Inderdaadquote:Op zondag 22 juni 2014 03:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je zou dat als wielerploeg eens moeten proberen , met 5 niet beschikbaar zijn voor tests net voor de Tour ...
Wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven , maar dit is eigenlijk wel een héél grote vis ...quote:Op zondag 22 juni 2014 09:55 schreef PippenScottie het volgende:
Hinkstapspringer Teddy Tamgho voor een jaar geschorst na drie gemiste tests;
http://sporza.be/cm/sporza/atletiek/140621_tamgho_geschorst
Heeft ook met de sport te maken.quote:Op zondag 22 juni 2014 11:00 schreef DeeBee het volgende:
Deurbel niet gehoord.
En een huidige wereldkampioen atletiek ja, best een schandaal. Maar zit niet op een fiets, dus geen 'echte' dopingzaak voor de media!
quote:Aicar eindelijk opspoorbaar
Volgens het Franse 'Journal du Dimanche' zou het dopingmiddel Aicar eindelijk opspoorbaar zijn in dopinglabs. Het wondermiddel is sinds 2009 verboden en was moeilijk te detecteren, maar daar zou nu verandering in komen.
Vorige week pakte 'Journal du Dimanche' uit met een corticoïdenverhaal rond Christopher Froome en nu zorgt ze, twee weken voor de start van de Tour, alweer voor een nieuw dopingverhaal.
Aicar staat voor amino-imidazole carboxamide ribotide en werkt prestatiebevorderend. Het middel zou voor het eerst opgedoken zijn in het peloton in 2009 en werd dat jaar ook op de dopinglijst geplaatst. Het is een stof die door het lichaam zelf wordt geproduceerd, maar het is ook beschikbaar als medicijn. In 2010 werd al een test ontwikkeld door een dopinglab in Keulen, maar die bleek niet waterdicht.
Dat zou nu wel het geval zijn. Althans dat beweert professor Martial Saugy, directeur van een Zwitsers labo in 'Journal du Dimanche'. "De methode is robuust en zal heel snel afgerond worden", klink het.
Ook zou de dopingtest volgens de krant mogelijk al ingezet worden in de Tour van 2014 en is het mogelijk om de stalen van de Tour 2013 opnieuw aan een controle te onderwerpen.
Het laatste...quote:Op zondag 22 juni 2014 17:38 schreef OProg het volgende:
Zou er deze keer wel iets uitkomen of zou het bij een bericht blijven dat er een paar honderd gevallen zijn ontdekt?
Het lab heeft alleen nummers, die sturen de bevindingen naar de UCI en die hebben namen bij de nummers en die gaan meestal in een grote la ergens onderin.quote:Op zondag 22 juni 2014 17:38 schreef OProg het volgende:
Zou er deze keer wel iets uitkomen of zou het bij een bericht blijven dat er een paar honderd gevallen zijn ontdekt?
Blatter heeft wel een baantjes zeg, ook al voorzitter van de UCI!quote:Op zondag 22 juni 2014 18:09 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Het lab heeft alleen nummers, die sturen de bevindingen naar de UCI en die hebben namen bij de nummers en die gaan meestal in een grote la ergens onderin.
Blatter heeft een tapijt van 2 meter hoog, daar valt niks meer onder te schuiven een dezer dagen steekt ie het in de fik!
leer eens lezenquote:Op zondag 22 juni 2014 20:19 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Blatter heeft wel een baantjes zeg, ook al voorzitter van de UCI!
5 jaar na dato een test voor Aicar ontwikkelen is ook wel beetje mosterd na de maaltijd hoor...
Wat heeft Blatter te maken met hertesten van stalen uit de Tour 2013 op Aicar?quote:
Blatter hoeft zelf niks onder het tapijt te schuiven, daar heeft hij zijn slaafjes voor die hun eigen tapijt hebben en uiteindelijk kan hij alles ontkennen. Net als dat hij niet op Quatar stemde, die heeft zich helemaal afgedekt.quote:Op zondag 22 juni 2014 18:09 schreef THEFXR het volgende:
Blatter heeft een tapijt van 2 meter hoog, daar valt niks meer onder te schuiven een dezer dagen steekt ie het in de fik!
Het geeft wel weer aan hoe lastig het is. Vijf jaar voor een waterdichte test is ook niet uit luxe natuurlijk. En eer ze een test hebben voor wat er nu beschikbaar is zijn we weer jaren verder.quote:Op zondag 22 juni 2014 20:19 schreef DeeBee het volgende:
5 jaar na dato een test voor Aicar ontwikkelen is ook wel beetje mosterd na de maaltijd hoor...
Dopingtesten is voor de gezondheid van de sporter, heeft geen zin om tig jaar terug te testen, anders dan het lab er weer geld mee verdiend, pure business dat doping testen.quote:Op zondag 22 juni 2014 20:25 schreef OProg het volgende:
[..]
Het geeft wel weer aan hoe lastig het is. Vijf jaar voor een waterdichte test is ook niet uit luxe natuurlijk. En eer ze een test hebben voor wat er nu beschikbaar is zijn we weer jaren verder.
Het enige wat je er mee kan doen is door blijven gaan met op basis van stalen van jaren terug blijven testen en schorsen, want in de wedstrijd zelf moet er wel een enorme fout zijn gemaakt wil je direct positief zijn.
Retro-actief testen wordt wel degelijk ook voor de gezondheid van de sporter gedaan.quote:Op zondag 22 juni 2014 20:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Dopingtesten is voor de gezondheid van de sporter, heeft geen zin om tig jaar terug te testen, anders dan het lab er weer geld mee verdiend, pure business dat doping testen.
probeer het te zien als een drugsstelsel, de gebruiker is alleen maar de laatste schakel.quote:Op zondag 22 juni 2014 20:37 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Retro-actief testen wordt wel degelijk ook voor de gezondheid van de sporter gedaan.
Je wil voorkomen dat sporters revolutionaire, niet op bijeffecten onderzochte middelen toedienen.
Als je als sporter weet dat je ook jaren na dato nog (financieel) gepakt kan worden, denk je misschien eerder na voor je een nieuw middel neemt.
Helaas wordt er in de sport maar zelden retro-actief getest. En als het al gebeurt worden sporters maar zelden aangepakt.
Zou een stuk sneller zijn dan bij EPO. En voor HGH, wat zo ongeveer elke dopeur lijkt te gebruiken, is nog steeds geen fatsoenlijke opsporing mogelijk.quote:Op zondag 22 juni 2014 20:19 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Blatter heeft wel een baantjes zeg, ook al voorzitter van de UCI!
bron:dopingzaakquote:De mysterieuze astma van Froome
Opeens werd tijdens de Dauphiné Liberé Christopher Froome in beeld gebracht met een inhaler. De man waar bijna alles al van bekend was had opeens astma.
Dat astma medicatie populair is onder sporters hebben we al gezien bij de schaatsers. Vrijwel alle topschaatsers lijden zogenaamd aan astma. Daar bleken artsen massaal astma medicatie voor te schrijven, waaronder zelfs voor toppers als Sven Kramer.
Volgens de WADA is beperkt gebruik van deze medicatie toegestaan. Froome reageerde dat hij al vanaf zijn jeugd een inhaler had voor inspanningsastma. Ik heb het alleen nodig bij een grote inspanning, aldus Froome.
Maar de astma van Froome is opmerkelijk. De man die openlijk voor meer dopingcontroles pleitte en bovendien recent journalist David Walsh (bekend van de neergang van Armstrong) inhuurde om een boek over zijn leven te schrijven, bleek opeens astma te hebben.
In hoeverre Froome echt astma heeft is lastig te zeggen, maar mede Tourwinnaar Jan Ullrich verklaarde bijvoorbeeld ook dat hij astma had op de vraag waar al die middelen voor nodig waren nadat de politie zijn hotelkamer waren binnengevallen.
quote:Op maandag 23 juni 2014 13:25 schreef heywoodu het volgende:
Goed overzicht over een Russische snelwandelcoach van wie inmiddels 16 topatleten op een of andere manier met doping in aanraking zijn gekomen
http://slightlyconfusedsp(...)e-chegin-connection/
http://www.nusport.nl/wie(...)ringen-strenger.htmlquote:De internationale wielrenunie UCI gaat de regels rond medische uitzonderingen voor middelen op de dopinglijst aanscherpen.
De UCI heeft dit besloten naar aanleiding van de ophef rond Tourwinnaar Chris Froome, meldde voorzitter Brian Cookson dinsdag op Twitter.
De Britse renner van Team Sky kreeg in de Ronde van Romandië speciale medische goedkeuring van de UCI om orale corticoïden tegen verkoudheid te gebruiken. Dat zou niet volgens de regels zijn gegaan.
''Er is geen sprake van bedrog en voorkeursbehandeling. Het wereldantidopingagentschap WADA heeft bevestigd dat het volgens de regels is gebeurd", schrijft Cookson.
''Maar we zullen de procedures per direct strenger maken om controverse te vermijden, de fans gerust te stellen, het beschadigde imago van de wielersport te herstellen en iedereen te beschermen.''
twitter:hendriksmj twitterde op woensdag 25-06-2014 om 15:35:20Diego Ulissi (Lampre) voorlopig op non-actief gezet. Tijdens de Giro een te hoog gehalte Salbutamol geconstateerd. 1900 ng/ml, 1000 = max. reageer retweet
Je bronchi gaan iets meer open staat zodat ademen makkelijk gaat. Meer zuurstof dus.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:54 schreef Slobeend het volgende:
Wat is het voordeel van een hoog Salbutamol gehalte?
Dit is wel een leuk stukje daarover.quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:54 schreef Slobeend het volgende:
Wat is het voordeel van een hoog Salbutamol gehalte?
Hij had een attest. Alleen dan wil het niet zeggen dat je onbeperkt de stof in je lichaam mag hebben:quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:01 schreef DeeBee het volgende:
Had dus ook lekker een puffertje mee à la Froome in de Giro?
Alleen hier wilde de UCI niet een attestje schrijven of hebben de uitslag alsnog maar laten lekken...
quote:De wielerploeg stelt in de verklaring dat Ulissi, in mei voorafgaand aan de controle, heeft aangegeven dat hij voor en tijdens de etappe medicijnen heeft gebruikt. Het gaat om het product Ventolin en om paracetamol. Dit om de pijn na een eerdere valpartij en klachten aan de luchtwegen te bestrijden. Hij overschreed echter ruimschoots de toegestane limiet van 1000 nanogram salbutamol per milliliter.
Het is hetzelfde als met de maximumsnelheid op een snelweg.quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:20 schreef DeeBee het volgende:
En tsja, deze 'incidenten' met attesten, puffertjes en quasi-positieve tests zeggen wel genoeg over de heersende moraal in het peloton. Maar ja, de dopingdoktoren van weleers kunnen nog steeds meewerken aan die attesten, er is niks veranderd in 15 jaar.
Net de dag voor de tijdrit, waar hij een bizarre prestatie neerzette. Niet dat ik denk dat salbutamol nou zo'n high tech doping middel is, maar de timing werkt niet in zijn voordeel. Maar voor 1900 ng, moet je dan niet ongeveer per ongeluk de inhalator hebben ingeslikt of zo?quote:Op woensdag 25 juni 2014 15:36 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:hendriksmj twitterde op woensdag 25-06-2014 om 15:35:20Diego Ulissi (Lampre) voorlopig op non-actief gezet. Tijdens de Giro een te hoog gehalte Salbutamol geconstateerd. 1900 ng/ml, 1000 = max. reageer retweet
Dit was het verhaal bij Pettachi indertijd:quote:Op woensdag 25 juni 2014 17:32 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Net de dag voor de tijdrit, waar hij een bizarre prestatie neerzette. Niet dat ik denk dat salbutamol nou zo'n high tech doping middel is, maar de timing werkt niet in zijn voordeel. Maar voor 1900 ng, moet je dan niet ongeveer per ongeluk de inhalator hebben ingeslikt of zo?
quote:To combat his exercise-induced asthma, the Italian had an Abbreviated Therapeutic Use Exemption (ATUE) from the UCI, which allowed him to take three doses of 200 mcg of Salbutamol by inhalation each day, and three doses of 0.5 mcg of Betamethasone by aerosol. His medical prescription was for a product called Ventolin, which contains Salbutamol, to be used three times a day. Each puff from the inhaler contains 100 mcg of Salbutamol, so he was allowed six puffs a day, to reach his total of 600 mcg.
On May 23, Petacchi told the CAS, he took two puffs from his inhaler before the race, two during the race and two or three after the race. Because he won the stage, he had to undergo a doping control. The resulting urine sample was tested at the WADA laboratory in Rome, and on May 26, the lab issued its finding that the sample contained 1352 ng/ml Salbutamol. The legal limit is 1000 ng/ml for athletes with a TUE.
Jij gelooft nog in de PR verhaaltjes van de UCI?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:48 schreef Ericr het volgende:
[..]
http://www.nusport.nl/wie(...)ringen-strenger.html
Hoop dat het leidt tot minder renners die met een TUE rond rijden.
Reed die toen ook niet bij Lampre?quote:Op woensdag 25 juni 2014 18:10 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit was het verhaal bij Pettachi indertijd:
[..]
Milram.quote:
Spain’s Guardia Civilquote:Op woensdag 25 juni 2014 19:32 schreef PippenScottie het volgende:
Spaanse politie arresteert levenslang geschorte oud-prof tijdens amateurwedstrijd:
http://velonews.competito(...)st-gran-fondo_333182
quote:Henk Grol wist niet wat hem overkwam tijdens de dopingcontrole na de voor hem zo succesvol verlopen Grand Prix van Budapest. Als winnaar van het goud in de gewichtsklasse tot 100 kilogram moest de 29-jarige judoka afgelopen weekeinde, zoals te doen gebruikelijk, een plasje inleveren. „Maar wat ik in dat kamertje heb meegemaakt, was echt mensonterend”, zegt Grol over de nieuwe procedure van het Wereldantidopingagentschap (WADA).
„Zo’n strenge dopingcontrole heb ik niet eerder ondergaan. Nog voordat ik een plasbekertje in de hand had, moest ik mijn onderbroek al naar beneden doen en me omdraaien, waarna de dopingcontroleur mij sommeerde te bukken. Hij wilde kijken of ik in mijn poeperd iets had verstopt. Ik kon mijn oren niet geloven en weigerde in eerste instantie om te bukken. Na een lange discussie, waarin een official aangaf dat dit bij de nieuwe dopingreglementen hoorde, besloot ik uiteindelijk toch maar mee te werken.”
„Dit was nog maar het begin”, vervolgt Grol. „Want daarna moest ik mijn scrotum omhoog doen, zodat de controleur kon zien of ik daar iets verborgen hield. Te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar het werd nog erger. Bij het inleveren van een plasje was ik altijd gewend dat iemand van de dopingcontrole schuin van achteren meekeek, zodat je nog enige privacy had. Ditmaal stond de controleur er letterlijk met zijn neus bovenop; hij ging maximaal veertig centimeter voor me staan. In mijn ene hand had ik het bekertje, met de andere hand moest ik mijn shirt omhoog houden. Verder mocht ik niets vasthouden… Ga dan maar eens plassen. Het WADA is compleet doorgeslagen bij de opsporing van doping.”
Grol wil niet langer als ’een soort misdadiger’ behandeld worden door de dopingautoriteiten. Hij staat zeker niet alleen in zijn kritiek. Bij de GP van Budapest waren er judoka’s die weigerden om aan alle eisen van de dopingcontroleurs te voldoen. „Een Georgiër zei tegen die controleur ’ik ga niet bukken voor jou’ en hij heeft dat ook niet gedaan, maar daar kan hij grote problemen mee krijgen”, aldus Grol. „De wielrenners hebben het voor ons verpest. De wijze waarop de laatste controle is uitgevoerd, slaat nergens op. Ik dacht eerst dat ik voor de gek werd gehouden, maar het bleek dus geen grap te zijn. Er moet echt snel iets veranderen, want deze controles gaan veel te ver. Ik ben er helemaal klaar mee.”
quote:Op donderdag 26 juni 2014 09:43 schreef borisz het volgende:
„De wielrenners hebben het voor ons verpest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |