Ligt ook aan de opzet van het project en het platform denk ik. Als je bij Symbid een heel nieuw concept op aandelenbasis gaat doen dan wil iedereen wel precies weten hoe en wat.quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:51 schreef Queller het volgende:
Wij hebben er weer twee dagen bootcamp en een week buffelen opzitten. Als ik zie wat wij allemaal voor werk moeten verzetten voor we er zelfs maar aan mogen dénken om van start te gaan, vraag ik me af hoe mensen van andere projecten dat doen.
Een opdracht voor de afgelopen weken was om zoveel mogelijk projecten van anderen te bestuderen. Als ze gelukt waren: wat deden ze goed. Als ze mislukt waren: wat ging er fout. Ik pretendeer op geen enkele wijze een kenner te zijn (want een succesvolle crowdfundingcampagne opzetten lijkt me nu nog zo ongeveer mission impossible), maar ik heb het idee dat veel mensen / bedrijven er in elk geval een stuk minder voorbereid aan beginnen.
Het is precies andersom, in de eerste betalingen zit veel rente en weinig aflossing in de laatste betalingen weinig rente en veel aflossing.quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:19 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ligt aan welk crowdfundingtype je neemt. geldvoorelkaar is anuitair, dus aan eind van looptijd heb je je inleg+rente in zak. (in praktische termen zijn de laatste 2-3 betalingen jouw rente)
Dat is leuk bij een echte lening die je 100% zeker terug krijgt en als je kijkt naar het begrip annuitaire lening heb je gelijk. Mocht je project halverwege failliet gaan moet je maar afwachten of je je geld terug krijgt. Dus ik ben het zeker wel eens met de opmerking dat de de laatste paar terugbetalingen pas effectief je rente-betalingen zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:17 schreef Kirov het volgende:
[..]
Het is precies andersom, in de eerste betalingen zit veel rente en weinig aflossing in de laatste betalingen weinig rente en veel aflossing.
Ik heb geen aparte rekening, hoeveel ik in totaal heb geinvesteerd hou ik liever voor mezelf :-)quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:46 schreef opabrutus het volgende:
Hallo luitjes,
Sinds enige tijd ben ik mezelf wat aan het oriėnteren op een goede beleggings-optie, met niet al teveel romslomp. Eind vorig jaar heb ik mezelf enige tijd bezig gehouden met Plus-500, misschien wel bekend bij sommigen, alleen het nadeel hiervan vond ik het relatief onzekere aspect, en ook dat ik elke dag 3 keer keek hoe het ervoor stond.
Geldvoorelkaar kwam ik vorig jaar ook al eens tegen, en het concept spreekt me zeer aan, maar ik heb nog enkele praktische vragen:
Gebruiken jullie een aparte rekening voor het doen van de investeringen? Als in; een 2e betaalrekening openen, zodat je het pinnen bij de appie en de investeringen van een andere rekening doet. Dit zou voornamelijk mijn persoonlijke voorkeur zijn om het overzichtelijk te houden.
En wat ik me verder nog afvroeg, hoeveel hebben jullie in totaal geļnvesteerd bij GVE ?
100-1000
1000-5000
5000-15000
15000-40000
Alvast bedankt allemaal, ben benieuwd!
Dit zag ik net op de site van GvE. http://www.geldvoorelkaar(...)lkaarnl-bij-bkr.aspxquote:Op donderdag 29 mei 2014 11:37 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Bij GvE zijn ze overigens ook aan het onderzoeken of ze de BKR registratie kunnen gaan controleren. Maar dat kan (terecht!!) natuurlijk niet zo maar. Ook zijn er natuurlijk kosten aan verbonden. Iedere extra controle is er natuurlijk weer een en weer mooi meegenomen. We wachten af…….
Je zult, ook voor je eigen veiligheid, met een bedrag van 5 nullen meer moeten spreiden want “particuliere kredietgevers kunnen maximaal ¤ 40.000,- op enig moment aan uitstaand vermogen hebben ondergebracht via Geldvoorelkaar”.quote:Op donderdag 3 juli 2014 09:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Beetje domme vraagmaar neem aan dat als je bijv. 1000 euro investeert in een project, het project gaat goed etc rente komt binnen (na een jaar? of maandelijks verdeeld?) je ook die 1000 euries terug krijgt?
Ben net wakkerdus ga er vanuit van wel, maar gezien we met een redelijke grote spaarpot zitten (5 nullen) en de rente op de bank lachwekkend is, zit ik rond te kijken wat een beter alternatief is zonder nou meteen een beleggingsrekening te openen wat vaak een stuk ingewikkelder is en als je niet weet wat je doet ook meer risico met zich meebrengt.
Als je contact opneemt met GvE kan dat wel verruimd worden. Maar goed ze zullen je ongetwijfeld vooraf wel even uitleggen dat je moet spreiden omdat er risico's aan crowdfunding zitten.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 16:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Je zult, ook voor je eigen veiligheid, met een bedrag van 5 nullen meer moeten spreiden want “particuliere kredietgevers kunnen maximaal ¤ 40.000,- op enig moment aan uitstaand vermogen hebben ondergebracht via Geldvoorelkaar”.
Jawel maar GVE zal dat niet snel gebeuren, die andere ben ik niet zo zeker van.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 18:07 schreef Crazy Harry het volgende:
En die spreiding van risico komt ook neer op spreiding over meerdere platformen.
Ieder platform kan failliet gaan en dan is het nog maar de vraag hoe en of je geld terugkomt.
financiering is 1/3e van de jaaromzet... lijkt me tamelijk fors?quote:Op zaterdag 5 juli 2014 19:26 schreef athlonkmf het volgende:
Ik vind het wel raar dat die domino's pizza zo moeizaam gaat. Klasse 4 bb met 8% zal je verwachten dat ie heel snel vol gaat.
Sowieso zijn banken niet zo happig op dit moment, en hogere rente als via crowdfundingquote:Op zaterdag 5 juli 2014 20:08 schreef nikao het volgende:
[..]
financiering is 1/3e van de jaaromzet... lijkt me tamelijk fors?
Verder vraag ik me bij al dit soort projecten af waarom ze het niet via de bank voor elkaar krijgen.....
Het algemene geluid is juist dat banken weer wat scheutiger zijn... en meer dan 8%? Als dat zo is dan denkt de bank risico te lopen, dat moet normaal gesproken wel goedkoper kunnen lijkt me.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 21:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Sowieso zijn banken niet zo happig op dit moment, en hogere rente als via crowdfunding
Wel een heel groot bedrag en dan gaan mensen toch ff afwachten nog, denk dat die nu snel gaat vollopen.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 19:26 schreef athlonkmf het volgende:
Ik vind het wel raar dat die domino's pizza zo moeizaam gaat. Klasse 4 bb met 8% zal je verwachten dat ie heel snel vol gaat.
Op de gve site zelf kun je het ook wel goed bijhouden. Maar een aantal maakt gebruik van excel dus die zullen wel iets hebben.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 18:56 schreef robster1979 het volgende:
Hallo allemaal. Heeft iemand een linkje naar een handige excel waarin de investeringen bijgehouden kunnen worden. Dat kan ik natuurlijk ook zelf bouwen, maar er zijn er vast al een hoop die dit gedaan hebben en beter kunnen dan ik.
Ik ben drie weken geleden begonnen met GVE en heb er nu drie lopen.
Dank en succes met de investeringen allemaal!
Ooh, volgens mij nog een beta versiequote:Op maandag 7 juli 2014 08:50 schreef mesaana het volgende:
Dat is handig! er is een "mijn betaalschema"!
Wel heel handig, zo kun je ook zien of er een incassoprocedure is opgestart en weet je iets beter hoe alles loopt. Alhoewel je anders ook wel een mailtje zou krijgen lijkt me.quote:
Ik zie alleen groene? Zou zo ook niet echt weten wat het zou kunnen betekenen?quote:Op maandag 7 juli 2014 09:15 schreef athlonkmf het volgende:
Oh. Heeft mijn klacht toch wat opgeleverd
Ik vraag me wel af wat die oranje en groene bolletjes betekenen.
Wel een verbetering!quote:Op maandag 7 juli 2014 08:50 schreef mesaana het volgende:
Dat is handig! er is een "mijn betaalschema"!
Rechtsonder zit een balkje waarmee je naar rechts kunt scrollen.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:11 schreef mesaana het volgende:
hmm, niemand heeft het probleem dat je niet kunt scrollen naar rechts (dus maar een beperkt aantal kollommen ziet) en dat de PDF een beroerde opmaak heeft? En dat het erg traag is?
Downloaden als xlsquote:Op maandag 7 juli 2014 15:38 schreef Horsemen het volgende:
Wel jammer dat als je wil printen het niet mogelijk is om alles op 1 blad te kunnen printen.
Opslaan als XLS en zelf passend maken.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:38 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Rechtsonder zit een balkje waarmee je naar rechts kunt scrollen.
Wel jammer dat als je wil printen het niet mogelijk is om alles op 1 blad te kunnen printen. Dit komt blijkbaar door de vele kolommen. Iemand nog een idee hoe je dit kunt aanpassen, of nog beter hoe GvE dit kan aanpassen?
Bij mij is hij ook iets trager maar niet storend.
Nope, geen balkje bij mij (chrome en safari).quote:Op maandag 7 juli 2014 15:38 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Rechtsonder zit een balkje waarmee je naar rechts kunt scrollen.
Wel jammer dat als je wil printen het niet mogelijk is om alles op 1 blad te kunnen printen. Dit komt blijkbaar door de vele kolommen. Iemand nog een idee hoe je dit kunt aanpassen, of nog beter hoe GvE dit kan aanpassen?
Bij mij is hij ook iets trager maar niet storend.
Ik heb Firefox, misschien is dat het......quote:Op maandag 7 juli 2014 16:04 schreef mesaana het volgende:
[..]
Nope, geen balkje bij mij (chrome en safari).
Vooral als je het met een smartphone doet is het een drama om het juiste bedrag er in te zetten.quote:Op maandag 7 juli 2014 16:31 schreef leolinedance het volgende:
Moeten jullie het bedrag bij GvE projecten ook altijd achterstevoren invullen?
Echt mega snel vol! Die rating is zo belangrijk.quote:Op maandag 7 juli 2014 14:42 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7299
nieuwe.
Gewoon iemand die 15k erin knalt... Pff.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:08 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Echt mega snel vol! Die rating is zo belangrijk.
Ja!quote:Op maandag 7 juli 2014 16:31 schreef leolinedance het volgende:
Moeten jullie het bedrag bij GvE projecten ook altijd achterstevoren invullen?
Dat snap ik echt niet, misschien een bekende die zeker weet dat het goed zit anders ben je gek want dat kun je 100x beter spreiden over 15 of 30 projecten.quote:
Mij ook wel. Omdat ik ook vroeg ingestapt ben heb ik een half jaar geleden besloten om er tijdelijk mee te stoppen om het even aan te zien. Nu heb ik er wel vertrouwen in dus doe er zo af te toe een project bij. Maar niet zo hard meer als in het begin (¤ 7500,- in < 6 maanden)quote:Op maandag 7 juli 2014 20:28 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ben wel blij met GVE, ben best lang geleden begonnen toen het nog redelijk klein was en dan heb je naast het eventueel risico dat een project mis gaat ook nog wat vrees dat er iets met GVE kan gebeuren (al zouden die betalingen dan wel door moeten lopen maar toch)
Maar ze blijven de site verbeteren en er komen vrijwel dagelijks nieuwe (gevarieerde) projecten op te staan en die lopen ook allemaal goed vol. Dus dat bevalt me wel.
Dacht ik ook al. Je kan wel laatste betaling bekijken, en zien wanneer dit afgelopen maand was. Geeft wel een redelijke indicatie wanneer het deze maand ongeveer gaat komen.quote:Op maandag 7 juli 2014 22:18 schreef athlonkmf het volgende:
Het is wel weer opvallend dat 'mijn betaalschema' niet laat zien wanneer je een betaling kan verwachten :p
Mja, inderdaad. Dat staat wel bij de betaalschema's van de afzonderlijke projecten, dus waarom dan ook niet in het totaaloverzicht?quote:Op maandag 7 juli 2014 22:18 schreef athlonkmf het volgende:
Het is wel weer opvallend dat 'mijn betaalschema' niet laat zien wanneer je een betaling kan verwachten :p
Bizar snel! Ik heb het zitten lezen; zag er op zich ook gewoon goed uit!quote:Op maandag 7 juli 2014 20:08 schreef AQuila360 het volgende:
Echt mega snel vol! Die rating is zo belangrijk.
Ik vond de rente wat tegenvallen. Zal mijn gemiddelde omlaag brengenquote:Op dinsdag 8 juli 2014 02:36 schreef Queller het volgende:
[..]
Bizar snel! Ik heb het zitten lezen; zag er op zich ook gewoon goed uit!
Of gewoon in je projectenoverzicht een regel per project met laatste betaaldatum, dan heb je ook overzichtquote:Op dinsdag 8 juli 2014 00:34 schreef k_man het volgende:
[..]
Mja, inderdaad. Dat staat wel bij de betaalschema's van de afzonderlijke projecten, dus waarom dan ook niet in het totaaloverzicht?
Bron: http://nos.nl/artikel/672072-kabinet-schiet-mkb-te-hulp.htmlquote:Kabinet schiet mkb te hulp
Het kabinet wil het voor het midden- en kleinbedrijf makkelijker maken om aan financiering te komen. Tot 2019 gaat de overheid daarom 155 miljoen euro uitgeven aan diverse regelingen voor het mkb. De maatregelen moeten leiden tot circa 2,5 miljard euro aan financieringsruimte voor het midden- en kleinbedrijf.
Het gaat vooral om garantstellingen. De overheid hoopt daarbij dat private financiers zoals beleggers, bedrijven en banken makkelijker geld uitlenen.
Volgens minister Kamp van Economische Zaken zien ondernemers in de aantrekkende economie steeds meer kansen om te groeien. "Helaas hebben ondernemers dikwijls een zwakke financiėle positie, is het risico voor de banken toegenomen en zijn er onvoldoende alternatieven voor financiering via de bank."
"Vaart maken"
De Nederlandse Vereniging van Banken is blij met de maatregelen. "Zo kunnen bedrijven sterker worden en dan kunnen ze vervolgens ook makkelijker in aanmerking komen voor financiering door een bank", zegt woordvoerder Bart van Leeuwen van de NVB.
MKB Nederland hoopt vooral dat er vaart wordt gemaakt. Voorzitter Michael van Straalen: "Mooi dat er weer een plan ligt. Maar het moet geen anderhalf jaar duren voordat er wat gebeurt."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |