Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie.quote:Op maandag 12 mei 2014 15:46 schreef OOST het volgende:
Meestal zit er ergens een knop met een lampje daarvoor (dashboard, middenconsole). Verder rijdt ie op benzine natuurlijk veel feller.
o ja, normaal gesproken start ie vanzelf op benzine en schakelt dan ff later over op gas. Zo werkte dat tenminste bij alle gas auto's zie ik gezien heb,
echt he.... hoe moeilijk is het om "mijn" te typen.....quote:Op maandag 12 mei 2014 15:55 schreef Innisdemon het volgende:
Rij beide tanks leeg, en tank alleen gas
Oh ja, en 'me' is géén bezittelijk voornaamwoord.
Als je de smart-ass wil uithangen had je beter kunnen melden dat het voornamelijk aan de afstelling ligt en dat afhankelijk van de afstelling de motor beter loopt op gas of benzine.quote:Op maandag 12 mei 2014 15:50 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie.
afstelling van de installatie heeft er niet zo heel veel mee te maken, ECM wilt altijd 14.7:1 halen, met de afstelling kan je de open loop wel verkloten.quote:Op maandag 12 mei 2014 16:10 schreef OOST het volgende:
[..]
Als je de smart-ass wil uithangen had je beter kunnen melden dat het voornamelijk aan de afstelling ligt en dat afhankelijk van de afstelling de motor beter loopt op gas of benzine.
Niet alle ECM's sturen daar op, een HPI van PSA gaat naar de 30- tot 60:1. Zelfde verhaal met de TSIquote:
Yeah de lean-burn engines. Volgende keer zet ik dat erbij, OK?quote:Op maandag 12 mei 2014 18:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet alle ECM's sturen daar op, een HPI van PSA gaat naar de 30- tot 60:1. Zelfde verhaal met de TSI
Goed zo, tevens de meeste ECM sturen op een 14:1:1 aan ivm brandstof kwaliteit.quote:Op maandag 12 mei 2014 18:29 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Yeah de lean-burn engines. Volgende keer zet ik dat erbij, OK?
Heb je daar niet de multiplicatieve adaptie voor?quote:Op maandag 12 mei 2014 18:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Goed zo, tevens de meeste ECM sturen op een 14:1:1 aan ivm brandstof kwaliteit.![]()
[ afbeelding ]
Nee, dat zijn de feultrims. Die zijn voor correctie op de inspuitduur, als er bv een lek in het inlaatsysteem zit, na de luchtmassameter dan wordt er minder lucht gemeten dan aan gezogen. Het gevolg een arm mengsel. Via de lambda sonde wordt de geregistreerd door de ECM. De ECM gaat hier op meer inspuiten, om dit te corrigeren. Op een gegeven moment loopt de leerwaarde uit zijn bereik (-25%/+25% of 0/256) en dan wordt een een foutcode opgeslagen. Een oud type ecm slaat P0170 op, terwijl een moderne een P0171 of P0172 opslaat. Afhankelijk van een te arm of rijk mengsel.quote:Op maandag 12 mei 2014 21:08 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Heb je daar niet de multiplicatieve adaptie voor?
Je wilt wel benzine in de tank hebben, al was het maar omdat (de meeste) auto's met gasinstallatie op benzine starten. En het is handig als reserve.quote:Op maandag 12 mei 2014 15:55 schreef Innisdemon het volgende:
Rij beide tanks leeg, en tank alleen gas
Oh ja, en 'me' is géén bezittelijk voornaamwoord.
Het idee is dat het kan, niet dat het moet. LPG is een stuk goedkoper, maar de verkrijgbaarheid is minder dan van benzine en diesel en de tankinhoud valt soms wat tegen. Dan is het handig om een optie te hebben zodat je kunt doorrijden als de LPG-tank (bijna) leeg is.quote:Op maandag 12 mei 2014 22:16 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja, dat was nou net niet het idee he?
Ja, maar het gaat er juist om dat TS probeert uit te vissen op welke brandstof hij NU rijdt.quote:Op maandag 12 mei 2014 22:28 schreef Light het volgende:
[..]
Het idee is dat het kan, niet dat het moet. LPG is een stuk goedkoper, maar de verkrijgbaarheid is minder dan van benzine en diesel en de tankinhoud valt soms wat tegen. Dan is het handig om een optie te hebben zodat je kunt doorrijden als de LPG-tank (bijna) leeg is.
Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.quote:Op maandag 12 mei 2014 23:33 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja, maar het gaat er juist om dat TS probeert uit te vissen op welke brandstof hij NU rijdt.
Da's ook weer watquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:38 schreef Light het volgende:
[..]
Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
Beide tanks vullen, 100 km. rijden en dan beide tanks proberen te vullen, je ziet vanzelf welke leger is geworden (hoe moeilijk kan het zijn).quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:38 schreef Light het volgende:
[..]
Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
Wat kiezenquote:Op donderdag 15 mei 2014 14:04 schreef DieselTank het volgende:
Ik zou kiezen voor diesel.
Maar wat is het probleem nou??
Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan?quote:Op woensdag 14 mei 2014 07:53 schreef sijs het volgende:
ik mis een heel belangrijk ding; als er een gasinstallatie inzit wordt je "beloond" met een veel hogere aanslag motorrijtuigenbelasting... als dank voor het mileuvriendelijk rijden op een goedkopere brandstof
over vermogen: gas heeft een lagere calorische inhoud dan benzine, vandaar dat als je motor op gas loopt hij wat minder vermogen geeft dan wanneer hij op benzine draait
meestal heb je op je dashboard een schakelaar zitten die je op gas of benzine zet, - bij oudere auto's moest je handmatig op benzine starten en hem zelf op gas zetten, modernere installaties doen het zelf
oudere installaties hebben een verdamper met een ring onder de carburateur
moderne injectiemotoren hebben - of vloebare gas injectie - of gewone gas injectie in het inlaatsysteem
Goed afgesteld zelfs meer vermogenquote:Op donderdag 15 mei 2014 23:24 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat kiezen
[..]
Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan?
Daarnaast moet jij je denk ik nog een beetje inlezen. Een auto met een beetje moderne gasinstallatie heeft niet minder vermogen dan dezelfde auto op benzine.
Klopt, maar bij mijn vorige auto met Vialle LPi installatie was er geen verschil merkbaar.quote:Op donderdag 15 mei 2014 23:28 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Goed afgesteld zelfs meer vermogen
Jaquote:Op donderdag 15 mei 2014 23:28 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Goed afgesteld zelfs meer vermogen
het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol inquote:Op donderdag 15 mei 2014 23:24 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat kiezen
[..]
Hoezo mis je dit? Wie vraagt er om dan?
Daarnaast moet jij je denk ik nog een beetje inlezen. Een auto met een beetje moderne gasinstallatie heeft niet minder vermogen dan dezelfde auto op benzine.
Ja, neem het volgende in gedachte:quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:03 schreef sijs het volgende:
[..]
het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol in
en als we gaan katten
vermogen word door het brandstof/zuurstof mengsel geleverd; en door de calorisch inhoud van de brandstof gecombineerd met het slagvolume en de compressieverhouding
lpg heeft minder calorisch inhoud dan benzine, bijvoorbeeld een stof als nitro heeft een veel hogere calorisch waarde
vandaar als je nitro gebruikt levert diezelfde motor veel meer vermogen dan met benzine, ( en is hij meestal eerder stuk) en dus met lpg levert hij minder vermogen
alleen merk je het met moderner motoren wat minder ( 120 kw ip 110 merk je niet, 25 naar 20 kw merk je wel degelijk)
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:16 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Ja, neem het volgende in gedachte:
1. LPI zorgt ervoor dat gas van vloeibaar naar gas gaat in het spruitstuk, ontrekt warme aan de omgeving, koelere lucht levert meer vermogen
2. als je een beetje snugger bent mod je de ignitionmap en kan je de boel een stuk vervroegen omdat lpg bijna niet pingelt, ook meer vermogen.
deze 2 samen doen de calorische tekort bijna of geheel tenniet.
klopt maar dan ben je de motor aan het manipuleren en idd doordat kouder lucht "compacter" is bevat het meer zuurstof dus kan je meer branstof laten ontbranden ( functie van een intercooler bij drukvulling)
maar in beginsel ging het over een gewoon polo'tje met gas/benzine
Ja maar dat vraagt TS toch helemaal niet?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:03 schreef sijs het volgende:
[..]
het ging mede om de kosten van het rijden op gas / benzine en de belasting speelt daar een grote rol in
en als we gaan katten
vermogen word door het brandstof/zuurstof mengsel geleverd; en door de calorisch inhoud van de brandstof gecombineerd met het slagvolume en de compressieverhouding
lpg heeft minder calorisch inhoud dan benzine, bijvoorbeeld een stof als nitro heeft een veel hogere calorisch waarde
vandaar als je nitro gebruikt levert diezelfde motor veel meer vermogen dan met benzine, ( en is hij meestal eerder stuk) en dus met lpg levert hij minder vermogen
alleen merk je het met moderner motoren wat minder ( 120 kw ip 110 merk je niet, 25 naar 20 kw merk je wel degelijk)
ik merk dat je het perfect weet......quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja maar dat vraagt TS toch helemaal niet?
En nee, je merkt het helemaal niet. Zoals eerder gezegd kan een auto op LPG zelfs meer vermogen hebben.
Heb 5 jaar en 170k km Vialle LPi gereden dus heb wel wat ervaring ja...quote:
Een gewoon polo'tje kan toch ook een klopsensor hebben, zoals bijna iedere moderne auto. Deze regelt het ontstekingstijdstip ook af, als je bijvoorbeeld Ultimate 98 tankt.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:30 schreef sijs het volgende:
klopt maar dan ben je de motor aan het manipuleren en idd doordat kouder lucht "compacter" is bevat het meer zuurstof dus kan je meer branstof laten ontbranden ( functie van een intercooler bij drukvulling)
maar in beginsel ging het over een gewoon polo'tje met gas/benzine
G3 systemen werken zoquote:Op maandag 12 mei 2014 15:46 schreef OOST het volgende:
Meestal zit er ergens een knop met een lampje daarvoor (dashboard, middenconsole). Verder rijdt ie op benzine natuurlijk veel feller.
o ja, normaal gesproken start ie vanzelf op benzine en schakelt dan ff later over op gas. Zo werkte dat tenminste bij alle gas auto's zie ik gezien heb,
op benzine is de motor feller dat is nu eenmaal zo! gas geeft een mindere snelle knal in je cillinders.quote:Op maandag 12 mei 2014 15:50 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Bullshit, hangt af van de auto en LPG installatie.
on-topic, inderdaad, er zit een knopje ergens waarmee je hem kan overschakelen, als je hem net start zie je een lampje knipperen.
dan kan die VEEL zuiniger lopenquote:Op maandag 12 mei 2014 16:12 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
afstelling van de installatie heeft er niet zo heel veel mee te maken, ECM wilt altijd 14.7:1 halen, met de afstelling kan je de open loop wel verkloten.
Op mijn auto heb ik zelfs meer vermogen op LPG trouwens.
en dan ook niet op lpg want G3 installatie start op benzine.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:03 schreef InFrA-WiZ het volgende:
En als de bezinetank helemaal leeg is is er kans dat ie niet start alsie op bezine start :/
die schakelen meestal ook over op LPG of benzine met het knopje. deed mijn benz uit 69 al.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:38 schreef Light het volgende:
[..]
Gewoon 100 km rijden en kijken of de benzinemeter dan is teruggelopen is vast te makkelijk.
Ja maar we hebben het hier niet over oude busjes of kevers met een mengstuk onder de carburator he.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 01:25 schreef T42 het volgende:
[..]
op benzine is de motor feller dat is nu eenmaal zo! gas geeft een mindere snelle knal in je cillinders.
Of werkwoorden te vervoegen....quote:Op maandag 12 mei 2014 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
echt he.... hoe moeilijk is het om "mijn" te typen.....
klopt heb ut over een G3 systeem. en aangezien die pas in de jaren 90 gebruikt werd...quote:Op zaterdag 17 mei 2014 09:54 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja maar we hebben het hier niet over oude busjes of kevers met een mengstuk onder de carburator he.
Mijn 728 met verdamper doet dat ook allemaal automatischquote:Op zaterdag 17 mei 2014 01:27 schreef T42 het volgende:
[..]
en dan ook niet op lpg want G3 installatie start op benzine.
quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:11 schreef garfieldrulez het volgende:
Ruikt hetzelfde als je fornuis
Op benzine ruik je vrijwel niets..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |