De onwil om te groeien, excelleren, hard te werken, de schouders eronder te zetten, vooral te innoveren (met name Nederland).quote:Op zondag 20 april 2014 23:29 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Postmoderne decadentie? Wat heeft dat er mee te maken?
Flikker toch op, die ethos bestaat nog steeds, ook in Nederland. Neem ASML.quote:Op zondag 20 april 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De onwil om te groeien, excelleren, hard te werken, de schouders eronder te zetten, vooral te innoveren (met name Nederland).
Het spijt me, maar ik zie de link met postmodernisme niet zo.quote:Op zondag 20 april 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De onwil om te groeien, excelleren, hard te werken, de schouders eronder te zetten, vooral te innoveren (met name Nederland).
Een typisch kenmerk van een voorheen veruit ontwikkelende maatschappij. Een sprekend voorbeeld; Argentinië jaren 1930-40.quote:Op zondag 20 april 2014 23:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het spijt me, maar ik zie de link met postmodernisme niet zo.
Wat zijn je meetmethoden daarvoor?quote:Ach ja. Daar gaat het niet echt om. Feit is dat we nou niet echt ondergaan met Europa. We hebben mu een eurocrisis, maar daarvoor is het gewoon prima gegaan. Hoe rationeel is het om na een tegenvaller gelijk de stekker eruit te trekken? Het ging juist altijd bergopwaarts.
Hoeveel is de staatsschuld toegenomen in 25 jaar? Hoeveel zijn schulden van huishoudens toegenomen? Al die schijnbare vooruitgang is gefinancierd met geleend geld. Tevens moet je bij deze schijnbare vooruitgang ook rekening houden wat je tegenwoordig zelf moet betalen. Vroeger kon je 20 jaar gratis studeren, gratis naar de dokter, zaten er niet van die achterlijke accijns op sigaretten en benzine. Zo kan je wel 1000 dingen noemen die we nu zelf moeten betalen of waar we meer voor moeten betalen t.o.v. 25 jaar geleden en die vroeger gratis waren.quote:Op zondag 20 april 2014 23:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik baseer mijn opmerkingen op mijn eigen ervaringen in Europa van m'n 18e t/m 43e, daar heb ik geen vage filmpjes voor nodig.
En toch hebben we veel meer te besteden dan 25 jaar geleden.quote:Op zondag 20 april 2014 23:39 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Hoeveel is de staatsschuld toegenomen in 25 jaar? Hoeveel zijn schulden van huishoudens toegenomen? Al die schijnbare vooruitgang is gefinancierd met geleend geld. Tevens moet je bij deze schijnbare vooruitgang ook rekening houden wat je tegenwoordig zelf moet betalen. Vroeger kon je 20 jaar gratis studeren, gratis naar de dokter, zaten er niet van die achterlijke accijns op sigaretten en benzine. Zo kan je wel 1000 dingen noemen die we nu zelf moeten betalen of waar we meer voor moeten betalen t.o.v. 25 jaar geleden en die vroeger gratis waren.
Ja absoluut, maar ook relatief? Alleen al aan sigaretten betaal ik 200 euro per maand. 25 jaar geleden zou dat misschien 50 euro zijn. En mensen met schoolgaande/studerende kinderen zijn die er ook op vooruitgegaan?quote:Op zondag 20 april 2014 23:41 schreef remlof het volgende:
[..]
En toch hebben we veel meer te besteden dan 25 jaar geleden.
En wat betreft die schulden doen we het ook echt niet slechter dan de Amerikanen.
Ja.quote:Op zondag 20 april 2014 23:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja absoluut, maar ook relatief? Alleen al aan sigaretten betaal ik 200 euro per maand. 25 jaar geleden zou dat misschien 50 euro zijn. En mensen met schoolgaande/studerende kinderen zijn die er ook op vooruitgegaan?
Dat is natuurlijk niet 1-op-1 te linken aan de EU.quote:Op zondag 20 april 2014 23:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja absoluut, maar ook relatief? Alleen al aan sigaretten betaal ik 200 euro per maand. 25 jaar geleden zou dat misschien 50 euro zijn. En mensen met schoolgaande/studerende kinderen zijn die er ook op vooruitgegaan?
Er stond vandaag een artikel in de krant over verborgen armoede. Zelfs in Laren en Blaricum gaan mensen tegenwoordig naar de voedselbank en shoppen vermomd bij de Lidl.quote:
Maar ze zijn niet armer dan in '89, ze zijn alleen meer gewend nu.quote:Op zondag 20 april 2014 23:51 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Er stond vandaag een artikel in de krant over verborgen armoede. Zelfs in Laren en Blaricum gaan mensen tegenwoordig naar de voedselbank en shoppen vermomd bij de Lidl.
Een witte zwaan te midden van zwarte zwanen.quote:Op zondag 20 april 2014 23:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Flikker toch op, die ethos bestaat nog steeds, ook in Nederland. Neem ASML.
Je zou verwachten van "de 1e wereld" dat ASML het voortouw, het voorbeeld, de standaard, zou zijn.quote:Op zondag 20 april 2014 23:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een witte zwaan te midden van zwarte zwanen.
Serieus!
ASML is groot geworden ondanks slecht overheidsbeleid, niet dankzij het overheidsbeleid. Dit hebben we in essentie te danken aan het Philips-verleden.
Dat suggereerde ik ook niet. Ik zeg we hebben tegenwoordig wel meer geld maar als je daar al die dingen aftrekt wat voor een gemiddeld gezin 25 jaar geleden gratis was of veel goedkoper, hoeveel blijft er dan nog over van die toegenomen welvaart?quote:Op zondag 20 april 2014 23:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet 1-op-1 te linken aan de EU.
quote:De enorme wolk aan bureaucratie en wetgeving en plakwetjes, pleisterregelingen, teruggaves hier, heffingen daar, etc. enz. usw. is wel duidelijk een resultaat van meer politieke invloed van Straatsbrussel.
Lees nog eens mijn reactie en zie hoe jij naast de kwestie lult.quote:Op zondag 20 april 2014 23:57 schreef remlof het volgende:
Ja Bram, het gaat enorm kut met ons. En dat komt vooral door de EU.
Geloof je het zelf?
Ik heb geen cijfers paraat, maar denk inderdaad wel dat de koopkracht van Nederlanders in de afgelopen 15 jaar is gedaald. Zeker de lagere middenklasse heeft daar last van.quote:Op zondag 20 april 2014 23:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat suggereerde ik ook niet. Ik zeg we hebben tegenwoordig wel meer geld maar als je daar al die dingen aftrekt wat voor een gemiddeld gezin 25 jaar geleden gratis was of veel goedkoper, hoeveel blijft er dan nog over van die toegenomen welvaart?
[..]
Eens en eens!quote:Op zondag 20 april 2014 23:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je zou verwachten van "de 1e wereld" dat ASML het voortouw, het voorbeeld, de standaard, zou zijn.
Helaas, de postmoderne decadentie heerst. Om 16:55 naar huis om Utopia te kijken, geen stapje harder lopen.
Het onderwijs kan beter inderdaad, maar dat is ondertussen ook wel bekend in Den Haag.quote:Op maandag 21 april 2014 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees nog eens mijn reactie en zie hoe jij naast de kwestie lult.
Ik ken je mening hierover, maar ik denk dat individuele leraren (welke graad dan ook) veel meer invloed hebben dan per se 1e graadsleraren inzetten (die ook heel slecht kunnen zijn).quote:Op maandag 21 april 2014 00:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lees trouwens nog even mijn reactie als je wil, ik heb wat toegevoegd.
Dit heeft alles met Nederland te maken. De EU maakt het wel erger door flink wat geld te vragen en weinig hiervan te investeren in dit soort zaken (wetenschap), Nederland neemt daarnaast zelf al veel verkeerde beslissingen die niet aan de EU te wijten zijn. Daarnaast zou het fijn zijn als de EU haar lidstaten zou verplichten om een groter percentage van haar budget te besteden aan onderwijs en wetenschap, academisch niveau zou verplichten voor het hoogste niveau van secundair onderwijs etc.quote:Op maandag 21 april 2014 00:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Het onderwijs kan beter inderdaad, maar dat is ondertussen ook wel bekend in Den Haag.
Dit heeft verder niets met de EU te maken.
Natuurlijk krijg je het beste onderwijs met hoogopgeleide leraren die kleinschalig kunnen werken maar die kleinschaligheid is sowieso niet haalbaar in Nederland (wel bij private scholen in de USA en de UK) en momenteel zijn veel leraren die lesgeven aan VWO-klassen ook nog eens laaggeschoold (HBO). Laten we eens beginnen met de vroegere bevoegdheidseis in ere te herstellen.quote:Op maandag 21 april 2014 00:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ken je mening hierover, maar ik denk dat individuele leraren (welke graad dan ook) veel meer invloed hebben dan per se 1e graadsleraren inzetten (die ook heel slecht kunnen zijn).
Over onderwijs gesproken. De gemiddelde studieschuld voor afgestudeerde studenten die nu moeten beginnen met aflossen is 15.000 euro terwijl dat 25 jaar geleden nul zou zijn. Wil je daar ook even rekening mee houden als je het over de toename van welvaart hebt.quote:Op maandag 21 april 2014 00:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Het onderwijs kan beter inderdaad, maar dat is ondertussen ook wel bekend in Den Haag.
Dit heeft verder niets met de EU te maken.
Waarom niet??quote:Op maandag 21 april 2014 00:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk krijg je het beste onderwijs met hoogopgeleide leraren die kleinschalig kunnen werken maar die kleinschaligheid is sowieso niet haalbaar in Nederland
Laaggeschoold, HBO???? Whuut? HBO = hoger opgeleid en lijkt me een prima basis.quote:(wel bij private scholen in de USA en de UK) en momenteel zijn veel leraren die lesgeven aan VWO-klassen ook nog eens laaggeschoold (HBO). Laten we eens beginnen met de vroegere bevoegdheidseis in ere te herstellen.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar is op zich nog geen EU-puntje.quote:In feite is het volgende gebeurd. Het ministerie besloot om niet langer zelf de lerarensalarissen te betalen, de scholen kregen een lumpsum, de scholen gingen een steeds kleiner deel van het budget besteden aan lerarensalarissen (meer aan gebouwen, onzinnige cursusjes (hoe om te gaan met jongens?), management, ...), steeds minder eerstegraadsleraren kregen een contract dus steeds meer onbevoegde mensen voor de klas, de minister van OCW, Maria van der Hoeven, liet zich wijsmaken door schoolbestuurders dat er een tekort zou zijn aan eerstegraadsleraren (landelijk gezien een leugen!) en ze besloot om de bevoegdheidseis los te maken.
Vervolgens kwam Rutte er overheen met een drievoudige bezuiniging op onderwijs en onderzoek. En dit nadat Balkenende en Rutte zo'n grote mond hadden over het opbouwen van een kenniseconomie. De realiteit - jij zal dit direct erkennen - is dat wij een kenniseconomie hadden en dat die juist veel zwakker is geworden.
Vanuit de burger bezien wel, vanuit de samenleving bezien zal het wel meevallen aangezien het betekent dat de overheid 15.000 krijgt per afgestudeerde student exclusief rente.quote:Op maandag 21 april 2014 00:13 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Over onderwijs gesproken. De gemiddelde studieschuld voor afgestudeerde studenten die nu moeten beginnen met aflossen is 15.000 euro terwijl dat 25 jaar geleden nul zou zijn. Wil je daar ook even rekening mee houden als je het over de toename van welvaart hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |