Wanneer iemand bij herhaling zo stellig is maar ook bij herhaling aantoont in het geheel niets van de materie te snappen, ondanks dat er genoeg tips zijn gegeven waar hij wel aan accurate informatie en kennis zou kunnen komen. wil ik uiteindelijk wel een keer wat minder beleefd worden. Excuus daarvoorquote:Op vrijdag 25 april 2014 13:50 schreef Sylv3se het volgende:
Wat een denigrerende toon sla je aan zeg, zo kennen we je weer.
Dit werd bij mij voor het eerst behandeld in vwo4 en 5 bij aardrijkskunde en economie. Ik denk dat als je geen E&M hebt gedaan dit hele verhaal niet aan bod is gekomen. Zonde eigenlijk, tot op zekere hoogte is dit ook basiskennis. Maar komt er kort op neer dat vanwege (sociaal) geografische en economische kenmerken heeft Nederland een mooie uitgangspositie in vergelijking met de buurlanden. Daar maken wij ook volop gebruik van en onze economie is er praktisch om heen gecentreerd.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De supermarkt voegt waarde toe door mij een hoop tijd en transportkosten te betalen? Hoe voegen die Nederlandse bedrijven die waarde toe als tussnehandelaar? Belangrijker nog, wat garandeert Nederland dat Nederland deze luilekkerpositie kan behouden? Wat houdt andere landen, bijv. België, Frankrijk en Duitsland tegen om hetzelfde kunstje uit te voeren in welk geval we de taart gaan moeten verdelen? Het is leuk zolang het duurt. Ik vraag naar de stabiliteit van deze functie omdat het ons kwetsbaar zou maken als deze functie ineens veel kleiner zou worden, gezien onze afhankelijkheid van deze functie. Vergelijkbaar met dat we straks een probleem hebben als ineens het aardgas op is en we ofwel meer dan 1% van onze welvaart per jaar moeten inleveren ofwel op een andere manier dat geld moeten gaan krijgen.
Dank, Nederland is dus duidelijk niet "een kutlandje" dat "niets waard is als zelfstandig orgaan".quote:Op vrijdag 25 april 2014 14:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit werd bij mij voor het eerst behandeld in vwo4 en 5 bij aardrijkskunde en economie. Ik denk dat als je geen E&M hebt gedaan dit hele verhaal niet aan bod is gekomen. Zonde eigenlijk, tot op zekere hoogte is dit ook basiskennis. Maar komt er kort op neer dat vanwege (sociaal) geografische en economische kenmerken heeft Nederland een mooie uitgangspositie in vergelijking met de buurlanden. Daar maken wij ook volop gebruik van en onze economie is er praktisch om heen gecentreerd.
Het hardwerkende volkje aan de Noordzee heeft alleen wel weinig tijd om lekker achterover te leunen en de teugels te laten vieren. Het is de rest van de wereld namelijk ook al opgevallen dat een clubje mensen dat leeft onder de zeespiegel over aanzienlijk meer welvaart bezit dan eigenlijk te verklaren is als je puur kijkt naar producerend vermogen en dergelijke. Niet elke onderzoeksgroep aan buitenlandse universiteiten houdt hier rekening mee, waardoor Nederland regelmatig armer ingeschat wordt dan wij daadwerkelijk zijn. Niet heel boeiend, maar wel grappig om af en toe op te merken als je publicaties doorleest.
Maar goed, Nederland werkt er dan ook hard voor om onze positie te behouden. Onze handelsopleidingen behoren tot de beste van wereld (Duitsers gaan hier naar het hbo voor deze opleidingen), Nederlanders spreken meerdere talen vloeiend en wij zijn in praktisch elk land te vinden. Wij investeren een aanzienlijk deel van onze belastingcenten in infrastructuur en andere handelondersteunde zaken. Wij kennen een gunstig fiscaalklimaat etc.
Aha, dus Nederland heeft niets aan het wegnemen van handelsbelemmeringen en heeft er zelfs baat bij om extra belemmeringen op te werpen? Heel bijzonderquote:Op vrijdag 25 april 2014 15:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dank, Nederland is dus duidelijk niet "een kutlandje" dat "niets waard is als zelfstandig orgaan".
Weg "argument", pro-EUers.
Ik weet dat je het toch niet wil begrijpen en maar blijft trollen, lasteren, anderen uitschelden en meer volkomen oninhoudelijke pogingen discussies te verkrachten blijft doen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 15:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus Nederland heeft niets aan het wegnemen van handelsbelemmeringen en heeft er zelfs baat bij om extra belemmeringen op te werpen? Heel bijzonder
Voor een zeer aanzienlijk deel komt het daar toch wel degelijk op neer. De politieke samenwerking is voor het grootste deel juist georganiseerd rondom die economische integratie van de diverse EU-landen. Juist gericht op het realiseren van die interne markt. Dat afbreken doet onherroepelijk grote afbreuk aan de economische integratie en samenwerking.quote:Op vrijdag 25 april 2014 15:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar voor de wel geinteresseerde wel open minded lezer: "uit de politieke EU" is niet hetzelfde als "stoppen met handelen", "geen samenwerking meer", "terugtrekken achter de dijken", belemmeringen opwerpen, etc.
Oh zeker wel. Het gaat om dat gelijkwaardige speelveld. Dus om het mee kunnen dingen bij internationale aanbestedingen. Dat buitenlandse bedrijven mee kunnen dingen bij aanbestedingen is echt niet zo normaal of logisch als je wellicht zou hopen.quote:Er is geen politieke machtsoverdracht van een redelijk werkend parlement in Den Haag naar een fopparlement in Straatsbrussel nodig voor:
• internationale samenwerking (Europees of anderszins)
• handelsbetrekkingen aanknopen
• als bedrijf meedoen in internationale tenders, etc.
Dan is het toch zonde dat het talenonderwijs zo is verwaarloosd. Ook de leerlingen die een VWO-M-profiel volgen beheersen meestal niet 3 vreemde talen goed (vloeiend gesprek kunnen voeren, films verstaan zonder ondertiteling, werken van Voltaire, Goethe etc. kunnen lezen...) na die 6 jaar VWO-onderwijs, voor leerlingen die een NT-profiel volgens is het (vaak?) niet eens mogelijk om 3 vreemde talen te volgen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 14:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit werd bij mij voor het eerst behandeld in vwo4 en 5 bij aardrijkskunde en economie. Ik denk dat als je geen E&M hebt gedaan dit hele verhaal niet aan bod is gekomen. Zonde eigenlijk, tot op zekere hoogte is dit ook basiskennis. Maar komt er kort op neer dat vanwege (sociaal) geografische en economische kenmerken heeft Nederland een mooie uitgangspositie in vergelijking met de buurlanden. Daar maken wij ook volop gebruik van en onze economie is er praktisch om heen gecentreerd.
Het hardwerkende volkje aan de Noordzee heeft alleen wel weinig tijd om lekker achterover te leunen en de teugels te laten vieren. Het is de rest van de wereld namelijk ook al opgevallen dat een clubje mensen dat leeft onder de zeespiegel over aanzienlijk meer welvaart bezit dan eigenlijk te verklaren is als je puur kijkt naar producerend vermogen en dergelijke. Niet elke onderzoeksgroep aan buitenlandse universiteiten houdt hier rekening mee, waardoor Nederland regelmatig armer ingeschat wordt dan wij daadwerkelijk zijn. Niet heel boeiend, maar wel grappig om af en toe op te merken als je publicaties doorleest.
Maar goed, Nederland werkt er dan ook hard voor om onze positie te behouden. Onze handelsopleidingen behoren tot de beste van wereld (Duitsers gaan hier naar het hbo voor deze opleidingen), Nederlanders spreken meerdere talen vloeiend en wij zijn in praktisch elk land te vinden. Wij investeren een aanzienlijk deel van onze belastingcenten in infrastructuur en andere handelondersteunde zaken. Wij kennen een gunstig fiscaalklimaat etc.
Ik vind het wonderbaarlijk dat jij veronderstelt dat je met 2 of 3 blokken in Europa automatisch protectionisme zou krijgen. Volgens die logica zou er ook enorm veel protectionisme moeten zijn tussen de USA en Canada.quote:Op vrijdag 25 april 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Als jouw model van hernieuwd protectionisme en het zoeken van het conflict in plaats van samenwerking van de grond komt wel. Anders loopt dat niet direct zo'n vaart.
In alle ernst, jij bent de laatste die recht van spreken heeft. Wat El_Matador hier doet valt in het niet bij wat jij de laatste weken doet (ja, ik had het nog op tijd gelezen voordat Futsel het wijzigde).quote:
Bram, ik vind je bijdrages prachtig, maar vaak komt die heerlijke naiviteit nog om de hoek kijken.quote:Op vrijdag 25 april 2014 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan is het toch zonde dat het talenonderwijs zo is verwaarloosd. Ook de leerlingen die een VWO-M-profiel volgen beheersen meestal niet 3 vreemde talen goed (vloeiend gesprek kunnen voeren, films verstaan zonder ondertiteling, werken van Voltaire, Goethe etc. kunnen lezen...) na die 6 jaar VWO-onderwijs, voor leerlingen die een NT-profiel volgens is het (vaak?) niet eens mogelijk om 3 vreemde talen te volgen.
Tegenwoordig niet meer maar het schijnt dat het vroeger (ook ver voor jouw tijdquote:Op vrijdag 25 april 2014 22:45 schreef El_Matador het volgende:
Denk jij werkelijk dat die 5 of 6 jaar VWO-Duits, -Frans of -Spaans (Engels zit wel snor) bedoeld is om mensen -sorry maar...- Goethe, Voltaire of Cervantes te kunnen laten lezen??
Daarmee frustreer je een hoop mensen (inclusief ondergetekende) die met Duits liever zitten te keten dan droge hoogliteraire teksten induiken. Hoop niet dat dat je doel is.quote:Op vrijdag 25 april 2014 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tegenwoordig niet meer maar het schijnt dat het vroeger (ook ver voor jouw tijd) wel lukte en ik geloof dat het mogelijk is als allerlei didactische verniewingen zouden worden teruggedraaid en de lat hoger zou worden gelegd op het VWO. Er hoeft helemaal niet onwijs streng geselecteerd te worden aan de poort maar laat rustig de helft van de leerlingen afvallen naar het HAVO, niets mis mee toch? Ik zie het veel meer als idealisme dan naïvisme in dit geval.
Ik denk dat het nastrevenswaardig is om in die leeftijd breed gevormd te worden en dat het gestimuleerd moet worden. Anderzijds hoeft het wat mij betreft niet voor iedereen verplicht te zijn. Ik zou het mooi vinden als het in ieder geval een optie zou zijn. Sowieso zou ik het mooi vinden als leerlingen die op het VWO wat meer willen doen dan het basisniveau wat extra's kunnen doen. Daar is met de huidige structuur van het VWO, met volgeboekte lesweken, helaas geen ruimte voor. Het zou ideaal zijn als de slimmere en ambitieuzere leerlingen sneller door zouden kunnen stromen en zodoende vervolgvakken op het VWO kunnen volgen, ik zou alleen niet direct weten hoe je dat kan organiseren behalve door het niveau voor iedereen te verhogen of drastisch te snijden in het aantal contacturen en zodoende meer ruimte in het rooster te creëren. Persoonlijk ben ik trouwens ook nooit gecharmeerd geweest van vakken zoals tekenen, handvaardigheid, maatschappijleer en godsdienst (en wat nieuwe vakken zoals ANW en CKV). Ik zou liever hebben dat leerlingen in plaats van deze vakken extra taalonderwijs en wiskunde-onderwijs zouden krijgen. Dat is nuttiger.quote:Op vrijdag 25 april 2014 22:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Daarmee frustreer je een hoop mensen (inclusief ondergetekende) die met Duits liever zitten te keten dan droge hoogliteraire teksten induiken. Hoop niet dat dat je doel is.
7?quote:Ik heb zelf de "meest elitaire" vorm van VWO gedaan; gymnasium, heb nou niet bepaald het idee dat dat het beste onderwijs is. In totaal heb ik 7 talen moeten leren... Van die 7 spreek ik er drie. Spaans heb ik mezelf aangeleerd.
Laat hem, laten we het inhoudelijk houden. Volgens mij heeft Frutsel (met "r") alleen de woonplaats van duke ge-edit. Beetje raar als hij het in zijn profiel zelf had staan, maar goed.quote:Op vrijdag 25 april 2014 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In alle ernst, jij bent de laatste die recht van spreken heeft. Wat El_Matador hier doet valt in het niet bij wat jij de laatste weken doet (ja, ik had het nog op tijd gelezen voordat Futsel het wijzigde).
Je hebt gelijk, dat is verstandiger.quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Laat hem, laten we het inhoudelijk houden.
Ik ben tot nu toe in ieder geval nog geen argument van hem of een andere EU-fiel tegengekomen wat hun stelling dat dat niet mogelijk zou zijn staaft.quote:Het inhoudelijke commentaar blijft staan. 99.999 heeft zelf nooit in een internationale omgeving gehandeld, ik zou het dan ook op prijs stellen als hij luistert naar hen die dat wel doen en die duidelijkmaken dat daar geen EU voor nodig is. Het is sowieso onzin dat er niet zoiets als EEG/Europese Vrijhandelszone/hoe heten al die samenwerkingsverbanden mogelijk zou zijn zonder EU. Juist het plaatje met al die cirkels geeft aan dat er voldoende samenwerkopties overblijven als je stopt met politieke deelname. Zelfs de euro kan je houden als je geen EU-lid bent. En desnoods nemen we (tijdelijk) het Britse Pond.
Alle PvdA-maakbaarheidsonzineisen die opgelegd worden ten spijt, kan ik toch niet geloven dat docenten nu niet de mogelijkheid hebben dat aan te bieden. En dat is mijn punt; leg de verantwoordelijkheid van de lesstof grotendeels bij de docent, desnoods groep docenten.quote:Op vrijdag 25 april 2014 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat het nastrevenswaardig is om in die leeftijd breed gevormd te worden en dat het gestimuleerd moet worden. Anderzijds hoeft het wat mij betreft niet voor iedereen verplicht te zijn. Ik zou het mooi vinden als het in ieder geval een optie zou zijn.
+ Nederlands + Italiaans (een uurtje per week gedurende een jaar, dus ken alleen de basis)quote:7?
Engels, Duits, Frans, Latijn, Grieks, ...?
Tja, twee vallen er sowieso al af. Als je het Frans en Duits fatsoenlijk onder de knie hebt gekregen naast het Engels dan heb je een mooi resultaat geboekt als bèta.
Ik moet trouwens mijn Franse taalvaardigheid wat oppoetsen aangezien ik deze zomer in Frankrijk ga zijn.
Zowel de inca's als de azteken zijn dat niet met je eens.quote:Op vrijdag 25 april 2014 13:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Vroeger had je ook het Romeinse rijk, toen niet meer en nu is er al eeuwen niks wat daarbij in de buurt komt.
Daar ben ik het mee eens. De EEG voldeed prima.quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Laat hem, laten we het inhoudelijk houden. Volgens mij heeft Frutsel (met "r") alleen de woonplaats van duke ge-edit. Beetje raar als hij het in zijn profiel zelf had staan, maar goed.
Het inhoudelijke commentaar blijft staan. 99.999 heeft zelf nooit in een internationale omgeving gehandeld, ik zou het dan ook op prijs stellen als hij luistert naar hen die dat wel doen en die duidelijkmaken dat daar geen EU voor nodig is. Het is sowieso onzin dat er niet zoiets als EEG/Europese Vrijhandelszone/hoe heten al die samenwerkingsverbanden mogelijk zou zijn zonder EU. Juist het plaatje met al die cirkels geeft aan dat er voldoende samenwerkopties overblijven als je stopt met politieke deelname. Zelfs de euro kan je houden als je geen EU-lid bent. En desnoods nemen we (tijdelijk) het Britse Pond.
Op dit vlak is de PvdA voor ons een gemeenschappelijke vijand. Sociaaleconomisch ben ik links maar met dit soort waanzin moeten ze bij mij ook niet aankomen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Alle PvdA-maakbaarheidsonzineisen die opgelegd worden ten spijt, kan ik toch niet geloven dat docenten nu niet de mogelijkheid hebben dat aan te bieden. En dat is mijn punt; leg de verantwoordelijkheid van de lesstof grotendeels bij de docent, desnoods groep docenten.
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat die lessen in mijn moedertaal enig verschil hebben gemaakt.quote:+ Nederlands + Italiaans (een uurtje per week gedurende een jaar, dus ken alleen de basis)
Ik vind het jammer dat ik hier nooit wat over uitgelegd heb gekregen bij mijn geschiedenislesjes. Uiteraard nam ik er wel als klein kindje al kennis van, in eerste instantie dankzij stripboeken.quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zowel de inca's als de azteken zijn dat niet met je eens.
Haha, die propaganda laat ik voor wat het is. Ik geloof je op je woord, als kind van twee docenten (middelbaar onderwijs en HBO). ook de reden dat ik daar niet ga werken, hoewel ik best wat lesjes zou willen geven en dat bij een groot bedrijf ook voor kinderen gedaan heb.quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op dit vlak is de PvdA voor ons een gemeenschappelijke vijand. Sociaaleconomisch ben ik links maar met dit soort waanzin moeten ze bij mij ook niet aankomen.
Ik vrees dat de leraren op dit moment heel erg weinig mogelijkheden hebben, het grote probleem is dat er centrale examens zijn die bedenkelijke eindtermen hebben. Een ambitieuze leraar kan wel meer willen doen maar als het gevolg hiervan is dat een lager percentage van de leerlingen slaagt en het cijfergemiddelde lager ligt dan heeft die leraar een probleem, schoolbesturen zijn dan namelijk pissed aangezien de school lager op de ranglijstjes komen te staan die in Trouw worden gepubliceerd en de Onderwijsinspectie gaat zeiken. Ook loopt de leraar het risico dat de leerlingen voor het centrale examen meer dan 1 punt hoger scoren dan voor de schooltoetsen. Prima toch? Ja, maar niet in de ogen van de Onderwijsinspectie.
Er zijn dus perverse mechanismes waarmee scholen worden afgerekend die eerde kwaliteitsverlagend dan kwaliteitsverhogend werken. En dan werken veel scholen ook nog eens bewust met onbevoegde leraren (tweedegraadsleraren voor de hoogste klassen van het HAVO en het VWO), dan worden de mogelijkheden helemaal beperkt. Ik vind het prima om het onderwijs vrij te geven en het de school zelf uit te laten zoeken maar dan moet je wel een systeem creëren waarbij scholen veel te verliezen hebben, dus waarbij de leerlingen gemakkelijk naar een andere school kunnen stappen en waarbij de kwaliteit van de school goed meetbaar is. Die kwaliteit zou je kunnen meten door als ministerie de leerlingen te blijven volgen in het vervolgonderwijs en statistieken hierover te publiceren. Hoeveel procent van de leerlingen heeft een 'wiskundige' bèta-opleiding aan een universiteit afgerond? Hoeveel procent van de leerlingen is een medisch specialist geworden? etc.
Zoals het nu is is het waarschijnlijker dat de scholen ervoor blijven kiezen om goedkopere en minder kritische (lekker gemakkelijk voor de bestuurders) onbevoegde leraren voor de klas te zetten in plaats van eerstegraadsleraren. Neem het van mij niet aan, lees maar eens wat op de website van BeterOnderwijsNederland. Je krijgt er rode oortjes van.
[..]
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat die lessen in mijn moedertaal enig verschil hebben gemaakt.
Leuk dat je ook wat Italiaans kreeg maar je kan je afvragen hoe nuttig dat is als het maar 1 uur per week is gedurende 1 jaar. Was dat in verband met een schoolvakantie? Op basis van mijn ervaring met vreemde talen heb ik de indruk dat ik 3-4 jaar fatsoenlijk onderwijs nodig heb om een vreemde taal voldoende onder de knie te krijgen.
Oh ja, aangezien ik mijn Frans wat wil oppoetsen. Ken jij wat interessante Franstalige websites?
Die website wordt volledig gerund door onafhankelijke mensen. De oprichter is een universitair docent en filosfoof, inmiddels bekend van enkele televisieprogramma's maar bekend geworden omwille van deze vereniging (gast bij Buitenhof), ook de andere bestuurders en vaste medewerkers en leden zijn gewone mensen (veelal docent, leraar of voormalig docent) die uit onvrede met het onderwijs lid zijn geworden van die vereniging. Een van de bestuurders werkte toen hij promoveerde voor het Freudenthal Instituut, toen der tijd was hij hier enthausiast over, later zag hij in waarom het realistsiche rekenen niet werkt. Het valt reuze mee met het propaganda-gehalte, zeker in vergelijking met al die werkgeversbonden zoals de VO-raad, HBO-raad etc.quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Haha, die propaganda laat ik voor wat het is.
A iets ondemocrarisch was dan was het wel de EEG en de EGKS...quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. De EEG voldeed prima.
Democratie is dan ook verre van absoluut. Als iets goed werkt, moet je het behouden en niet afbreken met megalomane plannetjes die steeds meer weerstand ondervinden onder het volk.quote:Op zaterdag 26 april 2014 01:05 schreef tofastTG het volgende:
[..]
A iets ondemocrarisch was dan was het wel de EEG en de EGKS...
Bovendien was de EEG allesbehalve prima, wellicht moet je je eens verdiepen in de historie van de EEG(lege stoelen etc)?;)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |