quote:Overval op juwelier Deurne: vermoedelijke daders dood
Bij een overval op een juwelier in Deurne vanavond zijn de twee vermoedelijke daders om het leven gekomen. De politie meldde dat er bij de overval is geschoten en dat de juwelier gewond naar een ziekenhuis is gebracht, maar dat nog niet duidelijk is hoe ernstig hij gewond geraakt is. Hij is niet in levensgevaar, aldus de politie. Morgen gaat de politie verder met het sporen- en buurtonderzoek.
Eigenaar in de hand geschoten, vrouw van de eigenaar heeft overvallers dood geschoten #Deurne #Overval #Juwelier #Walsberg #Geruchten
Wat er precies is gebeurd in juwelierszaak Goldies aan de Milhezerweg, is nog niet bekend, maar de politie zegt dat zij niet heeft geschoten. Het verhaal gaat dat de juweliersvrouw de overvallers heeft beschoten. Zij zou thuis, op korte afstand van de winkel, de beelden hebben kunnen zien van bewakingscamera's in de zaak en zou erheen zijn gegaan toen ze zag dat er iets mis was.
De politie wil niet zeggen of de vrouw als verdachte wordt gezien. Of er andere mensen in de zaak waren op dat moment kon de politie niet zeggen.
Twee overvallers
De daders overvielen Goldies om tien over half zes. Voor zover bekend gaat het om twee overvallers, de politie zoekt op dit moment niet naar anderen. De auto waarmee de overvallers naar de winkel waren gekomen, is door de politie weggesleept. Het zou een gestolen auto zijn.
Als je naar binnen wilt bij de zaak, moet je aanbellen, waarna de juwelier kijkt wie er voor de deur staat. Als je dan wordt binnengelaten, kom je in een sluis, waarna de juwelier zelf de tweede deur open moet doen. Omstanders vinden het vreemd dat de overvallers juist deze winkel uitkozen. Er zijn rond het pand namelijk meerdere wegen opgebroken, waardoor er nauwelijks een vluchtweg is. Tenzij je op die plek goed bekend bent, zo is de algemene teneur.
Al eerder overvallen
Goldies is een aantal jaren geleden ook al overvallen. De juwelier zou toen zijn gegijzeld en de overvallers zouden zonder buit zijn vertrokken.
Burgemeester Hilko Mak van Deurne is geschrokken van de overval. 'Dit heeft, heel begrijpelijk, een grote impact op het veiligheidsgevoel in de wijk Walsberg en in de rest van Deurne.'
Volgens Mak is de overval het tweede incident in korte tijd in de wijk. Verder roept de burgemeester zijn inwoners op om 'te wachten met het vormen van een oordeel totdat politie en justitie hun werk hebben gedaan en precies duidelijk is wat er zich heeft afgespeeld'.
Verder wil hij geen uitspraken doen over wat er zich heeft afgespeeld in de juwelierswinkel, omdat de onderzoeken van politie en justitie nog lopen.
Geruchten gaan dat de overvallers dood zijn en de eigenaar zwaargewond is #Deurne #Overval #Juwelier #Walsberg #Geruchten
Bron: Volkskrant
quote:Tweede overvaller Deurne was 29-jarige Marokkaan
De tweede overvaller die vrijdag om het leven kwam bij een overval van een juweliersechtpaar in Deurne is een 29-jarige Marokkaan. De man verbleef tijdelijk in Nederland en komt niet in de Nederlandse systemen voor. Dat heeft het openbaar ministerie bekendgemaakt.
Politie bij de overvallen juwelier in Deurne.
Er wordt onderzoek gedaan naar de vraag waarom de man in Nederland was. Nabestaanden zijn op de hoogte gesteld, aldus het OM. Eerder maakte justitie bekend dat de andere dader een 20-jarige Marokkaans-Nederlandse man uit Eindhoven is. Hij was eerder veroordeeld voor een soortgelijk misdrijf.
Pistoolschoten
Bij de overval op de juwelier in Deurne kwamen de twee overvallers door pistoolschoten om het leven. Het echtpaar werd na de schietpartij opgepakt en een dag later vrijgelaten. Vermoedelijk heeft de vrouw geschoten uit zelfverdediging, stelde het OM. Op basis van het eindproces-verbaal wordt een beslissing genomen over vervolging.
Volgens hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen had het stel naar alle waarschijnlijkheid een vuurwapen in bezit. Ze hadden daar geen vergunning voor. Of ze vervolgd worden voor verboden wapenbezit is ook nog niet besloten.
Uit onderzoek moet blijken wie allemaal hebben geschoten. Zeer waarschijnlijk had een van de overvallers een vuurwapen. Ook de andere overvaller had een wapen, maar geen vuurwapen. Wat voor wapen dan wel, wilde de hoofdofficier in het belang van het onderzoek niet zeggen. Volgens hem is zeker dat 'met veel agressie is geprobeerd het echtpaar te overvallen'. Gisteravond zei Nieuwenhuizen in Nieuwsuur dat de politie op zoek is naar een mogelijke derde of vierde dader.
Door het bekend worden van de Marokkaanse achtergrond van de eerste overleden overvaller ontstond zaterdag en zondag rumoer in Deurne en werd een demonstratieverbod uitgevaardigd.
Bron: Volkskrant
Deurne: de feiten op een rijquote:Op woensdag 2 april 2014 11:11 schreef DrMabuse het volgende:
Via de voorzet van Scorpie : hier de bewuste uitspraken.
Ahmed Marcouch over Marokkanen
‘We hebben op dit moment naast de economische crisis nog steeds te maken met een zeer ernstige maatschappelijke crisis: het multiculturele drama,’ zei Marcouch daarover. ‘Dat is nog lang niet opgelost. Het probleem is, dat we aan de ene kant een partij als de PVV hebben met hele ongenuanceerde generaliserende standpunten en aan de andere kant een hele groep politieke partijen die helemaal geen visie heeft en ook niet het lef heeft om de echte problemen aan te pakken. De vraag is wat erger is.’
‘Een uur geleden is hier een Hollandse bouwvakker door een Marokkaan op klaarlichte dag met een mes op zijn keel van zijn TomTom beroofd. Dat is de dialoog waar ik hier in de praktijk mee te maken heb.’
‘Ik vind het daarom fantastisch dat we Wilders hebben,’ zei Marcouch.
‘Daardoor worden de zaken nu heel duidelijk. De angst van de autochtonen wordt nu eindelijk serieus genomen. De Hollanders hebben heel wat te lijden gehad. Als jouw buurt binnen een paar jaar compleet verandert, je met de nieuwkomers helemaal geen contact hebt, die nieuwkomers ook nog eens vijandig zijn en de houding hebben dat jij dat allemaal maar moet pikken, dan begrijp ik wel dat je kwaad of bang wordt. Hun gevoelens kunnen niet meer afgedaan worden, als xenofobie of racisme, zoals heel lang gebeurde.’
‘Vergis je niet, het zijn altijd dezelfde mensen die bij dergelijke debatten en bijeenkomsten komen opdagen, die altijd dezelfde liedjes zingen: het relativeringsliedje, het ontkenningsliedje en het slachtofferliedje. Maar de echte slachtoffers, de buurtbewoners die elke dag met deze problemen worstelen, komen vrijwel nooit op die buurtbijeenkomsten.’
‘Er zit hier een heel grote groep die er gewoon niet bij wil horen en die de belangrijke Nederlandse kernwaarden niet onderschrijft. Er bestaat een grote groep allochtonen en vooral Marokkanen die daar niks mee heeft. Die Marokkanen zijn in die zin ook helemaal geen Nederlander. Ze zijn hier geboren en getogen, maar ze hebben echt heel weinig binding met dit land. Waarom? Omdat hun vaders en ooms hen wijsmaken dat je Marokkaan bent en Marokkaan blijft, wat er ook gebeurt. Dat gaat zo ver dat ze in staat zijn om de auto’s van hun medebewoners in de fik te steken en het politiebureau met veertig man te bestormen.’
‘Ze denken dat je door Nederlander te worden je Marokkaanse identiteit kwijtraakt en daar wordt dan vooral mee bedoelt dat je dan geen moslim meer kunt zijn. Maar je kunt heel goed een moslim en Nederlander zijn. Als je Marokkanen vraagt of ze naar Marokko gaan met vakantie, dan zeggen veel Marokkanen: “We gaan niet op vakantie naar Marokko we gaan naar huis.”’
‘Autochtone Nederlanders hebben over het algemeen niets tegen Marokkanen en andere allochtonen die het goed doen, ook de meeste PVV-aanhangers niet, constateerde Marcouch. ‘Zij zijn alleen de criminaliteit, haatdragendheid en overlast van een grote groep allochtone jongens enorm beu. Dat heeft helemaal niets met racisme te maken. Daardoor trekken veel Nederlanders en geslaagde allochtonen weg uit de slechte wijken waardoor die wijken nog slechter worden en de segregatie steeds verder gaat.’
‘Maar er bestaat nog steeds angst om het er over te hebben, ook in mijn partij. Die bewoners vertrekken niet alleen uit de stad, er zijn ook heel veel mensen die Nederland verlaten omdat ze zich onveilig voelen. Dat is juist de middenklasse en de elite. Je ziet ook de allochtone middenklasse naar plaatsen als Almere en Hoofddorp vertrekken. Daarom is het debat zo urgent.’
‘Of ik daar kwaad over ben? Ja natuurlijk. Waar ik me kwaad over maak is dat we het allemaal weten, maar niks durven. Ik zag de PvdA een beetje bijdraaien, maar vervolgens is het weer een hele tijd stil. Het wordt de PvdA verweten dat ze heel lang het multiculturele drama doodgezwegen hebben. Dat klopt en ze doen het nog steeds. Daar ben ik inderdaad kwaad over.’
‘Ik ben ook kwaad op een deel van de Marokkaanse gemeenschap. Wel een moskee kunnen bouwen, maar niet de moeite nemen om naar een ouderavond van hun kinderen te gaan en hun eigen kinderen op te voeden. De foute etnische loyaliteit, de hypocrisie en de profiteursmentaliteit die in de Marokkaanse gemeenschap heersen…ja, daar word ik kwaad over.’
Hij vond dat de Marokkaanse gemeenschap de agressiviteit en het wangedrag van een grote groep Marokkanen van geboortefeest tot begrafenis ter sprake moest brengen. ‘Deze kwelgeesten roepen niet alleen “Ik maak je dood” tegen ambulancebroeders, ze gooien ook stenen naar deze hulpverleners, versperren de weg en roven zelfs ambulances leeg terwijl de broeders zich ontfermen over een gewonde of dode. Dit zijn vaak dezelfde Marokkaanse jongens die mensen op straat beroven en auto-inbraken plegen. Het zijn juist deze Marokkanen die de Marokkaanse gemeenschap stigmatiseren.’
Hij riep de Marokkaanse gemeenschap op tot een ‘beschavingsoffensief’ in plaats van de bekende afweerreflex, de ontkenningen en de stuitende beschuldigingen van stigmatisering en discriminatie. ‘Bij de oplossing is de cultuur wel degelijk relevant, want het gedrag van deze kwelgeesten is in hun Marokkaanse cultuur geworteld. Het gaat om gedrag dat gedreven wordt door angst, wantrouwen, achterdocht, slachtofferschap en gekrenkte trots. Een deel van de Marokkaanse ouders voedt hun kinderen hier met het aanjagen van angst op. Veel Marokkaanse ouders zeggen dagelijks tegen hun kinderen: “Niet doen, anders maak ik je dood”. De Nederlandse gezagsdragers hebben domweg geen antwoord op deze agressie, omdat ze in hun eigen wereld en opvoeding vrijwel nooit aanraking komen met geweld of agressie en bang zijn.’
‘Ik heb in de tijd dat ik bij de politie werkte ook veel Hollanders en Surinamers mogen aanhouden,’ zei Marcouch.
‘Maar echt nooit de grimmigheid, de valsheid en de gemene streken meegemaakt waar ik in Marokkaanse kring mee geconfronteerd werd. Dat was toch echt uniek. Ik werd door snotapen die nog geen twaalf waren uitgescholden voor hoerenzoon en verrader. Het zijn deze jongens, de onbeschaafden in onze samenleving, waar we boos op moeten zijn. Het zijn deze jongens waar de maatschappij verontwaardigd over zou moeten zijn. Waar hebben we een club als SMN voor nodig als zij een gemeenschap vertegenwoordigen die dit soort zaken niet aan de kaak stelt?
http://politiek.theposton(...)marcouch-marokkanen/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://nos.nl/artikel/630765-deurne-de-feiten-op-een-rij.html
quote:Collecte voor overvaller Deurne
De Marokkaanse gemeenschap in ons land heeft een inzamelingsactie gehouden voor de familie van de 29-jarige Youssef F. Deze in Italië wonende Marokkaan was één van de twee mannen die een week geleden om het leven kwamen bij een overval, die hij met Abdel H. (20) op juwelier Goldies in Deurne pleegde.
Via Facebook zamelde de Delftse stichting Bladi ruim drieduizend euro in. Het geld is bedoeld voor de begrafenis van F. in zijn geboorteland. Om te bewijzen dat ze echt voor deze doodgeschoten landgenoot geld ophaalde, plaatste de islamitische welzijnsstrichting een foto op internet van de verblijfsvergunning die de familie van Youssef, zijn ouders, zus en broer, sinds februari 2009 in Italië hebben. Het gezin staat geregistreerd op een adres in Turijn.
Daarnaast zette Bladi een gedeelte van Youssefs Marokkaanse paspoort online met daarin duidelijk zichtbaar het Italiaanse visum dat nog tot deze zomer geldig is. Toen bleek dat het geld niet nodig was voor de repatriëring en ter aarde bestelling van het lichaam van F. is een deel van het opgehaalde bedrag gebruikt om de rekening van een Eindhovens mortuarium te voldoen. Daarnaast werd een ticket gekocht voor Youssefs broer Toufik. Het resterende bedrag gaat naar de nabestaanden.
De inzamelingsactie zorgde voor beroering binnen de gemeenschap. Een klein aantal internetters liet onder topics over de collecte teksten achter als: „Deze jongen is neergeschoten in de nek door een varken…” Vervolgens lieten andere bezoekers van de pagina weten dit onacceptabel te vinden en eisten hun geld terug. Wat weer voor nieuwe verontwaardiging zorgde omdat gevers het onislamitisch vinden een gift terug te vragen.
PVV kijkt niet naar visum/paspoort. Als je uit Noord-Afrika komt ben je sowieso de lul.quote:Op zaterdag 5 april 2014 20:12 schreef gohan16 het volgende:
Dus hij was geen illegaal zoals ik eerder dacht. (Tijdelijk verblijf met geldig
Shengenvisum). Veranderd niets aan de zaak, maar de roeptoeters/pvv'ers over illegalen hadden het mis.
Hij was hier op vakantie, normale mensen maken dan tripjes, bezoeken musea of doen wat sightseeing, deze toerist besloot om een juwelier te overvallen. Weer eens wat anders.quote:Op zaterdag 5 april 2014 20:12 schreef gohan16 het volgende:
Dus hij was geen illegaal zoals ik eerder dacht. (Tijdelijk verblijf met geldig
Shengenvisum). Veranderd niets aan de zaak, maar de roeptoeters/pvv'ers over illegalen hadden het mis.
Dat het die jongens wat minder kan schelen hier omdat ze Nederland toch niet als volwaardig thuis zien.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:35 schreef expans het volgende:
Wat heeft jezelf Marokkaan voelen ipv Nederlander te maken met crimineel gedrag?
Marcouch heeft juist de helderheid van geest om, ondanks zijn achtergrond, het probleem te durven benoemen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:35 schreef expans het volgende:
In de OP beweert Marcouch dat het altihd dezelfde types zijn maar zelf doet hij er imo ook aan mee door er zelf ook een zij vs ons verhaal te maken.
Wat heeft jezelf Marokkaan voelen ipv Nederlander te maken met crimineel gedrag?
Het komt inderdaad wel zo over.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:44 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat het die jongens wat minder kan schelen hier omdat ze Nederland toch niet als volwaardig thuis zien.
Van wat ik in de discussies op Fok! tegenkom zie ik inderdaad meer nuance binnen de users die in de 'PVV-hoek' zitten (en die niet per se PVV stemmers zijn) dan van de PVV-haters. Bij die laatste groep zie ik eigenlijk veel meer zwart/wit denken en buitensluiten.quote:Op zondag 6 april 2014 00:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Marcouch heeft juist de helderheid van geest om, ondanks zijn achtergrond, het probleem te durven benoemen.
En hij heeft een buitengewone heldere visie op de PVV. Iets wat je van bijna al de PVV-haters hier niet kan zeggen.
Het is al heel wat om de PVV-haters minder nuance toe te dichten dan users die de PVV steunen.quote:Op zondag 6 april 2014 01:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Van wat ik in de discussies op Fok! tegenkom zie ik inderdaad meer nuance binnen de users die in de 'PVV-hoek' zitten (en die niet per se PVV stemmers zijn) dan van de PVV-haters. Bij die laatste groep zie ik eigenlijk veel meer zwart/wit denken en buitensluiten.
edit: correctie m.b.t. de PVV-hoek. Er zijn daar ook een aantal zwart/wit denkers die de Wilders retoriek letterlijk nemen.
Dit soort opmerkingen bv:quote:Op zondag 6 april 2014 01:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is al heel wat om de PVV-haters minder nuance toe te dichten dan users die de PVV steunen.
Maar goed, wat dat betreft heb je natuurlijk ook 'racistische uitingen' van users. Net zo fout.quote:Maar op het moment dat je zo achterlijk bent om op de PVV te stemmen ben je inderdaad een debiel. Dat dat er zo ontzettend veel zijn doet mij ook enigszins pijn.
Ik ben een anti pvv'er. Ik vind mensen die stemmen voor de PVV dom. Wat is het probleem? Ik vind het gedachtegoed gewoon belachelijk. Waarom zie jij dat alsof ik mijzelf superieur zie? Ik heb gewoon een totaal andere mening. Maar ga maar eens kijken naar wat PVV steuners roepen op bijv. Telegraaf.nlquote:Op zondag 6 april 2014 01:49 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen bv:
[..]
Maar goed, wat dat betreft heb je natuurlijk ook 'racistische uitingen' van users. Net zo fout.
Ik vind alleen dat aamatigende toontje van de anti-PVVers van 'wij zijn moreel superieur aan jullie' eigelijk meer getuigen van hun eigen bekrompenheid en dus ook getuigen van een lagere intelligentie dan ze zichzelf toedichten.
Je hebt het nu over die vrouw?quote:Op zondag 6 april 2014 07:05 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
De 1e mededeling dat het zelfverdediging leek.
De Telegraaf ging duidelijk te ver. Het heeft geen enkele zin steeds dingen te roepen die niet werkelijk zo zijn. Je bent een serieuze krant of niet. En dit werd een hype.quote:
Ik doe er zelf aan mee. Maar ik begrijp de ophef eigenlijk niet zo.quote:Op zondag 6 april 2014 07:09 schreef kraakschandaal het volgende:
Protesterende en rouwende landgenoten dan is het plaatje wel compleet toch?
In werkelijkheid niet natuurlijk. Die staan alleen. En iedereen heeft een mening. Dat helpt hen niet. Ook de Telegraaf niet. En nu? Ik weet het niet.quote:Op zondag 6 april 2014 07:10 schreef kraakschandaal het volgende:
Wie maakt zich nog druk over hoe die mensen zich nu voelen.?
Precies. En waarschijnlijk kan men niet eens door met de zaak. Omdat men dat niet kan. Men vroeg hier niet om.quote:Op zondag 6 april 2014 07:11 schreef kraakschandaal het volgende:
Ook al ben je juwelier, ff iemand doodknallen gaat niemand in de kouwe kleren zitten.
In de praktijk is het zo dat ze altijd schijt aan Nederland zullen hebben, ongeacht nationaliteit. Dat is het mooie ook aan deze discussies en het is ook pijnlijk om te zien dat Marcouch daar volstrekt de plank misslaat.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:44 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat het die jongens wat minder kan schelen hier omdat ze Nederland toch niet als volwaardig thuis zien.
Precies de reden waarom deportatie naar de Sahara zo'n gek idee nog niet is. Deze lieden hebben hier gewoon niks te zoeken.quote:Op zondag 6 april 2014 08:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In de praktijk is het zo dat ze altijd schijt aan Nederland zullen hebben, ongeacht nationaliteit.
20 jaarquote:Op zondag 6 april 2014 09:38 schreef Zienswijze het volgende:
Probleen is ook dat die overvaller op een eerder moment voor een vorig delict veroordeeld is. Het is het softe Nederlandse rechtssysteem dat criminelen zo snel weer vrij laat. Als je zulke lieden 20 jaar de bak ingooit (en aan scholing in de gevangenis werkt), kunnen ze in die tijd ook geen criminele delicten plegen en zou deze overval niet gebeurd zijn.
Een behoorlijk kostenplaatje krijg je dan.quote:Op zondag 6 april 2014 09:38 schreef Zienswijze het volgende:
Probleen is ook dat die overvaller op een eerder moment voor een vorig delict veroordeeld is. Het is het softe Nederlandse rechtssysteem dat criminelen zo snel weer vrij laat. Als je zulke lieden 20 jaar de bak ingooit (en aan scholing in de gevangenis werkt), kunnen ze in die tijd ook geen criminele delicten plegen en zou deze overval niet gebeurd zijn.
Nederland heeft zeer lage criminaliteitscijfers. Veel lager dan de VS, waar ze nog veel strenger straffen.quote:Op zondag 6 april 2014 09:38 schreef Zienswijze het volgende:
Dan laat je ze toch betalen voor hun gevangenisstraf.quote:Op zondag 6 april 2014 09:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nederland heeft zeer lage criminaliteitscijfers. Veel lager dan de VS, waar ze nog veel strenger straffen.
Dus nee, dat is niet het probleem. Natuurlijk, wie in de bak zit kan geen overval plegen. Maar er zitten ook wat nadelen aan het preventief opsluiten... Om te beginnen: onbetaalbaar.
De hogere criminaliteit in de V.S. komt door andere oorzaken....quote:Op zondag 6 april 2014 09:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nederland heeft zeer lage criminaliteitscijfers. Veel lager dan de VS, waar ze nog veel strenger straffen.
Dus nee, dat is niet het probleem. Natuurlijk, wie in de bak zit kan geen overval plegen. Maar er zitten ook wat nadelen aan het preventief opsluiten... Om te beginnen: onbetaalbaar.
andere oorzakenquote:Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De hogere criminaliteit in de V.S. komt door andere oorzaken....
Denk aan: grotere armoede, slechtere scholing, drugsproblematiek, raciale tegenstellingen, het feit dat je een loser bent als je het niet hebt gemaakt, voorliefde voor geweld etc.
Onzin. Marcouch slaat de spijker op zijn kop. Deze gasten hebben schijt aan Nederland en zien Nederlanders als mensen die je kan beroven en bij kan inbreken. Bij andere Marokkanen doen ze dit niet. Derhalve horen zij hier niet thuis.quote:Op zondag 6 april 2014 08:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In de praktijk is het zo dat ze altijd schijt aan Nederland zullen hebben, ongeacht nationaliteit. Dat is het mooie ook aan deze discussies en het is ook pijnlijk om te zien dat Marcouch daar volstrekt de plank misslaat.
Maar in de V.S. zijn er nog veel meer criminelen want de omstandigheden zijn veel slechter. Bovendien woont een gemiddelde Marokkaan nog altijd tien keer beter dan een neger uit een achterstandsbuurt in de V.S. Elke immigrantengroep kwam in slechtere omstandigheden hier maar niet elke immigrantengroep doet het zo slecht.quote:Op zondag 6 april 2014 10:19 schreef Re het volgende:
[..]
andere oorzaken... laat dat nou precies de problematiek zijn van een grote groep criminele marokkanen
dat de levensstandaarden verschillen betekent niet dat die factoren er niet toe doen, natuurlijkquote:Op zondag 6 april 2014 10:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar in de V.S. zijn er nog veel meer criminelen want de omstandigheden zijn veel slechter. Bovendien woont een gemiddelde Marokkaan nog altijd tien keer beter dan een neger uit een achterstandsbuurt in de V.S. Elke immigrantengroep kwam in slechtere omstandigheden hier maar niet elke immigrantengroep doet het zo slecht.
Ik wil liever geen criminaliteit zien. Maar het maakt wel degelijk uit want het laat zien dat het soort mensen dat dergelijke criminaliteit verricht niet in deze maatschappij thuishoort. Dan kunnen we w.m.b. aan uitzettingen gaan denken.quote:Op zondag 6 april 2014 10:22 schreef Re het volgende:
alsof het boeit wie of wat je berooft of waar je je criminaliteit tegen richt... je wilt natuurlijk liever een wat gebalanceerde criminaliteit waarbij men zich ongeacht afkomst richt op het algemene publiek?
ah gossie, de nederlandse crimineel, die is pas rechtvaardig bezig...quote:Op zondag 6 april 2014 10:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik wil liever geen criminaliteit zien. Maar het maakt wel degelijk uit want het laat zien dat het soort mensen dat dergelijke criminaliteit verricht niet in deze maatschappij thuishoort. Dan kunnen we w.m.b. aan uitzettingen gaan denken.
Uiteraard maar er zit ook een culturele component aan vast. Een van de redenen dat bijvoorbeeld kinderen van Aziatische immigranten het zoveel beter doen op school is omdat er in hun cultuur veel waarde wordt gehecht aan goede scholing.quote:Op zondag 6 april 2014 10:24 schreef Re het volgende:
[..]
dat de levensstandaarden verschillen betekent niet dat die factoren er niet toe doen, natuurlijk
De factoren die je noemt zijn hier ook aan de orde.quote:Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Denk aan: grotere armoede, slechtere scholing, drugsproblematiek, raciale tegenstellingen, het feit dat je een loser bent als je het niet hebt gemaakt, voorliefde voor geweld etc.
Als je niks serieus hebt te zeggen kan je ook weggaan. Voor een moderator discussieer je aardig kinderachtig.quote:Op zondag 6 april 2014 10:26 schreef Re het volgende:
[..]
ah gossie, de nederlandse crimineel, die is pas rechtvaardig bezig...
Maar niet in die mate dat je crimineel zou moeten worden. Hier kan iedereen wat van zijn leven maken. In Amerika is er zowat nul vooruitzicht als je in een kansloos crackpand in Detroit opgroeit.quote:Op zondag 6 april 2014 10:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De factoren die je noemt zijn hier ook aan de orde.
Ik vind het altijd jammer dat die moderator kaart wordt gespeeld.quote:Op zondag 6 april 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als je niks serieus hebt te zeggen kan je ook weggaan. Voor een moderator discussieer je aardig kinderachtig.
Hoe kom jij erbij dat ze dit niet bij andere Marokkanen zouden doen. Sterker nog, mag ik je aan de gang van zaken in A'dam herinneren. Je creert je eigen mythes, om vervolgens een onzinnige conclusie eraan te verbinden. Deze mensen hebben schijt aan iedereen - en dat maakt het relaas van Marcouch ook meteen zo onzinnig.quote:Op zondag 6 april 2014 10:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Onzin. Marcouch slaat de spijker op zijn kop. Deze gasten hebben schijt aan Nederland en zien Nederlanders als mensen die je kan beroven en bij kan inbreken. Bij andere Marokkanen doen ze dit niet. Derhalve horen zij hier niet thuis.
Je hebt toch een voorbeeldfunctie als mod? Hij kan toch ook normaal reageren op wat ik zeg i.p.v. met oh gossie te komen? Dat is geen discussie meer.quote:Op zondag 6 april 2014 10:29 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik vind het altijd jammer dat die moderator kaart wordt gespeeld.
Re is geen NWS mod en dus gewoon user hier.
De wens is de vader van de gedachte in het geval van de heer Torags.quote:Op zondag 6 april 2014 10:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe kom jij erbij dat ze dit niet bij andere Marokkanen zouden doen. Sterker nog, mag ik je aan de gang van zaken in A'dam herinneren. Je creert je eigen mythes, om vervolgens een onzinnige conclusie eraan te verbinden. Deze mensen hebben schijt aan iedereen - en dat maakt het relaas van Marcouch ook meteen zo onzinnig.
Culemborg vergeten waarbij de gepakte bende exclusief bij Nederlanders inbrak? Wilde jij gaan ontkennen dat straattuig dat omaatjes berooft net zo goed Marokkaanse omaatjes zou beroven met dergelijke hoeveelheden geweld? Dat ze een Marokkaanse opa die het graf van zijn vrouw bezoekt met zijn kop tegen een grafsteen zouden slaan?quote:Op zondag 6 april 2014 10:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe kom jij erbij dat ze dit niet bij andere Marokkanen zouden doen. Sterker nog, mag ik je aan de gang van zaken in A'dam herinneren. Je creert je eigen mythes, om vervolgens een onzinnige conclusie eraan te verbinden. Deze mensen hebben schijt aan iedereen - en dat maakt het relaas van Marcouch ook meteen zo onzinnig.
Ja, als de omstandigheden naar zouden zijn zouden ze dat net zo goed doen. Ik begrijp niet waarom jij mijn voorbeeld pareert met andere voorbeelden. Je claimde dat Marokkanen geen daad van criminaliteit jegens andere Marokkanen zouden verrichten. Ik heb net bewezen dat je uit je nek lult. Probeer het nog eens.quote:Op zondag 6 april 2014 10:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Culemborg vergeten waarbij de gepakte bende exclusief bij Nederlanders inbrak? Wilde jij gaan ontkennen dat straattuig dat omaatjes berooft net zo goed Marokkaanse omaatjes zou beroven met dergelijke hoeveelheden geweld? Dat ze een Marokkaanse opa die het graf van zijn vrouw bezoekt met zijn kop tegen een grafsteen zouden slaan?
Nee, ik bekijk het leven zonder oogkleppen. Maar goed, jij denkt dat Europese landen niet van elkaar verschillen dus met jou word ik het sowieso nooit eens.quote:Op zondag 6 april 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte in het geval van de heer Torags.
Als je opgroeit in een modaal gezin ben je sociaal een stuk mobieler dan wanneer je opgroeit in een achterstandswijk en niemand in je omgeving daadwerkelijk een opleiding volgt. De tegenstellingen zijn hier wellicht minder scherp maar daar is ook alles mee gezegd.quote:Op zondag 6 april 2014 10:29 schreef Richestorags het volgende:
Maar niet in die mate dat je crimineel zou moeten worden. Hier kan iedereen wat van zijn leven maken.
Ik weet niet eens waar je het over hebt in Amsterdam. Geef eens een bron dan. Bovendien zijn er altijd voorbeelden te bedenken waarin het niet opgaat. Dat betekent niet dat er geen voorbeelden zijn waarin het wel opgaat.quote:Op zondag 6 april 2014 10:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, als de omstandigheden naar zouden zijn zouden ze dat net zo goed doen. Ik begrijp niet waarom jij mijn voorbeeld pareert met andere voorbeelden. Je claimde dat Marokkanen geen daad van criminaliteit jegens andere Marokkanen zouden verrichten. Ik heb net bewezen dat je uit je nek lult. Probeer het nog eens.
En waarom doen andere groepen met vergelijkbare omstandigheden het beter dan? Ook Turken doen het beter bijvoorbeeld.quote:Op zondag 6 april 2014 10:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je opgroeit in een modaal gezin ben je sociaal een stuk mobieler dan wanneer je opgroeit in een achterstandswijk en niemand in je omgeving daadwerkelijk een opleiding volgt. De tegenstellingen zijn hier wellicht minder scherp maar daar is ook alles mee gezegd.
Nee, maar dat betekent wel dat je statement niet klopt. Dat is vrij simpel. Hetzelfde kan ik immers over jouw voorbeeld van Culemborg zeggen.quote:Op zondag 6 april 2014 10:37 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik weet niet eens waar je het over hebt in Amsterdam. Geef eens een bron dan. Bovendien zijn er altijd voorbeelden te bedenken waarin het niet opgaat. Dat betekent niet dat er geen voorbeelden zijn waarin het wel opgaat.
Dat is iets heel anders. Dat gaat om keiharde drugszaken waarin miljoenen omgaan en niet om criminaliteit op het niveau overvalletje en tasjesroof. De gasten die zich daarmee bezig houden zouden hun eigen neven waarschijnlijk nog afknallen mochten het concurrenten zijn.quote:Op zondag 6 april 2014 10:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, maar dat betekent wel dat je statement niet klopt. Dat is vrij simpel. Hetzelfde kan ik immers over jouw voorbeeld van Culemborg zeggen.
En je hebt gemist dat in Amsterdam Marokkanen elkaar om de maand met een kogel belonen?:
100% mee eens!quote:Op zondag 6 april 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als je niks serieus hebt te zeggen kan je ook weggaan. Voor een moderator discussieer je aardig kinderachtig.
Dat is niet iets heel anders, dat is criminaliteit jegens Marokkanen. Simpel as that. Er is geen code of honor als het gaat om criminaliteit, ook niet bij berovingen of tasjesroof of inbraak. Sterker nog, als allochtoon heb je een grotere kans om beroofd te worden. Je attitude van 'de zielige blanke autochtoon' die de horror van Marokkaanse berovingen moet doorstaan is niets meer dan een ranzige slachtofferrol, gebruikt om (om politieke redenen) even eens lekker te stoken tussen bevolkingsgroepen. Het is een vies gevaarlijk spelletje en draagt helemaal niets bij aan het debat of een oplossing voor de problematiek met deze jongeren.quote:Op zondag 6 april 2014 10:41 schreef Richestorags het volgende:
Dat is iets heel anders. Dat gaat om keiharde drugszaken waarin miljoenen omgaan en niet om criminaliteit op het niveau overvalletje en tasjesroof. De gasten die zich daarmee bezig houden zouden hun eigen neven waarschijnlijk nog afknallen mochten het concurrenten zijn.
En daarmee bewijs je mijn punt. Dat het in een aantal gevallen opgaat, betekent niet dat die altijd opgaat. Jij was nogal stellig, vond je niet.quote:Een stelling in deze gaat natuurlijk nooit altijd op, maar dat betekent niet dat die nooit opgaat.
Wat is dit voor misselijke tekst? Je moeder zal trots op je zijnquote:Op zondag 6 april 2014 10:46 schreef Mutant01 het volgende:
Je attitude van 'de zielige blanke autochtoon' die de horror van Marokkaanse berovingen moet doorstaan is niets meer dan een ranzige slachtofferrol, gebruikt om (om politieke redenen) even eens lekker te stoken tussen bevolkingsgroepen.
Zeker, dat staat vast. Ik hou niet van gehuil, ook niet van de andere kant trouwens. Marokkaans tuig is niet zielig, Wilders tuig is ook niet zielig, gewoon eens lekker normaal doen met z'n allen. Raar gedoe ook altijd.quote:Op zondag 6 april 2014 10:47 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Wat is dit voor misselijke tekst? Je moeder zal trots op je zijn
Singapore heeft ook zware straffen en daar zijn de criminaliteitscijfers lager dan in NL.quote:Op zondag 6 april 2014 09:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een gevangene kost nu 150 euro per dag. Je kan deze kosten drukken door de cellen minder luxe te maken, minder inventaris in de cel, meer gevangenen in een cel. Wat gevangenen, ex-gedetineerden en jongeren die richting de criminaliteit toe gaan namelijk nodig hebben is scholing, goede arbeidsmarktperspectieven en waardevolle diploma's.quote:Dus nee, dat is niet het probleem. Natuurlijk, wie in de bak zit kan geen overval plegen. Maar er zitten ook wat nadelen aan het preventief opsluiten... Om te beginnen: onbetaalbaar.
Oh ja, een overval/inbraak/tasjesroof is hetzelfde als de medogenloze drugswereldquote:Op zondag 6 april 2014 10:46 schreef Mutant01 het volgende:
Dat is niet iets heel anders, dat is criminaliteit jegens Marokkanen. Simpel as that. Er is geen code of honor als het gaat om criminaliteit, ook niet bij berovingen of tasjesroof of inbraak. Sterker nog, als allochtoon heb je een grotere kans om beroofd te worden. Je attitude van 'de zielige blanke autochtoon' die de horror van Marokkaanse berovingen moet doorstaan is niets meer dan een ranzige slachtofferrol, gebruikt om (om politieke redenen) even eens lekker te stoken tussen bevolkingsgroepen.
Dat het stellig overkwam betekent niet dat ik die nuance ook wel zie. Je praat niet met een zwart-wit denkende PVV-stemmer.quote:En daarmee bewijs je mijn punt. Dat het in een aantal gevallen opgaat, betekent niet dat die altijd opgaat. Jij was nogal stellig, vond je niet.
Wat een bullshit. Iedereen weet dat dat niet zo is. Marokkanen worden sowieso nooit beroofd, en al helemaal niet door andere Marokkanen. Er valt ook niks te halen bij de gemiddelde Marokkaan, dus dat dan ben je gauw klaar.quote:Op zondag 6 april 2014 10:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet iets heel anders, dat is criminaliteit jegens Marokkanen. Simpel as that. Er is geen code of honor als het gaat om criminaliteit, ook niet bij berovingen of tasjesroof of inbraak. Sterker nog, als allochtoon heb je een grotere kans om beroofd te worden.
Ik denk dat jij niet helemaal doorhebt wat een gewelddadige roofoverval allemaal voor schade aanricht bij de slachtoffers. En dan doel ik niet op financiële schade, want dat is echt het probleem niet.quote:Je attitude van 'de zielige blanke autochtoon' die de horror van Marokkaanse berovingen moet doorstaan is niets meer dan een ranzige slachtofferrol, gebruikt om (om politieke redenen) even eens lekker te stoken tussen bevolkingsgroepen.
En als je hem levenslang geeft kan hij nooit meer misdrijven plegen.quote:Op zondag 6 april 2014 10:53 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Singapore heeft ook zware straffen en daar zijn de criminaliteitscijfers lager dan in NL.
Maar het punt is nu even niet of strenger straffen lagere of hogere criminaliteitscijfers tot gevolg heeft (er zijn namelijk tig variabelen) maar het punt dat als een eerder veroordeelde crimineel voor lange tijd in de bank blijft zitten hij geen nieuwe criminele delicten op dat moment kan plegen.
[..]
Een gevangene kost nu 150 euro per dag. Je kan deze kosten drukken door de cellen minder luxe te maken, minder inventaris in de cel, meer gevangenen in een cel. Wat gevangenen, ex-gedetineerden en jongeren die richting de criminaliteit toe gaan namelijk nodig hebben is scholing, goede arbeidsmarktperspectieven en waardevolle diploma's.
Erg triest om direct op de nationaliteit te gaan spelen omdat het hem niet aanstaat wat ik zeg. Nog leuker is dat hij daarbij aanneemt dat ik een volbloed Nederlander benquote:Op zondag 6 april 2014 10:47 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Wat is dit voor misselijke tekst? Je moeder zal trots op je zijn
Daarbij toegespitst op de Marokkaanse problematiek: het zou wellicht helpen als de ouders Nederlands zouden leren. Als je de taal kent, kan je de actualiteiten volgt, weet je hoe de Nederlandse samenleving in elkaar steekt, kan je je kind beter begeleiden als het naar de basisschool en de middelbare schoolgaat, etc. etc.quote:Op zondag 6 april 2014 10:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je opgroeit in een modaal gezin ben je sociaal een stuk mobieler dan wanneer je opgroeit in een achterstandswijk en niemand in je omgeving daadwerkelijk een opleiding volgt. De tegenstellingen zijn hier wellicht minder scherp maar daar is ook alles mee gezegd.
ben je het daarmee?quote:Op zondag 6 april 2014 10:53 schreef Zienswijze het volgende:
Wat gevangenen, ex-gedetineerden en jongeren die richting de criminaliteit toe gaan namelijk nodig hebben is scholing, goede arbeidsmarktperspectieven en waardevolle diploma's.
In dit licht de slogan van de VVD. Maar oh oh oh wat ging dat te ver zeg. Maar alle roepers waren te dom om te begrijpen dat dit de gedachte erachter was.quote:Op zondag 6 april 2014 10:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daarbij toegespitst op de Marokkaanse problematiek: het zou wellicht helpen als de ouders Nederlands zouden leren. Als je de taal kent, kan je de actualiteiten volgt, weet je hoe de Nederlandse samenleving in elkaar steekt, kan je je kind beter begeleiden als het naar de basisschool en de middelbare schoolgaat, etc. etc.
Eén van de redenen waarom zoveel jongens tussen de 14 - 27 jaar ontsporen is omdat ze het het op school niet goed (willen) doen en de straatcultuur die er op straat heerst. Aan beide gevallen kunnen de ouders een heel belangrijke rol in spelen om dit tegen te gaan.
Maar de meesten stoppen daar wel weer mee zodra ze perspectieven krijgen in de vorm van een gezin e.d. Het zijn dan ook met name de jongeren die een buitensporig stempel drukken op de criminaliteit. Die jongeren moeten dus ook perspectieven hebben nog voordat ze aan een gezin beginnen.quote:Op zondag 6 april 2014 10:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
ben je het daarmee?
De knullen die overvallen plegen en bejaarden beroven hebben volgens mij over het algemeen MBO niveau of lager.
Bij een baan moet je 40 uur werken en elke ochtend op tijd je bed uitkomen, en dan krijg je genoeg om een normale levensstijl in stand te houden. Dus geen dure merkkleding, sportschoenen etc.
Ik heb aangegeven dat criminaliteit criminaliteit is, dat jij daar een soort van kunstmatig onderscheid in wenst te maken moet je zelf weten. Je gaat overigens ook voorbij aan het feit dat, zoals ik al eerder had gezegd, allochtonen een grotere kans maken om beroofd/bestolen etc. wat dan ook te worden dan de autochtoon. En dat heeft allemaal niet met de etnische focus van allochtoon op allochtoon, of autochtoon te maken. Ook Marokkanen worden beroofd door Marokkanen, ook Marokkanen worden bestolen door Marokkanen. Het zal een criminele Marokkaan een worst uitmaken of hij een autochtoon of Marokkaan van zijn mobieltje ontfutselt. Het gaat hem immers de phone.quote:Op zondag 6 april 2014 10:54 schreef Richestorags het volgende:
Oh ja, een overval/inbraak/tasjesroof is hetzelfde als de medogenloze drugswereldElke tasjesdief zou dus ook ripdealers doodschieten? Of een concurrerende tasjesdief overhoop knallen? Totaal niet te vergelijken. Ik heb die attitude niet, dat maak jij er nu van om mij te diskwalificeren. Het enige wat ik stel is dat bij een deel van het tuig meespeelt dat zij zich geen Nederlander voelen en zich beter voelen dan de Nederlander. Dat tuig is w.m.b. hier niet welkom. Ieder ander persoon zal me aan mijn reet roesten. Het is niet mijn interesse om te stoken, het is mijn interesse om Nederland een mooi land te houden. En ik ben persoonlijk van mening dat Marcouch daarin een bijdrage kan leveren. Jij niet. Waarom je vindt dat hij de plank misslaat is me een raadsel.
Het blijkt nergens uit dat je die nuance maakt. Sterker nog, je bombardeerde middels het voorbeeld Culemborg een algemene stelling in ons midden.quote:Dat het stellig overkwam betekent niet dat ik die nuance ook wel zie. Je praat niet met een zwart-wit denkende PVV-stemmer.
Ook zij kunnen dat bereiken maar zij moeten er harder voor werken. Naast je school een bijbaantje hebben zorgt voor additionele inkomsten waarvan je dure kleding kan financieren.quote:Op zondag 6 april 2014 10:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
ben je het daarmee?
De knullen die overvallen plegen en bejaarden beroven hebben volgens mij over het algemeen MBO niveau of lager.
Bij een baan moet je 40 uur werken en elke ochtend op tijd je bed uitkomen, en dan krijg je genoeg om een normale levensstijl in stand te houden. Dus geen dure merkkleding, sportschoenen etc.
Maar dat is bij iedereen zo, ook bij autochtone mensen. Een ieder zou eigenlijk pas aan een gezin moeten beginnen als je een goed inkomen hebt en goede arbeidsmartkperspectieven hebt.quote:Op zondag 6 april 2014 11:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar de meesten stoppen daar wel weer mee zodra ze perspectieven krijgen in de vorm van een gezin e.d. Het zijn dan ook met name de jongeren die een buitensporig stempel drukken op de criminaliteit. Die jongeren moeten dus ook perspectieven hebben nog voordat ze aan een gezin beginnen.
Wel frappant dat jij dit 'als direct op de nationaliteit gaan spelen' ervaart terwijl het hele topic ervan doorspekt is als het gaat om Marokkanen (waaronder je eigen reacties)quote:Op zondag 6 april 2014 10:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Erg triest om direct op de nationaliteit te gaan spelen omdat het hem niet aanstaat wat ik zeg. Nog leuker is dat hij daarbij aanneemt dat ik een volbloed Nederlander ben
maar dat moet je wel zelf willen en er moeite voor doen. Accepteren dat je hard moet werkenquote:Op zondag 6 april 2014 11:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ook zij kunnen dat bereiken maar zij moeten er harder voor werken. Naast je school een bijbaantje hebben zorgt voor additionele inkomsten waarvan je dure kleding kan financieren.
Dat had de VVD ook 30 jaar eerder moeten doen. Nu is het van de VVD mosterd na de maaltijd.quote:Op zondag 6 april 2014 10:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In dit licht de slogan van de VVD. Maar oh oh oh wat ging dat te ver zeg. Maar alle roepers waren te dom om te begrijpen dat dit de gedachte erachter was.
Gaat de VVD hun fout na 55-60 jaar goedmaken? Beetje te laat nietwaar?quote:Op zondag 6 april 2014 10:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In dit licht de slogan van de VVD. Maar oh oh oh wat ging dat te ver zeg. Maar alle roepers waren te dom om te begrijpen dat dit de gedachte erachter was.
Klopt. En zolang ze met de straatcultuur in aanraking komen, is deze er bijna niet. Daarom: de achterstandswijken waar die straatcultuur heerst reorganiserenquote:Op zondag 6 april 2014 11:07 schreef computergirl het volgende:
[..]
maar dat moet je wel zelf willen en er moeite voor doen. Accepteren dat je hard moet werken
Het wetboek maakt ook onderscheid in de verschillende vormen. Het feit dat jij weigert voor je eigen agenda om toe te geven dat er verschil zit in Marokkanen die elkaar afschieten in Amsterdam om drugshandel waarmee tientallen miljoenen gepaard gaan en tasjesdieven die omaatjes voor honderd euro beroven is lachwekkend. Bovendien poneer jij die stelling ook nog eens als bewijs dat mijn stelling nooit opgaat.quote:Op zondag 6 april 2014 11:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb aangegeven dat criminaliteit criminaliteit is, dat jij daar een soort van kunstmatig onderscheid in wenst te maken moet je zelf weten.
Allochtonen of Marokkanen? Er zijn meer allochtonen dan alleen Marokkanen. Je wil dus ontkennen dat een deel van het tuig bij een gelijkwaardige keuze aan slachtoffers de Marokkaan boven de niet-Marokkaan zou verkiezen? Succes.quote:Je gaat overigens ook voorbij aan het feit dat, zoals ik al eerder had gezegd, allochtonen een grotere kans maken om beroofd/bestolen etc. wat dan ook te worden dan de autochtoon.
Altijd, in alle gevallen? Regelrechte onzin.quote:En dat heeft allemaal niet met de etnische focus van allochtoon op allochtoon, of autochtoon te maken. Ook Marokkanen worden beroofd door Marokkanen, ook Marokkanen worden bestolen door Marokkanen. Het zal een criminele Marokkaan een worst uitmaken of hij een autochtoon of Marokkaan van zijn mobieltje ontfutselt. Het gaat hem immers de phone.
Dus horen ze hier niet thuis. In de Nederlandse maatschappij gaat namelijk iedereen normaal met elkaar om, ongeacht huidskleur.quote:Verder zit Marcouch al heel lang in de politiek, hij heeft ook dicht bij het vuur gezeten - maar concreet heeft hij weinig tot niets kunnen bereiken. Hij verschilt wat mij betreft niet van de vele andere mensen die pogen middels bepaalde retoriek 'stemmen' weg te halen bij de PVV (door een soortgelijk, doch iets genuanceerder standpunt in te nemen)'. Afgezien daarvan denk ik ook dat hij INHOUDELIJK de plank misslaat. En waarom: dat heb ik al een aantal keren eerder aangegeven in het vorige topic van deze reeks. Het gaat hier om tuig dat de lans breekt met bepaalde culturele en etnische kaders / normen. Zij staan compleet BUITEN de maatschappij - de Marokkanendiscussie gaat aan hen voorbij, de wil van de Moskee gaat aan hen voorbij. Iemand anders noemde het eigenlijk al: ze zitten in een eigen subcultuur, iets wat je in de States ook terugziet bij bepaalde etnische groeperingen in achterstandswijken. Zij voelen zich niet beter dan 'de Nederlander'. Nee, ze voelen zich beter dan IEDEREEN. Iedereen die niet deel uitmaakt van hun subcultuur, hun 'gang' - is slechts een 'ding', minderwaardig.
Nee, ik poneerde het voorbeeld pas na de stelling. Ik zei nergens dat die stelling altijd opging. En jij drukt mij in de slachtofferrol van verongelijkte autochtoon, niet eens wetende dat ik geeneens een volbloed Nederlander ben. Wie is er dan bekrompen?quote:Het blijkt nergens uit dat je die nuance maakt. Sterker nog, je bombardeerde middels het voorbeeld Culemborg een algemene stelling in ons midden.
True, maar het ging mij om het feit dat mensen vielen over het feit dat het uberhaupt geopperd werd. Het is ondenkbaar dat wij in Nederland wat aan problemen doen.quote:Op zondag 6 april 2014 11:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Gaat de VVD hun fout na 55-60 jaar goedmaken? Beetje te laat nietwaar?
Ik heb nergens gezegd dat alle Mocro's zo zijn...quote:Op zondag 6 april 2014 11:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wel frappant dat jij dit 'als direct op de nationaliteit gaan spelen' ervaart terwijl het hele topic ervan doorspekt is als het gaat om Marokkanen (waaronder je eigen reacties)![]()
. Nog afgezien van het feit ik nergens heb gesteld of heb aangenomen dat je een volbloed autochtoon zou zijn - sterker nog I couldnt give a rats ass.
Dat klopt. Dat maakt niet dat criminaliteit geen criminaliteit is. Het wetboek omschrijft de verschillende vormen van criminaliteit - maar het is en blijft criminaliteit.quote:Op zondag 6 april 2014 11:19 schreef Richestorags het volgende:
Het wetboek maakt ook onderscheid in de verschillende vormen.
Het feit dat Marokkanen elkaar hebben doodgeschoten geeft aan dat in tegenstelling tot wat jij beweerde de focus op etniciteit bij het verrichten van een criminele daad jegens een ander zeker niet altijd een rol speelt. Dat het in mijn voorbeeld om drugshandel gaat, doet daar verder niets aan af. Het geldt wat mij betreft ook bij andere daden van criminaliteit - zoals inbraak.quote:Het feit dat jij weigert voor je eigen agenda om toe te geven dat er verschil zit in Marokkanen die elkaar afschieten in Amsterdam om drugshandel waarmee tientallen miljoenen gepaard gaan en tasjesdieven die omaatjes voor honderd euro beroven is lachwekkend. Bovendien poneer jij die stelling ook nog eens als bewijs dat mijn stelling nooit opgaat.
Nee dat ontken ik niet. Ik ontken dat dit gebruikelijk zou zijn, zoals jij dat wel deed en doet voorkomen.quote:Allochtonen of Marokkanen? Er zijn meer allochtonen dan alleen Marokkanen. Je wil dus ontkennen dat een deel van het tuig bij een gelijkwaardige keuze aan slachtoffers de Marokkaan boven de niet-Marokkaan zou verkiezen? Succes.
Nee, niet altijd in alle gevallen. Je zult altijd uitzonderingen hebben - en die worden dan ook duidelijk uitgelicht in de media: Zie Culemborg. En dan geldt: Hoe vaak heb je van dergelijke toestanden gehoord?quote:Altijd, in alle gevallen? Regelrechte onzin.
In de Nederlandse maatschappij gaat niet iedereen normaal met elkaar om. Althans, als het aan criminelen ligt niet. Dat maakt dat de rest van de maatschappij daarmee moet dealen. Je kan wanproducten van je eigen maatschappij niet ineens bombarderen tot 'ze horen hier niet thuis'.quote:Dus horen ze hier niet thuis. In de Nederlandse maatschappij gaat namelijk iedereen normaal met elkaar om, ongeacht huidskleur.
Je poneerde de stelling en zei er verder helemaal niets bij - enige nuance ontbrak en zoals ik al zei deed je voorkomen alsof dit de gebruikelijke gang van zaken is. Ik vind het bekrompen dat jij je zo focust op een Culemborgse zaak en daar een enorme aandacht voor vraagt, terwijl dat niet alleen niet de kern van het probleem is, maar ook nog eens door ettert op (wat mij betreft) onzinnige zaken als etniciteit, nationaliteit. Verder stelde ik dat ik je attitude ranzig vond inderdaad, geheel om bovengenoemde redenen. .quote:Nee, ik poneerde het voorbeeld pas na de stelling. Ik zei nergens dat die stelling altijd opging. En jij drukt mij in de slachtofferrol van verongelijkte autochtoon, niet eens wetende dat ik geeneens een volbloed Nederlander ben. Wie is er dan bekrompen?
Dit is te makkelijk. Je kan niet alles op de overheid afschuiven. Als je besluit om hier te blijven, leer je de taal, school je jezelf bij en zoek je een baan. Hoe wil je in hemelsnaam je kinderen opvoeden als je de taal en de maatschappij van het land waarin je woont niet kent?quote:Op zondag 6 april 2014 11:33 schreef betyar het volgende:
Wat een bullshit Zienswijze.
De oorzaak ligt bij de overheid en het bedrijfsleven dat in de jaren 60 en begin 70 ongeschoolde arbeiders gingen werven. Het bedrijfsleven genoot enorm van deze wervingsovereenkomsten in die overeenkomst stond een regeltje dat gezinshereniging mogelijk was. Na 1973 werden ze door het bedrijfsleven dankzij de oliecrisis en automatisering als grof vuil aan de kant gezet. Je praat hier over de mensen die hier vanaf het begin een nieuw leven hadden opgebouwd.
Omscholing en inburgering hoefde volgens de overheid niet omdat ze dachten dat de gastarbeiders nadat ze zijn uitgeknepen door het bedrijfsleven wel weer terug gingen naar het land van herkomst. Hoe achterlijk moet je wel niet zijn om te denken dat mensen die hier jarenlang zijn komen werken en een nieuw leven hebben opgebouwd dat ze wel weer even terug gaan?
Tot in de jaren 80 lieten de ongeschoolde arbeiders hun eveneens ongeschoolde gezinnen overkomen wat tot een overdaad aan ongeschoolde arbeiders leidde.
Van een bergbewoner naar hardwerkende arbeider naar mensen zonder baan. Er werd ze een toekomst beloofd die uiteindelijk heeft geleid naar de bijstand. Zit je daar met je vrouw en 4 kinderen in een tochtig huis of flatje weg te creperen.
Het lijkt mij ook voor de nakomelingen die zo goed als onmogelijk (uitzonderingen daar gelaten) om fatsoenlijk mee te draaien in de maatschappij als pa en ma niet eens fatsoenlijk zijn ingeburgerd. De overheid heeft daar keihard in gefaald en zit daarom nu op de blaren.
Dit is ook weer te makkelijk Zienswijze....quote:Op zondag 6 april 2014 11:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit is te makkelijk. Je kan niet alles op de overheid afschuiven. Als je besluit om hier te blijven, leer je de taal, school je jezelf bij en zoek je een baan. Hoe wil je in hemelsnaam je kinderen opvoeden als je de taal en de maatschappij van het land waarin je woont niet kent?
Hebben jouw ouders zichzelf ingeburgerd of heeft de overheid dat gedaan?quote:Op zondag 6 april 2014 11:33 schreef betyar het volgende:
De oorzaak ligt bij de overheid en het bedrijfsleven dat in de jaren 60 en begin 70 ongeschoolde arbeiders gingen werven. Het bedrijfsleven genoot enorm van deze wervingsovereenkomsten in die overeenkomst stond een regeltje dat gezinshereniging mogelijk was. Na 1973 werden ze door het bedrijfsleven dankzij de oliecrisis en automatisering als grof vuil aan de kant gezet. Je praat hier over de mensen die hier vanaf het begin een nieuw leven hadden opgebouwd.
Omscholing en inburgering hoefde volgens de overheid niet omdat ze dachten dat de gastarbeiders nadat ze zijn uitgeknepen door het bedrijfsleven wel weer terug gingen naar het land van herkomst. Hoe achterlijk moet je wel niet zijn om te denken dat mensen die hier jarenlang zijn komen werken en een nieuw leven hebben opgebouwd dat ze wel weer even terug gaan?
Tot in de jaren 80 lieten de ongeschoolde arbeiders hun eveneens ongeschoolde gezinnen overkomen wat tot een overdaad aan ongeschoolde arbeiders leidde.
Van een bergbewoner naar hardwerkende arbeider naar mensen zonder baan. Er werd ze een toekomst beloofd die uiteindelijk heeft geleid naar de bijstand. Zit je daar met je vrouw en 4 kinderen in een tochtig huis of flatje weg te creperen.
Het lijkt mij ook voor de nakomelingen die zo goed als onmogelijk (uitzonderingen daar gelaten) om fatsoenlijk mee te draaien in de maatschappij als pa en ma niet eens fatsoenlijk zijn ingeburgerd. De overheid heeft daar keihard in gefaald en zit daarom nu op de blaren.
Wat jij stelt is juist te makkelijk.quote:Op zondag 6 april 2014 11:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit is te makkelijk. Je kan niet alles op de overheid afschuiven. Als je besluit om hier te blijven, leer je de taal, school je jezelf bij en zoek je een baan. Hoe wil je in hemelsnaam je kinderen opvoeden als je de taal en de maatschappij van het land waarin je woont niet kent?
Wat heeft mijn vader met dit onderwerp te maken? Sowieso staan beide gevallen te ver van elkaar om ze te vergelijken.quote:Op zondag 6 april 2014 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hebben jouw ouders zichzelf ingeburgerd of heeft de overheid dat gedaan?
Jouw familie bestaat, afaik, net als de mijne, voor een groot gedeelte uit immigranten, ik weet niet hoe het bij jouw ouders zat, maar de immigranten in mijn familie zijn zelf gaan integreren omdat ze zelf wilden integreren.quote:Op zondag 6 april 2014 12:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat heeft mijn vader met dit onderwerp te maken? Sowieso staan beide gevallen te ver van elkaar om ze te vergelijken.
Op de eerste plaats was mijn vader een 6-jarige vluchteling en kregen alle kansen om te integreren en is ie getrouwd met een oer-Hollandse vrouw.quote:Op zondag 6 april 2014 12:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jouw familie bestaat, afaik, net als de mijne, voor een groot gedeelte uit immigranten, ik weet niet hoe het bij jouw ouders zat, maar de immigranten in mijn familie zijn zelf gaan integreren omdat ze zelf wilden integreren.
Daar heb je geen overheid voor nodig.
Nu heeft het migratiebeleid en integratiebeleid van de Nederlandse overheid zeker gefaald, en het was nogal racistisch, maar het is zeker niet alleen schuld aan het de problemen.
Verder zie ik in mijn omgeving heel veel migranten van tweede en derde generatie die er wat van willen maken en succesvol zijn. Hele goede en aardige collega's, buren en vrienden
Juist. En de overheid heeft vroeger grove fouten gemaakt, ongetwijfeld uit winstbejag. Maar je kunt niet alles meer op de overheid afschuiven. Je hebt altijd een eigen verantwoordelijkheid om de taal te leren om te kunnen functioneren in een land waar jij woont. En om je kinderen te laten functioneren. Om ze met Nederlandse kinderen te kunnen laten spelen. Om met hun ouders te kunnen praten.quote:Op zondag 6 april 2014 11:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 6 april 2014 10:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zeker, dat staat vast. Ik hou niet van gehuil, ook niet van de andere kant trouwens. Marokkaans tuig is niet zielig, Wilders tuig is ook niet zielig, gewoon eens lekker normaal doen met z'n allen. Raar gedoe ook altijd.
Juist, maar er zit een verschil in de personen die de verschillende vormen van criminaliteit begaan. Een rondschietende drugscrimineel is een grotere psychopaat dan een tasjesdief door de bank genomen. Je kan deze groepen dan ook niet met elkaar vergelijken. Los daarvan, hoeveel last hebben jij en ik van het feit dat criminelen elkaar afknallen?quote:Op zondag 6 april 2014 11:37 schreef Mutant01 het volgende:
Dat klopt. Dat maakt niet dat criminaliteit geen criminaliteit is. Het wetboek omschrijft de verschillende vormen van criminaliteit - maar het is en blijft criminaliteit.
Ik vind het voorbeeld niet zo handig omdat de figuren die zich met drugshandel bezighouden, zoals ik boven al zei, tot de hardcore criminelen behoren. Dat zijn niet dezelfde persoonlijkheden als een simpele tasjesdief.quote:Het feit dat Marokkanen elkaar hebben doodgeschoten geeft aan dat in tegenstelling tot wat jij beweerde de focus op etniciteit bij het verrichten van een criminele daad jegens een ander zeker niet altijd een rol speelt. Dat het in mijn voorbeeld om drugshandel gaat, doet daar verder niets aan af. Het geldt wat mij betreft ook bij andere daden van criminaliteit - zoals inbraak.
Dat geloof ik graag. Ik ontken ook niet dat het niet gebeurt. Mijn stelling is alleen dat een deel van het tuig een racistische instelling heeft, iets wat niet thuishoort hier. Nederlanders die zich niet gedragen kan je nou eenmaal niet uitzetten (was er maar een onbewoond eiland waar je ze naartoe zou kunnen verschepen), mensen met een dubbel paspoort wel.quote:Zo is het niet ongebruikelijk dat criminele Marokkanen bij andere Marokkanen inbreken, zodra ze weten dat deze zijn vertrokken naar een bruiloft. Het is een kleine gemeenschap, dus als iemand een bruiloft viert, dan is het snel bekend binnen de gemeenschap - en duurt het niet lang voordat ook kwaadwillenden deze informatie in handen hebben en gebruiken om het huis leeg te roven terwijl de onschuldigen aan het partyen zijn. In dit soort gevallen wordt dus juist specifiek gekozen voor de Marokkaan als slachtoffer - haaks op jouw voorbeeld.
Ik zei nergens dat het altijd gebeurt.quote:Nee dat ontken ik niet. Ik ontken dat dit gebruikelijk zou zijn, zoals jij dat wel deed en doet voorkomen.
Ik vind dat mensen die weinig ophebben met Nederland hier inderdaad niet thuishoren. Dat vind ik ook van Somaliërs die geen Nederlands spreken en niet werken maar wel van de belastingbetaler leven. Is niet zo vreemd toch?quote:In de Nederlandse maatschappij gaat niet iedereen normaal met elkaar om. Althans, als het aan criminelen ligt niet. Dat maakt dat de rest van de maatschappij daarmee moet dealen. Je kan wanproducten van je eigen maatschappij niet ineens bombarderen tot 'ze horen hier niet thuis'.
Ik focuste mij niet op die zaak, ik noemde het slechts als een voorbeeld.quote:Je poneerde de stelling en zei er verder helemaal niets bij - enige nuance ontbrak en zoals ik al zei deed je voorkomen alsof dit de gebruikelijke gang van zaken is. Ik vind het bekrompen dat jij je zo focust op een Culemborgse zaak en daar een enorme aandacht voor vraagt, terwijl dat niet alleen niet de kern van het probleem is, maar ook nog eens door ettert op (wat mij betreft) onzinnige zaken als etniciteit, nationaliteit. Verder stelde ik dat ik je attitude ranzig vond inderdaad, geheel om bovengenoemde redenen. .
Ik snap ook niet hoe betyar denkt dat ouders hun kinderen goed op kunnen voeden als de ouders niet weten hoe de maatschappij werkt van het land waarin het gezin woont.quote:Op zondag 6 april 2014 12:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Juist. En de overheid heeft vroeger grove fouten gemaakt, ongetwijfeld uit winstbejag. Maar je kunt niet alles meer op de overheid afschuiven. Je hebt altijd een eigen verantwoordelijkheid om de taal te leren om te kunnen functioneren in een land waar jij woont. En om je kinderen te laten functioneren. Om ze met Nederlandse kinderen te kunnen laten spelen. Om met hun ouders te kunnen praten.
Hoe wil je je kinderen in godsnaam opvoeden als je niet weet hoe de maatschappij werkt? Niet weet hoe het schoolsysteem werkt? Niet je kinderen ( 4 - 12 jaar) met rekensommetjes en taaloefeningen kan helpen? Niet weten welke buurten wel en niet gevaarlijk zijn? Niet weten hoe het belastingsysteem werkt?quote:Op zondag 6 april 2014 11:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit is ook weer te makkelijk Zienswijze....
Gast, een taal leren kan je ook zelf doen. Koop een studieboek, stamp woordjes in je hoofd, praat regelmatig met mensen die Nederlands kunnen. Binnen 1 tot 2 jaar beheers je de taal ruimvoldoende.quote:Op zondag 6 april 2014 12:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat jij stelt is juist te makkelijk.
In die tijd waren er helemaal geen scholingstrajecten, integratiebureaus etc. etc. . Die mensen werden te werk gesteld en mochten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werken. De overheid dacht dat die mensen gewoon terug zouden gaan. Wat uiteraard niet is gebeurd. De schuld ligt bij de overheid toen (haha toevallig rechts) en het bedrijfsleven.
Maar nou vraag je wat eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dat kan toch niet?quote:Op zondag 6 april 2014 13:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Gast, een taal leren kan je ook zelf doen. Koop een studieboek, stamp woordjes in je hoofd, praat regelmatig met mensen die Nederlands kunnen. Binnen 1 tot 2 jaar beheers je de taal ruimvoldoende.
Ben je analfabeet? Leer schrijven en lezen. Hoe wil je in godsnaam in de 20e en 21e eeuw leven als je niet kan lezen? Hoe weet je dan hoe het belastingsysteem werkt? Hoe weet je dan hoe huisvesting werkt?
Ook als je denkt dat je over een X aantal.jaar naar een ander land vertrekt, moet je in Nederland je leven op orde hebben: huisvesting, scholing, onderwijs. En hoe kom je aan die info? Juist, door de taal te kennen.
Als je werkloos bent, zoek je toch een baan? Als je afgekeurd bent maar je vrouw werkt niet, dan zoekt je vrouw toch een baan? Hoe wil je je kinderen in godsnaam structuur in hun dag (vroeg opstaan, werken/leren/studeren, vroeg slapen) aanbrengen als beide ouders zelf de hele dag thuis zitten? Of ben ik de enige die denkt dat als je geen werk hebt je een baan gaat zoeken?
Als de overheid ze onthield van die mogelijkheid, ja dat hebben ze gedaan ondanks die clausule, ze waren bang dat de gastarbeiders zouden verwesteren. Wat zeg ik, ze werden zelfs aangemoedigd om hun eigen taal en cultuur te behouden.quote:Op zondag 6 april 2014 13:28 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Gast, een taal leren kan je ook zelf doen. Koop een studieboek, stamp woordjes in je hoofd, praat regelmatig met mensen die Nederlands kunnen. Binnen 1 tot 2 jaar beheers je de taal ruimvoldoende.
Ben je analfabeet? Leer schrijven en lezen. Hoe wil je in godsnaam in de 20e en 21e eeuw leven als je niet kan lezen? Hoe weet je dan hoe het belastingsysteem werkt? Hoe weet je dan hoe huisvesting werkt?
Ook als je denkt dat je over een X aantal.jaar naar een ander land vertrekt, moet je in Nederland je leven op orde hebben: huisvesting, scholing, onderwijs. En hoe kom je aan die info? Juist, door de taal te kennen.
Als je werkloos bent, zoek je toch een baan? Als je afgekeurd bent maar je vrouw werkt niet, dan zoekt je vrouw toch een baan? Hoe wil je je kinderen in godsnaam structuur in hun dag (vroeg opstaan, werken/leren/studeren, vroeg slapen) aanbrengen als beide ouders zelf de hele dag thuis zitten? Of ben ik de enige die denkt dat als je geen werk hebt je een baan gaat zoeken?
Natuurlijk kunnen ze er zelf wel wat aan doen. Hoe wil je in godsnaam eind 20e/begin 21e eeuw in een moderne samenleving leven als je niet kan lezen en schrijven? Je moet toch kunnen rekenen als je boodschappen doet? Je moet toch je belastingaangifte elk naar invullen? Je wilt toch weten hoe het schoolsysteem werkt zodat je kind het hoogst mogelijke schooladvies krijgt?quote:Op zondag 6 april 2014 13:06 schreef Gia het volgende:
Dat de oudste generatie grotendeels ongeschoold is, kunnen ze niet veel aan doen.
Onthield de overheid mensen om een studieboek te kopen/lenen en zodoende zelf de raal te leren? Onthield de overheid mensen om een baan te zoeken als je werkloos bent? Sinds wanneer staat werken en een baan hebben bekend als "verwesteren"?quote:Op zondag 6 april 2014 13:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Als de overheid ze onthield van die mogelijkheid, ja dat hebben ze gedaan ondanks die clausule, ze waren bang dat de gastarbeiders zouden verwesteren. Wat zeg ik, ze werden zelfs aangemoedigd om hun eigen taal en cultuur te behouden.
Ja het waren robots zonder enige eigen wil. De overheid bepaalde alles voor hen en zij konden er niks aan doen.quote:Op zondag 6 april 2014 13:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Als de overheid ze onthield van die mogelijkheid, ja dat hebben ze gedaan ondanks die clausule, ze waren bang dat de gastarbeiders zouden verwesteren. Wat zeg ik, ze werden zelfs aangemoedigd om hun eigen taal en cultuur te behouden.
Verdiep je een in het hele gebeuren rond de gastarbeiders. Deze achterlijke oneliners waren toen helemaal niet van belang. De overheid heeft gefaald en deze mensen aangemoedigd vooral zichzelf te blijven. Dat heeft helaas anders uitgepakt.quote:Op zondag 6 april 2014 13:44 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Onthield de overheid mensen om een studieboek te kopen/lenen en zodoende zelf de raal te leren? Onthield de overheid mensen om een baan te zoeken als je werkloos bent? Sinds wanneer staat werken en een baan hebben bekend als "verwesteren"?
Zoiets ja.quote:Op zondag 6 april 2014 13:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja het waren robots zonder enige eigen wil. De overheid bepaalde alles voor hen en zij konden er niks aan doen.
Dat smoesje gaat niet op voor de huidige straatboefjes.quote:Op zondag 6 april 2014 13:37 schreef betyar het volgende:
Verkeerde aanpak? Nederland begon pas halverwege jaren 80 deze mensen een plaats te bieden in de maatschappij met het minderhedenbeleid. Dat verandert niet van de ene op de andere dag. De nasleep is gigantisch.quote:Op zondag 6 april 2014 13:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat smoesje gaat niet op voor de huidige straatboefjes.
Je kunt niet alle problemen op blijven hangen aan een verkeerde aanpak 50 jaar geleden. Op het moment dat deze gastarbeiders besloten om, tot aan hun pensioen, hier te blijven, hadden ze alsnog de taal kunnen leren.
Hun kinderen, nu tussen de 30 en 50 jaar, zijn hier opgegroeid en geschoold.
Geldt ook voor Turken. Toch hebben deze aanzienlijk lagere criminaliteitscijfers.quote:Op zondag 6 april 2014 13:52 schreef betyar het volgende:
[..]
Verkeerde aanpak? Nederland begon pas halverwege jaren 80 deze mensen een plaats te bieden in de maatschappij met het minderhedenbeleid. Dat verandert niet van de ene op de andere dag. De nasleep is gigantisch.
Edit:
Daarnaast hebben ze wel degelijk onderwijs gevolgd, echter in hun eigen taal, met hun eigen normen en waarden. Ze mochten niet verwesteren. Nu ondervinden we de "problemen" ervan.
Misschien vanwege het feit dat de meer ontwikkelde Turk hier kwam werken, om geld te sparen en daarmee een eigen zaak te kunnen beginnen in land van herkomst? Vele van hun kwamen uit de steden en niet uit een deel van het land waar ze enkel geiten kunnen hoeden.quote:Op zondag 6 april 2014 13:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Geldt ook voor Turken. Toch hebben deze aanzienlijk lagere criminaliteitscijfers.
Dus het ligt wel degelijk ook aan de mensen zelf en hun instelling en niet alleen maar aan de overheidquote:Op zondag 6 april 2014 12:20 schreef betyar het volgende:
[..]
Op de eerste plaats was mijn vader een 6-jarige vluchteling en kregen alle kansen om te integreren en is ie getrouwd met een oer-Hollandse vrouw.
Daarnaast kregen ze direct de Nederlandse nationaliteit, heeft mijn vader hier in het leger gezeten. Hongaren zijn ook nog eens mensen die makkelijk contact leggen en speelt religie daarin geen rol.
Wat je merkt bij de gastarbeiders uit Marokko is dat het geloof een belangrijk onderdeel van hun leven is wat weer weerstand geeft.
Dat woordje ook doet me goed.quote:Op zondag 6 april 2014 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus het ligt wel degelijk ook aan de mensen zelf en hun instelling en niet alleen maar aan de overheid
Gedeeltelijk, en zeker niet altijd. De insteek was ook helemaal niet hier te blijven. Niet van deze mensen en ook niet van de overheid. Het blijven in Nederland speelde pas in de jaren 90.quote:Op zondag 6 april 2014 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus het ligt wel degelijk ook aan de mensen zelf en hun instelling en niet alleen maar aan de overheid
Hoe kom je daarbij. Het aantal derde generatie kinderen waar jij het over hebt is nagenoeg nihil. FYI, ik ben een tweede generatie kind en mijn ouders zijn gastarbeiders. Ik ben zelf in de twintig. Sterker nog, ik heb een broer en zus die 1e generatie zijn. Burgemeester Aboutaleb is van de 1e generatie, net als Marcouch, Najib Amhali etc. Het zijn kinderen geweest die daar zijn geboren en niet hier. En daar ook een gedeelte van hun jeugd hebben doorgebracht.quote:Op zondag 6 april 2014 13:06 schreef Gia het volgende:
Dat de oudste generatie grotendeels ongeschoold is, kunnen ze niet veel aan doen.
Hun kinderen kregen de kans om te leren. En dan kan ik me ook nog voorstellen dat zij hier problemen mee hadden omdat de ouders de taal niet spraken.
Maar de huidige kids hebben minimaal één ouder die hier geschoold is.
En toch blijven er problemen, zoals marokkaanse jongetjes die niet luisteren naar een zwemjuf, op school menen dat het okay is om een meisje te slaan, op de middelbare school spijbelen en daardoor niet naar een vervolgopleiding kunnen.
En dát kun je niet meer op de Nederlandse overheid en scholen schuiven.
Nogmaals, ik heb in het vorige topic uitgebreid geschreven hoe het zat met de gastarbeiders. Als je echt geïnteresseerd bent dan raad ik je aan om het vorige deel te lezen. Je voert weer een uitgekauwde en bovendien momenteel volstrekt irrelevante discussie.quote:Op zondag 6 april 2014 13:25 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hoe wil je je kinderen in godsnaam opvoeden als je niet weet hoe de maatschappij werkt? Niet weet hoe het schoolsysteem werkt? Niet je kinderen ( 4 - 12 jaar) met rekensommetjes en taaloefeningen kan helpen? Niet weten welke buurten wel en niet gevaarlijk zijn? Niet weten hoe het belastingsysteem werkt?
Hoe kom je daarachter? Door te taal te leren (dikwijls is veel info niet in het Engels aanwezig) en door zelf informatie op te zoeken.
Alsof de Marokkaanse normen en waarden in dat opzicht wezenlijk van de Nederlandse waarden zouden verschillen.quote:Op zondag 6 april 2014 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar normaal is niet voor iedereen hetzelfde.
Ik neem aan dat in Nederland de Nederlandse normen en waarden prevaleren.
Maar dan moet je ook zeggen dat men die keuzes zelf maakt. Dan kun je ook niet klagen dat je hier niet echt verder komt. Gaat niet direct om wat jij zegt maar iets dat vaak wel wordt gezegd. Men zit aan de onderkant van de maatschappij en daarom gaat het mis. Men moet gewoon keuzes maken. Als je daar het geld bijv. wel kwijt kan kun je ook hier je leven veranderen. En dat doet men dus vaak niet.quote:Op zondag 6 april 2014 11:21 schreef Mutant01 het volgende:
Wat daarbij speelt is dat veel van de 1e generatie (ouders) een soort trauma met zich meedraagt: Ze zijn naar Nederland getrokken om vervolgens rijk naar land van herkomst terug te keren. Dat is niet gelukt (crisis jaren 80, automatisering, geen scholing) en zij wensen dan dat hun kinderen het wel goed hebben, dat zij dan wel hun rijkdom en succes in land van herkomst kunnen tentoonspreiden. Dat ze in ieder geval kunnen laten zien: kijk mijn kinderen hebben het wel gemaakt. Dit laatste aspect speelt zodanig dat in sommige gevallen de ouders wegkijken bij daden van criminaliteit. Als de jongeren maar genoeg geld binnenbrengen zijn ze tevreden. Dan kunnen ze de Mercedes of BMW showen in land van herkomst, dan kunnen ze een villa bouwen. Ook al is het van drugsgeld. Tja het morele en culturele besef dat het slecht is is aanwezig, maar goed de drang naar mooie spulletjes is groter - want de ouders hebben dat nooit zelf gehad - en anders zou de buitenwereld maar denken dat je een faalhaas bent als ouder.
Dat is een volstrekt andere manier van redeneren dan de meeste mensen gewend zijn. Maar dat is ergens ook logisch, want het zijn die omstandigheden destijds die specifiek die ouders zo gevormd hebben. En dat geven ze ook mee in de opvoeding - en dat is dus geen cultureel aspect, of religieus aspect, of etnisch aspect. Dat maakt dat ik ook altijd zo kriegelig wordt als ik de discussie, na 100 jaar, wéér die kant op zie gaan. Waste of time.
Voor een deel duidelijk wel voor een bepaald groepje. Anders gaat er niet zoveel mis met bepaalde jongeren.quote:Op zondag 6 april 2014 15:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alsof de Marokkaanse normen en waarden in dat opzicht wezenlijk van de Nederlandse waarden zouden verschillen.
Toch zet ik ook vraagtekens bij deze cijfers aangezien een aantal diploma's NIET erkend worden door de NL overheid cq vakverenigingen terwijl deze mensen wel degelijk kennis hebben.quote:Op zondag 6 april 2014 14:12 schreef betyar het volgende:
[..]
Misschien vanwege het feit dat de meer ontwikkelde Turk hier kwam werken, om geld te sparen en daarmee een eigen zaak te kunnen beginnen in land van herkomst? Vele van hun kwamen uit de steden en niet uit een deel van het land waar ze enkel geiten kunnen hoeden.
Er vertrekken meer Turken dan er binnenkomen en die binnenkomen zijn goed opgeleid. http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)/0/2013m21h10art.pdf
Volgens mij zitten we al in de 3de generatie hoor....niet iedereen natuurlijk vanwege familie herenigingen en verse instroom uiteraard...quote:Op zondag 6 april 2014 15:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij. Het aantal derde generatie kinderen waar jij het over hebt is nagenoeg nihil. FYI, ik ben een tweede generatie kind en mijn ouders zijn gastarbeiders. Ik ben zelf in de twintig. Sterker nog, ik heb een broer en zus die 1e generatie zijn. Burgemeester Aboutaleb is van de 1e generatie, net als Marcouch, Najib Amhali etc. Het zijn kinderen geweest die daar zijn geboren en niet hier. En daar ook een gedeelte van hun jeugd hebben doorgebracht.
Ik vraag mij altijd af hoe bepaalde figuren erbij komen dat er al 'vele' generaties Marokkanen in Nederland zouden zijn.
Yep. Als de ouders maar vanaf de geboorte deze onzin in die koppies blijft stampen dan geloven ze het aan het einde van hun 16 levensjaar onvoorwaardelijk. Hersenspoelen heet dat ook wel.quote:
We leven al heeeeeeeeel lang niet meer in de jaren 60/70quote:Op zondag 6 april 2014 13:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Het aantal derde generatie kinderen is nihil. Het aantal aan verse instroom is al jaren nihil. De CBS cijfers liggen voor het oprapen...quote:Op zondag 6 april 2014 17:07 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Volgens mij zitten we al in de 3de generatie hoor....niet iedereen natuurlijk vanwege familie herenigingen en verse instroom uiteraard...
Nee hoor, of wil je impliceren dat hun gedrag wel volgens de Marokkaanse normen en waarden zou kunnen en mogen.quote:Op zondag 6 april 2014 16:32 schreef Globali het volgende:
[..]
Voor een deel duidelijk wel voor een bepaald groepje. Anders gaat er niet zoveel mis met bepaalde jongeren.
In Frankrijk zitten ze al aan de derde generatie, maar in Nederland zijn de meeste kinderen van de 2de generatie.quote:Op zondag 6 april 2014 17:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het aantal derde generatie kinderen is nihil.
Ik zie niet wat Frankrijk met Nederland te maken heeft op dat gebied. Frankrijk heeft ook een hele andere verhouding met haar gastarbeiders gehad en met het land van herkomst. Nu nog trouwens.quote:Op zondag 6 april 2014 17:30 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
In Frankrijk zitten ze al aan de derde generatie, maar in Nederland zijn de meeste kinderen van de 2de generatie.
Wat is je punt?quote:Op zondag 6 april 2014 17:27 schreef computergirl het volgende:
[..]
We leven al heeeeeeeeel lang niet meer in de jaren 60/70
Allemaal mooi en waar maar de integratie is ook nihil bij een bepaald deel van deze groep.quote:Op zondag 6 april 2014 17:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het aantal derde generatie kinderen is nihil. Het aantal aan verse instroom is al jaren nihil. De CBS cijfers liggen voor het oprapen...
Volgens mij herhaal je iets wat al een kleine 5 miljoen keer is gezegd in deze reeks.quote:Op zondag 6 april 2014 17:47 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Allemaal mooi en waar maar de integratie is ook nihil bij een bepaald deel van deze groep.
Overigens heb ik het dan niet alleen over Marokkanen maar meerdere groepen hebben hier een probleem mee....
Een groot deel van de gastarbeiders is met pensioen of gaat binnenkort met pensioen. Wil je daar lekker al je peilen op gaan richten? Ik snap het niet waarom bepaalde mensen het lekker vinden om eens lekker over de eerste generatie te gaan pissen. Je hebt het wel over vaders en moeders van mensen, niet over een ding.quote:Op zondag 6 april 2014 17:48 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat je het eens in je kop moet krijgen dat we in 2014 leven en niet in 1960.
quote:Op zondag 6 april 2014 17:48 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat je het eens in je kop moet krijgen dat we in 2014 leven en niet in 1960.
Wat is je punt?quote:Op zondag 6 april 2014 17:50 schreef betyar het volgende:
[..]Goed punt.......... Ooh, wacht even, de groep waar ik het over heb hebben natuurlijk meegedraaid in de maatschappij en hebben die kennis natuurlijk overgedragen aan hun kinderen
Zoals al zei, het beleid was nogal racistisch, men haalde migranten waar Nederlanders "te goed" voor waren en die moesten na een paar jaar weer oprotten.quote:Op zondag 6 april 2014 15:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gedeeltelijk, en zeker niet altijd. De insteek was ook helemaal niet hier te blijven. Niet van deze mensen en ook niet van de overheid. Het blijven in Nederland speelde pas in de jaren 90.
Wat is dit nou weer voor onzin.quote:Op zondag 6 april 2014 17:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een groot deel van de gastarbeiders is met pensioen of gaat binnenkort met pensioen. Wil je daar lekker al je peilen op gaan richten? Ik snap het niet waarom bepaalde mensen het lekker vinden om eens lekker over de eerste generatie te gaan pissen. Je hebt het wel over vaders en moeders van mensen, niet over een ding.
Dat ze niet mee mochten draaien in de westerse maatschappij, hoe kunnen die ouders dat dan weer doorgeven?quote:
En de oplossing is??quote:Op zondag 6 april 2014 17:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij herhaal je iets wat al een kleine 5 miljoen keer is gezegd in deze reeks.
Dat bepaalde gedragingen die nu tevoorschijn komen (van de kinderen) - te maken hebben met de persoonlijke situatie waarin de ouders destijds verkeerden? Iets wat ik in het vorig topic ook al heb aangekaart wellicht? Iets, waarvan het nu te laat is om nog even de ouders erbij te gaan betrekken?quote:
Niemand in dit topic pist over de ouders van mensen heen.quote:Op zondag 6 april 2014 17:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een groot deel van de gastarbeiders is met pensioen of gaat binnenkort met pensioen. Wil je daar lekker al je peilen op gaan richten? Ik snap het niet waarom bepaalde mensen het lekker vinden om eens lekker over de eerste generatie te gaan pissen. Je hebt het wel over vaders en moeders van mensen, niet over een ding.
De eerste generatie gastarbeiders kwam 50 jaar geleden naar Nederland dacht ik? Dat waren geen kleine kinderen maar jongemannen van een jaar of 20 . Wat betekent dat ze nu rond de 70 jaar oud zijn of inmiddels overleden , hun kinderen zijn rond de 50 en die hebben weer kinderen van in de 20 wat de derde generatie is, de vierde generatie komt er aan of is al geboren.quote:Op zondag 6 april 2014 17:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het aantal derde generatie kinderen is nihil. Het aantal aan verse instroom is al jaren nihil. De CBS cijfers liggen voor het oprapen...
Dat was niet alleen de insteek van de overheid, maar ook van de migranten zelf. Dat maakt ook dat ze niet (op tijd) hebben gekozen voor omscholing / het leren van de taal of zelfstandige integratie. Voor een ander deel geldt dat de migranten niet de middelen of de kennis hadden om überhaupt 'te integreren'.quote:Op zondag 6 april 2014 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals al zei, het beleid was nogal racistisch, men haalde migranten waar Nederlanders "te goed" voor waren en die moesten na een paar jaar weer oprotten.
En eigenlijk is het dat nog steeds.
Dus in AL die jaren dat de kinderen en hun kinderen in Nederland hebben gebivakeerd hebben ze niets opgepikt?quote:Op zondag 6 april 2014 17:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat bepaalde gedragingen die nu tevoorschijn komen (van de kinderen) - te maken hebben met de persoonlijke situatie waarin de ouders destijds verkeerden? Iets wat ik in het vorig topic ook al heb aangekaart wellicht? Iets, waarvan het nu te laat is om nog even de ouders erbij te gaan betrekken?
Mijn ouders zijn ook heel anders opgevoed dan ik. In een situatie waarbij een vrouw thuis de afwas doet en kinderen krijgt. Toch heeft mijn moeder een omslag in haar deze gedachtegang gemaakt toen de nood aan de man was.quote:Op zondag 6 april 2014 17:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat bepaalde gedragingen die nu tevoorschijn komen (van de kinderen) - te maken hebben met de persoonlijke situatie waarin de ouders destijds verkeerden? Iets wat ik in het vorig topic ook al heb aangekaart wellicht? Iets, waarvan het nu te laat is om nog even de ouders erbij te gaan betrekken?
Juist. Het is echt in en in triest om nog steeds terug te grijpen naar de jaren '60 en '70. Het is 2014 man.quote:Op zondag 6 april 2014 17:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn ook heel anders opgevoed dan ik. In een situatie waarbij een vrouw thuis de afwas doet en kinderen krijgt. Toch heeft mijn moeder een omslag in haar deze gedachtegang gemaakt toen de nood aan de man was.
Ook al is er pas in de jaren 80 (30 jaar geleden!) iets verandert qua houding tov gastarbeiders zitten een groot aantal mensen in hun hoofd no steeds in het Rif gebergte. Als keuze
Je weet toch dat het altijd de schuld van de andere is.quote:Op zondag 6 april 2014 17:55 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dus in AL die jaren dat de kinderen en hun kinderen in Nederland hebben gebivakeerd hebben ze niets opgepikt?
Nederland heeft ze nooit kansen gegeven, heeft geen enkele moeite gedaan om hun te helpen en ze altijd in het verdomhoekje gezet? Is DAT nu wat jij beweerd?
De grootste groep van de eerste generatie (Marokkanen en Turken) kwam gedurende de jaren 70. De Spanjaarden en Grieken kwamen in de jaren 60 hierheen. Dat betekent dat de ouders nu in de range van 55-75 jaar oud zijn. Deze kerels waren vaak al (net) getrouwd in land van herkomst. In de jaren 80 begon de gezinsmigratie en kwamen kinderen/tieners hierheen. Die zijn dus geboren in Marokko en daar vaak zelfs gedeeltelijk getogen. Het zijn kinderen van ouders die beiden in Marokko zijn geboren. Deze lieden zijn tussen de 30 en de 55 jaar oud. Deze lieden hebben kinderen. Deze kinderen zijn van de tweede generatie en die zijn nu globaal tussen de 10 en 30 jaar oud.quote:Op zondag 6 april 2014 17:54 schreef Flow3r het volgende:
[..]
De eerste generatie gastarbeiders kwam 50 jaar geleden naar Nederland dacht ik? Dat waren geen kleine kinderen maar jongemannen van een jaar of 20 . Wat betekent dat ze nu rond de 70 jaar oud zijn of inmiddels overleden , hun kinderen zijn rond de 50 en die hebben weer kinderen van in de 20 wat de derde generatie is, de vierde generatie komt er aan of is al geboren.
Ehm nee, dat is wat JIJ beweert.quote:Op zondag 6 april 2014 17:55 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dus in AL die jaren dat de kinderen en hun kinderen in Nederland hebben gebivakeerd hebben ze niets opgepikt?
Nederland heeft ze nooit kansen gegeven, heeft geen enkele moeite gedaan om hun te helpen en ze altijd in het verdomhoekje gezet? Is DAT nu wat jij beweerd?
In de jaren 80 was niets veranderd ten aanzien van het beleid. Toen begon de gezinsmigratie juist. En de omslag van jouw ouders, no offence, valt in het niets bij de omslag van deze ouders. Ik snap je drang om die vergelijking te maken dan ook niet. Want er is geen vergelijking. Deze mensen hebben totaal wat anders meegemaakt dan jouw ouders. Of zijn je ouders analfabeet en komen ze uit de rimboe van Afrika? Want dan kunnen we praten..quote:Op zondag 6 april 2014 17:57 schreef computergirl het volgende:
Mijn ouders zijn ook heel anders opgevoed dan ik. In een situatie waarbij een vrouw thuis de afwas doet en kinderen krijgt. Toch heeft mijn moeder een omslag in haar deze gedachtegang gemaakt toen de nood aan de man was. Ook al is er pas in de jaren 80 (30 jaar geleden!) iets verandert qua houding tov gastarbeiders zitten een groot aantal mensen in hun hoofd no steeds in het Rif gebergte. Als keuze
?????quote:
Ehm, wat heeft dat in vredesnaam te maken met mijn feitelijke constateringen van voor 90? En waaruit blijkt dat 'ze' niets opgepikt hebben? Over wie of wat heb je het dan?quote:Op zondag 6 april 2014 18:04 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
?????
Dus al die (gratis) Nederlandse lessen voor immigranten, die al in de jaren 90 begonnen te draaien, heb ik gedroomd?
Ik ben met een kleuter aan het discussiëren geloof ik.quote:Op zondag 6 april 2014 18:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In de jaren 80 was niets veranderd ten aanzien van het beleid. Toen begon de gezinsmigratie juist. En de omslag van jouw ouders, no offence, valt in het niets bij de omslag van deze ouders. Ik snap je drang om die vergelijking te maken dan ook niet. Want er is geen vergelijking. Deze mensen hebben totaal wat anders meegemaakt dan jouw ouders. Of zijn je ouders analfabeet en komen ze uit de rimboe van Afrika? Want dan kunnen we praten..
Ja, dat klopt - en zolang ze kunnen. Vandaar dat ik ook stel dat het achterlijk is om met het vingertje telkens te wijzen naar de 1e generatie. En dat is waar ik op wees. Dat de problemen toen zijn veroorzaakt dat kan, maar dat zegt ook niet dat je de oplossing daar moet of kan vinden. Want die ligt in het heden, bij deze kinderen. En dat bedoel ik ook met het pissen op andermans ouders, achteraf - vanuit een luie comfortabele stoel - anno 2014.quote:Op zondag 6 april 2014 18:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik ben met een kleuter aan het discussiëren geloof ik.
Mensen kunnen veranderen, zich aanpassen. Zolang ze willen.
Ok laten we helder zijn. We hebben het nu over een aantal straatschoffies die, laten we zeggen, een gemiddelde leeftijd hebben van 20 jaar.quote:Op zondag 6 april 2014 18:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ehm, wat heeft dat in vredesnaam te maken met mijn feitelijke constateringen van voor 90? En waaruit blijkt dat 'ze' niets opgepikt hebben? Over wie of wat heb je het dan?
Maar zij zijn juist hierdoor een grote faalhaas als ouder. Juist dat wegkijken (en dat geldt volgens mij niet voor enkele gevallen, maar voor de meerderheid) is wat zoveel kwaad bloed zet bij "de anderen"....zeker wanneer deze "andere" zelf slachtoffer is geweest van deze criminaliteit.quote:Op zondag 6 april 2014 11:21 schreef Mutant01 het volgende:
Wat daarbij speelt is dat veel van de 1e generatie (ouders) een soort trauma met zich meedraagt: Ze zijn naar Nederland getrokken om vervolgens rijk naar land van herkomst terug te keren. Dat is niet gelukt (crisis jaren 80, automatisering, geen scholing) en zij wensen dan dat hun kinderen het wel goed hebben, dat zij dan wel hun rijkdom en succes in land van herkomst kunnen tentoonspreiden. Dat ze in ieder geval kunnen laten zien: kijk mijn kinderen hebben het wel gemaakt. Dit laatste aspect speelt zodanig dat in sommige gevallen de ouders wegkijken bij daden van criminaliteit. Als de jongeren maar genoeg geld binnenbrengen zijn ze tevreden. Dan kunnen ze de Mercedes of BMW showen in land van herkomst, dan kunnen ze een villa bouwen. Ook al is het van drugsgeld. Tja het morele en culturele besef dat het slecht is is aanwezig, maar goed de drang naar mooie spulletjes is groter - want de ouders hebben dat nooit zelf gehad - en anders zou de buitenwereld maar denken dat je een faalhaas bent als ouder.
Je zou anders heel goed kunnen stellen dat "de nederlanders" zich knap verraden en genaaid voelen door deze groep. Voor hen heeft het alles met etniciteit en cultuur te maken, aangezien de daders met name uit een hele specifieke etnische en culturele groep afkomstig zijn.quote:Dat is een volstrekt andere manier van redeneren dan de meeste mensen gewend zijn. Maar dat is ergens ook logisch, want het zijn die omstandigheden destijds die specifiek die ouders zo gevormd hebben. En dat geven ze ook mee in de opvoeding - en dat is dus geen cultureel aspect, of religieus aspect, of etnisch aspect. Dat maakt dat ik ook altijd zo kriegelig wordt als ik de discussie, na 100 jaar, wéér die kant op zie gaan. Waste of time.
Calimero! Iedereen heeft ZELF een keuze om zich wel of niet te ontplooien en om te blijven of gaan.quote:Op zondag 6 april 2014 11:33 schreef betyar het volgende:
Du moment dat je besluit om hier te blijven, kun je tevens het besluit nemen om Nederlands te leren. Zeker nadat velen in de jaren 80 met een uitkering de hele dag thuis mochten zitten, hadden ze alle tijd om dit alsnog te doen. Maar dat was voor grote groepen simpelweg te veel gevraagd. Liever zat men op z'n luie reet in het koffie- of theehuis te ouwehoeren.quote:Op zondag 6 april 2014 11:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Juist. Er wordt hier wel erg makkelijk gewezen naar de grote boze overheid. Dat die mensen ook nog een eigen verantwoordelijkheid hebben, nee dat bestaat niet toch?quote:Op zondag 6 april 2014 23:31 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Calimero! Iedereen heeft ZELF een keuze om zich wel of niet te ontplooien en om te blijven of gaan.
Verder hebben we het hier over heel jonge daders van minstens de 2e, maar mogelijkerwijs de 3e generatie. Hoe lang kunnen die nog in de slachtofferrol blijven rondwentelen en geloofwaardig blijven? Zeker als je bedenkt dat het met de meisjes zoveel beter gaat?
De kids die mijn zoon zwemles geeft zijn derde generatie.quote:Op zondag 6 april 2014 17:07 schreef DUTCHKO het volgende:
Volgens mij zitten we al in de 3de generatie hoor....niet iedereen natuurlijk vanwege familie herenigingen en verse instroom uiteraard...
De nederlandse TV, nederlandstalige boeken en kranten en nederlandstalige buurthuizen/dorpshuizen bestonden toen ook al. Met name de keuze om wél of niet naar nederlandse TV te kijken is simpelweg het gevolg van niet willen, niet geïnteresseerd zijn. Die keuze bleef zo OOK nadat er een uitkering was en er dus helemaal geen werk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. De overheid dacht (onterecht zo is gebleken) dat die mensen gewoon terug zouden gaan. Niet in het minst doordat deze mensen ZELF die wens ook keer op keer aangaven. Wat had de overheid in godsnaam anders kunnen denken? Dat die mensen categorische en pathologische leugenaars en bedriegers waren?quote:Op zondag 6 april 2014 12:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat jij stelt is juist te makkelijk.
In die tijd waren er helemaal geen scholingstrajecten, integratiebureaus etc. etc. . Die mensen werden te werk gesteld en mochten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werken. De overheid dacht dat die mensen gewoon terug zouden gaan. Wat uiteraard niet is gebeurd. De schuld ligt bij de overheid toen (haha toevallig rechts) en het bedrijfsleven.
Marokkanen die in de jaren 70 hierheen kwamen, waren toen al volwassen, laten we het laag schatten, tussen de 20 en de 30.quote:Op zondag 6 april 2014 18:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De grootste groep van de eerste generatie (Marokkanen en Turken) kwam gedurende de jaren 70. De Spanjaarden en Grieken kwamen in de jaren 60 hierheen. Dat betekent dat de ouders nu in de range van 55-75 jaar oud zijn. Deze kerels waren vaak al (net) getrouwd in land van herkomst. In de jaren 80 begon de gezinsmigratie en kwamen kinderen/tieners hierheen. Die zijn dus geboren in Marokko en daar vaak zelfs gedeeltelijk getogen. Het zijn kinderen van ouders die beiden in Marokko zijn geboren. Deze lieden zijn tussen de 30 en de 55 jaar oud. Deze lieden hebben kinderen. Deze kinderen zijn van de tweede generatie en die zijn nu globaal tussen de 10 en 30 jaar oud.
In plaats van integratie te ontmoedigen juist te bevorderen?quote:Op zondag 6 april 2014 23:47 schreef stopnaald het volgende:
[..]
De nederlandse TV, nederlandstalige boeken en kranten en nederlandstalige buurthuizen/dorpshuizen bestonden toen ook al. Met name de keuze om wél of niet naar nederlandse TV te kijken is simpelweg het gevolg van niet willen, niet geïnteresseerd zijn. Die keuze bleef zo OOK nadat er een uitkering was en er dus helemaal geen werk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. De overheid dacht (onterecht zo is gebleken) dat die mensen gewoon terug zouden gaan. Niet in het minst doordat deze mensen ZELF die wens ook keer op keer aangaven. Wat had de overheid in godsnaam anders kunnen denken? Dat die mensen categorische en pathologische leugenaars en bedriegers waren?
Die vervolgens naar Marokko ging om zijn bruid te zoeken. Ook niet echt bevorderlijk voor integratie.quote:Op zondag 6 april 2014 23:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Marokkanen die in de jaren 70 hierheen kwamen, waren toen al volwassen, laten we het laag schatten, tussen de 20 en de 30.
Die zijn nu dus nu, 40 jaar later inderdaad tussen de 60 en 70.
En dat zijn dan de jonge gastarbeiders.
Er kwamen er ook veel van rond de 40.
10 jaar later kwamen de vrouwen en kinderen. Een kind wat toen 5 jaar was, is nu 45, hier geschoold en mogelijk al grootouder.
Je geeft zelf aan dat hun ouders hiervan wegkijken. Dat is impliciet goedkeuren. Kennelijk is het dus gedrag dat binnen die gezinnen (of families, of buurten) volkomen volgens de geldende normen en waarden kan en mag. In sommige gevallen zelfs moet, vanwege de druk dat de 2e generatie wel "moet slagen".quote:Op zondag 6 april 2014 17:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee hoor, of wil je impliceren dat hun gedrag wel volgens de Marokkaanse normen en waarden zou kunnen en mogen.
Velen gaan ook terug, met AOW en aanvullende bijstand.quote:Op zondag 6 april 2014 23:47 schreef stopnaald het volgende:
De overheid dacht (onterecht zo is gebleken) dat die mensen gewoon terug zouden gaan. Niet in het minst doordat deze mensen ZELF die wens ook keer op keer aangaven. Wat had de overheid in godsnaam anders kunnen denken?
Klopt. Probleem was ook dat, in het begin, de vrouwen in Marokko bleven wonen, bij schoonmoeder. Die kinderen kwamen pas op hun 15 de hierheen, vanwege de opbouw AOW. En die konden niet meer mee op school omdat ze hier geen basisonderwijs hadden genoten.quote:Op zondag 6 april 2014 23:56 schreef betyar het volgende:
Die vervolgens naar Marokko ging om zijn bruid te zoeken. Ook niet echt bevorderlijk voor integratie.
Dat is niks meer dan terecht.quote:Op maandag 7 april 2014 00:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Velen gaan ook terug, met AOW en aanvullende bijstand.
Ze 'erven' daar een groot huis, wat zolang op naam stond van een oom, want voor bijstand mag je niet zo'n huis bezitten.
Gelukkig gaat de overheid hier allemaal flink in snijden.
Zou best kunnen, mazen in de wet. Wie maakt daar nou geen gebruik van?quote:Op maandag 7 april 2014 00:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Probleem was ook dat, in het begin, de vrouwen in Marokko bleven wonen, bij schoonmoeder. Die kinderen kwamen pas op hun 15 de hierheen, vanwege de opbouw AOW. En die konden niet meer mee op school omdat ze hier geen basisonderwijs hadden genoten.
Misschien omdat ze niet als volwaardige Nederlander behandeld worden?quote:Op zondag 6 april 2014 01:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het komt inderdaad wel zo over.
En dat is raar als je hier geboren bent.
Als je hier geboren bent, ben je Nederlander, geen Marokkaan. Waarom zien zij Nederland dan niet als 'volwaardig thuis'?
Dat wordt een tokkie uit volksbuurt ook niet.quote:Op maandag 7 april 2014 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien omdat ze niet als volwaardige Nederlander behandeld worden?
Daar heb je gelijk in. En die heeft dan ook weinig medelijden met andere Nederlanders.quote:Op maandag 7 april 2014 00:45 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat wordt een tokkie uit volksbuurt ook niet.
Nederlanders is sowieso al een ruim begrip.quote:Op maandag 7 april 2014 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. En die heeft dan ook weinig medelijden met andere Nederlanders.
Hoe kan een veroordeelde die zit een schade afbetalen????quote:Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Re het volgende:
op een gegeven moment zou je natuurlijk wel eens soort bel-curve krijgen van kosten en baten als je bijv. veroordeelden net zo lang laat zitten totdat ze de veroorzaakte schade hebben afbetaald.
Ik mis in dit rijtje de afkomst en de religie! Die dus kennelijk op zichzelf geen probleem vormen.quote:Op zondag 6 april 2014 10:19 schreef Re het volgende:
[..]
andere oorzaken... laat dat nou precies de problematiek zijn van een grote groep criminele marokkanen
Afkomst maakt wel degelijk wat uit, geitenhoeders als ouders geeft een achterstand.quote:Op maandag 7 april 2014 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik mis in dit rijtje de afkomst en de religie! Die dus kennelijk op zichzelf geen probleem vormen.
Staat niet in het rijtje:quote:Op maandag 7 april 2014 01:14 schreef sig000 het volgende:
[..]
Afkomst maakt wel degelijk wat uit, geitenhoeders als ouders geeft een achterstand.
Bovendien: de probleemjongeren met Marokkaanse voorouders hebben geen geitenhoeders als ouders.quote:Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Misschien omdat zij zichzelf vaak zo zien en ook zo leven?quote:Op maandag 7 april 2014 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien omdat ze niet als volwaardige Nederlander behandeld worden?
Je accepteert dus dat er geen verband is tussen streng straffen en criminaliteitscijfers. Mooi.quote:Op zondag 6 april 2014 10:53 schreef Zienswijze het volgende:
Singapore heeft ook zware straffen en daar zijn de criminaliteitscijfers lager dan in NL.
Dus ieder misdrijf levenslang.quote:Maar het punt is nu even niet of strenger straffen lagere of hogere criminaliteitscijfers tot gevolg heeft (er zijn namelijk tig variabelen) maar het punt dat als een eerder veroordeelde crimineel voor lange tijd in de bank blijft zitten hij geen nieuwe criminele delicten op dat moment kan plegen.
Je kan die kosten nauwelijks drukken, want de cellen zijn helemaal niet zo luxe (en minder luxe maken kost geld!), meer gevangenen op één cel brengt weer extra kosten met zich op andere vlakken (als ik mij niet vergis is dat onder de streep duurder!)...quote:Een gevangene kost nu 150 euro per dag. Je kan deze kosten drukken door de cellen minder luxe te maken, minder inventaris in de cel, meer gevangenen in een cel. Wat gevangenen, ex-gedetineerden en jongeren die richting de criminaliteit toe gaan namelijk nodig hebben is scholing, goede arbeidsmarktperspectieven en waardevolle diploma's.
Andere immigranten komen ook uit klote omstandigheden. Net alsof de Turkse, Chinese en Indonesische immigranten uit gespreide bedjes hiernaartoe kwamen.quote:Op maandag 7 april 2014 01:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Staat niet in het rijtje:
[..]
Bovendien: de probleemjongeren met Marokkaanse voorouders hebben geen geitenhoeders als ouders.
Hoogstens als grootouders en dat geeft een voorsprong.
Lijkt me logisch dat je meer bewakers nodig hebt.quote:Op maandag 7 april 2014 13:17 schreef DS4 het volgende:
Je kan die kosten nauwelijks drukken, want de cellen zijn helemaal niet zo luxe (en minder luxe maken kost geld!), meer gevangenen op één cel brengt weer extra kosten met zich op andere vlakken (als ik mij niet vergis is dat onder de streep duurder!)...
Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 7 april 2014 17:28 schreef betyar het volgende:
Lijkt me logisch dat je meer bewakers nodig hebt.
quote:Op maandag 7 april 2014 18:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
Het is dus allemaal niet zo simpel als sommigen denken. Sowieso snap ik de hang niet om terug te keren naar een regime wat meer op dat van de middeleeuwen lijkt. Alsof dat zo'n geweldige tijd was...
Ik kan mijzelf wel gaan blijven herhalen, maar ik kan je ook gewoon verwijzen naar het CBS, als je ZO eigenwijs bent. Mijn hemel. Ook de mensen die als KIND hierheen zijn gehaald zijn mensen van de eerste generatie. Ze zijn namelijk niet hier geboren en hebben geen ouders uit Nederland.quote:Op zondag 6 april 2014 23:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Marokkanen die in de jaren 70 hierheen kwamen, waren toen al volwassen, laten we het laag schatten, tussen de 20 en de 30.
Die zijn nu dus nu, 40 jaar later inderdaad tussen de 60 en 70.
En dat zijn dan de jonge gastarbeiders.
Er kwamen er ook veel van rond de 40.
10 jaar later kwamen de vrouwen en kinderen. Een kind wat toen 5 jaar was, is nu 45, hier geschoold en mogelijk al grootouder.
Ja, dat is wat anders dan goedkeuring volgens de Marokkaanse normen en waarden, je leest een beetje selectief lijkt het? Het betreft ook een vrij beperkt deel van de ouders die zo denken en die ook dus dergelijk tuig 'produceren'.quote:Op zondag 6 april 2014 23:59 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Je geeft zelf aan dat hun ouders hiervan wegkijken. Dat is impliciet goedkeuren. Kennelijk is het dus gedrag dat binnen die gezinnen (of families, of buurten) volkomen volgens de geldende normen en waarden kan en mag. In sommige gevallen zelfs moet, vanwege de druk dat de 2e generatie wel "moet slagen".
Nee, die kinderen kwamen toen pas hierheen vanwege de introductie van regelgeving rondom gezinshereniging.quote:Op maandag 7 april 2014 00:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Probleem was ook dat, in het begin, de vrouwen in Marokko bleven wonen, bij schoonmoeder. Die kinderen kwamen pas op hun 15 de hierheen, vanwege de opbouw AOW. En die konden niet meer mee op school omdat ze hier geen basisonderwijs hadden genoten.
Hoezo ? Deze groep Marokkaanse ouders keurt het dus blijkbaar goed. Zijn hun normen en waarden niet Marokkaans ?quote:Op maandag 7 april 2014 18:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, dat is wat anders dan goedkeuring volgens de Marokkaanse normen en waarden
Nee, of wil jij stellen dat de normen en waarden van een familie Flodder de Nederlandse normen en waarden zijn?quote:Op maandag 7 april 2014 19:40 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hoezo ? Deze groep Marokkaanse ouders keurt het dus blijkbaar goed. Zijn hun normen en waarden niet Marokkaans ?
"De" Nederlandse waarden niet. Maar wel Nederlandse waarden.quote:Op maandag 7 april 2014 19:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, of wil jij stellen dat de normen en waarden van een familie Flodder de Nederlandse normen en waarden zijn?
quote:Op maandag 7 april 2014 19:44 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
"De" Nederlandse waarden niet. Maar wel Nederlandse waarden.
1) ik lees helemaal niet selectief, maar reageer direct op wat jij zelf zegt.quote:Op maandag 7 april 2014 18:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, dat is wat anders dan goedkeuring volgens de Marokkaanse normen en waarden, je leest een beetje selectief lijkt het? Het betreft ook een vrij beperkt deel van de ouders die zo denken en die ook dus dergelijk tuig 'produceren'.
Nee, je reageert niet op wat ik zelf zeg. Ik heb het namelijk over een groep die buiten de boot valt - ook de 'culturele' boot. Je zou hooguit kunnen spreken van een eigen gecreëerde subcultuur. Verder blijkt uit niets dat het overige deel van de gemeenschap het tuig weigert te verlinken - en doe jij voorkomen alsof de gemeenschap erg hecht is, terwijl dat veelal niet het geval is. Feit is dat tuig geen of weinig contacten heeft met niet-tuig, dus valt er voor niet-tuig weinig te verlinken.quote:Op dinsdag 8 april 2014 09:51 schreef stopnaald het volgende:
[..]
1) ik lees helemaal niet selectief, maar reageer direct op wat jij zelf zegt.
2) De ouders van het tuig zijn niet de enigen die wegkijken, aangezien het overige deel van de gemeenschap weigert het tuig te verlinken (zelfs niet via misdaad anoniem). Een oud NL spreekwoord stelt: wie zwijgt stemt toe.
Ik heb het niet alleen over toen.quote:Op maandag 7 april 2014 18:34 schreef Mutant01 het volgende:
Nee, die kinderen kwamen toen pas hierheen vanwege de introductie van regelgeving rondom gezinshereniging.
Niet-tuig hoeft geen inside information te hebben over de misdaden.quote:Op dinsdag 8 april 2014 09:59 schreef Mutant01 het volgende:
Feit is dat tuig geen of weinig contacten heeft met niet-tuig, dus valt er voor niet-tuig weinig te verlinken.
Dit vindt bijna nooit plaats. Dat zou anders ook terug moeten komen in de CBS cijfers. Het heeft ook helemaal geen toegevoegde waarde om de kinderen tot hun 15e in Marokko te laten. Vroeger gebeurde het omdat er geen mogelijkheid was tot gezinshereniging (noodzaak).quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:10 schreef Gia het volgende:
Ik heb het niet alleen over toen.Het gebeurt nog steeds dat kinderen tot hun 15de in Marokko opgroeien, vaak met hun moeder en oma van vaders kant.Gelukkig niet allemaal, zou wat zijn, maar in dergelijke gevallen kunnen die kinderen een fatsoenlijke scholing wel vergeten.
[/quote]quote:En dat jij in Marokko bent geboren en daardoor 1ste generatie betekent niet dat hwt voor jouw kinderen hier moeilijk is om mee te komen op school.
Jij bent, als kind van een toenmalige gastarbeider, hier geschoold.
Als niet-tuig niet omgaat met tuig, zullen er ook geen koppen worden herkend. Je doet alsof de gemeenschap een soort lichaam is, gecoördineerd van een centraal punt en waarvan elk deel weet wat het andere deel aan het doen is. Dat is niet zo, de Marokkaanse gemeenschap is, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Chinese en Turkse gemeenschap vrij geïndividualiseerd.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet-tuig hoeft geen inside information te hebben over de misdaden.
De koppen herkennen bij opsporing verzocht, en doorgeven wie dat zijn, zou al fijn zijn.
Ik herken veel jongeren uit deze buurt, o.a. doordat ze op de basisschool bij mijn kinderen in de klas of op school zaten.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:16 schreef Mutant01 het volgende:
Als niet-tuig niet omgaat met tuig, zullen er ook geen koppen worden herkend. Je doet alsof de gemeenschap een soort lichaam is, gecoördineerd van een centraal punt en waarvan elk deel weet wat het andere deel aan het doen is. Dat is niet zo, de Marokkaanse gemeenschap is, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Chinese en Turkse gemeenschap vrij geïndividualiseerd.
Ja, en wie zegt dat deze mensen dat niet zouden doen?quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik herken veel jongeren uit deze buurt, o.a. doordat ze op de basisschool bij mijn kinderen in de klas of op school zaten.
Dan hoef ik ze nog niet van binnen en buiten te kennen om te weten hoe ze heten.
En ja, als ik iemand herken op een mugshot of camerabeeld, geef ik dat door.
Lees jij wel eens wat anderen schrijven of ben je zo druk bezig met je eigen waarheid te verkondigen, dat antwoorden van anderen je totaal ontgaan? Gewoon roepen dat iemand 1-ste generatie is, terwijl diegene al 2 dagen eerder heeft verteld dat hij 2-de generatie is .... en dan maar allerlei conclusies gaan trekken. Gewoon, omdat het kan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
En dat jij in Marokko bent geboren en daardoor 1ste generatie
quote:
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)k_Marokkanen___.htmlquote:'Keiharde aanpak jonge Marokkanen'
EINDHOVEN - CDA-politicus en jongerenwerker Ibrahim Wijbenga zegt dat jonge Marokkaanse criminelen keihard moeten worden aangepakt. Hij wil dat de grote steden in Brabant een aanpak gaan hanteren die lijkt op het Top 600-beleid dat de politie in Amsterdam voert.
Bij het Top600-beleid in de hoofdstad worden criminele jongeren precies in kaart gebracht en constant "lastiggevallen" door de politie.
Wijbenga, actief als jongerenwerker in Amsterdam-West, zegt dat de zachte aanpak van jonge Marokkaanse criminelen gefaald heeft. Marokkaanse buurtvaders worden door de jonge criminelen beschimpt en welzijnswerkers worden veracht. Wie zich met zulke personen te veel inlaat wordt zelfs als verrader gezien, zo klinkt het.
Het enige dat volgens de CDA'er werkt is een keiharde aanpak waarbij de criminelen geen millimeter ruimte krijgen. De aanpak, die in Amsterdam vruchten afwerpt, gaat uit van lik-op-stukbeleid. Ook wordt er voor jeugdige criminelen een uitweg gezocht om weer op het rechte pad te komen.
quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:59 schreef Kanjer het volgende:
DEURNE - De derde dader van de dodelijke overval op een juwelier in Deurne heeft niets te vrezen van zijn 'Marokkaanse buurtvader'. Abdellah Oualkaid die de jongen kent, gaat hem niet aangeven bij de politie.
Dat vuil stuk vreten oppakken wegens medepleging.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:12 schreef Globali het volgende:
Bekende van derde dader Deurne: ik gun hem rust
DEURNE -
De derde dader van de dodelijke overval op een juwelier in Deurne heeft niets te vrezen van zijn 'Marokkaanse buurtvader'. Abdellah Oualkaid die de jongen kent, gaat hem niet aangeven bij de politie. "Ik gun de derde dader rust", zegt de buurtvader.
De overvallen juwelier Goldies in Deurne.
Foto: ANP
Oualkaid kent de jongen uit de buurt waar zij beide wonen. Hij heeft naar eigen zeggen een goed beeld over de identiteit van de dader, maar houdt een slag om de arm. "We moeten het zeker weten, gissen heeft geen zin."
Volgens de buurtvader gaat het erom dat de jongen wordt geholpen. "De daad is niet goed te keuren maar deze jongen is nog steeds een mens", zegt de man tegenover Omroep Brabant. "Hij is met twee maten op pad gegaan en heeft nu twee maten minder. Hij gaat door een hel, dat kan niet anders. Ik gun de derde dader rust."
De Eindhovense wijk Gestel is toe aan duidelijkheid en de rust moet terug in de wijk, meent Oualkaid. "Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. Iedereen is bang dat ze met een journalist aan het praten zijn." http://www.telegraaf.nl/b(...)_Deurne_rust___.html
Dan ga je je toch werkelijk afvragen wie gek zijn. En Marokkanen vertrouwen Nederlanders ineens niet meer op straat?
heel dringend , de tijd van Ali B knuffelen is nu wel over he,quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:12 schreef Elfletterig het volgende:
Pleit je op dit forum voor een keiharde aanpak van criminelen, dan word je als een soort simpele ziel weggezet en in de hoek van de racisten, moslimhaters en PVV-stemmers geduwd. Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op die voor een keiharde aanpak pleiten.
[..]
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)k_Marokkanen___.html
Dit is inderdaad de kant die het op moet. En dringend ook.
En dit is dus precies wat er mis is in dit land, daders worden door hun eigen cultuurgroepje de hand boven het hoofd gehouden. Allemaal medeplichtig.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:12 schreef Globali het volgende:
DEURNE -
De derde dader van de dodelijke overval op een juwelier in Deurne heeft niets te vrezen van zijn 'Marokkaanse buurtvader'. Abdellah Oualkaid die de jongen kent, gaat hem niet aangeven bij de politie. "Ik gun de derde dader rust", zegt de buurtvader.
De overvallen juwelier Goldies in Deurne.
Foto: ANP
Oualkaid kent de jongen uit de buurt waar zij beide wonen. Hij heeft naar eigen zeggen een goed beeld over de identiteit van de dader, maar houdt een slag om de arm. "We moeten het zeker weten, gissen heeft geen zin."
Volgens de buurtvader gaat het erom dat de jongen wordt geholpen. "De daad is niet goed te keuren maar deze jongen is nog steeds een mens", zegt de man tegenover Omroep Brabant. "Hij is met twee maten op pad gegaan en heeft nu twee maten minder. Hij gaat door een hel, dat kan niet anders. Ik gun de derde dader rust."
De Eindhovense wijk Gestel is toe aan duidelijkheid en de rust moet terug in de wijk, meent Oualkaid. "Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. Iedereen is bang dat ze met een journalist aan het praten zijn." http://www.telegraaf.nl/b(...)_Deurne_rust___.html
Dan ga je je toch werkelijk afvragen wie gek zijn. En Marokkanen vertrouwen Nederlanders ineens niet meer op straat?
Precies.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dit is dus precies wat er mis is in dit land, daders worden door hun eigen cultuurgroepje de hand boven het hoofd gehouden. Allemaal medeplichtig.
Niet te geloven.quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:59 schreef Kanjer het volgende:
Echt he?
DEURNE - De derde dader van de dodelijke overval op een juwelier in Deurne heeft niets te vrezen van zijn 'Marokkaanse buurtvader'. Abdellah Oualkaid die de jongen kent, gaat hem niet aangeven bij de politie.
"Ik gun de derde dader rust", zegt de buurtvader.De overvallen juwelier Goldies in Deurne.
Oualkaid kent de jongen uit de buurt waar zij beide wonen. Hij heeft naar eigen zeggen een goed beeld over de identiteit van de dader, maar houdt een slag om de arm. "We moeten het zeker weten, gissen heeft geen zin."Volgens de buurtvader gaat het erom dat de jongen wordt geholpen. "De daad is niet goed te keuren maar deze jongen is nog steeds een mens", zegt de man tegenover Omroep Brabant.
"Hij is met twee maten op pad gegaan en heeft nu twee maten minder.
Hij gaat door een hel, dat kan niet anders. Ik gun de derde dader rust."De Eindhovense wijk Gestel is toe aan duidelijkheid en de rust moet terug in de wijk, meent Oualkaid. "Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. Iedereen is bang dat ze met een journalist aan het praten zijn."
Ze beschermen de boefjes.quote:Op dinsdag 8 april 2014 21:00 schreef Hathor het volgende:
Wat is dan eigelijk nog het nut van die zogenaamde buurtvaders? Zou ie zo'n jongen eigenlijk niet aan moeten moedigen zichzelf aan te geven inplaats van met zulke kutsmoesjes de rechtsgang te frustreren?
Tsja. Dat claim jij.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als niet-tuig niet omgaat met tuig, zullen er ook geen koppen worden herkend. Je doet alsof de gemeenschap een soort lichaam is, gecoördineerd van een centraal punt en waarvan elk deel weet wat het andere deel aan het doen is. Dat is niet zo, de Marokkaanse gemeenschap is, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Chinese en Turkse gemeenschap vrij geïndividualiseerd.
Ja, want:quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heel dringend , de tijd van Ali B knuffelen is nu wel over he,
Verder niks aan toe te voegen; volkomen mee eens.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dit is dus precies wat er mis is in dit land, daders worden door hun eigen cultuurgroepje de hand boven het hoofd gehouden. Allemaal medeplichtig.
Maak je geen zorgen; ze zijn zo weer terug.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:47 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Precies.
Wachten is nu op de eerste boomknuffelaar die dit nog gaat verdedigen ook hier.
Of het blijft oorverdovend stil uit die hoek, dat kan ook.
Of nieuw?quote:
Dat is inderdaad mis in dit land. Mijn buurman wist dat al: officieren houden elkaar de hand boven het hoofd, soldaten verlinken elkaar.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is een beetje raar artikel inderdaad. Maar de man is vrij duidelijk. Die heeft als buurtvader blijkbaar het idee dat hij ook voor rechter mag spelen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 22:09 schreef DS4 het volgende:
Het is natuurlijk een kwalijke zaak dat die jongen niet aangegeven wordt, maar uit het artikel lijkt het ook weer alsof het alleen een vermoeden is.
Nou, dat haal ik er niet uit. Ik concludeer vooral dat ik niks kan concluderen op basis van dit artikel.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:25 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is een beetje raar artikel inderdaad. Maar de man is vrij duidelijk. Die heeft als buurtvader blijkbaar het idee dat hij ook voor rechter mag spelen.
Het is zijn taak gewoon niet.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, dat haal ik er niet uit. Ik concludeer vooral dat ik niks kan concluderen op basis van dit artikel.
Al lijkt die buurtvader me wel een betrouwbaar persoon.
Betrouwbaar voor de islamitische gemeenschap wel ja....quote:Op woensdag 9 april 2014 00:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, dat haal ik er niet uit. Ik concludeer vooral dat ik niks kan concluderen op basis van dit artikel.
Al lijkt die buurtvader me wel een betrouwbaar persoon.
Ik snap niet welke taak je bedoelt: het aangeven van daders of het geven van vertrouwen aan inwoners van de wijk.quote:
Nee, voor de aan hem toevertrouwden. Heb je wel ooit gehoord van het biechtgeheim? Of het beroepsgeheim?quote:Op woensdag 9 april 2014 00:29 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Betrouwbaar voor de islamitische gemeenschap wel ja....
Het dit oordeel geven. En dat klagen over Nederlanders maakt het er ook niet beter op. Gewoon weer olie op het vuur voor niets. Je bent niet voor niets buurtvader.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap niet welke taak je bedoelt: het aangeven van daders of het geven van vertrouwen aan inwoners van de wijk.
[..]
Nee, voor de aan hem toevertrouwden. Heb je wel ooit gehoord van het biechtgeheim? Of het beroepsgeheim?
We hebben het gewoon over vaders in aso wijken. Die hebben geen biechtgeheim. En als zij dat wel denken moeten die projecten direct stoppen.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap niet welke taak je bedoelt: het aangeven van daders of het geven van vertrouwen aan inwoners van de wijk.
[..]
Nee, voor de aan hem toevertrouwden. Heb je wel ooit gehoord van het biechtgeheim? Of het beroepsgeheim?
Hij geeft geen oordeel, zover ik kan zien. En klagen over Nederlanders is niet vreemd: zelfs de Nederlandse buren van de overvallen juwelier klaagden over het citeren van hun woorden. "De volgende keer zeg ik niks meer."quote:Op woensdag 9 april 2014 00:34 schreef Globali het volgende:
[..]
Het dit oordeel geven. En dat klagen over Nederlanders maakt het er ook niet beter op. Gewoon weer olie op het vuur voor niets. Je bent niet voor niets buurtvader.
Natuurlijk wel! In feite heeft iedereen biechtgeheim! En zeker mensen in een positie die gebaseerd is op vertrouwen.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:39 schreef Globali het volgende:
[..]
We hebben het gewoon over vaders in aso wijken. Die hebben geen biechtgeheim. En als zij dat wel denken moeten die projecten direct stoppen.
Hij zegt gewoon dat het zo nu wel voldoende is. De jongen is al twee vrienden kwijt en men wil rust. Hulp geeft men zelf wel. Dat is gewoon enorm raar om te zeggen. En dat last hebben van journalisten? Dan praat je gewoon niet met vreemden op straat over deze zaak.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hij geeft geen oordeel, zover ik kan zien. En klagen over Nederlanders is niet vreemd: zelfs de Nederlandse buren van de overvallen juwelier klaagden over het citeren van hun woorden. "De volgende keer zeg ik niks meer."
Ik krijg uit het stukje de indruk dat de buurtvader inderdaad streeft naar rust.
Gestel: wel een errug Brabantse naam.
Dat begrijp ik als het over erg simpele vergrijpen gaat. Dit doet meer denken aan een samenleving die parallel loopt. "Ook bij zware criminele zaken lossen we het zelf wel op". Iets dat duidelijk al jaren niet werkt. Wéér voer voor de PVV. Hou dan je mond gewoon als buurtvader die bang is voor journalisten..quote:Op woensdag 9 april 2014 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel! In feite heeft iedereen biechtgeheim! En zeker mensen in een positie die gebaseerd is op vertrouwen.
Hij zegt in werkelijkheid dat het nu wel genoeg is geweest, er men zelf iets aan doet, het al triest genoeg is voor die jongen en men rust wil. Dat is toch een nogal rare boodschap. Het gaat over een zware criminele daad. En een buurtvader is niet meer dan het woord aangeeft. Zo'n iemand moet dit soort dingen gewoon niet dom roepen.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:50 schreef Kees22 het volgende:
Ik lees in het stukje niet dat hij de derde dader wil vrijpleiten of zo. Alleen dat hij even rust wil.
En het biechtgeheim en het beroepsgeheim, gewoon erkend in de wet, wordt met name belangrijk als het om grote misdaden gaat.
Hij kan alle rust krijgen die hij wil, in de cel.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:50 schreef Kees22 het volgende:
Ik lees in het stukje niet dat hij de derde dader wil vrijpleiten of zo. Alleen dat hij even rust wil.
En het biechtgeheim en het beroepsgeheim, gewoon erkend in de wet, wordt met name belangrijk als het om grote misdaden gaat.
quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:47 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Precies.
Wachten is nu op de eerste boomknuffelaar die dit nog gaat verdedigen ook hier.
Of het blijft oorverdovend stil uit die hoek, dat kan ook.
Hij zegt helemaal niet dat men er zelf iets aan doet.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:57 schreef Globali het volgende:
[..]
Hij zegt in werkelijkheid dat het nu wel genoeg is geweest, er men zelf iets aan doet, het al triest genoeg is voor die jongen en men rust wil. Dat is toch een nogal rare boodschap. Het gaat over een zware criminele daad. En een buurtvader is niet meer dan het woord aangeeft. Zo'n iemand moet dit soort dingen gewoon niet dom roepen.
Onzin.quote:Op woensdag 9 april 2014 01:00 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Hij kan alle rust krijgen die hij wil, in de cel.
Het is niet aan de buurtvader of de medebewoners om een crimineel te helpen, het is zelfs strafbaar, niets geen biechtgeheim of beroepsgeheim, hij is geen priester en de buurtbewoners al helemaal niet.
Enige wat ze doen is het bevestigen van vooroordelen die vaak geroepen en altijd ontkent worden, dat de islamitische wereld zichzelf een speciale plek toedicht, nou, dat blijkt dus wel degelijk zo.
Hij had beter zijn mond kunnen houden ipv een momentje van fame.
En waarom is ie nog niet opgepakt?
"Volgens de buurtvader gaat het erom dat de jongen wordt geholpen. "De daad is niet goed te keuren maar deze jongen is nog steeds een mens", zegt de man tegenover Omroep Brabant. "Hij is met twee maten op pad gegaan en heeft nu twee maten minder. Hij gaat door een hel, dat kan niet anders. Ik gun de derde dader rust."quote:Op woensdag 9 april 2014 01:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hij zegt helemaal niet dat men er zelf iets aan doet.
Dat het triest is voor die jongen en de bijbehorende families van de jongens is onloochenbaar. Wat aan de misdaad niks afdoet. En dat men rust wil, vind ik verdedigbaar. Niet raar, als je het mij vraagt.
Dat men rust wil, vind ik ook niet vreemd. Als er hier hordes journalisten voor de deur zouden staan vanwege een buurman, zou ik ze ook wegtrappen.
Zeer zeker wel. Hij geeft duidelijk aan dat men het verder wel zelf afhandelt.quote:Op woensdag 9 april 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onzin.
Hij helpt niemand en bevestigt geen vooroordelen.
En ik neem aan dat justitie wel weet hoe zij hiermee om moet gaan.
Hij helpt een gezochte crimineel en bevestigt alle vooroordelen, zijn eigen woorden.quote:Op woensdag 9 april 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onzin.
Hij helpt niemand en bevestigt geen vooroordelen.
En ik neem aan dat justitie wel weet hoe zij hiermee om moet gaan.
Het land is niet verziekt. We moeten ons wel aanpassen. En dus harder gaan ingrijpen soms. Wat deze man zegt (en ook de zus van een van de omgekomen jongens eerder) is dat men als groep weet wie dader drie is maar de man niet aan zal geven. Dan zet je je als groep op een bepaalde manier ook neer. Je kan alles doen. Wij beschermen je wel. Dat is precies waar het dus al vele jaren misgaat.quote:Op woensdag 9 april 2014 01:18 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Hij helpt een gezochte crimineel en bevestigt alle vooroordelen, zijn eigen woorden.
Justitie? Mag het hopen in dit verziekte land.
Hem aangeven is een ander iets. Dat kan je niet vragen van familie. In dit geval lijken veel mensen te weten wie de dader is. Dan wordt het vreemder.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:14 schreef sig000 het volgende:
Geen enkele ouder wil dat zoon zoiets doet.
Gaan klagen nadat ie overhoop geknald is da's mosterd na de maltijd.
Moeten ze zelf weten, als hun ermee kunnen leven wens ik ze veel succes.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:16 schreef Globali het volgende:
[..]
Hem aangeven is een ander iets. Dat kan je niet vragen van familie. In dit geval lijken veel mensen te weten wie de dader is. Dan wordt het vreemder.
Dit geval is triest voor veel mensen. Maar wat deze man tegen de pers zegt klopt niet. Het maakt het probleem en de kloof ook groter.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:18 schreef sig000 het volgende:
[..]
Moeten ze zelf weten, als hun ermee kunnen leven wens ik ze veel succes.
Volgens mij zijn er alleen verliezers hier.
Die kloof is er al lang en het lost zichzelf op.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:20 schreef Globali het volgende:
[..]
Dit geval is triest voor veel mensen. Maar wat deze man tegen de pers zegt klopt niet. Het maakt het probleem en de kloof ook groter.
Sorry hoor, maar als ik vroeger toen ik nog thuiswoonde zoiets zou flikken en mijn vader zou erachter zijn gekomen zou ie me persoonlijk aan mijn haren naar het politiebureau hebben gesleurd, en zo hoort het ook gewoon.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:16 schreef Globali het volgende:
[..]
Hem aangeven is een ander iets. Dat kan je niet vragen van familie. In dit geval lijken veel mensen te weten wie de dader is. Dan wordt het vreemder.
Ik kijk er nu al 20 jaar naar. Die kloof. Lost het werkelijk op? Daar vertrouwde ik ook in/op. Het lijkt wel groter te worden. Ik merk aan mijzelf dat mijn tolerantie afneemt.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:22 schreef sig000 het volgende:
[..]
Die kloof is er al lang en het lost zichzelf op.
Zo werkte dat bij mij ook. En diepe schaamte voor de familie. Voor veel minder erge dingen dan deze.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als ik vroeger toen ik nog thuiswoonde zoiets zou flikken en mijn vader zou erachter zijn gekomen zou ie me persoonlijk aan mijn haren naar het politiebureau hebben gesleurd, en zo hoort het ook gewoon.
Niet voor de functie "buurtvader" dus. En terecht.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:50 schreef Kees22 het volgende:
Jij komt uit een cultuur waar toegeven van fouten en verantwoordelijkheid nemen voor gevolgen van eigen handelen normaal en gewenst is.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als ik vroeger toen ik nog thuiswoonde zoiets zou flikken en mijn vader zou erachter zijn gekomen zou ie me persoonlijk aan mijn haren naar het politiebureau hebben gesleurd, en zo hoort het ook gewoon.
Tja, maar het beeld is bij users als Aanstootgevend en computergirl alweer gevormd. En zo werkt het continu.quote:Op woensdag 9 april 2014 07:47 schreef DS4 het volgende:
http://m.omroepbrabant.nl(...)niet%20aangeven.aspx
Een compleet ander beeld. Ik vond het al een gek stukje van de Telegraaf, die kennelijk ophitsen belangrijker vinden dan nieuws verslaan.
Die buurtvader heeft dus alleen een vermoeden en geeft daarom niemand aan, maar is wel actief bezig om te zorgen dat die derde dader zichzelf aangeeft.
Ja continue gevormd wordt de mening.quote:Op woensdag 9 april 2014 08:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja, maar het beeld is bij users als Aanstootgevend en computergirl alweer gevormd. En zo werkt het continu.
Hoezo geeft dit een ander beeld? De buurtvader weet nog steeds om wie het gaat, roept in de media op dat hij zich moet melden maar gaat met deze belangrijke informatie niet naar de politiequote:Op woensdag 9 april 2014 07:47 schreef DS4 het volgende:
Een compleet ander beeld. Ik vond het al een gek stukje van de Telegraaf, die kennelijk ophitsen belangrijker vinden dan nieuws verslaan.
Die buurtvader heeft dus alleen een vermoeden en geeft daarom niemand aan, maar is wel actief bezig om te zorgen dat die derde dader zichzelf aangeeft.
Nee, wij Nederlanders zijn gewoon geen vieze gore ratten, daar komt het op neer.quote:Op woensdag 9 april 2014 07:10 schreef computergirl het volgende:
[..]
Jij komt uit een cultuur waar toegeven van fouten en verantwoordelijkheid nemen voor gevolgen van eigen handelen normaal en gewenst is.
"Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. "quote:Op woensdag 9 april 2014 07:47 schreef DS4 het volgende:
"ja nee dit is een totaal ander beeld dat geschetst wordt, veel realistischer"quote:Op woensdag 9 april 2014 09:32 schreef 16meter het volgende:
[..]
"Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. "
Goed stuk.
Eerder andersom. Wij Marokkanen zijn geen minderwaardige dieven. Toch Scorpie?quote:Op woensdag 9 april 2014 09:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, wij Nederlanders zijn gewoon geen vieze gore ratten, daar komt het op neer.
Nou, daar heb ik toch hier en daar ook mijn twijfels over.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, wij Nederlanders zijn gewoon geen vieze gore ratten, daar komt het op neer.
Tja, als hij dat niet blijft denken dan heeft hij geen enkele reden meer om die gast niet aan te geven. Hij zoekt legitimiteit voor zijn eigen manier van denken en handelen. Dat hetgeen hij zegt nergens op slaat, dat heeft hij niet door.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:32 schreef 16meter het volgende:
[..]
"Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. "
Goed stuk.
Dat is ook een deel van het probleem, denk ik. Geen zelfreflectie. Misschien ook wel een onvermogen om te reflecteren op zichzelf en de 'groep'.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tja, als hij dat niet blijft denken dan heeft hij geen enkele reden meer om die gast niet aan te geven. Hij zoekt legitimiteit voor zijn eigen manier van denken en handelen. Dat hetgeen hij zegt nergens op slaat, dat heeft hij niet door.
Geen zelfreflectie zou betekenen dat die persoon die bepaalde wandaden pleegt zich praktisch niet bewust is van het feit dat het een wandaad is. Dat is dus niet het geval. Ze zijn zich er zeer bewust van. Wat de daadwerkelijke reden is van de buurtvader om de persoon al of niet aan te geven is voor de gemiddelde Marokkaan net zo goed gissen.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:48 schreef 16meter het volgende:
[..]
Dat is ook een deel van het probleem, denk ik. Geen zelfreflectie. Misschien ook wel een onvermogen om te reflecteren op zichzelf en de 'groep'.
Ja, de (m.i.) meest opvallende uitspraak in het stuk heb ik uitgelicht. Ontzettend jammer dat zo'n man, die best redelijke dingen zegt, uiteindelijk weer de slachtofferrol lijkt te kiezen. En bang zijn dat iemand een journalist is? Best lastig, blijkbaar, leven in een democratie met een vrije pers.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Geen zelfreflectie zou betekenen dat die persoon die bepaalde wandaden pleegt zich praktisch niet bewust is van het feit dat het een wandaad is. Dat is dus niet het geval. Ze zijn zich er zeer bewust van. Wat de daadwerkelijke reden is van de buurtvader om de persoon al of niet aan te geven is voor de gemiddelde Marokkaan net zo goed gissen.
Overigens zie ik nu dat je wel erg selectief hebt zitten quoten uit het stuk...dat is dan weer jammer.
"Wij Marokkanen" ja? Ik dacht dat jij zo`n hekel had om te generaliseren? Die verontwaardiging is blijkbaar redelijk selectief ja?quote:Op woensdag 9 april 2014 09:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Eerder andersom. Wij Marokkanen zijn geen minderwaardige dieven. Toch Scorpie?
U begrijpt het concept spiegelen niet helemaal.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Wij Marokkanen" ja? Ik dacht dat jij zo`n hekel had om te generaliseren?
De zin erna sloeg op de zin die jij hebt gequote. En het ging om vertrouwen en in dat kader bang zijn dat je uiteindelijk iets tegen een journalist hebt gezegd (terwijl je dus dacht dat het geen journalist was). En dat hangt weer samen met het feit dat hij de jongen zelf nog niet wenst aan te geven. Een beetje logisch het stuk lezen in plaats van alles opblazen...quote:Op woensdag 9 april 2014 09:56 schreef 16meter het volgende:
[..]
Ja, de (m.i.) meest opvallende uitspraak in het stuk heb ik uitgelicht. Ontzettend jammer dat zo'n man, die best redelijke dingen zegt, uiteindelijk weer de slachtofferrol lijkt te kiezen. En bang zijn dat iemand een journalist is? Best lastig, blijkbaar, leven in een democratie met een vrije pers.
Oh, nu is het opeens spiegelen. Nog meer gedraai?quote:Op woensdag 9 april 2014 09:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
U begrijpt het concept spiegelen niet helemaal.
Opeens? Dat was het altijd al. Dat jij het anders interpreteerde, daar kan ik weinig aan doen. Maar zeg nou eens zelf, afgezien van je interpretatie van mijn vorige post. Zeg nou gewoon eens hoe jij denkt over Marokkanen. Want je bent altijd zo'n kei in het kankeren en stoken in dit soort discussies, maar een constructief zinnig woord heb ik nimmer gezien. Dus ik ben wel benieuwd, wat vind je van Marokkanen?quote:Op woensdag 9 april 2014 10:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh, nu is het opeens spiegelen. Nog meer gedraai?
Leuk dat zo`n buurtvader dan even de media op gaat zoeken met zijn grote bakkes, daar verkondigt dat hij de dader kent en vervolgens het min of meer wil goedpraten door te stellen dat deze dader door een hel gaat. Daar spreekt inderdaad een man die bang is dat hij het contact met zijn achterban kwijtraaktquote:Op woensdag 9 april 2014 10:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De zin erna sloeg op de zin die jij hebt gequote. En het ging om vertrouwen en in dat kader bang zijn dat je uiteindelijk iets tegen een journalist hebt gezegd (terwijl je dus dacht dat het geen journalist was). En dat hangt weer samen met het feit dat hij de jongen zelf nog niet wenst aan te geven. Een beetje logisch het stuk lezen in plaats van alles opblazen...
Verder is hij duidelijk veroordelend t.o.v. de daad en de daders. Hij kiest er alleen voor de jongen zelf de kans te geven om zichzelf aan te geven (temeer hij slechts een vermoeden heeft en het zelf ook niet zelf honderd procent zeker weet). Als buurtvader staat hij ook in connectie met 'tuigjongeren'. Hij loopt het risico dat hij deze groep in z'n geheel afstoot (als hij nu iets verkeerds doet) en dat hij dus later zijn functie niet meer kan uitoefenen. Het lijkt mij daarom in zijn positie best risicovol om op basis van een vermoeden iemand aan te geven. Maar dat is slechts de context die ik erbij schets. Ik zou zelf een andere keuze hebben gemaakt.
Tja, jij bent al net zo'n begripvolle broeder als de buurtvader zelf.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De zin erna sloeg op de zin die jij hebt gequote. En het ging om vertrouwen en in dat kader bang zijn dat je uiteindelijk iets tegen een journalist hebt gezegd (terwijl je dus dacht dat het geen journalist was). En dat hangt weer samen met het feit dat hij de jongen zelf nog niet wenst aan te geven. Een beetje logisch het stuk lezen in plaats van alles opblazen...
Verder is hij duidelijk veroordelend t.o.v. de daad en de daders. Hij kiest er alleen voor de jongen zelf de kans te geven om zichzelf aan te geven (temeer hij slechts een vermoeden heeft en het zelf ook niet zelf honderd procent zeker weet).
Hij praat de daad niet goed, dat zegt hij nog nadrukkelijk. Hij legitimeert naar zijn idee zijn standpunt om hem nog niet aan te geven. Daarvoor geeft hij meerdere redenen, waaronder het feit dat hij het niet 100% zeker weet, hij wil de dader kans geven het zelf te doen (vandaar zijn oproep) en hij wil de dader rust gunnen. Nu vind ik de eerste twee valide en de derde niet. Maar duidelijk is dat ook deze buurtvader de daad van deze jongen veroordeeld, daar is geen discussie over mogelijk - het staat zwart op wit in het artikel.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk dat zo`n buurtvader dan even de media op gaat zoeken met zijn grote bakkes, daar verkondigt dat hij de dader kent en vervolgens het min of meer wil goedpraten door te stellen dat deze dader door een hel gaat. Daar spreekt inderdaad een man die bang is dat hij het contact met zijn achterban kwijtraakt
Vet van mij.quote:Op woensdag 9 april 2014 02:16 schreef Globali het volgende:
[..]
Als je met terminologie als 'broeder' gaat smijten en mij beticht begrip te hebben voor de daad van de jongen, dan heb je duidelijk mijn visie en standpunt niet begrepen (of wil je gewoon niet begrijpen) en zie ik ook geen andere mogelijkheid om het nog beter te formuleren dan ikzelf al heb gedaan. Wens je verder succes met je 'discussie'.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:11 schreef 16meter het volgende:
[..]
Tja, jij bent al net zo'n begripvolle broeder als de buurtvader zelf.
Zijn woordkeuze is totaal niet veroordelend t.o.v. de laffe daad. Eerst benadrukt hij namelijk dat de dader door 'een hel' gaat om daarna nog eens te vermelden dat hij deze persoon 'rust' gunt. Daar verliest hij al alle geloofwaardigheid.
Gewoon een slappe lul die een crimineel het hand boven 't hoofd houdt. Dat jochie waar het om gaat is inderdaad een mens en verdient een eerlijke rechtsgang, maar verdient verder geen medelijden, laat staan bescherming.
Mijn kleine opmerking is deskundig overgeslagen.quote:Op woensdag 9 april 2014 09:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Wij Marokkanen" ja? Ik dacht dat jij zo`n hekel had om te generaliseren? Die verontwaardiging is blijkbaar redelijk selectief ja?
Scorpie is de koning, heeft u dat niet gemerkt dan?quote:Op woensdag 9 april 2014 10:15 schreef sig000 het volgende:
[..]
Mijn kleine opmerking is deskundig overgeslagen.
Dat wist ik al wel maar dan nog.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Scorpie is de koning, heeft u dat niet gemerkt dan?
Dan ontgaat mij de relevantie van uw opmerking. Scorpie zegt 'Wij Nederlanders', waarop ik een spiegelende opmerking maak. Als Scorpie koning is, dan lijkt mij dat gebruik van het woord 'Wij' terecht is geweest.quote:
Wat ik van Marokkanen vind? Ik ken er een aantal die zeer geslaagd zijn in hun leven, hun shit op orde hebben en zich kapot ergeren aan de bontkraagjes die continu in het nieuws komen met hun criminele activiteiten. Ze pleiten stuk voor stuk voor een keiharde aanpak door overheid, ouders, buurtvaders en alle andere betrokkenen omdat ze zelf zeggen dat dit tuig keihard ontspoord is.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Opeens? Dat was het altijd al. Dat jij het anders interpreteerde, daar kan ik weinig aan doen. Maar zeg nou eens zelf, afgezien van je interpretatie van mijn vorige post. Zeg nou gewoon eens hoe jij denkt over Marokkanen. Want je bent altijd zo'n kei in het kankeren en stoken in dit soort discussies, maar een constructief zinnig woord heb ik nimmer gezien. Dus ik ben wel benieuwd, wat vind je van Marokkanen?
Walgelijk.quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:59 schreef Kanjer het volgende:
Echt he?
"Ik gun de derde dader rust", zegt de buurtvader.De overvallen juwelier Goldies in Deurne.
Oualkaid kent de jongen uit de buurt waar zij beide wonen. Hij heeft naar eigen zeggen een goed beeld over de identiteit van de dader, maar houdt een slag om de arm. "We moeten het zeker weten, gissen heeft geen zin."Volgens de buurtvader gaat het erom dat de jongen wordt geholpen. "De daad is niet goed te keuren maar deze jongen is nog steeds een mens", zegt de man tegenover Omroep Brabant.
"Hij is met twee maten op pad gegaan en heeft nu twee maten minder.
Hij gaat door een hel, dat kan niet anders. Ik gun de derde dader rust."De Eindhovense wijk Gestel is toe aan duidelijkheid en de rust moet terug in de wijk, meent Oualkaid. "Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. Iedereen is bang dat ze met een journalist aan het praten zijn."
De context was wat anders maar er is maar 1 koning.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan ontgaat mij de relevantie van uw opmerking. Scorpie zegt 'Wij Nederlanders', waarop ik een spiegelende opmerking maak. Als Scorpie koning is, dan lijkt mij dat gebruik van het woord 'Wij' terecht is geweest.
Laten we even kijken naar het artikel dan:quote:Op woensdag 9 april 2014 10:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hij praat de daad niet goed, dat zegt hij nog nadrukkelijk. Hij legitimeert naar zijn idee zijn standpunt om hem nog niet aan te geven. Daarvoor geeft hij meerdere redenen, waaronder het feit dat hij het niet 100% zeker weet, hij wil de dader kans geven het zelf te doen (vandaar zijn oproep) en hij wil de dader rust gunnen. Nu vind ik de eerste twee valide en de derde niet. Maar duidelijk is dat ook deze buurtvader de daad van deze jongen veroordeeld, daar is geen discussie over mogelijk - het staat zwart op wit in het artikel.
Weet hij het nu wel of niet? In de rest van het artikel geeft hij toch blijk van een behoorlijke zekerheid dat hij wel weet wie het is. Waarom je dan dit soort dingen laat opschrijven is mij een raadsel.quote:SON - Abdellah Oualkaid, buurtvader in het Eindhovense stadsdeel Gestel, zegt dat hij de derde dader van de overval in Deurne niet gaat aangeven. Dit ondanks het feit dat de buurtvader een goed beeld heeft wie deze derde dader is. Oualkaid zei dit dinsdag in het Omroep Brabant programma Onder Ons. "We moeten het zeker weten, gissen heeft geen zin."
2 keer een opmerking over de 'dader', dat hij geholpen moet worden (?) en dat hij nog steeds een mens is. Dat is aardig afzwakken van een daad, vind je niet? Sterker nog, hij praat over de dader alsof het een slachtoffer is. Dat lijkt me nogal kortzichtig.quote:Daarom heeft Abdellah Oualkaid maandag al de oproep gedaan dat de derde dader zich moet melden bij de politie. "Het gaat erom dat hij geholpen wordt. De daad is niet goed te keuren maar deze jongen is nog steeds een mens."
En weer de slachtofferkaart, gecombineerd met het verzwijgen van de daadwerkelijke activiteit. Hij ging op padquote:Volgens Oualkaid gaat de derde dader 'door een hel'. "Hij is met twee maten op pad gegaan en heeft nu twee maten minder. Hij gaat door een hel, dat kan niet anders. Ik gun de derde dader rust", zegt de buurtvader.
En hier komt het cultuurverschil om de hoek kijken. Waarom iemand een verrader zou zijn als hij gewoonweg zou vertellen wat hij wist aan de politie is mij een raadsel, tenzij je natuurlijk in het wij vs zij kamp gelooft. Dan is het opeens heel valide, je 'verraad' je matties niet aan de vijand. Ergo, de buurtvader en de gemeenschap zien de politie als hun vijand.quote:Geen verrader
Volgens Oualkaid zijn er mensen in de wijk Gestel die weten wie de derde dader is. Maar deze mensen vinden het moeilijk om hardop te zeggen. Ze willen geen verrader zijn. Door het dorpse karakter van het stadsdeel verwacht de buurtvader dat de naam wel snel rond kan gaan.
En nog even een extra duit in het zakje; Nederlanders zijn niet te vertrouwen. Wij vs Zij kamp, remember?quote:De buurtvader hoopt niet alleen op rust voor de dader maar ook voor de wijk. "De Eindhovense wijk Gestel is toe aan duidelijkheid en de rust moet terug in de wijk. Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat. Iedereen is bang dat ze met een journalist aan het praten zijn."
Ik denk dat weinig Marokkanen daar wat inzien - en dat zij zich goed kunnen vinden in de hardere aanpak. Ik durf echter te stellen dat de Marokkanen waar jij het over hebt ook vrij weinig zullen hebben met de PVV-retoriek. Om maar even de andere kant van het politieke spectrum aan te kaarten.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:25 schreef Scorpie het volgende:
Wat ik van Marokkanen vind? Ik ken er een aantal die zeer geslaagd zijn in hun leven, hun shit op orde hebben en zich kapot ergeren aan de bontkraagjes die continu in het nieuws komen met hun criminele activiteiten. Ze pleiten stuk voor stuk voor een keiharde aanpak door overheid, ouders, buurtvaders en alle andere betrokkenen omdat ze zelf zeggen dat dit tuig keihard ontspoord is.
Zij zien niets in theehuisjes, verzorgingstrajectjes met gratis huisvesting en baangarantie en gruwelen van de gemiddelde PvdA retoriek die op TV te zien is op de staatstelevisie als er weer eens een overval gepleegd is of een dode te betreuren valt.
Als je elke reactie op je post, die een bepaalde context schetst, al ziet als het goedpraten - dan is er wat mij betreft iets goeds mis met de discussietechniek. Sterker nog - ik heb nadrukkelijk aangegeven dat ik zelf een andere keuze zou hebben gemaakt. Toch weiger je om de een of andere reden dat te lezen. Of je leest het wel, maar je wenst het niet te lezen. En dan reageer je weer alsof er iemand een stok in je reet heeft gedouwd, terwijl ik feitelijk niets anders zeg - dan jij zegt - alleen op een fatsoenlijke normale manier.quote:Daarnaast ken ik een aantal van dat soort tuigjongeren die werkelijk waar geen enkel greintje respect hebben, voor wat dan ook. Zij trekken zich niks aan van ouders (want die zijn zwak in hun ogen), buurtvaders (zwak en oud), hulpverleners (kk kaaskoppen) en de overheid (fuck de pliesie dieskriminazie etc). Deze groep lacht om alles wat niet Marokkaans is, spuugt letterlijk en figuurlijk op minderwaardige honden (aka de Nederlander) en zou het liefst dit hele land voor zichzelf hebben.
Als ik dan vervolgens in de media moet vernemen dat een buurtvader met sterke connecties jegens de 3e dader zendtijd opeist om te verklaren dat ook deze dader een slachtoffer is (as if) en we hem met rust moeten laten en vervolgens verklaart dat hij hem niet zal gaan aangeven, dan vind ik het schrijnend om te zien dat mensen met meer dan 3 hersencellen dat dan goedpraten onder het mom van 'hij is bang zijn achterban te verliezen'. Als hij werkelijk zo bang was geweest was hij niet op de TV dat gaan verkondigen. Simpeler kan het niet.
Dit is nu het cruciale punt waar ik mij totaal niet in kan vinden. Dit gaat veel verder dan 'de aanpak' van tuig en de manier waarop. Want dat is waar we het wel degelijk over eens zijn. Dit gaat over de visie die jij hebt over de Marokkaanse gemeenschap als geheel. Daar kan ik mij niet in vinden, het zit namelijk bol van de aannames en inderdaad generalisaties. Als je niet in staat bent om tuig van niet-tuig te onderscheiden, tja dan is het ook niet gek als de andere partij je daarop aanspreekt. Als je op basis van het handelen van tuig een complete gemeenschap inclusief cultuur en of religie meent te moeten afschrijven, dan ben je niet op zoek naar een oplossing van het probleem, dan ben je niet op zoek naar een inhoudelijke discussie, dan ben je ook niet op zoek naar een toenadering met het andere deel van de gemeenschap - om zo samen met hen tuig aan te pakken. Wat mij betreft ben je dan alleen bezig met stoken, met het benadrukken van verschillen.quote:Maar ik snap wel waarom die buurtvader dit doet. Het heeft allemaal te maken met trots en cultuur. Het is onmogelijk om in de Marokkaanse gemeenschap schuld te bekennen of op andere wijze zelfkritiek toe te passen. Hun trots verbied dat gewoonweg.
Het is altijd de schuld van een ander (met name de kk kaaskoppen die allemaal dood moeten) of er is altijd wel een reden te verzinnen waarom iets niet is wat het lijkt (powned die met hun zielige vrachtwagen actie Marokkaan na Marokkaan in de val lokt met allemaal een andere kutsmoes). Dat is de makke van de 'Marokkaanse gemeenschap': hun zelfregulatie is tot een nulpunt gedaald en de jeugd ontspoord.
Nu ga je natuurlijk de simpele 'maar jullie doen ook niks aan jullie jongeren' kaart trekken, maar daar kan ik kort over zijn; er zijn maar weinig autochtone ouderen die bij Omroep Max gaan verkondigen dat ze een dader kennen maar hem niet gaan aangeven bij de politie uit angst voor journalisten of hun achterban. Ik kan je wel verzekeren dat een groot deel van de autochtone gemeenschap de derde dader letterlijk en figuurlijk naar het politiebureau had getrapt.
Sterker nog, waar de Marokkaanse gemeenschap te weinig van bezit, daar hebben de autochtone Nederlanders te veel van : de weg-met-ons mentaliteit zit zo in onze strot geramd dat we bij de minste geringste verwijzing en kritiek naar allochtonengedrag in een soort spastische WO2-nazi-weerstand-modus springen waarbij elk woord net zo beladen is alsof WO3 elk moment kan uitbreken.
Het is een taboe om te spreken over problemen met Marokkaanse jeugd want generalisatie, dieskrieminazie en raciesme, de slachtofferkaart wordt veelvuldig getrokken, men ontkent botweg dat er iets aan de hand is. Het meest schrijnende voorbeeld daarvan is natuurlijk wel de demonstratie jegens de 'moordenaars' van 2 matties, terwijl ze met geen woord reppen over de criminele activiteiten van diegene.
Nee, ik zie je aan als iemand die jammer genoeg wel degelijk een bijdrage KAN leveren aan een discussie als deze, ook inhoudelijk, maar altijd zelf al vervalt in generalisaties - of suggestieve opmerkingen, DAT vind ik jammer. En als ik je daarop aanspreek dan wordt je boos of ga je verongelijkt zitten doen. DAT vind ik jammer. Als je het over tuig hebt, spreek dan over tuig - hoe moeilijk is dat nou? Waarom moet je dan een complete cultuur en gemeenschap daarbij betrekken? Wat heeft dat voor nut? Deze jongeren geven geen niets om hun cultuur, de rest van de gemeenschap of hun religie. Ja qua naam - als ze weer eens iets van Wilders horen, dan voelen ze zich ineens moslim of Marokkaan, maar daarna gaan ze weer vrolijk verder met hetgeen ze aan het doen waren. Ook je Marokkaanse vrienden kunnen daar helemaal niets aan doen, maar je spreekt hen wel aan door telkens hun cultuur in een hoekje te drukken wegens daden van tuig.quote:Waar dit toe zal leiden? Alleen nog maar naar meer overlast, veroorzaakt door ontspoorde jongeren die op een gemakkelijke manier de luxe spullen willen hebben die anderen ook hebben. Wat dat betreft is de verklaring van 1 van die geïnterviewden natuurlijk exemplarisch; 'ze hebben geen werk en ze willen toch spullen, dus wat doe je dan he'. Hierin ligt het hele probleem al tentoongesteld; het bagatelliseren van criminaliteit (iedereen jat wel eens een tasje toch?) en een bedekking van de daadwerkelijke problemen (jongeren willen niet aan hun toekomst werken).
En natuurlijk moet de overheid daar een rol in spelen, maar lets face it; het leven is oneerlijk, de wereld is niet eerlijk, de kansen die er zijn moet je toch echt zelf grijpen. Zolang je dat niet doorhebt als bontkraagje zijnde zal het nooit wat met je worden. Maar blijkbaar is dat een soort raketwetenschap, want niemand van die gasten heb ik daar ooit over gehoord terwijl dit toch al een jaar of 30, 40 in Nederland geld.
Maar hey, voor jou zal ik vast wel weer de extreemrechtse PVV-stemmer zijn die nooit in aanraking komt met Marokkanen waar je me al jaren voor aanziet, dus je zal vast wel weer met een of andere simpele oneliner komen waar niemand wat aan heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |