abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138284504
Meest recente updates:





Stormen en golven in het zoekgebied - animatie

25 maart - laatste nieuws -TheGuardian

http://www.theguardian.co(...)tack-government-live

24 maart - 15:00:
De Maleisische president Najib Razak laat in een persconferentie weten dat het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk is neergestort in de Zuidelijke Indische Oceaan, op basis van satellietdata van Inmarsat, een Brits bedrijf.

This evening I was briefed by representatives from the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB). They informed me that Inmarsat, the UK company that provided the satellite data which indicated the northern and southern corridors, has been performing further calculations on the data. Using a type of analysis never before used in an investigation of this sort, they have been able to shed more light on MH370′s flight path.

Based on their new analysis, Inmarsat and the AAIB have concluded that MH370 flew along the southern corridor, and that its last position was in the middle of the Indian Ocean, west of Perth.

This is a remote location, far from any possible landing sites. It is therefore with deep sadness and regret that I must inform you that, according to this new data, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean.

We will be holding a press conference tomorrow with further details. In the meantime, we wanted to inform you of this new development at the earliest opportunity. We share this information out of a commitment to openness and respect for the families, two principles which have guided this investigation.

Malaysia Airlines have already spoken to the families of the passengers and crew to inform them of this development. For them, the past few weeks have been heartbreaking; I know this news must be harder still. I urge the media to respect their privacy, and to allow them the space they need at this difficult time.




Situatie in het kort:

Sinds zaterdagochtend 8 maart 01:21 (GMT +8) wordt een Boeing 777-200ER van Malaysian Airlines vermist. De laatste waarneming via de transponder vond plaats om deze tijd midden boven de Golf van Thailand.
De vlucht opgestegen vanaf Kuala Lumpur International Airport met bestemming Peking (ETA 06:30), verdween van de radar 24 minuten nadat het ACARS-systeem was uitgeschakeld (01:07). Grondradar heeft het vliegtuig om 02:40 waargenomen in de Straat van Malakka ten noordwesten van het Maleise schiereiland.
Vermoed wordt dat de bemanning en/of kapers onder de passagiers het vliegtuig doelmatig van de communicatie afgesloten.
Het vliegtuig is om 08:11 op satellietbeelden gepingd in een halve cirkel ten noorden en zuiden van KL; boven Centraal-Azië dan wel zo'n 1500 km ten westen van Australië. Het is niet duidelijk of op dit moment het vliegtuig nog in de lucht was of op land is geregistreerd.
Het onderzoek spitst zich sinds zaterdag 15 maart toe op de piloten en passagiers aan boord, met als doel de afgelegde route nader te bepalen en de motieven te achterhalen.
De Maleisische regering wordt door verschillende landen bekritiseerd om hun lakse, tegenstrijdige en onduidelijke berichtgeving en acties.



Persconferentie Avherald:

• 25 landen zijn betrokken bij de zoekactie, (voorheen waren dit er 14)
• Er wordt in de territories van 11 landen gezocht.
• Het vliegtuig had de geplande hoeveelheid kerosine aan boord. Er was niets extra's getankt.
• Focus is nu op crew en passagiers.
• De flight simulators van beide piloten zijn thuis uit elkaar gehaald en op een andere (investigation) plaats weer in elkaar gezet en worden momenteel onderzocht.
• Er is geen contact gezocht door eventuele verdachten, geen losgeld of andere zaken ge-eist.
• Er was géén uitzonderlijk belangrijke cargo on board.
• Het door satellieten ontvangen signaal kan verstuurd zijn terwijl het vliegtuig aan de grond stond.
• Piloten hebben niet verzocht samen te vliegen. Kans dat ze beiden in het complot zitten lijkt dus uitgesloten.

Tien theorieen over vlucht MH370
Maleisische politie doet huiszoeking bij piloot vermist vliegtuig - NRC
Vliegbewegingen bijna onmogelijk uit te voeren - 1 kaper/piloot is voldoende - passagiers zouden gedood kunnen zijn door middel van decompressie
28 vragen en antwoorden - wat is hier aan de hand? - CNN
Piloten kunnen handmatig Cockpit Voice Recorder - CVR uitzetten - Flight Data Receiver die de vliegbewegingen registreert niet

======================================================================

Overzichtskaart:


Radarbakens in Azië





Uitgebreide achtergrondinformatie verdwijning MH370:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuwsbronnen:
• Malaysian Airlines - http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html
• nu.nl - http://www.nu.nl/ramp-malaysia-airlines/
• Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_370
• The Guardian - http://www.theguardian.co(...)c3bae4b05e6cc240518a - Search widened, and latest updates
• Aviation Herald - http://avherald.com/h?article=4710c69b&opt=0
• NRC - http://zoeken.nrc.nl/?q=Malaysia+Airlines&sort=date

Eerder verdwenen of vreemd gecrashte vliegtuigen:
Overzicht van zelfmoordvluchten - NOS
Meer verdwenen vliegtuigen op Quest.nl

YouTube-filmpjes vergelijkbare vliegtuigongelukken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere kapingen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Mogelijke motieven/scenario's:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
17 maart - 20:34
MH370 A different point of view. Pulau Langkawi 13,000 runway.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Woord van dank

Iedereen die aan het topic heeft meegewerkt, d.m.v. nieuwslinks, technische kennisoverdracht en nuttige plaatjes en video's wordt hartelijk bedankt.

De OP is het resultaat van ruim 8 dagen hard teamwork en tracht de lezer te informeren van:

• Laatste nieuws - vaak geupdate - bovenaan zodat je niet het hele topic doorhoeft
• Achtergronden - technische informatie is voor de geinteresseerde leek om wijzer te worden
• Eerdere gebeurtenissen waar we wat van kunnen leren

=============================================================

Vermoedelijke locatie vliegtuig - speculatie door verscheidene FOK!kers:

alizee.gif Falco - Tibet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
logo_home_new.gif Co_OL - Noord-Korea:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
avatarFOK.jpg El_Matador - Voorheen: Gobiwoestijn, China/Tibet - geslaagde kaping nu: Proberen Ile Amsterdam te bereiken maar gefaald door zware stormen en kerosinetekort:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
boss.jpg eight - Noordelijke Indische Oceaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3350.jpg DeParo - Centraal Indische Oceaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1.jpg Arthur_Spooner - Zuidelijke Indische Oceaan - tussen Diego Garcia en Australië:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
MrB4.png Mr.Banaan_1 - Christmas of Cocos Island - Zuidelijke Indische Oceaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
MrTorture - Straat van Malakka, tussen Penang en Sumatra:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
MartijnA3 - Zuidelijke Indische Oceaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pingu.gif Uccie - grensgebied Myanmar, India en China - neergestort
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
avatar%20kleinst.JPG Marrije:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
neal_60.jpg niels0:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
loadingicon2.gif Parzival:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maleisische overheid:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
===================================================================

De winnaar van de speculatiewedstrijd krijgt deze zomer (mits het vliegtuig dan gevonden is :X ) een Colombiaanse lekkernij.

===================================================================
pi_138284537
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 23:09 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ze geven ook toe dat het enige logische is wat ze kunnen doen is om flight paths te maken op basis van speculaties. Ze weten idd niet hoe hoog het vliegtuig vloog en hoe hard. Dit moeten ze geewoon gokken met behulp van bizarre ping berekeningen die mijn pet te boven gaan.

Echter spelen de currents ook een grote rol in het verplaatsen van de zoek locaties. Dat doet men dus op basis van nieuwe speculatie (vliegtuig vloog harder dan gedacht) en daarbij opgeteld ook weer de extra dagen stroming om het zo maar te zeggen.


Edit: tenzij de Aussies gewoon hun JORN data gebruiken maar dat niet publiekelijk kwijt willen. Wie weet helpt USA zelfs met DIego Garcia radar data die ze ook top secret houden. Want op basis van ping data zouden we in principe niet eens kunnen weten of we zuidelijk of noordelijk moeten zoeken.
Uit de wobble in het satellietpath konden ze afleiden dat het aan de zuidzijde was. De pingdata geeft inderdaad alleen de bekende cirkel op van eerder, de frequentie afwijking die ze voor de ping meten geeft ze een manier om afstand tussen satelliet en vliegtuig te berekenen.

Dit kunnen ze doen voor een aantal van de pings/handshakes, trekken een lijn door de cirkels mbv aannames van snelheid, vlieghoogte, windsterkte en richting van die hoogte, range en fuelrates etc. Natuurlijk nemen ze een heel aantal factoren mee in de berekeningen van het flightpath, maar het is nog steeds allemaal gebaseerd op aannames
pi_138284630
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 23:35 schreef Unstoppable het volgende:

[..]

Uit de wobble in het satellietpath konden ze afleiden dat het aan de zuidzijde was.
Ah dat heb ik een beetje gemist. Is daar nog ergens iets over te lezen?

En idd, deze vlucht heeft zoveel gedaan om niet gevonden te worden dat het enkel op aannames kan worden gedaan. Als die ping niet was gelukt was het helemaal een bizarre act, want dan hadden ze nog in de straat van Malakka gezocht en die laatste bocht helemaal gemist... Sick.


http://www.extremetech.co(...)-cant-find-the-plane

Heb het gevonden (wobble stuk)

[ Bericht 13% gewijzigd door ThePlaneteer op 28-03-2014 23:52:41 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_138285122
De piloot is inmiddels de hoofdverdachte of?
pi_138285257
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 23:38 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ah dat heb ik een beetje gemist. Is daar nog ergens iets over te lezen?

En idd, deze vlucht heeft zoveel gedaan om niet gevonden te worden dat het enkel op aannames kan worden gedaan. Als die ping niet was gelukt was het helemaal een bizarre act, want dan hadden ze nog in de straat van Malakka gezocht en die laatste bocht helemaal gemist... Sick.
http://www.duncansteel.com/archives/362

Eigenlijk aan de hand van dit artikel realiseerden ze dat ze niet stil hadden gestaan bij de "wobble", hieruit konden ze afleiden welke kant het moest zijn door het doppler effect





Burst frequency offset zou anders zijn op de north route, als je de wobble van de satelliet meeneemt in de vergelijking

Goede site trouwens, samen met http://tmfassociates.com/blog/ en de discussie in de comments daar
  zaterdag 29 maart 2014 @ 00:05:36 #7
6941 APK
Factual, I think.
pi_138285733
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 23:49 schreef Draailamp het volgende:

De piloot is inmiddels de hoofdverdachte of?
Of niet...
Ik denk dat we dat pas horen als het vliegtuig gelokaliseerd is, om maar even een open deur in te trappen :+

Zelf weet ik niet meer wat te denken.

Bizarre bug in de software van het vliegtuig lijkt inmiddels onaanemelijk omdat er vrij veel handelingen gedaan zijn om het vliegtuig onzichtbaar voor trackers te maken.

Een zelfmoordactie van de piloot lijkt mij te fucked up. (Kon makkelijker, tenzij hij een soort God -syndroom had, maar dat zou toch eerder opgemerkt moeten zijn.)

Kaping gone wrong: Kan, inclusief heldhaftige piloot die de hele zooi verpest voor de kaper(s) door ze via de auto pilot (of whatever hij in kan toetsen in de cockpit) naar de eeuwige jachtvelden te sturen waar minder schade aangericht kon worden dan wat het plan was.

Ik sluit zelfs niet uit dat de besturing van het vliegtuig remote overgenomen was :')
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_138286201
quote:
Regarding fuel consumption, a Delta 777 manual contains the following. These data may not be exactly the same as for the MH370 aircraft, but the trends will be the same.

Altitude (ft) TAS (kts) Fuel Burn (PPH/Engine)
0 0 3000
12000 310 6600
18000 374 6300
24000 482 6800
30000 440 7200
36000 473 7100
41000 462 6700
Van een commenter hier http://tmfassociates.com/(...)ite-ping-conclusion/

Hieruit kun je wat gemakkelijker zien wat een andere hoogte doet. De hoeveelheid brandstof het vliegtuig nog over had is het enigste wat zeker is. Uit hoogte X en snelheid Y volgt fuelconsumptie, dit geeft ze een range die het vliegtuig heeft afgelegd. Aan de hand daarvan pakken ze een punt op de pinglijn. Dan gewoon een recht flightpath aannemen en je trekt de lijn tussen de cirkels en hebt het flightpath.

Verander je de hoogte, stel we zakken, maar we houden de zelfde snelheid aan, dan verbruiken we een stuk meer brandstof dus het bereik word kleiner. Het path verschuift naar het noorden op de laatste pingcirkel.

Verander je de snelheid, ook die beïnvloed brandstofconsumptie en range. Ook mechanische of elektrische storingen kunnen brandstofconsumptie/trust/range etc beïnvloeden

Veranderingen van die parameters leveren hele andere routes op, en dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het alleen straight paths zijn..
  zaterdag 29 maart 2014 @ 07:43:50 #9
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_138289781
En gelukkig vandaag ook weer, wie weet!

quote:
Wrakstukken

Vijf internationale vliegtuigen hebben nieuwe mogelijke wrakstukken van MH 370 in de Indische Oceaan gevonden, aldus Reuters zaterdagochtend.

In het nieuwe zoekgebied zouden er "meerdere objecten in verscheidene kleuren" gevonden zijn.
nu.nl
  zaterdag 29 maart 2014 @ 07:45:57 #10
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_138289798
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 07:43 schreef Marrije het volgende:
En gelukkig vandaag ook weer, wie weet!

[..]

nu.nl
BBC meldde net hetzelfde bij Breakfast.
Ik hoop dat er dit weekend eindelijk zekerheid komt....en een CVR/DR
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_138290068
Straks maar even uit het raampje kijken. Over een halfuurtje boarden om naar huis te gaan :+
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Moderator / Miss SHO zaterdag 29 maart 2014 @ 08:45:07 #12
22592 crew  Ole
pi_138290225
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 08:27 schreef Pheno het volgende:
Straks maar even uit het raampje kijken. Over een halfuurtje boarden om naar huis te gaan :+
ik verwacht er veel van :Y
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_138290342
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 08:45 schreef Ole het volgende:

[..]

ik verwacht er veel van :Y
ik verwacht wat films te zien
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_138290944
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 08:45 schreef Ole het volgende:

[..]

ik verwacht er veel van :Y
Het mysterie wordt nu zeker opgelost :Y
pi_138291055
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 07:43 schreef Marrije het volgende:
En gelukkig vandaag ook weer, wie weet!

[..]

nu.nl
Is al van gisteren (ook die foto). Sowieso zal nu.nl beetje achterlopen schijnt.
Intussen maakt de overheid van Maleisië zich redelijk belachelijk door nog steeds over de paspoorten door te gaan en dat het zo lastig controleren is...

[ Bericht 12% gewijzigd door ThePlaneteer op 29-03-2014 10:05:27 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  zaterdag 29 maart 2014 @ 10:37:10 #16
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_138291934
Chinese schepen in nieuw zoekgebied vermist vliegtuig
Twee Chinese schepen speuren zaterdag naar tekenen van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines in het nieuwe zoekgebied in de Indische Oceaan.

Het stuk zee ten westen van Australië ligt 1100 kilometer noordoostelijk van het vorige gebied.

Het Chinese staatspersbureau Xinhua meldde zaterdag ook dat een Chinees vliegtuig spullen in zee heeft gezien waar nader onderzoek naar nodig is.

Ook vrijdag zijn vanuit vliegtuigen drijvende objecten gezien. Schepen moeten bekijken of het gaat om wrakstukken en andere spullen van het vermiste vliegtuig.

nu.nl
pi_138292981
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 00:05 schreef APK het volgende:

[..]

Bizarre bug in de software van het vliegtuig lijkt inmiddels onaanemelijk omdat er vrij veel handelingen gedaan zijn om het vliegtuig onzichtbaar voor trackers te maken.

Zelfs dat weet je niet omdat Indonesië niet over de brug komt met hun radargegevens.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_138294659
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 11:26 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zelfs dat weet je niet omdat Indonesië niet over de brug komt met hun radargegevens.
dan zou je toch zeggen dat de B777 daar ergens uithangt?
  zaterdag 29 maart 2014 @ 14:46:52 #19
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_138297180
quote:
Mogelijke wrakstukken uit zee gevist
Toegevoegd: zaterdag 29 mrt 2014, 14:31

Op de Indische Oceaan hebben een Chinees en een Australisch schip drijvende voorwerpen uit de zee gevist die mogelijk van de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines zijn, meldt de Australische marine.

Vanuit vliegtuigen die ook vandaag weer meezochten naar het toestel, zijn opnieuw drijvende voorwerpen in zee gezien.

De bemanning van een Australisch luchtmachttoestel heeft ook op een plek buiten het zoekgebied voorwerpen in de oceaan ontdekt.
nos.nl
pi_138297968
Niets gezien :N de rest van de vlucht gaat over land, dus dat gaat 'm niet meer worden :N
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_138298205
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 15:30 schreef Pheno het volgende:
Niets gezien :N de rest van de vlucht gaat over land, dus dat gaat 'm niet meer worden :N
Weet je hoe zeer je de families van de slachtoffers hiermee teleurstelt?
pi_138298285
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 15:41 schreef Fargo het volgende:

[..]

Weet je hoe zeer je de families van de slachtoffers hiermee teleurstelt?
iedereen.

Ik kan maar het beste emigreren naar Maleisië, daar is het normaal om teleur te stellen.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_138298400
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:46 schreef Marrije het volgende:

[..]

nos.nl
Hoe kan je nou "mogelijke" brokstukken opvissen? Of het is van het vliegtuig, of niet.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_138298431
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 15:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe kan je nou "mogelijke" brokstukken opvissen? Of het is van het vliegtuig, of niet.
er liggen meer van die dingen in zee :P
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_138298439
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 15:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe kan je nou "mogelijke" brokstukken opvissen? Of het is van het vliegtuig, of niet.
En zolang ze dan niet weten, zijn het 'mogelijke' brokstukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')