abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140469042
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 12:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hallo Tha Duck,
Begrijp ik het goed dat als ik jou mijn e-mailadres doorgeef ik dan automatisch een e-mail kan krijgen als er een nieuw project is bij GvE? Dat zou echt een uitkomst zijn aangezien ik nu een paar keer per dag kijk en toch allerlei nieuwe projecten mis.
Klopt :)
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:00:20 #202
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_140469143
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:29 schreef Paardestaartje het volgende:
Ja ik heb die laatste ook even overgeslagen. Ook die 'luchtige' opmerkingen over die bkr registratie vond ik wat verdacht.
Dat zegt verder niet zoveel. Elke lening die je hebt staat daar genoteerd. Ook ongebruikte creditcard, bijenkorf kaart etc staan daar. En die drukken allemaal je maximaal te lenen bedrag.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:55:03 #203
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_140475508
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 12:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mee eens! Van daar mijn opmerking dat ik er nog geen goed gevoel bij had :)
Je had helemaal gelijk, top!
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:56:26 #204
412341 mesaana
pi_140475570
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:42 schreef troepjepdat het volgende:
Van de week heb ik voor het eerst een eindbetaling van een project gehad! :) Was voor het meubileren van woningen bedoeld voor internationale scholieren. (3618) Geen extra bericht ontvangen oid, maar bij de projectgegevens staat nu "Project is afgehandeld". Toch leuk! :)
Ja! ik had er ook twee die afliepen. Dan heb je in ieder geval de laatste maand "echte" winst gemaakt.
Leuk!
pi_140501399
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:57 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Klopt :)
Dat is heel mooi en ga ik dan graag gebruik van maken :Y _O_
pi_140501511
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:29 schreef Paardestaartje het volgende:
Ja ik heb die laatste ook even overgeslagen. Ook die 'luchtige' opmerkingen over die bkr registratie vond ik wat verdacht.
Bij GvE zijn ze overigens ook aan het onderzoeken of ze de BKR registratie kunnen gaan controleren. Maar dat kan (terecht!!) natuurlijk niet zo maar. Ook zijn er natuurlijk kosten aan verbonden. Iedere extra controle is er natuurlijk weer een en weer mooi meegenomen. We wachten af…….
pi_140549148
Ik heb dus totaal geen verstand van crowdfunding...

Je geeft dus eigenlijk een lening aan een bedrijf samen met meerder mensen. Als tegenprestatie krijg je rond de 7% rente per jaar.

Het enige risico is dat het bedrijf voor dat jij je geld terug gekregen hebt failliet gaat, toch?

Waarom doen dan niet meer mensen dit :P
pi_140549386
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 20:32 schreef Rengar het volgende:

Je geeft dus eigenlijk een lening aan een bedrijf samen met meerder mensen. Als tegenprestatie krijg je rond de 7% rente per jaar.

Het enige risico is dat het bedrijf voor dat jij je geld terug gekregen hebt failliet gaat, toch?

Risico.
pi_140559541
Ik denk dat heel veel mensen crowdfunding nog niet kennen. Niet alleen investeerders, maar ook bedrijven. Mensen zijn vaak wat huiverig om nieuwe investeringsvormen te proberen.

Ik denk trouwens dat partijen als GvE meer kunnen doen om investeerders over de streep te trekken. Uiteraard spelen de aangeboden projecten een grote rol, maar als ik kijk naar de informatie voor "lening vragers" en "geldverstrekkers" dan zit daar een groot gat tussen. Bedrijven kunnen op de euro naukeurig uitrekenen wat ze per maand kwijt zijn, wat de succes fee is en wat ze over de gehele looptijd kwijt zijn. Als geldverstrekker zie ik een simpel voorbeeldje, maar het zou fijner zijn als daar wat meer concrete cijfers in staan.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 07:28:50 #210
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_140561923
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 01:05 schreef mnt-p het volgende:
Ik denk dat heel veel mensen crowdfunding nog niet kennen. Niet alleen investeerders, maar ook bedrijven. Mensen zijn vaak wat huiverig om nieuwe investeringsvormen te proberen.

Ik denk trouwens dat partijen als GvE meer kunnen doen om investeerders over de streep te trekken. Uiteraard spelen de aangeboden projecten een grote rol, maar als ik kijk naar de informatie voor "lening vragers" en "geldverstrekkers" dan zit daar een groot gat tussen. Bedrijven kunnen op de euro naukeurig uitrekenen wat ze per maand kwijt zijn, wat de succes fee is en wat ze over de gehele looptijd kwijt zijn. Als geldverstrekker zie ik een simpel voorbeeldje, maar het zou fijner zijn als daar wat meer concrete cijfers in staan.
Als je geld leent zie je die gegevens ook toch, tenminste van de fee en het totale bedrag en het maand bedrag.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 31 mei 2014 @ 10:04:46 #211
412341 mesaana
pi_140563055
quote:

Onbekendheid, geen zin hebben je erin te verdiepen, geen "speelgeld" hebben, angst voor booberachtige gebeurtenissen en het risico is echt reeel!
pi_140563341
En je geld is niet beschikbaar voor langere periodes.

Ik vraag me af hoeveel rendement je rente op rente kan halen met normale spaarrekening.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 12:27:09 #213
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_140566239
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 10:26 schreef athlonkmf het volgende:
En je geld is niet beschikbaar voor langere periodes.

Ik vraag me af hoeveel rendement je rente op rente kan halen met normale spaarrekening.
Dat is niet zoveel nu.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 31 mei 2014 @ 18:26:08 #214
428485 Paardestaartje
www.online-geld-maken.nl
pi_140574759
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:00 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Dat zegt verder niet zoveel. Elke lening die je hebt staat daar genoteerd. Ook ongebruikte creditcard, bijenkorf kaart etc staan daar. En die drukken allemaal je maximaal te lenen bedrag.
O dat wist ik niet. Ik dacht dat je daar alleen geregistreerd stond als je je verplichtingen niet na kon komen of dat dit in het verleden wel eens is gebeurd.
Vreemd dat de registratie zoals jij het uilegt ook nog eens op het te lenen bedrag drukt. Maar ik heb begrepen dat het lenen van geld bij de bank de laatste jaren een stuk lastiger is geworden, dus dan past dit wel weer in het totaalplaatje.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 18:29:42 #215
428485 Paardestaartje
www.online-geld-maken.nl
pi_140574845
quote:

Je krijgt ook geen 7% rente per jaar, want het gaat volgens de annuiteitenmethode. Dat betekent dat er met elke termijn een bedrag van de lening wordt afgelost. Dus je geleende bedrag wordt steeds wat lager en daar krijg je dan die 7% over. Dus uiteindelijk zal de opbrengst rond de 4% liggen oid
pi_140580479
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 18:29 schreef Paardestaartje het volgende:

[..]

Je krijgt ook geen 7% rente per jaar, want het gaat volgens de annuiteitenmethode. Dat betekent dat er met elke termijn een bedrag van de lening wordt afgelost. Dus je geleende bedrag wordt steeds wat lager en daar krijg je dan die 7% over. Dus uiteindelijk zal de opbrengst rond de 4% liggen oid
Bedankt voor je reactie!
Tja nog altijd meer dan de rente bij de bank helaas.
pi_140582622
quote:

[..]

Wel als je het geld wat je terug krijgt direct weer investeerd tegen 7 procent
  zondag 1 juni 2014 @ 13:02:07 #218
412341 mesaana
pi_140594857
quote:

[..]

Je moet wel meerekenen dat je het geld dat je terugkrijgt weer kunt herinvesteren (dat kan met een spaarrekening of deposito niet) en dat zorgt er weer voor dat je hoger uitkomt. Mocht je niet herinvesteren, dan heb je gelijk. Maar dit is wel hoe ik het doe. Het rendement op die eerste 100EUR wordt zo steeds hoger. :)
pi_140594931
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:02 schreef mesaana het volgende:

[..]

Je moet wel meerekenen dat je het geld dat je terugkrijgt weer kunt herinvesteren (dat kan met een spaarrekening of deposito niet) en dat zorgt er weer voor dat je hoger uitkomt. Mocht je niet herinvesteren, dan heb je gelijk. Maar dit is wel hoe ik het doe. Het rendement op die eerste 100EUR wordt zo steeds hoger. :)
Het geld wat je als rente krijgt op spaarrekeningen en deposito's kan je ook investeren.

En tevens: de crowdfundingbedragen die je terugkrijgt is niet heel veel natuurlijk. Als je elke maand minder dan ¤2 terugkrijgt, dan zal je toch een half jaar moeten opsparen voor een volgend project.

Samengevat: er zijn voor en nadelen.
  zondag 1 juni 2014 @ 13:14:31 #220
412341 mesaana
pi_140595155
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:05 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het geld wat je als rente krijgt op spaarrekeningen en deposito's kan je ook investeren.

En tevens: de crowdfundingbedragen die je terugkrijgt is niet heel veel natuurlijk. Als je elke maand minder dan ¤2 terugkrijgt, dan zal je toch een half jaar moeten opsparen voor een volgend project.

Ja, maar dat is de rente die je met deposito's opnieuw kan gebruiken. De grap is nou juist dat je ook je inleg weer opnieuw in kan zetten om rente op te ontvangen met crowdfunding.

Inderdaad 100 is te weinig, 0 was weggevallen. :)
  zondag 1 juni 2014 @ 13:15:02 #221
62913 Blik
The one and Only!
pi_140595165
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:05 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het geld wat je jaarlijks van een deposito krijgt is ongeveer hetzelfde als wat je maandelijks via crowdfunding krijgt. Dus met crowdfunding kun je een factor 12 sneller investeren.

Het nadeel van crowdfunding is gewoon het risico wat je loopt, en mocht de rente gaan stijgen in de toekomst is het ook minder interessant
  zondag 1 juni 2014 @ 13:18:53 #222
412341 mesaana
pi_140595243
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:15 schreef Blik het volgende:

[..]

Het geld wat je jaarlijks van een deposito krijgt is ongeveer hetzelfde als wat je maandelijks via crowdfunding krijgt. Dus met crowdfunding kun je een factor 12 sneller investeren.

Het nadeel van crowdfunding is gewoon het risico wat je loopt, en mocht de rente gaan stijgen in de toekomst is het ook minder interessant
Ja, het risico is niet te onderschatten. En het is actiever dan een deposito. Moet je maar net leuk vinden.
pi_140596929
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 13:15 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat je bij crowfunding krijgt is je rente plus inleg. Een gemiddeld project is 60 maanden lopend.
Dus na 60 maanden heb je bij een inleg van 100 euro bij een rentepercentage van 8.5% 121,29 terug op je rekening.

Bij een willekeurig 1-jarig deposito heb je na 1 jaar met 1.85% 101.85, na 2 jaar 103.734, etc.
Na 5 jaar heb je dan 109,60. (als je elk jaar tegen 1.85 kan vastzetten)

Crowdfunding is dus zeker niet 12x zo snel. Crowdfunding heb je echt 2x meer rendement. Met het risico dat je je inleg kwijt bent.

Dus conclusie blijft nog steeds: alleen spelen met geld dat je kan missen. En een goede spreiding houden.

Oh. en nog iets. Over je deposito/spaarrekening betaal je misschien 1,2% vermogensbelasting. Over inkomsten van crowdfunding betaal je misschien 42% belasting en hou je maar 12,35 over van de 21,29 winst. Dus onder de streep kan je net zoveel of nauwelijks meer "winst" hebben gemaakt dan bij normaal sparen. Alleen tegen een veel hoger risico.

Daarom ga ik ook absoluut niet meer inleggen op projecten met minder dan 8% rente.

[ Bericht 5% gewijzigd door athlonkmf op 01-06-2014 14:24:32 ]
  zondag 1 juni 2014 @ 14:57:15 #224
62913 Blik
The one and Only!
pi_140597900
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 14:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Wat je bij crowfunding krijgt is je rente plus inleg. Een gemiddeld project is 60 maanden lopend.
Dus na 60 maanden heb je bij een inleg van 100 euro bij een rentepercentage van 8.5% 121,29 terug op je rekening.

Bij een willekeurig 1-jarig deposito heb je na 1 jaar met 1.85% 101.85, na 2 jaar 103.734, etc.
Na 5 jaar heb je dan 109,60. (als je elk jaar tegen 1.85 kan vastzetten)

Crowdfunding is dus zeker niet 12x zo snel. Crowdfunding heb je echt 2x meer rendement. Met het risico dat je je inleg kwijt bent.

Dus conclusie blijft nog steeds: alleen spelen met geld dat je kan missen. En een goede spreiding houden.

Oh. en nog iets. Over je deposito/spaarrekening betaal je misschien 1,2% vermogensbelasting. Over inkomsten van crowdfunding betaal je misschien 42% belasting en hou je maar 12,35 over van de 21,29 winst. Dus onder de streep kan je net zoveel of nauwelijks meer "winst" hebben gemaakt dan bij normaal sparen. Alleen tegen een veel hoger risico.

Daarom ga ik ook absoluut niet meer inleggen op projecten met minder dan 8% rente.
Je opmerking ging toch over wanneer je weer kunt herinvesteren? Dat gaat een factor 12 sneller dan bij een deposito omdat je maandelijks een stukje inleg plus rente terug krijgt. Je rendement is idd maar een factor 2 hoger

Je opmerking over 42% belasting begrijp ik niet, het is gewoon rente wat je krijgt. Is op dit moment dan ook niet iets om
Mee rekening te houdeb
pi_140598257
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 14:57 schreef Blik het volgende:

[..]

Je opmerking ging toch over wanneer je weer kunt herinvesteren? Dat gaat een factor 12 sneller dan bij een deposito omdat je maandelijks een stukje inleg plus rente terug krijgt. Je rendement is idd maar een factor 2 hoger

Mijn opmerkingen gingen over traditioneel sparen vs crowdfunding. Het geld wat je maandelijks terugkrijgt via crowdfunding kan je ook niet direct inleggen op een nieuw project, maar je moet het oppotten om tot een geschikt bedrag te komen.

quote:
Je opmerking over 42% belasting begrijp ik niet, het is gewoon rente wat je krijgt. Is op dit moment dan ook niet iets om
Mee rekening te houdeb
De "rente" wat je krijgt is gewoon inkomsten. Die zal je moeten opgeven als zijnde box3 en dus mag je er inkomstenbelasting a 42% (of misschien lager al naar gelang jouw belastingschaal)

quote:
Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')