Moet ik het echt voorrekenen?quote:Op maandag 5 mei 2014 00:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Kijk eens naar de economische groei tijdens de twee paarse kabinetten bijvoorbeeld.
Ben het niet altijd met bram eens, maar je kijkt nu alleen naar de totale schuld. Zonder dus te kijken naar de groei van het BNP in dezelfde periodequote:Op maandag 5 mei 2014 00:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja, ik kan rekenen. De staatsschuld is in de jaren '90 ten opzichte van het BNP niet alleen fors gedaald maar zelfs bijna gehalveerd.
Dat jij het schijngroei vindt maakt me trouwens niet zoveel uit. De welvaart steeg in die jaren fors en de onderklasse van de maatschappij werd kleiner.
Plaatje:
[ afbeelding ]
Nee, dit is de schuld ten opzicht van het BNP. Beide factoren zitten er dus in verwerkt anders kan je deze grafiek niet maken. Maar ik wil er wel een plaatje van de groei van het BNP op superimposen als ik ergens een fotobewerkingsprogramma vind.quote:Op maandag 5 mei 2014 01:18 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ben het niet altijd met bram eens, maar je kijkt nu alleen naar de totale schuld. Zonder dus te kijken naar de groei van het BNP in dezelfde periode
Ah ja! Ik zie het nu, in dat geval heb ik niets gezegd!quote:Op maandag 5 mei 2014 01:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee, dit is de schuld ten opzicht van het BNP. Beide factoren zitten er dus in verwerkt anders kan je deze grafiek niet maken. Maar ik wil er wel een plaatje van de groei van het BNP op superimposen als ik ergens een fotobewerkingsprogramma vind.
Het is helemaal niet controversieel, het is standaard economische theorie.quote:Op zondag 4 mei 2014 23:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je dit stelt dan verwacht ik een fatsoenlijke onderbouwing. Het is namelijk nogal controversieel om te stellen dat het positief is om een schuld te hebben.
Bovendien
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoezo hebben we altijd al zoveel staatsschuld gehad?
[..]
Te gemakkelijk.
Ik heb rekening gehouden met de inflatie, ik heb het enkel niet benoemd omdat het er weinig toe doet aangezien de staatsschuld veel meer is gestegen dan dat 'goed gemaakt' wordt met de inflatie. Ik heb toch wat meer toelichting nodig op jouw gegeven argumenten om overtuigd te zijn dat een staatsschuld beter is dan het niet hebben van een staatsschuld. We kunnen in een later stadium over de fijnere gradaties - groot, zeer groot, extreem groot, ... - muggenziften, nu zitten we nog in een stadium wat hieraan vooraf gaat.quote:Op maandag 5 mei 2014 11:33 schreef LuigiVampa het volgende:
Ten tweede moet de schuldhoogte worden gecorrigeerd voor inflatie. Beide zijn hier niet gedaan, dus kun je hier niets uit afleiden. Van een bèta had ik toch beter verwacht.
Dit zal je toch echt meer moeten toelichten. Wat zou er gebeuren als die investeerders niet kunnen 'verdienen' door aan de staat te lenen? Beargumenteer maar dat dit de staat meer geld zou kosten dan de huidige rentelasten van pak hem beet 10 miljard Euro per jaar wat overeenkomt met meer dan 1/25ste deel van de inkomsten van Nederland (de Nederlandse staat dus, het gaat immers om de schul van de staat!).quote:Doordat een staat geld wil (blijven) lenen, hebben investeerders een 'safe harbour' om (een deel van) hun geld in te steken. Als een staat zijn staatsschuld zou willen minimaliseren, minimaliseer je deze mogelijkheid, hetgeen dodelijk is voor investeerdersvertrouwen.
Jij wil de schuld van de staat afzetten tegen de inkomsten van het totale volk en bedrijfsleven?quote:Ten eerste, zoals al genoemd, zou het altijd moeten gaan om de schuld in %BBP.
Ik heb zelf in een van mijn vorige reacties, voordat jij deze reactie plaatste, opgemerkt dat een lening verantwoord is als je meer inkomsten genereert met die lening of meer kosten vermindert dan dat de lening kost maar dat het zeer twijfelachtig is dat dit voor het grootste deel van de door ons opgebouwde staatsschuld geldt.quote:Denk aan bijvoorbeeld industriebeleid. De ROI van leningen is, mits de staat een langetermijnvisie heeft en dus niet leent voor lopende zaken, in de regel positief. M
Ze hebben hier echter niet een vergelijking gemaakt tussen de huidige EU en een nieuw samenwerkingsverband met enkel de NE landen. Ik acht de kans groot dat we met zijn allen financiëel beter af zouden zijn met een NEU wat op handelsgebied samenwerkt met de ZEU en de OEU. Ze stellen ons dus voor een vals dilemma: EU of in je uppie verder. De realiteit, die ze gemakshalve verzwijgen, is dat er ook andere alternatieven zijn.quote:
Nee die zijn er niet. Duitsland zal nooit de EU verlaten of pleiten voor opsplitsing ervan, maar dat weiger jij in te zien kennelijk.quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze hebben hier echter niet een vergelijking gemaakt tussen de huidige EU en een nieuw samenwerkingsverband met enkel de NE landen. Ik acht de kans groot dat we met zijn allen financiëel beter af zouden zijn met een NEU wat op handelsgebied samenwerkt met de ZEU en de OEU. Ze stellen ons dus voor een vals dilemma: EU of in je uppie verder. De realiteit, die ze gemakshalve verzwijgen, is dat er ook andere alternatieven zijn.
Tussen deze twee oneliners zit ook geen causaal verband. Zelfs in Duitsland neemt de anti-EU stem toe. Men realiseert zich blijkbaar hoe goed het land zou draaien zonder euro en herstelbetalingen aan Griekenland.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee die zijn er niet. Duitsland zal nooit de EU verlaten of pleiten voor opsplitsing ervan, maar dat weiger jij in te zien kennelijk.
Lekkere vent ben jij. Enerzijds zaniken over de toename van extreem-rechts geweld in Griekenland, maar aan de andere kant de Grieken aan hun lot over willen laten (lees: in de stront laten zakken).quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Tussen deze twee oneliners zit ook geen causaal verband. Zelfs in Duitsland neemt de anti-EU stem toe. Men realiseert zich blijkbaar hoe goed het land zou draaien zonder euro en herstelbetalingen aan Griekenland.
Maar voor geen enkele serieuze Duitse politieke partij is het ook maar een optie om uit de EU te treden, gelukkig.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Tussen deze twee oneliners zit ook geen causaal verband. Zelfs in Duitsland neemt de anti-EU stem toe. Men realiseert zich blijkbaar hoe goed het land zou draaien zonder euro en herstelbetalingen aan Griekenland.
Duitsland doet op de lange termijn simpelweg wat het beste is voor Duitsland, moe jij eens opletten hoe snel bepaalde idealen van vroeger als sneeuw voor de zon dampen op het moment dat het beter is voor Duitsland om zich met andere landen af te splitsen van de EU.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee die zijn er niet. Duitsland zal nooit de EU verlaten of pleiten voor opsplitsing ervan, maar dat weiger jij in te zien kennelijk.
Dat dus. En nu is het 'slechts' Griekenland, straks komen daar wellicht nog Portugal en Italië bij. De West-Duitsers hebben net een periode van 20 jaar achter zich met een lagere welvaart omdat ze Oost-Duitsland uit de shit moesten helpen, iets zegt me dat ze het nu wel bijna zat zijn om te blijven dokken voor andere volkeren.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niet in je uppie, wel als het samen met alle andere sterke landen van de EU gaat.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar voor geen enkele serieuze Duitse politieke partij is het ook maar een optie om uit de EU te treden, gelukkig.
Duitsland zal zichzelf nooit buiten een unie met Frankrijk plaatsen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet in je uppie, wel als het samen met alle andere sterke landen van de EU gaat.
Misschien sluit Frankrijk zich ook wel aan bij het noordelijke blok en anders doen we het toch lekker zonder Frankrijk? Wat Duitsland in de toekomst gaat doen weet ik niet maar wat het ook is, hun eigen belang zal van doorslaggevende betekenis zijn, als zij beter af zijn met een alternatief voor de EU, bijvoorbeeld een NEU, dan blijven ze niet in hun eentje de EU overeind houden.quote:Op woensdag 7 mei 2014 18:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Duitsland zal zichzelf nooit buiten een unie met Frankrijk plaatsen.
Het is inmiddels alweer 25 jaar geleden. Er wordt zoveel beloofd in de politiek wat niet wordt waargemaakt. Heel dat afdwingen van zo'n belofte is toch al buitengewoon merkwaardig, dat Duitsland enkel herenigd mocht worden vna Frankrijk als het verder verankerd zou worden in de EU. Ik begrijp de gedachte erachter wel maar het dunkt mij dat de tijdsgeest dermate veranderd is dat die belofte vroeg of laat wel eens gebroken mag worden. Wie is er nu nog echt bang voor een nieuw NAZI-Duitsland?quote:Je weet dat het verdrag van Maastricht, dat onder andere de invoering van de euro behelsde een direct gevolg was van de Duitse hereniging en de negatieve gevoelens van Frankrijk daarover?
Oftewel de bondsrepubliek Duitsland mocht zichzelf herenigen met de DDR, mits ze zichzelf nog vaster zou verankeren in de EU. Hier is elke Duitse politicus zich van bewust en met het pleiten voor een uittreden uit die EU kan je in Duitsland je verdere politieke carrière wel vergeten.
En de EU-fielen maar blijven volhouden dat de EU voor vrijhandel isquote:Op woensdag 7 mei 2014 22:17 schreef Oud_student het volgende:
Net in het nieuws: de Nederlandse boeren betalen een boete van 100 miljoen wegens het overschrijden van de melkquota. Ondanks deze EU maatregel gaan de boeren door met produceren omdat er vraag is in China. En nu maar hopen dat de EU de handel met China niet gaat blokkeren
Wat snap je niet aan de wet van vraag en aanbod en de invloed daarvan op de marktprijs?quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En de EU-fielen maar blijven volhouden dat de EU voor vrijhandel is.
Dus een van oudsher handelsland als Nederland betaalt jaarlijls 2 miljard euro aan een club die quota aan onze productie oplegt en die invoerheffingen oplegt als wij naar niet-EU landen (die een steeds grotere markt in de wereld vormen) exporteren?
Waarom zijn wij lid van die club?
De EU-fielen negeren dan ook voor het gemak een noordelijk handelsblok. Alsof de enige 2 mogelijkheden de volgende zijn:quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze hebben hier echter niet een vergelijking gemaakt tussen de huidige EU en een nieuw samenwerkingsverband met enkel de NE landen. Ik acht de kans groot dat we met zijn allen financiëel beter af zouden zijn met een NEU wat op handelsgebied samenwerkt met de ZEU en de OEU. Ze stellen ons dus voor een vals dilemma: EU of in je uppie verder. De realiteit, die ze gemakshalve verzwijgen, is dat er ook andere alternatieven zijn.
Wat hebben quota met de vrije markt te maken?quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan de wet van vraag en aanbod en de invloed daarvan op de marktprijs?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |