Nee, het gaat dan normaal gesproken niet om een container die van het schip wordt geladen en direct op de vrachtwagen naar het Ruhrgebied gaat. Het gaat om Nederlandse bedrijven die goederen importeren, en deze vervolgens verhandelen aan particulieren en bedrijven die in een derde land gevestigd zijn.quote:Op vrijdag 25 april 2014 11:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat precies is "wederuitvoer uit invoer"? Moet ik dan denken aan al dat spul wat met de schepen binnenkomt en wat wij naar de andere landen, met name Duitsland, vervoeren?
Ja, ongeveer. Behalve dan dat wij niet meteen doorvoeren maar eerst nog behandelen en/of veredelen. De term is in dit geval van het CBS zelf en die wijkt nog wel eens af van andere (bijv juridische) definities wat het niet heel duidelijk maakt.quote:Op vrijdag 25 april 2014 11:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat precies is "wederuitvoer uit invoer"? Moet ik dan denken aan al dat spul wat met de schepen binnenkomt en wat wij naar de andere landen, met name Duitsland, vervoeren?
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)lt.htm?ConceptID=803quote:Wederuitvoer
De goederen die via Nederland vervoerd worden en daarbij (tijdelijk) eigendom worden van een ingezetene, zonder dat significant industriële bewerking plaatsvindt.
Toelichting:
Wederuitvoer betreft onder andere goederen die door Nederlandse distributiecentra worden ingeklaard en uitgeleverd aan andere (Europese) landen. De wederuitvoer maakt, anders dan de doorvoer, wel deel uit van de invoer en de uitvoer.
De hele wereld voerde vroeger oorlog met elkaar. Met instituties als de Veiligheidsraad, toegenomen welvaart, meer macht naar de burgers en minder macht naar de aristocratie, andere morele normen en waarden is dat allemaal veranderd. Je kan het gebrek aan oorlog niet 100% aan de EU toeschuiven.quote:Op vrijdag 25 april 2014 10:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Europa heeft van de afgelopen 500 jaar 450 jaar onderling oorlog gevoerd.
Als je in jouw link echter op landenniveau kijkt, zie je dat wij meer naar de USA exporteren dan naar Polen, Kroatie of Roemenie. Voor de Nederlandse export is het derhalve tenenkrommend dat we wel een FTA met Polen, Kroatie en Roemenie hebben maar niet met de USA. Het zou prioriteitstechnisch gezien eerder andersom moeten zijn.quote:Op donderdag 24 april 2014 22:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)-alle-eu-landen.html
Hier heb je een website met leuke plaatjes dat het misschien allemaal wat begrijpelijker maaktContinentaal Europa is voor Nederland aanzienlijk belangrijker dan de USA.
Een FTA zo vergaand als we met Polen, Kroatië en Roemenië eigenlijk cadeau krijgen, krijgen we met de VS nooit voor elkaar. Het is dus een vergelijking die nergens op slaat.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:18 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als je in jouw link echter op landenniveau kijkt, zie je dat wij meer naar de USA exporteren dan naar Polen, Kroatie of Roemenie. Voor de Nederlandse export is het derhalve tenenkrommend dat we wel een FTA met Polen, Kroatie en Roemenie hebben maar niet met de USA. Het zou prioriteitstechnisch gezien eerder andersom moeten zijn.
Oké, ik moet het vragen. Waarom kopen die bedrijven uit een derde land het niet direct bij de bron zelf in plaats van via een tussenhandelaar aan wiens strijkstok geld blijft kleven?quote:Op vrijdag 25 april 2014 11:42 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, het gaat dan normaal gesproken niet om een container die van het schip wordt geladen en direct op de vrachtwagen naar het Ruhrgebied gaat. Het gaat om Nederlandse bedrijven die goederen importeren, en deze vervolgens verhandelen aan particulieren en bedrijven die in een derde land gevestigd zijn.
Omdat je bijvoorbeeld transport en distributie moet regelen. Iets waar Nederland goed in is en waarom wij ook belang hebben bij een grote unie met zo min mogelijk handelsbelemmeringen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, ik moet het vragen. Waarom kopen die bedrijven uit een derde land het niet direct bij de bron zelf in plaats van via een tussenhandelaar aan wiens strijkstok geld blijft kleven?
Jij doet ook alleen boodschappen bij de boer?quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, ik moet het vragen. Waarom kopen die bedrijven uit een derde land het niet direct bij de bron zelf in plaats van via een tussenhandelaar aan wiens strijkstok geld blijft kleven?
Dit roept een ongetwijfeld complexe vraag op, hoe stabiel is deze functie van Nederland? Zolang wij deze functie hebben maakt het voor ons betrekkelijk weinig uit met wie we zaken doen, zolang er maar voldoende landen zijn met wie wij goed zaken kunnen doen. Alleen hoe stabiel is de uitzonderingspositie voor Nederland in deze kwestie? Wat houdt andere landen tegen om hetzelfde te doen en hiermee voor Nederland een flink stuk van de broodwinning 'af te pakken'?quote:Op vrijdag 25 april 2014 11:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, ongeveer. Behalve dan dat wij niet meteen doorvoeren maar eerst nog behandelen en/of veredelen. De term is in dit geval van het CBS zelf en die wijkt nog wel eens af van andere (bijv juridische) definities wat het niet heel duidelijk maakt.
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)lt.htm?ConceptID=803
Dat is dus waar Nederland groot in is. Wij voeren tv's in uit een Aziatisch land, in een DBC voegen wij hier op tal van verschillende wijze waarde aan toe (bijv dmv localisering) en verschepen de boel door naar de eindbestemming. De winst die daar op gemaakt worden steken wij in ons eigen zak en levert ons een vrijwel onmetelijke welvaart op. Let wel! Hier is dus relatief weinig productie en/of technische kennis voor nodig. Onze economie drijft dan ook meer op de dienstverlening en handel.
Onze meest interessante en grootste afzetmarkt zit in het oosten (Duitsland en verder). De Europese expansie is in dat opzicht voor Nederland ook niet ongunstig, eerder zelfs gunstig te noemen. De economische groei in andere delen van de wereld (zoals Zuid-Amerika) vormt voor Nederland ook geen directe bedreiging. Nieuwe goed bereikbare afzetmarkten en/of productielan den vergroten onze mogelijkheden. Nadeel is dat wij erg afhankelijk zijn van de grillen van de wereldmarkt, iets dat wij de afgelopen jaren ook gemerkt hebben. Echter als de economie van de Unie groter en stabieler wordt hebben wij daar relatief minder last van omdat onze afzetmarkt dan behouden blijft. Als China in elkaar dondert dan halen wij de spullen uit India en hebben wij altijd nog het Europese vasteland om de boel weg te zetten.
De Nederlandse 'bestuurlijke elite' heeft er dan ook niet gek veel problemen mee om de zwakkere economien in Europa financieel te ondersteunen. Hun stabiliteit en groei is op den duur direct gekoppeld aan onze eigen welvaart. Hoe dat precies werkt is echter behoorlijk ingewikkeld. Succes aan de politicus die in een paar minuten tijd tijdens P&W dat aan Henk & Ingrid weet uit te leggen.
De ad hominem - ongetwijfeld ten einde de inhoudelijke discussie te ontwijken - zal ik maar even negeren.quote:Op vrijdag 25 april 2014 11:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel met de EGKS en haar opvolgers te maken. Als Frankrijk en Duitsland niet zo nauw met elkaar verbonden waren geworden was er al lang weer een massale oorlog uitgebroken op het Europese continent.
Je denkt dat West-Europa een stevig blok was geworden wanneer Duitsland, Engeland en Frankrijk waren blijven kibbelen?quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mag ik die glazen bol van jou lenen? On second thought, doe maar niet. Dat werkt namelijk niet.
Natuurlijk niet. Dat ze stopten met kibbelen was een goede zaak. Waarschijnlijk was het ontstaan van de EU zoals die tot in de jaren 90 was ook een goede zaak, waarbij ik in het midden laat of dat we bij Spanje en Italië of bij de uitbreiding daarna hadden moeten stoppen. Daarna is de EU uit haar voegen gebarsten. Aangezien wij niet die nieuwe leden kunnen ontslaan is de enige optie om kleinschaliger verder te gaan (wat m.i. noodzakelijk is) door de unie op te splitsen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je denkt dat West-Europa een stevig blok was geworden wanneer Duitsland, Engeland en Frankrijk waren blijven kibbelen?
De supermarkt voegt waarde toe door mij een hoop tijd en transportkosten te betalen? Hoe voegen die Nederlandse bedrijven die waarde toe als tussnehandelaar? Belangrijker nog, wat garandeert Nederland dat Nederland deze luilekkerpositie kan behouden? Wat houdt andere landen, bijv. België, Frankrijk en Duitsland tegen om hetzelfde kunstje uit te voeren in welk geval we de taart gaan moeten verdelen? Het is leuk zolang het duurt. Ik vraag naar de stabiliteit van deze functie omdat het ons kwetsbaar zou maken als deze functie ineens veel kleiner zou worden, gezien onze afhankelijkheid van deze functie. Vergelijkbaar met dat we straks een probleem hebben als ineens het aardgas op is en we ofwel meer dan 1% van onze welvaart per jaar moeten inleveren ofwel op een andere manier dat geld moeten gaan krijgen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:30 schreef freako het volgende:
[..]
Jij doet ook alleen boodschappen bij de boer?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Wederom toon je aan niets van de historie van de Europese samenwerking te snappen. Italië was al lid van de EGKS.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dat ze stopten met kibbelen was een goede zaak. Waarschijnlijk was het ontstaan van de EU zoals die tot in de jaren 90 was ook een goede zaak, waarbij ik in het midden laat of dat we bij Spanje en Italië of bij de uitbreiding daarna hadden moeten stoppen.
Tja, en voor die constateringen heb je nog altijd geen redelijke argumentatie weten aan te voeren. Blijf jammer.quote:Daarna is de EU uit haar voegen gebarsten. Aangezien wij niet die nieuwe leden kunnen ontslaan is de enige optie om kleinschaliger verder te gaan (wat m.i. noodzakelijk is) door de unie op te splitsen.
Oké, dat is duidelijk maar lopen we niet het risico dat op een gegeven moment andere landen wakker worden, deze goudmijn zien liggen en wij op zoek moeten naar een andere bron van inkomsten? In theorie kunnen België, Frankrijk en Duitsland (ook goed bereikbaar via water als ze daar wat werk van maken) hetzelfde kunstje uithalen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat je bijvoorbeeld transport en distributie moet regelen. Iets waar Nederland goed in is en waarom wij ook belang hebben bij een grote unie met zo min mogelijk handelsbelemmeringen.
quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De supermarkt voegt waarde toe door mij een hoop tijd en transportkosten te betalen? Hoe voegen die Nederlandse bedrijven die waarde toe als tussnehandelaar? Belangrijker nog, wat garandeert Nederland dat Nederland deze luilekkerpositie kan behouden? Wat houdt andere landen, bijv. België, Frankrijk en Duitsland tegen om hetzelfde kunstje uit te voeren in welk geval we de taart gaan moeten verdelen? Het is leuk zolang het duurt. Ik vraag naar de stabiliteit van deze functie omdat het ons kwetsbaar zou maken als deze functie ineens veel kleiner zou worden, gezien onze afhankelijkheid van deze functie. Vergelijkbaar met dat we straks een probleem hebben als ineens het aardgas op is en we ofwel meer dan 1% van onze welvaart per jaar moeten inleveren ofwel op een andere manier dat geld moeten gaan krijgen.Juist omdat we het moeten hebben van handel zijn de voorstellen die jij keer op keer doet zo achterlijk... Wanneer je de EU op gaat splitsen verliezen we die positie inderdaad gegarandeerd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In eerlijke concurrentie maakt Nederland gezien haar kennis en infrastructuur een goede kans. Wanneer we jouw lijn van nieuwe grootschalige protectionisitsche maatregelen (omdat je het zo nodig vindt om Frankrijk te schofferen) gaan volgen dan raken we dat kwijt.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, dat is duidelijk maar lopen we niet het risico dat op een gegeven moment andere landen wakker worden, deze goudmijn zien liggen en wij op zoek moeten naar een andere bron van inkomsten? In theorie kunnen België, Frankrijk en Duitsland (ook goed bereikbaar via water als ze daar wat werk van maken) hetzelfde kunstje uithalen.
Jij verwart kennis met begrip. Ik had per ongeluk ooit foutief geleerd dat Italië later lid was geworden van de EU. Mea culpa maar dat is niet echt essentiëel voor de vraag wat de verschillende landen nu toevoegen aan de EU.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wederom toon je aan niets van de historie van de Europese samenwerking te snappen. Italië was al lid van de EGKS.
Ik ga niet nog een keer speciaal voor jou weer hetzelfde plaatje plaatsen aangezien jij nogal vergeetachtig bent of niet in staat bent om het overduidelijke patroon op dat plaatje te zien. Dat plaatje geeft overduidelijk aan dat we een EU met 3 snelheden hebben: N>Z>Oquote:Tja, en voor die constateringen heb je nog altijd geen redelijke argumentatie weten aan te voeren. Blijf jammer.
Ja, dat risico lopen we. Gevolg van een grote vrijhandelszone als de EER is dat er een level playing field is voor alle lidstaten. Er is bijvoorbeeld niet een race to the bottom om maar de laagste invoerrechten te bieden, of om allerlei onderlinge handelsbeperkingen op te werpen.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, dat is duidelijk maar lopen we niet het risico dat op een gegeven moment andere landen wakker worden, deze goudmijn zien liggen en wij op zoek moeten naar een andere bron van inkomsten? In theorie kunnen België, Frankrijk en Duitsland (ook goed bereikbaar via water als ze daar wat werk van maken) hetzelfde kunstje uithalen.
Wat lijkt jou dan de beste strategie? Sowieso zal een zo'n divers mogelijke economie zeker een goede zaak zijn aangezien dan het wegvallen van een sector een beperkte impact kan hebben?quote:Op vrijdag 25 april 2014 13:02 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, dat risico lopen we. Gevolg van een grote vrijhandelszone als de EER is dat er een level playing field is voor alle lidstaten. Er is bijvoorbeeld niet een race to the bottom om maar de laagste invoerrechten te bieden, of om allerlei onderlinge handelsbeperkingen op te werpen.
Is dat niet erg arrogant? Ze zijn in die andere landen niet dommer dan dat wij zijn, zeker niet! Ze hebben momenteel nog een achterstand op het vlak van praktische kennis (distributie) en infrastructuur maar die zullen ze op termijn wel opdoen. De wet van de remmende voorsprong.quote:Op vrijdag 25 april 2014 12:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In eerlijke concurrentie maakt Nederland gezien haar kennis en infrastructuur een goede kans.
Je totale gebrek aan kennis over dit onderwerp laat zien het essentiële begrip over de materie je volledig ontgaat. Het is helaas nu niet bepaald het eerste deel van dit onderwerp wat je de pet te boven gaat.quote:Op vrijdag 25 april 2014 13:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij verwart kennis met begrip. Ik had per ongeluk ooit foutief geleerd dat Italië later lid was geworden van de EU. Mea culpa maar dat is niet echt essentiëel voor de vraag wat de verschillende landen nu toevoegen aan de EU.
Het ging om de EGKS, maar speciaal even voor jou een geschiedenislesje van de Nederlandstalige wikiquote:Aangezien de Nederlandse wiki een zooitje is, de reden dat ik het niet even had geverifiëerd, hier even een link naar de betere Engelstalige wiki met een wat duidelijker overzicht: http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union#Member_states
[..]quote:De EGKS kwam in 1951 onder het voorzitterschap van Jean Monnet tot stand bij de ondertekening van het Verdrag van Parijs door Frankrijk, West-Duitsland, Italië en de Benelux, bestaande uit België, Nederland en Luxemburg. De organisatie had als kerndoel de permanente toelevering van kolen en staal te verzekeren, wat belangrijk was voor de heropbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog. Bovendien was de gemeenschap revolutionair: de voormalige aartsvijanden, Duitsland en Frankrijk, sloegen 6 jaar na de Tweede Wereldoorlog de handen ineen om solidair hun schouders te zetten onder een gezamenlijk project. Immers zonder kolen en staal kon een land ook niet aan oorlogvoeren denken. Dit project geldt als een van de eerste mogelijkheden van een lange of zelfs eeuwige vrede tussen de Europese landen.
De taak van de EGKS was om een interne markt voor kolen en staal te scheppen. De EGKS was de eerste van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) en heeft de weg gebaand voor verdere Europese integratie.
Ja, dat je dol bent op dat plaatje (wat niet werkt en vooral apparaten vast laat lopen) weet ik onderhand. Maar je hebt daarmee nog altijd je constateringen niet van een redelijke argumentatie weten te voorzien. En dat is, zeker in combinatie met je totale gebrek aan kennis over dit onderwerp gewoon jammer.quote:Ik ga niet nog een keer speciaal voor jou weer hetzelfde plaatje plaatsen aangezien jij nogal vergeetachtig bent of niet in staat bent om het overduidelijke patroon op dat plaatje te zien. Dat plaatje geeft overduidelijk aan dat we een EU met 3 snelheden hebben: N>Z>O
Het is wat we nu laten zien! We hebben dit proces goed in de smiezen. Veel ervaring en kennis. Het kan altijd mis gaan maar zonder radicale veranderingen maken we een goede kans.quote:
Als jouw model van hernieuwd protectionisme en het zoeken van het conflict in plaats van samenwerking van de grond komt wel. Anders loopt dat niet direct zo'n vaart.quote:Ze zijn in die andere landen niet dommer dan dat wij zijn, zeker niet! Ze hebben momenteel nog een achterstand op het vlak van praktische kennis (distributie) en infrastructuur maar die zullen ze op termijn wel opdoen. De wet van de remmende voorsprong.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |