Gezien de grote populariteit van dit topic, inmiddels reeks, besloot ook ik de stoute schoenen aan te trekken. Ik moet echter meteen een grote kanttekening plaatsen: Ik vind dat ik zelf best goed kan koken. Ik besef echter direct, dat ik nog niet eens in de buurt kom bij de grootmachten als Knut, Saind, Kano en uiteraard de master johannes uit deze reeks. Ik heb daarom besloten om een zeer bescheiden verslag te maken. Ik vind het al een grote eer dat ik nasi a la johannes heb mogen bereiden.
Zo, genoeg geluld, het enige dat jullie willen weten is natuurlijk het resultaat van dit recept.
Allereerst een overzicht van de ingrediënten. Ik moet meteen bekennen dat ik niet alle ingrediënten heb gebruikt. Zo heb ik 1 zakje wokgroenten en de nasi boemboe niet gebruikt. Tijdens het koken ben ik er namelijk achter gekomen dat dit teveel van het goede was. Een flexibele houding tijdens het koken is erg belangrijk in mijn ogen

Sensatiemeter: 2/10 ( lichte opwinding over het bereiden)
![1_zps63fe35ef.jpg]()
Als eerste heb ik de rijst in kokend water opgezet. In het water zit een blokje bouillon, voor wat extra smaak. De wokpan en koekenpan voor de eieren worden zoals jullie zien nog niet gebruikt.
Sensatiemeter: 3/10 ( je moet goed uitkijken dat de rijst niet overkookt)
![2_zps3ef544e9.jpg]()
Vervolgens is het tijd om het vlees te snijden, dit zien jullie op de foto hieronder
Sensatiemeter: 4/10 ( let op de rijst, terwijl je de kip snijdt)
![3_zps84be5560.jpg]()
Vervolgens gaat het snel. De rijst is klaar en moet worden afgegoten. Ondertussen moet de kip en wokgroenten worden gebakken.Vergeet vooral niet de nasi kruiden erbij te voegen. Daarnaast moet ook de satésaus in de magnetron worden gezet. Tenslotte moeten ook de eieren worden gebakken.Het is cruciaal om elk onderdeel de juiste aandacht te geven ( het zijn net kinderen, al heb ik die voor zover ik weet verder niet. Dit is dus slechts een aanname)
Volgens mij is het niet duidelijk op de foto, maar er zijn ook 2 stukjes bot te zien in de pan. Omdat er alleen nog karbonade in de winkel was, heb ik het vlees van het bot moeten snijden. Omdat wij in huize Mansjester weinig verspillen, heb ik de botten met het vlees er omheen meegebakken. Dit heb ik er later los bij gegeten. Conclusie: Ga dus op tijd naar de winkel, of naar een winkel waar altijd voldoende geschikt vlees voorradig is.
Sensatiemeter: 8/10 ( zoals beschreven, zijn er verschillende pannen die aandacht willen)
![4_zpsa42178aa.jpg]()
Zoals jullie op de vorige foto konden zien, is 1 ei niet mooi gebakken. Helaas is dit het gevolg van alle drukte tijdens het koken. Zo wilde een familielid net op het drukste moment koffie gaan zetten in de kleine keuken. Tip: Vecht alle andere aanwezigen in de kamer de keuken uit.
Uiteindelijk heb ik er zelf nog wat sambal en ketjap bij gedaan. Als echte gastheer heb ik besloten het kapotte ei te nemen: Uiteindelijk wordt alles toch op een hoop gegooid.
Dit ziet er zo uit:
![5_zpsa1700524.jpg]()
Vervolgens moet je dit een beetje husselen voor een optimale en geleidelijke smaaksensatie. Uiteindelijk is dit het eindresultaat:
Sensatiemeter: 10/10 ( werkelijk onbeschrijfbaar, dit gerecht is pure kunst. Zelfs wanneer het door een simpele ziel als mezelf is uitgevoerd)
![6_zps7f74e937.jpg]()
Bij deze wil ik johannes en alle anderen bedanken voor de inspiratie!
[ Bericht 0% gewijzigd door Mansjester op 03-04-2014 20:46:53 ]