abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139249834
Wat een denigrerende toon sla je aan zeg, zo kennen we je weer.
pi_139249878
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:50 schreef Sylv3se het volgende:
Wat een denigrerende toon sla je aan zeg, zo kennen we je weer.
Wanneer iemand bij herhaling zo stellig is maar ook bij herhaling aantoont in het geheel niets van de materie te snappen, ondanks dat er genoeg tips zijn gegeven waar hij wel aan accurate informatie en kennis zou kunnen komen. wil ik uiteindelijk wel een keer wat minder beleefd worden. Excuus daarvoor :).
  vrijdag 25 april 2014 @ 14:20:56 #253
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139250664
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De supermarkt voegt waarde toe door mij een hoop tijd en transportkosten te betalen? Hoe voegen die Nederlandse bedrijven die waarde toe als tussnehandelaar? Belangrijker nog, wat garandeert Nederland dat Nederland deze luilekkerpositie kan behouden? Wat houdt andere landen, bijv. België, Frankrijk en Duitsland tegen om hetzelfde kunstje uit te voeren in welk geval we de taart gaan moeten verdelen? Het is leuk zolang het duurt. Ik vraag naar de stabiliteit van deze functie omdat het ons kwetsbaar zou maken als deze functie ineens veel kleiner zou worden, gezien onze afhankelijkheid van deze functie. Vergelijkbaar met dat we straks een probleem hebben als ineens het aardgas op is en we ofwel meer dan 1% van onze welvaart per jaar moeten inleveren ofwel op een andere manier dat geld moeten gaan krijgen.
Dit werd bij mij voor het eerst behandeld in vwo4 en 5 bij aardrijkskunde en economie. Ik denk dat als je geen E&M hebt gedaan dit hele verhaal niet aan bod is gekomen. Zonde eigenlijk, tot op zekere hoogte is dit ook basiskennis. Maar komt er kort op neer dat vanwege (sociaal) geografische en economische kenmerken heeft Nederland een mooie uitgangspositie in vergelijking met de buurlanden. Daar maken wij ook volop gebruik van en onze economie is er praktisch om heen gecentreerd.

Het hardwerkende volkje aan de Noordzee heeft alleen wel weinig tijd om lekker achterover te leunen en de teugels te laten vieren. Het is de rest van de wereld namelijk ook al opgevallen dat een clubje mensen dat leeft onder de zeespiegel over aanzienlijk meer welvaart bezit dan eigenlijk te verklaren is als je puur kijkt naar producerend vermogen en dergelijke. Niet elke onderzoeksgroep aan buitenlandse universiteiten houdt hier rekening mee, waardoor Nederland regelmatig armer ingeschat wordt dan wij daadwerkelijk zijn. Niet heel boeiend, maar wel grappig om af en toe op te merken als je publicaties doorleest.

Maar goed, Nederland werkt er dan ook hard voor om onze positie te behouden. Onze handelsopleidingen behoren tot de beste van wereld (Duitsers gaan hier naar het hbo voor deze opleidingen), Nederlanders spreken meerdere talen vloeiend en wij zijn in praktisch elk land te vinden. Wij investeren een aanzienlijk deel van onze belastingcenten in infrastructuur en andere handelondersteunde zaken. Wij kennen een gunstig fiscaalklimaat etc.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_139252416
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 14:20 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dit werd bij mij voor het eerst behandeld in vwo4 en 5 bij aardrijkskunde en economie. Ik denk dat als je geen E&M hebt gedaan dit hele verhaal niet aan bod is gekomen. Zonde eigenlijk, tot op zekere hoogte is dit ook basiskennis. Maar komt er kort op neer dat vanwege (sociaal) geografische en economische kenmerken heeft Nederland een mooie uitgangspositie in vergelijking met de buurlanden. Daar maken wij ook volop gebruik van en onze economie is er praktisch om heen gecentreerd.

Het hardwerkende volkje aan de Noordzee heeft alleen wel weinig tijd om lekker achterover te leunen en de teugels te laten vieren. Het is de rest van de wereld namelijk ook al opgevallen dat een clubje mensen dat leeft onder de zeespiegel over aanzienlijk meer welvaart bezit dan eigenlijk te verklaren is als je puur kijkt naar producerend vermogen en dergelijke. Niet elke onderzoeksgroep aan buitenlandse universiteiten houdt hier rekening mee, waardoor Nederland regelmatig armer ingeschat wordt dan wij daadwerkelijk zijn. Niet heel boeiend, maar wel grappig om af en toe op te merken als je publicaties doorleest.

Maar goed, Nederland werkt er dan ook hard voor om onze positie te behouden. Onze handelsopleidingen behoren tot de beste van wereld (Duitsers gaan hier naar het hbo voor deze opleidingen), Nederlanders spreken meerdere talen vloeiend en wij zijn in praktisch elk land te vinden. Wij investeren een aanzienlijk deel van onze belastingcenten in infrastructuur en andere handelondersteunde zaken. Wij kennen een gunstig fiscaalklimaat etc.
Dank, Nederland is dus duidelijk niet "een kutlandje" dat "niets waard is als zelfstandig orgaan". :N

Weg "argument", pro-EUers. _O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_139252465
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 15:28 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dank, Nederland is dus duidelijk niet "een kutlandje" dat "niets waard is als zelfstandig orgaan". :N

Weg "argument", pro-EUers. _O_
Aha, dus Nederland heeft niets aan het wegnemen van handelsbelemmeringen en heeft er zelfs baat bij om extra belemmeringen op te werpen? Heel bijzonder :)
pi_139252939
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 april 2014 15:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, dus Nederland heeft niets aan het wegnemen van handelsbelemmeringen en heeft er zelfs baat bij om extra belemmeringen op te werpen? Heel bijzonder :)
Ik weet dat je het toch niet wil begrijpen en maar blijft trollen, lasteren, anderen uitschelden en meer volkomen oninhoudelijke pogingen discussies te verkrachten blijft doen.

Maar voor de wel geinteresseerde wel open minded lezer: "uit de politieke EU" is niet hetzelfde als "stoppen met handelen", "geen samenwerking meer", "terugtrekken achter de dijken", belemmeringen opwerpen, etc.

Er is geen politieke machtsoverdracht van een redelijk werkend parlement in Den Haag naar een fopparlement in Straatsbrussel nodig voor:
• internationale samenwerking (Europees of anderszins)
• handelsbetrekkingen aanknopen
• als bedrijf meedoen in internationale tenders, etc.

Dat jij nota bene begint over handel is nog wel de grootste gotspe. Een fervent tegenstander van een vrije, en voorstander van een gereguleerde, centraal geregelde markt, dat is Straatsbrussel. En jij 'retweet' die onzin van Guy, Rompiepompie en die rat van een Barroso gewoon. Bovendien weet je niks van internationale handel

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 25-04-2014 21:51:51 ]
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_139254010
Die laster mag je voor je houden aub.

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 15:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Maar voor de wel geinteresseerde wel open minded lezer: "uit de politieke EU" is niet hetzelfde als "stoppen met handelen", "geen samenwerking meer", "terugtrekken achter de dijken", belemmeringen opwerpen, etc.
Voor een zeer aanzienlijk deel komt het daar toch wel degelijk op neer. De politieke samenwerking is voor het grootste deel juist georganiseerd rondom die economische integratie van de diverse EU-landen. Juist gericht op het realiseren van die interne markt. Dat afbreken doet onherroepelijk grote afbreuk aan de economische integratie en samenwerking.

quote:
Er is geen politieke machtsoverdracht van een redelijk werkend parlement in Den Haag naar een fopparlement in Straatsbrussel nodig voor:
• internationale samenwerking (Europees of anderszins)
• handelsbetrekkingen aanknopen
• als bedrijf meedoen in internationale tenders, etc.
Oh zeker wel. Het gaat om dat gelijkwaardige speelveld. Dus om het mee kunnen dingen bij internationale aanbestedingen. Dat buitenlandse bedrijven mee kunnen dingen bij aanbestedingen is echt niet zo normaal of logisch als je wellicht zou hopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2014 16:21:30 ]
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:33:38 #258
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139265021
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 14:20 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dan is het toch zonde dat het talenonderwijs zo is verwaarloosd. Ook de leerlingen die een VWO-M-profiel volgen beheersen meestal niet 3 vreemde talen goed (vloeiend gesprek kunnen voeren, films verstaan zonder ondertiteling, werken van Voltaire, Goethe etc. kunnen lezen...) na die 6 jaar VWO-onderwijs, voor leerlingen die een NT-profiel volgens is het (vaak?) niet eens mogelijk om 3 vreemde talen te volgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:38:36 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139265163
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Als jouw model van hernieuwd protectionisme en het zoeken van het conflict in plaats van samenwerking van de grond komt wel. Anders loopt dat niet direct zo'n vaart.
Ik vind het wonderbaarlijk dat jij veronderstelt dat je met 2 of 3 blokken in Europa automatisch protectionisme zou krijgen. Volgens die logica zou er ook enorm veel protectionisme moeten zijn tussen de USA en Canada.
#NoDAPL
  vrijdag 25 april 2014 @ 22:40:01 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139265210
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 april 2014 16:20 schreef 99.999 het volgende:
Die laster mag je voor je houden aub.
In alle ernst, jij bent de laatste die recht van spreken heeft. Wat El_Matador hier doet valt in het niet bij wat jij de laatste weken doet (ja, ik had het nog op tijd gelezen voordat Futsel het wijzigde).
#NoDAPL
pi_139265431
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan is het toch zonde dat het talenonderwijs zo is verwaarloosd. Ook de leerlingen die een VWO-M-profiel volgen beheersen meestal niet 3 vreemde talen goed (vloeiend gesprek kunnen voeren, films verstaan zonder ondertiteling, werken van Voltaire, Goethe etc. kunnen lezen...) na die 6 jaar VWO-onderwijs, voor leerlingen die een NT-profiel volgens is het (vaak?) niet eens mogelijk om 3 vreemde talen te volgen.
Bram, ik vind je bijdrages prachtig, maar vaak komt die heerlijke naiviteit nog om de hoek kijken. :D

Denk jij werkelijk dat die 5 of 6 jaar VWO-Duits, -Frans of -Spaans (Engels zit wel snor) bedoeld is om mensen -sorry maar...- Goethe, Voltaire of Cervantes te kunnen laten lezen??

Het VWO is Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs. Het vormt dus een voorbereiding voor hen die die talen willen gaan studeren, dan wel anderen die die talen uitbouwen door ze zelf te leren (al dan niet in die landen zelf).

vrijdag 25 april 2014 @ 22:48:02 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139265513
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:45 schreef El_Matador het volgende:
Denk jij werkelijk dat die 5 of 6 jaar VWO-Duits, -Frans of -Spaans (Engels zit wel snor) bedoeld is om mensen -sorry maar...- Goethe, Voltaire of Cervantes te kunnen laten lezen??
Tegenwoordig niet meer maar het schijnt dat het vroeger (ook ver voor jouw tijd ;)) wel lukte en ik geloof dat het mogelijk is als allerlei didactische verniewingen zouden worden teruggedraaid en de lat hoger zou worden gelegd op het VWO. Er hoeft helemaal niet onwijs streng geselecteerd te worden aan de poort maar laat rustig de helft van de leerlingen afvallen naar het HAVO, niets mis mee toch? Ik zie het veel meer als idealisme dan naïvisme in dit geval. Niet dat er iets mis is met enige naïviteit. ;)
#NoDAPL
pi_139265667
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tegenwoordig niet meer maar het schijnt dat het vroeger (ook ver voor jouw tijd ;)) wel lukte en ik geloof dat het mogelijk is als allerlei didactische verniewingen zouden worden teruggedraaid en de lat hoger zou worden gelegd op het VWO. Er hoeft helemaal niet onwijs streng geselecteerd te worden aan de poort maar laat rustig de helft van de leerlingen afvallen naar het HAVO, niets mis mee toch? Ik zie het veel meer als idealisme dan naïvisme in dit geval.
Daarmee frustreer je een hoop mensen (inclusief ondergetekende) die met Duits liever zitten te keten dan droge hoogliteraire teksten induiken. Hoop niet dat dat je doel is.

Een algemene kennis aanleren, prima, en ik zal de laatste zijn om te beweren dat het huidige onderwijsaanbod voldoende is, maar je kan het ook te gek maken.

Ik heb zelf de "meest elitaire" vorm van VWO gedaan; gymnasium, heb nou niet bepaald het idee dat dat het beste onderwijs is. In totaal heb ik 7 talen moeten leren... Van die 7 spreek ik er drie. Spaans heb ik mezelf aangeleerd.

vrijdag 25 april 2014 @ 22:58:11 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139265840
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Daarmee frustreer je een hoop mensen (inclusief ondergetekende) die met Duits liever zitten te keten dan droge hoogliteraire teksten induiken. Hoop niet dat dat je doel is.
Ik denk dat het nastrevenswaardig is om in die leeftijd breed gevormd te worden en dat het gestimuleerd moet worden. Anderzijds hoeft het wat mij betreft niet voor iedereen verplicht te zijn. Ik zou het mooi vinden als het in ieder geval een optie zou zijn. Sowieso zou ik het mooi vinden als leerlingen die op het VWO wat meer willen doen dan het basisniveau wat extra's kunnen doen. Daar is met de huidige structuur van het VWO, met volgeboekte lesweken, helaas geen ruimte voor. Het zou ideaal zijn als de slimmere en ambitieuzere leerlingen sneller door zouden kunnen stromen en zodoende vervolgvakken op het VWO kunnen volgen, ik zou alleen niet direct weten hoe je dat kan organiseren behalve door het niveau voor iedereen te verhogen of drastisch te snijden in het aantal contacturen en zodoende meer ruimte in het rooster te creëren. Persoonlijk ben ik trouwens ook nooit gecharmeerd geweest van vakken zoals tekenen, handvaardigheid, maatschappijleer en godsdienst (en wat nieuwe vakken zoals ANW en CKV). Ik zou liever hebben dat leerlingen in plaats van deze vakken extra taalonderwijs en wiskunde-onderwijs zouden krijgen. Dat is nuttiger.

quote:
Ik heb zelf de "meest elitaire" vorm van VWO gedaan; gymnasium, heb nou niet bepaald het idee dat dat het beste onderwijs is. In totaal heb ik 7 talen moeten leren... Van die 7 spreek ik er drie. Spaans heb ik mezelf aangeleerd.
7?
Engels, Duits, Frans, Latijn, Grieks, ...?
Tja, twee vallen er sowieso al af. Als je het Frans en Duits fatsoenlijk onder de knie hebt gekregen naast het Engels dan heb je een mooi resultaat geboekt als bèta. ;)
Ik moet trouwens mijn Franse taalvaardigheid wat oppoetsen aangezien ik deze zomer in Frankrijk ga zijn.
#NoDAPL
pi_139265944
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In alle ernst, jij bent de laatste die recht van spreken heeft. Wat El_Matador hier doet valt in het niet bij wat jij de laatste weken doet (ja, ik had het nog op tijd gelezen voordat Futsel het wijzigde).
Laat hem, laten we het inhoudelijk houden. Volgens mij heeft Frutsel (met "r") alleen de woonplaats van duke ge-edit. Beetje raar als hij het in zijn profiel zelf had staan, maar goed.

Het inhoudelijke commentaar blijft staan. 99.999 heeft zelf nooit in een internationale omgeving gehandeld, ik zou het dan ook op prijs stellen als hij luistert naar hen die dat wel doen en die duidelijkmaken dat daar geen EU voor nodig is. Het is sowieso onzin dat er niet zoiets als EEG/Europese Vrijhandelszone/hoe heten al die samenwerkingsverbanden mogelijk zou zijn zonder EU. Juist het plaatje met al die cirkels geeft aan dat er voldoende samenwerkopties overblijven als je stopt met politieke deelname. Zelfs de euro kan je houden als je geen EU-lid bent. En desnoods nemen we (tijdelijk) het Britse Pond.

vrijdag 25 april 2014 @ 23:04:35 #266
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139266048
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Laat hem, laten we het inhoudelijk houden.
Je hebt gelijk, dat is verstandiger.

quote:
Het inhoudelijke commentaar blijft staan. 99.999 heeft zelf nooit in een internationale omgeving gehandeld, ik zou het dan ook op prijs stellen als hij luistert naar hen die dat wel doen en die duidelijkmaken dat daar geen EU voor nodig is. Het is sowieso onzin dat er niet zoiets als EEG/Europese Vrijhandelszone/hoe heten al die samenwerkingsverbanden mogelijk zou zijn zonder EU. Juist het plaatje met al die cirkels geeft aan dat er voldoende samenwerkopties overblijven als je stopt met politieke deelname. Zelfs de euro kan je houden als je geen EU-lid bent. En desnoods nemen we (tijdelijk) het Britse Pond.
Ik ben tot nu toe in ieder geval nog geen argument van hem of een andere EU-fiel tegengekomen wat hun stelling dat dat niet mogelijk zou zijn staaft.
#NoDAPL
pi_139266109
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk dat het nastrevenswaardig is om in die leeftijd breed gevormd te worden en dat het gestimuleerd moet worden. Anderzijds hoeft het wat mij betreft niet voor iedereen verplicht te zijn. Ik zou het mooi vinden als het in ieder geval een optie zou zijn.
Alle PvdA-maakbaarheidsonzineisen die opgelegd worden ten spijt, kan ik toch niet geloven dat docenten nu niet de mogelijkheid hebben dat aan te bieden. En dat is mijn punt; leg de verantwoordelijkheid van de lesstof grotendeels bij de docent, desnoods groep docenten.

quote:
7?
Engels, Duits, Frans, Latijn, Grieks, ...?
Tja, twee vallen er sowieso al af. Als je het Frans en Duits fatsoenlijk onder de knie hebt gekregen naast het Engels dan heb je een mooi resultaat geboekt als bèta. ;)
Ik moet trouwens mijn Franse taalvaardigheid wat oppoetsen aangezien ik deze zomer in Frankrijk ga zijn.
+ Nederlands + Italiaans (een uurtje per week gedurende een jaar, dus ken alleen de basis)

Frans spreek ik als een achterlijke (heel langzaam uit mijn geheugen puttend en "Spaans" denkend), Duits spreek ik alleen maar redelijk omdat ik daar gewoond heb, ervoor was het meer RammsteinDuits dan wat jij je voorstelt van wat een VWO'er (niet eens gym) zou moeten kunnen...

pi_139266218
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:46 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Vroeger had je ook het Romeinse rijk, toen niet meer en nu is er al eeuwen niks wat daarbij in de buurt komt.
Zowel de inca's als de azteken zijn dat niet met je eens. :+

Moderator vrijdag 25 april 2014 @ 23:14:25 #269
249559 crew  Lavenderr
pi_139266392
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Laat hem, laten we het inhoudelijk houden. Volgens mij heeft Frutsel (met "r") alleen de woonplaats van duke ge-edit. Beetje raar als hij het in zijn profiel zelf had staan, maar goed.

Daar ben ik het mee eens. De EEG voldeed prima.
  vrijdag 25 april 2014 @ 23:18:40 #270
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139266521
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Alle PvdA-maakbaarheidsonzineisen die opgelegd worden ten spijt, kan ik toch niet geloven dat docenten nu niet de mogelijkheid hebben dat aan te bieden. En dat is mijn punt; leg de verantwoordelijkheid van de lesstof grotendeels bij de docent, desnoods groep docenten.
Op dit vlak is de PvdA voor ons een gemeenschappelijke vijand. Sociaaleconomisch ben ik links maar met dit soort waanzin moeten ze bij mij ook niet aankomen. ;)
Ik vrees dat de leraren op dit moment heel erg weinig mogelijkheden hebben, het grote probleem is dat er centrale examens zijn die bedenkelijke eindtermen hebben. Een ambitieuze leraar kan wel meer willen doen maar als het gevolg hiervan is dat een lager percentage van de leerlingen slaagt en het cijfergemiddelde lager ligt dan heeft die leraar een probleem, schoolbesturen zijn dan namelijk pissed aangezien de school lager op de ranglijstjes komen te staan die in Trouw worden gepubliceerd en de Onderwijsinspectie gaat zeiken. Ook loopt de leraar het risico dat de leerlingen voor het centrale examen meer dan 1 punt hoger scoren dan voor de schooltoetsen. Prima toch? Ja, maar niet in de ogen van de Onderwijsinspectie.
Er zijn dus perverse mechanismes waarmee scholen worden afgerekend die eerde kwaliteitsverlagend dan kwaliteitsverhogend werken. En dan werken veel scholen ook nog eens bewust met onbevoegde leraren (tweedegraadsleraren voor de hoogste klassen van het HAVO en het VWO), dan worden de mogelijkheden helemaal beperkt. Ik vind het prima om het onderwijs vrij te geven en het de school zelf uit te laten zoeken maar dan moet je wel een systeem creëren waarbij scholen veel te verliezen hebben, dus waarbij de leerlingen gemakkelijk naar een andere school kunnen stappen en waarbij de kwaliteit van de school goed meetbaar is. Die kwaliteit zou je kunnen meten door als ministerie de leerlingen te blijven volgen in het vervolgonderwijs en statistieken hierover te publiceren. Hoeveel procent van de leerlingen heeft een 'wiskundige' bèta-opleiding aan een universiteit afgerond? Hoeveel procent van de leerlingen is een medisch specialist geworden? etc.
Zoals het nu is is het waarschijnlijker dat de scholen ervoor blijven kiezen om goedkopere en minder kritische (lekker gemakkelijk voor de bestuurders) onbevoegde leraren voor de klas te zetten in plaats van eerstegraadsleraren. Neem het van mij niet aan, lees maar eens wat op de website van BeterOnderwijsNederland. Je krijgt er rode oortjes van.

quote:
+ Nederlands + Italiaans (een uurtje per week gedurende een jaar, dus ken alleen de basis)
Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat die lessen in mijn moedertaal enig verschil hebben gemaakt.
Leuk dat je ook wat Italiaans kreeg maar je kan je afvragen hoe nuttig dat is als het maar 1 uur per week is gedurende 1 jaar. Was dat in verband met een schoolvakantie? Op basis van mijn ervaring met vreemde talen heb ik de indruk dat ik 3-4 jaar fatsoenlijk onderwijs nodig heb om een vreemde taal voldoende onder de knie te krijgen.
#NoDAPL
  vrijdag 25 april 2014 @ 23:22:34 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139266643
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:09 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zowel de inca's als de azteken zijn dat niet met je eens. :+
Ik vind het jammer dat ik hier nooit wat over uitgelegd heb gekregen bij mijn geschiedenislesjes. Uiteraard nam ik er wel als klein kindje al kennis van, in eerste instantie dankzij stripboeken.
#NoDAPL
pi_139266753
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op dit vlak is de PvdA voor ons een gemeenschappelijke vijand. Sociaaleconomisch ben ik links maar met dit soort waanzin moeten ze bij mij ook niet aankomen. ;)
Ik vrees dat de leraren op dit moment heel erg weinig mogelijkheden hebben, het grote probleem is dat er centrale examens zijn die bedenkelijke eindtermen hebben. Een ambitieuze leraar kan wel meer willen doen maar als het gevolg hiervan is dat een lager percentage van de leerlingen slaagt en het cijfergemiddelde lager ligt dan heeft die leraar een probleem, schoolbesturen zijn dan namelijk pissed aangezien de school lager op de ranglijstjes komen te staan die in Trouw worden gepubliceerd en de Onderwijsinspectie gaat zeiken. Ook loopt de leraar het risico dat de leerlingen voor het centrale examen meer dan 1 punt hoger scoren dan voor de schooltoetsen. Prima toch? Ja, maar niet in de ogen van de Onderwijsinspectie.
Er zijn dus perverse mechanismes waarmee scholen worden afgerekend die eerde kwaliteitsverlagend dan kwaliteitsverhogend werken. En dan werken veel scholen ook nog eens bewust met onbevoegde leraren (tweedegraadsleraren voor de hoogste klassen van het HAVO en het VWO), dan worden de mogelijkheden helemaal beperkt. Ik vind het prima om het onderwijs vrij te geven en het de school zelf uit te laten zoeken maar dan moet je wel een systeem creëren waarbij scholen veel te verliezen hebben, dus waarbij de leerlingen gemakkelijk naar een andere school kunnen stappen en waarbij de kwaliteit van de school goed meetbaar is. Die kwaliteit zou je kunnen meten door als ministerie de leerlingen te blijven volgen in het vervolgonderwijs en statistieken hierover te publiceren. Hoeveel procent van de leerlingen heeft een 'wiskundige' bèta-opleiding aan een universiteit afgerond? Hoeveel procent van de leerlingen is een medisch specialist geworden? etc.
Zoals het nu is is het waarschijnlijker dat de scholen ervoor blijven kiezen om goedkopere en minder kritische (lekker gemakkelijk voor de bestuurders) onbevoegde leraren voor de klas te zetten in plaats van eerstegraadsleraren. Neem het van mij niet aan, lees maar eens wat op de website van BeterOnderwijsNederland. Je krijgt er rode oortjes van.

[..]

Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat die lessen in mijn moedertaal enig verschil hebben gemaakt.
Leuk dat je ook wat Italiaans kreeg maar je kan je afvragen hoe nuttig dat is als het maar 1 uur per week is gedurende 1 jaar. Was dat in verband met een schoolvakantie? Op basis van mijn ervaring met vreemde talen heb ik de indruk dat ik 3-4 jaar fatsoenlijk onderwijs nodig heb om een vreemde taal voldoende onder de knie te krijgen.

Oh ja, aangezien ik mijn Frans wat wil oppoetsen. Ken jij wat interessante Franstalige websites?
Haha, die propaganda laat ik voor wat het is. Ik geloof je op je woord, als kind van twee docenten (middelbaar onderwijs en HBO). ook de reden dat ik daar niet ga werken, hoewel ik best wat lesjes zou willen geven en dat bij een groot bedrijf ook voor kinderen gedaan heb.

Italiaans had wel te maken met de traditionele Romereis (maar ik ging toch lekker naar Griekenland *) ), maar was leuk om te doen. Prachtige taal en het land ken ik niet goed, maar het zuiden is goed bevallen.

Frans heb ik niks mee (foeilelijke taal, veel Fransen zijn onaardig naar slechte sprekers als ik), dus kan ik je niet bij helpen.

Tips:
• zet op je CouchSurfing-profiel dat je graag Franssprekenden host dan wel ontmoet. Heb je geen CS, snel aanmaken dan!
• muziek luisteren, songteksten uitprinten en vertalen (zo heb ik Spaans geleerd)
• Franse films kijken (sowieso leuk als ze gaan over de plek waar je heengaat) en anderstalige films met Franse ondertitels

pi_139268297
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Haha, die propaganda laat ik voor wat het is.
Die website wordt volledig gerund door onafhankelijke mensen. De oprichter is een universitair docent en filosfoof, inmiddels bekend van enkele televisieprogramma's maar bekend geworden omwille van deze vereniging (gast bij Buitenhof), ook de andere bestuurders en vaste medewerkers en leden zijn gewone mensen (veelal docent, leraar of voormalig docent) die uit onvrede met het onderwijs lid zijn geworden van die vereniging. Een van de bestuurders werkte toen hij promoveerde voor het Freudenthal Instituut, toen der tijd was hij hier enthausiast over, later zag hij in waarom het realistsiche rekenen niet werkt. Het valt reuze mee met het propaganda-gehalte, zeker in vergelijking met al die werkgeversbonden zoals de VO-raad, HBO-raad etc. ;)
#NoDAPL
pi_139269505
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 23:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens. De EEG voldeed prima.
A iets ondemocrarisch was dan was het wel de EEG en de EGKS...
Bovendien was de EEG allesbehalve prima, wellicht moet je je eens verdiepen in de historie van de EEG(lege stoelen etc)?;)
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_139269593
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 01:05 schreef tofastTG het volgende:

[..]

A iets ondemocrarisch was dan was het wel de EEG en de EGKS...
Bovendien was de EEG allesbehalve prima, wellicht moet je je eens verdiepen in de historie van de EEG(lege stoelen etc)?;)
Democratie is dan ook verre van absoluut. Als iets goed werkt, moet je het behouden en niet afbreken met megalomane plannetjes die steeds meer weerstand ondervinden onder het volk.

Die bom barst een keer. Veel "plezier" met die "Gouden" Dageraad. :X

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')