abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138384303
Juist kleinschaliger denken. Al die megafusies, halve privatiseringen, massale scholen en enorme ziekenhuizen hebben de wereld eerder slecht dan goed gedaan. Geen suprastaat maar juist kleinschaliger denken. Beslissingslijnen zo kort en dichtbij huis mogelijk houden.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_138384440
quote:
18s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:11 schreef El_Matador het volgende:
Beslissingslijnen zo kort en dichtbij huis mogelijk houden.
Kunnen bevoegdheden niet verdeeld worden over verschillende niveaus?
  maandag 31 maart 2014 @ 23:16:47 #103
104871 remlof
Europees federalist
pi_138384518
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, zie de VS bijvoorbeeld.
pi_138384557
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Zodra we onze soevereiniteit terughebben wel.

Ik snap jouw standpunt wel, maar wil je werkelijk je lot leggen in die idioten daar in Straatsbrussel? Guy Von Rompuy en zijn keizerlijk gevolg? :X
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

maandag 31 maart 2014 @ 23:19:39 #105
104871 remlof
Europees federalist
pi_138384622
quote:
10s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:17 schreef El_Matador het volgende:

Ik snap jouw standpunt wel, maar wil je werkelijk je lot leggen in die idioten daar in Straatsbrussel? Guy Von Rompuy en zijn keizerlijk gevolg? :X
Ja.
pi_138384648
quote:
10s.gif Op maandag 31 maart 2014 22:58 schreef remlof het volgende:
Wat een grootheidswaanzin. Nederland is gewoon een kutlandje waar de EU prima zonder kan.
Beter dan dat wij zonder de EU kunnen.
Het heeft niks met de belangrijkheid van Nederland te maken maar meer met dat er een precedent geschapen wordt waardoor EU-tegenstanders in andere landen zich ook zullen gaan roeren. Neem Noord-Italie, extreem rijk, die staan bij mij hoog op de lijst van gebieden die in zo'n geval voor zichzelf gaan beginnen.
pi_138384653
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:16 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, zie de VS bijvoorbeeld.
Onvergelijkbaar met Europa. Alleen al door de taal.

En in de VS loopt het ook niet bepaald lekker.

Jij denkt werkelijk een soort "genuanceerd links-liberaal tegenwicht" te kunnen bieden?

Dat lijkt me wensdenken.

maandag 31 maart 2014 @ 23:22:26 #108
104871 remlof
Europees federalist
pi_138384739
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het heeft niks met de belangrijkheid van Nederland te maken maar meer met dat er een precedent geschapen wordt waardoor EU-tegenstanders in andere landen zich ook zullen gaan roeren. Neem Noord-Italie, extreem rijk, die staan bij mij hoog op de lijst van gebieden die in zo'n geval voor zichzelf gaan beginnen.
Juist daarom verwacht ik al hevige consequenties bij uittreding voor Nederland. En terecht.

En Padania is niet zo anti-EU hoor, integendeel.
pi_138384766
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Weg met ons-mensen. :'(

Nederland, de 16e economie van de wereld een "kutlandje" noemen. :')

Emigreer dan gewoon als je het zo kut vindt en stort andere Nederlanders niet in een megalomaan project. :r

pi_138384789
quote:
18s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:11 schreef El_Matador het volgende:
Juist kleinschaliger denken. Al die megafusies, halve privatiseringen, massale scholen en enorme ziekenhuizen hebben de wereld eerder slecht dan goed gedaan. Geen suprastaat maar juist kleinschaliger denken. Beslissingslijnen zo kort en dichtbij huis mogelijk houden.
Dat staat mij ook tegen van de EU, one size fits all is het motto, maar zo zit Europa niet in elkaar.
  maandag 31 maart 2014 @ 23:33:07 #111
104871 remlof
Europees federalist
pi_138385190
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:22 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Weg met ons-mensen. :'(

Nederland, de 16e economie van de wereld een "kutlandje" noemen. :')

Emigreer dan gewoon als je het zo kut vindt en stort andere Nederlanders niet in een megalomaan project. :r
Ik voel mezelf al heel lang meer Europeaan dan Nederlander.
Op m'n paspoort staat "Europese Unie" gelukkig al boven "Nederland".

De EU is de eerste economie van de wereld trouwens.
pi_138385194
quote:
10s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:17 schreef El_Matador het volgende:
Zodra we onze soevereiniteit terughebben wel. Ik snap jouw standpunt wel, maar wil je werkelijk je lot leggen in die idioten daar in Straatsbrussel? Guy Von Rompuy en zijn keizerlijk gevolg?
Ik weet het niet, tot zover vindt ik het eigenlijk allemaal wel oke gaan om eerlijk te zijn. Er is maar zoveel dat je kan verwachten, en ik denk dat we nu een beetje in het midden schommelen tussen wat ideaal en absoluut kut zou zijn.

Het is overigens geen weg-met-ons denken, ik denk alleen dat het langzamerhand tijd wordt om eens voorbij landsgrenzen te gaan kijken... om zorg te dragen voor meer mensen dan die binnen de grenzen. Ik ben bijvoorbeeld bereid om behoorlijk in te leveren voor meer coherentie binnen de mensheid - en dat alles met het oog op de toekomst.
  maandag 31 maart 2014 @ 23:34:03 #113
104871 remlof
Europees federalist
pi_138385239
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:23 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat staat mij ook tegen van de EU, one size fits all is het motto, maar zo zit Europa niet in elkaar.
Dat ben ik wel met je eens, maar dat moet je van binnenuit bewerkstelligen, niet door er uit te treden.
pi_138385397
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:34 schreef remlof het volgende:
Dat ben ik wel met je eens, maar dat moet je van binnenuit bewerkstelligen, niet door er uit te treden.
Ben ook een groot voorstander van het 'ver-Engelse' binnen de Europese naties. Heck, ik kreeg altijd een glimlach op mijn gezicht als ik een game speelde en kon communiceren met een Bulgaar, of zelfs Palestijnen bijvoorbeeld.
pi_138385986
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:37 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ben ook een groot voorstander van het 'ver-Engelse' binnen de Europese naties. Heck, ik kreeg altijd een glimlach op mijn gezicht als ik een game speelde en kon communiceren met een Bulgaar, of zelfs Palestijnen bijvoorbeeld.
Prima, maar daar heb je natuurlijk geen politiek instituut als de EU voor nodig. ;)

pi_138387408
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:33 schreef remlof het volgende:

[..]

Ben jij door eu ingehuurd of zo? Hoe kan jij jezelf nou Europeaan voelen boven Nederlander? Europeaan is niets. Je bent nergens door verbonden met mensen uit Polen, Griekenland of Roemenië? Je hebt absoluut niets gemeen met die mensen cultureel, taal of wat dan ook? Of voel jij je ook Amerikaan omdat ze net als Nederland in de Navo zitten?
  dinsdag 1 april 2014 @ 00:37:08 #117
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138387437
quote:
10s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Prima, maar daar heb je natuurlijk geen politiek instituut als de EU voor nodig. ;)
Bovendien zou een politiek instituut met enkel NE landen waarbij we de weeffouten voorkomen die bij de EU zijn gemaakt dan nog altijd beter zijn dan de EU. Ik zou graag een NEU (Noord Europese Unie) krijgen met goed bewaakte buitengrenzen en vergaande economische samenwerking.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138387614
Dat is het probleem Bram, zoveel mensen zijn "op zich best voor een soort EU, maar niet voor wat er nu zit en hoe het geregeld is". Ook in dat geval zou je tegen moeten stemmen (Artikel50 of SGP), omdat dat alternatief niet komt met 27 andere landen...

pi_138387743
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bovendien zou een politiek instituut met enkel NE landen waarbij we de weeffouten voorkomen die bij de EU zijn gemaakt dan nog altijd beter zijn dan de EU. Ik zou graag een NEU (Noord Europese Unie) krijgen met goed bewaakte buitengrenzen en vergaande economische samenwerking.
Economische samenwerking, oké. Maar verregaande economische samenwerking is juist onderdeel van het probleem.

De EU is één groot neoliberaal project en dwingt alle deelnemende landen daarin mee te gaan. D.w.z. afstoten van zoveel mogelijk overheidstaken, marktwerking, privatiseringen en zo min mogelijk handelsbeperkingen (wat weer negatieve gevolgen heeft voor de inkomens, arbeidsvoorwaarden, baanzekerheid, veiligheidseisen en milieuwetgeving bijv).

Deze tendensen, of neerwaartse spiraal, ten gunste van het (grote) bedrijfsleven zijn duidelijk waarneembaar.

Daarom ben ik zelf absoluut geen voorstander van nog meer Europese bemoeienis op de inrichting van onze samenleving.

Economische samenwerking is prima en tot op een bepaalde hoogte absoluut noodzakelijk maar de EU is hierin wat doorgeschoten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138387864
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Economische samenwerking, oké. Maar verregaande economische samenwerking is juist onderdeel van het probleem.

De EU is één groot neoliberaal project en dwingt alle deelnemende landen daarin mee te gaan. D.w.z. afstoten van zoveel mogelijk overheidstaken, marktwerking, privatiseringen en zo min mogelijk handelsbeperkingen (wat weer negatieve gevolgen heeft voor de inkomens, arbeidsvoorwaarden, baanzekerheid, veiligheidseisen en milieuwetgeving bijv).

Deze tendensen, of neerwaartse spiraal, ten gunste van het (grote) bedrijfsleven zijn duidelijk waarneembaar.

Daarom ben ik zelf absoluut geen voorstander van nog meer Europese bemoeienis op de inrichting van onze samenleving.

Economische samenwerking is prima en tot op een bepaalde hoogte absoluut noodzakelijk maar de EU is hierin wat doorgeschoten.
Het grappige is dat je "SP-verhaal" niet helemaal klopt, maar we dezelfde tegenstand delen. De EU streeft per definitie niet naar
• het afstoten van zoveel mogelijk overheidstaken - integendeel; juist mensen aan het staatsinfuus dwingen (zie de Polendiscussie)
• een vrije markt - juist door al die lobbygroepen hebben bepaalde bedrijven voorrang boven anderen
• zomin mogelijk handelsbeperkingen - je doelt waarschijnlijk op het "verdrag" met de VS? Dat is bij uitstek een politiek dwangmiddel, geen echte vrijhandel. Helaas.

De EU streeft naar een neoliberale communistische staat; alle rechten voor grote overheden en grote bedrijven. Inderdaad iets waar een kleinschalig "maatwerk"denkende SP'er (altijd sympathie gehouden voor mijn eerste stem -Marijnissen- ooit) van gruwt, net als de libertairen die al die bemoeienis niet willen.

We staan hand in hand tegen dit vreselijke instituut. ^O^

Dit Nooit Weer.

dinsdag 1 april 2014 @ 01:55:26 #121
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138388288
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens hoor maar bij een NEU zouden deze problemen veel minder groot zijn dan bij de EU om de volgende redenen:
• kleiner aantal leden dus meer zeggenschap voor Nederland
• beter aanstuurbaar dankzij een kleiner aantal leden en meer culturele homogeniteit
• stabielere economie dankzij meer economische homogeniteit
• democratischer: we kunnen leren van de vele amateuristische fouten die we bij de oprichting van de EU maakten (we waren immers onervaren, die ervaring hebben wij nu wel!)
• efficiënter: geen last meer van twee grote ego's, Duitsland zou de onbetiste leider zijn en niemand die daar moeite mee gaat hebben, zelfs de UK niet. We gaan op 1 plaats een Neuroparlement hebben, we kunnen er vanaf het begin voor zorgen dat de Europarlementariërs goed het bestuur kunnen controleren
• minder corruptie, ook weer doordat we van de fouten die we hebben gemaakt hebben geleerd (hopelijk!) en omdat we geen Zuid-Europese landen bij de club hebben.
• geen valse concurrentie meer vanuit Oost-Europa wat een veel lager prijspeil heeft
• privatiseringen die slecht hebben uitgepakt zouden we gemakkelijker weer ongedaan kunnen maken
• geen onzinnige aanbestedingsprocedures meer ('gratis' schoolboeken)

Nogmaals, liever dat dan de EU maar gewoon goed samenwerken, economisch en qua grenzen (het is goedkoper om 1 goed bewaakte buitengrens te hebben dan dat we ook nog al die landsgrensjes moeten bewaken en alle NEU-landen kunnen hier een evenredige bijdrage aan leveren.
Ik zie het wel zitten. Laat Rutte maar eens het initiatief nemen, dat hij maar snel in gesprek gaat met zijn Belgische collega, dat zij dan samen met Merkel en haar potentiële opvolgers gaan babbelen. Als dat blok het initiatief neemt dan kan je de meeste andere NE landen wel enthausiasmeren, vermoed ik. De UK heeft altijd al een haat/liefde verhouding gehad met de EU (meer haat dan liefde) dus die zal liever een kleinere, homogenere, stabielere en democratischere NEU hebben dan de EU als het plan voldoende goed is onderbouwd.

Dat gezegd hebbende, ik vrees dat ook zo'n NEU kwetsbaarder is voor lobbygroeperingen. Wat betreft de grote NV's, het geheim van het succes van de Duitse economie is dat ze veel middelgrote familiebedrijven hebben. Iets wat wij (jij en ik) hier ook graag meer willen hebben, nietwaar?
#NoDAPL
  dinsdag 1 april 2014 @ 02:01:02 #122
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138388315
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 01:07 schreef El_Matador het volgende:
• een vrije markt - juist door al die lobbygroepen hebben bepaalde bedrijven voorrang boven anderen
Ook de aanbestedingsprocedure is nefast voor de vrije markt.
Weet jij waarom bijna alle ICT-projecten van de overheid gigantisch mislukken? Omdat niet de beste bedrijven maar de bedrijven die het best die aanbestedingsprocedure kunnen uitvoeren (de paar grote jongens) de klussen krijgen.
Er is momenteel een sterke lobby om de drinkwatervoorzieningen verplicht via aanbestedingsprocedures aan een private aanbieder te geven. Waarom? Omdat Franse bedrijven hier al jarenlang ervaring mee hebben. Gevolgen voor de Franse burgers: duurder drinkwater van een slechtere kwaliteit (slechter gezuiverd). Nu maakt ook de overheid, zoals elke monopolist, misbruik van monopolies (leges bij allerlei documenten) maar het drinkwater is gelukkig nog heilig bij de overheden die dit verzorgen, bovendien wil je vooral zo'n zuiver mogelijk drinkwater hebben (niet tegenstaande dat bepaalde mineralen best nog wel tot op zekere hoogte in het water mogen zitten en dat zelfs goed is).

Grappig dat jij nog op Marijnissen hebt gestemd. Ik deel jouw sympathie en echt niet omdat hij links is.
#NoDAPL
  dinsdag 1 april 2014 @ 02:03:40 #123
104871 remlof
Europees federalist
pi_138388333
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 00:35 schreef 2070 het volgende:

[..]

Ben jij door eu ingehuurd of zo? Hoe kan jij jezelf nou Europeaan voelen boven Nederlander? Europeaan is niets. Je bent nergens door verbonden met mensen uit Polen, Griekenland of Roemenië? Je hebt absoluut niets gemeen met die mensen cultureel, taal of wat dan ook? Of voel jij je ook Amerikaan omdat ze net als Nederland in de Navo zitten?
Een paar jaar in andere EU-lidstaten wonen en werken doet wonderen ;)
Dan zie je echt hoeveel we gemeen hebben.
pi_138388359
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2014 02:03 schreef remlof het volgende:

[..]

Een paar jaar in andere EU-lidstaten wonen en werken doet wonderen ;)
Dan zie je echt hoeveel we gemeen hebben.
Moet je dan ook niet buiten de EU-lidstaten werken? Misschien hebben we wel veel gemeen met alle redelijk ontwikkelde landen op de wereld.
pi_138388666
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:33 schreef remlof het volgende:

[..]

Prima dat jij je zo voelt, wil je dat vervolgens 400 miljoen Europeanen die dat totaal niet voelen opleggen (ik ga er vanuit dat er zo'n 50 miljoen met jou meedenken)?

Dat de EU als geheel de 1e economie vormt (strijdend met de VS), weet ik, maar dat betekent dat je dat "kutlandje" terugneemt?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')