Ja, wie een topic sluit opent een nieuwe.quote:Op donderdag 24 april 2014 10:45 schreef BartNH het volgende:
Geen idee eigenlijk of het openen van een nieuwe # aan iemand voorbehouden is. Nah jah het staat er nu.
Bij mij ook.quote:
Zullen we 'm maar niet sticky doen?quote:
De meesten die ik bekeken heb zijn P2P, dus daar beperk ik me toe:quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:00 schreef crowd_funder het volgende:
Interessante titel. Ik zelf heb alleen projecten lopen bij GVE, zoals de meesten hier denk ik.
Ik heb al wel een aantal reacties gelezen over andere platforms, maar het meeste is toch GVE.
Er zouden toch wel andere platforms moeten zijn(of komen) die ook goed gaan lopen toch?
Welke positieve ervaringen zijn er op andere platforms? Iemand goede suggesties?
Er is er ook nog 1 in Engeland waar ik laatst tegenaan liep. Ik weet niet meer hoe deze heette, maar er moest minimaal 10.000 engelse ponden ingelegd worden. Dat is teveel voor mij voor 1 project. Het is een site waar je mensen een soort hypotheek geeft. Ik weet er verder niet veel over.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:32 schreef mesaana het volgende:
[..]
De meesten die ik bekeken heb zijn P2P, dus daar beperk ik me toe:
Ik doe bondora (voorheen isepankur)
Veel meer risico. Je leent bijna alleen aan particulieren in de armere landen van europa en tegen een hele hoge rente. Dit is een internationale site.
Kapitaal op maat
Ik heb nu een aantal projecten bij kapitaalopmaat. Dit vind ik wel prima, ze reageren goed op vragen, er wordt maandelijks terugbetaald en je hoeft pas bij 75% te betalen. Zoals GvE het doet (100%) vind ik fijner, maar dit is wel prima. De voorwaarden bij KoM zijn wel iets anders dan GvE (hoofdelijke aansprakelijkheid bijv, dit is er niet altijd). Maar het lijkt er wel erg op. Ze zijn pas nieuw, dat kan misschien een risico met zich meebrengen.
Deze ken ik verder nog (een beetje):
Fundyd
meteen geld overmaken, en bij bijna geen projecten maandelijkse terugbetaling, dus dat was 'm niet voor mij, 1 project geprobeerd en het duurde heel erg lang. Uiteindelijk is het project niet rond gekomen.
maar dan dus wel ruim twee maanden je geld kwijt zijn..
Fundme
niet echt uitgeprobeerd, en dit ziet er niet uit als een blijvertje, tis een beetje vaag. De projecten komen daar ook niet vol.
Massafinanciering.nl
Zie fundme, maar de laatste keer dat ik keek maar met 3 projecten, allemaal van dezelfde lener.. dus nee, niet voor mij.
MyC4
meer een goed doel, bedrijven in Afrika, weinig rendement, internationaal. (MyC4 achtige platformen zijn er wel meer.)
Ik kies voor meer platformen vanwege de spreiding. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er Boober achtige zaken gaan gebeuren met GvE vind ik het wel prettig als ik mijn geld bij meerdere platformen heb lopen.
Heb ik dat gedaan?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zullen we 'm maar niet sticky doen?
Ik hoop het!quote:Op zondag 8 juni 2014 00:52 schreef mrbombastic het volgende:
Die DBS2 op KapitaalOpMaat is gisteren trouwens best hard gegaan. Hij stond op 80K en is gisteren naar 90K gegaan. Nog een kleine 10K benodigd. Zou dus best wel eens gehaald kunnen worden.
Ben ik de enige die continue DSB2 leest?quote:Op zondag 8 juni 2014 00:52 schreef mrbombastic het volgende:
Die DBS2 op KapitaalOpMaat is gisteren trouwens best hard gegaan. Hij stond op 80K en is gisteren naar 90K gegaan. Nog een kleine 10K benodigd. Zou dus best wel eens gehaald kunnen worden.
Bij gve loopt het wel storm opzich maar de rest loopt idd niet echt.quote:Op zondag 8 juni 2014 16:29 schreef RicDan het volgende:
Leuk dat crowdfunding, heel veel initiatieven maar het loopt niet storm.
Vandaag zag ik bijvoorbeeld deze;
https://collincrowdfund.nl/
Zag hem langskomen, notificatie doet het goedquote:Op dinsdag 10 juni 2014 12:37 schreef Mynheer007 het volgende:
Er staat weer een nieuw 5s project online met een looptijd van 24 maanden. Met een nieuw op te starten energieleverancier denken ze in 24 maanden ¤250,000 af te kunnen lossen, wat volgens mij niet echt haalbaar is. Ik ga dus niet investeren.
Oh. Maar heb al ruim 2 maanden geen mail gehad.quote:
Heb je je spamfilter al gecontroleerd?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:12 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Oh. Maar heb al ruim 2 maanden geen mail gehad.
Die waaraan verbonden zijn?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:03 schreef MeneerWijsneus het volgende:
Wat zijn de kosten die eraan verbonden zijn??
Ligt aan het platform.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:03 schreef MeneerWijsneus het volgende:
Wat zijn de kosten die eraan verbonden zijn??
Hij heeft de afgelopen 2 jaar zo'n 63k afgelost. Hij is nu herfinanciering nodig voor zo'n 150k (incl. alle kosten is dat zo'n 190k bij een looptijd van 5 jaar). Dan zou je zeggen dat hij met zo'n 31-32k per jaar aan aflossing, net iets te kort komt. Maar misschien ben ik dan ook wel te kort door de bocht en vergeet ik dan van alles.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:16 schreef AQuila360 het volgende:
Twijfel nog over dat Domino's project. Dat soort zaken loopt altijd wel toch? En hij heeft er als ik het verhaal mag geloven ook verstand van.
Hij heeft al die jaar natuurlijk ook gewoon rente moeten betalen naast die aflossing. Stel dat hij een rente van 9% betaalde over 200.000 dan is dat 18.000 per jaar. Aangezien hij ook nog ongeveer 30k aflosde per jaar moet hij ongeveer 48k overhouden per jaar en dat is meer dan voldoende om GvE terug te betalen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:55 schreef RicDan het volgende:
[..]
Hij heeft de afgelopen 2 jaar zo'n 63k afgelost. Hij is nu herfinanciering nodig voor zo'n 150k (incl. alle kosten is dat zo'n 190k bij een looptijd van 5 jaar). Dan zou je zeggen dat hij met zo'n 31-32k per jaar aan aflossing, net iets te kort komt. Maar misschien ben ik dan ook wel te kort door de bocht en vergeet ik dan van alles.
Afgezien daar van vind ik het best een leuk project, met een nette 8% rente.
bedoel je? ik heb daar ook maar voor ingeschreven, maar dan vooral omdat die 48 maanden is. Het klinkt eigenlijk meer als een dozenschuivertje eigenlijk.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:56 schreef Strooper het volgende:
Staat weer een leuk 2BB projectje op. Snel bij zijn, want zit al voor de helft vol!
Is het in wezen ook maar die branche gaat echt hard de laatste paar jaar.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 14:12 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
bedoel je? ik heb daar ook maar voor ingeschreven, maar dan vooral omdat die 48 maanden is. Het klinkt eigenlijk meer als een dozenschuivertje eigenlijk.
Leuk gevonden, ga 'm eens bekijkenquote:Op zondag 8 juni 2014 16:29 schreef RicDan het volgende:
Leuk dat crowdfunding, heel veel initiatieven maar het loopt niet storm.
Vandaag zag ik bijvoorbeeld deze;
https://collincrowdfund.nl/
collincrowdfund : Minimaal 500 euro. Tja, zou kunnen, maar dan spreid ik weer niet genoeg naar mijn zin..quote:
Is er iets mis om geld gewoon in je zak te houden? Geduld is vaak een schone zaak.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:00 schreef Paardestaartje het volgende:
Ik vind 24 maanden voor 8 procent ook wel mooi, maar inderdaad, wat is de meerwaarde van dit nieuwe bedrijf op de energiemarkt en waar baseren ze hun omzetverwachtingen op. Wel balen want ik zit te springen om in een leuk project te investeren. Ik heb hier ook mijn twijfels bij en laat 'm toch maar passeren.
Maar bij zo'n 24 maands project kan je ook een wat lagere bedrag doen. Doe bijvoorbeeld 200 euro en neem de gok?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:00 schreef Paardestaartje het volgende:
Ik vind 24 maanden voor 8 procent ook wel mooi, maar inderdaad, wat is de meerwaarde van dit nieuwe bedrijf op de energiemarkt en waar baseren ze hun omzetverwachtingen op. Wel balen want ik zit te springen om in een leuk project te investeren. Ik heb hier ook mijn twijfels bij en laat 'm toch maar passeren.
Ik zat een beetje te twijfelen, ik heb rapport bewindvoering gedaan, 48 mnd, 8%. Sprak mij wel aan.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 18:07 schreef athlonkmf het volgende:
Die 2 nieuwe projecten vind ik dan weer interessant. Fietsschoentjes en Kindershirtjes dus wel snel even wat geïnvesteerd. Blijkbaar vonden anderen het ook wel interessant.
Lijkt mij dat er een addertje zit. De voorwaarden zijn dat als je bij booking.com ingeschreven wilt staan, dat jouw aanbiedingen gelijk moeten zijn met hetgeen wat op booking.com. Ik weet niet of hoteliers dus ergens anders iets goedkopers mogen aanbieden...quote:Op donderdag 19 juni 2014 14:21 schreef Mynheer007 het volgende:
Er staat wel weer interessant project online op symbid.nl: https://symbid.nl/ideas/5854-bidroom
Deze site wil een alternatief gaan vormen voor booking.com.
Het werkt als volgt;
De klant geeft aan dat hij naar een 3-sterren hotel op zoek is in het centrum van Amsterdam op een bepaalde datum. Vervolgens kunnen alle hotels, die aangesloten zijn bij bidroom.com, die aan deze criteria voldoen een kamer aanbieden voor een bepaalde prijs. Een klant krijgt dus meerdere aanbiedingen en kan zelf de beste kiezen. Door deze concurrentie zal de prijs voor de klant uiteindelijk lager zijn. De hotelier kan ook meer geld ophalen en hoeft geen commissie van 30% af te staan, wat heel normaal is bij een reservering via booking.com. De omzet wordt behaald door premium diensten aan te bieden aan hoteliers en via de verkoop van reisverzekering etc.
Ik vindt het wel een aardig idee met een kans van slagen. Als hotelier zou ik er gek van worden als ik 30% van mijn omzet af zou moeten staan aan een site als booking.com
Ik zal het even navragen maar ik denk dat het wel mag. Er zijn namelijk al meer dan 1700 hotels die kamers verhuurd hebben via bidroom.com, of die moeten allemaal de regels hebben overtreden.quote:Op donderdag 19 juni 2014 14:31 schreef athlonkmf het volgende:
Lijkt mij dat er een addertje zit. De voorwaarden zijn dat als je bij booking.com ingeschreven wilt staan, dat jouw aanbiedingen gelijk moeten zijn met hetgeen wat op booking.com. Ik weet niet of hoteliers dus ergens anders iets goedkopers mogen aanbieden...
Dat hoeft niet. Of bieden die hotels hun kamers allemaal aan onder de prijzen die ze op booking.com hanteren?quote:Op donderdag 19 juni 2014 14:48 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Ik zal het even navragen maar ik denk dat het wel mag. Er zijn namelijk al meer dan 1700 hotels die kamers verhuurd hebben via bidroom.com, of die moeten allemaal de regels hebben overtreden.
De oprichters hebben allen jarenlange ervaring in toerisme en zijn bekend met de wijze van zoeken / boeken van klanten. In de nieuwe release zal het ook mogelijk zijn om in meerdere categorieën een aanvraag te doen (bijv. biedingen vanuit 3 en 4 sterren hotels). Daarnaast zal een aantal andere functionaliteiten worden toegevoegd zoals, zoeken op locatie.quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Of bieden die hotels hun kamers allemaal aan onder de prijzen die ze op booking.com hanteren?
Ik voel er weinig voor om te investeren in wéér een hotelboekingssite. Die zijn er al tientallen. Als je je daar tussen wilt vechten moet je heel erg veel aan marketing gaan doen - kijk maar eens wat Trivago allemaal doet om bekend te worden. Die 1.700 hotels klinkt misschien indrukwekkend, maar is feitelijk bijzonder weinig. Je kunt maar in 60 steden boeken - gemiddeld nog geen 30 hotels per stad.
Bovendien is het een suf concept. Je moet van tevoren aangeven hoeveel sterren je wilt en wat voor soort kamer je wilt. Boeit het iemand werkelijk of-ie in een 3 of 4 sterren hotel zit? Nee, je kijkt naar de locatie, naar de foto's van het hotel, naar de prijzen, etc. Je wilt lekker door het aanbod kunnen browsen en dat kan hier niet, tenzij je al meteen je gegevens opgeeft.
Daarbij is het ook veel meer werk voor het hotel, lijkt me. Iedere keer een offerte toesturen aan een specifieke klant. Bij booking.com geef je je prijs aan en krijg je automatisch de boekingen binnen, daar hoef je verder niet zoveel aan te doen.
mwah, interessant. Nou veel succes dan maar. Het is jammer dat je via symbid crowdfunding doet. Omdat symbid zo onduidelijk is wat betreft rendement en zo begin ik er niet aan. Als je een project op geldvoorelkaar was begonnen, dan deed ik wel mee.quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:03 schreef michaelros het volgende:
Het klopt dat Booking.com een laagste prijs garantie afdwingt op openbare website's (zoals eigen hotelpagina's en andere website's). Omdat het bod vanuit het hotel alleen zichtbaar is voor de klant mag het hotel wel een lagere prijs aanbiedingen dan op booking.com. Ze overtreden dus niet te regels!
De reacties vanuit de hotels zijn dan ook erg positief!
Indien er andere vragen zijn dan hoor ik het graag,
Michael Ros
Oprichter Bidroom
Ja, daar dat vraag ik mij ook af. Via GvE zou ik vermoedelijk instappen.quote:Op donderdag 19 juni 2014 17:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
mwah, interessant. Nou veel succes dan maar. Het is jammer dat je via symbid crowdfunding doet. Omdat symbid zo onduidelijk is wat betreft rendement en zo begin ik er niet aan. Als je een project op geldvoorelkaar was begonnen, dan deed ik wel mee.
Wat waren je beweegredenen om bij symbid aan te kloppen?
GvE doet crowdfunding op basis van een bepaald vast rendement / lening en bij Symbid is dat op basis van aandelen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 08:37 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, daar dat vraag ik mij ook af. Via GvE zou ik vermoedelijk instappen.
Alleen kan met aandelen het ook zo zijn dat de terugverdiensten sterk tegenvallen, zeker de eerste paar jaren. Als we voor aandelen zullen gaan, dan zullen we dit op een andere manier gaan regelen en niet via crowdfunding.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:07 schreef michaelros het volgende:
[..]
GvE doet crowdfunding op basis van een bepaald vast rendement / lening en bij Symbid is dat op basis van aandelen.
Wij hebben gekozen voor Symbid wij de sterke voorkeur hadden om aandelen in ruil voor een investering te geven. De reden hiervan is dat wanneer iemand mede-eigenaar is hij / zij zich meer betrokken voelt bij het bedrijf en dit veel meer deelt met andere. Daarnaast is het (vaste) rendement bij GvE beperkt voor de investeerders en is de potentie van Bidroom enorm en kan een investering zich wellicht meerdere / tientallen keren terugverdienen.
Het risico bij aandelen is inderdaad groter maar de potentie is ook veel groter. Wij streven naar een veel hoger rendement dan 8%. De reden van crowdfunding is ook dat wij het voor zowel kleine als grote investeerders mogelijk willen maken om deel te worden van Bidroom. Wij hebben meerdere investeringsvoorstellen gekregen van grote investeerders die zelfs (veel) hoger waren dan het gevraagde bedrag, hier hebben wij bewust niet voor gekozen. Dit kan interessant in een later stadium maar nu nog niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 10:21 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Alleen kan met aandelen het ook zo zijn dat de terugverdiensten sterk tegenvallen, zeker de eerste paar jaren. Als we voor aandelen zullen gaan, dan zullen we dit op een andere manier gaan regelen en niet via crowdfunding.
Wat mij bij symbid ook onduidelijk is, is hoe je van je aandelen kan afkomen. Als ik via binck of zo belegd, dan kan ik de aandelen makkelijk verkopen. (Eerlijk gezegd heb ik ook helemaal niet meer onderzocht, omdat die constructie van symbid mij zo oninteressant lijkt, heb ik ook geen interesse om me daar in te verdiepen)
Het is een bewuste keuze van jullie. Prima in dat geval.
Het risico daarentegen is dat de crowdfunding niet doorgaat.
wat let je om het project te verdelen? zowel gve, symbid en daarnaast investeerders?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 10:40 schreef michaelros het volgende:
[..]
Het risico bij aandelen is inderdaad groter maar de potentie is ook veel groter. Wij streven naar een veel hoger rendement dan 8%. De reden van crowdfunding is ook dat wij het voor zowel kleine als grote investeerders mogelijk willen maken om deel te worden van Bidroom. Wij hebben meerdere investeringsvoorstellen gekregen van grote investeerders die zelfs (veel) hoger waren dan het gevraagde bedrag, hier hebben wij bewust niet voor gekozen. Dit kan interessant in een later stadium maar nu nog niet.
Ik dacht dat dit het geval was bij prosper.com of de lendingclub.com. Als er een defaultrate van bijvoorbeeld 5% is dan betekend dat je ongeveer 5% minder rente krijgt dan in eerste instantie, en dan kan je het net zo goed op de bank zetten. Ik vind dat iedereen gewoon zelf goed de risico's moet afwegen en op basis daarvan een beslissing moet maken.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:09 schreef AQuila360 het volgende:
platform dat een potje had voor tegenvallers? Welke was dat ook alweer?
Zoiets zou ook wel iets zijn voor de rest? Dat je naast bijvoorbeeld die 0,9% kosten ook nog een X percentage inlegt voor dat potje? Dan heb je iets minder rendement maar wel een soort van extra garan
Ik vind het symbid.nl systeem wel wat hebben. Het duurt wat langer voordat je rendement hebt en je loopt ook meer risico op default, maar er zijn ook al projecten waarbij de waarde van de aandelen in 2 jaar tijd met factor 10 in waarde zijn gestegen.quote:Op donderdag 19 juni 2014 17:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
mwah, interessant. Nou veel succes dan maar. Het is jammer dat je via symbid crowdfunding doet. Omdat symbid zo onduidelijk is wat betreft rendement en zo begin ik er niet aan. Als je een project op geldvoorelkaar was begonnen, dan deed ik wel mee.
Wat waren je beweegredenen om bij symbid aan te kloppen?
Eens! Het symbid systeem spreekt me ook wel aan. Alleen die projecten lijken nooit vol te lopen of duren een eeuwigheid en dat maakt het lastig.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:59 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik vind het symbid.nl systeem wel wat hebben. Het duurt wat langer voordat je rendement hebt en je loopt ook meer risico op default, maar er zijn ook al projecten waarbij de waarde van de aandelen in 2 jaar tijd met factor 10 in waarde zijn gestegen.
Het symbid.nl systeem biedt veel voordelen voor een start-up vergeleken met het GvE systeem. Bij GvE moet er gelijk afgelost worden en is er minder geld beschikbaar voor de groei van een bedrijf. Als je een patatzaak begint dan maakt dat niet uit, maar bij een start-up als bidroom.com is het essentieel dat je in de eerste jaren genoeg beschikking hebt over resources.
Bij een investering in een bedrijf als bidroom.com dan weet je dat er echt een nieuw en innovatief concept op de markt komt en daar wil ik graag een steentje aan bijdragen en op den duur financieel beter van worden. Ik ben dus van plan om in bidroom te gaan investeren maar ik wacht nog even totdat het project op 60% staat, want anders staat mijn geld zolang stil, en daar houdt ik niet van.
Niet dat ik weet, maar then again die 2 omgevallen projecten was je opzich ook niet zo maar achter. Dus misschien al wel maar weten we het niet.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:23 schreef leolinedance het volgende:
Zo daar ben ik weer. Een tijdje niet met crowdfunding bezig geweest, andere prioriteiten. Maar het wordt weer tijd om te gaan kijken naar investeringsmogelijkheden.
Zijn er de laatste tijd nog projecten van GvE omgevallen? Na dat restaurant en nog een andere (kom er even niet op).
Ik heb ondertussen ¤ 1.400,- terug dus ik vind dat ik zo langzaam aan wel weer wat mag investeren. Nu nog wachten op leuke projecten.
Dit had ik zelf nog niet gezien! Opzich wel weer handiger je hebt nu een duidelijk overzicht per project.quote:Mijn Geldvoorelkaar is aangepast!
Vanaf heden kunt u gebruik maken van een extra functie in mijn geldvoorelkaar. Bij elk project is in het betaalschema te zien welk gedeelte van uw terugbetaling aflossing is en welk gedeelte rente.
Verder ziet u in het projectstatistiek meer uitgebreide informatie over uw investering. Wij hopen hiermee de transparantie verder te vergroten.
Mocht u hierover vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!
Dank je. Ik ga het weer in de gaten houden. Als er niks interessants voorbij komt investeer ik wel in microkredieten.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:17 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, maar then again die 2 omgevallen projecten was je opzich ook niet zo maar achter. Dus misschien al wel maar weten we het niet.
Leuke projecten zijn er wel een stuk minder dan pakweg een jaar terug de rente's zijn ook wat lager geworden en het zijn bijna allemaal 60 maands projecten. Toen had je vanalles wat, een jaar of iets met 10% rente dat is wel jammer nu maar wel begrijpelijk.
Dat had ik gezien bij Zopa... ze geven aan dat ze een deel van de fee die je sowieso betaalt gebruiken als buffer. Geen idee though wat de kosten daar zijn, maar dat zou bij GvE bijv. betekenen dat ze een deel van die 0.9% gebruiken als reservering voor uitbetaling bij defaults.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 13:09 schreef AQuila360 het volgende:
Iemand had het pas over een platform dat een potje had voor tegenvallers? Welke was dat ook alweer?
Zoiets zou ook wel iets zijn voor de rest? Dat je naast bijvoorbeeld die 0,9% kosten ook nog een X percentage inlegt voor dat potje? Dan heb je iets minder rendement maar wel een soort van extra garantie. En dat er dan bij projecten die mislopen een deel vergoed zou kunnen worden.
Zo'n systeem zie ik wel zitten ja.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:55 schreef nikao het volgende:
[..]
Dat had ik gezien bij Zopa... ze geven aan dat ze een deel van de fee die je sowieso betaalt gebruiken als buffer. Geen idee though wat de kosten daar zijn, maar dat zou bij GvE bijv. betekenen dat ze een deel van die 0.9% gebruiken als reservering voor uitbetaling bij defaults.
http://www.zopa.com/lending/peer-to-peer-experts#reducing-risk
Interessant vanwege het relatief lagere risico, maar ga je die dingen verkopen?quote:Deze opstart krijgt niet de gebruikelijke 5s-classificatie maar risicoklasse 4 omdat de financieringslast ruim binnen het netto besteedbaar inkomen van de heer Van Neer en dat van zijn partner past. Van Neer houdt immers zijn loondienstfunctie aan.
He verdorie net te laat, ik vind het project niets maar dankzij de zekerheidstelling had ik er wel een klein bedragje in willen stoppen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:12 schreef AQuila360 het volgende:
Iemand al naar deze gekeken?
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6253
[..]
Interessant vanwege het relatief lagere risico, maar ga je die dingen verkopen?
Precies wat ik dacht!quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:46 schreef RicDan het volgende:
[..]
He verdorie net te laat, ik vind het project niets maar dankzij de zekerheidstelling had ik er wel een klein bedragje in willen stoppen.
Ik heb in 70 GvE-projecten geld zitten en tot nu toe is er nog maar 1 op de fles gegaan. Deze lener heeft uiteindelijk alsnog wel terug kunnen betalen dus mijn default bij GvE is nog 0%. Aangezien er veel members actief zijn op GvE, zal er bij bijna elk project wel een member van fok zitten. Als het goed is horen we het dan snel genoeg wanneer er een project failliet is.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:17 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, maar then again die 2 omgevallen projecten was je opzich ook niet zo maar achter. Dus misschien al wel maar weten we het niet.
Leuke projecten zijn er wel een stuk minder dan pakweg een jaar terug de rente's zijn ook wat lager geworden en het zijn bijna allemaal 60 maands projecten. Toen had je vanalles wat, een jaar of iets met 10% rente dat is wel jammer nu maar wel begrijpelijk.
70 projectenquote:Op zondag 22 juni 2014 15:00 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Ik heb in 70 GvE-projecten geld zitten en tot nu toe is er nog maar 1 op de fles gegaan. Deze lener heeft uiteindelijk alsnog wel terug kunnen betalen dus mijn default bij GvE is nog 0%. Aangezien er veel members actief zijn op GvE, zal er bij bijna elk project wel een member van fok zitten. Als het goed is horen we het dan snel genoeg wanneer er een project failliet is.
Het aanbod van de projecten valt mij de laatste tijd ook tegen. Als ik een bedrijf zou hebben dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een bancaire lening want GvE is echt duur. Wanneer je als bedrijf 100k wil lenen met een looptijd van 6 jaar en een rente van 8%, kom je op een effectieve rente van 10,4% uit (je betaald in dit geval al een successfee van ¤5000,-). Volgens mij kan het bij de bank veel goedkoper. Daarom zullen voornamelijk projecten gepubliceerd worden die niet bij een bank een krediet kunnen krijgen.
Dat zie je ook terug in de cijfers over de maandelijks opgehaalde funding. Eind vorig jaar zaten ze gemiddeld boven de 2 miljoen funding per maand maar de laatste maanden wordt de miljoen per maand volgens mij nog geen eens gehaald. Of dit nu direct door concurrentie van banken komt (deze kunnen in iig gratis geld lenen bij de ECB en ze moeten geld betalen over gestald geld) of door concurrentie met andere crodfundingplatforms is mij niet duidelijk.
Aangezien de economie aantrekt, en ook bij alle andere crowdfundingplatformen een duidelijke stijging is te zien, vindt ik het heel opmerkelijk dat er een afname/stagnatie is te zien bij GvE.
Ik investeer vaak maar ¤100,- per project om genoeg spreiding te houden. Daarnaast lopen er al een aantal projecten al 2 jaar wat betekent dat ik al gedeelte van de investering weer terug heb,quote:Op zondag 22 juni 2014 15:06 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
70 projecten![]()
Ik ga er nu ook weer wat meer bij doen met kleinere bedragen dan eerst. Hoe vernam dat er problemen waren bij dat ene project?
Bij geldvoorelkaar? Of wilde je aandelen gaan verkopen via symbid? Of zit je ergens anders over na te denken?quote:Op zondag 22 juni 2014 15:51 schreef Queller het volgende:
Ik ben zelf bezig een crowdfundingproject op te zetten, dus ik lees even mee!
We bereiden een campagne voor die mn gericht is op pre-orders. Deze gaat lopen op Oneplanetcrowd. Ik zoek hier geen deelnemers, maar ben benieuwd hoe jullie tegenover crowdfunding staan, waar jullie naar kijken en over praten.quote:Op zondag 22 juni 2014 19:17 schreef Mynheer007 het volgende:
Bij geldvoorelkaar? Of wilde je aandelen gaan verkopen via symbid? Of zit je ergens anders over na te denken?
Oke, ik heb nog niet geinvesteerd via oneplanetcrowd omdat ik graag geld terug krijg voor mijn investering en niet direct zit te wachten op allerlei dinerbonnen etc.quote:Op zondag 22 juni 2014 21:50 schreef Queller het volgende:
[..]
We bereiden een campagne voor die mn gericht is op pre-orders. Deze gaat lopen op Oneplanetcrowd. Ik zoek hier geen deelnemers, maar ben benieuwd hoe jullie tegenover crowdfunding staan, waar jullie naar kijken en over praten.
Snap ik!quote:Op maandag 23 juni 2014 00:34 schreef Mynheer007 het volgende:
Oke, ik heb nog niet geinvesteerd via oneplanetcrowd omdat ik graag geld terug krijg voor mijn investering en niet direct zit te wachten op allerlei dinerbonnen etc.
Maar er zullen allicht mensen zijn die wel bereid zijn te investeren via dit systeem.
Het systeem van die pre-orders (net als kickstarter) bevalt me helemaal niet daar doe ik ook nooit wat mee. Maar ik snap wel dat het voor jullie de mooiste oplossing is.quote:Op zondag 22 juni 2014 21:50 schreef Queller het volgende:
[..]
We bereiden een campagne voor die mn gericht is op pre-orders. Deze gaat lopen op Oneplanetcrowd. Ik zoek hier geen deelnemers, maar ben benieuwd hoe jullie tegenover crowdfunding staan, waar jullie naar kijken en over praten.
Als je geen belang hebt bij het betreffende product, dan snap ik het wel. Ons product is voor de doelgroep wel erg aantrekkelijk (hoe eerder hoe beter, want het betreft een hulpmiddel dat het leven weer een stuk makkelijker maakt) en de eerste productieronde is beperkt (als in: een paar honderd stuks). Dus dan liggen pre-orders weer wat meer voor de hand.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:04 schreef AQuila360 het volgende:
Het systeem van die pre-orders (net als kickstarter) bevalt me helemaal niet daar doe ik ook nooit wat mee. Maar ik snap wel dat het voor jullie de mooiste oplossing is.
Je kunt GVE ook peer-to-peer lending noemen als je wilt.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:36 schreef nikao het volgende:
Beetje verwarrend imho dat dit ook crowdfunding genoemd wordt. Toch van een hele andere orde dan iets als GvEkopen vs investeren...
Dat vond ik ook, maar het schijnt echt te kloppen.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:36 schreef nikao het volgende:
Beetje verwarrend imho dat dit ook crowdfunding genoemd wordt. Toch van een hele andere orde dan iets als GvEkopen vs investeren...
Misschien is het in dit geval anders ja, maar ook al zou ik een belang hebben bij dat product dan nog vind ik het niets. De lasten liggen bij de mensen die geld inleggen (ze betalen nu al en daarbij moet je maar afwachten wat het eindresultaat wordt) en diegene van het project komen goedkoop aan geld en weinig risico en gaan met de lusten lopen als het een succes wordt.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:28 schreef Queller het volgende:
[..]
Als je geen belang hebt bij het betreffende product, dan snap ik het wel. Ons product is voor de doelgroep wel erg aantrekkelijk (hoe eerder hoe beter, want het betreft een hulpmiddel dat het leven weer een stuk makkelijker maakt) en de eerste productieronde is beperkt (als in: een paar honderd stuks). Dus dan liggen pre-orders weer wat meer voor de hand.
Je stelt het nu wel erg negatief, maar als je alle eventuele nadelen op een hoop gooit, dan heb je gelijkquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:23 schreef AQuila360 het volgende:
Misschien is het in dit geval anders ja, maar ook al zou ik een belang hebben bij dat product dan nog vind ik het niets. De lasten liggen bij de mensen die geld inleggen (ze betalen nu al en daarbij moet je maar afwachten wat het eindresultaat wordt) en diegene van het project komen goedkoop aan geld en weinig risico en gaan met de lusten lopen als het een succes wordt.
Je moet die campagne inderdaad doen omdat je het leuk vindt en vaak kan je het ook als een reclame-middel inzetten. Het verbaast me altijd hoeveel procent er afgedragen moet worden aan het platform, meestal wel meer dan 5% van het opgehaalde bedrag; dat zou toch veel goedkoper moeten kunnen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:50 schreef Queller het volgende:
In ons geval is al bekend wat het eindresultaat wordt, want de eerste 10 stuks zijn al klaar. Veel mensen hebben 'm ook al gezien en aangegeven er graag één te willen. Niet alle lasten liggen bij de mensen die er één willen; de hele ontwikkelfase (bijna 3 jaar) met alle prototypes, de patenten en de tooling zijn al voldaan. Reken maar dat dat gekost heeft. Niet alleen financieel. Dus met je stelling dat wij alleen met de lusten gaan lopen als het een succes wordt, doe je ons te kort (is niet erg hoor, zo bedoel ik het niet).
Daarnaast: crowdfunding met pre-orders is volgens mij niet zo heel veel anders dan p-to-p-loans; ook dan moet je maar afwachten of het iets gaat worden en ligt het risico voor een groot deel bij de mensen die geld uitlenen.
Tot slot het goedkope aan geld komen: heb je enig idee wat een werk en kosten er zit in een goede crowdfundingcampagne en wat je moet afdragen aan het platform? Ik durf wel te stellen dat naar de bank gaan en een lening afsluiten een stuk goedkoper is. Alleen dan mis je wel een groot deel van de fun die je in een crowdfundingcampagne kunt vinden.
De exposure is natuurlijk een deel van de opbrengst. In elk geval: dat hoop je. Het werkt twee kanten op: je moet tóch aan je exposure werken, in een crowdfundingcampagne pak je die mooi mee (want daar is werken aan exposure zo ongeveer een van de noodzakelijke voorwaarden tot succes).quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:36 schreef Mynheer007 het volgende:
Je moet die campagne inderdaad doen omdat je het leuk vindt en vaak kan je het ook als een reclame-middel inzetten.
Misschien wel, maar aan de andere kant: als je ziet wat je ervoor terugkrijgt, is het weer niet zo gek. Als je dat allemaal zelf moet gaan regelen, laten maken, uitvogelen, ben je wellicht het dubbele kwijt.quote:Het verbaast me altijd hoeveel procent er afgedragen moet worden aan het platform, meestal wel meer dan 5% van het opgehaalde bedrag; dat zou toch veel goedkoper moeten kunnen.
Psies!quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:18 schreef AQuila360 het volgende:
Crowdfunding is wat mij betreft gewoon precies wat de naam zegt ''iets funden met een crowd'' of dat nu op pre-order basis is of met aandelen of een lening of wat dan ook.
Dus ipv 1 partij die een groot bedrag inlegt, een groep die allemaal een klein bedrag inleggen.
Maar dit topic is in mijn ogen voor kapitaalbehoud of om een rendement te halen. Dat elk platform een ander middel is staat los van het feit dat financiering door pre-orders of kickstarter niet echt hier thuis hoort.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:18 schreef AQuila360 het volgende:
Crowdfunding is wat mij betreft gewoon precies wat de naam zegt ''iets funden met een crowd'' of dat nu op pre-order basis is of met aandelen of een lening of wat dan ook.
Dus ipv 1 partij die een groot bedrag inlegt, een groep die allemaal een klein bedrag inleggen.
Nee klopt dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 25 juni 2014 11:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Maar dit topic is in mijn ogen voor kapitaalbehoud of om een rendement te halen. Dat elk platform een ander middel is staat los van het feit dat financiering door pre-orders of kickstarter niet echt hier thuis hoort.
De TT is op dit moment nota bene "Crowdfunding #12 - Verder kijken dan GVE"quote:Op woensdag 25 juni 2014 11:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Maar dit topic is in mijn ogen voor kapitaalbehoud of om een rendement te halen. Dat elk platform een ander middel is staat los van het feit dat financiering door pre-orders of kickstarter niet echt hier thuis hoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |