Om dan eens een balletje op te gooien; wat zijn jullie favoriete races aller tijden? (en waarom)quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:17 schreef k_man het volgende:
Zo, zullen we eens kijken of we het in dit topic weer eens over F1 kunnen hebben? In plaats van het halve topic te vullen met geneuzel over zenders, apps en meer van dat soort gemiemel.
Mijn punt was ook dat het sneller over ongein gaat met de afwezigheid van 2 dingen:quote:
quote:We’ve seen cameras in just about every place on a Formula One car – even 360 degree ones – but never before have we seen this, an eye facing camera. This unique shot was captured during a Red Bull filming day in Bahrain and I think it’s about time we saw more of it.
quote:12:03 – Sauber has confirmed that test and reserve driver Giedo van der Garde will replace Esteban Gutiérrez for the first free practice session at this weekend's Bahrain Grand Prix, as the first of multiple planned outings.
The Dutchman, who has joined the team after a race stint at Caterham, previously informed GPUpdate.net of his plans to complete the opening 90 minute session at Sakhir, but it was not clear which driver he would replace.
Van der Garde will also be in action on the second day of the subsequent post-race test in Bahrain, taking place from April 8-9. On Day 1, fellow tester Sergey Sirotkin will drive to fulfil the requirements for a Super Licence.
Jammer dat Frijns die kans niet heeft gekregen, toch mooi nieuws.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef sasquatsch het volgende:
Van der Garde zal komende race in VT1 rijden in plaats van Gutierrez. Ook zal hij tijdens de eerste in-season testen (8 en 9 april) op dag 2 rijden. Sirotkin zal dag 1 voor zijn rekening nemen.
[..]
Frijns had dan ook geen centen om dit soort dingen af te dwingen in zijn contract.....quote:Op maandag 31 maart 2014 14:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jammer dat Frijns die kans niet heeft gekregen, toch mooi nieuws.
quote:Op maandag 31 maart 2014 16:30 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Frijns had dan ook geen centen om dit soort dingen af te dwingen in zijn contract.....
http://autosport.nl/klass(...)erham-gelooft-in-mijquote:Frijns deelt in 2014 zijn rol als reserve met Alexander Rossi. De Amerikaan gaat opnieuw GP2 doen voor Caterham, wat betekent dat Frijns reserve is tijdens alle GP-weekenden waarin Rossi GP2 rijdt. "Feitelijk het hele Europese seizoen dus. Ik ben sowieso aanwezig bij alle GP's en kom op heel wat vrijdagen in actie. Ik krijg dus echt de kans om me voor het team te bewijzen. We moeten nog bekijken wanneer ik voor het eerst een vrijdagochtendtraining ga doen, maar dat zou weleens sneller kunnen zijn dan je denkt."
Ik had het over afgelopen jaar toen ie bij Sauber 3de rijder was....quote:Op maandag 31 maart 2014 16:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
[..]
http://autosport.nl/klass(...)erham-gelooft-in-mij
Hij is toen sowieso niet echt aan het rijden gekomen.. dit jaar heeft ie in elk geval een aantal mogelijkheden om te rijden.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:05 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik had het over afgelopen jaar toen ie bij Sauber 3de rijder was....
In een oranje bolidequote:
'twitter:CaterhamF1 twitterde op dinsdag 01-04-2014 om 12:09:48OranjeBOOYAH @RFrijns's FP1 and test livery http://t.co/EY0I5QkcT7 reageer retweet
1 april grapjequote:Op dinsdag 1 april 2014 12:19 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
In een oranje bolide
'twitter:CaterhamF1 twitterde op dinsdag 01-04-2014 om 12:09:48OranjeBOOYAH @RFrijns's FP1 and test livery http://t.co/EY0I5QkcT7 reageer retweet
[ afbeelding ]
quote:Desperate times call for desperate measures, at least on TV. PaddockTalk has learned that FOM (Formula One Management) Group which produces the world TV feed for each Formula One F1 race - except Monaco - will call upon technology to help "fix" the engine noise problem that have fans furious.
Beginning with the 2014 Bahrain Grand Prix, FOM will use a slick new version of the Auto-Tune sound technology to adjust the live engine noise - a new low-pitched 1.6 V6 turbo engine - with a mix of sound from the 2013 v8 higher-revving engines. The goal is to bring back TV viewers put off by the new engine noise.
FOM has apparently been testing different techniques to get the best combinations of sounds. They have even been looking at using the historically popular v10 engine sounds. The challenge for the producers is they are being asked to have a solution in place by Sunday's Grand Prix, so what you hear on Sunday may not be the final product. The company will continue to test different engine sound and pitch combinations with focus groups throughout the season.
Bernie Ecclestone was said to be pleased with the potential change, while technical staff discussed the possibilities. However, when asked what it would do for the trackside F1 fan, Ecclestone was quoted as saying, "Terrible to say this I suppose, but they (fans) just get in the way of a Grand Prix."
The official announcement could come as early as today - April 1st.
Doe dat lekker voor de live-kijkers op het circuit godverdommequote:Op dinsdag 1 april 2014 12:39 schreef Bluurgh het volgende:
http://paddocktalk.com/news/html/story-247079.html
[..]
Haha, die neus, daar trapt toch niemand in?quote:
Hehe die is best leukquote:Op dinsdag 1 april 2014 12:39 schreef Bluurgh het volgende:
http://paddocktalk.com/news/html/story-247079.html
[..]
Volgens mij zijn als die nieuwe regels een 1 april grap en racen ze dit weekend gewoon weer met de 2013 auto!quote:Op dinsdag 1 april 2014 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Haha, die neus, daar trapt toch niemand in?
Wie is dat?quote:
Dat gifje was Vettel, in dit clipje ook nog eens flits van Ricciardo. Veel te kort, dus vandaar dat ik enkel het gifje had geplaatst en niet het filmpje:quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:28 schreef twiFight het volgende:
[..]
Wie is dat?
Ik zou het nog mooier vinden als ze dit combineren met een paar rondjes in de simulator en dat je dan een overlay hebt van waar een coureur kijkt tijdens het rijden. Hoe vaak kijkt hij in zijn spiegels? Hoevaak op het stuur? Wanneer focust een coureur naar de apex en wanneer kijkt hij weer verder vooruit? Dat zou echt supergaaf zijn.
Infinity of Infiniti?quote:Op woensdag 2 april 2014 13:12 schreef Meike26 het volgende:
RedBull Honda.. klinkt goed
En wat zullen ze in Amerika giftig zijn (de Infinity mannetjes in het bijzonder) als Red Bull dan gaat rijden onder de naam Acura..
Volgens mij heeft McLaren in 2015 een exclusief contract met Honda. Dus dat wordt dan pas in 2016.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:12 schreef Meike26 het volgende:
RedBull Honda.. klinkt goed
En wat zullen ze in Amerika giftig zijn (de Infinity mannetjes in het bijzonder) als Red Bull dan gaat rijden onder de naam Acura..
Het zal wel... geen boeiend merk. Geen idee wat ze allemaal maken. Onder andere wat Nissans die ze hebben gerebadged volgens mij.quote:
Ze doen precies hetzelfde wat Ferrari al succesvol in hun Schumi-dagen deed.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:17 schreef Peterselieman het volgende:
Ze zijn gewoon slechte verliezers. Op zich is het niet tegen je verlies kunnen een goede eigenschap, maar als er ook maar een scheet verkeerd is gaan ze al huilie huilie doen ...
Na schumi is het ook hard bergafwaarts gegaan met Ferrari. En ook dit jaar zie ik ze weer niet mee doen om de titel ..quote:Op woensdag 2 april 2014 13:56 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Ze doen precies hetzelfde wat Ferrari al succesvol in hun Schumi-dagen deed.
Bergafwaarts is een beetje overdreven, gezien de titel en nog een stel top 3 plekken de seizoenen erna.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:05 schreef Joene het volgende:
[..]
Na schumi is het ook hard bergafwaarts gegaan met Ferrari. En ook dit jaar zie ik ze weer niet mee doen om de titel ..
Mwah ik vind gewoon dat de organisatie , de pitstops , etc het loopt allemaal net ff minder.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Bergafwaarts is een beetje overdreven, gezien de titel en nog een stel top 3 plekken de seizoenen erna.
Over dit jaar kan je best wel gelijk krijgen, maar goed we zijn net begonnen
Dat kan je van Schumacher zeker zeggen, ze hebben teveel moeite met het testverbod, al die windtunnel fails...en vergeet niet dat de Bridgetones op maat werden gemaakt.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:13 schreef Joene het volgende:
[..]
Mwah ik vind gewoon dat de organisatie , de pitstops , etc het loopt allemaal net ff minder.
Ze hebben redelijke resultaten te danken aan Alonso.
Dat was een tijdperk dat alles anders was , maar schumacher had 1 ding het team werd om hem gebouwd, de mensen die hij wilde kwamen bij het team etc.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat kan je van Schumacher zeker zeggen, ze hebben teveel moeite met het testverbod, al die windtunnel fails...en vergeet niet dat de Bridgetones op maat werden gemaakt.
De auto's van 2007 (kampioenschap) en 2008 (2e plaats Massa) zijn nog door Schumi getest. Vanaf 2009 niet meer en sindsdien is Ferrari stukje bij beetje gaan afhaken.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Bergafwaarts is een beetje overdreven, gezien de titel en nog een stel top 3 plekken de seizoenen erna.
Over dit jaar kan je best wel gelijk krijgen, maar goed we zijn net begonnen
Onzin. In 2010 en 2012 was Ferrari het enige team met Alonso dat nog een vuist kon maken in het kampioenschap tegen de overmacht van Red Bull.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:24 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
De auto's van 2007 (kampioenschap) en 2008 (2e plaats Massa) zijn nog door Schumi getest. Vanaf 2009 niet meer en sindsdien is Ferrari stukje bij beetje gaan afhaken.
Wat een bazenvideo! Super camera werk en geweldige editquote:Op dinsdag 1 april 2014 17:47 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat gifje was Vettel, in dit clipje ook nog eens flits van Ricciardo. Veel te kort, dus vandaar dat ik enkel het gifje had geplaatst en niet het filmpje:
Er was dan ook helemaal geen overmacht van Red Bull. Er was wel een falende Hamilton en op cruciale momenten teleurstellende Alonso.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. In 2010 en 2012 was Ferrari het enige team met Alonso dat nog een vuist kon maken in het kampioenschap tegen de overmacht van Red Bull.
Als zelfs Mark Webber mee kan doen om het kampioenschap is er duidelijk overmacht van dat team.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er was dan ook helemaal geen overmacht van Red Bull. Er was wel een falende Hamilton en op cruciale momenten teleurstellende Alonso.
quote:Op woensdag 2 april 2014 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er was dan ook helemaal geen overmacht van Red Bull. Er was wel een falende Hamilton McLaren en op cruciale momenten teleurstellende Alonso.
Alleen vorig jaar was McLaren veel slechter, de overige van die 4 jaren was het verschil niet zo groot en meestal in het voordeel van McLaren, die namelijk in 2009, 2010 en 2011 boven Ferrari eindigde in het WCC. In 2012 was Ferrari wat beter. Vorig jaar was McLaren natuurlijk dramatisch en was het verschil groot.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:18 schreef Fir3fly het volgende:
Ook altijd leuk dat het Ferrari zo kwalijk genomen wordt nooit de beste auto van het veld te hebben terwijl McLaren het nog veel slechter heeft gedaan de afgelopen 5 jaar.
Niet zo gek dat Button en Hamilton samen meer punten haalden dan Alonso en Massa natuurlijk. Maar rijderskampioenschap gaat het natuurlijk om, en daarin kon eigenlijk alleen Alonso een vuist maken.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Alleen vorig jaar was McLaren veel slechter, de overige van die 4 jaren was het verschil niet zo groot en meestal in het voordeel van McLaren, die namelijk in 2009, 2010 en 2011 boven Ferrari eindigde in het WCC. In 2012 was Ferrari wat beter. Vorig jaar was McLaren natuurlijk dramatisch en was het verschil groot.
Ferrari had in de afgelopen 5 jaar 12 overwinningen, McLaren 20.
Dus naar mijn mening kun je niet stellen dat McLaren het veel slechter gedaan heeft over de afgelopen 5 jaar.
Niet helemaal waar. In 2010 deden Hamilton en Button lang mee om het WDC.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet zo gek dat Button en Hamilton samen meer punten haalden dan Alonso en Massa natuurlijk. Maar rijderskampioenschap gaat het natuurlijk om, en daarin kon eigenlijk alleen Alonso een vuist maken.
Oh ja, wie dan? Red Bull was toch duidelijk de sterkste en Alonso deed ook voorin mee.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:58 schreef Wombcat het volgende:
Seizoen is nog niet over. In 2012 dacht iedereen na 2 races ook dat McLaren fluitend met het WK weg zou lopen.
Misschien niet iedereen, maar in de eerste races had McLaren echt wel de beste wagen.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh ja, wie dan? Red Bull was toch duidelijk de sterkste en Alonso deed ook voorin mee.
In 2012 was McLaren in de eerste seizoenshelft beter. De Ferrari was toen tot aan Valencia dramatisch. Dat Alonso aan de leiding stond na een half seizoen was een godswonder.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er was dan ook helemaal geen overmacht van Red Bull. Er was wel een falende Hamilton en op cruciale momenten teleurstellende Alonso.
Parkeerde Button niet zijn auto bij het verkeerde team en was het niet Vettel die tegen die komkommer aan reed?quote:Op woensdag 2 april 2014 19:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Misschien niet iedereen, maar in de eerste races had McLaren echt wel de beste wagen.
In beide races was de 1e rij voor McLaren. Alonso won de 2e in de regen, maar Button reed toen zijn voorvleugel kapot (tegen een Marussia of Caterham geloof ik) en volgens mij ging er iets fout bij de pitstop(s) van Hamilton.
Die 2012 Ferarri was bijna net zo slecht als de 2009 Ferrari in het begin van het seizoen.quote:Op woensdag 2 april 2014 18:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oh ja, wie dan? Red Bull was toch duidelijk de sterkste en Alonso deed ook voorin mee.
Was in 2011 en het was net niet raak:quote:Op donderdag 3 april 2014 11:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Parkeerde Button niet zijn auto bij het verkeerde team en was het niet Vettel die tegen die komkommer aan reed?
twitter:tgruener twitterde op donderdag 03-04-2014 om 13:36:36FIA to send out new technical directive banning any modifications of the fuel flow sensor from Spain onwards. AMuS: http://t.co/DwXmDFgSqB reageer retweet
Mijn god, ik moest het bronartikel checken met Google Translate omdat ik het niet geloofde, maar er waren dus echt teams die de sensor zelf modificeerden? Dat dat uberhaupt niet gelijk al verboden was.quote:Op donderdag 3 april 2014 13:44 schreef Tarado het volgende:
twitter:tgruener twitterde op donderdag 03-04-2014 om 13:36:36FIA to send out new technical directive banning any modifications of the fuel flow sensor from Spain onwards. AMuS: http://t.co/DwXmDFgSqB reageer retweet
quote:The statistics speak for themselves. 95 percent of all problems with the fuel-flow rate sensor focus on the three teams that have modified the sensor from the company Gill hand. So Red Bull, Toro Rosso and Lotus.
It involves changes to facilitate the installation of the sensor between collector tank and the engine. For this reason, the thread appears to have been drilled, to which the fuel supply lines are attached. Work on the threads are down to the rich soil sensor, where the sensitive glass body of the measuring section is attached.
Verkeerd geïnterpreteerd van mijn kant danquote:Op donderdag 3 april 2014 14:23 schreef Rossdale het volgende:
Ik begrijp dat de sensor normaal niet goed in de auto past (waarschijnlijk door het ontwerp van de Renault-motor) en ze daarom een kleine aanpassing moeten doen om hem goed tussen de tank en de motor te plaatsen.
Als ze daarvoor inderdaad wat aan het schroefdraad moeten veranderen heeft dat niets met de meting zelf te maken. Echter als de sensoren zo kwestbaar zijn, snap ik dat er problemen zijn met de metingen omdat ze gemakkelijk kunnen beschadigen.
Heeft volgens mij weinig met valsspelen te maken, maar meer met een slecht design wat geen rekening heeft gehouden met de geometrie van de sensor.
Dan krijg je waarschijnlijk boosts, en daarna een zuinigheidsrace. Ik denk dat de logica erachter is dat er maar weinig met het verbruik te varieren valt, zodat er nog wel geracet kan blijven worden.quote:Op donderdag 3 april 2014 14:33 schreef Smoofie het volgende:
Gewoon afschaffen dus, dat fuel flow en fuel restriction
Dan moet je ze beter belonen. De bedragen zijn nu te weinig, want ze verdienen meer met een plaats hoger in de rangschikking van het constructeurskampioenschap.quote:Op donderdag 3 april 2014 15:02 schreef Meike26 het volgende:
Mijn idee is nog steeds dat het andersom gedaan moetworden. Niet verbieden, maar belonen.
150 liter tank + maximale turbodruk. Aan het eind van elke GP-weekend lever je je benzine weer in. Des te meer je terug kan brengen = niet verbruiken = meer overhouden tot eind van het jaar (uitval/DNS's niet meegerekend). Zuinigste 3 teams belonen met ... euro's (10, 5 en 3 miljoen bijvoorbeeld).
Dan gaan Caterham en Marussia nog langzamer het circuit over in besparingsmodus...quote:Op donderdag 3 april 2014 15:02 schreef Meike26 het volgende:
Mijn idee is nog steeds dat het andersom gedaan moetworden. Niet verbieden, maar belonen.
150 liter tank + maximale turbodruk. Aan het eind van elke GP-weekend lever je je benzine weer in. Des te meer je terug kan brengen = niet verbruiken = meer overhouden tot eind van het jaar (uitval/DNS's niet meegerekend). Zuinigste 3 teams belonen met ... euro's (10, 5 en 3 miljoen bijvoorbeeld).
Ik betwijfel het. Volgens SkyF1 is het verschil in eindstand in het constructeurskampioenschap tussen de laatste twee plaatsen (dus vorig jaar Caterham en Marussia) al zo'n 30 miljoen..quote:Op donderdag 3 april 2014 15:33 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Dan gaan Caterham en Marussia nog langzamer het circuit over in besparingsmodus...
Als gevolg dat dus de langzame teams met 1 km over de baan rijden om zo het meest te besparen en toch geld verdienen?quote:Op donderdag 3 april 2014 15:02 schreef Meike26 het volgende:
Mijn idee is nog steeds dat het andersom gedaan moetworden. Niet verbieden, maar belonen.
150 liter tank + maximale turbodruk. Aan het eind van elke GP-weekend lever je je benzine weer in. Des te meer je terug kan brengen = niet verbruiken = meer overhouden tot eind van het jaar (uitval/DNS's niet meegerekend). Zuinigste 3 teams belonen met ... euro's (10, 5 en 3 miljoen bijvoorbeeld).
Hoe wil je de massaflow tijdens de wedstrijd wegen dan? Volgens mij meet je gewoon een volume (of druk en tijd in een leiding) en met het benzinesample bereken je de dichtheid. Op die manier berekenen ze het gebruikte gewicht lijkt mijquote:Op donderdag 3 april 2014 15:48 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Volgens SkyF1 is het verschil in eindstand in het constructeurskampioenschap tussen de laatste twee plaatsen (dus vorig jaar Caterham en Marussia) al zo'n 30 miljoen..
Maar goed, ik ga niet weer de discussie over het verbruik aan. De helft snapt uberhaupt niet eens waarom er restricties zijn en blaten sowieso alleen maar "vroeger was alles beter".
Daarnaast zijn de regels betreffende fuel flow door de teams zelf aangedragen. En, met alle respect naar de users op dit forum, denk ik dat de engineers in de F1 topsport toch iets beter weten hoe je een goede fuel flow sensor bouwt dan jullie. De voor de hand liggende methoden zullen echt wel geprobeerd zijn, maar blijkbaar ook niet betrouwbaar gebleken. Vergeet allen ook niet dat de sensor in feite massa moet wegen, niet volume! Een sensor die meet hoeveel ml. er door dat leidinkje stroomt daar hebben ze helemaal niets aan, het gaat om het gewicht.
Dan moet de prijs voor 10e plaats constructeurs sowieso hoger zijn dan zo'n zuinigheids beloning. Bovendien zullen sponsoren en motorleveranciers het nooit goedkeuren/fijn vinden dat een klant moedwillig langzaam gaat rijden. Het zou juist de weg moeten vrij maken om op innovatieve wijze zo snel mogelijk te worden tegen een zo efficiënt mogelijke krachtbron.quote:Op donderdag 3 april 2014 15:33 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Dan gaan Caterham en Marussia nog langzamer het circuit over in besparingsmodus...
Maximaal inderdaad, want gemiddeld kunnen ze met 100 kg/uur dan niet eens een race uitrijden. Gemiddelde ligt veel lager.quote:Op donderdag 3 april 2014 16:25 schreef franklop het volgende:
Het is toch niet 100kg/u gemiddeld, maar maximaal? Dus je mag er officieel geeneens boven zitten
Maar als een tank bijv 160 liter meet, of je gp als Monza hebt, dacht ik dus dat ze dan gewoon meer prut mee konden nemen en zo de race uit kunnen rijden. 1quote:Op donderdag 3 april 2014 16:31 schreef Rossdale het volgende:
Aangezien ze maar 100 kg mogen gebruiken en een race langer dan een uur duurt, is 100 kg/uur niet gemiddeld nee
Dat dacht ik eerst ook maar had net een dag voor de race in Australie in 1 van de voorgaande nieuws topics uitleg gekregen.quote:Op donderdag 3 april 2014 16:36 schreef Meike26 het volgende:
![]()
Dacht echt dat het gemiddeld was. Net zoals in je auto met BBC, dat je dan ziet wat gemiddeld verbruik is. En dat ze dan niet boven die 100kg/u mochten komen. Per gemiddelde per uur komt het wel op het zelfde neer en terug naar vorige reactie, welk team eind van het jaar laagste gemiddelde heeft een beloning uitrijken en bestraffen evt als team riant te veel heeft gebruikt.
Zou dit misschien te maken hebben met het soort Ers systeem wat er gebruikt word? Williams is al sinds de invoering van Kers bezig geweest met een mechanische terug winning dmv vliegwiel en dat systeem van Williams zit onder meer in de Porsche 918 Spyder en ook een aantal LeMans projecten.quote:Op donderdag 3 april 2014 16:42 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook maar had net een dag voor de race in Australie in 1 van de voorgaande nieuws topics uitleg gekregen.
Het is 100 kg en dat is voor Melbourne, Spa, Monza en Suzuka dus overal maximaal...
Wat me dus op is gevallen afgelopen race is dat de Williamsen heel zuinig waren want die finishten op 92% verbruikt ofzo terwijl de rest van de top 10 dicht tegen de 100% zat.
Maar je kan dan de technologie gebruiken in de normale autoindustrie en aangezien iedereen altijd wel een nieuwe auto blijft kopen hebben miljoenen auto's daar 'profijt' van.quote:Op donderdag 3 april 2014 15:23 schreef Smoofie het volgende:
Dat bezuinigen is gewoon onzin vind ik. Een vlucht van Amsterdam naar New York verbruikt meer brandstof dan een heel formula 1 season ...
Ik dacht dat eerder besloten was dat de strepen ook niet mochten? Nou ja, het zal wel in overleg gaan met Bahrain natuurlijk.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:02 schreef LWD-Godius het volgende:
Williams met aangepaste livery in Bahrein, (verbod op alcoholreclame):
[ afbeelding ]
Hoe het precies gaat weet ik niet, maar je kunt natuurlijk moeilijk een 100kg/u limiet handhaven als je het gewicht niet meet (op wat voor een manier dan ook). Het punt is dat het volume van een vloeistof varieert met de temperatuur. Een sample achteraf werkt dus ook niet, omdat dan de temperatuur en dus het volume anders kan zijn, waardoor de meting tijdens de race niet klopt.quote:Op donderdag 3 april 2014 16:07 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Hoe wil je de massaflow tijdens de wedstrijd wegen dan? Volgens mij meet je gewoon een volume (of druk en tijd in een leiding) en met het benzinesample bereken je de dichtheid. Op die manier berekenen ze het gebruikte gewicht lijkt mij
Het lijkt me niet dat ze de benzinetank op loadcellen zetten en realtime de gewichtsafname meten, of hoe zou je dat anders moeten doen?
Daar heeft dit niks mee te maken. De FIA wilde gewoon pk's beperken en de teams kwamen met dit gedrocht als oplossing.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:05 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Maar je kan dan de technologie gebruiken in de normale autoindustrie en aangezien iedereen altijd wel een nieuwe auto blijft kopen hebben miljoenen auto's daar 'profijt' van.
F1 was altijd al voor innovatie, al heb je het nou over motoren, banden, active suspension, abs, traction control, whatever. Veel van die technieken zijn op een gegeven moment zover ontwikkeld dat het in een F1 auto bijvoorbeeld te gevaarlijk wordt of het de coureur het te gemakkelijk maakt en dan wordt het verboden. Maar die technieken kunnen dus prima worden verwerkt in jouw auto.
En dan is het logisch dat je opzoek blijft gaan naar nieuwe innovatie. Anders krijg je of levensgevaarlijke auto's met 3000pk en absurd veel downforce, waarbij uiteindelijk de coureur niet eens wat hoeft te doen maar het bewustzijn verliest door de enorme g-krachten in de bochten, of je stelt eenmaal dezelfde regels in en die houden we voor de komende 200 jaar. Maar dan worden alle auto's hetzelfde en daar hebben we al genoeg specseries voor.
F1 = innovatie. Dat dat niet altijd de innovatie is die mensen willen zien is jammer, maar niks aan te doen. En dat is al decennia zo, waarschijnlijk vonden de fans die eind jaren '60 de introductie van vleugels meemaakten het ook maar onzin. Haha, je hebt vleugels, downforce! echte mannen hebben dat toch niet nodig!
Da's de zure fan-manier om er naar te kijken.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar heeft dit niks mee te maken. De FIA wilde gewoon pk's beperken en de teams kwamen met dit gedrocht als oplossing.
Bla bla bla, prachtig allemaal. Alsof ik dit niet weetquote:Op donderdag 3 april 2014 17:21 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Da's de zure fan-manier om er naar te kijken.
- Er is meer techniek t.o.v. vorige jaren, ik hoor meer techniek dan vorige jaren.
- Auto-industrie levert steeds kleinere turbo motoren. Wil de F1 relevant blijven moeten ze ook naar kleinere turbo-motoren.
- KERS staat voor de auto-industrie nog in de kinderschoenen ... straks en dankzij F1 niet meer.
- Kun jij je nog een supercar voorstellen zonder actieve aero of dual clutch box? F1!
Kijk ook naar de positieve zijde voor een echt gebalanceerd beeld.
P.S.: De enige coureurs die ik verbaal hoor zijn over het geluid van de motoren zijn de coureurs die na een race tegenvallend geëindigd zijn. Lewis vindt zijn auto "de beste EVER", Vettel is niet te spreken over het geluid. Go figure.
Tsja ... kan hier wel op ingaan maar dat wordt waarschijnlijk toch weggewimpeld met een bla, bla, weet ik al.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bla bla bla, prachtig allemaal. Alsof ik dit niet weet.
Kleine turbomotoren zijn prima. Ik vind turbo's cool en het geluid staat me eigenlijk ook wel aan. ERS en al die andere systemen zijn prachtige technieken. Oordeel dus niet zomaar voordat je iets weet.
Maar het niet kunnen ontwikkelen van die techniek gedurende het seizoen en het beperken van de fuel flow doen al dat teniet. En dan zijn we nog maar net van het gezeik over die banden af.
Het beperken van de fuel flow zou moeten leiden naar efficiëntere motoren die wel vol kunnen pushen. Zover zijn ze alleen nog niet.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bla bla bla, prachtig allemaal. Alsof ik dit niet weet.
Kleine turbomotoren zijn prima. Ik vind turbo's cool en het geluid staat me eigenlijk ook wel aan. ERS en al die andere systemen zijn prachtige technieken. Oordeel dus niet zomaar voordat je iets weet.
Maar het niet kunnen ontwikkelen van die techniek gedurende het seizoen en het beperken van de fuel flow doen al dat teniet. En dan zijn we nog maar net van het gezeik over die banden af.
Nee, ze forceren ze. En zoals altijd zijn daar de gevolgen weer volledig niet van te overzien en lijdt dat weer tot minstens één verloren seizoen. Het is de tendens van de laatste 5 jaar. Steeds meer restricties en steeds meer uitzonderingen die tot de meest bizarre oplossingen leiden. En ondertussen heeft F1 steeds minder met racen te maken.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Relevante techniek = niet na elke rit met je auto naar de dealer voor een nieuw blok of een nieuwe bak.
F1 laat fabrikanten nu relevante techniek ontwikkelen. Dussss...
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes?quote:Op donderdag 3 april 2014 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, ze forceren ze. En zoals altijd zijn daar de gevolgen weer volledig niet van te overzien en lijdt dat weer tot minstens één verloren seizoen. Het is de tendens van de laatste 5 jaar. Steeds meer restricties en steeds meer uitzonderingen die tot de meest bizarre oplossingen leiden. En ondertussen heeft F1 steeds minder met racen te maken.
Sterker nog, Hamilton gaf na Malaysia in een interview aan voornamelijk de wind om zijn helm te horen en niet zo heel veel van de motor. Hoe dat voorgaande jaren was weet ik overigens niet.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:21 schreef Googolplexian het volgende:
P.S.: De enige coureurs die ik verbaal hoor zijn over het geluid van de motoren zijn de coureurs die na een race tegenvallend geëindigd zijn. Lewis vindt zijn auto "de beste EVER", Vettel is niet te spreken over het geluid. Go figure.
En dat geldt v.z.i.w. ook alleen maar voor de mechanische onderdelen. Software mag wel aan 'gesleuteld' worden en dat betekent best veel, aangezien het hele management (brandstof, ERS, temperatuur, etc.) via software aanpasbaar is.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:30 schreef sasquatsch het volgende:
En het kunnen ontwikkelen ligt niet stil. Alleen mogen ze gedurende het seizoen geen performance verbeteringen doen. Voor volgend jaar weer wel. Efficiëntie- en betrouwbaarheidsverbeteringen mogen daarentegen wel, mits toestemming van de FIA.
Dat heet dus een stroman. Betekent meestal dat de argumenten op zijn.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes?
Nu wordt er over gesproken alsof het 't beste is wat F1 ooit is overkomen. Goes to show, eh?
quote:Op donderdag 3 april 2014 17:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heet dus een stroman. Betekent meestal dat de argumenten op zijn.
Ze kunnen innoveren zonder dit soort regels toch? Ze kunnen regels maken om efficienter om te gaan met de energie maar tegelijk kunnen zel wel 160kg fuel meenemen bijvoorbeeld. Het is een sport hé? Vergeet dat niet. Mensen die massaal naar de races gaan en circuits die goud betalen om F1 binnen te halen , betalen voor amusement en racen, niet om te zien hoe zuinig de race auto's wel kunnen zijn. Snap ook niet dat de teams dit allemaal accepteren.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:05 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Maar je kan dan de technologie gebruiken in de normale autoindustrie en aangezien iedereen altijd wel een nieuwe auto blijft kopen hebben miljoenen auto's daar 'profijt' van.
F1 was altijd al voor innovatie, al heb je het nou over motoren, banden, active suspension, abs, traction control, whatever. Veel van die technieken zijn op een gegeven moment zover ontwikkeld dat het in een F1 auto bijvoorbeeld te gevaarlijk wordt of het de coureur het te gemakkelijk maakt en dan wordt het verboden. Maar die technieken kunnen dus prima worden verwerkt in jouw auto.
En dan is het logisch dat je opzoek blijft gaan naar nieuwe innovatie. Anders krijg je of levensgevaarlijke auto's met 3000pk en absurd veel downforce, waarbij uiteindelijk de coureur niet eens wat hoeft te doen maar het bewustzijn verliest door de enorme g-krachten in de bochten, of je stelt eenmaal dezelfde regels in en die houden we voor de komende 200 jaar. Maar dan worden alle auto's hetzelfde en daar hebben we al genoeg specseries voor.
F1 = innovatie. Dat dat niet altijd de innovatie is die mensen willen zien is jammer, maar niks aan te doen. En dat is al decennia zo, waarschijnlijk vonden de fans die eind jaren '60 de introductie van vleugels meemaakten het ook maar onzin. Haha, je hebt vleugels, downforce! echte mannen hebben dat toch niet nodig!
Ga je nu een situatie waarin mannen verbrandde in hun bolides vergelijken met een situatie waarin steeds meer coureurs zelf de noodklok luiden omdat het racen steeds saaier wordt?quote:Op donderdag 3 april 2014 17:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes?
Nu wordt er over gesproken alsof het 't beste is wat F1 ooit is overkomen. Goes to show, eh?
tja, ze racen wel tegen elkaar, maar alleen om plek 3 t/m 10quote:Op donderdag 3 april 2014 20:58 schreef Gort het volgende:
Het is vooral doodzonde dat de topcoureurs niet tegen elkaar racen. Een echt gevecht met min of meer gelijke auto's tussen Vettel/Hamilton/Alonso zou geweldig zijn. Nu zie je hoe Vettel met zijn auto vecht, hoe Hamilton onbedreigd zijn rondjes rijdt, en hoe Alonso een backmarker verschalkt. Formule Lame.
Het is iig weer eens iets anders dan een Red Bull die voorop rijdtquote:Op donderdag 3 april 2014 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Voor nu vind ik het wel even een verademing dat de Mercedessen vooraan rijden
Het punt is dat racen en Formula 1 evolueert. In sommige gevallen 'lijdt' het racegevoel daar misschien onder, maar is het uiteindelijk toch beter voor de sport. Of jij als kijker dan blij bent met die verandering of niet, daar mag je zelf een mening over vormen, maar dat de F1 zal blijven evolueren is een feit.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:28 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Ga je nu een situatie waarin mannen verbrandde in hun bolides vergelijken met een situatie waarin steeds meer coureurs zelf de noodklok luiden omdat het racen steeds saaier wordt?
Krankzinnig.
quote:Op donderdag 3 april 2014 22:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Opvallend weinig grote crashes meer bij de start. Alleen in La Source en San Devote wil er nog wel eens een stukje plastic van de voorvleugel afbreken, maar de tijd dat er 7 losse wielen in de eerste bocht lagen lijkt ook al eeuwen geleden.
Mercedes die elke race wint is toch exact hetzelfde? Jij zit ook te ageren tegen een niet bestaand punt. De afgelopen jaren zijn de regels aan enorme veranderingen onderhevig en het racen wordt er niet beter van. Of het nou Red Bull of Mercedes is dat domineert, wat de FIA ook probeert het helpt niets. In mijn optiek wordt het dus alleen maar erger. Hoe meer de FIA de duimschroeven aandraait, hoe minder interessant de sport wordt.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:10 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat alle roeptoeters eigenlijk wel hadden willen zien? Nog een jaartje of 10 Vettel die 2/3e van de races wint? Ik vond juist de afgelopen jaren te saai voor woorden. Ik ben in de Schumacher-tijd ook al eens gestopt met kijken.
Wederom, waarom is dat zoveel beter dan Red Bull? Voor iemand die neutraal is maakt het geen reet uit.quote:Op donderdag 3 april 2014 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Voor nu vind ik het wel even een verademing dat de Mercedessen vooraan rijden
Klopt en dat zou ik zeker jammer vinden, maar gedraag je niet als een kleuter zeg. We hebben verdomme nog maar 2 races gehad, niet 4 jaar van Mercedes dominatie.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mercedes die elke race wint is toch exact hetzelfde?
Dat is 100% jouw mening.quote:Jij zit ook te ageren tegen een niet bestaand punt. De afgelopen jaren zijn de regels aan enorme veranderingen onderhevig en het racen wordt er niet beter van.
Niet elke regel zal in de praktijk even goed werken, maar ze moeten toch iets proberen. Ik vond DRS in de praktijk ook een draak van een maatregel, maar ze hadden wel een punt dat inhalen veel te lastig was.quote:Of het nou Red Bull of Mercedes is dat domineert, wat de FIA ook probeert het helpt niets.
Je hebt helemaal gelijk, het is ook een ruksport! Maar wat doe je hier dan nog? Ga lekker posten over een sport die je dan wel leuk vindt. Maar nee, je blijft met alle plezier hier je gezanik posten. Volgens mij vind je die veranderingen eigenlijk wel spannend, maar wil je gewoon wat te zeiken hebben.quote:In mijn optiek wordt het dus alleen maar erger. Hoe meer de FIA de duimschroeven aandraait, hoe minder interessant de sport wordt.
Ik ook, in 2001/2002 volledig gestopt met kijken, dan vanaf 2007 of zo weer eens sporadisch een race gekeken, en in 2009 het weer een beetje gaan volgen, en dan vanaf 2010 weer (vrijwel) alle races gekeken.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:10 schreef twiFight het volgende:
[..]
Het punt is dat racen en Formula 1 evolueert. In sommige gevallen 'lijdt' het racegevoel daar misschien onder, maar is het uiteindelijk toch beter voor de sport. Of jij als kijker dan blij bent met die verandering of niet, daar mag je zelf een mening over vormen, maar dat de F1 zal blijven evolueren is een feit.
Ik vraag me af wat alle roeptoeters eigenlijk wel hadden willen zien? Nog een jaartje of 10 Vettel die 2/3e van de races wint? Ik vond juist de afgelopen jaren te saai voor woorden. Ik ben in de Schumacher-tijd ook al eens gestopt met kijken.
Pffffffquote:Op donderdag 3 april 2014 22:44 schreef twiFight het volgende:
Je hebt helemaal gelijk, het is ook een ruksport! Maar wat doe je hier dan nog? Ga lekker posten over een sport die je dan wel leuk vindt. Maar nee, je blijft met alle plezier hier je gezanik posten. Volgens mij vind je die veranderingen eigenlijk wel spannend, maar wil je gewoon wat te zeiken hebben.
Zijn we hier neutraal dan? Als fan ben ik het vingertje gewoon zat en als er gezeik is dan is dat omdat Red Bull zit te jammeren of de regels illegaal opgerekt heeft.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wederom, waarom is dat zoveel beter dan Red Bull? Voor iemand die neutraal is maakt het geen reet uit.
Die eenheidsworst is ook een beetje de consequentie van de voortschrijdende techniek en modellering. Doordat de research en kennis zoveel beter is dan 30 jaar geleden, komen ze veel sneller tot dezelfde oplossing en worden elkaars oplossingen ook veel sneller doorgrond en overgenomen.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Pffffff. Enige nuance mag best. Er is een flink groot gebied tussen de F1 het beste vinden sinds gesneden brood en de gehele sport uitkotsen.
Over het racen, niemand vindt die Red Bull dominantie toch leuk? Niemand hier tenminste. Dus dat is niet echt alleen mijn mening. Punt is dat de FIA al meer dan 10 jaar (sinds de laatste Ferrari dominantie) er alles aan doet om dat te voorkomen. En dat lukt gewoon niet. Maar we krijgen wel belachelijke dingen als de F-duct, getrapte neuzen en nu vogelbekdieren. De auto's worden langzamer, lelijker en meer eenheidsworst. Innovatie is er nauwelijks, iedereen gaat voor vrijwel de exact zelfde oplossing alleen is het ene team er wat beter in dan het andere.
Ik, en velen met mij, vinden dat geen positieve trend. En om mij dan meteen af te schilderen als een ongefundeerde zeikerd of een 'vroeger was alles beter'-nostalgist is behoorlijk onbeschoft.
Volledig mee eens. Ik was er toen ook niet eens. Dat zeg ik net ook al. Ik heb geen nostalgiebril op (in tegenstelling tot sommige andere users hierquote:Op donderdag 3 april 2014 23:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De tijd van de jaren 60-90 komt niet meer terug. Overigens is dat voor een flink deel ook geromantiseerd, want als je naar de uitslagen kijkt van die tijd, zie je dat er enorme verschillen tussen de wagens zitten. Vaak had de nummer 1 20 of meer seconden voorsprong op de nummer 2.
Da afgelopen jaren is het aantal inhaalacties anders flink gestegen.quote:Op donderdag 3 april 2014 23:30 schreef Fer het volgende:
Lagere downforce, meer mechanische grip
Reden: Meer inhalen
Gevolg: Meer bandenslijtage, nog minder inhaalacties.
Door het kunstmatige inhalen via KERS en DRSquote:Op vrijdag 4 april 2014 08:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da afgelopen jaren is het aantal inhaalacties anders flink gestegen.
Eens, daar stoor ik mij ook al jaren aan. Er zijn maar weinig incidenten die nog worden afgedaan als raceongeluk. Nu ook met Magnussen. 2 strafpunten voor de touche met Raikonnen, terwijl hij nergens heen kon gaan. Echt te belachelijk voor woorden. F1 is wat dat betreft echt veel te soft en 'keurig' geworden. Een soort cabrio-DTM zonder wheelbanging..quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:27 schreef Rossdale het volgende:
Het is gewoon allemaal minder geworden omdat op vrijwel elke actie die een coureur kan maken een straf staat.
Wijk je even van je lijn af om te verdedigen.. straf
Tik je in een gevecht toevallig een ander net aan... straf
Ga je te enthousiast de bocht door en kom je met 4 wielen naast de baan.. straf...
Als iemand door zijn DRS zijn auto naast de jouwe zet en je verdedigd jezelf net iets te agressief tegen deze kunst maatregel... straf.
Drijf je je auto tot de max van zijn kunnen, begeeft iets het en moet het vervangen worden... straf
Dat slaat gewoon helemaal nergens op, dat is doorgeslagen schijnveiligheid en overijverige regelgeving. Dat heeft niets met topsport te maken
Kan saai geweest zijn maar het ging wel snel, dat is het grootste probleem nu plus dat hoover geluid.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:40 schreef Wombcat het volgende:
2002 dát was pas saai.![]()
Of 1992 en 1993.![]()
En de 2e helft van vorig jaar natuurlijk ook.
Kan zijn dat het dit seizoen dezelfde kant opgaat, maar om na 2 races dat al te concluderen, gaat me veel te ver.
Het jaar ervoor (in 2010) ook al. Komt door het verbod op bijtanken, omdat met bijtanken vooral in de pits werd ingehaald en nu meer op de baan. Statistieken tonen aan dat sinds het invoeren van het bijtanken het aantal inhaalacties op de baan drastisch is gedaald en sinds het verbod weer is gestegen.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:20 schreef franklop het volgende:
[..]
Door het kunstmatige inhalen via KERS en DRS
Ja, van Sauber omdat ze een te zware auto hebben gebouwd.quote:Op vrijdag 4 april 2014 06:31 schreef Geralt het volgende:
Dit weekend Sutil zonder drinkfles in de auto om zo nog wat gewicht te besparen
Dat kan toch nooit goed zijn. Zonder voldoende vocht in je pens is het lastig om je concentratie erbij te houden. Slechte ontwikkeling dit
Die was er (FOTA) en is sinds dit jaar weer opgeheven omdat er geen overeenstemming tussen de teams was over verschillende onderdelen zoals de Resource Restriction Agreement. Red Bull, STR, Ferrari en Sauber hebben de FOTA al eerder verlaten vanwege die onengheid.quote:Op vrijdag 4 april 2014 10:09 schreef Smoofie het volgende:
De teams moeten 'gewoon' een eigen bond opricjten .
Is dat ook niet een beetje de schuld van de FIA zelf? Ze zijn een aantal jaren zo willekeurig omgebaggerd in de regels dat, ongeacht van wie je fan was, je wel een raceincident kon noemen waarbij een coureur nogal arbitrair werd bestraft. Daar kwam op den duur hevig protest tegen (terecht) en ja, toen zaten ze in een positie dat ze iedereen wel moesten straffen, om nog wat geloofwaardigheid over te houden. Volgens mij is de FIA net al een brug te ver.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:36 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Eens, daar stoor ik mij ook al jaren aan. Er zijn maar weinig incidenten die nog worden afgedaan als raceongeluk. Nu ook met Magnussen. 2 strafpunten voor de touche met Raikonnen, terwijl hij nergens heen kon gaan. Echt te belachelijk voor woorden. F1 is wat dat betreft echt veel te soft en 'keurig' geworden. Een soort cabrio-DTM zonder wheelbanging..
twitter:BBCBreaking twitterde op vrijdag 04-04-2014 om 12:02:49F1 champion Michael Schumacher shows "moments of consciousness" after months in a coma, agent says http://t.co/xarLqR8j4m reageer retweet
Dat is mooi nieuwsquote:Op vrijdag 4 april 2014 12:08 schreef Tarado het volgende:
twitter:BBCBreaking twitterde op vrijdag 04-04-2014 om 12:02:49F1 champion Michael Schumacher shows "moments of consciousness" after months in a coma, agent says http://t.co/xarLqR8j4m reageer retweet
Officieel statementquote:Op vrijdag 4 april 2014 12:18 schreef JohnB52 het volgende:
Als ze maar niet "Bild" als bron hebben gebruikt.
[ afbeelding ]
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Als hij gisteravond voor het eerst op commando z'n vingertop heeft bewogen, dan zullen ze dat niet al vandaag als statement naar buiten brengen...quote:Op vrijdag 4 april 2014 12:35 schreef Meike26 het volgende:
Ik heb zo'n idee dat dit 'oud' nieuws is, maar veel later naar buiten gebracht. Na 3,5 maanden uit je coma ontwaken en dan nog bij bewustzijn komen is heeel uitzonderlijk. Mijn gevoel zegt dat ze express stil hebben gehouden en dat hij al een maand of meer al bij bewustzijn is (geweest). Meer tijd voor revalidatie/de persoon Schumacher ipv gelijk met pers moment te komen en weer een horde persmuskieten voor je ziekenhuis te ontvangen.
Wat er van die persoon Schumacher over is gebleven is ook nog maar de vraag, belangrijker nog dat hij zijn kids nog herkend of niet.
Kidsquote:Op vrijdag 4 april 2014 12:35 schreef Meike26 het volgende:
Wat er van die persoon Schumacher over is gebleven is ook nog maar de vraag, belangrijker nog dat hij zijn kids nog herkend of niet.
Maar het zijn imhaalacties van niets. Niks spannends aan, of na rondenlange strijd.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da afgelopen jaren is het aantal inhaalacties anders flink gestegen.
Nou, wat is dan het verschil? Toen was het kut, nu is het kut?quote:Op vrijdag 4 april 2014 21:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar het zijn imhaalacties van niets. Niks spannends aan, of na rondenlange strijd.
En vroeger bleven ze erachter om dat inhalen niet mogelijk is. Nu doen ze hetzelfde om banden te sparen.
Zelfs Top Gear staat eropquote:Op vrijdag 4 april 2014 18:47 schreef Sinister-D- het volgende:
Nu terug serieus
Een collectie van 's wereld bekende en beste circuits volledig op schaal getekend![]()
Helemaal buitenom het wegcircuit van de Isle of Man TT![]()
[ afbeelding ]
Dat idee heb ik ook. Ook de Isle of Man zelf lijkt mij niet zo groot. Ter illustratie; De Nordschleife is in de grootste omloop 25,6 km lang. Het stratencircuit van Isle of Man is 60,7km lang. Als je ziet hoe iniemini Nordschleife is vergeleken met de lay-out van The Isle, dan is die omloop hierop onderhand 2 keer zo lang, circa 120km. En dan Avus, oorspronkelijk 19,3km lang (opgezocht op Wiki), lijkt ook naast De Nordschleife wel wat langer dan 19km hier.quote:Op zaterdag 5 april 2014 01:40 schreef nils7 het volgende:
Humm ik zet twijfels bij sommige circuits of de grootte klopt.... zo lijkt bathurst me veel groter dan daar geprojecteerd en imola lijkt me een stuk kleiner.
17.00-18.00quote:
Ze lijken door tegaan in het Maleisië topic, als die vol is zal het wel Bahrein worden.quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zie ook helemaal geen GP topic over Bahrein
thanksquote:Op zaterdag 5 april 2014 12:52 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Ze lijken door tegaan in het Maleisië topic, als die vol is zal het wel Bahrein worden.
beeld van niks natuurlijk. Verplicht een andere oplossing zoeken dunkt mequote:Op zaterdag 5 april 2014 11:04 schreef LWD-Godius het volgende:
Het beeld van de neuscamera die in de vanity panel is ingebouwd bij de RB10, Newey weet altijd wel een maas in de wet te ontdekken:
[ afbeelding ]
Was het maar waar.quote:Op zaterdag 5 april 2014 23:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
beeld van niks natuurlijk. Verplicht een andere oplossing zoeken dunkt me
twitter:adamcooperF1 twitterde op zondag 06-04-2014 om 11:39:09Bernie Ecclestone said two new teams have been accepted for 2015... Although I suspect one might not be ready for '16 reageer retweet
Ecclestone says two new F1 team entries will be acceptedtwitter:adamcooperF1 twitterde op zondag 06-04-2014 om 11:52:31Bernie Ecclestone says two future F1 team entries will be accepted: http://t.co/TjyRqxdFX8 reageer retweet
Dat zou net zoiets zijn als dat de president van de VS bij de Aldi gaat shoppenquote:
quote:The secret of Mercedes’ 2014 Formula 1 dominance has been likened to the game-changing advantage last seen with the double diffuser innovation of the 2009 season and active ride suspension of some decades ago.
It emerged in Bahrain that, beneath the skin of the dominant Mercedes-powered cars in 2014, the new turbo V6 features its turbine and air compressors uniquely packaged at either end of the ‘power unit’.
It means that, although McLaren, Williams and Force India are also benefitting from the sleek layout, the works Brackley based team had vast lead-time in designing the aerodynamic concept of the dominant W05 around it.
"We’re talking about 2014′s double diffuser with the exception that you can’t copy it this year,” Mark Hughes, a highly respected Formula 1 technical analyst, told the British broadcaster Sky in Bahrain.
“Its impact is maybe not quite as big as active ride (suspension), which was in the order of two seconds per lap, but it’s certainly a major technical advantage that they’ve engineered themselves in for the rest of the season.”
Hughes explained that, although the customer Mercedes teams are running precisely the same innovation, it is the works squad that is taking most advantage.
“They gave themselves a big head-start — it was the chassis team’s concept to ask for this from the engine people, and they delivered it.
“The difference (for the customer teams) is that they found out about the detail of the engine when they signed the contract.
“But the works team gave themselves three years to conceive the car around that feature.
“For the (customers), it’s presented as a little bit of a surprise, but they’re still getting an advantage from the system,” he added. (GMM)
Inderdaad. Jammer alleen dat er dankzij diezelfde regels weer een seizoen voor opgeofferd wordt.quote:Op maandag 7 april 2014 12:42 schreef twiFight het volgende:
Ik vind dit mooi om te lezen. Dit is mijns inziens waar F1 om gaat. Oplossingen ontwerpen voor nieuwe uitdagingen (regels) en daar gewoon een goed werkende package voor maken
quote:Akkoord bereikt over luider volume F1 motoren
Goed nieuws voor degenen die het nieuwe geluid van de Formule 1 maar niets vinden. De teams, de FIA en Bernie Ecclestone hebben namelijk een unaniem akkoord bereikt over het volume van de nieuwe motoren. Ze vinden allemaal dat het geluid luider zal moeten worden en gaan nu manieren zoeken om dit ook daadwerkelijk te bereiken.
Na een vergadering die gisteren plaatsvond in Bahrein is besloten om wat aan het nieuwe geluid te gaan doen. Het geluid zorgde namelijk voor veel beroering onder de F1 fans en zou dus zomaar schade kunnen toebrengen aan de sport. Daarom is er door eerder genoemde partijen overeengekomen om actie te gaan ondernemen.
Jean Todt van de FIA zei het volgende over deze ontwikkeling: “Het is iets dat we onder de aandacht hebben gebracht van alle fabrikanten die betrokken zijn bij de Formule 1. We moeten kijken of we op de korte, medium of lange termijn kunnen gaan zorgen voor meer lawaai. Dat gaan we doen en we zullen daar unanieme toestemming voor krijgen.”
De FIA zal nu een werkgroep samenstellen waarin de engineers van de teams en van de motorenleveranciers samen gaan werken om te trachten een luider volume te bewerkstelligen. Op de vraag wanneer de auto’s meer geluid zullen gaan produceren gaf Todt toe dat niet zeker te weten maar dat er na de GP van Spanje tests plaats zullen gaan vinden.
“Het is erg moeilijk om daar een accuraat antwoord op te geven. Na Barcelona zullen er twee testdagen zijn dus hopelijk is het geluid ook iets dat daar getest zal worden,” aldus Jean Todt.
Wow, na Spanje al..quote:
ja, als het ten koste gaat van de inkomsten kunnen dingen snel veranderen.quote:Op maandag 7 april 2014 18:15 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Wow, na Spanje al..![]()
![]()
Bij het lezen dacht ik nog, ja dat zal volgend jaar wel worden dan. Maar dit klinkt hoopvol...
*maar blijft wel sceptisch*.
Dat is wel echt tof, ik ben benieuwd naar de details (als we die ooit krijgen te zien)quote:Op maandag 7 april 2014 12:32 schreef sasquatsch het volgende:
Mercedes dominantie ligt niet alleen aan de motor, maar ook aan de packaging van de motor.
[..]
Wat een geleuter zeg. "We gaan werken aan luidere motoren". Op welke manier is dat een ontwikkeling die op technologisch vlak ook maar enigszins relevant is en hoe gaat het de wagens sneller maken?quote:
de laatste gp.... mooie koprol en vechten tot de finishquote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Om dan eens een balletje op te gooien; wat zijn jullie favoriete races aller tijden? (en waarom)
Zo, dan gaat het over F1.
Die gevechten tussen Rosberg en Hamilton waren wel echt hoor. Die lieten elkaar ternauwernood in leven. Er zijn coureurs die geen teamgenoten van elkaar zijn en die de deur wagenwijd voor elkaar open laten staan.quote:Op maandag 7 april 2014 20:10 schreef Rossdale het volgende:
'gevechten' tussen teammates en kunstmatige inhaalacties met DRS.. Spanning en sensatie zeg
Dat sowiesoquote:Op maandag 7 april 2014 21:17 schreef Geralt het volgende:
Normaal hebben die toch McLaren erop staan op de achterkant en niet Mercedes Benz of ben ik nou gek aan het worden?![]()
Als dat klopt, gaat niemand dat zomaar even kopiëren dit seizoen.quote:
ja, maar zij kwamen er pas achter toen het contract voor de motoren getekend werd. Zij hadden daardoor minder tijd om zich aan dit voordeel aan te passen.quote:Op maandag 7 april 2014 22:54 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Als dat klopt, gaat niemand dat zomaar even kopiëren dit seizoen.
De klantenteams van Mercedes hebben deze oplossing dan niet, neem ik aan?
oeff, suckerpunchquote:Op maandag 7 april 2014 21:55 schreef Wombcat het volgende:
Ik vermoed het laatsteHoelang duurde het ook al weer voordat je doorhad waar Toro Rosso voor stond?
in zekere zin wel, want de vondst van Mercedes is geniaal.quote:Op dinsdag 8 april 2014 00:03 schreef Fir3fly het volgende:
Dat snap ik allemaal wel. Maar daar moeten we dus nog een jaar op wachten.
En dan nog met droge ogen claimen dat F1 innovatief is.
Klantenteams als Williams en Saubers kunnen dan niet constant over de updates beschikken, daar hebben ze het geld niet voor. Vroeger was dat ook zo dat Sauber altijd met oude spec Ferrari motoren reed, dat is wel voorkomen met deze regel.quote:Op maandag 7 april 2014 23:45 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind die regel nog wel het meeste onzin. Ferrari kan nu al gewoon dit seizoen weggooien en aan de motor voor 2015 beginnen. Het bespaart geen cent en zorgt alleen maar voor stagnatie.
Dat ze het deden met de oude V8's was te begrijpen, die dingen waren zo goed als uitontwikkeld. Maar dit slaat nergens op.
Hungaroring heb je ook niet veel vermogen nodig, aerodynamisch gezien is de Red Bull nog steeds de beste van het veld denk ik.quote:Op dinsdag 8 april 2014 00:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in zekere zin wel, want de vondst van Mercedes is geniaal.
De dominantie van McLaren in 1988 zou wel eens overtroffen kunnen worden. De enige race die ze mogelijk niet gaan winnen is Monaco waar Red Bull de grootste concurrent zal gaan worden.
Dat was bewust gedaan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 02:53 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Klantenteams als Williams en Saubers kunnen dan niet constant over de updates beschikken, daar hebben ze het geld niet voor. Vroeger was dat ook zo dat Sauber altijd met oude spec Ferrari motoren reed, dat is wel voorkomen met deze regel.
Ik kan me herinneren dat bij die vorige engine freeze er wel gelegenheid was om wat pk's bij te spijkeren, toen lag Mercedes ook voor meen ik, maar goed in dit geval betekent het gewoon een nieuwe motor bouwen en dat duurt waarschijnlijk toch wel tot volgend jaar.quote:Op maandag 7 april 2014 23:45 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind die regel nog wel het meeste onzin. Ferrari kan nu al gewoon dit seizoen weggooien en aan de motor voor 2015 beginnen. Het bespaart geen cent en zorgt alleen maar voor stagnatie.
Dat ze het deden met de oude V8's was te begrijpen, die dingen waren zo goed als uitontwikkeld. Maar dit slaat nergens op.
Die paar rechte stukken compenseren dat wel weer, zeker omdat Mercedes het gat op aerodynamisch gebied wel een stuk gedicht heeftquote:Op dinsdag 8 april 2014 02:55 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Hungaroring heb je ook niet veel vermogen nodig, aerodynamisch gezien is de Red Bull nog steeds de beste van het veld denk ik.
Klopt, de andere teams die de Mercedes motor hebben zijn veelal te veilig gebouwd qua koeling en packaging, ze waren niet betrokken bij het ontwikkelen van deze aandrijflijn.quote:Op maandag 7 april 2014 23:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ja, maar zij kwamen er pas achter toen het contract voor de motoren getekend werd. Zij hadden daardoor minder tijd om zich aan dit voordeel aan te passen.
Met alleen een goede aero-package (RBR) gaan ze er niet snel voorbij komen natuurlijk. Toch zijn er kansen genoeg. Er kan altijd een Mercedes uitvallen (zie race 1) en op de baan heeft RBR al oprecht kunnen vechten met Mercedes (als ik het goed herinner Ricciardo vs. Rosberg, Ricciardo zat binnen DRS tijd). Zo'n godswonder is er dus niet nodig om een andere top 3 te hebben, maar als Mercedes een goed weekend heeft dan hebben ze vooralsnog niet zo veel te vrezen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 09:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die paar rechte stukken compenseren dat wel weer, zeker omdat Mercedes het gat op aerodynamisch gebied wel een stuk gedicht heeft
Het geluid kun je wellicht iets vervormen met wat truucjes, maar echt verbeteren kan alleen met regelementsaanpassingen. Als ze dat gaan doen, dan is pas echt de spanning uit de F1. De Red Bull huilbui over de Pirelli banden all over again.quote:Op dinsdag 8 april 2014 10:40 schreef Ermanon het volgende:
En leuk dat ze allemaal nu het geluid willen veranderen, maar kan dat ook wel zonder dat een van de motor fabrikanten er hier veel hinder van heeft.
twitter:simdesilvestro twitterde op dinsdag 08-04-2014 om 16:13:56First F1 seat done @OfficialSF1Team !!! http://t.co/ivd4KoUk1a reageer retweet
Tijdens het seizoen moeten ze niks aanpassen wat betreft het technische reglement.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:33 schreef twiFight het volgende:
[..]
Het geluid kun je wellicht iets vervormen met wat truucjes, maar echt verbeteren kan alleen met regelementsaanpassingen. Als ze dat gaan doen, dan is pas echt de spanning uit de F1. De Red Bull huilbui over de Pirelli banden all over again.
De teams zitten niet zo met dat geluid, maar het is voor de zwakkere teams wel het perfecte excuus om huilie huilie te doen om zo een regelementsaanpassing voor elkaar te krijgen die hun een kans geeft weer terug te komen. Ik vind het competitievervalsing. Waarom zou een team nog geld steken in goede engineeringsoplossingen voor de nieuwe regels? Steek al je geld in de rest van de auto (aero, chassis, etc.) en huil krokodillentranen over de nieuwe regels en ze worden wel weer aangepast.
Als de FIA de regels aanpast dan verliezen ze alle geloofwaardigheid. Het enige wat dat bereikt is het straffen van de teams die hun zaken wél voor elkaar hebben.
quote:Formula 1 team Marussia has split with its Russian supercar maker owner.
The sports arm of the Russian news agency Ria Novosti reports that Marussia Motors, headed by Nikolai Fomenko, is no longer making cars and has given up ownership of the UK-based Formula 1 team that bears its name.
R-Sport said Marussia staff have “left the company en masse and joined a government-run technical institute”.
“The supercar project was ambitious, but it is disappointing that it was unable to get to market,” team spokeswoman Tracy Novak confirmed.
“There is no impact whatsoever on the Formula 1 team’s operation,” she insisted.
Novak explained that the team is now owned by another company with a Marussia-themed name, Marussia Communications Limited.
There is a company called Marussia Communications Ireland Limited, which is registered to a house on a street in Dublin.
“There is no link between the two companies financially or technically,” Novak said. “The Formula 1 team has been an independent operation for some time.”
It was reported recently that Marussia Motors president Fomenko was in Formula 1 takeover talks with Zoran Stefanovich, but Novak played down fears the future of the backmarker team is in doubt.
“The Formula 1 team has had a positive start to the 2014 season and looks forward to continued success in the pursuit of its racing ambitions,” she said. (GMM)
McLaren consider legal action in Red Bull rowtwitter:f1fanatic_co_uk twitterde op woensdag 09-04-2014 om 13:04:31McLaren consider legal action in Red Bull row: http://t.co/rbhtD8HtgT #F1 reageer retweet
quote:McLaren are considering legal action following Red Bull’s announcement that Dan Fallows will continue to work for them.
Red Bull stated earlier today Fallows will remain at the Milton Keynes team as their head of aerodynamics. However McLaren claim they have the rights to Fallows’ services having previously announced he had been hired from their rivals.
McLaren racing director Eric Boullier gave the following statement: “Dan Fallows has a legally binding contract with McLaren and the matter is now in the hands of our lawyers.”
Fallows originally joined Red Bull in 2001, when it competed as Jaguar. He left in 2005 but returned the following year, after the team became Red Bull.
According to Red Bull, Fallows also “left the team for a short time last year” before returning.
Boullier would not comment on when Peter Prodromou, Red Bull’s former head of aerodynamics whose hiring was announced at the same time as Fallows’, will be joining McLaren. Red Bull announced today he has gone on “gardening leave” prior to his departure.
Ben benieuwd wat jij had gezegd als niet Mercedes maar Red Bull zo ver vooraan reed.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:50 schreef Ermanon het volgende:
Ik hoop van harte dat de FIA wel de stelling aanneemt dat men best mag kijken of het geluid harder kan, maar dat men niet straks halverwege het seizoen dan bijvoorbeeld bedenkt dat de fuel-flow naar 120kg per uur gaat om zo meer revs en geluid te krijgen. En dat men dan straks met 120kg in totaal rond mag rijden, omdat er anders competitie-vervalsing is.
Het is gewoon simpel weg een feit dat Mercedes hun zaakjes het beste op orde heeft qua motor-ontwikkeling, Renault ongelooflijk heeft lopen prutsen met hun motor en dat Ferrari er tussen hangt, maar nou ook niet bepaald denderende prestaties neerzet.
En zeker omdat Red Bull het hardst loopt te huilen omdat zij niet meer vooraan mee kunnen doen ben ik er zeer op tegen de regels te veranderen. Want toen men suggereerde dat men regels of "loop-holes" moest inperken waarvan Red Bull gebruikt maakte, was de wereld te klein en iedereen jaloers op hun.
Spijtig voor Vettel en vriendjes, maar dit is gewoon een goede reality-check. Ja, jullie zijn best goed geweest de afgelopen jaren, maar de rest van de F1 zijn echt geen prutsers en kunnen ook jullie aan of voorbij of zelfs slimmer zijn dan jullie.
Dat Renault haar werk goed had gedaan en dat Red Bull er optimaal gebruik van maakt.quote:Op woensdag 9 april 2014 14:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat jij had gezegd als niet Mercedes maar Red Bull zo ver vooraan reed.
En dat was ook een 'reality-check'?quote:Op woensdag 9 april 2014 15:11 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Dat Renault haar werk goed had gedaan en dat Red Bull er optimaal gebruik van maakt.
Waarschijnlijk dit:quote:Op woensdag 9 april 2014 14:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat jij had gezegd als niet Mercedes maar Red Bull zo ver vooraan reed.
quote:
Precies ja. Feyenoordsupportermentaliteit.quote:Op woensdag 9 april 2014 17:51 schreef Fir3fly het volgende:
Exact. Mensen die hun plezier halen uit het feit dat Red Bull en Vettel een mindere periode hebben kun je als F1-fans nauwelijks serieus nemen.
Onzin. Die mensen zijn geen Vettel fan.quote:Op woensdag 9 april 2014 17:51 schreef Fir3fly het volgende:
Exact. Mensen die hun plezier halen uit het feit dat Red Bull en Vettel een mindere periode hebben kun je als F1-fans nauwelijks serieus nemen.
Wat een onzin.quote:Op woensdag 9 april 2014 17:51 schreef Fir3fly het volgende:
Exact. Mensen die hun plezier halen uit het feit dat Red Bull en Vettel een mindere periode hebben kun je als F1-fans nauwelijks serieus nemen.
Vind dit niet echt een eerlijk vergelijk. Die 1980 is van redelijk dichtbij een revvende en wegrijdende motor genomen en deels vlak naast de baan zo te horen (en met een gewone microfoon want 1980). De 2014 vanaf de tribune op redelijke afstand van de baan, met hoorbaar windgeluid in de microfoon (waarschijnlijk die van een mobieltje).quote:Op woensdag 9 april 2014 22:22 schreef Nattekat het volgende:
Eindelijk gevonden hoe ver terug in de tijd het geluid van de F1 is gegaan, verschrikkelijk zeg
Hoax! Want iedereen zegt dat met zulk geluid de F1 kapot gemaakt wordt en er geen fans meer over blijven. Toch bestaat F1 nog. Moet dus wel nep zijn.quote:Op woensdag 9 april 2014 22:22 schreef Nattekat het volgende:
Eindelijk gevonden hoe ver terug in de tijd het geluid van de F1 is gegaan, verschrikkelijk zeg
Bovendien heeft de Ferrari van 1980 geen turbo. Je zou met 1981-1987 moeten vergelijken.quote:Op woensdag 9 april 2014 23:49 schreef Karstman het volgende:
[..]
Vind dit niet echt een eerlijk vergelijk. Die 1980 is van redelijk dichtbij een revvende en wegrijdende motor genomen en deels vlak naast de baan zo te horen (en met een gewone microfoon want 1980). De 2014 vanaf de tribune op redelijke afstand van de baan, met hoorbaar windgeluid in de microfoon (waarschijnlijk die van een mobieltje).
Die kon ik helaas niet vinden. Maar dit komt ook wel aardig overeen, turbo of niet. Dat geluid van 2014 is trouwens tijdens de wintertests gemaakt, heel dicht naast de baan.quote:Op donderdag 10 april 2014 07:45 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bovendien heeft de Ferrari van 1980 geen turbo. Je zou met 1981-1987 moeten vergelijken.
Het geluid is gewoon waardeloos nu maar het reglement wijzigen om het beter te krijgen is nog erger, volgend jaar maar dan wat beterquote:Op donderdag 10 april 2014 07:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die kon ik helaas niet vinden. Maar dit komt ook wel aardig overeen, turbo of niet. Dat geluid van 2014 is trouwens tijdens de wintertests gemaakt, heel dicht naast de baan.
Het is wel leuk dat het nu eens iemand anders isquote:Op woensdag 9 april 2014 17:51 schreef Fir3fly het volgende:
Exact. Mensen die hun plezier halen uit het feit dat Red Bull en Vettel een mindere periode hebben kun je als F1-fans nauwelijks serieus nemen.
Mee eens, niets tegen Vettel en RBR maar het is altijd goed andere teams vooraan te zien, overigens heeft RBR nog steeds de beste auto/chassis alleen motorisch moeten ze het afleggenquote:Op donderdag 10 april 2014 08:19 schreef kepler het volgende:
[..]
Het is wel leuk dat het nu eens iemand anders is
F1 plezier haal ik uit races zoals Bahrein
Massa wordt gewoon door Bottas om de oren gereden, dat is ook best zorgelijk voor een bijna wereldkampioen.quote:Op donderdag 10 april 2014 21:50 schreef opreis het volgende:
En Massa die eindelijk is geen voetveegje is, al had ie Bottas er best langs mogen laten.
Maar totaal niet verrassend. Massa heeft in zijn 'bijna-kampioensjaar' ook niet zo geweldig gepresteerd. Daar zaten nogal wat rariteiten in. Cruciaal was het moment op Hockenheim waarin hij, onderweg naar de hairpin, de deur wagenwijd open zette voor Hamilton.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:16 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Massa wordt gewoon door Bottas om de oren gereden, dat is ook best zorgelijk voor een bijna wereldkampioen.
quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:16 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Massa wordt gewoon door Bottas om de oren gereden, dat is ook best zorgelijk voor een bijna wereldkampioen.
Bij AMG zijn ze natuurlijk ook niet achterlijk qua motoren techniek, wie weet kwam het daar wel vandaan.quote:Op zaterdag 12 april 2014 12:31 schreef Fer het volgende:
Lol, lees me nu pas in over die geniale layout van de PU106A, scheelt dus een hoop zware buizen achterin de Mercedes. Precies de rommel die ervoor zorgt dat RB10 helemaal propvol zat en te heet werd.
Vraag me toch af hoeveel pints of lager ze op hadden in Brixton/Brackley toen ze dit bedachten.
Brixworthquote:Op zaterdag 12 april 2014 12:31 schreef Fer het volgende:
Vraag me toch af hoeveel pints of lager ze op hadden in Brixton/Brackley toen ze dit bedachten.
Bij het bedenken waren ze waarschijnlijk nuchter, bij het besluit om het te gaan doen zo dronken als een tempelier. Het is nogal wat, een as door het motorblok leggen, die gelagerd moet worden in enorme hitte, waarbij je tegen een heleboel problemen aan kunt lopen waardoor je grandioos achterloopt met de ontwikkeling als je die niet goed en snel opgelost krijgt. Waarschijnlijk is het ook al veel eerder eens bedacht, maar afgewimpeld vanwege grotere turbolag door het gewicht en de weerstand van die as. Maar nu wordt de turbo aangedreven door elektriciteit, waardoor het nu wel haalbaar was.quote:Op zaterdag 12 april 2014 12:31 schreef Fer het volgende:
Lol, lees me nu pas in over die geniale layout van de PU106A, scheelt dus een hoop zware buizen achterin de Mercedes. Precies de rommel die ervoor zorgt dat RB10 helemaal propvol zat en te heet werd.
Vraag me toch af hoeveel pints of lager ze op hadden in Brixton/Brackley toen ze dit bedachten.
Het lijkt me minder extreem, dan in eerste instantie gedacht. Maar een 1,6 V6 is maar net zo lang als een blokkie uit een Aygo of Matiz. En de MGU-H maakt het toch al een langere turbo.quote:Op zaterdag 12 april 2014 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is nogal wat, een as door het motorblok leggen, die gelagerd moet worden in enorme hitte,
Bron met volledige artikel.quote:Lotus: We're on the verge of scoring points
Lotus are on the verge of breaking into the top ten on merit, despite their torrid start to the 2014 season, according to the team's technical director Nick Chester.
The Enstone-based squad have been consigned to competing at the back of the field in the opening three Grands Prix, with neither Romain Grosjean nor Pastor Maldonado starting from higher than 15th on the grid. The Renault-powered E22 has only made it to the chequered flag once, in Grosjean's hands in Malaysia, though his 11th place finish was achieved in part by seven retirements during the race.
Heb je toevallig een link naar een artikeltje hierover??quote:Op zaterdag 12 april 2014 12:31 schreef Fer het volgende:
Lol, lees me nu pas in over die geniale layout van de PU106A, scheelt dus een hoop zware buizen achterin de Mercedes. Precies de rommel die ervoor zorgt dat RB10 helemaal propvol zat en te heet werd.
Vraag me toch af hoeveel pints of lager ze op hadden in Brixton/Brackley toen ze dit bedachten.
Eerder in dit topic is er al wat over gepost.quote:Op maandag 14 april 2014 08:37 schreef kepler het volgende:
[..]
Heb je toevallig een link naar een artikeltje hierover??
Klopt, de V helpt natuurlijk ook erg mee als je hem wat hoger legt. Maar het moet wel heel snel draaien en dus met minieme tolerantie, dus moet je het vrij zwaar uitvoeren. Terwijl turbo's altijd zo ligt mogelijk werden uitgevoerd om de lag te beperken.quote:Op zaterdag 12 april 2014 14:17 schreef Fer het volgende:
[..]
Het lijkt me minder extreem, dan in eerste instantie gedacht. Maar een 1,6 V6 is maar net zo lang als een blokkie uit een Aygo of Matiz. En de MGU-H maakt het toch al een langere turbo.
Ah dat filmpje had ik gemist, dank!quote:Op maandag 14 april 2014 12:50 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Eerder in dit topic is er al wat over gepost.
SPT / [F1] F1 nieuwtjes topic deel 145: Shaken, not stirred (Artikel)
SPT / [F1] F1 nieuwtjes topic deel 145: Shaken, not stirred (Filmpje)
Inmiddels geen gerucht meer.quote:
Of hij goed is/was weet ik niet maar vond hem wel altijd prettig overkomen in interviewsquote:Op maandag 14 april 2014 14:15 schreef 4-elements het volgende:
Tja. Als succes zolang uitblijft bij een team als Ferrari moeten er koppen rollen. Aan de andere kant wordt de auto hier niet beter van, en dat is toch echt het voornaamste probleem van Ferrari...
En Bob Bell na dit seizoen weg bij Mercedes:quote:
quote:Bell gaat op zoek naar 'nieuwe uitdagingen' buiten het team.
Het probleem lijkt me minder erg aangezien de MGU-H nu zorgt dat de turbo op snelheid blijft/komt.quote:Op maandag 14 april 2014 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Terwijl turbo's altijd zo ligt mogelijk werden uitgevoerd om de lag te beperken.
Dat maakt alle verschil. Het goede van het idee zit hem er dan ook vooral in dat ze meteen een rethink van het concept van een turbo hebben gedaan toen die elektrisch ging worden aangedreven.quote:Op maandag 14 april 2014 17:11 schreef Fer het volgende:
[..]
Het probleem lijkt me minder erg aangezien de MGU-H nu zorgt dat de turbo op snelheid blijft/komt.
Wat een idioot.quote:Op maandag 14 april 2014 20:50 schreef Sinister-D- het volgende:
Er zouden beelden zijn van het ontslag van Dominicale.....
[ afbeelding ]
Geheel mee eens.quote:Op maandag 14 april 2014 16:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
Of hij goed is/was weet ik niet maar vond hem wel altijd prettig overkomen in interviews
quote:Red Bull have lost their appeal against Daniel Ricciardo’s disqualification from the Australian Grand Prix following a hearing of the FIA Court of Appeal in Paris.
The FIA issued a statement saying: “The court, after having heard the parties and examined their submissions, decided to uphold the decision number 56 of the stewards by which they decided to exclude Infiniti Red Bull Racing’s car number three from the results of the 2014 Australian Grand Prix.
“The International Court of Appeal was presided over by Mr Harry Duijm (Netherlands), and included Mr Rui Botica Santos (Portugal), Mr Philippe Narmino (Monaco), Mr Antonio Rigozzi (Switzerland) and Mr Jan Stovicek (Czech Republic).”
An FIA Court of Appeal was convened yesterday in Paris to hear Red Bull’s appeal.
The FIA will publish a full reasoning for the verdict later this week.
Als ik het goed begrijp is die manager van nu een tussenpaus en komt die Bell naar Ferrari, die zal misschien achter de schermen al wat eerder beginnen.quote:Op dinsdag 15 april 2014 02:10 schreef twiFight het volgende:
[..]
Geheel mee eens.
Ik vraag mij ook af hoe het helpt. In mijn optiek kwam de rol van Dominicali meer over als een team manager, die het pitteam managede en de race en strategie begeleidde. Het probleem van Ferrari zit 'm allerzins in de techniek, die in de fabriek gemaakt wordt. Hoe denkt Ferrari nu vooruit te gaan?
goed nieuws voor de sportquote:Op dinsdag 15 april 2014 11:14 schreef sasquatsch het volgende:
Red Bull verliest beroep tegen diskwalificatie Ricciardo
[..]
Zeker, nu kijken of die Mateschitz de ballen heeft om de stekker eruit te trekken, daar dreigde hij toch mee?quote:
Bell gaat toch aan het einde van het seizoen naar McLaren?quote:Op dinsdag 15 april 2014 11:16 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is die manager van nu een tussenpaus en komt die Bell naar Ferrari, die zal misschien achter de schermen al wat eerder beginnen.
Het is goed dat ze de mazen in de regels opzoeken, maar ook goed dat als ze daarin te ver gaan teruggefloten wordenquote:Op dinsdag 15 april 2014 11:23 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zeker, nu kijken of die Mateschitz de ballen heeft om de stekker eruit te trekken, daar dreigde hij toch mee?
Mee eens, het gaat toch ook om zo goed mogelijk te engineeren binnen de regels.quote:Op dinsdag 15 april 2014 11:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is goed dat ze de mazen in de regels opzoeken, maar ook goed dat als ze daarin te ver gaan teruggefloten worden
quote:Apr.15 (GMM) F1 drivers are threatening to strike if their teams do not pay them.
Germany's Sport Bild reports that, in Bahrain recently, Kimi Raikkonen's manager Steve Robertson was seen arguing in the paddock with Lotus team boss Federico Gastaldi.
Reportedly, that is because the Finn, who switched to Ferrari at the end of last year, still has not been paid in full by Lotus for the 2013 season.
The magazine claims that Romain Grosjean, Nico Hulkenberg, Adrian Sutil and Kamui Kobayashi are all also waiting on overdue payments.
It is believed that, under the auspices of their union, the GPDA, the F1 drivers have signed a document vowing to strike if the growing trend of not being paid continues.
Sport Bild claims that Raikkonen - not a GPDA member - and one of F1's very highest earners, Lewis Hamilton, have refused to sign the document.
Hulkenberg would not comment.
"What we talk about in meetings, we keep to ourselves," said the German, who moved from Sauber to Force India for the 2014 season.
He admitted, however, that unpaid wages is an issue for the drivers.
"That's right. The teams are aware of the situation -- the driver can be easily replaced. Maybe not with the same quality, but they (the teams) do take advantage of that."
Hulkenberg also expressed some understanding for the situation of the teams.
"They are not doing it (failing to pay drivers) for fun," he acknowledged. "The money just isn't there. The sport is too expensive."
quote:Formula 1 teams are considering lifting the ban on active suspension as part of a move to control costs, AUTOSPORT has learned.
With F1's Strategy Group having decided against a cost cap, it is instead looking at alternative ways to keep spending under control.
And one of the proposals being evaluated is to allow active suspension back in F1 for the first time since 1993 (pictured).
The belief is that the electronic technology would actually be more cost effective for teams in terms of achieving the optimum car set-up than the current complicated mechanical-only systems.
The move is being considered for 2017, and could come in at the same time as a switch to 18-inch tyre rims.
AUTOSPORT understands that a number of other short and long-term proposals are being evaluated by the Strategy Group for implementation over the next few years.
They include efforts to simplify parts of the car where there is currently vast expense, including in the fuel system, crash structures, the front wing design, inter-connected front and rear suspension, and brake ducts.
There could also be tweaks to the GP weekend curfew hours and further reductions on staff numbers allowed at races.
Zou kunnen, ik had zoiets als dit gelezenquote:Op dinsdag 15 april 2014 11:30 schreef LWD-Godius het volgende:
[..]
Bell gaat toch aan het einde van het seizoen naar McLaren?
quote:Berger, Brawn or Bell to replace Domenicali?
Within hours of Ferrari's confirmation that Stefano Domenicali has left the team, Mercedes announced its own split with technical director Bob Bell.
Irishman Bell, who worked with Fernando Alonso when the Spaniard won his titles at Renault, only joined Mercedes in 2011, so speculation he might be in line to be Domenicali's longer-term replacement at Ferrari is obvious.
Domenicali's immediate replacement is Ferrari North America chief Marco Mattiacci, who although close to Luca di Montezemolo has no experience within the F1 paddock.
It is believed Bell is staying in F1, as he will only officially leave Mercedes at the end of November. This fits with the customary 'gardening leave' served by team personnel when they switch allegiances.
Mercedes said only that he will pursue "new challenges outside the company".
But while Bell is probably not in the frame at Ferrari, F1 insiders do agree that Mattiacci's appointment is only temporary.
Autosprint correspondent Cesare Maria Mannucci suggested he will perform only "a transitional role", perhaps to eventually be replaced by Gerhard Berger.
Tobias Gruner, writing for Germany's Auto Motor und Sport, added: "The Italian rumour mill has been speculating about a return for Ross Brawn."
twitter:grandprixdotcom twitterde op dinsdag 15-04-2014 om 15:08:06#f1 Berger, Brawn or Bell to replace Domenicali?: Within hours of Ferrari's confirmation that Stefano Domenica... http://t.co/WrZ8L8o8HT reageer retweet
Sauber gaat niet vooruit omdat die niet aan het minimum gewicht van de wagen komen. Daardoor kunnen ze niet schuiven met ballast, waardoor op zijn beurt het weggedrag van de wagen negatief wordt beïnvloed. Sutil zijn gewicht is sowieso al aan de hoge kant, het gewicht van de wagen kan ook komen doordat de Ferrari-motor te zwaar zou zijn. Maar het chassis zou ook te zwaar zijn, en ik meen ergens gelezen te hebben dat er gedurende het Europees seizoen een B-spec chassis zou komen.quote:Op woensdag 16 april 2014 18:04 schreef Fer het volgende:
Iemand een idee hoe het nu met Renault vs Ferrari staat? Heb de hele tijd gevoel dat Renault sterker is dan Ferrari en de Torro Rosso's lopen ook erg hard, terwijl Sauber moeite heeft om mee te komen.
Renault roept iedere keer dat ze nog achterlopen.
Ok, duidelijk. Ik had een soortgelijk bericht gelezen dat de kant van McLaren op redeneerde.quote:Op dinsdag 15 april 2014 17:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik had zoiets als dit gelezen
APRIL 15, 2014
[..]twitter:grandprixdotcom twitterde op dinsdag 15-04-2014 om 15:08:06#f1 Berger, Brawn or Bell to replace Domenicali?: Within hours of Ferrari's confirmation that Stefano Domenica... http://t.co/WrZ8L8o8HT reageer retweet
Ik denk dat de Renault iets beter dan de Ferrari is, maar echt goed referentiemateriaal is er nog niet, helaasquote:Op woensdag 16 april 2014 18:04 schreef Fer het volgende:
Iemand een idee hoe het nu met Renault vs Ferrari staat? Heb de hele tijd gevoel dat Renault sterker is dan Ferrari en de Torro Rosso's lopen ook erg hard, terwijl Sauber moeite heeft om mee te komen.
Renault roept iedere keer dat ze nog achterlopen.
Sauber fans roepen al om Van der Garde omdat die met minder kilometers in de auto tijdens de testen en vrijdag training niet langzamer was dan beide race coureurs. En naast het feit dat de Ferrari motor zwaarder (12 kg) en minder sterk (50 pk) is dan de Mercedes motor is de Sauber zelf te zwaar. En hebben ze geen superlicht koelsysteem zoals Ferrari omdat dat te duur is.quote:Op woensdag 16 april 2014 18:57 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Sauber gaat niet vooruit omdat die niet aan het minimum gewicht van de wagen komen. Daardoor kunnen ze niet schuiven met ballast, waardoor op zijn beurt het weggedrag van de wagen negatief wordt beïnvloed. Sutil zijn gewicht is sowieso al aan de hoge kant, het gewicht van de wagen kan ook komen doordat de Ferrari-motor te zwaar zou zijn. Maar het chassis zou ook te zwaar zijn, en ik meen ergens gelezen te hebben dat er gedurende het Europees seizoen een B-spec chassis zou komen.
Sutil is ook gewoon matig. En het zou leuk zijn als een Nederlander weer eens in de punten kan rijden.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Sauber fans roepen al om Van der Garde omdat die met minder kilometers in de auto tijdens de testen en vrijdag training niet langzamer was dan beide race coureurs. En naast het feit dat de Ferrari motor zwaarder (12 kg) en minder sterk (50 pk) is dan de Mercedes motor is de Sauber zelf te zwaar. En hebben ze geen superlicht koelsysteem zoals Ferrari omdat dat te duur is.
lol, ik versta vrij weinig van dat Zwitsers accent in dat vraaggesprek met Simona de Silvestro. Normaal gesproken kan ik Duits heel goed volgen.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Sauber fans roepen al om Van der Garde omdat die met minder kilometers in de auto tijdens de testen en vrijdag training niet langzamer was dan beide race coureurs. En naast het feit dat de Ferrari motor zwaarder (12 kg) en minder sterk (50 pk) is dan de Mercedes motor is de Sauber zelf te zwaar. En hebben ze geen superlicht koelsysteem zoals Ferrari omdat dat te duur is.
Newey.quote:Op zondag 20 april 2014 22:15 schreef Ferry_76 het volgende:
Vraagje voor de experts: Alle teams behalve Red Bull hebben twee (Dummy)camera's aan weerszijde van de neus, volgens mij zijn die dingen verplicht. Waarom heeft RBR ze dan niet..?
Weer een slimmigheidje ontdekt om de gebrekkige regelgeving van de FIA te omzeilen dus.quote:Op zondag 20 april 2014 22:27 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Newey.
http://www.f1times.co.uk/news/display/08625
Nice, ze vertellen dus dat er bij Mercedes koppelingen tussen de turbine, mgu-h en compressorwiel zitten. Hierdoor wordt tijdens het opspinnen door mgu-h alleen het compressorwiel aangedreven, die komt sneller op toeren en er is nog minder lag.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:41 schreef sasquatsch het volgende:
Op de site van Formula1.com wordt het verschil tussen de Mercedes en de Renault motor uitgelegd met betrekking tot de packaging van de power units.
Mercedes motor
Renault motor
Dit betekent dat ze onbeperkt aan de brandstof mogen sleutelen, mits deze opgebouwd is uit componenten die ook straatauto's kunnen tanken en voldoen aan de omschrijvingen uit de Technische Reglementen van de FIA.quote:19.7 Fuel approval :
19.7.1 Before any fuel may be used in an Event, two separate five litre samples, in suitable containers, must be submitted to the FIA for analysis and approval.
19.7.2 No fuel may be used in an Event without prior written approval of the FIA.
Wow! Professionalisme alom bij Red Bull Racingquote:Hello, Spy here. Well, hasn't it been an interesting few days? Spy is rather worn out...
Stefano Domenicali departs Ferrari to be replaced by a bloke who wears sunglasses inside the garage. Mercedes slip out news that technical director Bob Bell is spending more time with his garden and the powers in Paris have decided Daniel can't have his trophy back from Australia – which is the F1 equivalent of seeing a happy little puppy gambolling cheerfully around with a bone and then taking it away.
The big news we're digesting is that the playful scamps at Merc decided to have a good old sticky-beak at our appeal and requested we receive a three-race ban. There's a few pursed lips from our management at that but they've decided to rise above it and not comment – but down here at the coalface you can be sure we're telling out mates in the next garage along where they can shove that three-pointed star.
Actually it's quite reassuring: it means we're getting close enough to get them rattled and sweating a bit. Back in February that looked pretty unlikely. At least that's what Spy thinks: it seems we've undergone a change in the last couple of weeks. It's going to be a long time before we completely understand this car but we've gone past the stage of just trying to get it to work and are now into the stage of trying to make it go faster.
At the track that translates into cases of new bits – which is interesting because we're just getting used to the bits that we've got – but it's not exactly a new situation. The design department back in Milton Keynes is this remorseless machine that converts tea and biscuits into a never-ending stream of upgrades and go-faster stripes. At the head of that particular operation is Rob Marshall, our chief designer, sketching on napkins and wandering the floor handing them out and saying "can you make me one of these?" Rob does have a very whizzy computer but that's not really the way he rolls. He's much happier with his box of Buzz Lightyear colouring pencils and the back of an envelope.
We reckon he's gone through a lot of envelopes this week 'cos we've got lots of new stuff – it's just a shame that the weather in China isn't really playing along. The sky is what could generously be described as 'opaque'. Even when it's not raining the effect of this is very much like being inside a giant ping-pong ball. Apparently quite a lot of it is smog. In years gone by we might not have noticed but now half the garage has contracted the running bug, air quality is suddenly a big talking point.
Not that anyone needs to go for a run here. There's plenty of exercise is simply dodging the showers on the sprint from the garage to the hospitality unit. The Shanghai paddock is enormous with the buildings on stilts above a lagoon that's criss-crossed with little bridges. Even after a decade it's pretty confusing. We're thinking of handing out maps.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
quote:Op dinsdag 22 april 2014 19:41 schreef Sinister-D- het volgende:
Blog op RBR's website: http://www.infiniti-redbullracing.com/article/spy-games-china
[..]
Wow! Professionalisme alom bij Red Bull Racing![]()
Volgende keer gewoon je naam eronder zetten Helmut![]()
Printscreen voor als ze het zouden verwijderenMisschien moeten ze het bij zichzelf eens met een geopend blikje Red Bull proberen en kijken wat er gebeurtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
wat een onzin, Webber is weg en Rico rijd op hetzelfde niveau als Vettel, denk eerder dat het op Ferrari van toepassing is.quote:Op woensdag 23 april 2014 01:41 schreef twiFight het volgende:
Mja, ik heb RBR al nooit een leuk team gevonden. Het bestond de afgelopen jaren 50% uit het zichzelf in een underdogpositie proberen te lullen en 50% ophemelen van Vettel (vnl. door Horner). Vettel had ik al weinig respect voor, maar die is ook nogmaals door de mand gevallen afgelopen race.
Waar zal het heen gaan met het team? ~P5 prestaties daar staan sponsoren niet om te trappelen (niet dat ze in geldnood zullen zitten op korte termijn) en ik zie die Vettel ook nog wel een /ragequit doen bij RBR als hij niet een auto heeft om te strijden om de winst. Mijns inziens heeft dat team een hoop werk aan de winkel: prestaties moet op orde, imago moet op orde, rijders moeten op orde.
Waar reageer je op, want ik zie even geen verband tussen mijn post en jouw reactie.quote:Op woensdag 23 april 2014 01:53 schreef THEFXR het volgende:
[..]
wat een onzin, Webber is weg en Rico rijd op hetzelfde niveau als Vettel, denk eerder dat het op Ferrari van toepassing is.
Dat is nu juist waar het om gaat, dat je geen inzicht hebtquote:Op woensdag 23 april 2014 01:57 schreef twiFight het volgende:
[..]
Waar reageer je op, want ik zie even geen verband tussen mijn post en jouw reactie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |