Het beperken van de fuel flow zou moeten leiden naar efficiëntere motoren die wel vol kunnen pushen. Zover zijn ze alleen nog niet.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bla bla bla, prachtig allemaal. Alsof ik dit niet weet .
Kleine turbomotoren zijn prima. Ik vind turbo's cool en het geluid staat me eigenlijk ook wel aan. ERS en al die andere systemen zijn prachtige technieken. Oordeel dus niet zomaar voordat je iets weet.
Maar het niet kunnen ontwikkelen van die techniek gedurende het seizoen en het beperken van de fuel flow doen al dat teniet. En dan zijn we nog maar net van het gezeik over die banden af .
Nee, ze forceren ze. En zoals altijd zijn daar de gevolgen weer volledig niet van te overzien en lijdt dat weer tot minstens één verloren seizoen. Het is de tendens van de laatste 5 jaar. Steeds meer restricties en steeds meer uitzonderingen die tot de meest bizarre oplossingen leiden. En ondertussen heeft F1 steeds minder met racen te maken.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Relevante techniek = niet na elke rit met je auto naar de dealer voor een nieuw blok of een nieuwe bak.
F1 laat fabrikanten nu relevante techniek ontwikkelen. Dussss...
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes?quote:Op donderdag 3 april 2014 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, ze forceren ze. En zoals altijd zijn daar de gevolgen weer volledig niet van te overzien en lijdt dat weer tot minstens één verloren seizoen. Het is de tendens van de laatste 5 jaar. Steeds meer restricties en steeds meer uitzonderingen die tot de meest bizarre oplossingen leiden. En ondertussen heeft F1 steeds minder met racen te maken.
Sterker nog, Hamilton gaf na Malaysia in een interview aan voornamelijk de wind om zijn helm te horen en niet zo heel veel van de motor. Hoe dat voorgaande jaren was weet ik overigens niet.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:21 schreef Googolplexian het volgende:
P.S.: De enige coureurs die ik verbaal hoor zijn over het geluid van de motoren zijn de coureurs die na een race tegenvallend geëindigd zijn. Lewis vindt zijn auto "de beste EVER", Vettel is niet te spreken over het geluid. Go figure.
En dat geldt v.z.i.w. ook alleen maar voor de mechanische onderdelen. Software mag wel aan 'gesleuteld' worden en dat betekent best veel, aangezien het hele management (brandstof, ERS, temperatuur, etc.) via software aanpasbaar is.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:30 schreef sasquatsch het volgende:
En het kunnen ontwikkelen ligt niet stil. Alleen mogen ze gedurende het seizoen geen performance verbeteringen doen. Voor volgend jaar weer wel. Efficiëntie- en betrouwbaarheidsverbeteringen mogen daarentegen wel, mits toestemming van de FIA.
Dat heet dus een stroman. Betekent meestal dat de argumenten op zijn.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes?
Nu wordt er over gesproken alsof het 't beste is wat F1 ooit is overkomen. Goes to show, eh?
Zat je bovenop het proberen te winnen van een discussie? Doe geen moeite, m'n beste! Ik was er niet eens van op de hoogte dat het om een gelijk ging. Jij wint op voorhand (daar was ik al achter na de eerste "bla")!quote:Op donderdag 3 april 2014 17:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heet dus een stroman. Betekent meestal dat de argumenten op zijn.
Ze kunnen innoveren zonder dit soort regels toch? Ze kunnen regels maken om efficienter om te gaan met de energie maar tegelijk kunnen zel wel 160kg fuel meenemen bijvoorbeeld. Het is een sport hé? Vergeet dat niet. Mensen die massaal naar de races gaan en circuits die goud betalen om F1 binnen te halen , betalen voor amusement en racen, niet om te zien hoe zuinig de race auto's wel kunnen zijn. Snap ook niet dat de teams dit allemaal accepteren.quote:Op donderdag 3 april 2014 17:05 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Maar je kan dan de technologie gebruiken in de normale autoindustrie en aangezien iedereen altijd wel een nieuwe auto blijft kopen hebben miljoenen auto's daar 'profijt' van.
F1 was altijd al voor innovatie, al heb je het nou over motoren, banden, active suspension, abs, traction control, whatever. Veel van die technieken zijn op een gegeven moment zover ontwikkeld dat het in een F1 auto bijvoorbeeld te gevaarlijk wordt of het de coureur het te gemakkelijk maakt en dan wordt het verboden. Maar die technieken kunnen dus prima worden verwerkt in jouw auto.
En dan is het logisch dat je opzoek blijft gaan naar nieuwe innovatie. Anders krijg je of levensgevaarlijke auto's met 3000pk en absurd veel downforce, waarbij uiteindelijk de coureur niet eens wat hoeft te doen maar het bewustzijn verliest door de enorme g-krachten in de bochten, of je stelt eenmaal dezelfde regels in en die houden we voor de komende 200 jaar. Maar dan worden alle auto's hetzelfde en daar hebben we al genoeg specseries voor.
F1 = innovatie. Dat dat niet altijd de innovatie is die mensen willen zien is jammer, maar niks aan te doen. En dat is al decennia zo, waarschijnlijk vonden de fans die eind jaren '60 de introductie van vleugels meemaakten het ook maar onzin. Haha, je hebt vleugels, downforce! echte mannen hebben dat toch niet nodig!
Ga je nu een situatie waarin mannen verbrandde in hun bolides vergelijken met een situatie waarin steeds meer coureurs zelf de noodklok luiden omdat het racen steeds saaier wordt?quote:Op donderdag 3 april 2014 17:36 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes?
Nu wordt er over gesproken alsof het 't beste is wat F1 ooit is overkomen. Goes to show, eh?
tja, ze racen wel tegen elkaar, maar alleen om plek 3 t/m 10quote:Op donderdag 3 april 2014 20:58 schreef Gort het volgende:
Het is vooral doodzonde dat de topcoureurs niet tegen elkaar racen. Een echt gevecht met min of meer gelijke auto's tussen Vettel/Hamilton/Alonso zou geweldig zijn. Nu zie je hoe Vettel met zijn auto vecht, hoe Hamilton onbedreigd zijn rondjes rijdt, en hoe Alonso een backmarker verschalkt. Formule Lame.
Het is iig weer eens iets anders dan een Red Bull die voorop rijdtquote:Op donderdag 3 april 2014 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Voor nu vind ik het wel even een verademing dat de Mercedessen vooraan rijden
Het punt is dat racen en Formula 1 evolueert. In sommige gevallen 'lijdt' het racegevoel daar misschien onder, maar is het uiteindelijk toch beter voor de sport. Of jij als kijker dan blij bent met die verandering of niet, daar mag je zelf een mening over vormen, maar dat de F1 zal blijven evolueren is een feit.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:28 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Ga je nu een situatie waarin mannen verbrandde in hun bolides vergelijken met een situatie waarin steeds meer coureurs zelf de noodklok luiden omdat het racen steeds saaier wordt?
Krankzinnig.
quote:Op donderdag 3 april 2014 22:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Opvallend weinig grote crashes meer bij de start. Alleen in La Source en San Devote wil er nog wel eens een stukje plastic van de voorvleugel afbreken, maar de tijd dat er 7 losse wielen in de eerste bocht lagen lijkt ook al eeuwen geleden.
Mercedes die elke race wint is toch exact hetzelfde? Jij zit ook te ageren tegen een niet bestaand punt. De afgelopen jaren zijn de regels aan enorme veranderingen onderhevig en het racen wordt er niet beter van. Of het nou Red Bull of Mercedes is dat domineert, wat de FIA ook probeert het helpt niets. In mijn optiek wordt het dus alleen maar erger. Hoe meer de FIA de duimschroeven aandraait, hoe minder interessant de sport wordt.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:10 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat alle roeptoeters eigenlijk wel hadden willen zien? Nog een jaartje of 10 Vettel die 2/3e van de races wint? Ik vond juist de afgelopen jaren te saai voor woorden. Ik ben in de Schumacher-tijd ook al eens gestopt met kijken.
Wederom, waarom is dat zoveel beter dan Red Bull? Voor iemand die neutraal is maakt het geen reet uit.quote:Op donderdag 3 april 2014 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Voor nu vind ik het wel even een verademing dat de Mercedessen vooraan rijden
Klopt en dat zou ik zeker jammer vinden, maar gedraag je niet als een kleuter zeg. We hebben verdomme nog maar 2 races gehad, niet 4 jaar van Mercedes dominatie.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mercedes die elke race wint is toch exact hetzelfde?
Dat is 100% jouw mening.quote:Jij zit ook te ageren tegen een niet bestaand punt. De afgelopen jaren zijn de regels aan enorme veranderingen onderhevig en het racen wordt er niet beter van.
Niet elke regel zal in de praktijk even goed werken, maar ze moeten toch iets proberen. Ik vond DRS in de praktijk ook een draak van een maatregel, maar ze hadden wel een punt dat inhalen veel te lastig was.quote:Of het nou Red Bull of Mercedes is dat domineert, wat de FIA ook probeert het helpt niets.
Je hebt helemaal gelijk, het is ook een ruksport! Maar wat doe je hier dan nog? Ga lekker posten over een sport die je dan wel leuk vindt. Maar nee, je blijft met alle plezier hier je gezanik posten. Volgens mij vind je die veranderingen eigenlijk wel spannend, maar wil je gewoon wat te zeiken hebben.quote:In mijn optiek wordt het dus alleen maar erger. Hoe meer de FIA de duimschroeven aandraait, hoe minder interessant de sport wordt.
Ik ook, in 2001/2002 volledig gestopt met kijken, dan vanaf 2007 of zo weer eens sporadisch een race gekeken, en in 2009 het weer een beetje gaan volgen, en dan vanaf 2010 weer (vrijwel) alle races gekeken.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:10 schreef twiFight het volgende:
[..]
Het punt is dat racen en Formula 1 evolueert. In sommige gevallen 'lijdt' het racegevoel daar misschien onder, maar is het uiteindelijk toch beter voor de sport. Of jij als kijker dan blij bent met die verandering of niet, daar mag je zelf een mening over vormen, maar dat de F1 zal blijven evolueren is een feit.
Ik vraag me af wat alle roeptoeters eigenlijk wel hadden willen zien? Nog een jaartje of 10 Vettel die 2/3e van de races wint? Ik vond juist de afgelopen jaren te saai voor woorden. Ik ben in de Schumacher-tijd ook al eens gestopt met kijken.
Pffffff . Enige nuance mag best. Er is een flink groot gebied tussen de F1 het beste vinden sinds gesneden brood en de gehele sport uitkotsen.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:44 schreef twiFight het volgende:
Je hebt helemaal gelijk, het is ook een ruksport! Maar wat doe je hier dan nog? Ga lekker posten over een sport die je dan wel leuk vindt. Maar nee, je blijft met alle plezier hier je gezanik posten. Volgens mij vind je die veranderingen eigenlijk wel spannend, maar wil je gewoon wat te zeiken hebben.
Zijn we hier neutraal dan? Als fan ben ik het vingertje gewoon zat en als er gezeik is dan is dat omdat Red Bull zit te jammeren of de regels illegaal opgerekt heeft.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wederom, waarom is dat zoveel beter dan Red Bull? Voor iemand die neutraal is maakt het geen reet uit.
Die eenheidsworst is ook een beetje de consequentie van de voortschrijdende techniek en modellering. Doordat de research en kennis zoveel beter is dan 30 jaar geleden, komen ze veel sneller tot dezelfde oplossing en worden elkaars oplossingen ook veel sneller doorgrond en overgenomen.quote:Op donderdag 3 april 2014 22:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Pffffff . Enige nuance mag best. Er is een flink groot gebied tussen de F1 het beste vinden sinds gesneden brood en de gehele sport uitkotsen.
Over het racen, niemand vindt die Red Bull dominantie toch leuk? Niemand hier tenminste. Dus dat is niet echt alleen mijn mening. Punt is dat de FIA al meer dan 10 jaar (sinds de laatste Ferrari dominantie) er alles aan doet om dat te voorkomen. En dat lukt gewoon niet. Maar we krijgen wel belachelijke dingen als de F-duct, getrapte neuzen en nu vogelbekdieren. De auto's worden langzamer, lelijker en meer eenheidsworst. Innovatie is er nauwelijks, iedereen gaat voor vrijwel de exact zelfde oplossing alleen is het ene team er wat beter in dan het andere.
Ik, en velen met mij, vinden dat geen positieve trend. En om mij dan meteen af te schilderen als een ongefundeerde zeikerd of een 'vroeger was alles beter'-nostalgist is behoorlijk onbeschoft .
Volledig mee eens. Ik was er toen ook niet eens. Dat zeg ik net ook al. Ik heb geen nostalgiebril op (in tegenstelling tot sommige andere users hier ).quote:Op donderdag 3 april 2014 23:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De tijd van de jaren 60-90 komt niet meer terug. Overigens is dat voor een flink deel ook geromantiseerd, want als je naar de uitslagen kijkt van die tijd, zie je dat er enorme verschillen tussen de wagens zitten. Vaak had de nummer 1 20 of meer seconden voorsprong op de nummer 2.
Da afgelopen jaren is het aantal inhaalacties anders flink gestegen.quote:Op donderdag 3 april 2014 23:30 schreef Fer het volgende:
Lagere downforce, meer mechanische grip
Reden: Meer inhalen
Gevolg: Meer bandenslijtage, nog minder inhaalacties.
Door het kunstmatige inhalen via KERS en DRSquote:Op vrijdag 4 april 2014 08:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da afgelopen jaren is het aantal inhaalacties anders flink gestegen.
Eens, daar stoor ik mij ook al jaren aan. Er zijn maar weinig incidenten die nog worden afgedaan als raceongeluk. Nu ook met Magnussen. 2 strafpunten voor de touche met Raikonnen, terwijl hij nergens heen kon gaan. Echt te belachelijk voor woorden. F1 is wat dat betreft echt veel te soft en 'keurig' geworden. Een soort cabrio-DTM zonder wheelbanging..quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:27 schreef Rossdale het volgende:
Het is gewoon allemaal minder geworden omdat op vrijwel elke actie die een coureur kan maken een straf staat.
Wijk je even van je lijn af om te verdedigen.. straf
Tik je in een gevecht toevallig een ander net aan... straf
Ga je te enthousiast de bocht door en kom je met 4 wielen naast de baan.. straf...
Als iemand door zijn DRS zijn auto naast de jouwe zet en je verdedigd jezelf net iets te agressief tegen deze kunst maatregel... straf.
Drijf je je auto tot de max van zijn kunnen, begeeft iets het en moet het vervangen worden... straf
Dat slaat gewoon helemaal nergens op, dat is doorgeslagen schijnveiligheid en overijverige regelgeving. Dat heeft niets met topsport te maken
Kan saai geweest zijn maar het ging wel snel, dat is het grootste probleem nu plus dat hoover geluid.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:40 schreef Wombcat het volgende:
2002 dát was pas saai.
Of 1992 en 1993.
En de 2e helft van vorig jaar natuurlijk ook.
Kan zijn dat het dit seizoen dezelfde kant opgaat, maar om na 2 races dat al te concluderen, gaat me veel te ver.
Het jaar ervoor (in 2010) ook al. Komt door het verbod op bijtanken, omdat met bijtanken vooral in de pits werd ingehaald en nu meer op de baan. Statistieken tonen aan dat sinds het invoeren van het bijtanken het aantal inhaalacties op de baan drastisch is gedaald en sinds het verbod weer is gestegen.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:20 schreef franklop het volgende:
[..]
Door het kunstmatige inhalen via KERS en DRS
Ja, van Sauber omdat ze een te zware auto hebben gebouwd.quote:Op vrijdag 4 april 2014 06:31 schreef Geralt het volgende:
Dit weekend Sutil zonder drinkfles in de auto om zo nog wat gewicht te besparen
Dat kan toch nooit goed zijn. Zonder voldoende vocht in je pens is het lastig om je concentratie erbij te houden. Slechte ontwikkeling dit
Die was er (FOTA) en is sinds dit jaar weer opgeheven omdat er geen overeenstemming tussen de teams was over verschillende onderdelen zoals de Resource Restriction Agreement. Red Bull, STR, Ferrari en Sauber hebben de FOTA al eerder verlaten vanwege die onengheid.quote:Op vrijdag 4 april 2014 10:09 schreef Smoofie het volgende:
De teams moeten 'gewoon' een eigen bond opricjten .
Is dat ook niet een beetje de schuld van de FIA zelf? Ze zijn een aantal jaren zo willekeurig omgebaggerd in de regels dat, ongeacht van wie je fan was, je wel een raceincident kon noemen waarbij een coureur nogal arbitrair werd bestraft. Daar kwam op den duur hevig protest tegen (terecht) en ja, toen zaten ze in een positie dat ze iedereen wel moesten straffen, om nog wat geloofwaardigheid over te houden. Volgens mij is de FIA net al een brug te ver.quote:Op vrijdag 4 april 2014 08:36 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Eens, daar stoor ik mij ook al jaren aan. Er zijn maar weinig incidenten die nog worden afgedaan als raceongeluk. Nu ook met Magnussen. 2 strafpunten voor de touche met Raikonnen, terwijl hij nergens heen kon gaan. Echt te belachelijk voor woorden. F1 is wat dat betreft echt veel te soft en 'keurig' geworden. Een soort cabrio-DTM zonder wheelbanging..
twitter:BBCBreaking twitterde op vrijdag 04-04-2014 om 12:02:49 F1 champion Michael Schumacher shows "moments of consciousness" after months in a coma, agent says http://t.co/xarLqR8j4m reageer retweet
Dat is mooi nieuwsquote:Op vrijdag 4 april 2014 12:08 schreef Tarado het volgende:twitter:BBCBreaking twitterde op vrijdag 04-04-2014 om 12:02:49 F1 champion Michael Schumacher shows "moments of consciousness" after months in a coma, agent says http://t.co/xarLqR8j4m reageer retweet
Officieel statementquote:Op vrijdag 4 april 2014 12:18 schreef JohnB52 het volgende:
Als ze maar niet "Bild" als bron hebben gebruikt.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |