Wat een toewijding! Ik hoop dat jullie wel van het toetje genoten hebbenquote:Op donderdag 25 september 2014 17:05 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Dat zou alleen maar afleiden van het gerecht
Ik weet niet hoe dubbelzinnig ik dit moet opvatten, maar als arme studenten is daar geen geld voor.quote:Op donderdag 25 september 2014 17:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Wat een toewijding! Ik hoop dat jullie wel van het toetje genoten hebben
Ziet er goed uit hoorquote:Op donderdag 25 september 2014 17:00 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Misschien Kip Tandoori?
[..]
Ik heb me ook gewaagd aan de Kip Tandoori, waarbij johannes geholpen heeft. Zo heeft hij bijvoorbeeld de kip gesneden. Ik hoop dat de onze niet teveel onder doet voor jouw gerecht?
[ afbeelding ]
Gelukkig niet m'n eigen tafelquote:Op donderdag 25 september 2014 18:50 schreef Cici het volgende:
Dat je aan die gore tafel durft te eten joh...![]()
![]()
Ik zou geen honger meer hebbenquote:Op donderdag 25 september 2014 19:00 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Gelukkig niet m'n eigen tafel
Maar daarom eten we ook van borden
Zeker!quote:Op donderdag 25 september 2014 19:22 schreef Cici het volgende:
[..]
Ik zou geen honger meer hebben![]()
Maar wast lekker?
Deze kan ik je wel aanbevelen als meest makkelijke en neutrale voor je. Tis trouwens Bangkok stijl.quote:Op donderdag 25 september 2014 18:40 schreef gijsman het volgende:
heeft iemand een goed recept voor thaise kip cashew? op internet zijn er zoveel variaties
Bedankt, zojuist geprobeerd met als extra toevoeging een lepel rodecurry pastequote:Op donderdag 25 september 2014 20:47 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Deze kan ik je wel aanbevelen als meest makkelijke en neutrale voor je. Tis trouwens Bangkok stijl.
We kunnen je wel helpen onthouden!quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:01 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Heren, ik kwam er vanmiddag achter dat ik nog twee bakjes nasi in de diepvries heb staan. Daar gaat mijn belofte, want over een week of twee zal ik het wel weer vergeten en alles klaarmaken zonder jullie een intense reportage te kunnen bieden
Na het lezen van het macaronitopic wilde ik de spaghettivariant laten zien, maar u kunt het al raden: twee bakjes in de diepvries
Wat stouw je veel in je diepvries. Je kan het ook later gaan eten en nu een verse makenquote:Op vrijdag 26 september 2014 23:01 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Heren, ik kwam er vanmiddag achter dat ik nog twee bakjes nasi in de diepvries heb staan. Daar gaat mijn belofte, want over een week of twee zal ik het wel weer vergeten en alles klaarmaken zonder jullie een intense reportage te kunnen bieden
Na het lezen van het macaronitopic wilde ik de spaghettivariant laten zien, maar u kunt het al raden: twee bakjes in de diepvries
Tja, als ik bijv nasi, spaghetti of chili con carne maak is het meteen een enorme pan vol, voldoende voor 4 porties, ideaal voor als ik een keer geen zin heb om te kokenquote:Op vrijdag 26 september 2014 23:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat stouw je veel in je diepvries. Je kan het ook later gaan eten en nu een verse makenJij blij, wij blij
Waarom direct een pan vol, misschien goedkoper, maar ik gooi dan gewoon wat minder rijst in panquote:Op zaterdag 27 september 2014 00:06 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Tja, als ik bijv nasi, spaghetti of chili con carne maak is het meteen een enorme pan vol, voldoende voor 4 porties, ideaal voor als ik een keer geen zin heb om te koken
Om binnenkort wéér verse nasi te maken gaat me een beetje te ver, dan staan er 5 bakjes van in de diepZoveel ruimte heb ik niet.
Omdat het ideaal is als je een keer geen zin hebt te koken...quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waarom direct een pan vol, misschien goedkoper, maar ik gooi dan gewoon wat minder rijst in pan
Tuurlijk voor n keertje, maar hij heeft veel bakjes. Was maar een vraagquote:Op zaterdag 27 september 2014 00:16 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Omdat het ideaal is als je een keer geen zin hebt te koken...
Ik heb 6 bakjes, momenteel allemaal in gebruikquote:Op zaterdag 27 september 2014 00:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tuurlijk voor n keertje, maar hij heeft veel bakjes. Was maar een vraag
Ja inderdaad, er zijn grenzen!quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tuurlijk voor n keertje, maar hij heeft veel bakjes. Was maar een vraag
Minder werk/afwas/tijd per portie.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Waarom direct een pan vol, misschien goedkoper, maar ik gooi dan gewoon wat minder rijst in pan
Beste Iwanius, ik denk dat je het allemaal iets te serieus opvat. Als je deze topicreeks leest dan kan je toch allemaal een grote smile op je gezicht krijgen. Hoe een echte nasi hoort te zijn is toch in wezen niet relevant?quote:Op dinsdag 23 september 2014 01:55 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Omdat ik er bij blijft dat ik niets op heb met fantasie nasi-goreng ben ik dus negatief?![]()
Ik gun iedereen zijn pleziertje maar blijf weg met kreten als "perfecte nasi-goreng"e.d. als je niet eens in de basis voldoet waar een perfecte tradtionele nasi goreng aan moet voldoen wil je er uberhaupt van kunnen spreken. Daar ageer ik tegen en zal ik tegen blijven ageren.
Ik zeg toch ook niet dat mijn nasi-goreng de beste is op alle vlakken? Of ik de beste traditionele nasi-goreng bereider ben? Wat ik wel kan zeggen is dat ik in de basis aan alle voorwaarden voldoet die voor een goede traditionele nasi-goreng geldt, en een hele goede op die gronden heb weten te bereiden.
Luistert niet naar den zoetzure nasi-naaier, dit is top gedaan! Lekker zo met die boemboe en het ziet er smakelijk uit! Ook de skills geleerd op de nasischool of autodidact?! Hulde!quote:Op maandag 29 september 2014 18:30 schreef pablo1989 het volgende:
Alles is klaar en nu kunnen we het bord gaan opmaken. Voor een leuk resultaat kun je de nasi in een kommetje doen en dat goed aandrukken. Vervolgens leg je er een plat bord op en draai je het geheel om en haal je het kommetje eraf. Leg daar de saté en de groente naast en maak het af met wat kroepoek. Eet smakelijk!
Eerst een periode ervaring opgedaan met de lokale bevolking in Indonesië en vervolgens zelf aan de slag gegaan.quote:Op dinsdag 30 september 2014 05:38 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Luistert niet naar den zoetzure nasi-naaier, dit is top gedaan! Lekker zo met die boemboe en het ziet er smakelijk uit! Ook de skills geleerd op de nasischool of autodidact?! Hulde!![]()
![]()
Ben benieuwd wat Johannes er van vind!![]()
Wauw, je hebt groots uitgepakt zie ikquote:Op maandag 29 september 2014 18:30 schreef pablo1989 het volgende:
Na aanleiding van dit inspirerende topic besloot ik om zelf ook maar eens mijn kookkunsten te delen. Deze nasi vergt wel een kleine drie kwartier voorbereiding maar dan heb je wel een heerlijke nasi.
Benodigdheden:
Koksmes
Vijzel
Wokpan
Steelpan
Grilpan
Rasp
Boodschappenlijst:
Voor de nasi:
Zilvervliesrijst (mag ook een andere rijst zijn)
Trassie
Ketoembar
Djintan
Sambal
1 middelgroot ui
2 teentjes knoflook
1 prei
Kipfilet
Hollandse garnaaltjes
Voor de saté:
Kippendijen
Satémarinade
Roerbakgroente:
Courgette
Parika rood/geel
Winterpeen
Taugé
Peper/zout
Zoet/zure chilisaus
Note: alles is te vinden bij de plaatselijke supermarkt.
Om te beginnen kook ik de zilvervliesrijst ongeveer 7 minuten.
[ afbeelding ]
Ondertussen begin ik aan de eigengemaakte boemboe die later wordt vermengd met de nasi en de smaak geeft aan het gerecht. Snij de ui en knoflook zo klein mogelijk en meng dat vervolgens in de vijzel met een theelepel ketoembar, Djintan, trassie en sambal. Voeg daar nog een klein scheutje ketjap manis of olijfolie aan toe en stamp het dan tot een homogene massa. De boemboe is nu klaar.
[ afbeelding ]
Vervolgens is de rijst klaar en die kun je gaan afgieten. Laat het dan nog even droogkoken in de pan op een laag vuurtje. Nu is de prei aan de beurt om gesneden te worden. Snij de prei in de lengte in vier delen en snij het in kleine stukjes. Gebruik ongeveer 2 stuks kipfilet voor in de nasi, snij deze in kleine blokjes. houdt wel de kippendijtjes apart, die gaan we gebruiken voor de saté. Leg de kippendijtjes in de satémarinade en laat dat een uurtje intrekken in de koelkast.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alles voor de nasi is nu gereed dus kunnen we verder met de wokgroente. Snijdt deze in niet al te grote stukken zodat je het niet te lang hoeft te bakken. Voor de winterpeen kun je ervoor kiezen om het te raspen of in kleine blokjes te snijden, zelf prefereer ik een grove rasp. Strooi er een beetje peper en zout overheen voor de smaak. In de pan gaan we er nog 3 tot 4 eetlepels chilisaus aan toevoegen zodat je een lekkere zoete smaak krijgt aan de groente. Doe een eetlepel olijfolie in de pan en gooi er dan alle groente in een keer in behalve de taugé, die bak je de laatste 2 minuten mee. Het geheel bak je in 10 minuten.
[ afbeelding ]
Nu kunnen we beginnen met het bakken van de nasi. Doe eerst de boemboe in de pan en bak die op een hoog vuur even aan. Doe vervolgens de kipfilet en de prei erbij en bak totdat het gaar is. Nu kan de rijst erbij. Bak dit nog even een paar minuutjes mee en dan is je nasi klaar. Tegelijkertijd kun je ook alvast de garnaaltjes even aanbakken met een beetje peper en zout. Voeg dat vervolgens bij de nasi.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu hoeven we alleen nog de saté te grillen. Doe dit in een grilpan, er hoeft geen olie in de pan. Laat de saté aan beide kanten gaar worden, zorg ervoor dat je ze niet te lang grilt anders wordt de kip te droog. Eventueel kun je er nog satésaus bij doen.
[ afbeelding ]
Alles is klaar en nu kunnen we het bord gaan opmaken. Voor een leuk resultaat kun je de nasi in een kommetje doen en dat goed aandrukken. Vervolgens leg je er een plat bord op en draai je het geheel om en haal je het kommetje eraf. Leg daar de saté en de groente naast en maak het af met wat kroepoek. Eet smakelijk!
[ afbeelding ]
waarom de mijne niet?quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:10 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Wauw, je hebt groots uitgepakt zie ik
Ik zet je wel even in de OP
CUL / Nasi a la Johannes #3 smullenquote:Op dinsdag 30 september 2014 11:05 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Mijn oprechte excuses
waar staat hij?
Geregeldquote:Op dinsdag 30 september 2014 11:07 schreef Tarado het volgende:
[..]
CUL / Nasi a la Johannes #3 smullen
quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
OKals je er nou nog Tarado van maakt, Torado is iets heel anders
De kipfilet in de nasi valt best mee, 2 stuks voor 5 man.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ziet er lekker uit Pablo, alleen tauge, maar dat is persoonlijke smaak. Is kipfilet in nasi en daarnaast ook nog sate niet beetje veel?
Nice, ik ben benieuwd!quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:52 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb al diverse keren foto's van mijn nasi a la Kaneel (deze bevat geen kaneel, wat boze tongen ook mogen beweren) gedeeld met mijn goede vriend Johannes. Deze staan echter in een andere reeks en ik kan ze niet meer vinden.
Daarom zal ik deze week weer eens nasi a la kaneel maken en de bereiding incluis foto's hier met jullie delen.
Je bent van harte welkom bij de nasi academiequote:Op maandag 29 september 2014 18:30 schreef pablo1989 het volgende:
Na aanleiding van dit inspirerende topic besloot ik om zelf ook maar eens mijn kookkunsten te delen. Deze nasi vergt wel een kleine drie kwartier voorbereiding maar dan heb je wel een heerlijke nasi.
Benodigdheden:
Koksmes
Vijzel
Wokpan
Steelpan
Grilpan
Rasp
Boodschappenlijst:
Voor de nasi:
Zilvervliesrijst (mag ook een andere rijst zijn)
Trassie
Ketoembar
Djintan
Sambal
1 middelgroot ui
2 teentjes knoflook
1 prei
Kipfilet
Hollandse garnaaltjes
Voor de saté:
Kippendijen
Satémarinade
Roerbakgroente:
Courgette
Parika rood/geel
Winterpeen
Taugé
Peper/zout
Zoet/zure chilisaus
Note: alles is te vinden bij de plaatselijke supermarkt.
Om te beginnen kook ik de zilvervliesrijst ongeveer 7 minuten.
[ afbeelding ]
Ondertussen begin ik aan de eigengemaakte boemboe die later wordt vermengd met de nasi en de smaak geeft aan het gerecht. Snij de ui en knoflook zo klein mogelijk en meng dat vervolgens in de vijzel met een theelepel ketoembar, Djintan, trassie en sambal. Voeg daar nog een klein scheutje ketjap manis of olijfolie aan toe en stamp het dan tot een homogene massa. De boemboe is nu klaar.
[ afbeelding ]
Vervolgens is de rijst klaar en die kun je gaan afgieten. Laat het dan nog even droogkoken in de pan op een laag vuurtje. Nu is de prei aan de beurt om gesneden te worden. Snij de prei in de lengte in vier delen en snij het in kleine stukjes. Gebruik ongeveer 2 stuks kipfilet voor in de nasi, snij deze in kleine blokjes. houdt wel de kippendijtjes apart, die gaan we gebruiken voor de saté. Leg de kippendijtjes in de satémarinade en laat dat een uurtje intrekken in de koelkast.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alles voor de nasi is nu gereed dus kunnen we verder met de wokgroente. Snijdt deze in niet al te grote stukken zodat je het niet te lang hoeft te bakken. Voor de winterpeen kun je ervoor kiezen om het te raspen of in kleine blokjes te snijden, zelf prefereer ik een grove rasp. Strooi er een beetje peper en zout overheen voor de smaak. In de pan gaan we er nog 3 tot 4 eetlepels chilisaus aan toevoegen zodat je een lekkere zoete smaak krijgt aan de groente. Doe een eetlepel olijfolie in de pan en gooi er dan alle groente in een keer in behalve de taugé, die bak je de laatste 2 minuten mee. Het geheel bak je in 10 minuten.
[ afbeelding ]
Nu kunnen we beginnen met het bakken van de nasi. Doe eerst de boemboe in de pan en bak die op een hoog vuur even aan. Doe vervolgens de kipfilet en de prei erbij en bak totdat het gaar is. Nu kan de rijst erbij. Bak dit nog even een paar minuutjes mee en dan is je nasi klaar. Tegelijkertijd kun je ook alvast de garnaaltjes even aanbakken met een beetje peper en zout. Voeg dat vervolgens bij de nasi.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu hoeven we alleen nog de saté te grillen. Doe dit in een grilpan, er hoeft geen olie in de pan. Laat de saté aan beide kanten gaar worden, zorg ervoor dat je ze niet te lang grilt anders wordt de kip te droog. Eventueel kun je er nog satésaus bij doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Leuk en lekker om zelf de boemboe te maken.quote:Op maandag 29 september 2014 18:30 schreef pablo1989 het volgende:
Oh je hebt er hem al in staan!quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:43 schreef Paxcon het volgende:
SiennaForrest heeft dit topic van een mooie header voorzien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan verzamelen we de ingrediënten!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ruim een kopje rijst, een halve prei, een ui, een wortel, twee tenen knoflook, wat komkommer, twee eieren, een zakje boemboe van de toko en lekkere Atjar. Ik heb gekozen voor Surinaamse rijst omdat dat de grootste zak in de winkel was.
Als eerste zetten we de rijst op. Dit duurt altijd eventjes. Dus doe gerust wat anders met je tijd. Ik heb een kopje gezonde groene thee gedronken, om me te helpen met afvallen.
Als de rijst een tijdje kookt, kun je alvast wat groente gaan snijden. Zorg hierbij voor een goed mes.
De ui:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wortel raspen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Normaal doe ik er geen wortel in, maar ik had nog wortels liggen die op moeten. Dus morgen wortelsoep eten.
De prei in tweeën snijden en daarna in kleine ringen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De oplettende lezer heeft gemerkt dat de knoflook nog niet gesneden is. Houd dit in je achterhoofd!
De rijst staat inmiddels uit te lekken:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna weer terug in de pan. De rijst staat te dampen, de pan voor de eitjes staat al klaar.
Nu gaan we de boemboe (van de delicatessenwinkel) lekker fruiten in 2 eetlepels olie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens mag de groente er bij. Eerst de ui, dan de prei, dan de wortel en tot slot twee tenen knoflook met de knoflookpers. Op die manier is er meer oppervlakte, waardoor er meer smaak is. De geur van knoflook die bakt, heerlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu kan er schepje voor schepje rijst worden toegevoegd. Niet te veel ineens!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De rijst even lekker meebakken en daarna even laten staan. Laat de smaak goed in de rijst trekken.
Terwijl de nasi klaar staat te zijn, kunnen we aan de eieren beginnen.
Vorige keer had ik een dadar getracht te maken, dit verliep echter niet 100%. Daarom kies ik hier voor gewone gebakken eieren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een klein beetje beter en zout over het ei. Smullen.
Opscheppen doe je natuurlijk met je uit karbouw hoorn gesneden lepel. Dit draagt bij aan de sfeerervaring:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens even aankleden met wat ketimun en atjar en eventueel bawang goreng en serundeng:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En we kunnen eten.
Dank u voor de aandacht en selamat makan.Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
Forum Opties Forumhop: Hop naar: