http://hosted.ap.org/dyna(...)OME&TEMPLATE=DEFAULTquote:Hezbollah develops new tactics in Syrian civil war
By BASSEM MROUE
Associated Press
BEIRUT (AP) -- The commandos infiltrated Syrian rebel-held territory near the Lebanese border, watching rebel fighters come and go from a two-story villa before slipping inside to plant a powerful bomb. The next morning, they detonated it as three rebel explosive experts and four assistants met inside, turning the villa to rubble in seconds.
The operation late last month in Syria's western Qalamoun region was carried out by fighters from Lebanon's militant Hezbollah group, several Lebanese officials close to the militants have told The Associated Press. The Shiite group has sent hundreds of its fighters into Syria to shore up President Bashar Assad's overstretched troops, helping them gain ground around the capital, Damascus, and near the Lebanese border.
(...)
maar waarom zou hij afstand moeten doen van de macht, hij is immers de legitieme leider van het land. Ik vind het volkomen logisch dat hij aanblijft, zeker nu, hoe duidelijk de westerse machten, Turkije, landen in het MO zoals Jordanie, Qatar en SA de oorlog voeden door de oppositie te steunen. Alleen al hierdoor zal hij koste wat kost aan willen blijven, het is voor hem een principezaak geworden en terecht!quote:Op zaterdag 12 april 2014 14:55 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Assad is diegene die het uitrekt. Hij kan per direct afstand nemen van zijn dictatorschap en met de internationale gemeenschap verkiezingen organiseren. Maar hij wilt aan de macht blijven. Ik zie assad 100 procent verantwoordelijk.
Persoonlijke principes/ego belangrijker vinden dan het welzijn van je land... en leven...quote:Op zaterdag 12 april 2014 22:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
maar waarom zou hij afstand moeten doen van de macht, hij is immers de legitieme leider van het land. Ik vind het volkomen logisch dat hij aanblijft, zeker nu, hoe duidelijk de westerse machten, Turkije, landen in het MO zoals Jordanie, Qatar en SA de oorlog voeden door de oppositie te steunen. Alleen al hierdoor zal hij koste wat kost aan willen blijven, het is voor hem een principezaak geworden en terecht!
irak, iran, hezbollah, rusland voeden de oorlog net zo hard, gezellig toch!?quote:Op zaterdag 12 april 2014 22:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
maar waarom zou hij afstand moeten doen van de macht, hij is immers de legitieme leider van het land. Ik vind het volkomen logisch dat hij aanblijft, zeker nu, hoe duidelijk de westerse machten, Turkije, landen in het MO zoals Jordanie, Qatar en SA de oorlog voeden door de oppositie te steunen. Alleen al hierdoor zal hij koste wat kost aan willen blijven, het is voor hem een principezaak geworden en terecht!
quote:13 april 2014, 11:22
Rebellen naderen Syrische havenstad Latakia
Syrische rebellen zijn bezig met een opmars richting de kuststreek en de belangrijke havenstad Latakia. Dat meldt persbureau Reuters. Het is de eerste keer dat de rebellen dit kustgebied zo dicht naderen.
Rebellen kwamen Syrië binnen via Turkije en de Armeens-christelijke stad Kessab, in het gebied Latikia. Daar wonen voornamelijk alawieten, een shi’itische minderheid waartoe ook president Assad behoort. Ongeveer tien procent van de Syriërs - de bevolking telt 23 miljoen mensen - is alawiet.
De mediterrane provincies van Syrië bleven de afgelopen drie jaar grotendeels buiten schot; de burgeroorlog richtte zich op het binnenland. Sinds drie weken komt daar echter verandering in. In schoolgebouwen zijn nu ook in dit gedeelte van Syrië alawietische vluchtelingen opgenomen, die noordelijke dorpjes zijn ontvlucht vanwege bombardementen. De rebellen hebben al een klein kuststadje ingenomen, wat overigens meer van symbolische dan van militaire betekenis is.
Een jonge inwoner van de stad Latakia (400.000 inwoners) vertelt aan persbureau Reuters dat bombardementen nu ook haar stad hebben bereikt:
“De mensen sturen hun zonen om te vechten naar andere delen van Syrië, en elke dag horen we sirenes en zien we begrafenissen van die soldaten. We dachten dat we ongeveer onzichtbaar waren, dat rebellen ons nooit zouden bereiken. Maar dat blijkt niet waar.”
Opnieuw gifgasaanval
Gisteren bleek dat weer een gifgasaanval heeft plaatsgevonden. Dat zeggen althans zowel de Syrische overheid als de rebellen. Het gas is gebruikt in het noordwestelijke dorpje Kafr Zita. Rebellen en regeringsleger beschuldigen elkaar van de aanval. Tientallen mensen zouden gewond zijn geraakt.
Bij de oorlog in Syrië zijn volgens Reuters 150.000 mensen omgekomen. De VN tellen de doden sinds begin dit jaar niet meer, omdat bronnen niet geverifieerd kunnen worden en regering en rebellen tegenstrijdige berichten naar buiten brengen. Het laatste getal van de VN dateert van juli - toen waren er ruim 150.000 mensen omgekomen bij het bloedige conflict.
Ernstige droogte
Syrië heeft behalve met geweld en honger door de oorlog, ook nog eens te maken met ernstige droogte. In het noordwesten van Syrië, waar de meeste gewassen worden verbouwd, is sinds september minder dan de helft van de gebruikelijke hoeveelheid regen gevallen. De VN waarschuwden deze week dat dat de voedselvoorziening van miljoenen mensen in gevaar kan brengen. De burgeroorlog bemoeilijkt bovendien de landbouw.
Is al een tijdje bezig, maar Assad stelde dat het niets voorstelde. Dus ....quote:
Front? Het is de eerste wereldoorlog niet.quote:
quote:Op zondag 13 april 2014 13:19 schreef IPA35 het volgende:
Onzin. Het front (Jabhat) staat nooit stil.
quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:50 schreef neith88 het volgende:
De Westerse media willen ons doen geloven dat Assad een dictator is, dit om het gezamelijke plan van de VS en Israel uit te kunnen voeren.
quote:Op zondag 13 april 2014 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Front? Het is de eerste wereldoorlog niet.
quote:
En wat is daar nou zo grappig aan.quote:Op zaterdag 12 april 2014 19:56 schreef IPA35 het volgende:
[..]
http://hosted.ap.org/dyna(...)OME&TEMPLATE=DEFAULT
Bom plaatsen zonder dat ze het door hebben.quote:
Prima. Het stellen van vragen bij dit soort berichtgeving is ook gewoon goed, daar niet van. Ik heb ook een tijd gewacht met het trekken van conclusies. Echter, als er iets zou zijn dat in de richting van de rebellen zou wijzen zou daar dus inmiddels wel bewijs voor moeten zijn. Dat is er niet.quote:Op zondag 13 april 2014 12:30 schreef Phlogi2013 het volgende:
Frikandelbroodje, ik zal er nog eens goed naar kijken. Ik kan niet zeggen dat ik er geheel onbevooroordeeld in sta, maar ik probeer wel enige objectiviteit te betrachten.
Noem eens een voorbeeld, dan wordt me dat iets duidelijker.quote:Wat ik met mn VN opmerking bedoelde, is dat de VN in mijn optiek ten onrechte wordt gezien als neutraal. Meer dan eens hebben ze zich voor een karretje laten spannen.
Zoals ik al zei, het stellen van vragen is niks mis mee. Ik heb echter het gevoel dat mensen de laatste jaren nogal doorschieten.quote:Ik ben bijzonder slecht van vertrouwen geworden door de jaren. Een mens kan maar zoveel leugens voorgeschoteld krijgen zonder dat dit zijn wereldbeeld negatief begint te vormen
Een gebrek aan mankracht en materieel ja.quote:Op zondag 13 april 2014 23:08 schreef UpsideDown het volgende:
Met al die stroken en enclaves heb je heel veel grens wat je moet controleren. Je zou zeggen dat het regeringsleger controlere probeert te krijgen over de toegangswegen vanuit het noorden, in plaats van gebied te winnen wat je een week later weer kwijt kan raken. Maarja ze hebben dan ook een gebrek aan mankracht en degelijk materieel.
Goede analyse.quote:Op zondag 13 april 2014 23:21 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Een gebrek aan mankracht en materieel ja.
Op dit moment leiden ze verliezen in west-aleppo; zijn ze de strategische heuvel Tell Shuwehneh kwijtgeraakt en enkele posities buiten de bebouwde gebieden zeg maar. Ook bij Ramouseh heb je een rebellenoffensief. De opmars in Sheik Najjar wilt ook niet echt lukken is ook ISIS is weer teruggekeerd in de stad.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat soldaten in alle haast naar Noord-Latakia zijn gestuurd. Verder is het front redelijk stabiel. De omgeving rond Idlib en de corridor daarnaartoe via west-Hama en Latakia is stabiel. Alleen de oude 'weg' tussen Hama en Idlib via Maaraat al-Numan is inderdaad een lappendeken van exclaves geworden. Zeker nu de rebellen nog niet zo lang geleden Morek hadden ingenomen en zo. Maar op dit moment lijkt het dat Morek en zo binnenkort weer ingenomen gaan worden en met een beetje geluk is dan de landroute hersteld.
De militaire posities ten noorden daarvan zijn wel kwetsbaarder. Maar vergeet niet dat de militaire basissen buiten Maaraat al-Numan al heel lang belegerd zijn geweest, deze soort rare corridor is een jaar geleden ontstaan toen met deze basissen heeft ontzet. Recent is trouwens wel Babulleen ingenomen door de rebellen zoals je misschien kunt zien.
Ik vind de gebeurtenissen in Aleppo zorgwekkend maar over het algemeen is het allemaal niet zo erg.
Ik hoop dat er snel weer nieuws komt uit Qalamoun, de overwinning daar is redelijk zeker en een totale pacificatie van die regio zou veel soldaten beschikbaar maken voor inzet elders.
De vraag is echter waar. In het zuiden zijn troepen nodig, in Aleppo zijn troepen nodig, in Hama zijn troepen nodig.
In elk geval lijkt het alsof men eindelijk bezig is Homs stad zelf volledig in te nemen, en dat de rebellen in Damascus terrein verliezen en er steeds meer wapenstilstanden komen.
Prioriteit is nu om met zo min mogelijk mankrachten defensief te zijn in Daraa, Deir Ez Zor, Idlib en Latakia. Ook in west-aleppo moeten ze dit doen en zich focussen op het innemen van sheik najjar en het ontzetten van de gevangenis.quote:Op zondag 13 april 2014 23:41 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Goede analyse.
Als Assad te weinig troepen heeft zou de tactiek nog aangepast kunnen worden, door grotere brigades te maken en te centraliseren om zo steden proberen in te sluiten en hinderlagen creëren. Je moet dan wel (onbelangrijker) gebied opgeven om mankracht vrij te krijgen. Maar ze zullen het daar wel ondervinden wat de beste tactiek is met de beperkte middelen.
why?quote:Op zondag 13 april 2014 23:21 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik vind de gebeurtenissen in Aleppo zorgwekkend maar over het algemeen is het allemaal niet zo erg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |