Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Lekker veel werkzaamheden weer. Schrok even toen ik zag dat de 22.04 uit Leeuwarden verviel, maar gelukkig zijn we nu met 12 bakken virm naar de randstad
Man, 12 bakken VIRM in de laatste trein. Zelfs in de spits komt er niet zoveel voorbij zwolle...
Ze zullen vast ergens heen moeten voor de dienst van morgen, kan die mooi mee met de laatste trein in plaats van een rangeerder te betalen om leeg mat te rijden.
Ze zullen vast ergens heen moeten voor de dienst van morgen, kan die mooi mee met de laatste trein in plaats van een rangeerder te betalen om leeg mat te rijden.
Op maandag 14 april 2014 22:41 schreef James1988 het volgende: Grote kans dat de materieelbalans nog steeds verstoord is door die seinstoring bij Delft.
Vorige keer duurde het bijna een week tot alles weer ongeveer klopte...gelukkig hoef ik 2 dagen niet die kant op.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Januari was een beetje jammer, maar sindsdien gaat het heel erg goed. Alleen de ECHT grote scores bijven nog een beetje achter, maar ook dat gaat binnenkort een serieuze impuls krijgen. Komt dat de jaarscore van 2007 eindelijk weer eens serieus in gevaar?
Op maandag 14 april 2014 23:37 schreef Dr_Flash het volgende: Januari was een beetje jammer, maar sindsdien gaat het heel erg goed. Alleen de ECHT grote scores bijven nog een beetje achter, maar ook dat gaat binnenkort een serieuze impuls krijgen. Komt dat de jaarscore van 2007 eindelijk weer eens serieus in gevaar?
Moet ik wel zeggen dat 2007 ongeveer alle records heeft op dat gebied. Jaarrecord: 50.862 km Maandrecord (juni) 8.237 km Weekrecord (december) 5.612 km Dagrecord (3 januari) 1.968 km
Zoetermeer - Leeuwarden via Amersfoort is 231,4 km. Zoetermeer - Amsterdam is 71,2 km. Dat kun je uitrekenen via Blijbol's kilometerberekener die ook in de OP staat.
De laatste stoptrein van gouda naar zoetermeer vertrekt altijd van de spoor waar de boemel naar alphen komt. Mooie instinker is dat altijd, dat je niet gewoon cross-platform de trein weer inloopt
Vanavond mijn portomonnee (met daarin ook m'n OVC) in de sprinter naar Gouda laten liggen in Alphen a/d Rijn. Twee uur later alweer opgehaald in Leiden na een route langs vriendelijke conducteurs en klantenservice medewerkers. Viel me niet tegen.
Vanavond mijn portomonnee (met daarin ook m'n OVC) in de sprinter naar Gouda laten liggen in Alphen a/d Rijn. Twee uur later alweer opgehaald in Leiden na een route langs vriendelijke conducteurs en klantenservice medewerkers. Viel me niet tegen.
Mag ook
voor de mensen die op het veld werken en er het beste van proberen te maken is best wel veel waardering hoor
Ja, kwam net via delft, volgens mij rijden ze nog steeds op zicht, althans gezien de snelheid.
Aangezien Rotterdam - Utrecht nog niet was opgelost toen ik op Rotterdam was, de gok maar genomen om via Den Haag naar Utrecht te reizen, dat gaat vooralsnog goed, +16 op totale reis straks bij aankomst, dat valt nog mee.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Vanavond mijn portomonnee (met daarin ook m'n OVC) in de sprinter naar Gouda laten liggen in Alphen a/d Rijn. Twee uur later alweer opgehaald in Leiden na een route langs vriendelijke conducteurs en klantenservice medewerkers. Viel me niet tegen.
Ik begreep van iemand dat reizigers een uur in de kou op bussen hebben staan wachten ... voor mijn gevoel hebben we de laatste weken vaker wel dan niet een wisselstoring
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Mijn Pendelino had +13. Vertraagde Sneltrein werd aan de kant geplempt. Met +12 in olomouc hl.n. Alle overstappen (zelfs die van 3 minuten) bleven keurig wachten. Ik merk hier in Tsjechië dat de Pendelino, LEO en RegioJet, maar ook de Eurocity's toch meer prioriteit hebben, en dat de aansluiting bijna altijd wel blijft wachten. Halen nu in de middle of nowhere (niet bij station) een stoptreintje in, die op een zijspoor geparkeerd werd. Die heeft ook al extra vertraging door ons! Want is volgens de AV optijd uit vorig station gegaan.
Ik begreep van iemand dat reizigers een uur in de kou op bussen hebben staan wachten ... voor mijn gevoel hebben we de laatste weken vaker wel dan niet een wisselstoring
Nou nou, een heel uur? Valt me nog mee gezien het leger bussen dat al nodig is voor Tilburg-Den Bosch, en het feit dat het ochtendspits is en er dus ook nog bussen rijden voor Veolia, leerlingenvervoer etc.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Nou nou, een heel uur? Valt me nog mee gezien het leger bussen dat al nodig is voor Tilburg-Den Bosch, en het feit dat het ochtendspits is en er dus ook nog bussen rijden voor Veolia, leerlingenvervoer etc.
Dit, al was het wel een tegenvaller dat op station Oisterwijk enkel werd omgeroepen dat de sprinter, die normaal naar Tilburg rijdt, terug zou gaan naar Eindhoven. Verder niets over de wisselstoring, dus het was voor mensen zonder smartphone gissen, waarom hun trein niet reed.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Ik kan soms geen touw vastknopen aan de tarieven. Zaterdag moest ik even heen en weer van Amersfoort naar Utrecht om iets op te halen. De heenreis kostte 2,60 euro. Dat klopt, dat is het tarief met 40% korting. De terugreis kostte echter maar 2,00 euro. Hoe kan dat nou weer? Als ik kijk op de site van de NS kost een reis Utrecht - Amersfoort in geen enkel geval slechts 2 euro.
Ja, althans: niet doorgereisd, maar teruggereisd. Alleen even iets opgepikt en direct weer terug de trein in. Ik ben zo'n 20 minuten in Utrecht geweest.
Op dinsdag 15 april 2014 14:57 schreef k_man het volgende: Ja, althans: niet doorgereisd, maar teruggereisd. Alleen even iets opgepikt en direct weer terug de trein in. Ik ben zo'n 20 minuten in Utrecht geweest.
Bij uit- en weer inchecken binnen 35 minuten wordt het gezien als een overstap. Er wordt dan niet weer een instaptarief gerekend. Dit zijn de tarieven van NS voor een enkele reis: http://www.ns.nl/binaries(...)-enkele-reiezen-2014
Amersfoort - Utrecht = 21 tariefeenheden. Met 40% korting is dat ¤2,60.
Door de 'overstap' werd bij het uitchecken in Amersfoort opnieuw een tarief berekend, maar nu voor Amersfoort - Utrecht - Amersfoort. Dat zijn 42 tariefeenheden. Volgens de tabel is dat ¤4,60. Die ¤4,60 wordt verminderd met de eerder betaalde ¤2,60, dus blijft er ¤2,00 over. Die is vervolgens in rekening gebracht.
Ik kreeg de afgelopen jaren elk jaar een nieuwe NS-Business Card opgestuurd. In hoeverre zijn de oude kaarten her te gebruiken als OV-chipkaart door iemand anders, bijvoorbeeld voor reizen op saldo zonder korting?
Ik kreeg de afgelopen jaren elk jaar een nieuwe NS-Business Card opgestuurd. In hoeverre zijn de oude kaarten her te gebruiken als OV-chipkaart door iemand anders, bijvoorbeeld voor reizen op saldo zonder korting?
Reizen op saldo zonder automatisch opwaarderen werkt waarschijnlijk gewoon als je dit aan laat zetten.
Je zou voor de zekerheid bij een automaat kunnen kijken welke producten er op de kaart staan.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Dat weet 'ie Ik ben wel benieuwd waarom ook. Doet de gemeente moeilijk of is het meer dan verwacht of is de asbestsaneerder een lijer, dat soort vragen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op dinsdag 15 april 2014 18:47 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat weet 'ie Ik ben wel benieuwd waarom ook. Doet de gemeente moeilijk of is het meer dan verwacht of is de asbestsaneerder een lijer, dat soort vragen.
Je vraagt je dan toch af waar de storings zit, vind het moeilijk te geloven dat het halve viaduct open gehakt zou moeten worden om een kabeltje na te meten, dan kan je toch ook wel noodvoorziening boven langs het spoor maken lijkt me. Dat doen wij ook als we glasvezelschade hebben als er vergunningen nodig zijn om te boel te herstellen (bv bij een gestuurde boring).
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op dinsdag 15 april 2014 19:03 schreef Dr_Flash het volgende: Waar komt dat asbestverhaal vandaan eigenijk? Hoe en waar asbest? En nog steeds inderdaad: Waarom moet dat dan zo lang duren?
Ik denk het, zeker in combinatie met het verhelpen van de storing dat het iets langer dan een normale buitendienststelling duurt. Het valt ProRail wel te prijzen dat ze het treinverkeer zoveel mogelijk doorgang laten vinden.
Rotterdam Centraal-Den Haag HS van 01.05 tot 06.00 uur
Message dinsdag 15 april 2014, 18:04 : Reason: Herstelwerkzaamheden
Bij Delft is al twee dagen sprake van een seinstoring. Herstelwerk wordt bemoeilijkt door de aanwezigheid van asbest op de locatie van de storing. Voor het oplossen is 5 uur tijd nodig. Gedurende die 5 uur kunnen er, mede vanwege het asbest, geen treinen rijden tussen Delft en Den Haag HS. Er is voor gekozen het herstel vannacht te laten plaatsvinden; van 01.05 tot 6.00 uur. Als alle werkzaamheden voorspoedig verlopen rijden morgen na 6.00 uur alle treinen weer volgens de normale dienstregeling. Vandaag rijden er de hele dag minder IC's tussen Den Haag HS en Dordrecht. Maak tussen 01.05 en 6.00 uur gebruik van de NS-bussen. We werken vanavond de reisplanner bij. Plan kort voor vertrek uw reis.
Dat asbest moet dus eerst gesaneerd worden (door een daartoe bevoegd bedrijf, want zo rollen we in dit land), dan moet de boel gerepareerd worden en er moet iets anders worden bedacht voor de functie die het asbest vervulde.
Omdat het ergens op of in het spoorviaduct is zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn om een veilige werkplek te creëren zonder het treinverkeer te hinderen.
Ik zou dan toch liever een uurtje of misschien zelfs wel twee uur eerder beginnen, zodat je bij een eventuele uitloop niet meteen in de ochtendspits terecht komt...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) is niet van plan om de positie van de NS op het hoofdrailnet tussentijds ter discussie te stellen. Foto: ANP
Dat blijkt dinsdag tijdens het debat over haar spooragenda om de kwaliteit van het treinverkeer te verhogen.
In het regeerakkoord is afgesproken dat de NS tot 2025 het alleenrecht krijgt op het hoofdrailnet, de belangrijkste spoorverbindingen.
Diverse partijen, waaronder VVD, CDA en D66 willen dat deze concessie tussentijds ter discussie kan worden gesteld om ruimte te bieden aan andere marktpartijen.
Wel komt er een tussentijdse evaluatie om te bezien of de NS nog aan de verwachtingen voldoet.
Ja hehe Lijkt me een beetje essentieel dat je dat PERMANENT doet. En niet een momentopname maken in 2019 en dan doen alsof je wat extra's doet
Op dinsdag 15 april 2014 19:11 schreef dennistd het volgende: Ik zou dan toch liever een uurtje of misschien zelfs wel twee uur eerder beginnen, zodat je bij een eventuele uitloop niet meteen in de ochtendspits terecht komt...
Lijkt me ook, reizigersaanbod is op de late avond toch al lager, dat kan je redelijk opvangen door de laatste treinen te verbussen, en voor nachtnet moet je toch al bussen laten rijden.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
De provincie Groningen wil wel van de dieseltreinen af. Per jaar verbruiken de rode slurps ongeveer 8 miljoen liter diesel. Voor Leeuwarden - Groningen is elektrificatie in beeld. Dat kost ongeveer een miljoen euro per kilometer. Voor de andere trajecten wordt ingezet op bio-LNG.
Ze willen in de komende maanden alle mogelijkheden verkennen, zeker omdat de huidige concessie in 2020 afloopt en de plannen dan hun beslag krijgen of mogelijk zelfs nog eerder
Nu nog hopen dat NS/Qbuzz de concessie wint en dan een IC Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Sittard-Maastricht 1x per uur inleggen. Of nog mooier: in Nijmegen afkoppelen van de IC Zwolle-Roosendaal en in Roermond bijplaatsen aan de IC Alkmaar-Maastricht
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 15 april 2014 20:05 schreef dennistd het volgende: Nu nog hopen dat NS/Qbuzz de concessie wint en dan een IC Arnhem-Nijmegen-Venlo-Roermond-Sittard-Maastricht 1x per uur inleggen. Of nog mooier: in Nijmegen afkoppelen van de IC Zwolle-Roosendaal en in Roermond bijplaatsen aan de IC Alkmaar-Maastricht
Op dinsdag 15 april 2014 20:09 schreef Peterselieman het volgende: Denk dat zoiets wel niet zal mogen, maar koppelen aan een stopper Arnhem - Nijmegen zou wel kunnen. Kun je die ook gelijk beter inpassen.
Die gaat straks volgens mij al vast aan Nijmegen-Wijchen. Vanaf december gaat daar namelijk een extra trein rijden in de serie 17600, en Nijmegen-Zutphen is 7600. Dat eerste nummer zal wel niet toevallig zo gekozen zijn.
Bij een tweede stopper Arnhem-Nijmegen zou het wel kunnen natuurlijk. En in de spits kun je eventueel wat IC's door laten rijden naar Heijendaal (zal Breng blij mee zijn )
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 15 april 2014 20:12 schreef dennistd het volgende: Nee, maar daardoor zijn er wel meer rechtstreekse reismogelijkheden, en dat is natuurlijk mooier dan dat die er niet zijn
ja, op papier is alles mooier dan in het echt Want al heel snel ontstaat er een gedrocht van een "dienstregeling" door veelvuldige koppelingproblemen die dan weer een gevolg zijn van overmatige slijtage DOOR dat veelvuldige koppelen etc
Die gaat straks volgens mij al vast aan Nijmegen-Wijchen. Vanaf december gaat daar namelijk een extra trein rijden in de serie 17600, en Nijmegen-Zutphen is 7600. Dat eerste nummer zal wel niet toevallig zo gekozen zijn.
Bij een tweede stopper Arnhem-Nijmegen zou het wel kunnen natuurlijk. En in de spits kun je eventueel wat IC's door laten rijden naar Heijendaal (zal Breng blij mee zijn )
ik had het ook over de tweede stopper en de sneltrein tussen Nijmegen en Roermond moet uiteraard ook op Heyendaal stoppen om de piek op te kunnen vangen
Ja, of Den Haag - Keulen, let the old times roll. En dan ook Den Haag - Brussel, waarmee Arriva van Den Haag dé internationale hub van de zuidelijke Randstad maakt!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Heerhugowaard - Düsseldorf met Europa Spezial, en Dusseldorf - München met alleen reservering. Was het makkelijkst en in Düsseldorf een uur overstap dus gaat goed komen.