Precies wat ik dacht!quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:46 schreef RicDan het volgende:
[..]
He verdorie net te laat, ik vind het project niets maar dankzij de zekerheidstelling had ik er wel een klein bedragje in willen stoppen.
Ik heb in 70 GvE-projecten geld zitten en tot nu toe is er nog maar 1 op de fles gegaan. Deze lener heeft uiteindelijk alsnog wel terug kunnen betalen dus mijn default bij GvE is nog 0%. Aangezien er veel members actief zijn op GvE, zal er bij bijna elk project wel een member van fok zitten. Als het goed is horen we het dan snel genoeg wanneer er een project failliet is.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 21:17 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, maar then again die 2 omgevallen projecten was je opzich ook niet zo maar achter. Dus misschien al wel maar weten we het niet.
Leuke projecten zijn er wel een stuk minder dan pakweg een jaar terug de rente's zijn ook wat lager geworden en het zijn bijna allemaal 60 maands projecten. Toen had je vanalles wat, een jaar of iets met 10% rente dat is wel jammer nu maar wel begrijpelijk.
70 projectenquote:Op zondag 22 juni 2014 15:00 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Ik heb in 70 GvE-projecten geld zitten en tot nu toe is er nog maar 1 op de fles gegaan. Deze lener heeft uiteindelijk alsnog wel terug kunnen betalen dus mijn default bij GvE is nog 0%. Aangezien er veel members actief zijn op GvE, zal er bij bijna elk project wel een member van fok zitten. Als het goed is horen we het dan snel genoeg wanneer er een project failliet is.
Het aanbod van de projecten valt mij de laatste tijd ook tegen. Als ik een bedrijf zou hebben dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een bancaire lening want GvE is echt duur. Wanneer je als bedrijf 100k wil lenen met een looptijd van 6 jaar en een rente van 8%, kom je op een effectieve rente van 10,4% uit (je betaald in dit geval al een successfee van ¤5000,-). Volgens mij kan het bij de bank veel goedkoper. Daarom zullen voornamelijk projecten gepubliceerd worden die niet bij een bank een krediet kunnen krijgen.
Dat zie je ook terug in de cijfers over de maandelijks opgehaalde funding. Eind vorig jaar zaten ze gemiddeld boven de 2 miljoen funding per maand maar de laatste maanden wordt de miljoen per maand volgens mij nog geen eens gehaald. Of dit nu direct door concurrentie van banken komt (deze kunnen in iig gratis geld lenen bij de ECB en ze moeten geld betalen over gestald geld) of door concurrentie met andere crodfundingplatforms is mij niet duidelijk.
Aangezien de economie aantrekt, en ook bij alle andere crowdfundingplatformen een duidelijke stijging is te zien, vindt ik het heel opmerkelijk dat er een afname/stagnatie is te zien bij GvE.
Ik investeer vaak maar ¤100,- per project om genoeg spreiding te houden. Daarnaast lopen er al een aantal projecten al 2 jaar wat betekent dat ik al gedeelte van de investering weer terug heb,quote:Op zondag 22 juni 2014 15:06 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
70 projecten![]()
Ik ga er nu ook weer wat meer bij doen met kleinere bedragen dan eerst. Hoe vernam dat er problemen waren bij dat ene project?
Bij geldvoorelkaar? Of wilde je aandelen gaan verkopen via symbid? Of zit je ergens anders over na te denken?quote:Op zondag 22 juni 2014 15:51 schreef Queller het volgende:
Ik ben zelf bezig een crowdfundingproject op te zetten, dus ik lees even mee!
We bereiden een campagne voor die mn gericht is op pre-orders. Deze gaat lopen op Oneplanetcrowd. Ik zoek hier geen deelnemers, maar ben benieuwd hoe jullie tegenover crowdfunding staan, waar jullie naar kijken en over praten.quote:Op zondag 22 juni 2014 19:17 schreef Mynheer007 het volgende:
Bij geldvoorelkaar? Of wilde je aandelen gaan verkopen via symbid? Of zit je ergens anders over na te denken?
Oke, ik heb nog niet geinvesteerd via oneplanetcrowd omdat ik graag geld terug krijg voor mijn investering en niet direct zit te wachten op allerlei dinerbonnen etc.quote:Op zondag 22 juni 2014 21:50 schreef Queller het volgende:
[..]
We bereiden een campagne voor die mn gericht is op pre-orders. Deze gaat lopen op Oneplanetcrowd. Ik zoek hier geen deelnemers, maar ben benieuwd hoe jullie tegenover crowdfunding staan, waar jullie naar kijken en over praten.
Snap ik!quote:Op maandag 23 juni 2014 00:34 schreef Mynheer007 het volgende:
Oke, ik heb nog niet geinvesteerd via oneplanetcrowd omdat ik graag geld terug krijg voor mijn investering en niet direct zit te wachten op allerlei dinerbonnen etc.
Maar er zullen allicht mensen zijn die wel bereid zijn te investeren via dit systeem.
Het systeem van die pre-orders (net als kickstarter) bevalt me helemaal niet daar doe ik ook nooit wat mee. Maar ik snap wel dat het voor jullie de mooiste oplossing is.quote:Op zondag 22 juni 2014 21:50 schreef Queller het volgende:
[..]
We bereiden een campagne voor die mn gericht is op pre-orders. Deze gaat lopen op Oneplanetcrowd. Ik zoek hier geen deelnemers, maar ben benieuwd hoe jullie tegenover crowdfunding staan, waar jullie naar kijken en over praten.
Als je geen belang hebt bij het betreffende product, dan snap ik het wel. Ons product is voor de doelgroep wel erg aantrekkelijk (hoe eerder hoe beter, want het betreft een hulpmiddel dat het leven weer een stuk makkelijker maakt) en de eerste productieronde is beperkt (als in: een paar honderd stuks). Dus dan liggen pre-orders weer wat meer voor de hand.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:04 schreef AQuila360 het volgende:
Het systeem van die pre-orders (net als kickstarter) bevalt me helemaal niet daar doe ik ook nooit wat mee. Maar ik snap wel dat het voor jullie de mooiste oplossing is.
Je kunt GVE ook peer-to-peer lending noemen als je wilt.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:36 schreef nikao het volgende:
Beetje verwarrend imho dat dit ook crowdfunding genoemd wordt. Toch van een hele andere orde dan iets als GvEkopen vs investeren...
Dat vond ik ook, maar het schijnt echt te kloppen.quote:Op maandag 23 juni 2014 23:36 schreef nikao het volgende:
Beetje verwarrend imho dat dit ook crowdfunding genoemd wordt. Toch van een hele andere orde dan iets als GvEkopen vs investeren...
Misschien is het in dit geval anders ja, maar ook al zou ik een belang hebben bij dat product dan nog vind ik het niets. De lasten liggen bij de mensen die geld inleggen (ze betalen nu al en daarbij moet je maar afwachten wat het eindresultaat wordt) en diegene van het project komen goedkoop aan geld en weinig risico en gaan met de lusten lopen als het een succes wordt.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:28 schreef Queller het volgende:
[..]
Als je geen belang hebt bij het betreffende product, dan snap ik het wel. Ons product is voor de doelgroep wel erg aantrekkelijk (hoe eerder hoe beter, want het betreft een hulpmiddel dat het leven weer een stuk makkelijker maakt) en de eerste productieronde is beperkt (als in: een paar honderd stuks). Dus dan liggen pre-orders weer wat meer voor de hand.
Je stelt het nu wel erg negatief, maar als je alle eventuele nadelen op een hoop gooit, dan heb je gelijkquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:23 schreef AQuila360 het volgende:
Misschien is het in dit geval anders ja, maar ook al zou ik een belang hebben bij dat product dan nog vind ik het niets. De lasten liggen bij de mensen die geld inleggen (ze betalen nu al en daarbij moet je maar afwachten wat het eindresultaat wordt) en diegene van het project komen goedkoop aan geld en weinig risico en gaan met de lusten lopen als het een succes wordt.
Je moet die campagne inderdaad doen omdat je het leuk vindt en vaak kan je het ook als een reclame-middel inzetten. Het verbaast me altijd hoeveel procent er afgedragen moet worden aan het platform, meestal wel meer dan 5% van het opgehaalde bedrag; dat zou toch veel goedkoper moeten kunnen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:50 schreef Queller het volgende:
In ons geval is al bekend wat het eindresultaat wordt, want de eerste 10 stuks zijn al klaar. Veel mensen hebben 'm ook al gezien en aangegeven er graag één te willen. Niet alle lasten liggen bij de mensen die er één willen; de hele ontwikkelfase (bijna 3 jaar) met alle prototypes, de patenten en de tooling zijn al voldaan. Reken maar dat dat gekost heeft. Niet alleen financieel. Dus met je stelling dat wij alleen met de lusten gaan lopen als het een succes wordt, doe je ons te kort (is niet erg hoor, zo bedoel ik het niet).
Daarnaast: crowdfunding met pre-orders is volgens mij niet zo heel veel anders dan p-to-p-loans; ook dan moet je maar afwachten of het iets gaat worden en ligt het risico voor een groot deel bij de mensen die geld uitlenen.
Tot slot het goedkope aan geld komen: heb je enig idee wat een werk en kosten er zit in een goede crowdfundingcampagne en wat je moet afdragen aan het platform? Ik durf wel te stellen dat naar de bank gaan en een lening afsluiten een stuk goedkoper is. Alleen dan mis je wel een groot deel van de fun die je in een crowdfundingcampagne kunt vinden.
De exposure is natuurlijk een deel van de opbrengst. In elk geval: dat hoop je. Het werkt twee kanten op: je moet tóch aan je exposure werken, in een crowdfundingcampagne pak je die mooi mee (want daar is werken aan exposure zo ongeveer een van de noodzakelijke voorwaarden tot succes).quote:Op dinsdag 24 juni 2014 16:36 schreef Mynheer007 het volgende:
Je moet die campagne inderdaad doen omdat je het leuk vindt en vaak kan je het ook als een reclame-middel inzetten.
Misschien wel, maar aan de andere kant: als je ziet wat je ervoor terugkrijgt, is het weer niet zo gek. Als je dat allemaal zelf moet gaan regelen, laten maken, uitvogelen, ben je wellicht het dubbele kwijt.quote:Het verbaast me altijd hoeveel procent er afgedragen moet worden aan het platform, meestal wel meer dan 5% van het opgehaalde bedrag; dat zou toch veel goedkoper moeten kunnen.
Psies!quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:18 schreef AQuila360 het volgende:
Crowdfunding is wat mij betreft gewoon precies wat de naam zegt ''iets funden met een crowd'' of dat nu op pre-order basis is of met aandelen of een lening of wat dan ook.
Dus ipv 1 partij die een groot bedrag inlegt, een groep die allemaal een klein bedrag inleggen.
Maar dit topic is in mijn ogen voor kapitaalbehoud of om een rendement te halen. Dat elk platform een ander middel is staat los van het feit dat financiering door pre-orders of kickstarter niet echt hier thuis hoort.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:18 schreef AQuila360 het volgende:
Crowdfunding is wat mij betreft gewoon precies wat de naam zegt ''iets funden met een crowd'' of dat nu op pre-order basis is of met aandelen of een lening of wat dan ook.
Dus ipv 1 partij die een groot bedrag inlegt, een groep die allemaal een klein bedrag inleggen.
Nee klopt dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 25 juni 2014 11:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Maar dit topic is in mijn ogen voor kapitaalbehoud of om een rendement te halen. Dat elk platform een ander middel is staat los van het feit dat financiering door pre-orders of kickstarter niet echt hier thuis hoort.
De TT is op dit moment nota bene "Crowdfunding #12 - Verder kijken dan GVE"quote:Op woensdag 25 juni 2014 11:00 schreef Kirov het volgende:
[..]
Maar dit topic is in mijn ogen voor kapitaalbehoud of om een rendement te halen. Dat elk platform een ander middel is staat los van het feit dat financiering door pre-orders of kickstarter niet echt hier thuis hoort.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |