SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.slotjeJij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:04 schreef Innisdemon het volgende:
Kut
Maar nog kutter zijn die mensen die er dan even bij moeten vermelden dat ze géén PVV stemmen
Islam is zeker een prachtige religie.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:06 schreef leeell het volgende:
Net als elke religie mooi,leerzaam en interessant echter vaak misbruikt door mensen als excuus voor wandaden.
Tevens prachtige kunst, architectuur en kennis die eruit voortgekomen is
het interpreteren van bepaalde verhalen of geboden op een achterhaalde manier om zo een verdraaide moraal te maken om die vervolgens op te leggen aan andere mensen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:08 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Islam is zeker een prachtige religie.
Wat bedoel jij precies met wandaden ?
Dit. Ik ben een PVV stemmer.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:06 schreef leeell het volgende:
Net als elke religie mooi,leerzaam en interessant echter vaak misbruikt door mensen als excuus voor wandaden.
bepaalde verhalen of geboden.. Je moet echt wat specifieker zijn hoor. Wij volgen de koran en de sunnah van onze geliefde profeet Mohamed (vrede zij met hem)quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:09 schreef leeell het volgende:
[..]
het interpreteren van bepaalde verhalen of geboden op een achterhaalde manier om zo een verdraaide moraal te maken om die vervolgens op te leggen aan andere mensen.
En wat de denken van vrouwenrechten ? homohaat ? terrorisme ? Staat wellicht niet allemaal zo in de Koran maar sommige moslims gebruiken het wel degelijk als rechtvaardiging van hun daden!quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:19 schreef OneOummah het volgende:
[..]
bepaalde verhalen of geboden.. Je moet echt wat specifieker zijn hoor. Wij volgen de koran en de sunnah van onze geliefde profeet Mohamed (vrede zij met hem)
Verder hebben wij de hadith die zeer belangerijk zijn voor onze bronnen. En tevens hebben we ook de grote geleerden waar wij veel van kunnen leren, dit omdat zij over veel kennis beschikken.
Vrouwen hebben een hele hoge positie binnen de Islam. Dit in tegenstellingen tot in het westen. Waar de vrouwen door velen als lustobject worden gezien. Want zeg nou eerlijk in bijna elk reclame spotje word de vrouw gewoon als een lustobject neergezet.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:22 schreef leeell het volgende:
[..]
En wat de denken van vrouwenrechten ? homohaat ? terrorisme ? Staat wellicht niet zo in de Koran maar sommige moslims gebruiken het wel degelijk als rechtvaardiging van hun daden!
Wil je dan eens uitleggen waarom de vrouw geen eigen wil heeft euhm... mag hebben?quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:26 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Vrouwen hebben een hele hoge positie binnen de Islam. Dit in tegenstellingen tot in het westen. Waar de vrouwen door velen als lustobject worden gezien. Want zeg nou eerlijk in bijna elk reclame spotje word de vrouw gewoon als een lustobject neergezet.
Lees je wel wat ik schrijf ? Ik heb het over misinterpretatie van de Koran, niet over Koran zelf.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:26 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Vrouwen hebben een hele hoge positie binnen de Islam. Dit in tegenstellingen tot in het westen. Waar de vrouwen door velen als lustobject worden gezien. Want zeg nou eerlijk in bijna elk reclame spotje word de vrouw gewoon als een lustobject neergezet.
Vooralsnog lijkt TS me, door de manier van reageren, meer een troll dan een serieus iemand.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:29 schreef leeell het volgende:
[..]
Lees je wel wat ik schrijf ? Ik heb het over misinterpretatie van de Koran, niet over Koran zelf.
en vrouwen in de Koran mogen dan wel een hoge positie hebben, zo worden zij alsnog niet behandeld. Bijna alle rechtsscholen van de islam zeggen dat de vrouw niet van haar man scheiden op eigen initiatief.
in Saudi-Arabië mogen vrouwen niet eens autorijden (of naar buiten zonder man)
en in het westen een lustobject... wat heb jij te zeggen op de tijdelijke huwelijken binnen de islam (verkapte prostitutie!)
Misinterpretatie heeft te maken met te weinig kennis.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:29 schreef leeell het volgende:
[..]
Lees je wel wat ik schrijf ? Ik heb het over misinterpretatie van de Koran, niet over Koran zelf.
en vrouwen in de Koran mogen dan wel een hoge positie hebben, zo worden zij alsnog niet behandeld. Bijna alle rechtsscholen van de islam zeggen dat de vrouw niet van haar man scheiden op eigen initiatief.
in Saudi-Arabië mogen vrouwen niet eens autorijden (of naar buiten zonder man)
Op de man spelen haha... erg zwak.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:33 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Vooralsnog lijkt TS me, door de manier van reageren, meer een troll dan een serieus iemand.
Alleen volgens Maliki , en nee, maar wel met moslims zoals ik al aangaf in mijn eerste post.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:37 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Misinterpretatie heeft te maken met te weinig kennis.
Bij ons worden de vrouwen zeker wel goed behandeld, en als mensen dat niet doen dan ligt dat aan de mensen. En niet aan de Islam. En weer ga je de fout in: De vrouw mag wel scheiden van haar man.
En dat vrouwen niet mogen rijden is saudi arabie.. dat heeft helemaal niks te maken met de Islam.
Een vrouw mag gewoon scheiden van haar man op eigen initiatief.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:38 schreef leeell het volgende:
[..]
Alleen volgens Maliki , en nee, maar wel met moslims zoals ik al aangaf in mijn eerste post.
Zoals ik dus aangaf in mijn eerste post ; verdraaid door mensen, dus jammer.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:44 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Een vrouw mag gewoon scheiden van haar man op eigen initiatief.
En moslims zijn mensen. Mensen maken fouten. Het is de Islam die perfect is en niet de moslims.
Nee hoor, het is gewoon een constatering.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:38 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Op de man spelen haha... erg zwak.
Stenigen ? Dan gaan we het hebben over de sharia. En de sharia is een perfect goddelijk systeem.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:45 schreef leeell het volgende:
[..]
Zoals ik dus aangaf in mijn eerste post ; verdraaid door mensen, dus jammer.
en het stenigingsvers dan, dat klopt toch echt niet
Volgens mij vroeg je wat men van de Islam dacht en niet over andere geloven.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:48 schreef OneOummah het volgende:
Tja de kerken die staan bekend om kindermisbruik. Dan roep je toch ook niet dat heel het christendom slecht is.
Je weet er dus niks van. verdiep je eens wat meer erin voordat je dit soort dommigheden eruit gooit. het stenigingsvers is een vers dat nooit in de Koran heeft gestaan maar er word wel gedaan alsof om het te rechtvaardigen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:49 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Stenigen ? Dan gaan we het hebben over de sharia. En de sharia is een perfect goddelijk systeem.
Haha steniging word niet genoemd in de koran , maar hoort er gewoon bij. Dit omdat het in de ahadith staat.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:51 schreef leeell het volgende:
[..]
Je weet er dus niks van. verdiep je eens wat meer erin voordat je dit soort dommigheden eruit gooit. het stenigingsvers is een vers dat nooit in de Koran heeft gestaan maar er word wel gedaan alsof om het te rechtvaardigen.
hou maar op, ga maar terug naar je andere kortzichtige maatjes om dit soort onwaarheden te verkondigen.
Hadith zijn ongecontroleerd (het systeem wat gehanteerd wordt is een lachertje en kan eenvoudig misbruikt worden voor een persoonlijke agenda) en spreken de Koran op zoveel punten tegen, en zijn gewoon vaak gebruikt om bepaalde zaken te kunnen controleren als machtsmiddel.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:53 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Haha steniging word niet genoemd in de koran , maar hoort er gewoon bij. Dit omdat het in de ahadith staat.
Boucharie & Muslimquote:Op zaterdag 5 april 2014 22:56 schreef leeell het volgende:
[..]
Hadith zijn ongecontroleerd en spreken de Koran op zoveel punten tegen, en zijn gewoon vaak gebruikt om bepaalde zaken te kunnen controleren als machtsmiddel.
Dat verschilt niks met het christendom.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:09 schreef leeell het volgende:
[..]
het interpreteren van bepaalde verhalen of geboden op een achterhaalde manier om zo een verdraaide moraal te maken om die vervolgens op te leggen aan andere mensen.
dat werd ook niet gevraagd, maar inderdaad heb je gelijkquote:Op zaterdag 5 april 2014 23:02 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat verschilt niks met het christendom.
Wat zielig weer dit... Die mensen die dit schreven hebben geen idee waar wij (in het Westen) onze ideeën vandaan hebben...quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:01 schreef Intipi het volgende:
"As babies, we are all undifferentiated expressions of the collective unconscious. If we didn't develop individual strengths and weaknesses, we would remain as part of an undifferentiated mass forever. Indeed, many of us remain so conformist throughout our lives, so determined to obey traditions, to be acceptable to others, not to be "different", that we barely become true individuals at all. Look at Islam - it appears to be a system for destroying individuality. Everyone wears modest clothes. All of the women wear hijabs. All of the men have beards. Everyone prays five times a day. Everyone goes to communal prayers on Friday. Everyone memorises the Koran. Everyone dreams of going on the Hajj pilgrimage. All Muslims talk of their "brothers and sisters", meaning all other Muslims. All Muslims dream of a united Islamic nation embracing all of the world's Muslims, and they dream especially of the whole world being Islamic, and of Sharia Law being the universal law. They are anti-free speech because that would offend the Koran. They are anti-democracy, anti-meritocracy, anti-blasphemy, anti-drugs, and anti-sex. No one is allowed to create images of Mohammed or Allah. Everyone must eat halal meat. And so it goes on, an endless list of requirements designed to make everyone Islamic robots incapable of independent free thought. And, of course, that's exactly from where Islam derives its power. It's like the Borg of Star Trek - an enormous collective lacking any thinking individuals.
Islamic nations are anti-science, anti-modernity, anti-progress. They believe that everything worth knowing was revealed in the Koran by God 1,400 years ago. As a result, they haven't taken a step forward since that time and the only innovative Muslims are those who are highly westernised. Muslims want to be treated with intellectual respect even though they stopped thinking many centuries ago. They refuse to acknowledge the clear message of their religion: if every truth has already been announced in the Koran, a Muslim's duty is simply to obey. There is no room for free thinking, no room for new ideas. Hence no Nobel prizes.
Islam bans drugs, alcohol, recreational sex, public demonstrations of any affection, flirting. Women are deemed so sexually dangerous that they are compelled to wear burqas to hide them from the male gaze. Think of the sheer scale of the mental illness inherent in all of these prohibitions. Islam, because of its fanatical pursuit of purity, has unconsciously summoned Satan into its heart and is now nothing but Devil worship. The more it strives for purity the more Satanic it becomes. It's casting an evil shadow all across the world. Islam, a religion that sees itself as all about peace, has in fact become all about the opposite - pure violence. It was psychologically inevitable that this would happen.
The novel Nineteen Eighty-Four by George Orwell could easily be about Islam: a repressive state, watching everyone all the time, expecting everyone to obey, to conform, to inform on others, to despise free thought and freedom, to worship Allah (Big Brother), to give their whole life to Allah without question, to define Allah as the meaning of life."
quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:49 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Stenigen ? Dan gaan we het hebben over de sharia. En de sharia is een perfect goddelijk systeem.
Vooral zo reageren, echt geloofwaardig...quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:53 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Haha steniging word niet genoemd in de koran , maar hoort er gewoon bij. Dit omdat het in de ahadith staat.
Je bent een idioot.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:53 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Mooi dat je zelf ook even bevestigt dat de islam eeuwen achterloopt! Nu heb ik toevallig vrij veel kennis over de islam en midden-oosterse culturen en heel vroeger was er in die culturen inderdaad sprake van wetenschap en zijn er nuttige uitvindingen gedaan (overigens met name door de invloed van geschriften van oudere beschavingen). Het is juist de opkomst van de islam die ervoor gezorgd heeft dat die ontwikkelingen geremd werden waardoor islamitische landen nu tot de meest ongelukkige en corrupte plaatsen ter wereld behoren. Ik heb verder niets tegen moslims zelf, dat zijn ook gewoon mensen, maar wel tegen het systeem/geloof dat hen beperkt in hun ontwikkeling. Juist dat onderdrukken van normale menselijke driften veroorzaakt neuroses en frustraties die vervolgens geprojecteerd worden op andere volkeren, in plaats van kritisch te kijken of er misschien iets mis is met hun eigen manier van leven.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:29 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Maar blijf maar in de mythe geloven dat de islam tegen wetenschap is en al 1400 jaar achter loopt! Nu misschien wel, maar als "we" hen niet hadden gehad......
Ik vind er niks van. Ik vind wel dat er in islamitische landen op een vrij zieke manier met mensen wordt omgegaan, maar ik las hier al dat dat niets met de islam te maken heeft, maar met moslims.quote:
Kun je eens een paar typisch islamitische zaken noemen die je prachtig vindt? En noem ook even je favoriete stukje uit de Koran. Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:08 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Dat vindt iedereen toch van zijn eigen religie?quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:08 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Dat roep ik wel degelijk, niet alleen daarom.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:48 schreef OneOummah het volgende:
Tja de kerken die staan bekend om kindermisbruik. Dan roep je toch ook niet dat heel het christendom slecht is.
Los van de negatieve gevolgen van religie zijn er best mooie culturele uitingen in de vorm van kunst en architectuur wat we wel eens vergeten.quote:Op zondag 6 april 2014 09:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat vindt iedereen toch van zijn eigen religie?
Is alles wat een moslim maakt per definitie islamitisch?quote:Op zondag 6 april 2014 09:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Los van de negatieve gevolgen van religie zijn er best mooie culturele uitingen in de vorm van kunst en architectuur wat we wel eens vergeten.
Daar zeg ik niks over in het stuk wat ik typte? Nemen we de Nederlands kunstenaar Maurits Cornelis Escher als voorbeeld. Zijn werk is zeker beïnvloed door de islam. Maar een moslim was hij niet.quote:Op zondag 6 april 2014 09:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is alles wat een moslim maakt per definitie islamitisch?
Waarom post je het dan in een topic over de islam?quote:Op zondag 6 april 2014 09:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Daar zeg ik niks over in het stuk wat ik typte.
Wat is er dan typisch islamitisch aan die invloeden?quote:Op zondag 6 april 2014 09:42 schreef Megumi het volgende:
Nemen we de Nederlands kunstenaar Maurits Cornelis Escher als voorbeeld. Zijn werk is zeker beïnvloed door de islam. Maar een moslim was hij niet.
Waarom niet. Of moet mag ik hier alleen maar negatief posten over de islam=quote:Op zondag 6 april 2014 09:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom post je het dan in een topic over de islam?
Nee hoor. Maar het lijkt me wel dat het ermee te maken moet hebben. Anders wordt het een discussie van het niveau 'ik zag een Marokkaan een fiets stelen, dus diefstal is islamitisch'.quote:Op zondag 6 april 2014 09:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarom niet. Of moet mag ik hier alleen maar negatief posten over de islam=
Boucharie boek 86, hoofdstuk 2quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:38 schreef bas-beest het volgende:
[..]
[..]
Vooral zo reageren, echt geloofwaardig...
Vind je steniging van overspelige vrouwen ook perfect?quote:Op zondag 6 april 2014 09:48 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Boucharie boek 86, hoofdstuk 2
Van As Sja'bi: [i] heeft gezegd, toen hij op vrijdag een vrouw stenigde: `Ik heb haar gestenigd volgens de soenna van de Profeet.
Weet je wat het is met jullie... Jullie focussen je alleen op het stenigen gedeelte en de zogenaamde vrouwen onderdrukking (die er niet is).
Ik zou zeggen: Ga jullie eens wat verdiepen in de Islaam. En join the bekeerlingen.
Die kant zal de discussie wel weer op uitdraaien inderdaad.quote:Op zondag 6 april 2014 09:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar het lijkt me wel dat het ermee te maken moet hebben. Anders wordt het een discussie van het niveau 'ik zag een Marokkaan een fiets stelen, dus diefstal is islamitisch'.
Volgens mij ben ik duidelijk geweest.quote:Op zondag 6 april 2014 09:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vind je steniging van overspelige vrouwen ook perfect?
Zou jammer zijn. Vandaar mijn vraag, want zodra we kunst en architectuur gemaakt door moslims typisch islamitisch gaan noemen, dan wordt de lijst 'islamitische daden' ineens enorm lang.quote:Op zondag 6 april 2014 09:50 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die kant zal de discussie wel weer op uitdraaien inderdaad.
Eigenlijk ligt het aan mij. Beter is het eigenlijk om dit soort topics te mijden als de pest.quote:Op zondag 6 april 2014 09:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zou jammer zijn. Vandaar mijn vraag, want zodra we kunst en architectuur gemaakt door moslims typisch islamitisch gaan noemen, dan wordt de lijst 'islamitische daden' ineens enorm lang.
Dat denk ik ook, maar het impliciete antwoord kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Daarom denk ik dat ik het verkeerd begrepen heb en daarom vroeg ik het maar gewoon.quote:Op zondag 6 april 2014 09:51 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik duidelijk geweest.
Deze onkritische houding vind ik ongezond.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:19 schreef OneOummah het volgende:
[..]
bepaalde verhalen of geboden.. Je moet echt wat specifieker zijn hoor. Wij volgen de koran en de sunnah van onze geliefde profeet Mohamed (vrede zij met hem)
Verder hebben wij de hadith die zeer belangerijk zijn voor onze bronnen. En tevens hebben we ook de grote geleerden waar wij veel van kunnen leren, dit omdat zij over veel kennis beschikken.
Dat is kenmerkend voor fundamentalistische monotheïsten: de geschriften zijn per definitie perfect en kunnen dus nooit bekritiseerd worden. Precies de reden waarom discussies met religieuzen eigenlijk totaal zinloos zijn. Ze zeggen wel open te staan voor discussie, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.quote:Op zondag 6 april 2014 09:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Deze onkritische houding vind ik ongezond.
Stenigen kan niet zomaar, er zijn heel wat regels aan verbonden. Maar Islam is veel meer dan alleen stenigen. Ik zou me er gewoon in verdiepen en niet alles klakkeloos aannemen van media/ je omgeving etc etc.quote:Op zondag 6 april 2014 09:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar het impliciete antwoord kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Daarom denk ik dat ik het verkeerd begrepen heb en daarom vroeg ik het maar gewoon.
Natuurlijk. Islam is ook uithuwelijking van kinderen, verplichte hoofddoek voor vrouwen, doodstraf op homoseksualiteit, belasting voor ongelovigen, doodstraf op geloofsafval, verbod op kritiek op de islam, enzovoort. Het is een heel brede en diverse religie.quote:Op zondag 6 april 2014 10:07 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Stenigen kan niet zomaar, er zijn heel wat regels aan verbonden. Maar Islam is veel meer dan alleen stenigen. Ik zou me er gewoon in verdiepen en niet alles klakkeloos aannemen van media/ je omgeving etc etc.
Verder staat het volgens mij ook in de bijbel en de thora. Maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
Niet perfect in tegenstelling tot wat de TS daar van vind, net als elk ander door mensen bedacht (of geobserveerd) concept.quote:Wat vinden jullie van de Islam
Dit is dus het probleem met velen... jullie roepen zomaar dingen. Dit is ook weer het bewijs. Je bent gehersenspoeld door de media en kraamt onzin uit.quote:Op zondag 6 april 2014 10:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Islam is ook uithuwelijking van kinderen, verplichte hoofddoek voor vrouwen, doodstraf op homoseksualiteit, belasting voor ongelovigen, doodstraf op geloofsafval, verbod op kritiek op de islam, enzovoort. Het is een heel brede en diverse religie.
Het staat inderdaad ook in de bijbel en de thora en ook die geschriften zijn, net als elk geschrift dat zoiets barbaars als steniging toestaat verre van perfect of moraal en zouden eigenlijk moeten worden gemeden wil de mens ooit nog werkelijk verder groeien met betrekking tot moraal en ethiek.quote:Op zondag 6 april 2014 10:07 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Stenigen kan niet zomaar, er zijn heel wat regels aan verbonden. Maar Islam is veel meer dan alleen stenigen. Ik zou me er gewoon in verdiepen en niet alles klakkeloos aannemen van media/ je omgeving etc etc.
Verder staat het volgens mij ook in de bijbel en de thora. Maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
Nou, dan begrijpt het grootste deel van de islamitische wereld de islam niet.quote:Op zondag 6 april 2014 10:19 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Dit is dus het probleem met velen... jullie roepen zomaar dingen. Dit is ook weer het bewijs. Je bent gehersenspoeld door de media en kraamt onzin uit.
profeet Mohammed (vzmh) heeft gezegd: “De vrouw zal niet trouwen voordat zij haar toestemming heeft gegeven.”
Het is het westen dat de vrouw slecht behandelt.
quote:Op zondag 6 april 2014 10:19 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Dit is dus het probleem met velen... jullie roepen zomaar dingen. Dit is ook weer het bewijs. Je bent gehersenspoeld door de media en kraamt onzin uit.
profeet Mohammed (vzmh) heeft gezegd: “De vrouw zal niet trouwen voordat zij haar toestemming heeft gegeven.”
Kom eens met dingen die volgens jou mooi of goed zijn aan de islam dan?quote:Op zondag 6 april 2014 10:19 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Die kan ik wel vast invullen:quote:Op zondag 6 april 2014 10:25 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Kom eens met dingen die volgens jou mooi of goed zijn aan de islam dan?
Vrouwen zijn net goed een lustobject in de moslimlanden. Alleen dan wel als ze op straat loopt of binnenshuis voor manlief. Verschil met het Westen is dat vrouwen een keuze hebben om wel of niet als lustobject door het leven te gaan. Ze heeft in hoge mate autonomie over haar lichaam. In de moslimwereld is dat recht er nauwelijks. "Verkrachting binnen het huwelijk"? Wat is dat? "Zelf beslissen hoeveel kinderen je wilt?" Bek houden en baren. "'Ongeschonden over straat kunnen lopen?" In veel moslimlanden bestaat die vrijheid niet. Met andere woorden, die waarheid die jij ziet strookt niet met de realiteit.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:26 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Daar komt nog eens bij dat vrouwen in het westen helemaal niet per definitie als lustobject worden gezien. Neem een gemiddelde vrouwelijke collega van je in gedachten en vraag je af hoe je haar ziet: vooral als object van seksuele begeerte of vooral als collega? Of sterker nog: zelfs mijn eigen vrouw zie ik voornamelijk als levensgezel. Als ze constant alleen maar een lustobject zou zijn, dan werd mijn leven thuis niet alleen ontzettend vermoeiend, maar we zouden aan niets anders meer toekomen dan neuken.quote:Op zondag 6 april 2014 11:31 schreef Marlan het volgende:
[..]
Vrouwen zijn net goed een lustobject in de moslimlanden. Alleen dan wel als ze op straat loopt of binnenshuis voor manlief. Verschil met het Westen is dat vrouwen een keuze hebben om wel of niet als lustobject door het leven te gaan. Ze heeft in hoge mate autonomie over haar lichaam. In de moslimwereld is dat recht er nauwelijks. "Verkrachting binnen het huwelijk"? Wat is dat? "Zelf beslissen hoeveel kinderen je wilt?" Bek houden en baren. "'Ongeschonden over straat kunnen lopen?" In veel moslimlanden bestaat die vrijheid niet. Met andere woorden, die waarheid die jij ziet strookt niet met de realiteit.
(Beetje vrij de gedachten laten lopen...)quote:Op zondag 6 april 2014 11:31 schreef Marlan het volgende:
[..]
Vrouwen zijn net goed een lustobject in de moslimlanden. Alleen dan wel als ze op straat loopt of binnenshuis voor manlief. Verschil met het Westen is dat vrouwen een keuze hebben om wel of niet als lustobject door het leven te gaan. Ze heeft in hoge mate autonomie over haar lichaam. In de moslimwereld is dat recht er nauwelijks. "Verkrachting binnen het huwelijk"? Wat is dat? "Zelf beslissen hoeveel kinderen je wilt?" Bek houden en baren. "'Ongeschonden over straat kunnen lopen?" In veel moslimlanden bestaat die vrijheid niet. Met andere woorden, die waarheid die jij ziet strookt niet met de realiteit.
Zowel Uithuwelijking van kinderen als verplichte hoofddoek staat niet in de Koran.quote:Op zondag 6 april 2014 10:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Islam is ook uithuwelijking van kinderen, verplichte hoofddoek voor vrouwen, doodstraf op homoseksualiteit, belasting voor ongelovigen, doodstraf op geloofsafval, verbod op kritiek op de islam, enzovoort. Het is een heel brede en diverse religie.
Waarom dragen zo veel moslima's dan een hoofddoek?quote:Op zondag 6 april 2014 12:27 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Zowel Uithuwelijking van kinderen als verplichte hoofddoek staat niet in de Koran.
Iemand van het leven beroven mag alleen in het geval van zelfverdediging en dan nog als alle andere opties geprobeerd zijn.
Omdat ze denken dat "haar bedekken" hetzelfde is als "kostbaarheden bedekken".quote:Op zondag 6 april 2014 14:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom dragen zo veel moslima's dan een hoofddoek?
Dus al die moslims snappen er vrij weinig van?quote:Op zondag 6 april 2014 14:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Omdat ze denken dat "haar bedekken" hetzelfde is als "kostbaarheden bedekken".
In het midden oosten was het in mohammeds tijd gebruikelijk dat vrouwen topless liepen met gouden kettingen zichtbaar gedragen. Hij maande om de kostbaarheden te bedekken waar het dus in eerste instantie gewoon over het goud ging.
Nee, niet zo denigrerend zeg. Het heeft meer te maken met verkeerde vertalingen van oude teksten : 70 "maagden" en "druiven" in het hiernamaals is er ook zo een. Niet alle moslima's zien de hoofddoek als plicht, ik ken er de nodige die zonder lopen en toch zeer devoot zijn. Die bedekken zich alleen in de moskee, net als de katholieke vrouwen vijftig jaar geleden in de kerk deden.quote:Op zondag 6 april 2014 14:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus al die moslims snappen er vrij weinig van?
Dat is niet denigrerend, maar als jij stelt dat vrouwen van de islam helemaal geen hoofddoek om hoeven, maar dat het gaat om het bedekken van sieraden, dan vraag ik me af waarom zo veel moslima's er dan wel een dragen.quote:Op zondag 6 april 2014 15:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee, niet zo denigrerend zeg. Het heeft meer te maken met verkeerde vertalingen van oude teksten : 70 "maagden" en "druiven" in het hiernamaals is er ook zo een. Niet alle moslima's zien de hoofddoek als plicht, ik ken er de nodige die zonder lopen en toch zeer devoot zijn. Die bedekken zich alleen in de moskee, net als de katholieke vrouwen vijftig jaar geleden in de kerk deden.
Groepsdwang en gewoonte.quote:Op zondag 6 april 2014 15:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is niet denigrerend, maar als jij stelt dat vrouwen van de islam helemaal geen hoofddoek om hoeven, maar dat het gaat om het bedekken van sieraden, dan vraag ik me af waarom zo veel moslima's er dan wel een dragen.
Ehmquote:Op zondag 6 april 2014 14:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Omdat ze denken dat "haar bedekken" hetzelfde is als "kostbaarheden bedekken".
In het midden oosten was het in mohammeds tijd gebruikelijk dat vrouwen topless liepen met gouden kettingen zichtbaar gedragen. Hij maande om de kostbaarheden te bedekken waar het dus in eerste instantie gewoon over het goud ging.
Ik vind alle geloven met een theoretische god achterhaald. Er zijn geen goede argumenten aan te voeren voor het bestaan van zo'n god. Dit is ook al eeuwen bekend onder de ontwikkelde denkers. Er zijn wel een heleboel argumenten die het idee ondersteunen dat al dit soort geloof door mensen bedacht is. Alle mensen die nu nog geloven en de beschikking hebben over moderne kennis doen dit om een psychische behoefte te bevredigen en niet vanuit rationele argumenten (Als je hier meer over wilt weten verwijs ik je graag naar een ander topic of een andere site.)quote:
Met sieraden worden wel de borsten bedoeld.quote:Op zondag 6 april 2014 15:26 schreef Jigzoz het volgende:
Dat is niet denigrerend, maar als jij stelt dat vrouwen van de islam helemaal geen hoofddoek om hoeven, maar dat het gaat om het bedekken van sieraden, dan vraag ik me af waarom zo veel moslima's er dan wel een dragen.
Maakt mij niet uit hoor.quote:Op zondag 6 april 2014 19:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Met sieraden worden wel de borsten bedoeld.
De Islam stelt natuurlijk niet als voorwaarde om moslima te zijn dat je een hoofddoek moet dragen, wanneer je als moslim(a) de Shahada (geloofsbelijdenis) hebt uitgesproken, ben je een moslim, als je geen hoofddoek, baard, whatever draagt, ben je maximaal - arbitrair gezien - een zondaar, fout bezig, maar niet moslimaf natuurlijk. er zijn her en er wat mensen die een orientalistisch lezing op na proberen te houden en van mening zijn dat de Islam niet voorschrijft vrouw zijnde je haar te bedekken, maar als je alles tot de letter leest, is dat al snel een lezing waar je vast loopt.quote:Op zondag 6 april 2014 15:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
deze zin snap ik niet, de oriëntalistische lezing is dus vrijzinnig en vindt dat de hoofdbedekking niet verplicht is?quote:Op zondag 6 april 2014 20:06 schreef Triggershot het volgende:
er zijn her en er wat mensen die een orientalistisch lezing op na proberen te houden en van mening zijn dat de Islam niet voorschrijft vrouw zijnde je haar te bedekken, maar als je alles tot de letter leest, is dat al snel een lezing waar je vast loopt.
Vrijzinnig, maximaal als gevolg en niet in de kern, de orientalistische lezing laakt de theologische methodologie in deze en probeert via korte bochten tot de conclusie te komen dat het idd niet verplicht is.quote:Op zondag 6 april 2014 20:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
deze zin snap ik niet, de oriëntalistische lezing is dus vrijzinnig en vindt dat de hoofdbedekking niet verplicht is?
Islamitische kunst bestaat uit wiskundige patronen. Dat zie je terug in het werk van Escher.quote:Op zondag 6 april 2014 09:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat is er dan typisch islamitisch aan die invloeden?
Weet jij waar de term oriëntalistisch vandaan komt? Turkije, Jordanië, Libanon, Syrië?quote:Op zondag 6 april 2014 20:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vrijzinnig, maximaal als gevolg en niet in de kern, de orientalistische lezing laakt de theologische methodologie in deze en probeert via korte bochten tot de conclusie te komen dat het idd niet verplicht is.
Wat is er dan islamitisch aan wiskundige patronen?quote:Op zondag 6 april 2014 20:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Islamitische kunst bestaat uit wiskundige patronen. Dat zie je terug in het werk van Escher.
nee andersom,(sommige) islamitische kunst heeft een verbod op menselijke afbeeldingen en gebruikt daarom wiskundige geometrische kunst, bijvoorbeeld in Granada Spanje.quote:Op zondag 6 april 2014 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat is er dan islamitisch aan wiskundige patronen?
Ach so.quote:Op zondag 6 april 2014 20:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nee andersom,(sommige) islamitische kunst heeft een verbod op menselijke afbeeldingen en gebruikt daarom wiskundige geometrische kunst, bijvoorbeeld in Granada Spanje.
[ afbeelding ]
Why?quote:Op zondag 6 april 2014 20:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Weet jij waar de term oriëntalistisch vandaan komt? Turkije, Jordanië, Libanon, Syrië?
De Islam heeft wel degelijk een verlichting meegemaakt. Vooral op het gebied van wetenschap.quote:Op zondag 6 april 2014 19:08 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik vind alle geloven met een theoretische god achterhaald. Er zijn geen goede argumenten aan te voeren voor het bestaan van zo'n god. Dit is ook al eeuwen bekend onder de ontwikkelde denkers. Er zijn wel een heleboel argumenten die het idee ondersteunen dat al dit soort geloof door mensen bedacht is. Alle mensen die nu nog geloven en de beschikking hebben over moderne kennis doen dit om een psychische behoefte te bevredigen en niet vanuit rationele argumenten (Als je hier meer over wilt weten verwijs ik je graag naar een ander topic of een andere site.)
Nu over de islam. In principe vind ik de islam ongeveer gelijk aan het christendom, allebei achterhaald. Omdat de islam wat nieuwer is had ze ooit een zekere voorsprong qua filosofisch denken, maar zover ik het kan zien heeft ze die voorsprong ergens in de middeleeuwen laten liggen. Het westen werd modern en vond de moderne wetenschap uit. Als reactie hierop was het christendom genoodzaakt zich aan te passen en daardoor is het een wat moderner geloof geworden. De islamitische cultuur heeft niet echt zo'n proces van Verlichting meegemaakt en is meer blijven steken in fundamentalisme. De meeste moslims in traditionele moslim landen zijn dan ook nogal onontwikkeld naar moderne maatstaven. Hun prestaties op het gebied van onderzoek lopen veeeeeeeeeeeeer achter op die van westerse landen. Dit geld ook voor de gewone burgers, waar meisjes soms geen of minder onderwijs krijgen en jongens veel tijd kwijt zijn aan koran les. Al met al zorgt dit ervoor dat gemiddeld de moslim minder ontwikkeld is. NOG MAALS gemiddeld! Er is vast wel ergens een Turkse universiteit te vinden die het heel goed doet, maar kijk aub naar het hele plaatje. De reden dat Turkije het beter doet is ook weer een argument, daar hadden ze (vroeger) tenminste wel begrepen dat je de invloed van religie uit de maatschappij moet weren als je jezelf wilt ontwikkelen.
dogmatisch theïsme = achterlijk (achterhaald) geloof, dus ja daar horen moslims ook bij. Maar troost je, de orthodoxe joden en christenen zijn niks beter hoor!
Dat het Christendom is verlicht en de Islam niet is toch allang al achterhaald?quote:Op zondag 6 april 2014 19:08 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik vind alle geloven met een theoretische god achterhaald. Er zijn geen goede argumenten aan te voeren voor het bestaan van zo'n god. Dit is ook al eeuwen bekend onder de ontwikkelde denkers. Er zijn wel een heleboel argumenten die het idee ondersteunen dat al dit soort geloof door mensen bedacht is. Alle mensen die nu nog geloven en de beschikking hebben over moderne kennis doen dit om een psychische behoefte te bevredigen en niet vanuit rationele argumenten (Als je hier meer over wilt weten verwijs ik je graag naar een ander topic of een andere site.)
Nu over de islam. In principe vind ik de islam ongeveer gelijk aan het christendom, allebei achterhaald. Omdat de islam wat nieuwer is had ze ooit een zekere voorsprong qua filosofisch denken, maar zover ik het kan zien heeft ze die voorsprong ergens in de middeleeuwen laten liggen. Het westen werd modern en vond de moderne wetenschap uit. Als reactie hierop was het christendom genoodzaakt zich aan te passen en daardoor is het een wat moderner geloof geworden. De islamitische cultuur heeft niet echt zo'n proces van Verlichting meegemaakt en is meer blijven steken in fundamentalisme. De meeste moslims in traditionele moslim landen zijn dan ook nogal onontwikkeld naar moderne maatstaven. Hun prestaties op het gebied van onderzoek lopen veeeeeeeeeeeeer achter op die van westerse landen. Dit geld ook voor de gewone burgers, waar meisjes soms geen of minder onderwijs krijgen en jongens veel tijd kwijt zijn aan koran les. Al met al zorgt dit ervoor dat gemiddeld de moslim minder ontwikkeld is. NOG MAALS gemiddeld! Er is vast wel ergens een Turkse universiteit te vinden die het heel goed doet, maar kijk aub naar het hele plaatje. De reden dat Turkije het beter doet is ook weer een argument, daar hadden ze (vroeger) tenminste wel begrepen dat je de invloed van religie uit de maatschappij moet weren als je jezelf wilt ontwikkelen.
dogmatisch theïsme = achterlijk (achterhaald) geloof, dus ja daar horen moslims ook bij. Maar troost je, de orthodoxe joden en christenen zijn niks beter hoor!
gewoon. Oriënt is midden oosten en ik ben benieuwd waar want Saoedi Arabië is ook midden oosten en dat lijkt me nu niet het meest vrijzinnige land. dusssquote:
Daar waar de term en concept al eeuwen bestaat, landen als Saudi Arabie, Syrie, Turkije en Jordanie vrij moderne staten zijn, daarnaast is orientalisme vooral een Westers perspectief, met als sterke invloeden vanuit Rome en Frankrijk.quote:Op zondag 6 april 2014 21:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
gewoon. Oriënt is midden oosten en ik ben benieuwd waar want Saoedi Arabië is ook midden oosten en dat lijkt me nu niet het meest vrijzinnige land. dusss
umm nee, modern christendom heeft meer van "de Verlichting" geërfd dan de islam. Maar beiden slaan de laatste tijd weer wel een erg fundamentalistische toon aan.quote:Op zondag 6 april 2014 21:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat het Christendom is verlicht en de Islam niet is toch allang al achterhaald?
Hoezo en waarom dat dan? Als het gebrek aan Islamitisch verlichting wordt aangehaald spreekt men vooral over problemen rondom de fundamentalisten en radicalen binnen de groep als kern van het probleem, wat voor soort verlichting zie je bij de christelijke radicalen en fundamentalisten?quote:Op zondag 6 april 2014 21:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
umm nee, modern christendom heeft meer van "de Verlichting" geërfd dan de islam. Maar beiden slaan de laatste tijd weer wel een erg fundamentalistische toon aan.
je uitleg help niet echt, ik begrijp er nu nog minder vanquote:Op zondag 6 april 2014 21:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar waar de term en concept al eeuwen bestaat, landen als Saudi Arabie, Syrie, Turkije en Jordanie vrij moderne staten zijn, daarnaast is orientalisme vooral een Westers perspectief, met als sterke invloeden vanuit Rome en Frankrijk.
Ik dacht alleen een verbod op afgoderij. Daarnaast heeft het niet alleen de functie als decoratie, maar werd het ook echt als wiskunde gezien. Het bestaat uit vrij complexe patronen.quote:Op zondag 6 april 2014 20:53 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nee andersom,(sommige) islamitische kunst heeft een verbod op menselijke afbeeldingen en gebruikt daarom wiskundige geometrische kunst, bijvoorbeeld in Granada Spanje.
[ afbeelding ]
Je bent iig niet de enige. -waar je op doelt-quote:Op zondag 6 april 2014 21:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je uitleg help niet echt, ik begrijp er nu nog minder van
geen enkele, de verlichting zie je bij de vrijzinnigen, bijvoorbeeld de Evangeilsche Kirche in Duitsland en de PKN in Nederland.quote:Op zondag 6 april 2014 21:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoezo en waarom dat dan? Als het gebrek aan Islamitisch verlichting wordt aangehaald spreekt men vooral over problemen rondom de fundamentalisten en radicalen binnen de groep als kern van het probleem, wat voor soort verlichting zie je bij de christelijke radicalen en fundamentalisten?
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij de Ahmaddiya en Sufi's, hoe is dan het christendom meer verlicht dan de islam?quote:Op zondag 6 april 2014 21:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
geen enkele, de verlichting zie je bij de vrijzinnigen, bijvoorbeeld de Evangeilsche Kirche in Duitsland en de PKN in Nederland.
ik denk dat je dan eerst verlichting goed moet definiëren.quote:Op zondag 6 april 2014 21:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij de Ahmaddiya en Sufi's, hoe is dan het christendom meer verlicht dan de islam?
Zijn er uberhaupt definities waar je radicale christenen wel mee kunt krijgen en radicale moslims niet?quote:Op zondag 6 april 2014 21:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
ik denk dat je dan eerst verlichting goed moet definiëren.
Het gaat mij niet om het stenigen etc., maar meer om jouw manier van reageren hier.quote:Op zondag 6 april 2014 09:48 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Boucharie boek 86, hoofdstuk 2
Van As Sja'bi: [i] heeft gezegd, toen hij op vrijdag een vrouw stenigde: `Ik heb haar gestenigd volgens de soenna van de Profeet.
Weet je wat het is met jullie... Jullie focussen je alleen op het stenigen gedeelte en de zogenaamde vrouwen onderdrukking (die er niet is).
Ik zou zeggen: Ga jullie eens wat verdiepen in de Islaam. En join the bekeerlingen.
Dan lijkt dat maar zo voor jou.quote:Op zondag 6 april 2014 22:16 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het stenigen etc., maar meer om jouw manier van reageren hier.
Je doet/lijkt er alles aan te doen om maar zoveel mogelijk troll-reacties los te krijgen.
Verder zal ik me nooit bekeren, tot geen enkele religie.
Nooit is voor mij dus gewoon nooit wat dit betreft.quote:Op zondag 6 april 2014 22:32 schreef OneOummah het volgende:
Zeg nooit nooit haha. Er is zelfs een pvv-er moslim geworden.
bomgordels?quote:Op zondag 6 april 2014 22:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zijn er uberhaupt definities waar je radicale christenen wel mee kunt krijgen en radicale moslims niet?
Sterke post, jammer dat TS hier niet op ingaat.quote:Op zondag 6 april 2014 03:29 schreef Poolbal het volgende:
Geloof is een gewoon een eeuwenoud systeem om orde in de maatschappij te brengen. In die tijden bestond er nog geen tv en internet dus men vertelde verhalen aan elkaar en die vertelde men weer door. De profeet Mohammed heeft volgens mij wel echt bestaan. Dat heb je soms, dan wordt er iemand geboren die zijn tijd ver vooruit is. Met charisma en een visie. Denk aan Martin Luther King, Obama, Einstein.. ik noem maar wat mensen met impact op de samenleving en een visie.
De profeet leefde in een tijd van wetteloosheid. Er gebeurde in die tijd ongetwijfeld veel lelijks en iemand met visie wilde daar een eind aan maken. In die tijd was er natuurlijk ook veel geloof omdat men nauwelijks hun eigen 100km^2 kon overzien. Dan hoor je verhalen dat er ergens een zondvloed is geweest en andere gebeurtenissen die je niet kan verklaren. Dan sluit het verhaal van een charismatische ziener daar mooi bij aan. Tegenwoordig snappen we veel meer van onze wereld en zou zo’n ziener nooit op deze manier bekend kunnen worden.
Ik moet de Koran echt eens lezen, maar wat ik er van hoor is het allemaal erg aards en 8e eeuws. Niet echt wat je verwacht van een Godheid. Sowieso dat de mens heel belangrijk zou zijn is heel raar. Wij zijn in het heelal echt helemaal niets. Het si zo onvoorstelbaar groot, met zo onvoorstelbaar veel sterrenstelsels… het idee alleen al dat een God een boek zou schrijven en de mens als zo’n beetje het belangrijkste van het universum zou vinden. HIer een video over hoe groot het universum is: http://www.theguardian.co(...)universe-sand-video1
Maar wat ook altijd de vraag is: in hoeverre moet je het boek nu letterlijk uitvoeren. Het blijft onhandig dat een God niet gewoon even een duidelijk boek stuurt. Nee allerlei interpretaties, en dan ook nog eens allemaal mensen (met religieuze status) die het gaan uitleggen + regeltjes toevoegen. Een echte almachtige God heeft dat toch niet nodig? Die stuurt gewoon een duidelijk verhaal.
Maar stel ik ga geloven en ik neem maar aan dat de Koran het woord van God is. Dan zal ik toch echt letterlijk ieder woordje en regeltje moeten uitvoeren. Ik kan niet zelf gaan zeggen (of een ander mens met religieuze status): nee, dit regeltje is niet zo belangrijk. Dan sta ik straks aan de poort van het paradijs en dan zegt Allah “ja, goed gedaan, mara je hebt juist regeltje X niet gedaan en die was zo belangrijk!!”. Dan zeg ik: “Ja dat wist ik ook niet. En trouwens een kerel die zegt uit jouw naam te handelen heeft me dat nooit verteld!” Tsja, we kunnen ook zeggen dat we er zelf maar op los mogen interpreteren en een beetje shoppen uit de regels die praktisch toepasbaar zijn. Maar dan denk ik: wie zijn wij om te shoppen uit de regeltjes?
En nogmaals, ik moet de Koran nog lezen. Maar de regeltjes zijn gewoon zo typisch patriarchisch (wat toevallig in die tijd de norm was) en aards… over rente, over vreemdgaan en diefstal.. en allemaal behoorlijk in het voordeel van mannen (en ja voor die tijd ook een verbetering voor vrouwen, maar voor deze tijd is het in het voordeel van mannen). Het klinkt alsof de schrijver(s) nogal mannelijk waren en het schreven met een nogal typische 8e eeuwse visie. Maar! Wel zeer vooruitziend en zij verdienen alle lof dat zij orde aanbrachten in een maatschappij van chaos.
Maar wat ik uiteindelijk altijd een beetje teleurstelleng vind aan gelovigen, maar misschien is dat wel inherent aan gelovigen, is dat zij gewoon niet voorbij “ja, het boek is het woord van God dat is zo en dat kan niet anders” kunnen denken. Die instelling van “het staat in het boek, het boek is het woord van God, dus het is zo.” Geen enkel spoortje van ‘zou ik na durven denken over de mogelijkheid dat het boek geschreven is door een mens’. Ook vertrouwen ze enorm veel op geschiedenis van +/- 12 eeuwen terug en gezaghebbende mensen binnen hun geloof. Ik denk ook dat profeet Mohammed heeft bestaan. Maar dat hoeft niet te betekenen dat hij ook echt een zendeling van God was. Misschien, maar zeker is het niet. Moeten wij vertrouwen op bronnen van 1200 jaar oud? Als er tegenwoordig al enorme leugens in de media verspreid kunnen worden, zou er destijds dan niet met een combined effort een enorme leugen (met een nobel doel) opgesteld kunnen worden? En dus het vertrouwen op het woord van religieuze leiders.. dit zijn gewoon mensen die veel geleerd hebben over een religie. Maar het blijven mensen die net zo veel als jij contact hebben met God. En die zouden dan fatwa’s mogen afkondigen? Die mogen het woord van God uitleggen?
Als God zo groot is als ik moet geloven, dan zou ik niet eens DURVEN om zijn woorden te interpreteren. Laat staan fatwa’s afkondigen. Tenzij je psychotisch bent. Dan kan je werkelijk geloven dat je van een godheid inzichten krijgt. Ieder ander mens die ‘goddelijke inzichten’ verkondigt is een oplichter en niet zelden dienen de ‘goddelijke inzichten’ hun eigen agenda of bankrekening.
In het algemeen ben ik niet tegen het geloof of Islam. Ik ken aardig wat Moslims (prive/werk) die actief laten zien dat zij goed doen vanuit hun geloof: hun eten delen, na een nachtdienst me naar huis rijden. Ik kan alleen principieel niet hun geloof delen. Ik heb gezocht, maar de hele verklaring die ik hier boven heb beschreven valt gewoon zo erg op zijn plek. En verder doe ik goed omdat ik ben opgevoed met het idee dat je goed moet zijn voor anderen. Een tik(je) op mijn billen als ik anderen pestte. Een kat waardoor ik veel van dieren ben gaan houden. En ook ik neem naar mijn werk soms lekkere dingen mee. Gewoon omdat het leuk is wat weg te geven en anderen ergens van te laten genieten. Ik geloof dus ook dat als er tóch wel een Godheid is dat ik bij het paradijs kom omdat ik gewoon goed heb geleefd. Een Godheid die mij weigert omdat ik voor het eten hem niet bedankte of omdat ik niet naar Mekka heb gebeden heeft wat mij betreft zijn prioriteiten niet op een rijtje.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op zondag 6 april 2014 21:03 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De Islam heeft wel degelijk een verlichting meegemaakt. Vooral op het gebied van wetenschap.
Ik bedoel meer de samenleving als geheel. Het christendom mag dan fundamenteel nog steeds net zo achterlijk zijn als 2000 jaar geleden (met geloof in allerlei onzin) in het westen is dat maatschappelijk gezien een beetje onschadelijk gemaakt. Je kunt als burger onder dat juk uitkomen. Je kunt de paus negeren of beledigen en dat prima (zolang je je redelijk blijft gedragen)quote:Op zondag 6 april 2014 21:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat het Christendom is verlicht en de Islam niet is toch allang al achterhaald?
Vaak de wat labielere mensen worden op latere leeftijd Godsdienstig.quote:Op zondag 6 april 2014 22:32 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Dan lijkt dat maar zo voor jou.
Zeg nooit nooit haha. Er is zelfs een pvv-er moslim geworden.
Omdat het niet in zijn straatje past.quote:Op zondag 6 april 2014 23:34 schreef LittlemanNL het volgende:
[..]
Sterke post, jammer dat TS hier niet op ingaat.
Is dat zoveel erger dan Andre Breivik, Lord's resistance army, God told me to remove Saddam from power, ja?quote:
In de islam constateer ik een radicaliseringstrend, in het Christendom niet.quote:Op maandag 7 april 2014 18:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is dat zoveel erger dan Andre Breivik, Lord's resistance army, God told me to remove Saddam from power, ja?
Wat je nu vooral ziet is dat een groep Amerikaanse evangelisten delen van Afrika aan het bekeren zijn. Misschien niet met geweld, maar de inwoners worden er niet toleranter van. En volgens mij zie je in Rusland dat daar een groep orthodoxe christenen ook steeds radicaler worden.quote:Op maandag 7 april 2014 19:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In de islam constateer ik een radicaliseringstrend, in het Christendom niet.
Zoek en je zult vinden. India en Pakistan proberen bijvoorbeeld de problemen op ambtelijk niveau op te lossen, wanneer het gaat om moslims en hindoes, dit terwijl er een nationaal beleid is om te strijden tegen christelijke terroristen. Over het random binnenvallen van moslimlanden door het Westen noem ik niet eens.quote:Op maandag 7 april 2014 19:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja, je eist dat ze christen en radicaal zijnquote:Op zondag 6 april 2014 22:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zijn er uberhaupt definities waar je radicale christenen wel mee kunt krijgen en radicale moslims niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
Yoga is nog veel beter.quote:Op maandag 7 april 2014 17:26 schreef OneOummah het volgende:
[ http://img82.imageshack.us/img82/1724/telejw5.png (copy/paste deze link) ]
Stukjes over compassie, recht en vredequote:Op maandag 7 april 2014 20:42 schreef Jigzoz het volgende:
Maar om weer even een positieve richting in te slaan: wat vinden de hier aanwezige moslims nou uitgesproken positieve punten van de islam? Misschien ook een paar favoriete passages uit de Koran?
Om een voorzet te geven: ik ben zelf absoluut geen fan van georganiseerde religie, maar het bijbelboek Prediker vind ik goed te lezen. Biedt best wel stof tot nadenken. Heeft de Koran ook delen die voor de gemiddelde atheïst goed te doen zijn?
quote:Op maandag 7 april 2014 20:42 schreef Jigzoz het volgende:
Maar om weer even een positieve richting in te slaan: wat vinden de hier aanwezige moslims nou uitgesproken positieve punten van de islam? Misschien ook een paar favoriete passages uit de Koran?
Om een voorzet te geven: ik ben zelf absoluut geen fan van georganiseerde religie, maar het bijbelboek Prediker vind ik goed te lezen. Biedt best wel stof tot nadenken. Heeft de Koran ook delen die voor de gemiddelde atheïst goed te doen zijn?
quote:O, gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet.
uit een ander topicquote:"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
quote:
"Zeg: "O ongelovigen. Ik zal niet dienen wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. En ik dien niet wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst." (109:1-6)
quote:
"Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29)
quote:
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)
quote:
"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen."(Koran 88:22-23)
quote:
Profeet Mohamed gaf de mannen de opdracht vrouwen niet te berispen of niet te slaan.
Bahz Ibn Hakim vertelde: "Ik vroeg de Profeet hoe om te gaan met vrouwen en hij zei: Voed ze zoals jullie jezelf voeden, kleed ze zoals jullie jezelf kleden en sla of berisp hen niet."
quote:
De Boodschapper van God zei: "Ik waarschuw jullie voor extremisme in de godsdienst want er waren gemeenschappen die voor jullie kwamen die vernietigd werden als gevolg van hun extremisme in de godsdienst." (Gemeld door an-Nasaa'ee [5/268], ibn Maajah [no. 3029], Ahmad [1/215, 347])
quote:
Profeet Mohamed zei:
"O Heer! Heer van mijn leven en van alles in het universum! Ik bevestig dat alle mensen broeders zijn van elkaar."
quote:
"En als een groep van jullie gelooft in dat waarmee ik gezonden ben een een groep niet gelooft, weest dan geduldig totdat God tussen ons oordeelt want Hij is de beste van hen die oordelen." (Koran 7:87)
quote:
"God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid te behandelen." (Koran 60:8)
quote:
"Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..." (Koran 50:39)
quote:
"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)
quote:
"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)" (Koran 49:11)
quote:
"...en je zult merken dat zij die zeggen "Wij zijn christenen" in genegenheid het dichtst staan bij (de muslims)". (Koran 5:82)
quote:
“Spreekt tot hen die ongelovig zijn. Als zij ophouden, dan zal hun wat zij eerder deden vergeven worden ..." (Koran 8:38)
quote:
“En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God." (Koran 8:61)
quote:
"En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet."(Koran 2:190).
quote:
wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (Koran 5:32).
quote:
"Omkleedt de waarheid niet met onzin en verbergt haar niet; jullie weten wel beter." (Koran 2:42)
quote:
"De Heilige Profeet zei: "De grootste jihad is het spreken van het woord van waarheid tegen een tiran." (Mishkat, Book of Rulership and Judgment, hoofdstuk 1, sectie 2)
quote:
"God rekent jullie onnadenkende uitspraken bij jullie eden niet aan, maar Hij rekent jullie wel aan wat jullie harten bedoelen. God is vergevend en zachtmoedig." (Koran 2:225)
quote:
"Jullie die geloven! Vermijdt vele vermoedens - sommige vermoedens zijn zonde - en spioneert niet en rodelt niet over elkaar...." (Koran 49:12)
"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen.... " (Koran 49:11)
"Wee elke lasteraar en roddelaar..." (Koran 105:1)
quote:
"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden".
quote:
"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68)
quote:
"Haat uw vijand op milde wijze, hij kan op een dag uw vriend worden." (Uitspraak door Profeet Mohamed, al-Tirmidhi).
"Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7).
quote:
"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)
quote:
"... En laat de afkeer van bepaalde mensen, omdat zij jullie de weg naar de heilige moskee versperren, jullie er niet toe brengen overtredingen te begaan, maar staat elkaar bij in vroomheid en godvrezendheid en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding, maar vreest God. ..." (Koran 5:2)
quote:
"Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8)
[quote]"En weegt met de juiste weegschaal. En doe de mensen niet te kort in de dingen die van hen zijn ..." (Koran 26:182)
quote:
"Zij die gierig zijn met wat God hun van Zijn goedgunstigheid gegeven heeft, moeten niet denken dat het goed voor hen is." (Koran 3:180)
quote:
"Jullie die geloven! Geeft ook bijdragen van de goede dingen die jullie verworven hebben en ook van wat Wij voor jullie uit de aarde hebben voortgebracht...." (Koran 2:267)
quote:
"Zeg: "Mijn Heer heeft bevolen rechtvaardig te zijn..." (Koran 7:29)
quote:
"God gebiedt rechtvaardig te handelen, goed te doen, en aan de verwanten giften te geven en Hij verbiedt wat gruwelijk, verwerpelijk en gewelddadig is. .." (Koran 16:90)
quote:
"Jullie die geloven! Als een verdorvene met een mededeling tot jullie komt, zorgt dan dat jullie duidelijke inlichtingen inwinnen, opdat jullie niet in onwetendheid mensen treffen en wroeging krijgen over wat jullie gedaan hebben." (Koran 49:6)
quote:
"En ga niet achter iets aan waarvan jij geen kennis hebt. Het horen, het zien en het hart, over al dat wordt verantwoording afgelegd." (Koran 17:36)
quote:
"En wie een fout of een zonde begaat en er dan iemand die onschuldig is van beschuldigt, die heeft een lasterlijke slechtheid en een duidelijke zonde op zich geladen." (Koran 4:112)
quote:
"God houdt er niet van dat openlijk over het slechte gesproken wordt, behalve als aan iemand onrecht is aangedaan. God is horend en wetend."(Koran 4:148)
quote:
"En als jouw Heer het had gewild, hadden wie er hier op de aarde zijn allen geloofd. Wil jij dan de mensen dwingen gelovigen te worden?"
quote:
"Laat er uit jullie een gemeenschap voortkomen [van mensen] die oproepen tot het goede, het behoorlijke gebieden en het verwerpelijke verbieden. Zij zijn het die het welgaat." (Koran 3:104)
quote:
"Jullie die geloven! Verteert niet onderling elkaars bezittingen door bedrog, behalve als het om handel met wederzijdse instemming gaat,... (Koran 4:29)
quote:
"... Aan mannen is toegewezen wat zij verdienen, en aan vrouwen is toegewezen wat zij verdienen..." (Koran 4:32) [17]
quote:
"en een rechtmatig aandeel in hun bezittingen [van de godvrezenden] was voor de bedelaar en de onbemiddelde." (Koran 51:19)
quote:
"Jullie die geloven! Maakt jullie aalmoezen niet waardeloos door gepoch en ergernis zoals hij die zijn bezit weggeeft om door de mensen gezien te worden ..." (Koran 2:264)
quote:
« De liefde van God voor Zijn schepselen is 100 keer en meer groter dan die van een moeder voor haar kind. »
quote:
« Vraagt jullie Heer om vergeving en wendt jullie dan berouwvol tot Hem; mijn Heer is barmhartig en liefdevol. » (Koran 11:90)
quote:
« Als iemand met een goede daad komt dan is er voor hem tien maal zoveel en als iemand met een slechte daad komt dan wordt hem slechts dienovereenkomstig vergolden en hun zal geen onrecht worden aangedaan. » (Koran 6:160)
quote:
« En wanneer zij die in Onze tekenen geloven tot jou komen en zeggen: “Vrede zij met jullie, jullie Heer heeft Zichzelf barmhartigheid voorgeschreven: als iemand van jullie uit onwetendheid het verkeerde doet en dan later berouw toont en het weer goedmaakt, dan is Hij vergevend en barmhartig. » (Koran 6:54)
quote:
« Zeg: "Mijn dienaren! Als jullie tegen jezelf onmatig zijn geweest moeten jullie de hoop op barmhartigheid van God niet opgeven. God vergeeft al de zonden; Hij is de vergevende, de barmhartige. En wendt jullie schuldbewust tot jullie Heer en geeft jullie over aan Hem voordat de bestraffing tot jullie komt. Dan zullen jullie geen hulp krijgen." » (Koran 39:53)
quote:
« Het is Gods taak om zich genadig tot hen te wenden die het verkeerde uit onwetendheid doen en dan spoedig berouw tonen. Zij zijn het tot wie God zich genadig wendt. God is wetend en wijs. » (Koran 4:17-19)
« Voorts is jouw Heer voor hen die het verkeerde uit onwetendheid doen en dan daarna berouw tonen en het weer goedmaken, jouw Heer is daarna zeker vergevend en barmhartig. » (Koran 16:119)
quote:
«En God roept naar het tehuis van Vrede en leidt wie Hij wil naar het rechte pad.» (Koran 10:25)
quote:
« "... dat wie iemand doodt anders dan voor doodslag en verderf zaaien op de aarde, het is alsof hij de mensheid gezamenlijk heeft gedood en dat wie iemand laat leven, het is alsof hij de hele mensheid gezamenlijk heeft laten leven » (Koran 5:32)
quote:
«Ook al strek jij je hand naar mij uit om mij te doden, ik zal mijn hand niet naar jou uitstrekken om jou te doden. Ik vrees God, de Heer van de wereldbewoners. Ik wens dat jij de zonde aan mij en jouw zonde over je brengt en dan tot de bewoners van het vuur zult behoren.» (Koran 5:28)
quote:
«En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet.» (Koran 2:190).
quote:
«God beveelt jullie in bewaring gegeven goederen aan de rechthebbenden te overhandigen en, wanneer jullie tussen de mensen oordelen, dat jullie rechtvaardig oordelen...» (Koran 4:58)
quote:
"O zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam , als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zoder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat ( dwz de aarde)."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor de wereld was het echter beter geweest als religie nooit bestaan had. Het christendom heeft ervoor gezorgd dat we in technologisch opzicht 500 jaar minder ver zijn dan we hadden kunnen zijn en zorgt er nog dagelijks voor dat veel mensen wereldwijd in hun vrijheid belemmert worden. De islam is nog altijd de reden dat je in zeer veel landen niet eens een normaal leven kunt leiden waarin je jezelf kunt ontplooien in vrijheid en veiligheid. Praktisch alle landen waarin moslims de meerderheid van de bevolking uitmaakt zijn failed states. Ik wijt dat niet aan geïndoctrineerde individuen, maar aan het bestaan van religie an sich.
Ik heb in mijn omgeving nog nooit een probleem met moslims gehad en de islam heeft ook genoeg moois voortgebracht, maar potverdorie wat is het jammer dat die godsdienst bestaat omdat de wereld er zonder de islam (of welke religie dan ook!) stukken beter zou uitzien. Veiligheid en vrijheid i.p.v. wijdverspreide onveiligheid en onderdrukking in de naam van Allah, God, Jaweh, het spaghettimonster etc.
[ Bericht 3% gewijzigd door Kaas- op 07-04-2014 21:23:59 ]
Nou, dat zijn toch allemaal heel positieve dingen? Waarom wordt daar nooit nadruk opgelegd? En let wel: ik bedoel door zowel de moslims die de media zoeken als de antifiguren.quote:
De meeste moslims die ik op televisie zie lezen amper de Koran, dan wel genoten van een theologisch opleiding, bovendien is het totaal niet interessant om op tv te bespreken dat de Koran bloemetjes en theekransjes verkoopt denk ik.quote:Op maandag 7 april 2014 21:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, dat zijn toch allemaal heel positieve dingen? Waarom wordt daar nooit nadruk opgelegd? En let wel: ik bedoel door zowel de moslims die de media zoeken als de antifiguren.
Duidelijk. Maar zolang het 'debat' gevoerd wordt door enerzijds figuren die steniging goedpraten en anderzijds PVV-tokkies, komt niemand een steek verder. Integendeel. Het lijkt me hoog tijd dat de 'positieve moslim' zich eens wat vaker laten horen. Religie van vrede en tolerantie? Laat maar zien! Laat van je horen! Verdedig wat je te melden hebt!quote:Op maandag 7 april 2014 21:36 schreef Triggershot het volgende:
en dan hebben we nog eens figuren zoals bovenstaande natuurlijk.
Bekijk eens de opsommingen in de eerste 2 posts van dat topic. Gewoon niet interessant genoeg denk ik.quote:Op maandag 7 april 2014 21:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Duidelijk. Maar zolang het 'debat' gevoerd wordt door enerzijds figuren die steniging goedpraten en anderzijds PVV-tokkies, komt niemand een steek verder. Integendeel. Het lijkt me hoog tijd dat de 'positieve moslim' zich eens wat vaker laten horen. Religie van vrede en tolerantie? Laat maar zien! Laat van je horen! Verdedig wat je te melden hebt!
Ik vind jou radicaal bezig, je schrijft christendom met een hoofdletter en de islam niet.quote:Op maandag 7 april 2014 19:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
- Heb je een bron of roep je maar wat?quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:54 schreef Intipi het volgende:
Het is juist de opkomst van de islam die ervoor gezorgd heeft dat die ontwikkelingen geremd werden waardoor islamitische landen nu tot de meest ongelukkige en corrupte plaatsen ter wereld behoren.
Geen enkele staat wordt door de Koran geregeerd. Boeken regeren namelijk niet. Het is echter wel naïef om te beweren dat de Islam (en Koran) geen (grote) rol spelen in de politiek en cultuur van vele Arabische landen.quote:Welke staat wordt momenteel geregeerd door de Koran en is een hell on earth?
quote:Op maandag 7 april 2014 21:12 schreef Kaas- het volgende:
Religie kan op individueel niveau iets bijzonder moois zijn dat veel waarde toevoegt. Vaak zijn deze mensen gelukkiger doordat ze steun vinden bij hun god, doordat de scheppingsverhalen en de regels van de diverse religies het leven overzichtelijk, simpel en begrijpelijk voor hen maakt en doordat het hen hoop schenkt op een toekomst waarin alles beter is dan nu.Eens! Zonde dat mensen blijven vasthouden aan verhalen en tradities in plaats van naar de werkelijkheid te kijken en die beter te maken. De wereld is altijd in beweging en zal altijd veranderen en zich ontwikkelen. Abrahamistische religies zijn per definitie statisch en onaantastbaar en kunnen dus niet bijdragen aan verbetering, hoe erg 'moderne' gelovigen zich ook in bochten blijven wringen om hun gelijk te krijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor de wereld was het echter beter geweest als religie nooit bestaan had. Het christendom heeft ervoor gezorgd dat we in technologisch opzicht 500 jaar minder ver zijn dan we hadden kunnen zijn en zorgt er nog dagelijks voor dat veel mensen wereldwijd in hun vrijheid belemmert worden. De islam is nog altijd de reden dat je in zeer veel landen niet eens een normaal leven kunt leiden waarin je jezelf kunt ontplooien in vrijheid en veiligheid. Praktisch alle landen waarin moslims de meerderheid van de bevolking uitmaakt zijn failed states. Ik wijt dat niet aan geïndoctrineerde individuen, maar aan het bestaan van religie an sich.
Ik heb in mijn omgeving nog nooit een probleem met moslims gehad en de islam heeft ook genoeg moois voortgebracht, maar potverdorie wat is het jammer dat die godsdienst bestaat omdat de wereld er zonder de islam (of welke religie dan ook!) stukken beter zou uitzien. Veiligheid en vrijheid i.p.v. wijdverspreide onveiligheid en onderdrukking in de naam van Allah, God, Jaweh, het spaghettimonster etc.
Wat zijn we weer gevat.quote:Op maandag 7 april 2014 22:54 schreef Cockwhale het volgende:
Geen enkele staat wordt door de Koran geregeerd. Boeken regeren namelijk niet.
Vervang de islam met de VS of Israël en dan klopt het ook.quote:Het is echter wel naïef om te beweren dat de Islam (en Koran) geen (grote) rol spelen in de politiek en cultuur van vele Arabische landen.
Wat hebben Israël of de VS in godsnaam met de ideologie in Arabische landen te maken?quote:Op maandag 7 april 2014 23:57 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Wat zijn we weer gevat.
[..]
Vervang de islam met de VS of Israël en dan klopt het ook.
"de ideologie in Arabische landen"quote:Op dinsdag 8 april 2014 00:06 schreef Cockwhale het volgende:
Wat hebben Israël of de VS in godsnaam met de ideologie in Arabische landen te maken?
Het is niet belangrijk om hun ideologie te definiëren. Ik constateer slechts dat deze in grote mate door religie wordt bepaald, doordat religie (Islam) daar overheerst ten opzichte van anders of niet gelovigen. In 20+ Arabische landen? So what, in 20+ Westerse landen komt ideologie ook in grote mate overeen met elkaar.quote:Op dinsdag 8 april 2014 00:07 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
"de ideologie in Arabische landen"![]()
Je hebt het over 20+ Arabische landen, wat is hun "ideologie"?
Wat dacht je van regime change en democratie (ideologie) verspreiden? (2003, Irak)?
Het is wel belangrijk om hun ideologie te definiëren, want "Intip" gaf de islam de schuld. Hoe overheerst religie ten opzichte van anders of niet gelovigen, zie je dit aan het aantal moslims in een land, is dit ook het geval in Turkije waar kerk en staat gescheiden zijn?quote:Op dinsdag 8 april 2014 00:19 schreef Cockwhale het volgende:
Het is niet belangrijk om hun ideologie te definiëren. Ik constateer slechts dat deze in grote mate door religie wordt bepaald, doordat religie (Islam) daar overheerst ten opzichte van anders of niet gelovigen
de helft van die dingen gaat over het wel of niet geloven in een god, geneuzel dus als je er niet in gelooft...quote:Op maandag 7 april 2014 21:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, dat zijn toch allemaal heel positieve dingen? Waarom wordt daar nooit nadruk opgelegd? En let wel: ik bedoel door zowel de moslims die de media zoeken als de antifiguren.
In plaats van zo'n langdradig verhaaltje te typen, kun je beter de Koran gaan lezen. Begin met hoofdstuk 1 (binnen één minuut kun je hoofdstuk 1 uitlezen ja), ga dan naar het laatste hoofdstuk 114 en lees het, en dan naar hoofdstuk 113, 112 etc. (binnen een paar minuten kun je nog eens vijftien hoofdstukken uitlezen), binnen no time heb je dus 15% van de Koran gelezen. Zo vervelend wanneer je niet eens de moeite doet om een deel te lezen en toch zo'n lang verhaaltje typt. Je spreekt jezelf ook tegen, je hebt het over fatwa's en dan op het eind denk je te mogen bepalen wat de prioriteiten van God moet zijn. Over megalomanie gesproken.quote:Op zondag 6 april 2014 03:29 schreef Poolbal het volgende:
Een Godheid die mij weigert omdat ik voor het eten hem niet bedankte of omdat ik niet naar Mekka heb gebeden heeft wat mij betreft zijn prioriteiten niet op een rijtje.
Weleens in begonnen, maar het doet gewoon aan als een verhaal dat door mensen is geschreven (is het ook, maar ik bedoel: door mensen verzonnen met alle inzichten uit die tijd).quote:Op dinsdag 8 april 2014 01:43 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
In plaats van zo'n langdradig verhaaltje te typen, kun je beter de Koran gaan lezen. Begin met hoofdstuk 1 (binnen één minuut kun je hoofdstuk 1 uitlezen ja), ga dan naar het laatste hoofdstuk 114 en lees het, en dan naar hoofdstuk 113, 112 etc. (binnen een paar minuten kun je nog eens vijftien hoofdstukken uitlezen), binnen no time heb je dus 15% van de Koran gelezen. Zo vervelend wanneer je niet eens de moeite doet om een deel te lezen en toch zo'n lang verhaaltje typt. Je spreekt jezelf ook tegen, je hebt het over fatwa's en dan op het eind denk je te mogen bepalen wat de prioriteiten van God moet zijn. Over megalomanie gesproken.
"Wat ben ik een arrogante sukkel geweest? Please, God, stuur mij terug naar het aardse leven en dan zal ik het wel goed doen!"quote:
Volg mijn advies en lees 15% binnen 15 minuten.quote:Weleens in begonnen, maar het doet gewoon aan als een verhaal dat door mensen is geschreven (is het ook, maar ik bedoel: door mensen verzonnen met alle inzichten uit die tijd).
Denk het niet, het lachen zal je vergaan tegen die tijd.. je zult veels te angstig zijn om God uit te kunnen lachen. Je lachspieren zullen niet meewerken, nee ze zullen tegen jou getuigen.quote:En ja, ik kan uitspraken doen over de prioriteiten van een God. Als ik straks sterf en aan zijn hemelpoort of whatever sta en hij zegt: Netjes geleefd, maar je had me moeten bedanken. Wil je even plaats maken voor deze crimineel die wel netjes de regels heeft nageleefd en gelukkig 10 jaar voor zijn dood tot inkeer is gekomen? Sorry, maar ik lach dan die God uit.
Volgens mij begrijp je niet wat een fatwa is en hoe het werkt. Moslims zijn helemaal niet verplicht om zo'n fatwa te volgen. Daarnaast moet de moefti zijn fatwa baseren op bestaande regels en met bewijzen komen om moslims te kunnen overtuigen om zijn fatwa serieus te nemen en te volgen.quote:En dat mensen, maakt me niet uit hoe geleerd zij zijn over hun religie, het aandurven om nieuwe 'goddelijke' regels te verzinnen vind ik te bizar voor woorden. Dan durf je dus te zeggen dat je weet wat God wil en zijn volgelingen 'Gods regels' gaat opleggen. Over megalomanie gesproken!
Als je de Koran niet eens wilt lezen, dan zul je het ook nooit weten en baseer je je kennis misschien op hearsay.quote:In a way heb ik juist meer ontzag voor de God dan de meeste gelovigen. Ik zou niet durven om te gaan shoppen uit zijn regels. Weet ik veel welke hij heel belangrijk vind?
Een paar simpele basisregels volgen is al genoeg om niet een eeuwigheid in de hel door te brengen, om op z'n minst een kans te hebben om uit de hel te geraken na een tijdje branden voor je zondes.quote:Stel ik laat net die ene zitten die hij zo belangrijk vind - de wegen (en prioriteiten) van God zijn immers ondoorgrondelijk - dan is alles voor niets geweest en brand ik mogelijk alsnog eeuwig in de hel.
Daarom moet je ook niet je fatwa's op lucht baseren, maar op overtuigende bewijzen afkomstig uit de islamitische geschriften. Je intentie is wat telt voor God, fouten maken is menselijk.quote:Of een fatwa gaan afkondigen... uberhaupt het woord van God gaan interpreteren en daarna nog gaan uitleggen aan anderen. Tussen iedere communicatie bestaat per definitie ruis. Alstublieft, ik hoop maar dat ik het PERFECT uitleg, anders heb ik een mens doen dwalen van Gods pad.
In de Koran staat dat het universum aan het "expanden" is. In die tijd had je niet eens wetenschappers die dit beweerden.quote:Wat de 8e eeuwse geleerden die dit opschreven niet wisten, is dat het universum GIGANTISCH is.
In de Koran wordt er dan ook gesproken over mensen en jinns.quote:De kans op ander leven is 200%.
Kan, maar ze kunnen ook net als mensen ongelovig zijn.quote:Die moeten ook Moslim zijn
“Everything in the heavens and on Earth glorifies Allah.”quote:Even met hun tentakel over een steen wrijven om God te danken voordat ze een alienprooi opeten?
Zo'n gigantisch universum om Zijn macht te tonen, zoals Hij heeft aangegeven dat er allerlei verschillende tekens (signs) zijn om te aanschouwen voor diegenen die in Hem geloven. Aan jou de keuze of je in Hem wilt geloven of niet.quote:Heeft God dan zo'n gigantisch universum geschapen alleen voor wat mensjes op aarde?
Er is maar een versie van de Arabische Koran, wereldwijd.quote:Nee dank je. Laat eerst de gelovigen maar eens tot één versie komen.
Medicijn tegen aids ontwikkelen en daklozen helpen kun je ook naast je religie doen. Luister, ik begrijp het als je soms even minder tijd hebt om te praktiseren om wat voor reden dan ook, maar je hebt geen excuus om op z'n minst het geloof in Hem niet te erkennen door een geloofsbelijdenis af te leggen.quote:Tot die tijd is er teveel risico dat ik net de verkeerde variant aanhang. Dan heb ik mijn leven verklooid met nutteloze activiteiten terwijl ik ook nuttige dingen had kunnen doen. Misschien wel een medicijn tegen Aids ontwikkelen? Daklozen helpen?
Zeven miljard mensen, die zo netjes mogelijk willen leven volgens hun eigen definitie van wat netjes is, en vervolgens elkaars hersenen inslaan. Heel fijn voor je als je ook zonder religie zo netjes mogelijk kunt leven in het wereldse leven, maar daar heb je helemaal niks aan in het Hiernamaals, je eigen definitie en regels.quote:Tot die tijd leef ik mijn eigen leven, zo netjes mogelijk. Zonder te stelen en te doden, met respect voor mijn medemens en dier.
Jouw hersenspinsels, je schetst een beeld van God in jouw hoofd (zonder ook maar de bron te raadplegen) en gaat er vervolgens in geloven. Dit is niet de juiste instelling.quote:En ik neem aan dat God zo groot is, dat als hij bestaat, hij zal inzien dat hem danken maar een onzinnige activiteit is vergeleken met het goeds dat ik heb gedaan.
Staar je niet blind op gebeden.. God aanbidden kun je op heel veel andere manieren.quote:Hij zal dan mijn hartelijke dank ontvangen en hij zal voelen dat die dank even sterk is als alle gebeden die ik op aarde had kunnen doen bij elkaar opgeteld.
Ik sluit dan maar af met een paar mooie eindverzen van hoofdstuk 18, zoals je kunt lezen worden een paar simpele basisregels uitgelegd waar je je aan moet houden om succesvol te kunnen zijn in dit leven en het Hiernamaals (je moet je hieraan houden om je goede daden in dit leven ook mee te laten tellen in het Hiernamaals, anders is heb je er niks aan in het Hiernamaals).quote:Of hij zegt: "ja jammer, je hebt varken gegeten, honden geaaid en je enkele poging tot bidden was zeer matig en niet naar Mekka gericht. Brand in de hel."
Alleen zijn er helaas talloze discipelen die er elk hun eigen draai aan geven - hetzelfde probleem als met andere religieuze geschriften..quote:Op dinsdag 8 april 2014 03:22 schreef Charismatisch het volgende:
* knip *
Er is maar een versie van de Arabische Koran, wereldwijd.
* knip *
Er zijn wel 49 landen waarin moslims de meerderheid van de bevolking uitmaken en van al die landen is er zelfs niet ook maar één waar er geen grote problemen zijn met dan wel de democratie, de veiligheid, de vrijheid, de welvaart of een combinatie van al die zaken. De islam is om de een of andere reden die ik nooit zal begrijpen een vrijbrief voor veel mensen geworden om andere mensen te vermoorden door jezelf op te blazen (om vervolgens beloond te worden met duizend maagden door Allah), om vrouwen hun rechten niet te gunnen, om andere mensen op zeer barbaarse wijze ter dood te brengen (o.a. steniging) en andere barbaarse facetten van het shariarecht uit te voeren, om anderen te haten op basis van afkomst, geslacht, religie of seksualiteit, om zich als land niet te ontwikkelen, om mensen niet vrij te laten om zich te ontplooien zoals zij dat willen etc. etc.quote:Op maandag 7 april 2014 22:13 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
- Heb je een bron of roep je maar wat?
- Welke staat wordt momenteel geregeerd door de Koran en is een hell on earth?
Je zal (hopelijk) nooit iemand horen beweren dat er niet meer aanleidingen kunnen zijn dan enkel een wijdverspreide islam in een land die tot een failed state leiden; er zijn er talloze.quote:- Er zijn maar heel weinig moslims in Zimbabwe, wat is de reden dat het daar zo slecht gaat nu je de islam niet meer de schuld kunt geven?
Maar wel in de medegelovigenquote:
Dat kan ook niet anders. Er zit geen betekenis in tekst, die betekenis maak je.quote:Op dinsdag 8 april 2014 03:29 schreef Nemephis het volgende:
Ik pik er maar eentje uit:
[..]
Alleen zijn er helaas talloze discipelen die er elk hun eigen draai aan geven - hetzelfde probleem als met andere religieuze geschriften..
Inderdaad. Een boek zelf zal nooit dwang uitoefenen. Het sociale gebeuren wat het boek tot stand brengt echter wel, met name als het boek zogenaamd de enige waarheid in bezit heeft en niet geloven tot straffen leidt. Religieuze boeken zetten per definitie aan tot discriminatie, ook al staan de woorden niet letterlijk in de tekst. Religieuze boeken zijn wat dat betreft de boeken die het meeste onderscheid aan brengen tussen mensen, in een zeer zwart-wit dichotomie. Het is goed of slecht. Impliceren altijd een waardeoordeel. Respect voor andersdenkenden is uitgesloten vanuit een conservatieve houding.quote:Op dinsdag 8 april 2014 08:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Maar wel in de medegelovigen
Mag jij eens zeggen wat er in de Koran aangemoedigd wordt, onderling aansporen tot het goede of dwingen tot een bepaalde pad, welke denk jij dat het is, voor zover je de Koran hebt gelezen?quote:Op dinsdag 8 april 2014 08:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Maar wel in de medegelovigen
Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture - [fight] until they give the jizyah willingly while they are humbled.quote:Op dinsdag 8 april 2014 10:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mag jij eens zeggen wat er in de Koran aangemoedigd wordt, onderling aansporen tot het goede of dwingen tot een bepaalde pad, welke denk jij dat het is, voor zover je de Koran hebt gelezen?
Er lopen wat dingen door elkaar, ik reageerde op DTA's 'medegelovigen' reactie, dus onderling, als ik het goed begrijp heb jij het over omgang en gedrag tot niet-moslims, correct?quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:33 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture - [fight] until they give the jizyah willingly while they are humbled.
The Jews say, "Ezra is the son of Allah "; and the Christians say, "The Messiah is the son of Allah ." That is their statement from their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved [before them]. May Allah destroy them; how are they deluded?
9:31
to top
9:31
Sahih International
They have taken their scholars and monks as lords besides Allah , and [also] the Messiah, the son of Mary. And they were not commanded except to worship one God; there is no deity except Him. Exalted is He above whatever they associate with Him.
9:32
to top
9:32
Sahih International
They want to extinguish the light of Allah with their mouths, but Allah refuses except to perfect His light, although the disbelievers dislike it.
33 It is He who has sent His Messenger with guidance and the religion of truth to manifest it over all religion, although they who associate others with Allah dislike it.
http://quran.com/9/
31 En hen was niks opgedragen behalve één ding, om de ene god te aanbidden. Er is geen andere god naast hem.
Foute vertaling waarschijnlijk. Arabisch is dan ook een zeer complexe taal waarin deluded ook gelijkwaardig kan zijn en destroy ook belonen. Lastig.
Er zal vast wel weer een zeer geschikte uitleg zijn om het woord 'fight' eigenlijk te vertalen met 'love' en alle andere zaken in een geschikte context te plaatsen, namelijk die van een vredelievende. En waarschijnlijk wordt er met ''de joden en de christenen'' eigenlijk alleen bedoeld: ''de 5 joden en 2 christenen die in het jaar 602 in een klein dorpje naast Mekka leefden en waar dit enkel en alleen voor bedoeld is.''
Het grappige is vaak ( generalisatie ) wel dat voor elke ( mogelijke ) wanklank in de koran bijzonder veel soorten excuses zijn om het goed te maken. Terwijl als je het om zou draaien en in een atheïstisch manifest zou zetten:'' en de Moslims zeggen: 'allah bestaat' maar ze imiteren de gelovigen voor hen alleen maar en moge de wetenschap hen vernietigen'' dan is er hoogstwaarschijnlijk niet zoveel ruimte voor uitleg omtrent context, metaforen en verzachtende omstandigheden. Just saying...
Ik las het in eerste instantie verkeerd inderdaad! Maar als een geloof niet bepaald positief is over de niet gelovigen dan heeft dat ook zijn weerslag op de groep die wel gelooft. De ongelovigen bedreigen is indirect ook de gelovigen bedreigen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er lopen wat dingen door elkaar, ik reageerde op DTA's 'medegelovigen' reactie, dus onderling, als ik het goed begrijp heb jij het over omgang en gedrag tot niet-moslims, correct?
Moet zo werken, dus zal proberen vanavond of morgen er inhoudelijk op te reageren, maar dan weet ik alvast waar ik concreet op moet reageren. Is het 'het goedpraten' waar je op uit bent in het licht van mijn eerdere reactie of?
Dat zegt ie toch niet? Hij zegt dat (conservatief) geloof leidt tot groeperingen die anderen niet accepteren. En daar ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 8 april 2014 10:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mag jij eens zeggen wat er in de Koran aangemoedigd wordt, onderling aansporen tot het goede of dwingen tot een bepaalde pad, welke denk jij dat het is, voor zover je de Koran hebt gelezen?
quote:Inderdaad. Een boek zelf zal nooit dwang uitoefenen. Het sociale gebeuren wat het boek tot stand brengt echter wel, met name als het boek zogenaamd de enige waarheid in bezit heeft en niet geloven tot straffen leidt. Religieuze boeken zetten per definitie aan tot discriminatie, ook al staan de woorden niet letterlijk in de tekst. Religieuze boeken zijn wat dat betreft de boeken die het meeste onderscheid aan brengen tussen mensen, in een zeer zwart-wit dichotomie. Het is goed of slecht. Impliceren altijd een waardeoordeel. Respect voor andersdenkenden is uitgesloten vanuit een conservatieve houding.
Het heeft geen invulling nodig, de vraag was retorisch, maar: ik zou hem een mierenneuker vinden.quote:Op dinsdag 8 april 2014 03:22 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
"Wat ben ik een arrogante sukkel geweest? Please, God, stuur mij terug naar het aardse leven en dan zal ik het wel goed doen!"
Ja sorry, maar zeg dan meteen wat je bedoelt, hoef ik het niet meer voor je in te vullen.
Ongetwijfeld, want als God zo groot is zoals de verhalen ons vertellen dan zal ik daar angstig kruipen en smeken om vergiffenis. Maar de vraag blijft waarom hij ons zo'n groot brein geeft en tegelijk zo'n imperfecte wereld schept waarin wij met ons brein kunnen beredeneren dat er inconsistentie in zijn verhaal is. En met ons brein zijn wij in staat tot een bepaalde moraliteit, die hij nog promote ook in zijn boek, maar die moraal (die hijzelf geschapen heeft) klopt weer niet als het over zijn eisen gaat. Want dan is opeens bidden in de juiste richting belangrijker dan goed doen voor je medemens.quote:[..]
Volg mijn advies en lees 15% binnen 15 minuten.
[..]
Denk het niet, het lachen zal je vergaan tegen die tijd.. je zult veels te angstig zijn om God uit te kunnen lachen. Je lachspieren zullen niet meewerken, nee ze zullen tegen jou getuigen.
'Bewijzen' en 'baseren op bestaande regels'. Ik zou weleens een onafhankelijk onderzoek willen zien naar die 'bewijzen'. Aangezien fatwa's niet altijd door alle Moslims geaccepteerd worden zijn die bewijzen per definitie niet keihard. Ook 'baseren op bestaande regels' geeft al zoveel vrijheid... het zijn MENSEN die tekst van MENSEN interpreteren. Zij maken een fatwa en communiceren die aan andere MENSEN. Dus eerst kan er een probleem zijn met het juist interpreteren van de tekst. Daarna kan er een probleem zijn met de uitleg van de fatwa, en daarna kan er een probleem zijn met het begrip van de ontvanger.quote:[..]
Volgens mij begrijp je niet wat een fatwa is en hoe het werkt. Moslims zijn helemaal niet verplicht om zo'n fatwa te volgen. Daarnaast moet de moefti zijn fatwa baseren op bestaande regels en met bewijzen komen om moslims te kunnen overtuigen om zijn fatwa serieus te nemen en te volgen.
De meeste bezwaren die ik heb gaan over het concept religie en het concept God en zijn overdraagbaar naar alle andere religies. Dus daarom zie ik geen grote noodzaak het boek te lezen.quote:[..]
Als je de Koran niet eens wilt lezen, dan zul je het ook nooit weten en baseer je je kennis misschien op hearsay.
Als ik een religie zou bedenken* zou één van de problemen zijn: wat nou als mensen geen zin en tijd hebben? Wat nou als mensen al een paar keer de fout in gegaan zijn. We willen toch dat ze weer terugkeren naar de religie zodat ze weer goed gaan leven... we zeggen gewoon dat je niet altijd alles perfect hoeft te doen, en dat als je dwaalt dat je altijd terug kan keren. Doe je dat niet dan brand je in de hel, evenredig met je aantal zonden. Dan is er altijd die godsvrees waardoor ze hopelijk vroeg of laat terug keren.quote:[..]
Een paar simpele basisregels volgen is al genoeg om niet een eeuwigheid in de hel door te brengen, om op z'n minst een kans te hebben om uit de hel te geraken na een tijdje branden voor je zondes.
'Overtuigende bewijzen'. Die zijn er bijna niet wanneer het om religie gaat. Met vrienden hebben we eens op een dronken avond alles onderuit gehaald. Niets is zeker. Je eigen bestaan niet, niet die van de lucht, van het universum, iedere wetenschappelijke theorie kan je met vergezochte scenario's onderuit halen. Als je jezelf al niet eens kunt 'bewijzen', en religie of een God al helemaal niet, dan is het gewoon niet mogelijk dat er met hele overtuigende bewijzen een fatwa wordt opgesteld. Ja wel, als je het niet zo nauwkeurig neemt met bewijzen en iemands woord veel zwaarder laat wegen omdat hij een zogenaamde religieuze status heeft.quote:[..]
Daarom moet je ook niet je fatwa's op lucht baseren, maar op overtuigende bewijzen afkomstig uit de islamitische geschriften. Je intentie is wat telt voor God, fouten maken is menselijk.
Heb weleens een beetje die wetenschappelijke beweringen uit de Koran bekeken en commentaren erop gelezen. Ik zou overtuigd zijn als ze zeiden: de aarde staat 150 miljoen kilometer van de zon. Het eerste sterrenstelsel is proxima centauri op 6 lichtjaar van de aarde. Het licht reist met 300.000km/s dus dat is zo en zo ver. Oh en de zon is een gasbol van helium, in de kern van de zon is het zo en zoveel miljoen graden. Dat zijn wetenschappelijke feiten die ze destijds NOOIT konden weten en die we nu kunnen controleren. Maar zulke dingen staan er niet in. Er staan wat wetenschappelijke dingen in die:quote:[..]
In de Koran staat dat het universum aan het "expanden" is. In die tijd had je niet eens wetenschappers die dit beweerden.
En met jinns kunnen we er dus weer op los interpreteren. Invullen tot het klopt. Het lijkt eigenlijk wel een horoscoop die op iedereen van toepassing is: "vandaag zal je weer tegen een probleem aanlopen waar je langer mee loopt. Gelukkig krijg je een positief gevoel en er zal iets in de familiesfeer gebeuren."quote:[..]
In de Koran wordt er dan ook gesproken over mensen en jinns.
Als je een volkswagen koopt zie je plotseling overal volkswagens. Waarom komt hij nooit eens met een ondubbelzinnig wonder, zoals hij dat vroeger wel deed? En zo'n gigantisch universum... om zijn macht te tonen. Het slaat gewoon nergens op, het is een soort ad hoc redenering. Veel logischer zou zijn dat hij op aarde af en toe zijn macht zou tonen: een week lang de aarde verlichten en op de hemel zijn machtigste spreuken tonen of ten gehore brengen, bijvoorbeeld.quote:[..]
Kan, maar ze kunnen ook net als mensen ongelovig zijn.
[..]
“Everything in the heavens and on Earth glorifies Allah.”
Ieder op zijn/haar eigen manier.
[..]
Zo'n gigantisch universum om Zijn macht te tonen, zoals Hij heeft aangegeven dat er allerlei verschillende tekens (signs) zijn om te aanschouwen voor diegenen die in Hem geloven. Aan jou de keuze of je in Hem wilt geloven of niet.
Soms even minder tijd...? wat is er belangrijker in deze wereld dan God? Zodra ik ga beslissen dat ik het praktiseren even op een laag pitje zet, dan maak ik een afweging. 1) door filosofisch na te denken weet je dat je eigen afwegingen niet perfect en zeker niet objectief zijn. 2) het moet wel heel zwaar wegen wil ik opeens durven te beslissen dat de regels van God nu even wat minder belangrijk zijn. En waar ligt de grens? Mijn moeder naar een ziekenhuis brengen, gaat voor. Het volgende level in Candycrush spelen, gaat niet voor. Daartussen zit een glijdende schaal en ik weet niet waar ik de grens zou moeten leggen. Dat durf ik ook niet, want daarmee ga ik op de stoel van God zitten. (religieuzen lijken daar overigens geen enkel probleem mee te hebben, want die schijnen exact te weten wat God wil?)quote:[..]
[..]
Medicijn tegen aids ontwikkelen en daklozen helpen kun je ook naast je religie doen. Luister, ik begrijp het als je soms even minder tijd hebt om te praktiseren om wat voor reden dan ook, maar je hebt geen excuus om op z'n minst het geloof in Hem niet te erkennen door een geloofsbelijdenis af te leggen.
Kijk! Hier beginnen wij hetzelfde te denken: wie bepaalt wat 'netjes' is? Dat is subjectief en je kan nooit zeker weten of jouw interpretatie van 'netjes' de juiste is. Maar vertaal dit dan eens naar religie en naar mensen die met 'bewijzen' fatwa's gaan afkondigen, of naar de interpretatie van de vele verschillende gelovigen van het heilige boek. Hoe weten zij zo zeker dat hun interpretatie de juiste is?quote:[..]
Zeven miljard mensen, die zo netjes mogelijk willen leven volgens hun eigen definitie van wat netjes is, en vervolgens elkaars hersenen inslaan. Heel fijn voor je als je ook zonder religie zo netjes mogelijk kunt leven in het wereldse leven, maar daar heb je helemaal niks aan in het Hiernamaals, je eigen definitie en regels.
Dan doe ik dat graag op mijn eigen manier, bijvoorbeeld door af en toe me te verwonderen over de natuur en het universum. Na te denken over leven en dood en het prachtig te vinden dat ik (voor zover ik dat zeker kan weten) een levend wezen ben dat een liefdevolle connectie heeft met andere levende wezens zoals mijn kat, vriendin, ouders, vrienden.quote:[..]
Jouw hersenspinsels, je schetst een beeld van God in jouw hoofd (zonder ook maar de bron te raadplegen) en gaat er vervolgens in geloven. Dit is niet de juiste instelling.
[..]
Staar je niet blind op gebeden.. God aanbidden kun je op heel veel andere manieren.
Dit is dus typisch: mijn daden zijn waardeloos omdat ik geen waarde hecht aan de verzen... aids opgelost, daklozen gehuisvest. Leuk en aardig, maar je had het boek moeten lezen en waarde moeten hechten aan de verzen, dommie! Maak nu plaats voor deze ex-crimineel die wel het boek heeft gelezen en waarde aan de verzen hechtte. Ok, hij heeft 60 van de 70 jaar gedwaald, maar op een dag ging hij goed leven, volgens mijn boek. En hij vereerde mij en de verzen en hij deed geen criminele dingen meer - topgozer.quote:[..]
Ik sluit dan maar af met een paar mooie eindverzen van hoofdstuk 18, zoals je kunt lezen worden een paar simpele basisregels uitgelegd waar je je aan moet houden om succesvol te kunnen zijn in dit leven en het Hiernamaals (je moet je hieraan houden om je goede daden in dit leven ook mee te laten tellen in het Hiernamaals, anders is heb je er niks aan in het Hiernamaals).
Hoofdstuk 18/103-110
Say, [O Muhammad], "Shall we [believers] inform you of the greatest losers as to [their] deeds? [They are] those whose effort is lost in worldly life, while they think that they are doing well in work." Those are the ones who disbelieve in the verses of their Lord and in [their] meeting Him, so their deeds have become worthless; and We will not assign to them on the Day of Resurrection any importance. That is their recompense - Hell - for what they denied and [because] they took My signs and My messengers in ridicule. Indeed, those who have believed and done righteous deeds - they will have the Gardens of Paradise as a lodging, Wherein they abide eternally. They will not desire from it any transfer. Say, "If the sea were ink for [writing] the words of my Lord, the sea would be exhausted before the words of my Lord were exhausted, even if We brought the like of it as a supplement." Say, "I am only a man like you, to whom has been revealed that your god is one God. So whoever would hope for the meeting with his Lord - let him do righteous work and not associate in the worship of his Lord anyone."
Jammer dat je voortdurend in de verdediging bent met :quote:Op maandag 7 april 2014 23:57 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Wat zijn we weer gevat.
[..]
Vervang de islam met de VS of Israël en dan klopt het ook.
Zeg je dat met je vinger waarschuwend in de lucht?quote:Op dinsdag 8 april 2014 03:22 schreef Charismatisch het volgende:
Denk het niet, het lachen zal je vergaan tegen die tijd.. je zult veels te angstig zijn om God uit te kunnen lachen. Je lachspieren zullen niet meewerken, nee ze zullen tegen jou getuigen.
Ik vind het vooral triest dat dit soort chantage praktijken nodig zijn om mensen te bekeren.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zeg je dat met je vinger waarschuwend in de lucht?![]()
heerlijk dat dreigen altijd.... Is ook erg effectief. ()
Nog even drie recente voorbeelden erbij halen: in Pakistan wordt een stel nu tot de doodstraf veroordeeld omdat ze schijnbaar die heilige profeet hadden beledigd in een sms, in Saudi-Arabië maakt een nieuwe wet terroristen van atheïsten en zal het niet (goed genoeg) geloven in die islam reden genoeg zijn om gestraft te worden, in Afghanistan willen ze nu het stenigen weer invoeren. Ga zo maar door.quote:Op dinsdag 8 april 2014 03:35 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Er zijn wel 49 landen waarin moslims de meerderheid van de bevolking uitmaken en van al die landen is er zelfs niet ook maar één waar er geen grote problemen zijn met dan wel de democratie, de veiligheid, de vrijheid, de welvaart of een combinatie van al die zaken. De islam is om de een of andere reden die ik nooit zal begrijpen een vrijbrief voor veel mensen geworden om andere mensen te vermoorden door jezelf op te blazen (om vervolgens beloond te worden met duizend maagden door Allah), om vrouwen hun rechten niet te gunnen, om andere mensen op zeer barbaarse wijze ter dood te brengen (o.a. steniging) en andere barbaarse facetten van het shariarecht uit te voeren, om anderen te haten op basis van afkomst, geslacht, religie of seksualiteit, om zich als land niet te ontwikkelen, om mensen niet vrij te laten om zich te ontplooien zoals zij dat willen etc. etc.
Ik wil het niet per definitie allemaal aan de islam wijten, wellicht begrijpen al die moslims hun eigen islam gewoon niet zo goed, maar je kunt er moeilijk omheen dat het gros van van de landen met een moslim meerderheid in vele opzichten failed states zijn.
Ik focus nu een beetje op de negatieve zaken, er zullen ook heus een hoop positieve zaken zijn. Maar de negatieve zaken hebben een dermate grote invloed in islamitische landen waardoor die landen zich onder het juk van de islam maar niet weten te ontwikkelen tot moderne staten. Dit komt mijns inziens doordat de islam veel mensen voortbrengt die nooit zullen accepteren dat er vrijheid in hun land is; vrijheid betekent immers ook dat er vrijheid is om niet strikt de regels van de islam na te leven en voor deze groep mensen binnen de islam (het zal ongetwijfeld een minderheid zijn) betekent dat dat die ongelovigen de dood verdienen en dat ze altijd met geweld tegen een vrije staat zullen strijden.
Ik zie in de hedendaagse islam sterk terug wat het christendom ooit was in de middeleeuwen. Destijds was het christendom zo alom vertegenwoordigd in Europa, dat er 500 jaar stilstand was. Uiteindelijk hebben de Europeanen zich vrijgevochten van de juk van het christendom en is er een veel liberalere interpretatie van het christendom voor teruggekomen, die de Europese staten na al die eeuwen eindelijk weer deed groeien in vele opzichten. Momenteel is het de islam die op exact dezelfde wijze ervoor zorgt dat er in de meeste landen waar zij wijd verspreid is geen ruimte is voor ontwikkeling. Ik heb goede hoop dat de geschiedenis zich herhaalt en dat ook de huidige moslimlanden hier zich ooit van zullen vrijvechten en dat er dan plaats komt voor een liberalere interpretatie van de islam, maar hoe lang dat nog op zich laat wachten is onvoorspelbaar.
[..]
Je zal (hopelijk) nooit iemand horen beweren dat er niet meer aanleidingen kunnen zijn dan enkel een wijdverspreide islam in een land die tot een failed state leiden; er zijn er talloze.
Turkije leek ooit het tegendeel te gaan bewijzen, maar valt nu ook enorm terug. Graag neem ik dan dit moment om Tunesië te prijzen; momenteel hét goede voorbeeld van vooruitgang in de moslimwereld en ik hoop dat zij stapje voor stapje zullen gaan laten zien dat het ook anders kan.
p.s. Als ik je reacties lees neem ik aan dat je zelf moslim bent en ik kan me voorstellen dat je dan aanstoot neemt aan dit soort posts. Neem het alsjeblieft niet persoonlijk want ik wil jou of andere moslims niet beledigen, de islam brengt ook genoeg goeds voort en ik ga ervan uit dat alle moslims schitterende mensen zijn. Alleen ben ik er sterk van overtuigd dat de islam veel kenmerken heeft die ervoor zorgen dat ze een hoop mensen wereldwijd op een verkeerde manier beïnvloeden wat zich in veel landen uit in de vorm van stilstand of zelfs achteruitgang voor de bevolking in termen van veiligheid, vrijheid, democratie en welvaart. Ik zie in de wereldwijde ontwikkelingen ook nergens bewijs voor het tegendeel, terwijl ik me nadrukkelijk altijd open probeer te stellen voor andere meningen/mogelijkheden.
In naam van Allah inderdaad :/ Allah verkondigde zijn verhaal aan de profeet. Die vertelde het aan MENSEN (ruis bij het verzenden, ruis bij het ontvangen). Deze mensen schreven het op in het boek. Taal is beperkt, dus zoals zij het in hun hoofd hadden staat het nooit exact in het boek. Daarna lazen MENSEN het boek en legden het uit aan anderen. Ruis bij het lezen, de tekst wordt verwoord (ruis) en de ontvangers proberen het zo goed mogelijk te begrijpen (ruis).quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:38 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Nog even drie recente voorbeelden erbij halen: in Pakistan wordt een stel nu tot de doodstraf veroordeeld omdat ze schijnbaar die heilige profeet hadden beledigd in een sms, in Saudi-Arabië maakt een nieuwe wet terroristen van atheïsten en zal het niet (goed genoeg) geloven in die islam reden genoeg zijn om gestraft te worden, in Afghanistan willen ze nu het stenigen weer invoeren. Ga zo maar door.
In wat voor wereld leven die mensen? Zoals ze daar mensen vaak behandelen, behandelen wij onze beesten nog niet eens. Verschrikkelijk, en altijd maar weer andere levens kapot maken in de naam van Allah.
De koran is net een spoorboekje je kunt er alle kanten mee op, alleen zie ik de treinen allemaal de verkeerde kant oprijden. Het ligt dus niet aan de Koran maar aan de lezers, net als de bijbel.quote:Op dinsdag 8 april 2014 10:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zou het niet meer eens met je kunnen zijn, alleen kunnen we dan bijvoorbeeld wel zeggen wanneer een trein de verkeerde kant op rijdt, dat dat niet de bedoeling is, gaat dat voor de moslims niet op of?quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:31 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De koran is net een spoorboekje je kunt er alle kanten mee op, alleen zie ik de treinen allemaal de verkeerde kant oprijden. Het ligt dus niet aan de Koran maar aan de lezers, net als de bijbel.
Sommige mensen pakken per ongeluk de verkeerde trein omdat ze bijvoorbeeld niet kunnen lezen of denken dat die trein een betere bestemming heeft. Echter neem ik die mensen dat niet kwalijk. Net zo goed dat ik de treinmaatschappij dat niet kwalijk neem. Het zijn vooral de bedriegers die zich voordoen als conducteurs die dit veroorzaken.quote:Op dinsdag 8 april 2014 22:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zou het niet meer eens met je kunnen zijn, alleen kunnen we dan bijvoorbeeld wel zeggen wanneer een trein de verkeerde kant op rijdt, dat dat niet de bedoeling is, gaat dat voor de moslims niet op of?
Ongelovigen bedreigen lijkt me nogal een gewaagde stelling, vooral als je verzen aanhaalt over de de Joden en Christen, je kunt zeggen wat je wilt, maar als er een consensus is in de Islam en de Koran is dat een Jood / Christen - mensen van het Boek niet tot de groep ongelovigen behoren in het algemeen, wel zijn er specifieke aanduidingen en daden volgens de Koran waarbij Joden en Christenen de leer van de Torah en Bijbel - monotheisme - hebben overtreden door kinderen aan god toe te schrijven, maar in het algemeen worden beiden niet aangeduid als ongelovigen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik las het in eerste instantie verkeerd inderdaad! Maar als een geloof niet bepaald positief is over de niet gelovigen dan heeft dat ook zijn weerslag op de groep die wel gelooft. De ongelovigen bedreigen is indirect ook de gelovigen bedreigen.
Maar doe rustig aan
Mja, helaas is het van horen zeggen, vooral in de moslimwereld waar analfabetisme wijdverspreid is en in veel landen men zelfs niet Arabisch spreekt, denk alleen helaas wel dat de discussie zich altijd in de extremen laat plaatsvinden, dus of altijd mensen die radicale sentimenten goedpraten, of mensen die compleet hun oog voor sluiten en zeggen dat er geen religieus element aan te post komt, omdat ze zelf pacifisten zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2014 22:16 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Sommige mensen pakken per ongeluk de verkeerde trein omdat ze bijvoorbeeld niet kunnen lezen of denken dat die trein een betere bestemming heeft. Echter neem ik die mensen dat niet kwalijk. Net zo goed dat ik de treinmaatschappij dat niet kwalijk neem. Het zijn vooral de bedriegers die zich voordoen als conducteurs die dit veroorzaken.
Vind het iets te gemakkelijk om de lezers dan maar de schuld te geven, terwijl (de onduidelijkheid van en de aanwezigheid van opruiende teksten in) het boek zelf natuurlijk de enige fundamentele oorzaak is van 'al die treinen die de verkeerde kant op rijden'.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:31 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De koran is net een spoorboekje je kunt er alle kanten mee op, alleen zie ik de treinen allemaal de verkeerde kant oprijden. Het ligt dus niet aan de Koran maar aan de lezers, net als de bijbel.
Ik zie erg weinig mensen zich nog beroepen op de bijbel als ze geweld plegen, ik zie heel veel mensen zich nog steeds beroepen op de koran als ze geweld plegen. Het slijt wel met de eeuwen denk ik. Maar het ligt aan de mensen, niet aan de boeken.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:54 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Vind het iets te gemakkelijk om de lezers dan maar de schuld te geven, terwijl (de onduidelijkheid van en de aanwezigheid van opruiende teksten in) het boek zelf natuurlijk de enige fundamentele oorzaak is van 'al die treinen die de verkeerde kant op rijden'.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een ongelovige doodde met een willekeurig boek van Hemingway in de hand. Op basis van de koran gebeurt dat wel, omdat er nou eenmaal teksten instaan die daar ruimte voor laten. Jij kunt wel zeggen dat er moslims zijn die het verkeerd interpreteren, maar zij vinden op hun beurt dat jij het verkeerd interpreteert. Ik durf niet aan om stellig te beweren dat jij de koran beter begrijpt dan al die fundamentalisten en om die reden vind ik het volkomen vanzelfsprekend dat het boek het probleem veroorzaakt. Zonder dat boek was dat probleem van interpretatie (dat niet zou bestaan als het boek meer duidelijkheid verschafte over dat het bijvoorbeeld niet nodig is om elkaar te doden) er helemaal niet.quote:Op woensdag 9 april 2014 07:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik zie erg weinig mensen zich nog beroepen op de bijbel als ze geweld plegen, ik zie heel veel mensen zich nog steeds beroepen op de koran als ze geweld plegen. Het slijt wel met de eeuwen denk ik. Maar het ligt aan de mensen, niet aan de boeken.
We hebben niet allemaal een glazen bol waarmee we alle uithoeken van de wereld kunnen zien.quote:Op woensdag 9 april 2014 07:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik zie erg weinig mensen zich nog beroepen op de bijbel als ze geweld plegen, ik zie heel veel mensen zich nog steeds beroepen op de koran als ze geweld plegen. Het slijt wel met de eeuwen denk ik. Maar het ligt aan de mensen, niet aan de boeken.
Verschillende interpretaties zul je altijd houden. Hoe vager de formulering in het boek, hoe groter de mogelijkheid om verschillende betekenissen te kunnen maken. Dit is natuurlijk bij religieuze boeken vanzelfsprekend. Je kunt dan ook niet spreken van een eenduidige betekenis. Iedereen die de Koran (of Bijbel) leest zal zijn eigen betekenis creëren. Dat er één Islam of Christendom (nog afgezien van de verschillende stromingen) is is dan ook totale nonsens.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:54 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Vind het iets te gemakkelijk om de lezers dan maar de schuld te geven, terwijl (de onduidelijkheid van en de aanwezigheid van opruiende teksten in) het boek zelf natuurlijk de enige fundamentele oorzaak is van 'al die treinen die de verkeerde kant op rijden'.
Ik schreef al, het slijt met de jaren, vroeger werden met de Bijbel in de hand ook hele volksstammen uitgeroeid: Karel de Grote bijvoorbeeld tegen de Saksen.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:37 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een ongelovige doodde met een willekeurig boek van Hemingway in de hand. Op basis van de koran gebeurt dat wel, omdat er nou eenmaal teksten instaan die daar ruimte voor laten. Jij kunt wel zeggen dat er moslims zijn die het verkeerd interpreteren, maar zij vinden op hun beurt dat jij het verkeerd interpreteert. Ik durf niet aan om stellig te beweren dat jij de koran beter begrijpt dan al die fundamentalisten en om die reden vind ik het volkomen vanzelfsprekend dat het boek het probleem veroorzaakt. Zonder dat boek was dat probleem van interpretatie (dat niet zou bestaan als het boek meer duidelijkheid verschafte over dat het bijvoorbeeld niet nodig is om elkaar te doden) er helemaal niet.
Ook met een spoorboekje kun je alle kanten op, maar is er slechts 1 juiste richting.quote:Op woensdag 9 april 2014 17:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Verschillende interpretaties zul je altijd houden. Hoe vager de formulering in het boek, hoe groter de mogelijkheid om verschillende betekenissen te kunnen maken. Dit is natuurlijk bij religieuze boeken vanzelfsprekend. Je kunt dan ook niet spreken van een eenduidige betekenis. Iedereen die de Koran (of Bijbel) leest zal zijn eigen betekenis creëren. Dat er één Islam of Christendom (nog afgezien van de verschillende stromingen) is is dan ook totale nonsens.
Het probleem ligt naar mijn mening in de claim dat het De Waarheid in pacht heeft. Daarbij komt dat religieuze boeken een duidelijk zwart-wit situatie schetsen van goed en kwaad en dit koppelen aan het gelovig zijn of niet. Een gelovige met een conservatieve houding zal dus per definitie geen werkelijke respect hebben voor andersgelovigen.
De vergelijking met het spoorboekje raakt kant noch wal. Een spoorboekje is in bezit van een vrij objectieve formulering, voor zover dat in taal mogelijk is.
Snap ik. Ik doelde meer op: je hebt de moslims en dan de rest. En de rest valt vast te onderscheiden in Joden en Christenen ( die zitten er flink naast ) en ongelovigen ( die zitten er helemaal naast ). Er wordt een heel sterk wij/zij gevoel gecreëerd.quote:maar als er een consensus is in de Islam en de Koran is dat een Jood / Christen - mensen van het Boek niet tot de groep ongelovigen behoren in het algemeen, wel zijn er specifieke aanduidingen en daden volgens de Koran waarbij Joden en Christenen de leer van de Torah en Bijbel - monotheisme - hebben overtreden door kinderen aan god toe te schrijven, maar in het algemeen worden beiden niet aangeduid als ongelovigen.
.quote:Dat klopt natuurlijk niet, evenmin wanneer je bekijkt dat er in de Islam, wanneer er Kerken en Synagoges worden verwoest je daar fysiek tegen moet verzetten en zelfs beschermen
Dat ligt er maar helemaal aan. Als de moslims zelf die context al niet mee (willen) krijgen, hoe relevant is deze dan nog? Even heel flauw: hoe kan het dat ''nijntje gaat naar de speeltuin'' blijkbaar geen ruimte laat tot interpretatie en het meest vredelievende boek van de meest vergevende en nobele god nou net weer wel?quote:Wat betreft de Koranverzen, wat ik nooit heb begrepen is, met name surat Taubah, staat bekend als een Soerah gevuld met krijgswetten in hele specifieke omstandigheden en gerichte groepen, het begint zelfs zonder de gebruikelijke 'in de naam van God, de Barmhartige de Genadevolle', maar de vers begint niet met vers 29, 30 of 31, vanwaar dan een mening vormen wanneer we daarmee beginnen?
Per slot van rekening gaat de hele Soerah over strijden, onder welke omstandigheden en voorwaarden, welke gevallen je in acht moet nemen, wie je groepen zijn, waar ze aan schuldig moeten zijn etc. Telt dat uberhaupt wel mee in het geheel of beginnen we met vers 29?
No worries.quote:Op zondag 13 april 2014 13:32 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Late reactie, sorry ben druk geweest.
Je hebt in de Koran moslims, joden, christenen, polytheisten, atheisten, hypocrieten, onwetenden, vuuraanbidders, monotheisten. Over de OT in de Koran heb je mensen van het boek, joden en 'kinderen van Israel'.quote:Snap ik. Ik doelde meer op: je hebt de moslims en dan de rest. En de rest valt vast te onderscheiden in Joden en Christenen ( die zitten er flink naast ) en ongelovigen ( die zitten er helemaal naast ). Er wordt een heel sterk wij/zij gevoel gecreëerd.
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dit een wat aparte redenering, maar een marginaal groep moslimjongeren in Nederland zal nog nooit gedate hebben of omgang met het andere geslacht wat in de Koran niet gewenst is, desalniettemin zal niemand verleid zijn om te zeggen dat de Koran een lijst van regels heeft wat betreft seksualiteit en kuisheid, waar een overgroot deel van de Nederlandse moslimjongeren zich hier niet aan houden.quote:Als dat moet, waarom doet dan ( bijna ) niemand dat? En wat voor gevolgen heeft dat dan?
quote:40: 38. Voorwaar, Allah verdedigt de gelovigen. Voorzeker, Allah heeft niemand lief die oneerlijk, ondankbaar is.
39. Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan.
40. Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." - En indien Allah sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin dikwijls de naam van Allah wordt herdacht, afgebroken zijn. Allah zal ongetwijfeld degene ondersteunen die Hem helpt - Allah is inderdaad Sterk, Almachtig.
Als ik een 19e eeuwse blanke supremacist zou zijn in de 19e eeuw, die in een wereld leeft waar jagen op Negers een sport is, kan ik 'speeltuin' binnen mijn eigen referentiekader in een totaal ander daglicht stellen dan wat jij en in het algemeen doorgaans wordt verstaan onder 'speeltuin'. Binnen een discussie over de Islam heb ik geen boodschap aan moslims die de contextuele achtergronden naast zich neerleggen, tenzij je het natuurlijk over moslims wilt hebben en niet de Islam?quote:Dat ligt er maar helemaal aan. Als de moslims zelf die context al niet mee (willen) krijgen, hoe relevant is deze dan nog? Even heel flauw: hoe kan het dat ''nijntje gaat naar de speeltuin'' blijkbaar geen ruimte laat tot interpretatie en het meest vredelievende boek van de meest vergevende en nobele god nou net weer wel?
Dan zou ik Soerah 9 toch eens goed inhoudelijk gaan lezen, want het staat vol met uitzonderingen, ontheffingen en gerichte uitspraken voor een groep, voorval en geschiedenis al in het begin:quote:Ok, hoofdstuk 9 is heel specifiek ( ik zie het er niet bij staan als disclaimer maar goed ). En volgende de research die ik gedaan heb was de oorlog uit soerah 9 begonnen door Mohammed.
Hoezo begonnen door Mohammed? Vrijwel alle Islamitische bronnen hebben het er over dat Mohammeds ambassadeur was gedood voorafgaande aan de oorlog, zelfs in moderne tijden is dit een oorlogsverklaring.quote:1. Dit is de verklaring van ontheffing door Allah en zijn boodschapper tegenover degenen der afgodendienaren met wie gij een verdrag hebt gesloten.
2. Gaat daarom in het land rond voor vier maanden en weet, dat gij Allah niet kunt ontsnappen en dat Allah de ongelovigen zal vernederen.
3. En dit is een verklaring van Allah en Zijn boodschapper aan de mensen op de dag van de grote bedevaart, dat Allah alsmede Zijn boodschapper niets uitstaande hebben met de afgodendienaren. Als gij daarom berouw toont zal het beter voor u zijn, maar indien gij u afwendt, weet dan, dat gij Allah niet kunt ontsnappen. En geeft tijding van een pijnlijke straf aan de ongelovigen.
4. Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand tegen u hebben geholpen. Vervult daarom aan dezen het verbond tot hun bepaalde termijn. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.
5. Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
6. En als één der afgodendienaren u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming dat hij het woord van Allah moge horen; voer hem dan naar de plaats, waar hij veilig is. Dit is omdat zij een volk zijn dat niet weet.
7. Hoe kan er een verbond bestaan voor de afgodendienaren met Allah en Zijn boodschapper, met uitzondering van hen, met wie gij in de heilige Moskee een verbond hebt gesloten? Zolang zij daarom getrouw jegens u zijn, weest getrouw jegens hen. Voorzeker, Allah heeft de godvruchtigen lief.
Hoe kom je er in godsnaam bij? Dat stukje in Fatiha is een smeekbede gericht aan Allah wat door moslims gedaan moet worden om op het rechte pad geleid te worden en niet de woede van Allah over zich heen te krijgen, iaw: Ook een moslim kan dwalen en de woede van God over zich heen krijgen, moslims zijn hier geen uitzondering. Biddende moslims reciteren dit minimaal zo een 17x per dag. Of ben jij van mening dat binnen de Islam, moslims niet kunnen afdwalen en de toorn van Allah over zich heen kunnen krijgen?quote:Maar dan gaan we toch naar een ander hoofdstuk?
Hoofdstuk 1:
1:7 The path of those upon whom You have bestowed favor, not of those who have evoked [Your] anger or of those who are astray.
Wij tegen zij. En allah is boos op degene die hem niet volgen. Ook heel specifiek?
en de verzen er na lichten toe over wat voor ongelovigen het hier gaat, i.e. hypocrieten:quote:4. And who believe in the Revelation sent to thee, and sent before thy time, and (in their hearts) have the assurance of the Hereafter.
Nou vind ik het prima dat jij eventueel geneigd bent om het op te nemen voor hypocrieten en oppertunisten, maar laten we wel ongelovigen los houden van deze groep.quote:8. Of the people there are some who say: "We believe in Allah and the Last Day;" but they do not (really) believe.
9. Fain would they deceive Allah and those who believe, but they only deceive themselves, and realise (it) not!
10. In their hearts is a disease; and Allah has increased their disease: And grievous is the penalty they (incur), because they are false (to themselves).
11. When it is said to them: "Make not mischief on the earth," they say: "Why, we only Want to make peace!"
12. Of a surety, they are the ones who make mischief, but they realise (it) not.
13. When it is said to them: "Believe as the others believe:" They say: "Shall we believe as the fools believe?" Nay, of a surety they are the fools, but they do not know.
14. When they meet those who believe, they say: "We believe;" but when they are alone with their evil ones, they say: "We are really with you: We (were) only jesting."
15. Allah will throw back their mockery on them, and give them rope in their trespasses; so they will wander like blind ones (To and fro).
Dat staat er niet, de Surah stelt dat het hebben van kinderen of rijkdommen geen toegevoegde waarde hebben:quote:Hoofdstuk 3:10
Sahih International
Indeed, those who disbelieve - never will their wealth or their children avail them against Allah at all. And it is they who are fuel for the Fire.
Dutch
Den ongeloovigen zal echter vermogen noch kinderen bij God hebben. Zij zullen tot voedsel van het vuur verstrekken.
quote:003.010
YUSUFALI: Those who reject Faith,- neither their possessions nor their (numerous) progeny will avail them aught against Allah: They are themselves but fuel for the Fire.
PICKTHAL: (On that Day) neither the riches nor the progeny of those who disbelieve will aught avail them with Allah. They will be fuel for Fire.
SHAKIR: (As for) those who disbelieve, surely neither their wealth nor their children shall avail them in the least against Allah, and these it is who are the fuel of the fire.
quote:Bonusvers uit hoofdstuk 3:(12) Say to those who disbelieve, "You will be overcome and gathered together to Hell, and wretched is the resting place."
Dutch
Zeg tot de ongeloovigen: Gij zult overwonnen en in de hel verstooten worden, en een onzalig verblijf hebben.
Waarom ga je compleet voorbij aan vers 11, waar er een referentie en vergelijking met de Farao wordt gemaakt?quote:Gaat ook over een select groepje? Context?
quote:11: [Theirs is] like the custom of the people of Pharaoh and those before them. They denied Our signs, so Allah seized them for their sins. And Allah is severe in penalty.
quote:Jalalyn : Their way is, as the way, as the habit, of Pharaoh’s folk, and the, communities of people before them, such as ‘Ād and Thamūd, who denied Our signs; God seized them, He destroyed them, for their sins (this statement explains the previous one); God is severe in retribution.
quote:Ibn Kathir:
(Like the Da'b of the people of Fira`wn.) Ad-Dahhak said that Ibn `Abbas said that the Ayah means, "Like the behavior of the people of Fir`awn.'' This is the same Tafsir of `Ikrimah, Mujahid, Abu Malik, Ad-Dahhak, and others. Other scholars said that the Ayah means, "Like the practice, conduct, likeness of the people of Fir`awn.'' These meanings are all plausible, for the Da'b means practice, behavior, tradition and habit. The Ayah indicates that the disbelievers will not benefit from their wealth or offspring. Rather, they will perish and be punished. This is the same end the people of Fir`awn and the previous nations met, those who rejected the Messengers, the Ayat, and proofs of Allah that they were sent with.
Welke conclusies hebben we zojuist hiermee genomen dan? Dat alle ongelovigen volgens de Koran atheisten zijn of dat de verzen in de Koran ineens op mysterieuze wijze 'alle' erbij toegevoegd heeft gekregen in de vers?quote:Stel je voor de grap nog eens voor dat een atheïst oproept: ''Alle atheïsten: zeg tegen de Islamieten: jullie zullen worden overwonnen en jullie zullen branden in de hel.'' Eens kijken hoeveel gevoel voor nuance de moslims dan op kunnen brengen.![]()
Lol, ten eerste is dit denk een aantal leefregels waaronder velen, moslim of niet een handtekening onder zouden kunnen zetten, met her en daar een bezwaar over verdeling van erfenis percentages en culturele elementen, wanneer Allah een punt zet achter die specifieke regels heeft zegt hij alvorens jouw geciteerde vers komt:quote:Hoofdstuk 4:14 ( regels over huwelijk en erfenis en omgang met weeskinderen en dan nog even dit:
And whoever disobeys Allah and His Messenger and transgresses His limits - He will put him into the Fire to abide eternally therein, and he will have a humiliating punishment.
Maar hij die God en zijne gezanten ongehoorzaam is en zijne bevelen overtreedt, zal in het vuur der hel komen. Hij zal daarin eeuwig verblijven en eene schandelijke straf ondergaan
Vers 13 slaat op de voorgaande regels en het gehoorzamen daarvan, vers 14 slaat op het niet gehoorzamen daarvan. Iets wat niet nadrukkelijk naar voren komt wanneer je enkel vers 14 citeert, waarbij het overkomt als iets totaal anders.quote:13: These are the limits [set by] Allah , and whoever obeys Allah and His Messenger will be admitted by Him to gardens [in Paradise] under which rivers flow, abiding eternally therein; and that is the great attainment.
4:14
Sahih International
And whoever disobeys Allah and His Messenger and transgresses His limits - He will put him into the Fire to abide eternally therein, and he will have a humiliating punishment.
Klopt, de verzen hebben helemaal niets met oorlog of specifiek groepen te maken, maar met rechten van vrouwen, wezen en erfenisrecht etc. Laten we het dan zo bekijken, in de verzen staat niet als voorwaarde dat je gelovig moet zijn, maar als je je aan deze regels houdt zal Allah je blijkbaar in het paradijs laten betreden. En als je als (niet)moslim blijkbaar uit bent op onrechtvaardigheid en mishandeling van het recht van wezen, dan heb ik geen goed woord voor / over je.quote:Whoever, dat is ook tijdens een bepaalde oorlog in de vroege Middeleeuwen? Nope. Wederom iedereen.
Nuance? Context?
quote:Dutch
Indien gij in het land ten oorlog trekt, zal het geene misdaad zijn, indien gij uwe gebeden nalaat, zoo gij vreest, dat de ongeloovigen u mochten aantasten; want de ongeloovigen zijn uwe openlijke vijanden.
Wat een nuance en wat een liefde! Alle verzen daaromheen zijn trouwens de moeite waard.
Ibn Kathir.quote:(if you fear that the disbelievers may put you in trial (attack you)), refers to the typical type of fear prevalent when this Ayah was revealed. In the beginning of Islam, and after the Hijrah, Muslims used to experience fear during most of their travels. Rather, they restricted their movements to large or short military expeditions. During that era, most areas were areas of combatant enemies of Islam and its people. But when the prevalent circumstances cease, or a new situation is prevalent, decrees of this nature may not be understood
Sorr hoor, maar je slaat bewust of onbewust verzen voorbij, begint ergens midden in een Surah en durft het dan te hebben over bekend zijn met de Koran en vragen naar context? Waar heb je het in godsnaam over?quote:Maar waarschijnlijk slaan de eerste zeven hoofdstukken alleen op zeer specifieke gevallen. Het is maar goed dat een groot deel van de moslims in Nederland totaal niet bekend is met de Koran, anders zou hun houding waarschijnlijk een stuk minder vriendelijk zijn. Een gevalletje van 'de gelovigen zijn goddelijker dan het geloof'.
En de 19e, 20e eeuwse grootste massamoordenaren waren blank en atheistisch, je punt is?quote:Op zondag 13 april 2014 18:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De grootste slavenjager in de negentiende eeuw was de moslim en neger Tippo Tip
[ afbeelding ]
Dat de islam bewezen geen vredelievende religie is. Immers gesticht door een warlord die het geweld niet verafschuwde.quote:Op zondag 13 april 2014 19:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En de 19e, 20e eeuwse grootste massamoordenaren waren blank en atheistisch, je punt is?
quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:04 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Achterlijk zandbakgeloof uit de 7e eeuwGoed punt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.slotje
De Islam zie ik als onnodig en negatief voor de wereld.
Bewezen nog wel, aan de hand van je Tippu? Dan zou ik per direct maar stoppen een atheist te zijn als ik jou was.quote:Op zondag 13 april 2014 19:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat de islam bewezen geen vredelievende religie is. Immers gesticht door een warlord die het geweld niet verafschuwde.
Fok jou.quote:Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Goed punt.
De Islam zie ik als onnodig en negatief voor de wereld.
Ware nog wel, poeh, poeh, wat een eer.quote:Op zondag 13 april 2014 20:44 schreef ATON het volgende:
[..]
En toen kwam de ware moslim uit de kast.
Het is dan ook geen redenering maar een vraag. Jij noemt een regel en wij weten allebei dat die regel (indien deze bestaat) ontelbaar vaak overtreden wordt. Dan ben ik benieuwd naar het eventuele gevolg daarvan, aangezien je zelf zegt dat het zo zou moeten. Meer niet.quote:Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dit een wat aparte redenering
Dat de rest onder te verdelen valt in verschillende categorieën doet niet af aan de stelling dat de Koran duidelijk aangeeft dat het de moslims zijn die in veel opzichten superieur zijn aan al die groepen.quote:Je hebt de moslims en dan de rest' is in de Koran heel wat genuanceerder dan jij doet voorkomen gelukkig.
Klopt, om niet op het pad op te gaan van de goeden en niet van de slechten. Daarin wordt dus duidelijk een onderscheid gemaakt. En het gevolg van die keuze wordt ook al duidelijk aangegeven namelijk dat degenen op het verkeerde pad de woede van allah zich op de hals halen.quote:Hoe kom je er in godsnaam bij? Dat stukje in Fatiha is een smeekbede gericht aan Allah wat door moslims gedaan moet worden om op het rechte pad geleid te worden en niet de woede van Allah over zich heen te krijgen
Dat komt erna inderdaad pas. Het hoofdstuk begint met: dit boek is voor hen die x geloven ( en beloond worden! ) en hen die y geloven ( en beloning! ) en hen die z geloven.quote:Nou vind ik het prima dat jij eventueel geneigd bent om het op te nemen voor hypocrieten en oppertunisten, maar laten we wel ongelovigen los houden van deze groep.
Omdat het, zoals je zelf al zegt, enkel een vergelijking IS. Het is NET ALS de farao doet. Nou mooi, verder voegt dat niks toe buiten een illustratie van iemand die de ''tekenen negeert'.quote:Waarom ga je compleet voorbij aan vers 11, waar er een referentie en vergelijking met de Farao wordt gemaakt?
Dat is precies wat ik bedoelde. Iets anders wilde ik daar ook niet mee aangeven. Ik ga me niet aan al die regels houden dus ik ben in overtreding. Helaas geen paradijs voor mij maar wel de eeuwige hel ( beloning waarschuwing ).quote:Vers 13 slaat op de voorgaande regels en het gehoorzamen daarvan, vers 14 slaat op het niet gehoorzamen daarvan. Iets wat niet nadrukkelijk naar voren komt wanneer je enkel vers 14 citeert, waarbij het overkomt als iets totaal anders.
Hetzelfde als met seks, diefstal, alcohol, van een overtreding tot zondaar, de Synagoge wordt in de Koran in een zin met moskee en kerk genoemd als een plek waar de naam en eenheid van Allah wordt geeerd, ik denk dat de gevolgen dan zeker wel streng zullen zijn, voor zover er een hiernamaals bestaat en Allah tot een oordeel daarin komt.quote:Het is dan ook geen redenering maar een vraag. Jij noemt een regel en wij weten allebei dat die regel (indien deze bestaat) ontelbaar vaak overtreden wordt. Dan ben ik benieuwd naar het eventuele gevolg daarvan, aangezien je zelf zegt dat het zo zou moeten. Meer niet.
Wat is de moslim dan, zij die zich heeft onderworpen aan de wil van Allah? Of diegene die is opgegroeid met de leer van Mohammed, per slot van rekening hoef je geen Mohammed-volger te zijn om een moslim te zijn. Hier vallen generaties, Joden, Christenen en noem maar op wat niet-nader gedefinieerd is ook onder. Als een onwetende wordt gedwongen tot ongeloof of er simpelweg niets aan kon doen vanuit beperkingen, denk je dan dat een zondige moslim superieur is aan hem, hmm?quote:Dat de rest onder te verdelen valt in verschillende categorieën doet niet af aan de stelling dat de Koran duidelijk aangeeft dat het de moslims zijn die in veel opzichten superieur zijn aan al die groepen.
Logisch inderdaad. sterker nog, ik kan geen opvoeding / opleiding / samenleving vinden waarin dat niet het wordt gepromoot en onderscheid in wordt gemaakt tussen het -arbitrair- goede en slechte waar in je wordt beloond of straf krijgt.quote:Klopt, om niet op het pad op te gaan van de goeden en niet van de slechten. Daarin wordt dus duidelijk een onderscheid gemaakt. En het gevolg van die keuze wordt ook al duidelijk aangegeven namelijk dat degenen op het verkeerde pad de woede van allah zich op de hals halen.
Het gaat er om dat er continue gepromoot wordt om Allah te volgen en daar allerlei beloningen aan hangen en aan een andere weg enkel nadelen kleven. Dat is telkens de gedachte. Die is ook logisch verder, maar tegelijk moeilijk te ontkennen als je telkens hetzelfde patroon van ''beloning beloven- waarschuwen - herhaal'' tegenkomt.
En dit is dan ook precies de reden waarom ik zou zeggen, sla er eens een exegese op na, het idee dat ongeloof een bewuste daad is en slaat op het opzettelijk verbergen en verdraaien van de waarheid is een algemene consensus in de moslimwereld en Koran:quote:Dat komt erna inderdaad pas. Het hoofdstuk begint met: dit boek is voor hen die x geloven ( en beloond worden! ) en hen die y geloven ( en beloning! ) en hen die z geloven.
En dan 5 is de conclusie van die verzen waarin gezegd wordt: nou, al die mensen, ZIJ....
Those are upon [right] guidance from their Lord, and it is those who are the successful.
Dutch
Zij alleen zullen door hunnen Heer worden geleid; zij alleen zullen welzalig zijn.
http://tanzil.net/#trans/en.sahih/2:1
Dan 6 en 7 is een sneer richting ongelovigen. Wel een aparte want allah zorgt er zelf voor dat ze ongelovig zijn en niemand kan ze helpen maar ze krijgen toch een straf ( beloning-waarschuwing patroontje ).
Indeed, those who disbelieve - it is all the same for them whether you warn them or do not warn them - they will not believe.
Dutch
Den boozen is het gelijk, of gij hun de waarheid verkondigt of niet.
quote:As for the disbelievers, the likes of Abū Jahl, Abū Lahab and such; alike it is for them whether you have warned them or have not warned them, they do not believe, as God knows very well, so do not hope that they will believe (read a-andhartahum pronouncing both hamzas, or by not pronouncing the second, making it an alif instead, and inserting an alif between the one not pronounced and the other one, or leaving [this insertion]; al-indhār [‘warning’] is to give knowledge of something, and simultaneously instil an element of fear).
quote:(As for the disbelievers, whether thou warn them ….) [2:6]. Said al-Dahhak: “This was revealed about Abu Jahl and six people from amongst his household”. Al-Kalbi said: “this refers to the Jews”.
Ibn Abbasquote:2:7
Sahih International
Allah has set a seal upon their hearts and upon their hearing, and over their vision is a veil. And for them is a great punishment.
Dutch
God heeft hunne harten en ooren verzegeld, hunne oogen geblinddoekt en eene verschrikkelijke straf wacht hen.
De redenen tot openbaring van deze verzen en de achtergronden hebben het allemaal over een groep waarbij het gekoppeld ging om marteling in Mekka door polytheisten en gericht op specifieke mensen die schuldig waren hierbij.quote:(Allah hath sealed their hearts), stamped their hearts, (and their hearing, and on their eyes there is a covering), on their eyes there is a shield (and theirs will be an awful doom) an awful torment in the Hereafter. This refers in particular to the Jews Ka'b Ibn al-Ashraf, Huyayy Ibn Akhtab and Judayy Ibn Akhtab. It is also said that it refers to the idolaters of Mecca 'Utbah [Ibn Rabi'ah], Shaybah [Ibn Rabi'ah] and al-Walid [Ibn al-Mughirah].
Dan gaat het ook sowieso niet over atheisten he? Gezien een almachtige entiteit zoals Allah daar wel op de hoogte van zou moeten zijn, dat atheisten daar niet van uitgaan? Voor hypocrieten heb ik sowieso geen goed woord, voor atheisten kijk ik naar de eigenschappen, sommigen zijn verschrikkelijk, terwijl anderen de menig gelovige weer wat kunnen leren, dezen allemaal opsommen onder 'ongelovigen' zoals je in een vorige post deed, is natuurlijk wel wat apart.quote:En dan wordt vanaf 8 weer een andere categorie aangesneden..And of the people are some who say....etc. En dat gaat dan over de hypocrieten. Ik kan wel lezen hoor. Want 9 zegt dat die mensen Allah om de tuin denken te leiden. Maar een atheïst zal dat sowieso nooit denken omdat deze niet uitgaat van het bestaan van Allah. Zoals vers 6 en 7 ook al aangeven.
Dat kinderen en rijkdommen geen benefits of hulp zal zijn acht ik toch wel even wat anders dan:quote:Nota bene uit je eigen stukje: The Ayah indicates that the disbelievers will not benefit from their wealth or offspring. Rather, they will perish and be punished.
Hun rijkdom zal hen niet helpen nee, waarom niet? Omdat dat hen ( mij ) niet kan beschermen tegen de hel die hen te wachten staat. Helder toch? Wij / zij. Beloning / straf.
quote:Sahih International
Indeed, those who disbelieve - never will their wealth or their children avail them against Allah at all. And it is they who are fuel for the Fire.
Dutch
Den ongeloovigen zal echter vermogen noch kinderen bij God hebben. Zij zullen tot voedsel van het vuur verstrekken.
Jij denkt dat de Farao langs komt in de Koran om een naam te noemen van iemand die de tekenen negeert of iemand die een onderdrukkende leider is die zijn grenzen te ver gaat?quote:Omdat het, zoals je zelf al zegt, enkel een vergelijking IS. Het is NET ALS de farao doet. Nou mooi, verder voegt dat niks toe buiten een illustratie van iemand die de ''tekenen negeert'.
Aan welke regels ga je je niet houden? Waarschijnlijk stelt je geweten al dat je sowieso wel aan die regels houdt en dat ze vanuit een humanistisch perspectief al redelijk binnen een norm te verplaatsen zijn. Tenzij je natuurlijk uit bent op iets specifieks. Maar goed je voorkeur voor de eeuwige hel, daar zal ik je niet op aanspreken. Dat er een beloning, straf, kwestie is in de Koran en in de Islam dat was nooit een geheim, snap dan ook niet waarom je er op steeds terugkomt, gezien dat niet uitgedaagd is, de tweedeling daarin valt nogal wel mee, gezien moslim en niet-moslim zich daar beiden aan kunnen schuldig maken en daarop gewaarschuwd willen worden, daarop stellen dat er tweedeling is, is proberen om een kunstmatige tweedeling te beoordelen, wanneer er een Allah bestaat en hij de schepper en eind autoriteit is over alle mensen.quote:Dat is precies wat ik bedoelde. Iets anders wilde ik daar ook niet mee aangeven. Ik ga me niet aan al die regels houden dus ik ben in overtreding. Helaas geen paradijs voor mij maar wel de eeuwige hel ( beloning waarschuwing ).
Er staat wel meer op die pagina, onder meer:quote:Ohja, dat van hoofdstuk 9 heb je wel gelijk in hoor, dat het over een bepaalde setting ging. Wel had ik gelezen dat het over deze slag zou gaan en op wiki stond dit:
The Battle of Tabouk (also called the Battle of Tabuk) was a military expedition, which, according to Muslim biographies, was initiated by the Prophet Muhammad in October 630.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tabouk
Zo ook:quote:According to Ar-Rahīq al-Makhtum, a modern Islamic hagiography of Muhammad written by the Indian Muslim author Safi-ur-Rahman Mubarakpuri, the reason for war against the Byzantine Empire, was that one of Muhammad's ambassadors was killed by Sharhabeel bin ‘Amr Al-Ghassani (the governor of Al-Balqa). This immediately led to the Battle of Mutah. But Mubarakpuri also claims that event was one of the reasons of the Battle of Tabouk also. Mubarakpuri further mentions that the emperor of the Byzantine Empire, Heraclius was preparing a force to demolish the growing Muslim power in the region.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mutah#Backgroundquote:The Treaty of Hudaybiyah initiated a truce between the Muslim forces in Medina and the Qurayshite forces in control of Mecca. Badhan, the Sassanid governor of Yemen, had converted to Islam and many of the southern Arabian tribes also joined the rising power in Medina.[11] Muhammad was therefore free to focus on the Arab tribes in the Bilad al-Sham to the North.
Muslim historians say that the immediate impetus for a military march north was the mistreatment of emissaries. Muhammad is said to have sent emissaries to the nomadic Banu Sulaym and Dhat al Talh tribes of the north (tribes under the protection of the Byzantines). The emissaries were killed.[11] The expedition sent for revenge was the largest Muslim army raised yet against a non-Meccan confederate force and would be the first to confront the Byzantines.[11] According to F. Buhl, another possible reason "seems to have been that he wished to bring the Arabs living there under his control.
Waarom draag je zelf geen hoofddoek dan? Het is niet alleen voor moslima's.quote:Op zondag 13 april 2014 19:55 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik vind de Islam een heel erg mooi geloof. Ik ben zelf katholiek, maar heb ontzettend veel respect voor moslims. Je kan zien dat de liefde voor God zó ontzettend groot is. Ze bidden meerdere keren per dag, sommigen staan er zelfs midden in de nacht voor op. En wat ik super mooi vind is dat de vrouwen een hoofddoek dragen... Ik weet niet waarom maar die hoofddoek heeft zo iets mysterieus, oprecht héél erg mooi.
Weet ik... geen idee eigenlijk. ik denk dat je daar meer zo'n arabisch uiterlijk voor moet hebben, met van die lange mooie bambi-wimpers.quote:Op zondag 13 april 2014 22:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom draag je zelf geen hoofddoek dan? Het is niet alleen voor moslima's.
Het zijn precies dit soort stukjes waardoor ik altijd weer het typischequote:Op zondag 13 april 2014 22:22 schreef Triggershot het volgende:
En dit is dan ook precies de reden waarom ik zou zeggen, sla er eens een exegese op na, het idee dat ongeloof een bewuste daad is en slaat op het opzettelijk verbergen en verdraaien van de waarheid is een algemene consensus in de moslimwereld en Koran:
(As for the disbelievers) who remain firm in their disbelief, (whether thou warn them), instil fear into them by means of the Qur'an, (or thou warm them not) or you do not instil fear into them, (it is all one for them; they believe not), they do not want to believe. It is also said that they will not believe as it is in Allah's knowledge.
Oke dan.quote:Op zondag 13 april 2014 23:48 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het zijn precies dit soort stukjes waardoor ik altijd weer het typischegevoel krijg bij van die boekgelovigen. Die mensen die dat opschreven, het schoolvoorbeeld van warrig denken.
Nee bewezen aan de hand van Mohammed vzmh, die in zijn levensonderhoud voorzag door karavanen te beroven. Goed voorbeeld doet goed volgen.quote:Op zondag 13 april 2014 20:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bewezen nog wel, aan de hand van je Tippu? Dan zou ik per direct maar stoppen een atheist te zijn als ik jou was.
Wat een onzin. Vroeger waren er ook Nederlandse vrouwen die een hoofddoekje droegen.quote:Op zondag 13 april 2014 22:33 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Weet ik... geen idee eigenlijk. ik denk dat je daar meer zo'n arabisch uiterlijk voor moet hebben, met van die lange mooie bambi-wimpers.
Ik heb gewoon een bolle hollandse kop, een hoofddoek zou er belachelijk uit zien...
Tja het zit je ook niet mee hè, nu is Pater Frans ook al vermoord in Syrië.quote:
Ik heb me voorgenomen om niet meer te reageren op idiote reacties, dus in die zin zit het wel mee.quote:Op maandag 14 april 2014 17:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Tja het zit je ook niet mee hè, nu is Pater Frans ook al vermoord in Syrië.
Ik vind ook dat mannen een hoofddoek moeten dragen. Ook de prachtige haren van mannen kunnen vrouwen verleiden!quote:Op zondag 13 april 2014 22:30 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom draag je zelf geen hoofddoek dan? Het is niet alleen voor moslima's.
Nou, dan koop je er toch een?quote:Op maandag 14 april 2014 17:27 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik vind ook dat mannen een hoofddoek moeten dragen. Ook de prachtige haren van mannen kunnen vrouwen verleiden!
De moslimwereld is wel meer dan alleen een Afghanistan, Iran en Saudi Arabie he. Is een Marokko, Turkije, Egypte, Libanon, Pakistan, Tunesie, Libie, Algerije, Qatar, Dubai, waar vrouwen op televisie met liedjes alsof het een softporn voorspel is, minder moslimlanden?quote:Op maandag 14 april 2014 17:34 schreef Poolbal het volgende:
Ik denk niet dat haren de sleutel tot 'verleiden' zijn, maar naar wat ik heb begrepen is dat wel het geval in de Moslimwereld. En om daar de kuisheid te bevorderen lijkt het me beter dat de mannen ook daar een hoofddoek dragen. Of als je echt een goede Moslim wilt zijn een niqaab.
Boko Haram wil ook al niet meewerken om de vredelievende boodschap van de Islam te verspreiden. Het zit je niet mee deze week.quote:Op maandag 14 april 2014 17:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb me voorgenomen om niet meer te reageren op idiote reacties, dus in die zin zit het wel mee.
Wees gerust, Turkije is al op de goede weg onder Erdogan.quote:Op maandag 14 april 2014 17:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De moslimwereld is wel meer dan alleen een Afghanistan, Iran en Saudi Arabie he. Is een Marokko, Turkije, Egypte, Libanon, Pakistan, Tunesie, Libie, Algerije, Qatar, Dubai, waar vrouwen op televisie met liedjes alsof het een softporn voorspel is, minder moslimlanden?
Oh maar ik verkeer dagelijks onder moslims die onder het juk van de fundamentalistische haatzaaiers zitten.quote:Op maandag 14 april 2014 20:00 schreef Triggershot het volgende:
Zouden sommige mensen van nature niet capabel zijn om moslims en de Islam te scheiden, of is er alleen maar een richtingsverkeer dat wanneer het negatief is wordt gekoppeld aan het geloof en wanneer het goed / wenselijk is, vanzelfsprekend dient te zijn?
Als je naar het niveau komt, van velen hier weten te produceren a la, Mohammed was een berover, pedofiel, warlord, een samenraapsels van tientalle websites op internet zonder ook maar een fatsoenlijk boek over de Islam hebben gelezen, zonder dat het voorbij het niveau komt van 'kijk eens wat moslims 4565423325km verder op doen, poehoe, weer de Islam hoor!
Ga ik bijna pleiten voor een herverlichting van de atheist hiero.
PS: Laat niemand zich over mijn reactie, beledigd voelen, nou ja misschien wel iemand dan
Los van de algemene tendens is het wel een oprechte vraag.
Ik ben ook dagelijks omringd door allochtenen die meteen in een slachtoffer rol gaan kruipen, wanneer ze ergens niet worden aangenomen of ergens niet in slagen, dan wel ouders van autochtonen die liever niet hebben dat moslim(a)s over de vloer komen als vriend(innen), zelfs niet voor pedagogische doeleinden wanneer het gaat om het welzijn van het kind en een meisje een hoofddoek heeft, maar ik ga niet op grond van anekdotische beleving beargumenteren of beeldvormen, omdat het louter momentopnames en incidenten zijn. Zeker niet met een selectieve houding, waarbij er een verontwaardiging is over wat er 1500 jaar geleden is gebeurd of 3000km verder, wanneer je veilig achter je toetsenbord zit, in een totaal ander tijd en constructie. Per slot van rekening zou er ook een rare beeldvorming over christenen of blanken aangehaald kunnen worden als je maar genoeg zoekt.quote:Op dinsdag 15 april 2014 00:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Oh maar ik verkeer dagelijks onder moslims die onder het juk van de fundamentalistische haatzaaiers zitten.
Hele aardige mensen met wie ik nooit over het geloof praat, omdat zij het conflict niet opzoeken. Zij hebben de goede trein gepakt, maar worden door de haatzaaiers die zich beroepen op de koran geprest om omgang met ongelovigen ook haram te vinden.
zo.
"e:
Ik weiger om meer te treuren voor de dood van een moslim, dan een christen, je blijft met je poten van iemands leven en vrijheden af, wat iemands achtergrond ook is, maar tegelijkertijd andersom, wanneer andersom iemand iets doet wat erg is, is dat niet meer of minder representatief voor iemands achtergrond dan wanneer het om een moslim gaat. Zo ook de dood van Pater Frans door een moslim, of een jood / moslim door een christen / blanke / vulmaarin.quote:
De Islam is op dit moment de meest intolerante godsdienst. Het misselijke is dat elke niet-moslim (en ook anders-denkende-moslims) in principe als een tegenstander wordt beschouwd. Een mindere ook. Niet door elke moslim, maar wel door die moslims die het voor het zeggen hebben (haat-imams, ayatollahs). Met alle gevolgen van dien. En dit horen we dan ook dagelijks in het nieuws.quote:
Sjonge wat een lappen tekst. Zie bovenstaande reactie van mij. Islam is prima, maar val er anderen niet mee lastig. En dat gebeurt dus wel. Dagelijks.quote:Op dinsdag 8 april 2014 03:22 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
"Wat ben ik een arrogante sukkel geweest? Please, God, stuur mij terug naar het aardse leven en dan zal ik het wel goed doen!"
Ja sorry, maar zeg dan meteen wat je bedoelt, hoef ik het niet meer voor je in te vullen.
[..]
Volg mijn advies en lees 15% binnen 15 minuten.
[..]
[..]
Volgens mij begrijp je niet wat een fatwa is en hoe het werkt. Moslims zijn helemaal niet verplicht om zo'n fatwa te volgen. Daarnaast moet de moefti zijn fatwa baseren op bestaande regels en met bewijzen komen om moslims te kunnen overtuigen om zijn fatwa serieus te nemen en te volgen.
[..]
Als je de Koran niet eens wilt lezen, dan zul je het ook nooit weten en baseer je je kennis misschien op hearsay.
[..]
Een paar simpele basisregels volgen is al genoeg om niet een eeuwigheid in de hel door te brengen, om op z'n minst een kans te hebben om uit de hel te geraken na een tijdje branden voor je zondes.
[..]
Daarom moet je ook niet je fatwa's op lucht baseren, maar op overtuigende bewijzen afkomstig uit de islamitische geschriften. Je intentie is wat telt voor God, fouten maken is menselijk.
[..]
In de Koran staat dat het universum aan het "expanden" is. In die tijd had je niet eens wetenschappers die dit beweerden.
[..]
In de Koran wordt er dan ook gesproken over mensen en jinns.
[..]
Kan, maar ze kunnen ook net als mensen ongelovig zijn.
[..]
“Everything in the heavens and on Earth glorifies Allah.”
Ieder op zijn/haar eigen manier.
[..]
Zo'n gigantisch universum om Zijn macht te tonen, zoals Hij heeft aangegeven dat er allerlei verschillende tekens (signs) zijn om te aanschouwen voor diegenen die in Hem geloven. Aan jou de keuze of je in Hem wilt geloven of niet.
[..]
[..]
Medicijn tegen aids ontwikkelen en daklozen helpen kun je ook naast je religie doen. Luister, ik begrijp het als je soms even minder tijd hebt om te praktiseren om wat voor reden dan ook, maar je hebt geen excuus om op z'n minst het geloof in Hem niet te erkennen door een geloofsbelijdenis af te leggen.
[..]
Zeven miljard mensen, die zo netjes mogelijk willen leven volgens hun eigen definitie van wat netjes is, en vervolgens elkaars hersenen inslaan. Heel fijn voor je als je ook zonder religie zo netjes mogelijk kunt leven in het wereldse leven, maar daar heb je helemaal niks aan in het Hiernamaals, je eigen definitie en regels.
[..]
Jouw hersenspinsels, je schetst een beeld van God in jouw hoofd (zonder ook maar de bron te raadplegen) en gaat er vervolgens in geloven. Dit is niet de juiste instelling.
[..]
Staar je niet blind op gebeden.. God aanbidden kun je op heel veel andere manieren.
[..]
Ik sluit dan maar af met een paar mooie eindverzen van hoofdstuk 18, zoals je kunt lezen worden een paar simpele basisregels uitgelegd waar je je aan moet houden om succesvol te kunnen zijn in dit leven en het Hiernamaals (je moet je hieraan houden om je goede daden in dit leven ook mee te laten tellen in het Hiernamaals, anders is heb je er niks aan in het Hiernamaals).
Hoofdstuk 18/103-110
Say, [O Muhammad], "Shall we [believers] inform you of the greatest losers as to [their] deeds? [They are] those whose effort is lost in worldly life, while they think that they are doing well in work." Those are the ones who disbelieve in the verses of their Lord and in [their] meeting Him, so their deeds have become worthless; and We will not assign to them on the Day of Resurrection any importance. That is their recompense - Hell - for what they denied and [because] they took My signs and My messengers in ridicule. Indeed, those who have believed and done righteous deeds - they will have the Gardens of Paradise as a lodging, Wherein they abide eternally. They will not desire from it any transfer. Say, "If the sea were ink for [writing] the words of my Lord, the sea would be exhausted before the words of my Lord were exhausted, even if We brought the like of it as a supplement." Say, "I am only a man like you, to whom has been revealed that your god is one God. So whoever would hope for the meeting with his Lord - let him do righteous work and not associate in the worship of his Lord anyone."
Inderdaad: Was islam maar zo onzichtbaar en vredelievend als boeddhisme. Want wie herkent er nu een boeddhist op straat?quote:Op dinsdag 15 april 2014 11:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sjonge wat een lappen tekst. Zie bovenstaande reactie van mij. Islam is prima, maar val er anderen niet mee lastig. En dat gebeurt dus wel. Dagelijks.
Vreselijk..
Nou, je ziet in Myanmar anders weinig terug van de onzichtbare vredelievende Boedhist.quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad: Was islam maar zo onzichtbaar en vredelievend als boeddhisme. Want wie herkent er nu een boeddhist op straat?
"wat kan mij interesseren wat hier 7000 km vandaan gebeurt"quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nou, je ziet in Myanmar anders weinig terug van de onzichtbare vredelievende Boedhist.
In een hypothetisch geval, waarin het je wel zou interesseren, zou je dat dan ook koppelen aan de het geloof, in dit gevoel Boeddhisme, vraag ik mij af?quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"wat kan mij interesseren wat hier 7000 km vandaan gebeurt"
En nu in het Nederlands?quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In een hypothetisch geval, waarin het je wel zou interesseren, zou je dat dan ook koppelen aan de het geloof, in dit gevoel Boeddhisme, vraag ik mij af?
In een denkbeelding domein van redeneren, waarbij je wel in acht zou nemen wat Boedhisten 7000km verderop uitspoken, in zo een situatie, zou je dat wel koppelen aan de religieuze achtergronden van Boedhisten?quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
En nu in het Nederlands?
Whuutt, zoveel nuance !quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:06 schreef leeell het volgende:
Niet om te mierenneuken, maar wat te verstaan onder een ongelovige?quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:15 schreef theunderdog het volgende:
Hoe denken de moslims hier eigenlijk over ongelovige..
Komen deze mensen per definitie in de hell? En komt iemand die alcohol drinkt per definitie in de hell?
Want soms dan hoor ik dit wel. Maar zover ik weet is het toch altijd nog Allah/God die daar over gaat?
Een ander Hadith benadrukt het tegenovergestelde:quote:Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]
quote:Allah's Apostle said, "A prostitute was forgiven by Allah, because, passing by a panting dog near a well and seeing that the dog was about to die of thirst, she took off her shoe, and tying it with her head-cover she drew out some water for it. So, Allah forgave her because of that." (Sahih al-Bukhari, 4/538)
De Hadiths spreken niet over de achtergronden van de mensen in deze, maar over de daden die ze hebben verricht.quote:Allah's Apostle said, "While a man was walking he felt thirsty and went down a well and drank water from it. On coming out of it, he saw a dog panting and eating mud because of excessive thirst. The man said, 'This (dog) is suffering from the same problem as that of mine. So he (went down the well), filled his shoe with water, caught hold of it with his teeth and climbed up and watered the dog. Allah thanked him for his (good) deed and forgave him." The people asked, "O Allah's Apostle! Is there a reward for us in serving (the) animals?" He replied, "Yes, there is a reward for serving any animate."
Met berouw dient niet perse een christelijke concept van er af stappen, naar de kerk gaan en biechten mee verstaan worden, spijt van hebben, de daden heroverwegen, second thoughts in de Islam is al voldoende, het blijft inderdaad zoals je al in je eigen post al zei een punt waar uiteindelijk god over beslist.quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:29 schreef theunderdog het volgende:
Ik doel gewoon op ongelovige als atheïst.
Maar ik vind dat van dat berouw altijd zo "vaag". Wat nu als iemand helemaal geen tijd heeft gehad om berouw te tonen? iemand die bijvoorbeeld op jonge leeftijd (zeg 25) dood gaat en in zijn jonge leven veel is uitgegaan. Is er nog een plek voor hem in het paradijs? of mag hij/zij eeuwig branden?
Tja, ik weet heel goed dat de islam niet terreur, terrorisme en extremisme is. Ik geloof alleen gewoon niet in een God.quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Met berouw dient niet perse een christelijke concept van er af stappen, naar de kerk gaan en biechten mee verstaan worden, spijt van hebben, de daden heroverwegen, second thoughts in de Islam is al voldoende, het blijft inderdaad zoals je al in je eigen post al zei een punt waar uiteindelijk god over beslist.
Wat betreft atheisten, is er een opvattingen dat het ontkennen van Allah uiteindelijk tot de hel zal leiden, maar er zijn opvattingen en aanwijzingen in de Koran en onder moslimgeleerden dat onwetendheid, niet concreet de boodschap van de Islam meegekregen hebben, als geldige excusen worden geacht. Wat over het algemeen in de Koran wordt vertaald als 'ongelovig' is het woord 'Kafir'.
Een kafir is iemand die willens en wetens bewust de waarheid heeft verborgen en verdraait. Toen iemand heel concreet vroeg naar een voorbeeld over niet de boodschap van de Islam meegekregen te hebben, werd gezegd, als iemand over de Islam, alleen terreur, extremisme en verderf meekrijgt, hebben ze niet de islam gekend.
In de spirituele Islam staat het geloof in God centraal en is onmisbaar om uiteindelijk in het paradijs te komen inderdaad, maar belangrijk is ook waarom je niet in God en wat je argumenten daarvoor zijn. of deze houdbaar zijn, daar zal ik niet over beoordelen, misschien kom je er juist wel mee in het paradijs, geen idee.quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tja, ik weet heel goed dat de islam niet terreur, terrorisme en extremisme is. Ik geloof alleen gewoon niet in een God.
Als ik even deze reactie isoleer van het feit dat je geen moslim bent, maakt het eigenlijk niet uit of je wel of geen moslim bent, wanneer je niet kunt afstappen van bepaalde zaken die verboden zijn, gezien een moslim die er ook niet van afstapt net zo goed naar de hel kan gaan.quote:Daarbij, vind ik bepaalde dingen die de islam verbied te leuk/fijn (hoe je het ook wil noemen). Als ik je post dus mag geloven, kom ik wel in de hell.
Jup, natuurlijk, de Islam komt met een set van regels en wetten waaraan gehouden moet worden, hier niet aan deelnemen kan gevolgen hebben waar je niet bijster vrolijk van wordt als het echt waar is en het je feitelijk overkomt.quote:Kun je je voorstellen dat ik dit niet echt "vredelievend" vind klinken?
Ik wandel een beetje tussen hier en daar, ik denk dat een goddelijk entiteit te groot is om een monopolistische visie over te hebben onder een naam als de Islam, christendom of vul maar in, het zal je vast niet onopgemerkt gebleven zijn dat er geen sluitend antwoord is in mijn reacties en dat alles maar een beetje vaag blijft, dit, simpelweg omdat ik op zulke vragen alleen maar vanuit een perspectief kan antwoorden wat terug te vinden is in boeken, persoonlijk zweef ik er een beetje in.quote:En zover ik weet ben jij van moslim naar agnost gegaan, hoe ga jij hier zelf mee om? Jij hebt immers de "islam" gekend en bent er van af gestapt.
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je oprecht kan geloven dat iemand zal branden omdat hij/zij in haar leven aan de alcohol heeft gezeten.quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de spirituele Islam staat het geloof in God centraal en is onmisbaar om uiteindelijk in het paradijs te komen inderdaad, maar belangrijk is ook waarom je niet in God en wat je argumenten daarvoor zijn. of deze houdbaar zijn, daar zal ik niet over beoordelen, misschien kom je er juist wel mee in het paradijs, geen idee.
[..]
Als ik even deze reactie isoleer van het feit dat je geen moslim bent, maakt het eigenlijk niet uit of je wel of geen moslim bent, wanneer je niet kunt afstappen van bepaalde zaken die verboden zijn, gezien een moslim die er ook niet van afstapt net zo goed naar de hel kan gaan.
[..]
Jup, natuurlijk, de Islam komt met een set van regels en wetten waaraan gehouden moet worden, hier niet aan deelnemen kan gevolgen hebben waar je niet bijster vrolijk van wordt als het echt waar is en het je feitelijk overkomt.
[..]
Ik wandel een beetje tussen hier en daar, ik denk dat een goddelijk entiteit te groot is om een monopolistische visie over te hebben onder een naam als de Islam, christendom of vul maar in, het zal je vast niet onopgemerkt gebleven zijn dat er geen sluitend antwoord is in mijn reacties en dat alles maar een beetje vaag blijft, dit, simpelweg omdat ik op zulke vragen alleen maar vanuit een perspectief kan antwoorden wat terug te vinden is in boeken, persoonlijk zweef ik er een beetje in.
Haha, oke manquote:Op dinsdag 15 april 2014 23:52 schreef Triggershot het volgende:
Leuke, scherpe vragen Underdog, maar mijn hersenen zeggen dat het tijd voor mij is om mijn nest op te zoeken, als er iets open staat, probeer ik er morgen op terug te komen.
Welterusten
Inderdaad deze boeddhisten beroepen zich niet op hun heilige geschriften, de extremistische moslims doen dat wel.quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In een denkbeelding domein van redeneren, waarbij je wel in acht zou nemen wat Boedhisten 7000km verderop uitspoken, in zo een situatie, zou je dat wel koppelen aan de religieuze achtergronden van Boedhisten?
Je hebt echt geen idee, waar je het over hebt he?quote:Op woensdag 16 april 2014 00:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad deze boeddhisten beroepen zich niet op hun heilige geschriften, de extremistische moslims doen dat wel.
Er is weinig in de Tipitaka en het nobele 8-voudige pad te vinden waarmee groepsdenken, geweld en proselitisme wordt gestimuleerd. Het artikel wat je post lijkt daar ook niet op aan te sturen. Ik weet vrij veel over Thaise politiek en gebeurtenissen en het verbaast me dat CNN zo'n smerig gekleurd smaakje er aan mee geeft alleen maar om een "we zijn allemaal schuldig" draai aan te geven. In zowel dit artikel en enkele artikelen waarnaartoe gelinkt wordt. Ik ben in het zuiden geweest en het zijn toch echt de moslims die er een smerige bloederige rotzooi van maken en die zich steeds noorderlijker trekken.quote:Op woensdag 16 april 2014 07:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt echt geen idee, waar je het over hebt he?
Lees eens voor de grap een artikel als:
http://edition.cnn.com/2013/04/22/world/asia/buddhism-violence/
Maar naar mijn weten zegt de Islam ook niet dat je eeuwig zult gaan branden in de hel alleen omdat je alcohol hebt gedronken?quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je oprecht kan geloven dat iemand zal branden omdat hij/zij in haar leven aan de alcohol heeft gezeten.
Zo zei ik net dat ik niet geloof in een God, maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. Ik denk zelf ook dat als er zoiets als een "God" bestaat dat die entiteit te groot is om er een monopolistische visie op na te houden.
Wat ik alleen wel zeker weet (voor mij zelf) dat als er een God bestaat, en hij is vredelievend dat hij mij of iemand anders niet eeuwig zal laten branden om keuzes in het leven als alcohol drinken.
Moet je je voorstellen dat ik iemand in brand ga steken omdat hij alcohol drinkt, dan vind je mij toch ook niet een vredelievend iemand?
Het gaat mij om het principe..quote:Op woensdag 16 april 2014 21:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar naar mijn weten zegt de Islam ook niet dat je eeuwig zult gaan branden in de hel alleen omdat je alcohol hebt gedronken?
Ah, boeddhistisch apologetiek is geborenquote:Op woensdag 16 april 2014 10:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er is weinig in de Tipitaka en het nobele 8-voudige pad te vinden waarmee groepsdenken, geweld en proselitisme wordt gestimuleerd. Het artikel wat je post lijkt daar ook niet op aan te sturen. Ik weet vrij veel over Thaise politiek en gebeurtenissen en het verbaast me dat CNN zo'n smerig gekleurd smaakje er aan mee geeft alleen maar om een "we zijn allemaal schuldig" draai aan te geven. In zowel dit artikel en enkele artikelen waarnaartoe gelinkt wordt. Ik ben in het zuiden geweest en het zijn toch echt de moslims die er een smerige bloederige rotzooi van maken en die zich steeds noorderlijker trekken.
Boeddhisten kunnen er net zo goed als andere religieuzen een rotzooi van maken maar van alle grote religies zijn zij degene die zich het minste baseren op hun geschriften om andere pijn te doen. Het zijn eigenlijk vooral puur machtsconflicten.
Dat vind ik tegelijkertijd juist het mooie aan de Islam en vast ook wel andere godsdiensten, met name in de Koran - waar ik mee bekend ben - valt alles te vergeven aan daden, behalve onrecht wat je bewust anderen aandoet. Dat vind ik dan weer juist heel mooi om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat mij om het principe..
Hoe kun je nu een God aanbidden dat mensen naar de hell stuurt om keuze,s in hun leven? en dan heb ik het niet over moord, verkrachting enz.
Ergens wel, maar hoe zit het met de mensen die geen tijd hebben gehad om berouw te tonen?quote:Op woensdag 16 april 2014 21:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat vind ik tegelijkertijd juist het mooie aan de Islam en vast ook wel andere godsdiensten, met name in de Koran - waar ik mee bekend ben - valt alles te vergeven aan daden, behalve onrecht wat je bewust anderen aandoet. Dat vind ik dan weer juist heel mooi om eerlijk te zijn.
Vooral arbitrair en abstract, 'geen van je goede daden of slechte daden zullen vergeten worden' en 'iedereen krijgt zijn verdiende loon' voor wat ze gedaan hebben. Niet echt misschien de antwoorden die je er over zoekt, maar uiteindelijk is het god die oordeelt.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ergens wel, maar hoe zit het met de mensen die geen tijd hebben gehad om berouw te tonen?
Stel iemand zuipt ontzettend veel, zoveel dat hij een keer op het moment van zuipen overlijd aan een alcoholvergiftiging.
Hij/zij heeft geen berouw kunnen tonen voor zijn "zonde"..
Maar in dat laatste zie ik dus de inconsequentie.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vooral arbitrair en abstract, 'geen van je goede daden of slechte daden zullen vergeten worden' en 'iedereen krijgt zijn verdiende loon' voor wat ze gedaan hebben. Niet echt misschien de antwoorden die je er over zoekt, maar uiteindelijk is het god die oordeelt.
Om uberhaupt tot die conclusie te komen, dat alcohol een zonde is, vereist het een 'leap of faith', namelijk dat zowel de Koran als die regel het woord van God is.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar in dat laatste zie ik dus de inconsequentie.
Als het god is die oordeelt, dan kun je toch ook niet stellen dat alcohol drinken een zonde is?
En is dat zo?quote:Op woensdag 16 april 2014 21:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Om uberhaupt tot die conclusie te komen, dat alcohol een zonde is, vereist het een 'leap of faith', namelijk dat zowel de Koran als die regel het woord van God is.
Of de Koran het woord van God is bedoel je? Voor de moslim ongetwijfeld.quote:
Ik vind het erg apart allemaal.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Of de Koran het woord van God is bedoel je? Voor de moslim ongetwijfeld.
Een moslim zal het volgens mij figuurlijk of letterlijk kunnen lezen, maar zal er denk ik niet aan twijfelen dat het goddelijk is.
In elk topic waar boeddhisten naar voren worden geduwd als vredelievend door hun godsdienst ben ik de eerste die dat neer slaat dus ik bedank je voor die onverdiende onzintitel.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ah, boeddhistisch apologetiek is geboren
Ik zal mijn bek maar houden volgende keer. Ik woon er slechts, toch? Wat weet een moslim hatende kutatheist die nergens langer dan 10 sec over nadenkt er nou over.quote:OT: Nee, serieus, weinig verbazend dat tde conflicten vooral spelen om sociologisch, economisch en tribale kwesties, maar blijkbaar is er toch een groep wat de wandaden in het licht van moralistische waardeoordelen - religieuze normen - probeert goed te praten, verzoenen en of zelfs combineren.
En ja, daar waar de moslims niet een puinhoop aan het maken zijn, zijn weer de moslims slachtoffer van Boeddhistisch agressie, niet alleen moslims overigens, christenen en welzijnsmedewerkers hebben er ook last van.
Hou toch op Specialk, je gaat er serieuzer op in dan dat het de bedoeling is.quote:Op woensdag 16 april 2014 22:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In elk topic waar boeddhisten naar voren worden geduwd als vredelievend door hun godsdienst ben ik de eerste die dat neer slaat dus ik bedank je voor die onverdiende onzintitel.
Zit iets je dwars en ben je op mij aan het afreageren of schoot er iets door de verkeerde keelgat?quote:Ik zal mijn bek maar houden volgende keer. Ik woon er slechts, toch? Wat weet een moslim hatende kutatheist die nergens langer dan 10 sec over nadenkt er nou over.
Kan ik mij voorstellen, de sociale constructie waar de Islam uit voortkomt, Tribale Midden Oosten culltuur en die van het Westen zijn lang niet hetzelfde.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind het erg apart allemaal.
Maar zeg eerlijk: vind jij het hele concept "religie" , zowel de islam als het christendom niet een beetje achterlijk?quote:Op woensdag 16 april 2014 23:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan ik mij voorstellen, de sociale constructie waar de Islam uit voortkomt, Tribale Midden Oosten culltuur en die van het Westen zijn lang niet hetzelfde.
Wat bedoel je dan wel concreet?quote:Op woensdag 16 april 2014 23:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar zeg eerlijk: vind jij het hele concept "religie" , zowel de islam als het christendom niet een beetje achterlijk?
Let op: hiermee bedoel ik niet het geloven in een god/een bovennatuurlijk iets/spiritualiteit.
De wetten, een god die wij mensen kunnen beschrijven.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan wel concreet?
Achterlijk niet perse, ze falen er misschien wel in, maar denk dat het meer een poging is om bepaalde spirituele ervaringen te proberen te vertalen in menselijke symbolen gekoppeld met een sterk moralistische visie?quote:Op woensdag 16 april 2014 23:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De wetten, een god die wij mensen kunnen beschrijven.
Dat laatste is in mijn ogen al volstrekt onlogisch , wij kunnen onmogelijk het bovennatuurlijke begrijpen/beschrijven.
Toch hebben religies die arrogantie.
Ik neem je posts serieus in de zin dat ik er vanuit ga dat je serieus denkt dat de wereld zo in elkaar zit als jij uitdraagt. Als je een troll bent op de momenten dat dat niet zichtbaar is dan zijn we wel klaar met praten.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hou toch op Specialk, je gaat er serieuzer op in dan dat het de bedoeling is.
Myanmar en Cambodia hebben duidelijk aanwijsbare problemen maar ook hier is tribalisme weer een belangrijk aspect in combinatie met door Frankrijk onhandig opgetekende grenzen uit de jaren 0,0. Maar er is daar niemand die vanuit zijn boeddhisme de boel loopt op de schoppen.quote:[..]
Zit iets je dwars en ben je op mij aan het afreageren of schoot er iets door de verkeerde keelgat?
Ik denk dan ook niet dat jij de onevenwichtige clashes tussen de Boeddhisten zelf en moslims in de regio zelf ook niet zult ontkennen, als in het in Myanmar?
Zo kun je het ook zien, inderdaad.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Achterlijk niet perse, ze falen er misschien wel in, maar denk dat het meer een poging is om bepaalde spirituele ervaringen te proberen te vertalen in menselijke symbolen gekoppeld met een sterk moralistische visie?
Als ditquote:Op woensdag 16 april 2014 23:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik neem je posts serieus in de zin dat ik er vanuit ga dat je serieus denkt dat de wereld zo in elkaar zit als jij uitdraagt. Als je een troll bent op de momenten dat dat niet zichtbaar is dan zijn we wel klaar met praten.
[..]
niet voldoende zichtbaar is dat ik een onderscheid maak tussen 2 soorten houdingen van reageren, dan zijn we idd vrij snel klaar ja.quote:OT: Nee, serieus
Uh neequote:Het probleem, Triggershot. is dat jij denkt dat je door je moslim achtergrond de expert bent op elk gebied wat maar ook een licht raakvlak met moslims heeft. Dat ben je niet en het zou je sieren als je soms eens een stapje terug deed en wat feiten accepteerde die niet per se in jouw mooie zelf-ondersteunende praatje past.
In de Islam en volgens mij ook in het Jodendom, zijn ze vooral bezig met te benoemen wat God vooral niet is, al dan wel weer in menselijke termen inderdaad, maar ja, tegenstrijdig is het zo, uitspraken over wat god wel is, blijft zo abstract als het maar kan.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zo kun je het ook zien, inderdaad.
Maar het bovennatuurlijke kunnen verklaren/beschrijven, is wel erg tegenstrijdig. Als ik mijn best doe, dan kan ik hoogstens stellen dat "god" alles is.
Daarom bakkes houden, sit still and stop thinking.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islam en volgens mij ook in het Jodendom, zijn ze vooral bezig met te benoemen wat God vooral niet is, al dan wel weer in menselijke termen inderdaad, maar ja, tegenstrijdig is het zo, uitspraken over wat god wel is, blijft zo abstract als het maar kan.
Rumi, levert wel een goede beschrijving als je het mij vraagt,quote:Op woensdag 16 april 2014 23:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daarom bakkes houden, sit still and stop thinking.
Dat is ware spiritualiteit.
jammer toch dat zoveel moslims het verkeerd lezen.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Of de Koran het woord van God is bedoel je? Voor de moslim ongetwijfeld.
Een moslim zal het volgens mij figuurlijk of letterlijk kunnen lezen, maar zal er denk ik niet aan twijfelen dat het goddelijk is.
Triggershot weet bijvoorbeeld niks over het ontstaan van de Islam. Hoe kan je dan met droge ogen hier stellen dat de Koran het woord van god is ? Dit beweren de joden ook van de Torah. Heeft god een 'woord' voor de moslims en een ander 'woord' voor de joden ?quote:Op woensdag 16 april 2014 23:11 schreef SpecialK het volgende:
Het probleem, Triggershot. is dat jij denkt dat je door je moslim achtergrond de expert bent op elk gebied wat maar ook een licht raakvlak met moslims heeft. Dat ben je niet en het zou je sieren als je soms eens een stapje terug deed en wat feiten accepteerde die niet per se in jouw mooie zelf-ondersteunende praatje past.
Wat is fout en wanneer leest een (niet)moslim het goed dan?quote:Op donderdag 17 april 2014 01:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
jammer toch dat zoveel moslims het verkeerd lezen.
Doe er dan iets aan.quote:Op donderdag 17 april 2014 08:32 schreef Triggershot het volgende:
Een nietswetende expert op het gebied van de Islam(itische geschedenis), dat ben ik.
Niet vragen naar de bekende weg.quote:Op donderdag 17 april 2014 08:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat is fout en wanneer leest een (niet)moslim het goed dan?
Wat is eigenlijk de functie van de hel? Normaal gesproken hoop je dat iemand na zijn straf geleerd heeft dat zijn/haar daden niet oké zijn en dan vervolgens weer normaal kan functioneren in de maatschappij. Alleen mensen die echt een gevaar zijn voor anderen en zichzelf zullen ze wel een poos tot levenslang vasthouden vasthouden, maar dat zijn meestal ook mensen met psychische stoornissen, slechte jeugd of een verkeerde omgeving. Het is best een gruwelijke gedachte dat iemand die last heeft gehad van psychoses daar later eeuwig voor gestraft wordt, terwijl die persoon helemaal niet om die psychoses gevraagd heeft.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar naar mijn weten zegt de Islam ook niet dat je eeuwig zult gaan branden in de hel alleen omdat je alcohol hebt gedronken?
Dat vraag ik me ook altijd af en heb er nog nooit een fatsoenlijk antwoord op gekregen. De echte functie is uiteraard de dreiging om de mensen hier een bepaald gedrag af te dwingen. En het is zo en zo een gruwelijke gedachte zo een 'hel', bijzonder ook dat gelovigen in het gelijktijdig bestaan van een hel en een paradijs kunnen en willen geloven, om dat te willen verenigen moet je afstand doen van je verstand... Triggershot had daar wel een mooie quote uit de Koran van overigens.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:22 schreef Morrigan het volgende:
Wat is eigenlijk de functie van de hel? Normaal gesproken hoop je dat iemand na zijn straf geleerd heeft dat zijn/haar daden niet oké zijn en dan vervolgens weer normaal kan functioneren in de maatschappij. Alleen mensen die echt een gevaar zijn voor anderen en zichzelf zullen ze wel een poos tot levenslang vasthouden vasthouden, maar dat zijn meestal ook mensen met psychische stoornissen, slechte jeugd of een verkeerde omgeving. Het is best een gruwelijke gedachte dat iemand die last heeft gehad van psychoses daar later eeuwig voor gestraft wordt, terwijl die persoon helemaal niet om die psychoses gevraagd heeft.
daarom vind ik boeddhisme/hindoeisme ook veel aardiger:quote:Op donderdag 17 april 2014 17:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de functie van de hel? Normaal gesproken hoop je dat iemand na zijn straf geleerd heeft dat zijn/haar daden niet oké zijn en dan vervolgens weer normaal kan functioneren in de maatschappij. Alleen mensen die echt een gevaar zijn voor anderen en zichzelf zullen ze wel een poos tot levenslang vasthouden vasthouden, maar dat zijn meestal ook mensen met psychische stoornissen, slechte jeugd of een verkeerde omgeving. Het is best een gruwelijke gedachte dat iemand die last heeft gehad van psychoses daar later eeuwig voor gestraft wordt, terwijl die persoon helemaal niet om die psychoses gevraagd heeft.
Alle wegen leiden naar Rome, maar misschien zit er iets extra's op jouw route, dus vertel.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:59 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Niet vragen naar de bekende weg.
In de Islam en meerdere vergelijkbare godsdiensten is het volgens mij altijd vooral een concept wat staat voor 'vergelding' van je daden. Nou wordt er tijdens een rechtmatige veroordeling altijd stilgestaan bij je intentie, je gemoedstoestand en psyche, of het de bedoeling was, of je de wens had, was je wel nuchter etc, het lijkt me een beetje apart, aangenomen dat er een alwijze, alwetende god zou zijn, hij hier geen rekening mee zou houden? Ook in de Koran spreekt men over vergelding voor daden die willens en wetens zijn gedaan, waarbij de intentie zwaarder weegt dan de daad zelf?quote:Op donderdag 17 april 2014 17:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Misschien als moslims de weg naar Rome hadden gekozen in plaats van de weg naar Mekka, dat dan wereld er een stuk vreedzamer uit had gezien.quote:Op vrijdag 18 april 2014 11:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alle wegen leiden naar Rome, maar misschien zit er iets extra's op jouw route, dus vertel.
Maar denk jij dat er mensen bestaan die bewust slechte daden uitvoeren zonder dat ze een psychische stoornis zoals psychopathie hebben? Volgens mij het helemaal niet zo zwart/wit en het lijkt mij dan ook sterk dat de almachtige God mensen verdeelt tussen paradijs en hel. Het zou wat zijn als ons rechtssysteem zo werkt en dat dat alleen bestaat uit vrij of doodstraf.quote:Op vrijdag 18 april 2014 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islam en meerdere vergelijkbare godsdiensten is het volgens mij altijd vooral een concept wat staat voor 'vergelding' van je daden. Nou wordt er tijdens een rechtmatige veroordeling altijd stilgestaan bij je intentie, je gemoedstoestand en psyche, of het de bedoeling was, of je de wens had, was je wel nuchter etc, het lijkt me een beetje apart, aangenomen dat er een alwijze, alwetende god zou zijn, hij hier geen rekening mee zou houden? Ook in de Koran spreekt men over vergelding voor daden die willens en wetens zijn gedaan, waarbij de intentie zwaarder weegt dan de daad zelf?
Verre van misschien, verre van juist.quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Misschien als moslims de weg naar Rome hadden gekozen in plaats van de weg naar Mekka, dat dan wereld er een stuk vreedzamer uit had gezien.
Ja, ik geloof niet dat een criminele / slechte daad perse voortkomt uit een psychische stoornis, zeker niet als 'goed / kwaad' heel erg subjectieve gevallen zijn.quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar denk jij dat er mensen bestaan die bewust slechte daden uitvoeren zonder dat ze een psychische stoornis zoals psychopathie hebben? Volgens mij het helemaal niet zo zwart/wit en het lijkt mij dan ook sterk dat de almachtige God mensen verdeelt tussen paradijs en hel. Het zou wat zijn als ons rechtssysteem zo werkt en dat dat alleen bestaat uit vrij of doodstraf.
De waarheid kan hard aankomen, christenen snijden tenminste geen stukjes van hun kinderen af omdat god dat zou willen. Aan de andere kant hebben christenvoorgangers ook moeite met vrouwenemancipatie en homo's dus dan kun je maar beter helemaal geen geloof hebben.quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Verre van misschien, verre van juist.
De waarheid nog wel.quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De waarheid kan hard aankomen, christenen snijden tenminste geen stukjes van hun kinderen af omdat god dat zou willen. Aan de andere kant hebben christenvoorgangers ook moeite met vrouwenemancipatie en homo's dus dan kun je maar beter helemaal geen geloof hebben.
sex sellsquote:Op zaterdag 5 april 2014 22:26 schreef OneOummah het volgende:
[..]
in de bijbel staat dat de hel bereid is voor de duivel en zijn engelen.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Mannen niet dan? Sixpack hier, mooi kapsel daar, etc.quote:Op zaterdag 5 april 2014 22:26 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Ik nodig iedereen uit tot de Islam. De islam is ook het snelst groeiende geloof. Doe zelf wat research, vraag wat aan de broeders in de moskee etc etcquote:Op dinsdag 15 april 2014 23:56 schreef SpecialK het volgende:
Hey, TS.
Maakt het jou wat uit wat mijn mening is over de islam of gaat het jou meer om mijn mening over de islam om te buigen naar jouw mening?
Kusjes, Anoniempje.
ik nodig je uit om de injeel eens te lezen zoals de profeet aanbeveelt.quote:Op vrijdag 18 april 2014 21:22 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Ik nodig iedereen uit tot de Islam. De islam is ook het snelst groeiende geloof. Doe zelf wat research, vraag wat aan de broeders in de moskee etc etc
Niet zomaar domme dingen gaan roepen.quote:Op vrijdag 18 april 2014 21:33 schreef Manke het volgende:
[..]
ik nodig je uit om de injeel eens te lezen zoals de profeet aanbeveelt.
nee dank je, dan kun je nog beter katholiek zijn,( maar niet in Saoedi Arabie)quote:Op vrijdag 18 april 2014 21:22 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Ik nodig iedereen uit tot de Islam. De islam is ook het snelst groeiende geloof. Doe zelf wat research, vraag wat aan de broeders in de moskee etc etc
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |