Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik vind het gewoon bijzonder dat groot onderhoud aan materieel blijkbaar jaaaaaren moet duren en dat geld vaak een issue is, en dat zoiets praktisch voor nop kan
Op zaterdag 12 april 2014 20:20 schreef dennistd het volgende: Nee, die stond op Rotterdam noord goederen met een G2000 van de Neusser Eisenbahn er voor
Op zaterdag 12 april 2014 22:25 schreef dennistd het volgende: Vanmiddag in Breda: [ afbeelding ] Loc 1202 van het Spoorwegmuseum in Breda tijdens de overbrenging van de NSM-Blokkendoos van het depot in Blerick naar Utrecht Maliebaan
Ik kwam laatst op Facebook nog een groep tegen die ging over foto's van museumspoormaterieel. Men had wel wat huisregels. Ik denk: "Nou, het zal mij benieuwen. Kan twee dingen zijn:
OF
het zijn regels als "let op, selecteren, rechtop zetten, resizen, en verder plaats waar je zin in hebt"
OF
het zijn regels als "Foto's moeten er mooi uitzien, hou de zon in de rug, geen Black Nose Syndrome, geen foto's van materieel serie <lange lijst van wat ongezien sowieso niet goed genoeg heet te zijn> alleen maar foto's van minstens 35 jaar terzijde gesteld spul etc". "
Helaas bleek dat laatste het geval Het eerste had ik prima gevonden.
Mensen voelen zich nu aangesproken of zelfs diep gekwetst door die omroep. Sommigen noemen het zelfs racisme.
Ga toch fietsen.
Tsja, sommigen kunnen de waarheid nou eenmaal niet onder ogen zien. Maar het is een essentieel deel van de cultuur van zigeuners dat ze een ander voor hun levensonderhoud laten opdraaien. Wat die ander daarvan vindt, tsja.
Maar waar dat wereld-op-se-kopperige gedrag dan vandaan komt om dat dan racisme te noemen? Mag joost weten.
Mensen voelen zich nu aangesproken of zelfs diep gekwetst door die omroep. Sommigen noemen het zelfs racisme.
Ga toch fietsen.
Als je dat hele verhaal leest wordt er inderdaad van niks wel heel erg veel gemaakt. En die zogenaamd in hun wiek geschoten hypercorrectelingen mogen zich ook gaan afvragen of hun interpretatie van de gewraakte woorden ZELF niet gewoon racistisch is. Want "gipsies" zijn zigeuners ja. Maar om dat gelijk te stellen met "De hele stad wordt uitgemaakt voor dievenkolonie" daar doe je dan zelf wel wat bij natuurlijk. Ik zou maar snel even gaan nadenken en hopen dat het over waaide, als ik die paniekschoppers in dat dorp was.
Als je dat hele verhaal leest wordt er inderdaad van niks wel heel erg veel gemaakt. En die zogenaamd in hun wiek geschoten hypercorrectelingen mogen zich ook gaan afvragen of hun interpretatie van de gewraakte woorden ZELF niet gewoon racistisch is. Want "gipsies" zijn zigeuners ja. Maar om dat gelijk te stellen met "De hele stad wordt uitgemaakt voor dievenkolonie" daar doe je dan zelf wel wat bij natuurlijk. Ik zou maar snel even gaan nadenken en hopen dat het over waaide, als ik die paniekschoppers in dat dorp was.
Ik kwam een blogpost tegen van Hitachi Data Systems over de nieuwe Intercity Express-treinen die in Engeland zullen gaan rijden. Het Department for Transport heeft een interessante financieringsconstructie afgesproken met de bouwer (Hitachi Rail), het komt erop neer dat de treinen eigendom blijven van de fabrikant die ze ook onderhoudt.
Er zal door de afnemer alleen worden betaald voor de periode waarin de treinen beschikbaar zijn, als een trein niet inzetbaar is door een defect zal Hitachi dit dus rechtstreeks in de portemonnee gaan merken. Een grote uitdaging voor Hitachi waarbij het nog belangrijker is om juiste informatie te krijgen over treinen nog voor ze stuk gaan.
Op zondag 13 april 2014 01:59 schreef James1988 het volgende: Ik kwam een blogpost tegen van Hitachi Data Systems over de nieuwe Intercity Express-treinen die in Engeland zullen gaan rijden. Het Department for Transport heeft een interessante financieringsconstructie afgesproken met de bouwer (Hitachi Rail), het komt erop neer dat de treinen eigendom blijven van de fabrikant die ze ook onderhoudt.
Er zal door de afnemer alleen worden betaald voor de periode waarin de treinen beschikbaar zijn, als een trein niet inzetbaar is door een defect zal Hitachi dit dus rechtstreeks in de portemonnee gaan merken. Een grote uitdaging voor Hitachi waarbij het nog belangrijker is om juiste informatie te krijgen over treinen nog voor ze stuk gaan.
Opzich hele interessante constructie, het zet de verhoudingen op scherp, en zorgt er waarschijnlijk voor dat er maximale inzet van de leverancier is, doe je het goed : krijg je op tijd je geld, doe je het niet goed : krijg je geen geld, en word je business rechtstreeks geraakt, waardoor je alles op alles zult zetten om alles goed voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat we deze constructie in de toekomst nog vaker zullen gaan zien, en dan niet alleen bij treinfabrikanten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
In dacht licht bekeken is het niet vreemd dat Stadler de onderhoudsonderdelen van Voith Nederland gekocht heeft, waardoor de Noordelijke GTW's en die van Veolia nu onderhouden worden door de fabrikant.
Opzich hele interessante constructie, het zet de verhoudingen op scherp, en zorgt er waarschijnlijk voor dat er maximale inzet van de leverancier is, doe je het goed : krijg je op tijd je geld, doe je het niet goed : krijg je geen geld, en word je business rechtstreeks geraakt, waardoor je alles op alles zult zetten om alles goed voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat we deze constructie in de toekomst nog vaker zullen gaan zien, en dan niet alleen bij treinfabrikanten.
Deze constructie wordt al steeds vaker toegepast. Performance-based contracting noemen ze het. Wel interessant dat ze het nu ook bij treinen toepassen.
Het is interessant om te kijken hoe ze het nu in de vliegtuigindustrie doen. De huidige onderhoudsmethodieken die op het spoor worden uitgerold werden in de jaren 60 geīntroduceerd daar. Ze zijn daar enorm innovatief in ieder geval.
Het is volgens mij wel bekend dat 15-30 seconden voor vertrektijd de hc begint met de vertrekprocedure. De vertrektijd is namelijk de tijd dat de trein begint met rijden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 13 april 2014 13:22 schreef DriekOplopers het volgende: Je komt op tijd het perron op storen. Toch kun je als derderangs consument niet mee. Deurtjes waren al dicht. "Je meneer, regels!" zei de conducteur.
staat gewoon in handboek van de trainmanager / hoofdconducteur dat de vertrekprocedure gestart kan worden als sein veilig is en 20 seconden voor vertrektijd het fluitsignaal zodat de machinist klokslag vertrektijd kan vertrekken.
Bij de sprinters van ns (zowel sgm als slt) kan gewacht worden tot 15 seconden voor vertrektijd als alle deuren al automatisch gesloten waren.
Op zondag 13 april 2014 13:22 schreef DriekOplopers het volgende: Je komt op tijd het perron op storen. Toch kun je als derderangs consument niet mee. Deurtjes waren al dicht. "Je meneer, regels!" zei de conducteur.
Tsja, zo kun je overal wel een drama van maken idd. Ik heb liever dan nog even een half uurtje om wat dingen te doen op dat station (toiletteren, proviand inslaan, beetje fotograferen, als eerste de trein in kunnen zodra hij voorgezet wordt) dan dat ik met de tong op de schoenen moet staan in het gangpad bijvoorbeeld.
Maar serieus man, zo'n jankverhaal kun je elke dag honderd keer schrijven. Win some, lose some. Als de trein hem wel meegenomen had had iemand anders hem weer net gemist etc. Of iemand aan boord had dan in Breda daardoor bus Tachtig naar Kutjebef gemist en was DAT weer het drama van de dag geweest. Nou nou.
En je mag best van je reizigers verwachten dat ze op tijd komen om een op tijd vertrekkende trein te halen lijkt me. Anders zou het nogal herpig zijn. 15 seconden vantevoren is niet op tijd, dat is 5 minuten te laat.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Maar serieus man, zo'n jankverhaal kun je elke dag honderd keer schrijven. Win some, lose some. Als de trein hem wel meegenomen had had iemand anders hem weer net gemist etc.
Iedereen die voor de gepubliceerde vertrektijd aanwezig is, moet kunnen instappen. Dat is wat anders dan iemand die na vertrektijd nog komt aanhollen.
quote:
Of iemand aan boord had dan in Breda daardoor bus Tachtig naar Kutjebef gemist en was DAT weer het drama van de dag geweest. Nou nou.
Gezien de enorm ruime rijtijd en dik 5 minuten stilstaan in Rotterdam, zal dat wel loslopen.
Op zondag 13 april 2014 13:52 schreef DeaDLocK2K het volgende: En je mag best van je reizigers verwachten dat ze op tijd komen om een op tijd vertrekkende trein te halen lijkt me. Anders zou het nogal herpig zijn. 15 seconden vantevoren is niet op tijd, dat is 5 minuten te laat.
Dat zijn tram naar het station komt vast te staan achter een dubbel geparkeerde auto valt de reiziger niet aan te rekenen. Juist dankzij mijn ruim genomen reistijd was ik op tijd op het perron. Krap op tijd, maar op tijd.
Dat zijn tram naar het station komt vast te staan achter een dubbel geparkeerde auto valt de reiziger niet aan te rekenen. Juist dankzij mijn ruim genomen reistijd was ik op tijd op het perron. Krap op tijd, maar op tijd.
Nee, je was niet op tijd. Dat is zeggen 'ja IK was op tijd maar door een zelfdoding was de trein te laat!' ja nee dan ben JIJ dus gewoon te laat. Zo werkt het en niet anders. Je hebt gedaan wat je kon en je hebt je trein gemist. In plaats van er zo kinderachtig over te doen en te gaan stampvoetten kan je ook gewoon een keer je verlies nemen. Het is inderdaad al jaaaaaaren zo dat de HC (áls ze op tijd zijn) ongeveer 20 seconden voor vertrek de de vertrekprocedure starten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Iedereen die voor de gepubliceerde vertrektijd aanwezig is, moet kunnen instappen. Dat is wat anders dan iemand die na vertrektijd nog komt aanhollen.
nee want dan is het niet vertrektijd maar uiterste instaptijd. Als de trein om :30 aan moet komen op je overstapstation wil je toch ook liever dat de trein om klokslag :30 stilstaat en niet pas 59 seconden later?
Volgens jouw redenatie mogen de deuren pas sluiten wanneer de trein al in beweging is. Immers moet een reiziger om 09:59:59 nog kunnen instappen terwijl de trein om 10:00:00 al moet gaan rijden.
Dat is dus een misvatting. Als de vertrektijd .04 is dan moet de trein om .04 vertrekken. Het liefst zo vroeg mogelijk in die minuut, want zeker op de drukke trajecten is het belangrijk dat de treinen behoorlijk op tijd rijden, zodat de reizigerspunctualiteit hoog is.
Gewoon op tijd zijn, en anders jammerdebammer. Als je daar dood over valt moet je maar een auto kopen. Jezus, hoe moeilijk maak je het leven voor jezelf? Waarom?
Sommige mensen worden boos als jij te laat aan komt rijden, en zij als reiziger te laat op het perron op komen en niet mee kunnen. Van de week het toppunt. Vrouw met kinderwagen en klein dreumeltje komt het perron op rennen, ik hing al uit het raam om te fluiten, of ze nog mee kon. Ik zeg: Stap snel in, geen probleem. Zet dat serpente rotmens haar kind in de trein en gaat vervolgens rustig een kaartje kopen _!
Ik had eigenlijk gewoon weg moeten rijden. maar ben woest naar buiten gelopen en heb haar gevraagd hoe ze het in haar hoofd haalde om haar kind te gebruiken. Wat een kalf.
Zoals jullie begrijpen heb ik die natuurlijk niet mee genomen.
Op zondag 13 april 2014 15:01 schreef Monopoly het volgende: Sommige mensen worden boos als jij te laat aan komt rijden, en zij als reiziger te laat op het perron op komen en niet mee kunnen. Van de week het toppunt. Vrouw met kinderwagen en klein dreumeltje komt het perron op rennen, ik hing al uit het raam om te fluiten, of ze nog mee kon. Ik zeg: Stap snel in, geen probleem. Zet dat serpente rotmens haar kind in de trein en gaat vervolgens rustig een kaartje kopen _!
Ik had eigenlijk gewoon weg moeten rijden. maar ben woest naar buiten gelopen en heb haar gevraagd hoe ze het in haar hoofd haalde om haar kind te gebruiken. Wat een kalf.
Op zondag 13 april 2014 15:01 schreef Monopoly het volgende: Sommige mensen worden boos als jij te laat aan komt rijden, en zij als reiziger te laat op het perron op komen en niet mee kunnen. Van de week het toppunt. Vrouw met kinderwagen en klein dreumeltje komt het perron op rennen, ik hing al uit het raam om te fluiten, of ze nog mee kon. Ik zeg: Stap snel in, geen probleem. Zet dat serpente rotmens haar kind in de trein en gaat vervolgens rustig een kaartje kopen _!
Terechte actie van jou.
Sneu voor het kind, maar die vrouw moet gewoon op de blaren zitten
Vrouwen worden daar net zo hysterisch van als een doodgeboren kind
Ik had het vorige week toevallig. Hadden ze dat kind in de achteroplopende cabine op de stoel gezet. Dus die gaat op knoppen hengsten en de trein staat stil, 100 meter buiten Delft Zuid Hopla +10
Ik had het vorige week toevallig. Hadden ze dat kind in de achteroplopende cabine op de stoel gezet. Dus die gaat op knoppen hengsten en de trein staat stil, 100 meter buiten Delft Zuid Hopla +10
hahahaha. Daarom laat ik geen kinderen toe in de cabine.