Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In vergelijking met de Oyster Card is de OV-chipkaart een heel stuk beter wanneer er dingen fout gaan.
Ik ben vandaag aan het spotten geweest op een paar stations van de London Overground. Ik ben hierheen gereisd met de DLR/Overground, en daar een tijdje rondgehangen. Toen ik een bak koffie wilde halen ben ik door de poortjes gegaan (die gewoon open gingen) en die geen enkele melding gaf.
Enige tijd later zag ik dat er nog ongeveer 3 pond tegoed op m'n kaart stond (terwijl dat een paar uur eerder nog 20 pond was), toen ben ik op onderzoek uitgegaan. Wat bleek?
1) Er is een maximum gesteld aan de tijd dat je ingecheckt mag zijn. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid zones die je doorkruist en het moment waarop je incheckt. Na het verstrijken van die maximumtijd wordt er een "maximum fare" ingehouden die ook nog eens variabel is.
De maximumtijd staat overigens niet gemeld in de flyers die op de stations te verkrijgen zijn.
2) De apparatuur is onduidelijk ingedeeld, er verschijnen een paar bedragen op het schermpje (een klassiek LCD-displaytje dat op een onmogelijke plek is geplaatst) maar het is niet duidelijk wat er nou precies gebeurt 3) De lezers op de poortjes zijn niet afhankelijk van richting. Als je in een station staat en je houdt je kaart voor de lezer, dan checkt hij je in en opent hij het poortje zodat je naar buiten kunt. 4) Ook die check-ins verloopt na enige tijd weer, proberen uit te checken (door je kaart voor de lezer aan de andere kant te houden) werkt niet. 5) Op de automaten is het niet mogelijk om je transactiegeschiedenis in te zien 6) Bij een loket kunnen ze wel een uitdraai voor je maken, maar deze informatie wordt zeer onhandig gepresenteerd waardoor het vrijwel niet te volgen is hoe je saldo nu precies is verdwenen 7) Bij het loket kunnen ze je niet helpen om deze gemiste check-outs te corrigeren, dit moet via de TfL-helpdesk of via de TfL-website, maar transacties zijn hier pas na 24 uur beschikbaar.
Ik wil nog maar één keer iets met de Oyster card te maken hebben, en dat is in een poging om een deel van mijn geld terug te krijgen. Ik reis wel met papieren kaartjes verder, dat scheelt een hoop gezeik.
Al met al: een volslagen debiel klanthatend kutsysteem.
Op dinsdag 1 april 2014 00:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nee, dat is het niet, maar er is geen geld om het te updaten naar moderne maatstaven. Voor de tijd was het heel vooruitstrevend.
Het is een debiel klanthatend kutsysteem.
Het registreren van een account op de TfL-website is ook een heidens karwei. Het lijkt erop dat TfL zich niet beseft dat er ook mensen bestaan die geen Brits adres hebben...
edit: en nu het toch gelukt is zie ik dat ik m'n eerdere reizen niet online kan inzien. Da's bij de OV-chipkaart ook het geval... handig weer
Op dinsdag 1 april 2014 00:25 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongen, het is half 12, ga lekker naar een pub en neem er een paar en maak je niet druk over die paar stuivers.
Als je niks nuttigs te zeggen hebt, rot dan lekker een eind op.
Op dinsdag 1 april 2014 00:28 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik zeg het alleen maar omdat je morgen of later in de week gewoon je geld terugkrijgt en dit soort dingen zijn slecht voor je hart.
Ik ben nu vooral wat stoom aan het afblazen hoor, maak je niet druk.
Ik snap wel een stukje beter waarom mensen aggressief kunnen worden van dit soort dingen. Helaas reageren ze zich dan af op mensen die er ook niks aan kunnen doen...
Mijn Duits is een beetje roestig en ik ben moe, dus ik wist niet helemaal zeker of er nou stond "de financiering is geregeld" of "als men de financiering rond krijgt".
2016 is al best snel (zal wel december 2016 worden), ik vraag me af wat voor materieel er dan gaat komen te rijden. Ik heb zo het vermoeden dat er FLIRT 3's komen, die Abellio ook heeft besteld voor Düsseldorf - Arnhem v.v..
Als het een troost is, James, ik had met de Oyster card in ieder geval nooit problemen om het er nog op staande saldo terug te krijgen. Voor de rest ook niet echt problemen mee trouwens, op een keer met de familie uit proberen te checken en mijn stiefzoon achterlatend omdat zijn Oyster card vond van niet. Gelukkig zijn zelfs in Kensington de stations nog bemand, kan de NS nog wat van leren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ik kan me nog wel herinneren dat het terug krijgen van het saldo + de borg een behoorlijke formulierenparade was, omdat dat met een buitenlandse credit card niet simpel terug gestort kan worden. En het moest nog twee keer ook... Gelukkig was de loketmeneer zeer geduldig en vriendelijk, en excuseerde hij zich meerdere malen voor de bureaucratie Dat heeft goed gewerkt blijkbaar, want mijn beeld van Oyster/TfL is niet enorm negatief geworden na dit verhaal
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Je kan ook in Utrecht komen demonstreren. Gisteravond stond het eerste tweepersoons U-OV-voertuig (zelfde type als de RET gebruikt) alvast klaar bij de sneltramhalte Jaarbeursplein.
Op dinsdag 1 april 2014 10:06 schreef Ajaxfan het volgende: Weer een loosalarm brandmelding geweest in de Schipholtunnel. Treinverkeer heeft heel kort stilgelegen.
Ze moeten die tunnel een keer stofzuigen
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
Ik heb mijn reis history aangezet gelijk maar voor vijf ritten geld tik terug gevraagt ik weet alleen van sommige reizen de vertrektijden niet meer doen ze daar heel moeilijk over?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure! "WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?" R.I.P DTS.
Je kan ook in Utrecht komen demonstreren. Gisteravond stond het eerste tweepersoons U-OV-voertuig (zelfde type als de RET gebruikt) alvast klaar bij de sneltramhalte Jaarbeursplein.
Oh dat scheelt wel reizen, ik ben al in Utrecht! Bedankt voor de tip!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Alleen ontbreekt wel een deel van de context helaas
Das waar, heb even wat andere tweets ook nog open geklikt.. Maar dat werd me niet veel duidelijker.
Maar toch kwalijk als die meneer de waarheid verkondigt.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Op dinsdag 1 april 2014 09:37 schreef V2 het volgende: Ik kan me nog wel herinneren dat het terug krijgen van het saldo + de borg een behoorlijke formulierenparade was, omdat dat met een buitenlandse credit card niet simpel terug gestort kan worden. En het moest nog twee keer ook... Gelukkig was de loketmeneer zeer geduldig en vriendelijk, en excuseerde hij zich meerdere malen voor de bureaucratie Dat heeft goed gewerkt blijkbaar, want mijn beeld van Oyster/TfL is niet enorm negatief geworden na dit verhaal
Ik denk dat dit verleden tijd is. 3 maanden terug was ik in London en toen heb geen enkel probleem gehad om m'n borg en saldo terug te krijgen met mijn creditcard van m'n nederlandse bank. Het enige wat ik heb hoeven doen, was een handtekening zetten.
Ik denk dat dit verleden tijd is. 3 maanden terug was ik in London en toen heb geen enkel probleem gehad om m'n borg en saldo terug te krijgen met mijn creditcard van m'n nederlandse bank. Het enige wat ik heb hoeven doen, was een handtekening zetten.
Het was begin januari dit jaar. Het was verder ook geen probleem, ik heb alleen wel 2x een heel formulier in moeten vullen met al m'n gegevens.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Das waar, heb even wat andere tweets ook nog open geklikt.. Maar dat werd me niet veel duidelijker.
Maar toch kwalijk als die meneer de waarheid verkondigt.
Mwah, formeel kan er gewoon een boete worden uitgeschreven en zo lastig kan iemand vragen hoe er gebliept moet worden nu ook weer niet zijn. Ik snap best dat iemand het een keertje niet voor elkaar heeft maar er zijn in de praktijk ook bijzonder veel bejaarden die de onschuldigheid zelve spelen en zo overal mee wegkomen. Daarbij geldt ook dat mensen soms een zetje nodig hebben om wat hulp te vragen hoe het werkt. Iemand de trein uitzetten is niet de meest aardige manier maar ook zeker niet zwaar asociaal o.i.d.
[..] Iemand de trein uitzetten is niet de meest aardige manier maar ook zeker niet zwaar asociaal o.i.d.
Zeker niet zolang het niet de laatste trein is er er gewoon een kwartiers/halfuursdienst is. Die bejaarden hebben toch tijd genoeg. Zelfde gezeur met in de spits reizen met de keuzedagen e.d.: ze doen alsof ze van niks weten, maar ondertussen...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
'Treinpetitie' lijkt nu al succes: NS stelt nieuwe dienstregeling uit 01 apr 2014 15:16 | laatste update: 01 apr 2014 15:16
HAARLEM De petitie voor behoud van de intercity tussen Alkmaar en Haarlem en de stoptrein tussen Uitgeest en Amsterdam lijkt nu al een succes te zijn. De NS heeft laten weten de dienstregeling uit te stellen. De NS was van plan de intercity Alkmaar-Haarlem om te dopen tot stoptrein en de stoptrein tussen Amsterdam, Haarlem en Uitgeest alleen nog in de spits te laten rijden. In december zou die nieuwe dienstregeling van start moeten gaan, maar dat wordt nu uitgesteld.
Vanmiddag overhandigde reizigersorganisatie Rover de petitie aan NS-regiodirectrice Heike Luiten. De petitie was een initiatief van Rover en de PvdA en wordt door veel politieke partijen gesteund. De petitie werd door bijna 3000 Noord-Hollanders ondertekend.
Het leek me wel een beetje een misleidende petitie, omdat er een beetje op leek dat het om rechtstreekse treinen tussen Alkmaar/Uitgeest en Amsterdam zou gaan en niet het trajectdeel Uitgeest - Haarlem
Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
Op dinsdag 1 april 2014 18:36 schreef Zug-Chef het volgende: Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
Het nare is vooral dat je niet ver van te voren weet waar ze gaan sleutelen..
Op dinsdag 1 april 2014 18:36 schreef Zug-Chef het volgende: Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
En het wordt NOG erger want het onderhoud is alleen maar achterstalliger geworden WOOHOO!
Afgelopen zondag bijvoorbeeld, Maastricht - Leeuwarden 5,5 uur ipv 4,25. Eerst via Maaslijn omdat Den Bosch eruit ligt en vervolgens ook nog met de bus tussen Zwolle en Meppel vanwege geknutsel daar. En moest ook al min of meer gedwongen een hotel regelen in Zuid-Limburg omdat slapen in Arnhem bij mn ouders geen zin had omdat tot zondagochtend 12:00 geen treinen reden tussen Arnhem en Nijmegen.
Op dinsdag 1 april 2014 18:36 schreef Zug-Chef het volgende: Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
Kan, maar hier is het veel veiliger voor de baanwerkers, dat is ook wat waard. Laat niet onverlet dat gestreefd moet worden naar zo weinig mogelijk hinder bij werkzaamheden.
Kan, maar hier is het veel veiliger voor de baanwerkers, dat is ook wat waard. Laat niet onverlet dat gestreefd moet worden naar zo weinig mogelijk hinder bij werkzaamheden.
Véél veiliger? In dat geval wil ik keiharde cijfers van baanwerkers die gewond geraakt zijn of erger bij werkzaamheden waarbij er één spoor buitendienst was waarbij de veiligheidsvoorschriften naar de letter zijn nageleefd.
Het tweede gedeelte ben ik het ook niet mee eens, ik ben voor langdurige buitendienststellingen waarbij het lijkt alsof er meer minder overlast is voor de reiziger maar de werkzaamheden kunnen in twee weken in plaats van achthonderd weekenden uitgevoerd worden.
Je snapt dat de Lange Termijn niets te maken heeft met de problemen van vandaag en dat investeren in het een investeren in het ander niet uitsluit en als dat wel zo zou zijn dat echt een hele problematische stand van zaken zou opleveren?
Je snapt dat de Lange Termijn niets te maken heeft met de problemen van vandaag en dat investeren in het een investeren in het ander niet uitsluit en als dat wel zo zou zijn dat echt een hele problematische stand van zaken zou opleveren?
Mansveld doet wel mooie praatjes en zit met veel poeha bij Pauw en Witteman, maar dat stelt niets voor als ze weigert om de problemen die al jaar in, jaar uit aan de orde zijn, op te lossen.
Zolang Mansveld deze puinzooi accepteert (en dat doet ze) is die hele LTSA een hoop prietpraat. Lippendienst. Politieke ijdeltuiterij.
Al dat gelul over die gouden toekomst die de treinreiziger wacht, stelt niets voor zolang de basics niet met harde hand op orde worden gebracht.
Véél veiliger? In dat geval wil ik keiharde cijfers van baanwerkers die gewond geraakt zijn of erger bij werkzaamheden waarbij er één spoor buitendienst was waarbij de veiligheidsvoorschriften naar de letter zijn nageleefd.
Zulke cijfers kun je nog niet keihard geven, omdat pas dit jaar de volledige stremming van baanvakken, ook bij nachtelijk onderhoud is ingegaan. Als er nog treinen langsrijden dan is de kans dat er iets of iemand binnen profiel komt groter. Het dichtst bij jouw vraag komt dit rapport: http://ilent.nl/Images/Ja(...)id_tcm334-345485.pdf
quote:
Het tweede gedeelte ben ik het ook niet mee eens, ik ben voor langdurige buitendienststellingen waarbij het lijkt alsof er meer minder overlast is voor de reiziger maar de werkzaamheden kunnen in twee weken in plaats van achthonderd weekenden uitgevoerd worden.
Ik had het meer over bijvoorbeeld de onderhoudsroosters die hier en daar nu voor veel overlast zorgen. Als de werkzaamheden groter zijn dan ben ik met je eens dat clusteren heel goed kan werken, omdat meer gedaan kan worden in minder tijd.
Mansveld doet wel mooie praatjes en zit met veel poeha bij Pauw en Witteman, maar dat stelt niets voor als ze weigert om de problemen die al jaar in, jaar uit aan de orde zijn, op te lossen.
Zolang Mansveld deze puinzooi accepteert (en dat doet ze) is die hele LTSA een hoop prietpraat. Lippendienst. Politieke ijdeltuiterij.
Al dat gelul over die gouden toekomst die de treinreiziger wacht, stelt niets voor zolang de basics niet met harde hand op orde worden gebracht.
Vind ik.
Ik snap nog steeds de link niet, je vergelijkt appels met peren.
Ja natuurlijk. OF rijden, OF klussen. Maar niet wat er nu gebeurt: ook nog allerlei spoedreparages tussendoor. Dan is dat treinverkeer in de weekends dus voor lul stilgelegd want geklust of geïnspecteerd is er ook niet.
Maar ja, waarschijnlijk kosten de heren en dames rijdend personeel met hun meer dan vorstelijke arbeidsvoorwaarden teveel procentjes in het weekend, dus wat doe je dan he
Ik snap nog steeds de link niet, je vergelijkt appels met peren.
Je bent geen goede boer als je een hoop bla bla rondlult over je appels van volgend jaar, terwijl je door de klant reeds betaalde peren hangen te verrotten aan de bomen omdat je ze door een aanhoudende reeks ladderstoringen niet oogst.
Dat is wat ik zo'n beetje bedoel.
Bekende managerstruc ook: lullen over het toekomstperspectief terwijl je vandaag faalt.
En in België ook. In België wordt in verhouding maar zeer weinig het gehele baanvak eruit geknikkerd, veelal enkelspoor met een rittijdverlenging van x-aantal minuten. Als men tijdens het werk gewoon nadenkt, er genoeg veiligheidsmensen staan, de treinen een lagere maximum snelheid passeren en zich aankondigen met een toetertje (en bij een lang stuk waar gewerkt wordt wel eens vaker), moet het toch kunnen?
En in België ook. In België wordt in verhouding maar zeer weinig het gehele baanvak eruit geknikkerd, veelal enkelspoor met een rittijdverlenging van x-aantal minuten.
Met 1x/2uur of 1x/uur is dat ook veel makkelijker te realiseren dan met 4x/uur..
Hebben we niet inmiddels genoeg gezien van dat "toekomstperspectief"? In 8 jaar tijd is er geen kut verbeterd. Wie vertelt mij dat het in de komende i-dont-care-hoeveel-jaar WEL gaat gebeuren?
Dit is het. Je kunt hoog en laag springen, het kan ze geen ene reet schelen allemaal. De overheid niet, de concessieverleners niet, de netbeheerder niet en de vervoerder niet. Dit is het eindstadium van het spoor in Nederland. Beter wordt het niet. Af en toe wordt er nog wat noodzakelijk onderhoud gedaan, bij voorkeur pas nadat iets stuk gaat, want te vroeg vervangen is kapitaalvernietiging. Verder klaar. En laat die lange-termijnvisie ook maar zitten, ga maar boeven pakken van dat geld.
Op dinsdag 1 april 2014 19:55 schreef Dr_Flash het volgende: Hebben we niet inmiddels genoeg gezien van dat "toekomstperspectief"? In 8 jaar tijd is er geen kut verbeterd. Wie vertelt mij dat het in de komende i-dont-care-hoeveel-jaar WEL gaat gebeuren?
Dit is het. Je kunt hoog en laag springen, het kan ze geen ene reet schelen allemaal. De overheid niet, de concessieverleners niet, de netbeheerder niet en de vervoerder niet. Dit is het eindstadium van het spoor in Nederland. Beter wordt het niet. Af en toe wordt er nog wat noodzakelijk onderhoud gedaan, bij voorkeur pas nadat iets stuk gaat, want te vroeg vervangen is kapitaalvernietiging. Verder klaar. En laat die lange-termijnvisie ook maar zitten, ga maar boeven pakken van dat geld.
Aantoonbaar eerder in deze reeks weerlegt. De hoeveelheid storingsuren voor reizigers merkbaar is in de periode 2009-2013 met de helft afgenomen. Bron: ProRail Jaarverslag 2013.
Met 1x/2uur of 1x/uur is dat ook veel makkelijker te realiseren dan met 4x/uur..
Ja, maar dan halveer je de dienst lekker. Als de as Antwerpen-Sint Niklaas-Gent ofzo er deels uit ligt, dan rijdt bijvoorbeeld alleen de IC Antwerpen - Oostende daar nog, en is de rest beperkt. Dan kan je toch nog 1/2x per uur een trein bieden. Die bied je dan natuurlijk ook op maximale capaciteit (oké, bij NSR weinig hoop op).
Aantoonbaar eerder in deze reeks weerlegt. De hoeveelheid storingsuren voor reizigers merkbaar is in de periode 2009-2013 met de helft afgenomen. Bron: ProRail Jaarverslag 2013.
Dat is net de NS. 'We pakken dit jaar een andere benadering van de cijfers, of lichten er een ander accent uit zodat we elk jaar iets kunnen benoemen dat beter gaat. Ongeacht de overall daling van tevredenheid.'
Wat interessant is: Hoeveel procent van de treinen die in het papieren spoorboekje stonden hebben niet kunnen rijden? ( Dus niet 'gepland onderhoud' voor de volgende dag/week inplannen na een storing en dat niet (geheel) meetellen als tijd voor storingen..)
Op dinsdag 1 april 2014 21:19 schreef b2py het volgende: Ik begrijp je laatste alinea niet, en dan vooral niet je voorbeeld.
Als men vandaag een gebrek ziet, dat provisorisch fixt maar voor volgende week werkzaamheden inplant, in de planner plant en online aankondigt. Telt die tijd dat de boel volgende week plat ligt dan mee als 'storing' of als 'geplande werkzaamheden'? Want het is i.m.o een storing. Dus zou je die ook moeten meetellen. Dat komt neer op het vergelijken van de werkelijke treindienst met de papieren versie (die kan niet een week van tevoren 'gepland' gewijzigd worden). Grote projecten zijn al wel een jaar van tevoren bekend en zijn dus wel gepland ( denk aan Zwolle in de zomer en andere stationsprojecten).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik zat opgesloten in een reeds dichtgefloten trein zonder machinist, en alleen een machinist kon de deuren openen, aldus de paniekerige conductrices. Resultaat: +20.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Als men vandaag een gebrek ziet, dat provisorisch fixt maar voor volgende week werkzaamheden inplant, in de planner plant en online aankondigt. Telt die tijd dat de boel volgende week plat ligt dan mee als 'storing' of als 'geplande werkzaamheden'? Want het is i.m.o een storing. Dus zou je die ook moeten meetellen. Dat komt neer op het vergelijken van de werkelijke treindienst met de papieren versie (die kan niet een week van tevoren 'gepland' gewijzigd worden). Grote projecten zijn al wel een jaar van tevoren bekend en zijn dus wel gepland ( denk aan Zwolle in de zomer en andere stationsprojecten).
Weekendwerkzaamheden zijn niet voor storingen op te lossen, dat is voor grote vernieuwingen. Storingen & regulier onderhoud gebeurt in onderhoudsroosters in de nachten za/zo t/m do/vr. Afhankelijk van de storingsoorzaak kan er verder preventief of correctief onderhoud gepleegd worden als dat nodig is.
Weekendwerkzaamheden zijn niet voor storingen op te lossen, dat is voor grote vernieuwingen. Storingen & regulier onderhoud gebeurt in onderhoudsroosters in de nachten za/zo t/m do/vr. Afhankelijk van de storingsoorzaak kan er verder preventief of correctief onderhoud gepleegd worden als dat nodig is.
Waar kan ik vinden welk baanvak wanneer dicht is voor onderhoud?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In Engeland stappen ze gewoon het spoor in, zelfs als dat nog in dienst is. Ze knutselen wat aan hetgeen waaraan ze moeten knutselen en wanneer er een trein aankomt stappen de lui uit het spoor.
Network Railers zijn wel uitermate goed zichtbaar, ze dragen zelfs oranje high-visibility rugtassen.
Op dinsdag 1 april 2014 22:08 schreef b2py het volgende: Nee hoor, maar het had de sector miljarden gescheeld als er met halve minuten gerekend had kunnen worden in plaats van met hele minuten.
Ik zat opgesloten in een reeds dichtgefloten trein zonder machinist, en alleen een machinist kon de deuren openen, aldus de paniekerige conductrices. Resultaat: +20.
Gelul. Ruitje inslaan of zegel verbreken. Knopje drukken of handeltje trekken. Deurtje open. Klaar.
Op dinsdag 1 april 2014 18:51 schreef Zug-Chef het volgende: Afgelopen zondag bijvoorbeeld, Maastricht - Leeuwarden 5,5 uur ipv 4,25. Eerst via Maaslijn omdat Den Bosch eruit ligt en vervolgens ook nog met de bus tussen Zwolle en Meppel vanwege geknutsel daar. En moest ook al min of meer gedwongen een hotel regelen in Zuid-Limburg omdat slapen in Arnhem bij mn ouders geen zin had omdat tot zondagochtend 12:00 geen treinen reden tussen Arnhem en Nijmegen.
Raadzaam is om dan Maastricht - Liège Guillemins (B) - Köln Hbf (D) - Leer (D) - Groningen - Leeuwarden te gaan. Nog langer onderweg maar dan maak je er tenminste een leuke treinreis van.
Vanmiddag rangeerdienst. Daarna 1 rijdende dienst en dan een vroege rangeerdienst. 3 dagen vrij, mooi verhuizen
Komende maand gaan de treinen op het station van Winschoten omgekeerd binnen komen. Daar waar de doorgaande trein naar Leer nu nog op spoor 2 stopt, stopt die vanaf (ergens) deze maand op spoor 1. Dit om beter in te spelen op de grote hoeveelheid mensen die zonder te kijken het spoor zomaar overstaken.
Wáárom kan ik met m'n persoonlijke chipkaart met abonnement, automatisch opladen en alles er op en er aan niet gewoon een OV-fiets huren? Kost óók eerst weer abonnementsgeld. Ik ga wel lopen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 2 april 2014 09:57 schreef JDude het volgende: Wáárom kan ik met m'n persoonlijke chipkaart met abonnement, automatisch opladen en alles er op en er aan niet gewoon een OV-fiets huren? Kost óók eerst weer abonnementsgeld. Ik ga wel lopen.
dat ov-fiets verhaal is wel faal inderdaad, een abonnement nemen en vervolgens per huur actie ook nog eens geld moeten neerleggen
quote:
Voor een abonnement op OV-fiets betaalt u per jaar ¤ 10,00. Het huren van een OV-fiets gedurende 24 uur kost ¤ 3,15. Huurt u de OV-fiets langer, dan betaalt u per 24 uur steeds ¤ 3,15. Na 72 uur betaalt u daarbij per 24 uur een toeslag van ¤ 5,-.
Met die 3,15 per keer heb ik niet zo'n moeite, maar voor die ene keer is een tientje extra wel zuur, terwijl NS al mijn gegevens al heeft en ook weet dat ze hun geld krijgen, want dat gaat allemaal volautomatisch. Dat je aan mensen zonder chipkaart of met een anoniem ding een borg vraagt of zo, oké.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 2 april 2014 01:47 schreef Monopoly het volgende: Vanmiddag rangeerdienst. Daarna 1 rijdende dienst en dan een vroege rangeerdienst. 3 dagen vrij, mooi verhuizen
Komende maand gaan de treinen op het station van Winschoten omgekeerd binnen komen. Daar waar de doorgaande trein naar Leer nu nog op spoor 2 stopt, stopt die vanaf (ergens) deze maand op spoor 1. Dit om beter in te spelen op de grote hoeveelheid mensen die zonder te kijken het spoor zomaar overstaken.
Eigenlijk zou je 's ochtends de trein naar Groningen vanaf spoor 1 willen hebben en 's middags vanaf spoor 2. Heb je de kleinste hoeveelheid mensen die het spoor oversteekt. Nu heb je straks dat 's ochtends iedereen nog even snel oversteekt om de trein naar Groningen nog te halen ...
Op woensdag 2 april 2014 01:47 schreef Monopoly het volgende: Vanmiddag rangeerdienst. Daarna 1 rijdende dienst en dan een vroege rangeerdienst. 3 dagen vrij, mooi verhuizen
Komende maand gaan de treinen op het station van Winschoten omgekeerd binnen komen. Daar waar de doorgaande trein naar Leer nu nog op spoor 2 stopt, stopt die vanaf (ergens) deze maand op spoor 1. Dit om beter in te spelen op de grote hoeveelheid mensen die zonder te kijken het spoor zomaar overstaken.
Heb je reden om te fluiten.. is het weer niet goed.
hele dag geen treinen tussen Sauwerd en WinsumWarffum na de dodelijke aanrijding nabij Winsum van vanochtend. Er is tijd nodig voor het onderzoek en een aannemer mag een gesneuvelde kast voor de wisselbediening repareren ...
[ Bericht 11% gewijzigd door Peterselieman op 02-04-2014 12:00:18 ]
Ik wou al zeggen: kun je dat wissel niet gewoon klemmen, er wordt immers toch niet gekruist. Maar de sporen hebben maar aan één kan een uitrijsein in Winsum.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 2 april 2014 11:44 schreef Peterselieman het volgende: hele dag geen treinen tussen Sauwerd en Winsum na de dodelijke aanrijding van vanochtend. Er is tijd nodig voor het onderzoek en een aannemer mag een gesneuvelde kast voor de wisselbediening repareren ...
En bepaald materieel kan het alleen door de machinist. Maar hc kan altijd in ieder geval 1 deur openen van binnenuit, en desnoods de noodvergrendeling.
Op woensdag 2 april 2014 11:44 schreef Peterselieman het volgende: hele dag geen treinen tussen Sauwerd en WinsumWarffum na de dodelijke aanrijding nabij Winsum van vanochtend. Er is tijd nodig voor het onderzoek en een aannemer mag een gesneuvelde kast voor de wisselbediening repareren ...
Het is anderhalve kilometer van het dichtstbijzijnde wissel gebeurd, dus een relaiskast voor de wissels was het zeker niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Het is anderhalve kilometer van het dichtstbijzijnde wissel gebeurd, dus een relaiskast voor de wissels was het zeker niet.
Dan heeft RTV Noord het fout. Het zal wel een kast vanwege de seinen zijn. Zag op de foto er wel eentje half in de sloot bungelen bij de onbewaakte overweg
[ Bericht 8% gewijzigd door Peterselieman op 02-04-2014 12:16:36 ]
Dan heeft RTV Noord het fout. Het zal wel een kast vanwege de seinen zijn. Zag op de foto er wel eentje half in de sloot bungelen bij de onbewaakte overweg
Zeer waarschijnlijk is het inderdaad een kast van de beveiliging. Dat kan doorgaans gaan om seinen, wissels, overwegen, bezettingen, ATB etc. Alleen in dit geval is het onwaarschijnlijk als het om wat anders dan bezetting en overwegen gaat.
stuurstroom moet ontgrendeld zijn om deuren te ontgrendelen en de sleutel van de HC is niet dezelfde als die van de machinist.
Dat was inderdaad mjin vraag: heb je stuurstroom nodig om die ontgrendelknop te bedienen. Maar ja dus, en idd DOM-sleutel machinist is (gelukkig) anders dan van HC.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zo, even het knappe staaltje Vingerverfen 3.0 gezien van PrutsRail!
Op Zwijndrecht kwam om 16:27 op spoor 1 een lege kolentrein van RheinCargo voor de rooie te staan. Die moest onder de fly-over door bij de Kijfhoek, om zo rg de Kijfhoek-Maasvlakte te tuffen. De Sprinter op spoor 2 werd afwijkend na Zwijndrecht naar het meest rechtse spoor gestuurd, en dus niet over die fly-over, sprinter vertrok met +4 (16:27) richting Rotterdam - Den Haag. Om 16:30 komt de IC naar Den Haag op spoor 2 tot stilstand voor het rode sein. En u raadt het al, om 16:36 vertrekt pas de goederentrein met geel-8 richting de Kijfhoek. Om 16:41 mocht die IC (die toen al lang en breed in Rotterdam moest zijn) pas vertrekken richting Rotterdam, en via de wissels naar het meest rechtse spoor. De IC van 16:35 uit de richting Dordrecht -> Amsterdam en Lelydorp mocht uiteindelijk om 16:44 via spoor 1 doorknallen. En daarna ging alles weer zoals het moest via de normale sporen...
En nu ff bezig met het nalopen van de vakantieplanning. Zaterdag Antwerpen - Brussel - Parijs - München, zondag München - Hof - Dresden, en dan 2 weken later Dresden - Basel, Basel - Zürich - Klagenfurt - Wenen en Wenen - Frankfurt - Nederland In die 2 weken is het programma ook nog vrij druk, en zal er ongetwijfeld veel kliks op de camera gemaakt worden, maar ook genoeg spoorse kilometers
Op Zwijndrecht kwam om 16:27 op spoor 1 een lege kolentrein van RheinCargo voor de rooie te staan. Die moest onder de fly-over door bij de Kijfhoek, om zo rg de Kijfhoek-Maasvlakte te tuffen. De Sprinter op spoor 2 werd afwijkend na Zwijndrecht naar het meest rechtse spoor gestuurd, en dus niet over die fly-over, sprinter vertrok met +4 (16:27) richting Rotterdam - Den Haag. Om 16:30 komt de IC naar Den Haag op spoor 2 tot stilstand voor het rode sein. En u raadt het al, om 16:36 vertrekt pas de goederentrein met geel-8 richting de Kijfhoek. Om 16:41 mocht die IC (die toen al lang en breed in Rotterdam moest zijn) pas vertrekken richting Rotterdam, en via de wissels naar het meest rechtse spoor. De IC van 16:35 uit de richting Dordrecht -> Amsterdam en Lelydorp mocht uiteindelijk om 16:44 via spoor 1 doorknallen. En daarna ging alles weer zoals het moest via de normale sporen...
Op woensdag 2 april 2014 18:36 schreef b2py het volgende: Bovenste is 'reizigers' op eindbestemming gebracht, onderste is target voor nieuwe business expansion.
850 is trouwens echt wel netjes!
Je weet dat je meerdere wagens op 1 lijn kan laten rijden he? Dat hielp mij enorm .
+4 is niet zo spannend. Vanmorgen had ik een IC die met +8 vertrok in Groningen maar in Amersfoort weer op tijd was bij vertrek. Dat zelfs ondanks dat iemand met een rolstoel eruit moest en de brug eerst drie bakken te ver naar achter stond.
Zeer waarschijnlijk is het inderdaad een kast van de beveiliging. Dat kan doorgaans gaan om seinen, wissels, overwegen, bezettingen, ATB etc. Alleen in dit geval is het onwaarschijnlijk als het om wat anders dan bezetting en overwegen gaat.
Aan deze foto te zien, is het gebeurd bij het voorsein. Aangezien het geen bewaakte overweg is, verwacht ik geen kast voor spoorbezetting en overwegaankondiging, maar eerder één met ATB-NG encoder(s). Gelukkig geen Santpoort-Zuid gevalletje...
Voordeel van dit soort onbewaakte overwegen is wel dat de overweginrichting ook niet aan gort gereden wordt. Ideetje voor de ideeënbus van ProRail?
Ja, liever een dode automobilist dan een kapotte tandwieltjeskast he
Oeps
Ik bedoelde dat vanuit de treindienst gezien natuurlijk, maar staat er wat ongelukkig inderdaad. De automobilist heeft er waarschijnlijk niet veel aan kunnen doen gezien de mist.
Raadzaam is om dan Maastricht - Liège Guillemins (B) - Köln Hbf (D) - Leer (D) - Groningen - Leeuwarden te gaan. Nog langer onderweg maar dan maak je er tenminste een leuke treinreis van.
Is inderdaad een leuk idee. Maar kosten wegen niet op tegen dat plezier. Heb namelijk weekend vrij. Plus ik had het Pieterpad uitgelopen dus wilde eigenlijk maar 1 ding: zsm naar huis/bed
quote:
Op woensdag 2 april 2014 11:44 schreef Peterselieman het volgende: hele dag geen treinen tussen Sauwerd en WinsumWarffum na de dodelijke aanrijding nabij Winsum van vanochtend. Er is tijd nodig voor het onderzoek en een aannemer mag een gesneuvelde kast voor de wisselbediening repareren ...
Treinstel stond vanmiddag om 17:20 al bij Stadler voor de deur in Leeuwarden.
Is inderdaad een leuk idee. Maar kosten wegen niet op tegen dat plezier. Heb namelijk weekend vrij. Plus ik had het Pieterpad uitgelopen dus wilde eigenlijk maar 1 ding: zsm naar huis/bed
Knappe prestatie
Nu dat andere Pieterpad nog. Kan helaas wel slechts eenmaal in de vijf jaar. Leuk is dat je twee rustige spoorlijntjes kruist