Op dinsdag 20 mei 2014 02:06 schreef Hagelkaas het volgende:
Ach ja, een banaan is een kruid. Ga je toch ook niet over lopen hannesen.
Tomaten zijn hartstikke gezond en je behandelt ze in de keuken als groenten.
Die behandel ik ook gewoon als groente.quote:
Pomodori-tomaten zijn lekker.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:34 schreef Iwanius het volgende:
Ik vind onderstaande - Bella Donna - tomaatjes altijd overheerlijk. Heb altijd een bak of wat van in de keuken openstaan waar zowel mijn vriendin en ik dan af en toe wat uitpakken.Gewoon...omdat ze lekker zijn.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |