abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139205169
quote:
Jongeren die nog geen diploma hebben, moeten verplicht tot hun 21ste verjaardag naar school. Dat willen de PvdA en het CDA, die samen een wetsvoorstel hebben geschreven om de leerplicht te verhogen van 18 naar 21 jaar.
De onderwijswereld voelt niet veel voor het plan, maar in de Tweede Kamer lijkt zich een meerderheid af te tekenen. De SP is, net als CDA en PvdA, voor en de VVD en D66 laten hun instemming afhangen van de exacte inhoud van het wetsvoorstel. De PVV is tegen.

Het wetsvoorstel geeft gemeenten de mogelijkheid jongeren die niet minimaal een mbo-2, havo- of vwo-diploma hebben, terug naar de schoolbanken te sturen.

'Gemeenten willen dit zelf'
De gemeenten hebben hier zelf op aangedrongen, benadrukken de indieners van het wetsvoorstel, Tanja Jadnanansing (PvdA) en Michel Rog (CDA). Eerder kwamen Amsterdam en Rotterdam al met een gezamenlijk plan om de leerplicht te verhogen naar 23 jaar.

Volgens de huidige Leerplichtwet moet iedereen in Nederland van z'n 5de tot zijn 18de verjaardag naar school.

Minder kans op werk
Jaarlijks verlaten 28.000 jongeren de school zonder diploma. Ongeveer 80 procent van hen is tussen de 18 en 21 jaar oud. 'Voortijdige schoolverlaters hebben vier keer minder kans op een baan en belanden tien keer vaker in de criminaliteit', zegt Rog. 'Met dit wetsvoorstel helpen we jongeren, gemeenten en de hele maatschappij.'

Volgens PvdA en CDA zullen de jongeren die nu nog buiten de boot dreigen te vallen later dankbaar zijn voor de maatregel. 'Het gaat vaak om hangjongeren met weinig perspectief', meent Jadnanansing.

De onderwijswereld is kritisch over het voorstel. 'Jongeren motiveer je niet door ze verplicht weer naar school te sturen, dat moet je op andere manieren doen', vindt de MBO-raad. Eerder liet minister van Onderwijs Jet Bussemaker al weten weinig te voelen voor het verhogen van de leerplichtleeftijd.
Bron: AD

Lijkt mij een goede zaak. Vooral omdat het een mogelijkheid wordt voor gemeenten en geen verplichting. Dus een uitzondering in bijzondere omstandigheden (een jongen van 18 heeft geen diploma maar wel een goed lopend eigen bedrijf bijvoorbeeld) is wel mogelijk.

En ja, misschien motiveert verplichting niet, maar ik zie er ook geen kwaad in. Ieder extra persoon met startkwalificatie is mooi meegenomen.
pi_139205202
Tering, mensen zullen eens zelf iets mogen beslissen :')_!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_139205208
Tot hoever moet de betutteling doorgaan?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 24 april 2014 @ 08:45:23 #4
423773 mokkiemok
een lekker bakkie pleur
pi_139205227
quote:
99s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:43 schreef bijdehand het volgende:
meeste jongeren van die leeftijd kiezen dan de verkeerde keuze
FOK!ker sinds 18 april 2004 ---
Op maandag 30 juni 2014 14:05 schreef stbabylon het volgende:
Rukken met een zak paprikachips bij de hand, krijg je vanzelf een oranje Duitse helm.
pi_139205234
Bazen idee. We hebben immers een overschot aan laagopgeleide/niet opgeleide mensen en een tekort aan hoger opgeleiden.
  donderdag 24 april 2014 @ 08:46:26 #6
423773 mokkiemok
een lekker bakkie pleur
pi_139205243
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:45 schreef Fripsel het volgende:
Bazen idee. We hebben immers een overschot aan laagopgeleide/niet opgeleide mensen en een tekort aan hoger opgeleiden.
_O-
Rukken met een zak paprikachips bij de hand, krijg je vanzelf een oranje Duitse helm.
pi_139205253
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:45 schreef mokkiemok het volgende:

[..]

meeste jongeren van die leeftijd kiezen dan de verkeerde keuze
Dat zijn keuzes van volwassenen. Wie bepaalt of iets verkeerd is?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 24 april 2014 @ 08:47:51 #8
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139205270
Van een paar maanden geleden: NWS / PvdA: leerplicht tot 21 jaar

Ik vond het toen onzin en nog steeds.
reset
pi_139205349
En mensen met alle diploma's en jaren werkervaring worden door de beunbulgaren en prutspolen aan het staatsinfuus gedrukt.

Kon ook alleen maar PvdA zijn dit. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 24 april 2014 @ 08:54:58 #10
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_139205395
quote:
14s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:40 schreef Tja..1986 het volgende:
Het wetsvoorstel geeft gemeenten de mogelijkheid jongeren die niet minimaal een mbo-2, havo- of vwo-diploma hebben, terug naar de schoolbanken te sturen.
Op zich ben ik het er wel mee eens dat je minimaal een dergelijk diploma moet hebben, maar als je dat voor je 21e haalt moet je wel aan het werk kunnen als je dat wil en niet verplicht nog tot je 21e op school zitten.
pi_139205400
quote:
Ja laten we iedereen hoger opleiden.... :')
pi_139205460
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:54 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Op zich ben ik het er wel mee eens dat je minimaal een dergelijk diploma moet hebben, maar als je dat voor je 21e haalt moet je wel aan het werk kunnen als je dat wil en niet verplicht nog tot je 21e op school zitten.
Ja, en dat is dan ook het wetsvoorstel:
quote:
pi_139205470
quote:
mbo-2 is nu niet bepaald hoogopgeleid.
  donderdag 24 april 2014 @ 08:59:36 #14
423773 mokkiemok
een lekker bakkie pleur
pi_139205476
quote:
99s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:46 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat zijn keuzes van volwassenen. Wie bepaalt of iets verkeerd is?
tijd
pi_139205496
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:43 schreef Ticootje het volgende:
Het wordt ook een maatschappelijk probleem als ze 25 zijn en niet meer aan de bak komen omdat die 20-jarige niet opgeleide goedkoper is.
  donderdag 24 april 2014 @ 09:00:50 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139205497
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:58 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

[..]

Deze regeling was voor mij erg slecht geweest.. Gelukkig was er niet zoiets in de jaren 90.
reset
pi_139205500
Kun je iemand die de volwassen leeftijd heeft bereikt überhaupt dwingen om naar school te gaan? Want ik lees dat er dus steden zijn die het nog wel tot 23 willen oprekken.
pi_139205517
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:00 schreef Ticootje het volgende:
Kun je iemand die de volwassen leeftijd heeft bereikt überhaupt dwingen om naar school te gaan? Want ik lees dat er dus steden zijn die het nog wel tot 23 willen oprekken.
Waarom zou je iemand onder de 18 wel kunnen dwingen en iemand boven de 18 niet? Net zoals je boetes kan opleggen voor door rood rijden kan je hiervoor natuurlijk ook maatregelen bedenken.
pi_139205545
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:02 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Waarom zou je iemand onder de 18 wel kunnen dwingen en iemand boven de 18 niet? Net zoals je boetes kan opleggen voor door rood rijden kan je hiervoor natuurlijk ook maatregelen bedenken.
Door rood rijden is strafbaar. Gaan we het serieus strafbaar maken als je niet tot je 23e naar school wilt gaan. Dat is een vrije keus. Iedereen zou vrij moeten zijn om zelf die keus te maken.
Je stelt het ook niet strafbaar als mensen niet willen werken.
pi_139205577
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:03 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Door rood rijden is strafbaar. Gaan we het serieus strafbaar maken als je niet tot je 23e naar school wilt gaan. Dat is een vrije keus. Iedereen zou vrij moeten zijn om zelf die keus te maken.
Je stelt het ook niet strafbaar als mensen niet willen werken.
Maar je kort ze bijvoorbeeld wel op een uitkering of zet die stop. Leerlingen (of hun ouders) van 18 of jonger krijgen op een gegeven moment ook een boete als ze niet naar school gaan. Niet alle boetes lopen via strafrecht.
pi_139205596
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:59 schreef mokkiemok het volgende:

[..]

tijd
Juist. En veel mensen gaan dan alsnog studeren.
pi_139205638
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:05 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Maar je kort ze bijvoorbeeld wel op een uitkering of zet die stop. Leerlingen (of hun ouders) van 18 of jonger krijgen op een gegeven moment ook een boete als ze niet naar school gaan. Niet alle boetes lopen via strafrecht.
Als je 18 bent ben je volgens de wet volwassen en ben je kennelijk in staat eigen keuzes te maken. Ik vind het dus raar dat ze opeens een wet willen verzinnen waar mensen tussen de 18 en 23 in die vrijheid worden beperkt en het verplicht willen maken om naar school te gaan.

Kinderen zijn gewoon leerplichtig. Dus terecht dat je een boete krijgt als je niet naar school gaat als je nog geen 18 bent.

Het is gewoon betutteling. Nu is het de leerplicht oprekken naar 23. Maar hoever wil je doorgaan. Ga je daarna arbeid verplichten voor mensen van 23 tot 27? En dan?
  donderdag 24 april 2014 @ 09:08:49 #23
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_139205643
Binnenkort gaat de PVDA ook beslissen wat je bij je avondeten eet en hoe laat je naar bed moet.

Als het CDA en PVDA dit soort dingen gaan bedenken krijg ik een soort Vietnam-flashback naar het laatste kabinet Balkenende.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_139205697
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:08 schreef DeJori het volgende:
Binnenkort gaat de PVDA ook beslissen wat je bij je avondeten eet en hoe laat je naar bed moet.

Als het CDA en PVDA dit soort dingen gaan bedenken krijg ik een soort Vietnam-flashback naar het laatste kabinet Balkenende.
Ja mensen tot 25 moeten voor 22 op bed liggen. Om fris te kunnen verschijnen op school :')
pi_139205803
quote:
Volgens PvdA en CDA zullen de jongeren die nu nog buiten de boot dreigen te vallen later dankbaar zijn voor de maatregel.
Dit soort uitspraken maken me altijd een beetje misselijk.
pi_139205808
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als je 18 bent ben je volgens de wet volwassen en ben je kennelijk in staat eigen keuzes te maken. Ik vind het dus raar dat ze opeens een wet willen verzinnen waar mensen tussen de 18 en 23 in die vrijheid worden beperkt en het verplicht willen maken om naar school te gaan.

Kinderen zijn gewoon leerplichtig. Dus terecht dat je een boete krijgt als je niet naar school gaat als je nog geen 18 bent.

Het is gewoon betutteling. Nu is het de leerplicht oprekken naar 23. Maar hoever wil je doorgaan. Ga je daarna arbeid verplichten voor mensen van 23 tot 27? En dan?
Ik weet niet waar je 23 vandaan haalt (het gaat namelijk om 21), maar dat is het punt niet. Het punt is dat we nu zien dat veel mensen die zonder diploma van school gaan het later niet redden. Dat is niet alleen voor hun zelf heel vervelend, maar ook voor de maatschappij in zijn geheel.

Daarbij zie ik niet in waarom het op 17-jarige leeftijd geen betutteling zou zijn maar om 20-jarige leeftijd wel. 18 is ook maar een grens door onszelf bedacht.
pi_139205820
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:16 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je 23 vandaan haalt (het gaat namelijk om 21), maar dat is het punt niet. Het punt is dat we nu zien dat veel mensen die zonder diploma van school gaan het later niet redden. Dat is niet alleen voor hun zelf heel vervelend, maar ook voor de maatschappij in zijn geheel.

Daarbij zie ik niet in waarom het op 17-jarige leeftijd geen betutteling zou zijn maar om 20-jarige leeftijd wel. 18 is ook maar een grens door onszelf bedacht.
De gemeenten hebben hier zelf op aangedrongen, benadrukken de indieners van het wetsvoorstel, Tanja Jadnanansing (PvdA) en Michel Rog (CDA). Eerder kwamen Amsterdam en Rotterdam al met een gezamenlijk plan om de leerplicht te verhogen naar 23 jaar.

Uit de bron.

Ja, die grens is door ons zelf bedacht. Maar waar houdt de betutteling dan op? Als je volwassen bent voor de wet dan kun je iemand moeilijk verplichten tot het volgen van onderwijs. Dan moeten ze die grens van volwassen ook maar oprekken naar 21.

En tuurlijk is het een probleem dat er nog steeds een hoop jongeren zijn die zonder diploma van school gaan. Maar dat los je niet op door het oprekken van de leerplicht.
pi_139205897
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Uit de bron.
Ja, er zijn 2 gemeenten die het naar 23 willen. Het wetsvoorstel gaat over 21.
pi_139205927
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:19 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ja, er zijn 2 gemeenten die het naar 23 willen. Het wetsvoorstel gaat over 21.
Dat zeg ik dus, nu is het wetsvoorstel 21. Hoe lang gaat het duren tot ze er achter komen dat het oprekken tot 21 toch niet de effecten heeft die ze bedacht hadden. Dan rekken ze het op tot 23... Maar je lost het probleem gewoon niet op.
  donderdag 24 april 2014 @ 09:24:36 #30
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_139205996
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:58 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

[..]

Het was me onduidelijk of men straks verplicht zou zijn om tot 21 jaar op school te zitten, of dat het óf 21 jaar óf een bepaalde startkwalificatie zou zijn.
pi_139206023
quote:
99s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:43 schreef bijdehand het volgende:
Dat.

Sommige mensen weten niet wat ze willen, of zijn het schoolsysteem eventjes zat. Een jaartje heel wat anders doen kan dan heel verhelderend zijn. Als ze dan weer terug keren in de schoolbanken zijn ze tenminste gemotiveerd omdat dat een bewuste keus is.
pi_139206116
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:24 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Het was me onduidelijk of men straks verplicht zou zijn om tot 21 jaar op school te zitten, of dat het óf 21 jaar óf een bepaalde startkwalificatie zou zijn.
Zelfde als nu. Nu ben je ook niet verplicht tot je 18de op school te zitten als je al een startkwalificatie hebt.
pi_139206139
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:25 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Dat.

Sommige mensen weten niet wat ze willen, of zijn het schoolsysteem eventjes zat. Een jaartje heel wat anders doen kan dan heel verhelderend zijn. Als ze dan weer terug keren in de schoolbanken zijn ze tenminste gemotiveerd omdat dat een bewuste keus is.
Ja maar als je volwassen bent en je maakt gewoon de keus om geen opleiding af te maken dan moet je dat toch lekker zelf weten. Ja dat is een probleem voor de maatschappij, maar dan moet je ervoor zorgen dat de maatschappij die problemen minder draagt. Beperk gewoon de uitkeringen ed.
pi_139206214
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:29 schreef Ticootje het volgende:
Beperk gewoon de uitkeringen ed.
Koppel die uitkering aan een start kwalificatie. Bij wijze van tegenprestatie. Niet naar school, of geen voldoendes = geen uitkering
  donderdag 24 april 2014 @ 09:34:07 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139206265
Natuurlijk zijn gemeentes voor, 3 jaar minder bijstand betalen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 24 april 2014 @ 09:36:14 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139206323
En weer willen ze de onderwijsinstanties problemen in de maatschappij laten oplossen. Eerst het voorstel om jonge criminelen terug de klas in te schoppen en nu dit. Dropouts droppen out omdat ze niet kunnen of meestal als ze gewoon niet (meer) willen. Dat probleem los je echt niet op door het te gaan verplichten en ongemotiveerde leerlingen in een klas gaan ten koste van de leerprestatie van de leerlingen die wel willen. Maar ook op het gebied van kennisoverdracht is nivelleren kennelijk een feestje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139206337

[ Bericht 100% gewijzigd door ZuidKardinaal op 24-04-2014 09:39:33 ]
  donderdag 24 april 2014 @ 09:37:57 #38
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_139206386
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:29 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Zelfde als nu. Nu ben je ook niet verplicht tot je 18de op school te zitten als je al een startkwalificatie hebt.
O oke, ik had geen idee hoe dat nu werkte.
pi_139206611
vrij belachelijk idee.

als je diegenen die falen in het onderwijs, nou eens iets biedt op de arbeidsmarkt.
waarom zou iedereen een opleiding nodig hebben? heel veel werk heeft helemaal geen opleiding nodig.
maar jongeren moeten gewoon wel een toekomst kunnnen zien in aan het werk gaan. lekker geld verdienen en een leventje opbouwen zo. het moet aantrekkelijker worden gemaakt. nu ziet iedereen ongeschoold werk als iets voor loosers en allochtonen, en een leven lang beulen dat niks oplevert.
  donderdag 24 april 2014 @ 09:52:25 #40
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_139206741
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:43 schreef Ticootje het volgende:
21 jaar kennelijk.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 24 april 2014 @ 09:53:22 #41
12888 Skull-splitter
pi_139206766
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja laten we iedereen hoger opleiden.... :')
Opleiding zegt geen flikker maar we staren ons maar wat graag blind op een papiertje en een gevuld CV :')
  Moderator donderdag 24 april 2014 @ 10:00:24 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_139206982
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:53 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Opleiding zegt geen flikker maar we staren ons maar wat graag blind op een papiertje en een gevuld CV :')
Ja, raar man, dat je liever iemand met aantoonbare ervaring aanneemt dan iemand met een leeg A4tje en 0 opleiding.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_139206993
Na je 14de nog niet hooggeleid zijn :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 24 april 2014 @ 10:01:13 #44
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_139207010
Eerst de stufi een lening maken en daarna iedereen willen verplichten tot hun 21e te studeren.

Nederland :')
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_139207480
Als iedereen een diploma heeft dan is er natuurlijk ineens werkgelegenheid genoeg. Zo kunnen we ook de fileproblematiek oplossen door iedereen te verplichten een snellere auto te kopen.
quote:
10s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:01 schreef Drinky het volgende:
Eerst de stufi een lening maken en daarna iedereen willen verplichten tot hun 21e te studeren.

Nederland :')
Ja, mensen zonder schulden hebben teveel keuzevrijheid, dat kunnen we niet hebben. Voor je het weet gaat er iemand minder omzet draaien dan hij zou kunnen doen, en daar is dan ook veel minder aan te verdienen.

Lenen om te leren, lenen om te wonen, verplicht sparen voor pensioen, verplicht 'sparen' voor zorg, stel je voor dat iemand niet aan vier kanten zit vastgeketend aan de financiele sector.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 24 april 2014 @ 10:23:18 #46
45206 Pietverdriet
pi_139207700
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Als iedereen een diploma heeft dan is er natuurlijk ineens werkgelegenheid genoeg. Zo kunnen we ook de fileproblematiek oplossen door iedereen te verplichten een snellere auto te kopen.

[..]

Ja, mensen zonder schulden hebben teveel keuzevrijheid, dat kunnen we niet hebben. Voor je het weet gaat er iemand minder omzet draaien dan hij zou kunnen doen, en daar is dan ook veel minder aan te verdienen.

Lenen om te leren, lenen om te wonen, verplicht sparen voor pensioen, verplicht 'sparen' voor zorg, stel je voor dat iemand niet aan vier kanten zit vastgeketend aan de financiele sector.
Heb je dit gelezen?
http://www.geenstijl.nl/m(...)rheid_denkt_mee.html
  donderdag 24 april 2014 @ 10:25:37 #47
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_139207761
quote:
Lange tekst G. Zal even lezen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 24 april 2014 @ 10:41:17 #48
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139208115
Wat als je voor je 21e geen diploma (meer dan middelbaar) hebt, maar wel werkt?
reset
pi_139208714
quote:
Nee, en ik heb er ook niet zoveel zin in.

GS kennende zullen ze ook wel voorbij gaan aan de wederzijdse outsourcing tussen overheid en grote bedrijven waar het gaat om het vastketenen van burgers.
  donderdag 24 april 2014 @ 11:11:02 #50
45206 Pietverdriet
pi_139208898
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, en ik heb er ook niet zoveel zin in.

GS kennende zullen ze ook wel voorbij gaan aan de wederzijdse outsourcing tussen overheid en grote bedrijven waar het gaat om het vastketenen van burgers.
Je mist wat, een erg leuk stukje over Nederland in 2014
pi_139209025
Waardeloos plan, genoeg studenten die niveau 1 aka met moeite kunnen afronden en vervolgens verplicht een niveau 2 diploma moeten halen. Een gevolg hiervan is veel weerstand, problematische klassen en een ongelukkig kind. Laat ze gewoon lekker in de leer gaan bij een ambachtelijk beroepsbeoefenaar.
pi_139209064
quote:
Met een mbo2 diploma hoor je nog niet bij de hoger opgeleiden hoor.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  donderdag 24 april 2014 @ 11:19:28 #53
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_139209149
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Inderdaad een interessant stukje. ^O^
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_139209178
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:29 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar als je volwassen bent en je maakt gewoon de keus om geen opleiding af te maken dan moet je dat toch lekker zelf weten. Ja dat is een probleem voor de maatschappij, maar dan moet je ervoor zorgen dat de maatschappij die problemen minder draagt. Beperk gewoon de uitkeringen ed.
Je bent een ster in nadenken hé?
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_139209348
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, GeenschrijfStijl....
  donderdag 24 april 2014 @ 11:32:25 #56
45206 Pietverdriet
pi_139209439
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Tja, GeenschrijfStijl....
Ach ach ach, preufesseur Suerbeckje
pi_139209495
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:00 schreef Ticootje het volgende:
De overheid heeft het geweldsmonopolie en kan je dus alles laten doen.

Maar fijn dat er steeds meer mensen beseffen dat vrijheid langzaam uit dit land aan het verdwijnen is onder het mom 'wij weten wat goed voor u is'.
pi_139209544
quote:
Herkenbaar stukje. (En helaas doe je er zelf toch ook wel eens wat meer aan mee dan je zou willen... ). Ik werd er een paar dagen terug nog op gewezen hoe ver we hier zijn doorgeslagen qua regels/betutteling/veiligheidseisen toen we het over reisbestemmingen hadden met wat familieleden. Een van de reacties toen we een foto lieten zien van een willekeurige berg in Noorwegen (of Italië of Slovenië, ik weet het even niet meer precies): 'Maar er staan helemaal geen hekken omheen! :o '

:'( :D :'(
pi_139209678
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach ach ach, preufesseur Suerbeckje
Het spijt me, ik vind het niet leuk geschreven.
pi_139209770
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:36 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Herkenbaar stukje. (En helaas doe je er zelf toch ook wel eens wat meer aan mee dan je zou willen... ). Ik werd er een paar dagen terug nog op gewezen hoe ver we hier zijn doorgeslagen qua regels/betutteling/veiligheidseisen toen we het over reisbestemmingen hadden met wat familieleden. Een van de reacties toen we een foto lieten zien van een willekeurige berg in Noorwegen (of Italië of Slovenië, ik weet het even niet meer precies): 'Maar er staan helemaal geen hekken omheen! :o '

:'( :D :'(
Ik hoop dat dat soort mongolen dan ook heel veilig thuis/wegblijven.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_139209790
quote:
14s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik hoop dat dat soort mongolen dan ook heel veilig thuis/wegblijven.
Maak je geen zorgen, ze zij meer van de all-in aan het zwembad-met-af-en-toe-een-cultureel-uitstapje-vakanties ;)
Maar ik had wel moeite met mijn gezicht in de plooi te houden :') .
pi_139209840
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:46 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Maak je geen zorgen, ze zij meer van de all-in aan het zwembad-met-af-en-toe-een-cultureel-uitstapje-vakanties ;)
Maar ik had wel moeite met mijn gezicht in de plooi te houden :') .
Ja maar het is toch godsgeklaagd? Er lopen hier dus in grote getale mensen rond die overal, maar dan ook overal risico's in zien en dit ten koste van alles willen inperken, gewoon omdat het bestaan van het risico ze irriteert? Niks meer nadenken, niks meer uitzicht zonder hekken, muren of rubberen stoeptegels, alles minimaliseren.

Wanneer stopt die waanzin?
pi_139210065
quote:
5s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ja maar het is toch godsgeklaagd? Er lopen hier dus in grote getale mensen rond die overal, maar dan ook overal risico's in zien en dit ten koste van alles willen inperken, gewoon omdat het bestaan van het risico ze irriteert? Niks meer nadenken, niks meer uitzicht zonder hekken, muren of rubberen stoeptegels, alles minimaliseren.

Het bizarre is nog wel dat de generatie die nu aan het roer is en dus deze "one size fits all" en "denk vooral niet zelf na"-regeltjes verzint, zelf wel in grote vrijheid heeft mogen opgroeien. Babyboomers die in de jaren 60/70 tegen het bekrompen gezag rebelleerden maar op latere leeftijd uiteindelijk erger zijn geworden dan hetgeen ze verfoeiden...
pi_139210098
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:59 schreef silbergrun het volgende:

[..]

Het bizarre is nog wel dat de generatie die nu aan het roer is en dus deze "one size fits all" en "denk vooral niet zelf na"-regeltjes verzint, zelf wel in grote vrijheid heeft mogen opgroeien. Babyboomers die in de jaren 60/70 tegen het bekrompen gezag rebelleerden maar op latere leeftijd uiteindelijk erger zijn geworden dan hetgeen ze verfoeiden...
Ikzelf vind 'mijn' generatie (dwz, de mensen die in de uiterst liberale en vrije jaren '90 volwassen zijn geworden) ook zo tegenvallen he... grote regelneukers en cententellers ken ik haast niet.
pi_139210151
quote:
5s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Volgens mij is het een maatschappelijk proces, dat enerzijds te maken heeft met welvaart, en anderzijds met afkalvend fatalisme wanneer doodsangst verder achter ons ligt. Als je vader nog de bommen en kogels om zich heen zag vliegen, dan associeert die een helm met granaatscherven en niet met fietsen. Vanaf WOII is de risicobereidheid steeds minder geworden, naarmate de controle over je lot toeneemt is de acceptatie van geluk en ongeluk steeds minder geworden.
pi_139211377
quote:
9s.gif Op donderdag 24 april 2014 12:00 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ikzelf vind 'mijn' generatie (dwz, de mensen die in de uiterst liberale en vrije jaren '90 volwassen zijn geworden) ook zo tegenvallen he... grote regelneukers en cententellers ken ik haast niet.
Ah, de patatgeneratie. Wellicht is het feit dat "jouw" generatie in een voorspoedige tijd opgroeide en dus nooit echt ergens voor heeft moeten vechten wel de reden dat ze risico's moeilijk kunnen accepteren. Maar goed, dat is wat generaliserend gedacht.

Maar ontopic: in dit geval is de verplichting om perse een of ander papiertje te halen een soort lapmiddel, het echte probleem is namelijk dat de arbeidsmarkt juist door die diplomageilheid erg inflexibel is geworden. Niet alleen omdat je al heel specifiek wordt opgeleid en dus een probleem hebt als toevallig jouw vakgebied een knauw krijgt (waardoor veel diploma's inmiddels een valse zekerheid bieden), maar ook omdat de meest eenvoudige beroepen ofwel uitbesteed zijn aan andere landen (fabrieken), ofwel verworden zijn tot bijbaantjes (postbode), ofwel omdat men daar ineens ook diploma's is voor gaan eisen.

Natuurlijk is het voor de meer hoogstaande beroepen belangrijk dat de betreffende persoon enigszins weet wat hij doet, maar is bijvoorbeeld een diploma voor vuilnismannen (ja, die bestaat echt) wel zo nodig? Vroeger (mijn opa's tijd) waren er voor schoolverlaters genoeg eenvoudige banen voorhanden waar je direct aan de slag kon, zonder dat er echt naar een vooropleiding werd gekeken (en er waren al helemaal geen recruiters die van je verlangden dat je een "commerciele tijger" of "gepassioneerd" moest zijn :') ). Dit was uiteraard over het algemeen geen fantastisch betaald werk, maar toch kon men toen een bestaan opbouwen met een simpel beroep als postbode of fabrieksarbeider.

Het lijkt me voor zowel de maatschappij als de mensen die echt niet naar school willen of kunnen beter om te zorgen dat er weer van dit soort baantjes komen. Niet iedereen wil lang naar school, en in plaats van dwang is het mi beter om alternatieve mogelijkheden te bieden.
pi_139212347
quote:

[..]

Bron: AD

Lijkt mij een goede zaak. Vooral omdat het een mogelijkheid wordt voor gemeenten en geen verplichting. Dus een uitzondering in bijzondere omstandigheden (een jongen van 18 heeft geen diploma maar wel een goed lopend eigen bedrijf bijvoorbeeld) is wel mogelijk.

En ja, misschien motiveert verplichting niet, maar ik zie er ook geen kwaad in. Ieder extra persoon met startkwalificatie is mooi meegenomen.
En als iemand met 21 nog geen zogenaamde startkwalificatie heeft?
I´m back.
pi_139212500
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan rekken we het over een paar jaar op tot 30 jaar, net zolang tot iedereen godverredomme ongemotiveerd en depressief z'n LTS heeft, ja!
pi_139212542
quote:
8s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:30 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dan rekken we het over een paar jaar op tot 30 jaar, net zolang tot iedereen godverredomme ongemotiveerd en depressief z'n LTS heeft, ja!
MBO-2, HAVO of VWO moet je hebben, blijkbaar.
I´m back.
pi_139212669
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 12:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij is het een maatschappelijk proces, dat enerzijds te maken heeft met welvaart, en anderzijds met afkalvend fatalisme wanneer doodsangst verder achter ons ligt. Als je vader nog de bommen en kogels om zich heen zag vliegen, dan associeert die een helm met granaatscherven en niet met fietsen. Vanaf WOII is de risicobereidheid steeds minder geworden, naarmate de controle over je lot toeneemt is de acceptatie van geluk en ongeluk steeds minder geworden.
Want als je een diploma hebt en het gaat je niet voor de wind, dan mag je het eigen falen niet meer wijten aan het systeem??? Want het systeem is perfect???
I´m back.
pi_139212710
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die zelfde vraag kan je nu bij 18 stellen. Waarom geen 16? Ik denk dat je als je het verhoogt naar 21 gewoon meer mensen met een startkwalificatie zal hebben. En waarom niet hoger? Geen idee eigenlijk.
  donderdag 24 april 2014 @ 13:39:13 #72
420688 Khazad-dum
You shall not pass
pi_139212781
quote:
Jaarlijks verlaten 28.000 jongeren de school zonder diploma. Ongeveer 80 procent van hen is tussen de 18 en 21 jaar oud.
Goed plan dus
pi_139212795
Belachelijk en contraproductief idee. Typisch pvda.
Conscience do cost.
pi_139212818
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:39 schreef Khazad-dum het volgende:

[..]

Goed plan dus
Hmmm. Hoeveel van die 22.000 zijn langdurig werkloos? Ik vind het eigenlijk nogal een maatregel hoor, als we het over iets van 20k mensen hebben. Waarvan een gedeelte vast ook wel weer op zijn pootjes terecht zal komen.
pi_139212827
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:36 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Die zelfde vraag kan je nu bij 18 stellen. Waarom geen 16? Ik denk dat je als je het verhoogt naar 21 gewoon meer mensen met een startkwalificatie zal hebben. En waarom niet hoger? Geen idee eigenlijk.
Iedereen een startkwalificatie, ook iemand met een succesvol eigen bedrijf, zou ik dan zeggen... in die redeneertrant is de grens 21 arbitraal. Het gaat om de startkwalificatie, niet om de leeftijd.
I´m back.
  donderdag 24 april 2014 @ 13:46:19 #76
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_139212973
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Iedereen een startkwalificatie, ook iemand met een succesvol eigen bedrijf, zou ik dan zeggen... in die redeneertrant is de grens 21 arbitraal. Het gaat om de startkwalificatie, niet om de leeftijd.
het gaat inderdaad niet om de startkwalificatie en/of leeftijd maar om de verplichting in een wettelijk kader en de ophoging daarvan (van 16 naar 18 naar 21naar. 23?....27?)
There is only one religion
  donderdag 24 april 2014 @ 13:47:27 #77
420688 Khazad-dum
You shall not pass
pi_139213009
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het gaat om de startkwalificatie, niet om de leeftijd.
Inderdaad, het is een soort armoedebestrijding. Dit is hetgeen waarvoor de leerplicht bedoeld is. Zonder die leerplicht beseffen ze het niet.
pi_139213032
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:46 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

het gaat inderdaad niet om de startkwalificatie en/of leeftijd maar om de verplichting in een wettelijk kader en de ophoging daarvan (van 16 naar 18 naar 21naar. 23?....27?)
Nee, het gaat we om de startkwalificatie, volgens mij.
21 geldt dan alleen voor jongeren die geen MBO-2, HAVO of VWO hebben.
En als je dat dan nog niet hebt met je 21ste, dan mag je gepatenteerd putjesschepper worden oid.
I´m back.
pi_139213082
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En als je dat dan nog niet hebt met je 21ste, dan mag je gepatenteerd putjesschepper worden oid.
Dan wordt je staatseigendom en mag je werken voor je uitkering. Ofzo. Welkom in Utopia.
pi_139213138
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:50 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dan wordt je staatseigendom en mag je werken voor je uitkering. Ofzo. Welkom in Utopia.
Dat moeten veel mensen met een startkwalificatie wrs ook al.
Of men denkt dat als je een startkwalificatie hebt, je niet werkloos wordt...
I´m back.
  donderdag 24 april 2014 @ 13:52:16 #81
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_139213146
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De praktijk is dat zelfs jongeren met een startkwalificatie gedwongen worden om een vervolgopleiding te doen , zo verdwijnt de jongere van de werkelozenlijst en de gemeentes bezuinigen zo op de instroom van jongeren de bijstand in
pi_139213259
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:52 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

De praktijk is dat zelfs jongeren met een startkwalificatie gedwongen worden om een vervolgopleiding te doen , zo verdwijnt de jongere van de werkelozenlijst en de gemeentes bezuinigen zo op de instroom van jongeren de bijstand in
De jongere komt als schoolverlater tot 27 jaar, of HBO/WO-verlater, sws al niet meer in aanmerking voor een uitkering, wat ik begreep, althans in de grote steden met veel instituties voor vervolgopleidingen.
I´m back.
  donderdag 24 april 2014 @ 13:59:47 #83
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_139213388
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De jongere komt als schoolverlater tot 27 jaar, of HBO/WO-verlater, sws al niet meer in aanmerking voor een uitkering, wat ik begreep, althans in de grote steden met veel instituties voor vervolgopleidingen.
volgens mij heb je dat verkeerd begrepen , er is wel een ontmoedigingsbeleid m.b.t. toelating tot de bijstand
pi_139213596
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:59 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

volgens mij heb je dat verkeerd begrepen , er is wel een ontmoedigingsbeleid m.b.t. toelating tot de bijstand
Zal wel ooit het plan geweest zijn dan....
I´m back.
pi_139213809
Onzin, als je je leven wil verpesten moet je het toch zelf weten?
Life is a game made for everyone.
pi_139213864
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Want als je een diploma hebt en het gaat je niet voor de wind, dan mag je het eigen falen niet meer wijten aan het systeem??? Want het systeem is perfect???
Ik volg u niet?
pi_139213953
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 14:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik volg u niet?
Iedereen verplicht een diploma, dus kun je falen niet meer zien als het falen van het systeem.
I´m back.
pi_139219594
Moeten de werkloosheidscijfers weer gemasseerd worden? :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_139221122
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 14:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Iedereen verplicht een diploma, dus kun je falen niet meer zien als het falen van het systeem.
Dan hebben we meer gediplomeerde werklozen.
  donderdag 24 april 2014 @ 18:20:47 #90
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139221599
Als ze zich wat meer zouden toeleggen op stageplaatsen/apprenticeships dan wordt het verschil tussen de theorie en praktijk wat kleiner. Mensen de theorie inforceren lijkt me niet een goede voorbereiding op de toekomst.

Dat komt zowel jongeren als werkgevers goed uit.
reset
pi_139222153
quote:

Trololol, alsof iemand ook maar iets heeft aan een mbo-2 of havo-/vwo-diploma :')

En welke <= 21-jarige heeft nog geen mbo-2 of havo? 5 mensen in heel Nederland? :X

Dit slaat echt helemaal nergens op.
pi_139222563
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 18:20 schreef Individual het volgende:
. Mensen de theorie inforceren lijkt me niet een goede voorbereiding op de toekomst.

Als je er minder theorie in stampt krijg je weer verontrust gezeik dat '56% van de volwassenen niet eens weet wie Willem van Oranje was' 'en die mogen dus wel stemmen hé! '

En moet de politiek dáár weer wat aan gaan doen... :')
  donderdag 24 april 2014 @ 19:12:40 #93
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139223016
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 18:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Als je er minder theorie in stampt krijg je weer verontrust gezeik dat '56% van de volwassenen niet eens weet wie Willem van Oranje was' 'en die mogen dus wel stemmen hé! '

En moet de politiek dáár weer wat aan gaan doen... :')
Willem van Oranje moet al op de basisschool en misschien wat verder op de middelbare. Al die verouderde theorie op de beroepsopleidingen kan weg. Ze leren het nieuwe en toepasbare wel met de echte baan.

Ik heb trouwens slechts mavo en mijn werkgevers hebben nooit om diploma's gevraagd. :)
reset
pi_139223274
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:59 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

mbo-2 is nu niet bepaald hoogopgeleid.
pi_139225786
Goed idee. Stop deze ongemotiveerde types bij de gemotiveerde leerlingen, dat zal de kwaliteit van het onderwijs zeker ten goede komen!!
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  vrijdag 25 april 2014 @ 09:30:45 #96
12888 Skull-splitter
pi_139243147
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, raar man, dat je liever iemand met aantoonbare ervaringopleiding aanneemt dan iemand met een leeg A4tje en 0 opleiding.
Fixed.

Ik ken helaas genoeg gevallen van wel een papiertje maar geen flauw benul of domweg idealistisch naïef.
  vrijdag 25 april 2014 @ 10:16:55 #97
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_139244051
Maar men wil dus een wetje maken, hoe wordt die wet uitgevoerd dan?
boetes of wordt je als onwillige gevangen gezet cq gegijzeld.
Lijkt me dat de uitvoering van zo'n wet onuitvoerbaar is, macht reikt zover alsdat men het toelaat.
  vrijdag 25 april 2014 @ 12:31:00 #98
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_139247571
Jonge volwassenen dwingen een studieschuld aan te gaan ^O^
quote:
10s.gif Op donderdag 24 april 2014 20:15 schreef H.FR het volgende:
Goed idee. Stop deze ongemotiveerde types bij de gemotiveerde leerlingen, dat zal de kwaliteit van het onderwijs zeker ten goede komen!!
Jij denkt vanuit het perspectief van de andere leerlingen, maar is het niet gewoon te idioot voor woorden dat zoveel Nederlanders menen het recht te hebben om met geweld andere mensen te dwingen dingen te doen?
pi_139247770
Dit is net zo'n goed plan als toen ik dacht dat het een goed idee was om midden op straat onbeschermde seks te hebben met een bejaarde heroïnehoer met HIV.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_139247852
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 12:31 schreef Brum_brum het volgende:
Jonge volwassenen dwingen een studieschuld aan te gaan ^O^

[..]

Jij denkt vanuit het perspectief van de andere leerlingen, maar is het niet gewoon te idioot voor woorden dat zoveel Nederlanders menen het recht te hebben om met geweld andere mensen te dwingen dingen te doen?
Dat ook inderdaad. Dus het is tweeledig!
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
  vrijdag 25 april 2014 @ 14:20:17 #101
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139250644
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 12:38 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dit is net zo'n goed plan als toen ik dacht dat het een goed idee was om midden op straat onbeschermde seks te hebben met een bejaarde heroïnehoer met HIV.
Wel knap gevonden. Meestal worden heroïnehoeren met HIV niet bejaard. :P

tenminste dat lijkt me niet, maar is mijn wereldje niet
reset
pi_139274152
Wat zijn ze eigenlijk van plan met jongeren die echt niet in staat zijn een diploma te halen? Verstandelijk gehandicapten bijvoorbeeld. Een uitzondering maken?
pi_139276194
De meeste jongeren kunnen niet veel verder vooruit denken dan de dag van morgen; dat hoort bij de leeftijd. Ze zijn het leren zat en kunnen de discipline voor dat leren niet meer opbrengen. Ondertussen kunnen zij vrij gemakkelijk aan een fulltime baan komen. Dat ze bij het bereiken van de 23 jarige leeftijd op straat komen te staan omdat ze dan uit het minimum jeugdloon vallen, beseffen ze niet en hen daarvoor waarschuwen is zinloos want het wil doorgaans niet bij hen doordringen.

Er wordt hier gesproken over hangjongeren. Wellicht dat dat zo is in de Randstad maar in de provincie gaat het imho vooral over jongeren met een minimum jeugdloon baan en de eeuwige dropouts.

Hier op Fok loopt er ook zo'n jongere rond. Deed tweetalig VWO. Viel door zijn lakse houding uit naar VMBO. Is een MBO opleiding gaan doen waar hij naar eigen zeggen zijn hele leven al van droomde maar kwam er na nog geen half jaar op die opleiding achter dat hij het toch 'niet leuk' vond. Dus gestopt met die opleiding en in september naar de havo. De vraag is dan natuurlijk of hij dan wel de discipline op kan brengen om zijn best te doen en of hij dat dan wel 'leuk' vind.

Bij mijn zoon ook zo'n 'meisje' in het MBO. 'Kind' is 21. Ooit begonnen op het VWO. Is nu uitgevallen in haar 3e MBO 2 opleiding wegens 'niet leuk'.

Ik ben dus wel voorstander van deze maatregel. Het maakt het lastiger voor werkgevers om fulltime banen te vergeven aan jongeren zonder startlicentie waardoor er voor jongeren met een startlicentie en volwassenen een beetje gemakkelijk wordt een baan te vinden. Een Pool in de bediening is tenslotte niet erg handig. Ook denk ik dat het ervoor zal zorgen dat het aantal jongeren dat zonder startlicentie van school gaat zal afnemen al zal dat voor zo'n meisje uiteindelijk ook niet helpen. Onze jeugd is te veel opgegroeid met het idee dat alles 'leuk' en 'boeiend' moet zijn en hebben een ruggengraat van gelatine.

Het voorstel van enkelen hier om die jongeren een uitkering te weigeren als alternatief, zal denk ik niet echt helpen omdat die jongeren dus vaak een baan hebben (tot hun 23ste) of nog bij hun ouders wonen die hen onderhouden. Dat als pressiemiddel zal dus niet veel zoden aan de dijk zetten.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:15:46 #104
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139276831
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:

Ik ben dus wel voorstander van deze maatregel. Het maakt het lastiger voor werkgevers om fulltime banen te vergeven aan jongeren zonder startlicentie waardoor er voor jongeren met een startlicentie en volwassenen een beetje gemakkelijk wordt een baan te vinden.
Een baan is in veel gevallen een betere startlicentie dan een school met verouderde technieken die slecht aansluit bij de praktijk.

Opleidingen kunnen bijzonder waardevol zijn, maar het wordt veel te veel doorgedreven en nu zelfs gedwongen.

Een van mij beste beslissingen op dit gebied is dat ik wegliep na de eerste dag van het HBO en ging werken. Ik was erg teleurgesteld, maar geen spijt van gehad.

Het probleem is de eenheidsworst. Mensen zijn verschillend dus behandel ze ook zo.
reset
pi_139277122
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:15 schreef Individual het volgende:
Een baan is in veel gevallen een betere startlicentie dan een school met verouderde technieken die slecht aansluit bij de praktijk.Opleidingen kunnen bijzonder waardevol zijn, maar het wordt veel te veel doorgedreven en nu zelfs gedwongen.
Ik ben het deels met je eens. Een dertiger met 10 jaar ervaring maar zonder diploma in dat vak heeft bij mij meer kans dan een jongere mét diploma maar zonder ervaring in dat vak (buiten de stages).

Punt is namelijk dat die 'jongere baantjes' voor volwassenen weinig tot niet toegankelijk zijn. Denk aan horeca, supermarkten, boeren e.d. Daar gaat het heel vaak gewoon om het goedkoopste personeel en dat is dus bij definitie jong of zonder Nederlands paspoort. De werkervaring die zij daar opdoen heeft dat feitelijk geen waarde op de arbeidsmarkt voor volwassenen. Dan wordt er opeens wel naar die papiertjes gekeken.

Ja. We zijn extreem doorgeslagen in onze opleidingen. Echt te absurd voor woorden. Dat ligt niet alleen aan de overheid maar ook aan de commercie. Bedrijven starten nutteloze opleidingen, maken daar een hele hoop reclame voor. Niet alleen naar eventuele leerlingen maar ook richting toekomstige werkgevers. Zo ontstaat dan een 'verplicht' papiertje voor een functie die dat van oudsher helemaal niet nodig heeft. Verdienen die opleidingen weer hun geld mee.
Zelf vind ik de opleiding 'register casemanager' er zo eentje. Zit gewoon in de HR opleiding. Ook is die functie wettelijk bezien gewoon diploma vrij en gebaseerd op ervaring of simpelweg het hebben van een eigen bedrijf. Tot dus een gladjanus bedacht daar een opleiding voor te starten. Met verplichte herhalingen ook nog. Kost duizenden euro's en daarna dus nog zo'n duizend euro per periode om hem geldig te houden. Helaas zie ik hem wel steeds vaker als verplicht diploma bij vacatures verschijnen.

Opleidingen tot kassière, tot vakkenvuller, tot serveerster, tot boerenknecht, tot magazijnmedewerker enz.. allemaal onzin.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:52:57 #106
45206 Pietverdriet
pi_139277528
Mwa, het zijn vooral jongens die het slecht doen op school.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')