Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In vergelijking met de Oyster Card is de OV-chipkaart een heel stuk beter wanneer er dingen fout gaan.
Ik ben vandaag aan het spotten geweest op een paar stations van de London Overground. Ik ben hierheen gereisd met de DLR/Overground, en daar een tijdje rondgehangen. Toen ik een bak koffie wilde halen ben ik door de poortjes gegaan (die gewoon open gingen) en die geen enkele melding gaf.
Enige tijd later zag ik dat er nog ongeveer 3 pond tegoed op m'n kaart stond (terwijl dat een paar uur eerder nog 20 pond was), toen ben ik op onderzoek uitgegaan. Wat bleek?
1) Er is een maximum gesteld aan de tijd dat je ingecheckt mag zijn. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid zones die je doorkruist en het moment waarop je incheckt. Na het verstrijken van die maximumtijd wordt er een "maximum fare" ingehouden die ook nog eens variabel is.
De maximumtijd staat overigens niet gemeld in de flyers die op de stations te verkrijgen zijn.
2) De apparatuur is onduidelijk ingedeeld, er verschijnen een paar bedragen op het schermpje (een klassiek LCD-displaytje dat op een onmogelijke plek is geplaatst) maar het is niet duidelijk wat er nou precies gebeurt 3) De lezers op de poortjes zijn niet afhankelijk van richting. Als je in een station staat en je houdt je kaart voor de lezer, dan checkt hij je in en opent hij het poortje zodat je naar buiten kunt. 4) Ook die check-ins verloopt na enige tijd weer, proberen uit te checken (door je kaart voor de lezer aan de andere kant te houden) werkt niet. 5) Op de automaten is het niet mogelijk om je transactiegeschiedenis in te zien 6) Bij een loket kunnen ze wel een uitdraai voor je maken, maar deze informatie wordt zeer onhandig gepresenteerd waardoor het vrijwel niet te volgen is hoe je saldo nu precies is verdwenen 7) Bij het loket kunnen ze je niet helpen om deze gemiste check-outs te corrigeren, dit moet via de TfL-helpdesk of via de TfL-website, maar transacties zijn hier pas na 24 uur beschikbaar.
Ik wil nog maar één keer iets met de Oyster card te maken hebben, en dat is in een poging om een deel van mijn geld terug te krijgen. Ik reis wel met papieren kaartjes verder, dat scheelt een hoop gezeik.
Al met al: een volslagen debiel klanthatend kutsysteem.
Op dinsdag 1 april 2014 00:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nee, dat is het niet, maar er is geen geld om het te updaten naar moderne maatstaven. Voor de tijd was het heel vooruitstrevend.
Het is een debiel klanthatend kutsysteem.
Het registreren van een account op de TfL-website is ook een heidens karwei. Het lijkt erop dat TfL zich niet beseft dat er ook mensen bestaan die geen Brits adres hebben...
edit: en nu het toch gelukt is zie ik dat ik m'n eerdere reizen niet online kan inzien. Da's bij de OV-chipkaart ook het geval... handig weer
Op dinsdag 1 april 2014 00:25 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jongen, het is half 12, ga lekker naar een pub en neem er een paar en maak je niet druk over die paar stuivers.
Als je niks nuttigs te zeggen hebt, rot dan lekker een eind op.
Op dinsdag 1 april 2014 00:28 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik zeg het alleen maar omdat je morgen of later in de week gewoon je geld terugkrijgt en dit soort dingen zijn slecht voor je hart.
Ik ben nu vooral wat stoom aan het afblazen hoor, maak je niet druk.
Ik snap wel een stukje beter waarom mensen aggressief kunnen worden van dit soort dingen. Helaas reageren ze zich dan af op mensen die er ook niks aan kunnen doen...
Mijn Duits is een beetje roestig en ik ben moe, dus ik wist niet helemaal zeker of er nou stond "de financiering is geregeld" of "als men de financiering rond krijgt".
2016 is al best snel (zal wel december 2016 worden), ik vraag me af wat voor materieel er dan gaat komen te rijden. Ik heb zo het vermoeden dat er FLIRT 3's komen, die Abellio ook heeft besteld voor Düsseldorf - Arnhem v.v..
Als het een troost is, James, ik had met de Oyster card in ieder geval nooit problemen om het er nog op staande saldo terug te krijgen. Voor de rest ook niet echt problemen mee trouwens, op een keer met de familie uit proberen te checken en mijn stiefzoon achterlatend omdat zijn Oyster card vond van niet. Gelukkig zijn zelfs in Kensington de stations nog bemand, kan de NS nog wat van leren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ik kan me nog wel herinneren dat het terug krijgen van het saldo + de borg een behoorlijke formulierenparade was, omdat dat met een buitenlandse credit card niet simpel terug gestort kan worden. En het moest nog twee keer ook... Gelukkig was de loketmeneer zeer geduldig en vriendelijk, en excuseerde hij zich meerdere malen voor de bureaucratie Dat heeft goed gewerkt blijkbaar, want mijn beeld van Oyster/TfL is niet enorm negatief geworden na dit verhaal
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Je kan ook in Utrecht komen demonstreren. Gisteravond stond het eerste tweepersoons U-OV-voertuig (zelfde type als de RET gebruikt) alvast klaar bij de sneltramhalte Jaarbeursplein.
Op dinsdag 1 april 2014 10:06 schreef Ajaxfan het volgende: Weer een loosalarm brandmelding geweest in de Schipholtunnel. Treinverkeer heeft heel kort stilgelegen.
Ze moeten die tunnel een keer stofzuigen
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
Ik heb mijn reis history aangezet gelijk maar voor vijf ritten geld tik terug gevraagt ik weet alleen van sommige reizen de vertrektijden niet meer doen ze daar heel moeilijk over?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure! "WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?" R.I.P DTS.
Je kan ook in Utrecht komen demonstreren. Gisteravond stond het eerste tweepersoons U-OV-voertuig (zelfde type als de RET gebruikt) alvast klaar bij de sneltramhalte Jaarbeursplein.
Oh dat scheelt wel reizen, ik ben al in Utrecht! Bedankt voor de tip!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Alleen ontbreekt wel een deel van de context helaas
Das waar, heb even wat andere tweets ook nog open geklikt.. Maar dat werd me niet veel duidelijker.
Maar toch kwalijk als die meneer de waarheid verkondigt.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Op dinsdag 1 april 2014 09:37 schreef V2 het volgende: Ik kan me nog wel herinneren dat het terug krijgen van het saldo + de borg een behoorlijke formulierenparade was, omdat dat met een buitenlandse credit card niet simpel terug gestort kan worden. En het moest nog twee keer ook... Gelukkig was de loketmeneer zeer geduldig en vriendelijk, en excuseerde hij zich meerdere malen voor de bureaucratie Dat heeft goed gewerkt blijkbaar, want mijn beeld van Oyster/TfL is niet enorm negatief geworden na dit verhaal
Ik denk dat dit verleden tijd is. 3 maanden terug was ik in London en toen heb geen enkel probleem gehad om m'n borg en saldo terug te krijgen met mijn creditcard van m'n nederlandse bank. Het enige wat ik heb hoeven doen, was een handtekening zetten.
Ik denk dat dit verleden tijd is. 3 maanden terug was ik in London en toen heb geen enkel probleem gehad om m'n borg en saldo terug te krijgen met mijn creditcard van m'n nederlandse bank. Het enige wat ik heb hoeven doen, was een handtekening zetten.
Het was begin januari dit jaar. Het was verder ook geen probleem, ik heb alleen wel 2x een heel formulier in moeten vullen met al m'n gegevens.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Das waar, heb even wat andere tweets ook nog open geklikt.. Maar dat werd me niet veel duidelijker.
Maar toch kwalijk als die meneer de waarheid verkondigt.
Mwah, formeel kan er gewoon een boete worden uitgeschreven en zo lastig kan iemand vragen hoe er gebliept moet worden nu ook weer niet zijn. Ik snap best dat iemand het een keertje niet voor elkaar heeft maar er zijn in de praktijk ook bijzonder veel bejaarden die de onschuldigheid zelve spelen en zo overal mee wegkomen. Daarbij geldt ook dat mensen soms een zetje nodig hebben om wat hulp te vragen hoe het werkt. Iemand de trein uitzetten is niet de meest aardige manier maar ook zeker niet zwaar asociaal o.i.d.
[..] Iemand de trein uitzetten is niet de meest aardige manier maar ook zeker niet zwaar asociaal o.i.d.
Zeker niet zolang het niet de laatste trein is er er gewoon een kwartiers/halfuursdienst is. Die bejaarden hebben toch tijd genoeg. Zelfde gezeur met in de spits reizen met de keuzedagen e.d.: ze doen alsof ze van niks weten, maar ondertussen...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
'Treinpetitie' lijkt nu al succes: NS stelt nieuwe dienstregeling uit 01 apr 2014 15:16 | laatste update: 01 apr 2014 15:16
HAARLEM De petitie voor behoud van de intercity tussen Alkmaar en Haarlem en de stoptrein tussen Uitgeest en Amsterdam lijkt nu al een succes te zijn. De NS heeft laten weten de dienstregeling uit te stellen. De NS was van plan de intercity Alkmaar-Haarlem om te dopen tot stoptrein en de stoptrein tussen Amsterdam, Haarlem en Uitgeest alleen nog in de spits te laten rijden. In december zou die nieuwe dienstregeling van start moeten gaan, maar dat wordt nu uitgesteld.
Vanmiddag overhandigde reizigersorganisatie Rover de petitie aan NS-regiodirectrice Heike Luiten. De petitie was een initiatief van Rover en de PvdA en wordt door veel politieke partijen gesteund. De petitie werd door bijna 3000 Noord-Hollanders ondertekend.
Het leek me wel een beetje een misleidende petitie, omdat er een beetje op leek dat het om rechtstreekse treinen tussen Alkmaar/Uitgeest en Amsterdam zou gaan en niet het trajectdeel Uitgeest - Haarlem
Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
Op dinsdag 1 april 2014 18:36 schreef Zug-Chef het volgende: Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
Het nare is vooral dat je niet ver van te voren weet waar ze gaan sleutelen..
Op dinsdag 1 april 2014 18:36 schreef Zug-Chef het volgende: Ik begin langzamerhand dat gekut in het weekend wel zat te worden. Je kan bijna geen weekend meer fatsoenlijk op pad of ergens rijden er wel bussen ipv treinen of moet je een eind omreizen. Zum kotzen eigenlijk.
En het wordt NOG erger want het onderhoud is alleen maar achterstalliger geworden WOOHOO!