Nieuwe as er onder en weer gaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 20:32 schreef Dingest het volgende:
Mijn broertje voelt de bui ook al hangenDraagarmlager van zijn Xsara lijkt kapot, rechter binnenwiel heeft de wielkast al zover opgeschuurd dat het blanke staal zichtbaar is
Garage moet dat nog even checken, maar het is wel een berucht mankement van dat type as kennelijk.
Nieuwe as is het verstandigste, nieuwe lagers in een uitgesleten huis.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:59 schreef Dingest het volgende:
Mja, standaardrisico van gebruikte delen. Er valt moeilijk een peil te trekken op de resterende levensduur. Hij moet maar een offerte van de garage afwachten wat het gunstigste is, als-ie het überhaupt wil laten fixen. Auto is ook al 13 jaar oud dus daar zullen vast nog wel wat meer mankementjes bijkomen...
oplassen en uitkotterenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Nieuwe as is het verstandigste, nieuwe lagers in een uitgesleten huis.
Nieuw-nieuw (of gereviseerd-nieuw) kan hij sowieso niet betalenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Nieuwe as is het verstandigste, nieuwe lagers in een uitgesleten huis.
Het zijn rubber bussen. En als lagers nog mooi 'strak' in het huis zitten, kan het bestquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Nieuwe as is het verstandigste, nieuwe lagers in een uitgesleten huis.
Aluminium toch? Er zitten wel keeringen bij, vergis je hier mee toevallig?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:11 schreef 2cv het volgende:
[..]
Het zijn rubber bussen. En als lagers nog mooi 'strak' in het huis zitten, kan het best
Het gaat om de achteras en due stuurt dacht ik mee omdat die voorzien is van rubber bussenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Aluminium toch? Er zitten wel keeringen bij, vergis je hier mee toevallig?
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:25 schreef 2cv het volgende:
[..]
Het gaat om de achteras en due stuurt dacht ik mee omdat die voorzien is van rubber bussenZelfde als bij een ZX.
Ik heb het over de beruchte achterasdraagarmlagers.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:29 schreef 2cv het volgende:
Volgens mij heb jij het over een wiellager en ik over wat andere rubber bussen die je ook in die ophanging terugvindt
Nou, dan moeten er ergens anders rubber bussen zitten. Als dat een beetje hetzelfde is als bij een BX, is dat wel redelijk te vervangen mits je goed uitshimt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik heb het over de beruchte achterasdraagarmlagers.Het zelfde als dingest
![]()
Ja tussen de carroserie en de as bevestigingspunten. Hier wordt gepraat over de draagarmlagers, deze lagers( aka ADALS) slijten uit door dat de keering niet meer afdicht in de loop der jaren en er water en troep bij komt. Gevolg slechte smering, en een uitgelopen as. Een echte PSA kwaal.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:32 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nou, dan moeten er ergens anders rubber bussen zitten. Als dat een beetje hetzelfde is als bij een BX, is dat wel redelijk te vervangen mits je goed uitshimt.
En daar moet je relatief snel bij zijn anders slijt het lagerhuis uit, agreed to that !quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ja tussen de carroserie en de as bevestigingspunten. De lagers ( aka ADALS) slijten uit door dat de keering niet meer afdicht in de loop der jaren en er water en troep bij komt. Gevolg slechte smering, en een uitgelopen as. Een echte PSA kwaal.
Yups, dat zijn zequote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik heb het over de beruchte achterasdraagarmlagers.Het zelfde als dingest
![]()
Meh ik heb al assen (nieuw) gezien voor 300quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:34 schreef Dingest het volgende:
[..]
Yups, dat zijn zeVolgens mij is die keerring ook de oorzaak van het probleem, dat die meuk door gaat laten. Dit type as is bij diverse PSA-modellen daarom ook berucht, want ze betekenen vrij vaak dure revisie/vervanging.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:34 schreef 2cv het volgende:
[..]
En daar moet je relatief snel bij zijn anders slijt het lagerhuis uit, agreed to that !
Nee, die hebben hun eigen eigenaardigheden.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:36 schreef Dingest het volgende:
Conclusie van dit topic; Franse auto's zijn toch weer kudt
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:36 schreef Dingest het volgende:
Conclusie van dit topic; Franse auto's zijn toch weer kudt
Dat zegt niets: ik heb ook versleten (!!!) lagers van een 2cv gezien. En die lagers zijn zo groot dat je je vuist er zo'n beetje doorheen kan steken en om de gehele omtrek zitten rolletjes. En per draagarm heb je er 2 nodig.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]Als je ziet hoe dun het lager eigenlijk is
Ik denk het niet, maar het is even geleden dat ik aan een BX heb gewerkt. Die ADALS zitten volgens mij alleen er op als je een torsie achteras hebt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:38 schreef 2cv het volgende:
Als het hetzelfde is als bij een BX kan je toe met alleen de draagarmen vervangen door goede exemplaren en nieuwe lagers er in beunen.
Ik wil nog eens een complete BX achteras reviseren (lees: verse lagers en leidingen er in zetten). Als dan de lagers gaar zijn schroef ik 'even' de achteras om. Geen gekut met schuifmaten en shimmetjes in de (toch wat krappe) wielkas van een BX.
Dat valt op zich mee, maar dat is puur de as neem ik aan en niet van rem-tot-rem zoals de meeste gebruikte assen dan weer worden aangeboden. Alles goed en netjes ben je al weer weer een stukje verder (helemaal als je het moet laten doen) en dan lees ik bedragen die tot 5 keer zo hoor uitkomenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:36 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Meh ik heb al assen (nieuw) gezien voor 300
Ok ik type het verkeerd, ik bedoel de dikte van het huis. Een millimeter is al redelijk riantquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:40 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat zegt niets: ik heb ook versleten (!!!) lagers van een 2cv gezien. En die lagers zijn zo groot dat je je vuist er zo'n beetje doorheen kan steken en om de gehele omtrek zitten rolletjes. En per draagarm heb je er 2 nodig.
Grootste nadeel: het draait niet rond maar slijt in op één plek.
Ja, en water is nat, sneeuw is wit (of geelquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:36 schreef Dingest het volgende:
Conclusie van dit topic; Franse auto's zijn toch weer kudt
http://www.peugeotachteras.nl/quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:41 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat valt op zich mee, maar dat is puur de as neem ik aan en niet van rem-tot-rem zoals de meeste gebruikte assen dan weer worden aangeboden. Alles goed en netjes ben je al weer weer een stukje verder (helemaal als je het moet laten doen) en dan lees ik bedragen die tot 5 keer zo hoor uitkomen
Kudte eigenaardighedenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Nee, die hebben hun eigen eigenaardigheden.
Een BX heeft 100% zeker ADALS. Maar ik weet niet of dat dezelfde typen lagers zijn als bij een BX en of het vergelijkbaar in elkaar zitquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik denk het niet, maar het is even geleden dat ik aan een BX heb gewerkt. Die ADALS zitten volgens mij alleen er op als je een torsie achteras hebt.
Fijn, iemand die ook met de franse elende zit, en de termen begrijpt. Op mijn werken snappen ze er niks van als ik adals zegquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:42 schreef 2cv het volgende:
[..]
Een BX heeft 100% zeker ADALS. Maar ik weet niet of dat dezelfde typen lagers zijn als bij een BX en of het vergelijkbaar in elkaar zit
Ik snap niet dat iemand niet snapt wat ADALs zijn ...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:44 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Fijn, iemand die ook met de franse elende zit, en de termen begrijpt. Op mijn werken snappen ze er niks van als ik adals zeg
Even zitten zoeken, zo te zien het zelfde verhaal. Bel/mail bart ebben morgen even.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:42 schreef 2cv het volgende:
[..]
Een BX heeft 100% zeker ADALS. Maar ik weet niet of dat dezelfde typen lagers zijn als bij een BX en of het vergelijkbaar in elkaar zit
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:45 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik snap niet dat iemand niet snapt wat ADALs zijn ...
Ik vind zelfs dat ADALs in de Dikke van Dale opgenomen moet worden !
Bel/mail jij ze maarquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Even zitten zoeken, zo te zien het zelfde verhaal. Bel/mail bart ebben morgen even.
Valt nog redelijk mee tov van andere genoemde prijzen, hij heeft wel trommels met ABS. Komt nog wel een bult werk bij kijken. Maar dat geld heeft-ie al niet; ik heb hem daarom al gewaarschuwd dat het voor hem waarschijnlijk einde oefening is qua autoquote:
Remwerk kun je toch overbouwen, dat is ansich niet heel spannend. Alleen op letten met ontluchten dat de ontluchtingsnippels niet afbreken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:49 schreef Dingest het volgende:
[..]
Valt nog redelijk mee tov van andere genoemde prijzen, hij heeft wel trommels met ABS. Komt nog wel een bult werk bij kijken. Maar dat geld heeft-ie al niet; ik heb hem daarom al gewaarschuwd dat het voor hem waarschijnlijk einde oefening is qua auto
Fuck helpquote:Op dinsdag 20 mei 2014 22:50 schreef Dingest het volgende:
Ik heb natuurlijk wel nog een Fiat met SHIT.
Je kan alles met auto's maar daar heb je hulp bij nodig ?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |