Krilatskoye was anders wel goed vol op een doordeweekse trainingsavond. En dat was een paar jaar geleden, nu kan het er alleen nog maar voller zijn. Bommetjevol was het nog wat jaren geleden toen ik op de baan van Nizhnij Novgorod was (natuurijsbaan in een voetbalstadion). Daar was gewoon niet meer te schaatsen, zoveel volk was er.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:30 schreef Remzz het volgende:
En in Rusland zetten ze met gemak nog een hal van 50 miljoen neer, met 1000 recreatieve schaatsers per jaar
quote:Gunning Icedôme komt te vervallen
KNSB, NOC*NSF en Icedôme Almere hebben moeten constateren dat het uiteindelijk niet is gelukt de benodigde middelen en partijen binnen de afgesproken termijn bijeen te brengen om de afgesproken zekerheden te kunnen leveren.
KNSB en NOC*NSF hebben daarop gemeend de samenwerking met Icedôme Almere, die voort kwam uit de eerdere tenderprocedure, te moeten beëindigen. De gunning aan Icedôme Almere om als Topsport Trainingsaccommodatie voor het langebaanschaatsen, shorttrack, kunstrijden en inline-skaten te worden gebruikt komt hiermee te vervallen.
Zowel KNSB, NOC*NSF als Icedôme Almere betreuren deze ontwikkeling zeer.
“Icedôme heeft helaas laten weten de afgesproken zekerheden niet binnen de afgesproken termijn te kunnen leveren. KNSB en NOC*NSF vinden dit zeer teleurstellend”, aldus Paul Sanders, algemeen directeur van de KNSB. “Nu wij besloten hebben om de samenwerking, die voort kwam uit de eerdere tenderprocedure, met Icedôme Almere te beëindigen, ligt alles weer open. Wij zullen ons de komende tijd beraden over de ontstane situatie en hoe verder. Want voor onze topsporters is het van wezenlijk belang om in Nederland over een perfecte Topsport Trainingsaccommodatie te beschikken.”
De financiering is al sinds 2012 rond. Begin 2015 beginnen ze met bouwen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:26 schreef Evertjan het volgende:
alsof Thialf het allemaal financieel rond kan krijgen.![]()
quote:
Ik heb niks met al die feestvreugde voor Heerenveen. Zoetermeer scoorde gewoon beter dan Thialfquote:Op woensdag 4 juni 2014 21:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]Dat zou een domper zijn op de feestvreugde van vandaag
Ik heb niks met Zoetermeer. Misschien als het een fatsoenlijke naam zou hebben, en niet zoiets belachelijks als het "TranSportium". Die nieuwe namen moeten allemaal maar raar en "hip". Liever Thialf dan iets dat klinkt alsof het een soort heel groot busstation isquote:Op woensdag 4 juni 2014 21:30 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Ik heb niks met al die feestvreugde voor Heerenveen. Zoetermeer scoorde gewoon beter dan Thialf
Die busstation gedachte is ook bij mij al diverse keren omhoog gekomen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 21:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik heb niks met Zoetermeer. Misschien als het een fatsoenlijke naam zou hebben, en niet zoiets belachelijks als het "TranSportium". Die nieuwe namen moeten allemaal maar raar en "hip". Liever Thialf dan iets dat klinkt alsof het een soort heel groot busstation is
Ben ik nou gek of was hij niet juist verantwoordelijk voor de keuze voor Icedome?twitter:doekle_terpstra twitterde op woensdag 04-06-2014 om 17:06:31Icedome te grote broek aangetrokken? Kennelijk was het ijs wat dunner dan de initiatiefnemers dachten. Nu Frl mouwen opstropen!! #geklungel reageer retweet
Alsof dat boeit voor de wedstrijden die daar gehouden kunnen worden. Transportium zal dichtbij Rotterdam, Delft, Den Haag en overige steden liggen. Wat dat betreft hebben die andere stadions een stuk minder te bieden qua omgeving.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zoetermeer
Dan heeft Almere tenminste nog enigszins identiteit, hoewel een kutidentiteit... Zoetermeer is helemaal grauw.
Almere heeft Utrecht en Amsterdam in de omgeving en is veel beter OV-bereikbaar vanuit andere delen van het land. Overigens is Zoetermeer wel beter bereikbaar dan Heerenveen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:57 schreef Ericr het volgende:
[..]
Alsof dat boeit voor de wedstrijden die daar gehouden kunnen worden. Transportium zal dichtbij Rotterdam, Delft, Den Haag en overige steden liggen. Wat dat betreft hebben die andere stadions een stuk minder te bieden qua omgeving.
Bij Heerenveen komt dat natuurlijk puur omdat het in zo'n uithoek ligt. Treinstation daar is wel goed in de buurt ook, maar daarbij houdt het op.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Almere heeft Utrecht en Amsterdam in de omgeving en is veel beter OV-bereikbaar vanuit andere delen van het land. Overigens is Zoetermeer wel beter bereikbaar dan Heerenveen.
Almere is afgevallen, boeit dus ook niet meer qua bereikbaarheid. Denk dat bereikbaarheid Zoetermeer overigens wel beter is. Zeker qua OV ligt Zoetermeer een stuk beter dan dat gare Almere.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Almere heeft Utrecht en Amsterdam in de omgeving en is veel beter OV-bereikbaar vanuit andere delen van het land. Overigens is Zoetermeer wel beter bereikbaar dan Heerenveen.
Heerenveen ligt langs twee snelwegen, Thialf ligt vlak aan een afrit. Wat dat betreft is het prima bereikbaar, alleen in Nederland ontbreekt (zeker bij Randstedelingen) vaak de wil om langer dan een halfuur te reizen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:00 schreef franklop het volgende:
[..]
Bij Heerenveen komt dat natuurlijk puur omdat het in zo'n uithoek ligt. Treinstation daar is wel goed in de buurt ook, maar daarbij houdt het op.
Met de auto kan het wel heel veel schelen, alleen is het wel een fijne ligging voor evenementenverkeer.quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:03 schreef alors het volgende:
[..]
Heerenveen ligt langs twee snelwegen, Thialf ligt vlak aan een afrit. Wat dat betreft is het prima bereikbaar, alleen in Nederland ontbreekt (zeker bij Randstedelingen) vaak de wil om langer dan een halfuur te reizen.
OV-bereikbaarheid is vooral relevant in dichtbevolkte gebieden, omdat het Thialf beter met de auto te bereiken is dan een ijsstadion in Zoetermeer of Almere (een uur reisafstand is verder in kilometers) Overigens is de OV-bereikbaarheid voor het Thialf zeer goed omdat het vrijwel naast het spoor ligt. Het zorgt alleen voor grotere reisafstanden dan Almere en Zoetermeer, maar dat vind ik geen gerechtigde reden om dunbevolkte gebieden van hun identiteit te beroven.quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:00 schreef franklop het volgende:
[..]
Bij Heerenveen komt dat natuurlijk puur omdat het in zo'n uithoek ligt. Treinstation daar is wel goed in de buurt ook, maar daarbij houdt het op.
OV is eigenlijk alleen het probleem dat Utrecht - Almere geen IC is. Maar Zoetermeer is helemaal gaar bereikbaar, compleet gericht op Den Haag. Vanuit Utrecht echt geen pretje. Binnen de steden zelf is het OV overigens in allebei goed ingericht, maar daar was het hele beleid rondom die steden op ingerichtquote:Op donderdag 5 juni 2014 10:02 schreef Ericr het volgende:
[..]
Almere is afgevallen, boeit dus ook niet meer qua bereikbaarheid. Denk dat bereikbaarheid Zoetermeer overigens wel beter is. Zeker qua OV ligt Zoetermeer een stuk beter dan dat gare Almere.
Inderdaad erg handig voor de duizenden supporters die met het vliegtuig komenquote:Op donderdag 5 juni 2014 10:20 schreef Ericr het volgende:
Zoetermeer is daarnaast goed bereikbaar vanaf twee vliegvelden. Naast Schiphol ligt Rotterdam-Den Haag airport ook nog in de omgeving.
Atleten en begeleiding wel, scheelt behoorlijk wat reistijd t.o.v. Heerenveen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:30 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Inderdaad erg handig voor de duizenden supporters die met het vliegtuig komen
Ik heb geen randstadafkeer hoor, ik vind alleen dat de randstad niet alles moet opzuigen van de krimpregio's (of meer dat de overheid moet voorkomen dat de krimpregio's een steeds slechtere positie krijgen wat toch automatisch gebeurt)quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:20 schreef Ericr het volgende:
Ik proef een stukje afkeer van de Randstad hier
Hoe kom je er bij dat Zoetermeer gaar bereikbaar is vanaf Utrecht, Mexicanbakker? Ieder kwartier een verbinding waarmee je via Gouda binnen 40 minuten in Zoetermeer bent. Daarnaast nog een sprinter om het half uur waarmee je zo'n drie kwartier onderweg bent naar Zoetermeer. Dat zijn 6 treinen per uur waarmee je in Zoetermeer kan komen.
Zoetermeer is daarnaast goed bereikbaar vanaf twee vliegvelden. Naast Schiphol ligt Rotterdam-Den Haag airport ook nog in de omgeving.
Heerenveen oogt gelukkig wel als een wereldstad.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zoetermeer
Dan heeft Almere tenminste nog enigszins identiteit, hoewel een kutidentiteit... Zoetermeer is helemaal grauw.
Krimpregio's krijg je niet uit het slop door dit soort projecten op te starten. Dan toch beter een groot sportcomplex in een druk bevolkt gebied. Ook geen garantie dat het project winstgevend wordt maar grote projecten zijn hoe dan ook gedoemd te mislukken in een dun bevolkt gebied.quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:03 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb geen randstadafkeer hoor, ik vind alleen dat de randstad niet alles moet opzuigen van de krimpregio's (of meer dat de overheid moet voorkomen dat de krimpregio's een steeds slechtere positie krijgen wat toch automatisch gebeurt)
station Bleizo komt er voorlopig niet. Is afgeschoten vanwege te weinig reizigers en niet in te passen in de dienstregelingquote:Op donderdag 5 juni 2014 18:35 schreef Ericr het volgende:
[..]
Krimpregio's krijg je niet uit het slop door dit soort projecten op te starten. Dan toch beter een groot sportcomplex in een druk bevolkt gebied. Ook geen garantie dat het project winstgevend wordt maar grote projecten zijn hoe dan ook gedoemd te mislukken in een dun bevolkt gebied.
Bij het Transportium komt overigens NS-station Bleizo, daarmee is het Transportium direct bereikbaar vanuit iedere richting. Te meer daar er ook nog een Randstadrail-verbinding is en meerdere buslijnen.
quote:Langebaanschaatsers zullen de komende twee jaar tijdens World Cups per land nog niet in verschillende schaatspakken mogen rijden die extra ruimte biedt aan sponsoren om eigen identiteit in het pak te leggen. Het voorstel van Nederland kreeg op de derde dag van het ISU-congres in Dublin niet de vereiste tweederde meerderheid van het aantal stemmen.
De KNSB had als agendapunt ingebracht dat landen voortaan bij World Cups zouden kunnen kiezen om in dezelfde nationale pakken uit te komen, zoals nu het geval is, of te gaan rijden in verschillende pakken. Uiteraard moest duidelijk blijven voor welk land de schaatsers uitkwamen, maar de tweede optie zou extra ruimte en zichtbaarheid bieden aan de sponsoren van merkenteams.
"We hebben er voor gevochten om dit voorstel er doorheen te krijgen en kregen ook de nodige bijval van diverse landen", laat Paul Sanders, algemeen directeur van de KNSB vanuit Dublin aan schaatsen.nl weten. Meerdere afgevaardigden van Nederland hebben een vurig pleidooi gehouden, waaronder Rhian Ket. De ex-schaatser vertegenwoordigt bij het ISU-congres niet alleen de KNSB, maar ook de atletenvereniging.
Het voorstel van de KNSB werd met 51 tegen 28 stemmen verworpen. Negentien landen onthielden zich van stemming of stemden neutraal.
Pilot
"Ontzettend jammer dat dit voorstel het niet heeft gehaald", benadrukt Sanders. "Het rijden in pakken met een eigen kleur en design/sponsoruitingen was een grote wens van de VPS. Maar je merkt dat een vernieuwing als dit voor sommige landen nog een brug te ver is."
"Diverse 'echte' schaatslanden kregen we gelukkig mee. Ik durf dan ook gerust te stellen dat het zaadje is geplant. Het onderwerp komt later dit congres nog een keer ter sprake en we zijn hoopvol dat er ruimte gaat komen voor een internationale pilot aankomend seizoen."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |