abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138118483
quote:
13s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
Tuurlijk, rijken zijn rijk omdat ze een gelukje hebben :') _O- ;(

Serieus dit? Echt?
Het aandeel geluk, omstandigheden, netwerk, talenten, toeval, gezondheid, omgeving etc. spelen een grotere rol dan mensen vaak denken, en daarentegen wordt de eigen inbreng stelselmatig schromelijk overschat. Al is dat tegen de heersende (liberale) gedachte in.

Dat is het punt dat ik wil maken, en dat is natuurlijk niet puur op basis van geluk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 16:23:34 #77
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_138118492
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Gewoon een realistische gedachte hoor? Ik heb het niet verzonnen overigens.

Lees ook deze column eens, gebaseerd op het onderzoek van een wetenschappelijk journalist:

[..]

Zoals al eerder gezegd: een excuus voor dat je zelf niet succesvol bent geworden en rijkdom verklaren door 'geluk', een term die ook nog eens lastig te definieren is
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 24 maart 2014 @ 16:23:50 #78
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138118502
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:21 schreef aijumu het volgende:

[..]

Het ligt ook hoe je bent, mij boeit status niets, dus een huis auto zegt mij echt 3x niks. Wat mij wel boeit is hoeveel erop mijn bankrekening staat, kan het heel breed laten hangen om over 20 jaar te merken dat mijn geld ineens verdwenen is :P
Dat is ook een probleem in Nederland. Mensen voelen zich minderwaardig als ze niet op de top van hun kunnen leven. Nogal raar dat je dan in de problemen komt als je in de bijstand belandt he?
pi_138118516
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het aandeel geluk, omstandigheden, netwerk, talenten, toeval, gezondheid, omgeving etc. spelen een grotere rol dan mensen vaak denken, en daarentegen wordt de eigen inbreng stelselmatig schromelijk overschat.

Dat is het punt dat ik wil maken, en dat is natuurlijk niet puur op basis van geluk.
Bullshit :7

Levende bewijs van :+
pi_138118542
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:22 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee die is 23km. Die 15km kom uit jouw duim

http://www.nederlandheeft(...)/58707/bb/1/id/58707
Als je een bron plaatst, lees hem dan eerst. De gemiddelde woon-werk afstand is 14 kilometer. Dat staat zelfs in je eigen bron.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 16:25:09 #81
pi_138118557
quote:

[..]

Het aandeel geluk, omstandigheden, netwerk, talenten, toeval, gezondheid, omgeving etc. spelen een grotere rol dan mensen vaak denken, en daarentegen wordt de eigen inbreng stelselmatig schromelijk overschat.

Geluk heb je misschien als je de loterij wint, maar als je eigenhandig jezelf tot een miljard waard hebt gemaakt ga je mij niet zeggen dat dat via geluk zo is gegaan.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 24 maart 2014 @ 16:25:20 #82
396550 Richestorags
pi_138118571
quote:

[..]

Het aandeel geluk, omstandigheden, netwerk, talenten, toeval, gezondheid, omgeving etc. spelen een grotere rol dan mensen vaak denken, en daarentegen wordt de eigen inbreng stelselmatig schromelijk overschat. Al is dat tegen de heersende (liberale) gedachte in.

Oh ja, Warren Buffet heeft natuurlijk geen substantiële eigen inbreng gehad in het vergaren van zijn vermogen. Top chefs hebben helemaal uit het niets leren koken en konden vanaf hun geboorte al een restaurant runnen.
pi_138118579
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:24 schreef aijumu het volgende:

[..]

Bullshit :7

Levende bewijs van :+
Ja ?? Jij hebt alleen al geluk dat je in Nederland bent geboren en niet in Afrika.

Heeft niets van doen met jou, maar puur geluk.
pi_138118581
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:23 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Zoals al eerder gezegd: een excuus voor dat je zelf niet succesvol bent geworden en rijkdom verklaren door 'geluk', een term die ook nog eens lastig te definieren is
Ik ben tevreden met wat ik heb gelukkig. Maar het valt niet te ontkennen (ook al gebeurd dat wel) dat mensen 'die het maken' weldegelijk afhankelijk zijn van toevalligheden en omstandigheden, en voorwaarden die gecreerd zijn door de overheid en anderen.

Iets is dus nooit volledig puur een eigen prestatie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 24 maart 2014 @ 16:25:38 #85
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138118586
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:22 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee die is 23km. Die 15km kom uit jouw duim

http://www.nederlandheeft(...)/58707/bb/1/id/58707

De gemiddelde woon-werkafstand van Nederlanders die de auto gebruiken voor woon-werkverkeer is 22,6 kilometer (onderzoek KiM 2010).
Die de auto gebruiken ja. Een gemiddelde bereken je over iedereen. Ik zeg toch ook niet, de kans op longkanker onder rokers die longkanker krijgen is 100%.

Het is ongeveer 18km overigens:
http://www.volgensnederla(...)aan-we-naar-ons-werk
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 24 maart 2014 @ 16:26:04 #86
396550 Richestorags
pi_138118596
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:25 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ?? Jij hebt alleen al geluk dat je in Nederland bent geboren en niet in Afrika.

En wat als je nou een miljardair bent uit Afrika? Heb je dan ook geluk dat je in Afrika bent geboren?
pi_138118601
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

En heel veel geluk, zonder geluk vaart niemand wel.
Geluk had er niet zo heel veel mee te maken. Wel iets, maar lang niet veel.
pi_138118602
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:25 schreef macca728 het volgende:

[..]

Hoe weet jij of ik in Nederland ben geboren? Niet mond dicht dus :)
pi_138118651
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:25 schreef Tomatenboer het volgende:

Iets is dus nooit volledig puur een eigen prestatie.
Maar ook bij lange na niet een kwestie van 'veel geluk'. Geluk speelt een (kleine) rol, niets meer, niet minder.
pi_138118687
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:26 schreef aijumu het volgende:

[..]

Hoe weet jij of ik in Nederland ben geboren? Niet mond dicht dus :)
Je weet wat ik bedoel.

Mensen in Hiroshima hadden pech met die atoombom,. Maar ja, dan moet je maar niet in Japan gaan wonen, volgens jullie redenatie.
pi_138118700
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:25 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Geluk heb je misschien als je de loterij wint, maar als je eigenhandig jezelf tot een miljard waard hebt gemaakt ga je mij niet zeggen dat dat via geluk zo is gegaan.
Geluk in de zin dat ze het talent beschikken (waar ze dus geen eigen inbreng in hebben gehad, maar zo zijn geboren), geluk dat ze in een juiste gezin zijn geboren en goed zijn opgegroeid, geluk dat ze gezond zijn, geluk dat ze in het juiste land en in de juiste tijd zijn opgegroeid.

Ook het milieu waarin je opgroeit heb je niet helemaal in eigen hand, dus je netwerk creeër je ook deels op basis van omstandigheden, heb je niet volledig in eigen hand.

Kortom, ja veel in het leven is op basis van 'geluk' inderdaad. Maar eigen inzet en kansen zien die goed uitpakken is natuurlijk daarin wel een voorwaarde.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 16:29:50 #92
pi_138118777
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:28 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Geluk in de zin dat ze het talent beschikken (waar ze dus geen eigen inbreng in hebben gehad, maar zo zijn geboren), geluk dat ze in een juiste gezin zijn geboren en goed zijn opgegroeid, geluk dat ze gezond zijn, geluk dat ze in het juiste land en in de juiste tijd zijn opgegroeid.

Ook het milieu waarin je opgroeit heb je niet helemaal in eigen hand, dus je netwerk creeër je ook deels op basis van omstandigheden, heb je niet volledig in eigen hand.

Kortom, ja veel in het leven is op basis van 'geluk' inderdaad. Maar eigen inzet en kansen zien die goed uitpakken is natuurlijk daarin wel een voorwaarde.
Genoeg mensen die in arme gezinnen zijn opgegroeid van wie sommigen enkele honderden miljoenen waard zijn, dus geen punt
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_138118786
quote:

[..]

Dat had ik allemaal niet, dus houd maar gewoon op. Geluk heb je bij gokken daarom gok ik nooit.
pi_138118859
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:29 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Genoeg mensen die in arme gezinnen zijn opgegroeid van wie sommigen enkele honderden miljoenen waard zijn, dus geen punt
Die kansen hebben gekregen van onze maatschappij. Kansen die ze nu misgund worden, want stel je voor dat arme kindertjes een computer krijgen van de gemeente.
pi_138118867
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:29 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Wel een punt, want als je in een welgestelde familie opgroeit dan groeien je kansen met sprongen.

Je begint gewoon met een achterstand als je dom, ongetalenteerd, gehandicapt of in een 'arm' gezin opgroeit. Neemt niet weg dat eigen inzet altijd cruciaal zal zijn, maar waar je terechtkomt is toch echt afhankelijk van je beginpunt en de hulp / omstandigheden onderweg.
pi_138118887
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je weet wat ik bedoel.

Mensen in Hiroshima hadden pech met die atoombom,. Maar ja, dan moet je maar niet in Japan gaan wonen, volgens jullie redenatie.
Een éénmalige niet voorspelbare gebeurtenis kun je niet vergelijken met de relatief stabiele omgeving waar we in Nederland mee te maken hebben.
pi_138118906
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:55 schreef aijumu het volgende:
In goede tijden spaar je, en in slechte tijden vreet je het op. In Nederland lijkt dat principe massaal de raam uit geflikkerd te zijn geweest.
Precies, tegenwoordig is het: in goede tijden kun je veel leningen krijgen en in slechte tijden wijs je naar anderen dat ze je die lening hebben verstrekt.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 24 maart 2014 @ 16:33:00 #98
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138118925
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je een bron plaatst, lees hem dan eerst. De gemiddelde woon-werk afstand is 14 kilometer. Dat staat zelfs in je eigen bron.
LOL ook dat inderdaad maar 14 of 17 of zelfs 23km is toch heel wat anders dan 120km wat gewoon een debiel voorbeeld is.

quote:

[..]

Een hoop omstandigheden heb je niet in de hand, de kansen pakken die die omstandigheden bieden heb je wél zelf in de hand.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_138118937
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Die kansen hebben gekregen van onze maatschappij. Kansen die ze nu misgund worden, want stel je voor dat arme kindertjes een computer krijgen van de gemeente.
Kocht mijn eigen computer als kind van het geld dat ik verdiende met mij bijbaantjes, waaronder bij de boer werken. DE computer werd later ingezet voor mijn verdere carrière, en heeft ruim 7 jaar dienst gedaan, want spaarzaam wezen is key.
pi_138118966
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Die kansen hebben gekregen van onze maatschappij.
Je hebt gelijk, Nelson Mandela had een geweldige maatschappij achter zich waardoor hij zich zo kon ontplooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')