Nee, een lijstenstelsel in twee ronden, met een meerderheidsbonus. Ik heb geen zin om het te vertalen, maar het werkt in de steden als volgt:quote:Op maandag 24 maart 2014 13:08 schreef Kaas- het volgende:
Hebben ze in Frankrijk ook bij de gemeentelijke bestuursvorm een winner-takes-all-systeem?
De drie grote steden zijn opgedeeld in arrondissementen. De kiezers verkiezen de leden van de arrondissementsraden volgens het systeem zoals hierboven beschreven. Ongeveer de helft van de leden van de arrondissementsraden zijn ook automatisch lid van de stadsbrede gemeenteraad, naar rato van de verkiezingen voor elke arrondissementsraad.quote:Electoral system in communes with over 1,000 inhabitants except Paris, Lyon and Marseille
Municipal councillors are elected by a two-round semi-proportional system with closed lists. The commune forms a single ‘constituency’, it is not further subdivided into any sections. Since 2000, lists must respect gender parity – this means that lists must alternate between men and women. This system, between 1983 and 2013, applied to communes with a population over 3,500; it was extended by the 2013 Valls law to all communes with over 1,000 inhabitants.
A list must obtain an absolute majority of valid votes (50%+1) and 25% of registered voters to win by the first round. If no list meets this requirement, a second round is organized one week later. All lists which have won over 10% of valid votes are qualified for the runoff. Lists which have obtained between 5% and 10% of the valid votes are allowed to merge (fusionner) with a qualified list for the runoff, which will change the ordering of candidates on that qualified list. A list which is qualified for the runoff may nevertheless choose to drop out or merge with another list. In the second round, a plurality of the votes is enough to win.
The list winning the most vote automatically wins half of all seats in the municipal council, rounded up to the nearest whole number if necessary. The remaining half of the seats are attributed proportionally to all lists which have won over 5% of valid votes using the highest averages method. Therefore, the winning list not only receives a huge majority bonus, it also receives a good share of the other half of the seats (proportional to its vote share).
Obviously, the result is that whichever list wins the election – even if it is by a single vote and/or with something like 35% of the vote – will have a huge super-majority in the municipal council. For example, in Pau in 2008, the winning list won 39% of the vote and 71% of the seats.
The mayor often tends to be the top candidate of the winning list.
http://welections.wordpre(...)ections-2014-part-i/quote:Electoral system in communes with less than 1,000 inhabitants
Municipal councillors are elected by majority at-large voting (also called bloc voting or multiple non-transferable vote, MNTV). Gender parity laws do not apply.
These elections still feature lists of candidates, although lists are not mandatory. However, unlike in larger communes where the lists are closed, in these communes voters will vote for individuals (they have as many votes as there are seats) and panachage is allowed – voters may strike off the name of a candidate on a list, or they may reorder candidates on a list. Until 2013, write-ins for other citizens who were not candidates were valid, and the vote remains valid even if there are more or less names on the ballot than there are seats in the municipal council. Votes are then counted by each individual candidate rather than by lists.
Since 2013, candidates must declare their candidacy to the préfecture two weeks and a half before the election. If the number of candidates declared for the first round is less than the number of seats to be filled, new candidacies may be declared on the Tuesday before the second round.
Candidates are elected in the first round if they have won an absolute majority of valid votes (50%+1) and 25% of registered voters. If not all seats are filled by the first round, the remaining seats are filled in a second round a week later. In the second round, a plurality suffices. Studies have shown that the actual use of ‘panachage’ by voters is extremely limited.
Tja, Frankrijk heeft nu eenmaal wat meer ruimte dan Nederland.quote:Op maandag 24 maart 2014 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Rare jongens, die Fransozen. Gemiddeld iets meer dan 1700 inwoners per gemeente, en dat in de wetenschap dat de gemeente Parijs er al meer dan 2 miljoen heeft. Waar gáát dat over!?
Opkomst van de rechtsextremisten is wel schrikbarend trouwens, alhoewel de tegenstellingen in de Franse steden nog wel wat erger zijn dan hier.
En elke gemeente moet natuurlijk desondanks weer x ambtenaren in dienst hebben. Het is geen wonder dat Frankrijk 's werelds hoogste publieke uitgaven als fractie van het BBP heeft na Cuba, Irak, Slovakije, Roemenië en Moldavië (wel relatief oude cijfers; 2007).quote:Op maandag 24 maart 2014 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Rare jongens, die Fransozen. Gemiddeld iets meer dan 1700 inwoners per gemeente, en dat in de wetenschap dat de gemeente Parijs er al meer dan 2 miljoen heeft. Waar gáát dat over!?
Maar het is niet eng miljoenen antisemitische en anti-homo immigranten te importeren.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:44 schreef Goldar het volgende:
Toch eng dat in Frankrijk een partij die anti homo en antisemitisch is zoveel wint.
Een arabier is zelf een semiet, dan zou hij tegen zichzelf zijn.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:16 schreef geavanceerd het volgende:
[..]
Maar het is niet eng miljoenen antisemitische en anti-homo immigranten te importeren.
Jij gaat er vanuit dat ieder lid van FN antisemiet is, hetgeen totale onzin is. De oude Le Pen is ander figuur dan Marine. Er zijn genoeg joden en homo's in Frankrijk die weinig tegen het huidige FN hebben. Die hebben namelijk veel meer last van Noord-Afrikaanse immigranten en hun racisme en homofobie gemotiveerd vanuit een niet nader te noemen achterhaalde religie.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:17 schreef Goldar het volgende:
[..]
Een arabier is zelf een semiet, dan zou hij tegen zichzelf zijn.
We importeren geen miljoenen mensen....
En je gaat er vanuit dat iedere immigrant antisemiet en anti homo is?
Voor de rest kom je met een hoop kul om het goed te praten.
Het gaat om Frankrijk. En met antisemitisch werd natuurlijk anti-Joods bedoeld.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:17 schreef Goldar het volgende:
[..]
Een arabier is zelf een semiet, dan zou hij tegen zichzelf zijn.
We importeren geen miljoenen mensen....
En je gaat er vanuit dat iedere immigrant antisemiet en anti homo is?
Voor de rest kom je met een hoop kul om het goed te praten.
Ja de wisseling van de leider veranderd heel de partij?quote:Op maandag 24 maart 2014 20:22 schreef Tempeliertje het volgende:
[..]
Jij gaat er vanuit dat ieder lid van FN antisemiet is, hetgeen totale onzin is. De oude Le Pen is ander figuur dan Marine. Er zijn genoeg joden en homo's in Frankrijk die niets tegen het huidige FN hebben. Die hebben namelijk veel meer last van Noord-Afrikaanse immigranten en hun racisme gemotiveerd vanuit een niet nader te noemen achterhaalde religie.
Niet de wisseling van de leider, wel de wisseling van het beleid.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:24 schreef Goldar het volgende:
[..]
Ja de wisseling van de leider veranderd heel de partij?
Triest dat je dit goed praat, ieder beschaafd mens zou hier tegen in opstand moeten komen ,toch niks geleerd van 40/45?
FN is tegen joden en homo's. Dat is een feit, als je dat goed praat ben je geen haar beter dan een Marokkaan die een homo kapot schopt/
In Marseille is er jaren geleden al een vrouw/meisje gestenigd in het openbaarquote:Op maandag 24 maart 2014 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Opkomst van de rechtsextremisten is wel schrikbarend trouwens, alhoewel de tegenstellingen in de Franse steden nog wel wat erger zijn dan hier.
Tegen het homohuwelijk zijn staat niet gelijk aan anti-homo zijn. Merkel is ook tegen het homohuewelijk.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:44 schreef Goldar het volgende:
Toch eng dat in Frankrijk een partij die anti homo en antisemitisch is zoveel wint.
En als je vindt dat zwarten niet mogen trouwen dan ben je ook niet tegen zwarten? Begrijp ik het goed?quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:27 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Tegen het homohuwelijk zijn staat niet gelijk aan anti-homo zijn. Merkel is ook tegen het homohuewelijk.
Erg slechte vergelijkingquote:Op zondag 30 maart 2014 21:54 schreef Euribob het volgende:
[..]
En als je vindt dat zwarten niet mogen trouwen dan ben je ook niet tegen zwarten? Begrijp ik het goed?
Is een prima vergelijking hoor.quote:
Nee, want religie.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:56 schreef Euribob het volgende:
[..]
Is een prima vergelijking hoor.
Dat het dan plotseling duidelijk wordt dat homo's worden weggezet als minderwaardig als ze niet mogen trouwen is natuurlijk niet mijn probleem.
Laten we omwille van religie inderdaad discriminatie aanmoedigen als staat.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:58 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee, want religie.
Stel je niet zo aan.
Ik zeg alleen dat tegen het homohuwelijk staan (bijv. vanwege religie) niet gelijk staat aan tegen homo's zijn. Ik ben niet tegen het homohuwelijk, dat zou ook nogal zelfhaat zijnquote:Op zondag 30 maart 2014 22:01 schreef Euribob het volgende:
[..]
Laten we omwille van religie inderdaad discriminatie aanmoedigen als staat.
Als twee volwassenen met elkaar willen trouwen dan moeten ze kunnen trouwen, ik zie niet in hoe dit een issue kan zijn in de 21e eeuw.
Jawel, tot voor kort stond in de (Franse) wet dat een huwelijk alleen gesloten kon worden tussen een man en een vrouw. Vertel mij eens, wie is de staat, het volk of de religie om te zeggen dat mensen dat niet zelf mogen bepalen?quote:Op zondag 30 maart 2014 22:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat tegen het homohuwelijk staan niet gelijk staat aan tegen homo's zijn. Ik ben niet tegen het homohuwelijk, dat zou ook nogal zelfhaat zijnDe beste oplossing is gewoon het huwelijk privatiseren.
Klopt maar wat wil je daarmee nou zeggen? Dat is geen argument tegen dat ik zeg dat tegen het homohuwelijk zijn niet gelijk staat aan homo's haten.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:17 schreef Euribob het volgende:
[..]
Jawel, tot voor kort stond in de (Franse) wet dat een huwelijk alleen gesloten kon worden tussen een man en een vrouw.
Moeite met lezen?quote:Vertel mij eens, wie is de staat, het volk of de religie om te zeggen dat mensen dat niet zelf mogen bepalen?
quote:Ik ben niet tegen het homohuwelijk, dat zou ook nogal zelfhaat zijnDe beste oplossing is gewoon het huwelijk privatiseren.
Waarom privatiseren? In Nederland kan de staat prima garanderen dat je mag trouwen met wie je wil.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:19 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Klopt maar wat wil je daarmee nou zeggen? Dat is geen argument tegen dat ik zeg dat tegen het homohuwelijk zijn niet gelijk staat aan homo's haten.
[..]
Moeite met lezen?
[..]
Zodat mensen niet verplicht worden homo's te trouwen of het homohuwelijk te herkennen. Er is geen enkele reden om de staat het monopolie te geven.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:20 schreef Euribob het volgende:
[..]
Waarom privatiseren? In Nederland kan de staat prima garanderen dat je mag trouwen met wie je wil.
Ik vind het anders prima dat mensen die voor de overheid werken verplicht worden homo's te tolereren. Intolerantie laat je maar thuis als ambtenaar.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:22 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Zodat mensen niet verplicht worden homo's te trouwen of het homohuwelijk te herkennen. Er is geen enkele reden om de staat het monopolie te geven.
http://www.dagelijksestan(...)atiseer-het-huwelijk
Klopt, discriminatie door de staat zou niet moeten mogen. Maar waarom nou de overheid het huwelijk laten doen en niet privatiseringen, ik zie alleen maar voordelen.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:26 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik vind het anders prima dat mensen die voor de overheid werken verplicht worden homo's te tolereren. Intolerantie laat je maar thuis als ambtenaar.
De overheid doet het huwelijk helemaal niet. Ik weet niet wat jij je voorstelt bij een burgerlijk huwelijk maar veel meer dan een ambtenaar van de burgerlijke stand heb je niet nodig, kan je daarna gewoon je eigen feestje geven. In die zin is het huwelijk al geprivatiseerd.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:27 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Klopt, discriminatie door de staat zou niet moeten mogen. Maar waarom nou de overheid het huwelijk laten doen en niet privatiseringen, ik zie alleen maar voordelen.
Je kan ook je eigen partij oprichten en als eenmansfractie in de gemeente gaan zitten, dat werkt ongeveer hetzelfde.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:28 schreef la_perle_rouge het volgende:
Anders dan in Nederland is buiten de grote steden in Frankrijk het merendeel van de mensen op die lijsten partijloos, dus niet bij de PS of het FN aangesloten.
Ik ken in twee gemeenten (communes, een stadje en een dorp) een deel van de mensen op die lijst, en het enige dat ze willen is het belang van hun gemeente zo goed mogelijk helpen garanderen, maar er is absoluut geen enkel partijbelang bij. Ook de beide burgemeesters zijn partijloos.
't Zou goed zijn als in Nederland ook de baantjes eens wat minder onder de politieke partijen werden verdeeld, als ik me in wil zetten voor mijn gemeente op een redelijk hoog niveau, waarom moet ik dan eerst lid worden van een politieke partij? Waarom kan je je hier niet door inzet buiten politieke kaders om kandideren voor dit soort functies?
De overheid herkent het als een huwelijk en doet daarbij een oordeel wat veel religieuzen voor het hoofd stoot.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:28 schreef Euribob het volgende:
[..]
De overheid doet het huwelijk helemaal niet. Ik weet niet wat jij je voorstelt bij een burgerlijk huwelijk maar veel meer dan een ambtenaar van de burgerlijke stand heb je niet nodig, kan je daarna gewoon je eigen feestje geven. In die zin is het huwelijk al geprivatiseerd.
De evolutietheorie stoot ook heel veel religieuzen voor het hoofd, dat maakt de evolutietheorie niet meer of minder juist.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:31 schreef SadPanda het volgende:
[..]
De overheid herkent het als een huwelijk en doet daarbij een oordeel wat veel religieuzen voor het hoofd stoot.
Dus? Nogmaals waarom het huwelijk niet volledig privatiseren?quote:Op zondag 30 maart 2014 22:33 schreef Euribob het volgende:
[..]
De evolutietheorie stoot ook heel veel religieuzen voor het hoofd, dat maakt de evolutietheorie niet meer of minder juist.
Omdat er nogal sprake is van een statusverandering is bij personen in geval van een huwelijk, en het dus wel zo handig is om in de wet vast te hebben staan wanneer er nu daadwerkelijk sprake is van een huwelijk.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:33 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dus? Nogmaals waarom het huwelijk niet volledig privatiseren?
Waarvoor is dat nodig? Waarom kan er niet een contract worden opgesteld?quote:Op zondag 30 maart 2014 22:36 schreef Euribob het volgende:
[..]
Omdat er nogal sprake is van een statusverandering is bij personen in geval van een huwelijk, en het dus wel zo handig is om in de wet vast te hebben staan wanneer er nu daadwerkelijk sprake is van een huwelijk.
Dat kan ook prima. Iedereen kan een lijst indienen. Desnoods met alleen jezelf erop.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:28 schreef la_perle_rouge het volgende:
Anders dan in Nederland is buiten de grote steden in Frankrijk het merendeel van de mensen op die lijsten partijloos, dus niet bij de PS of het FN aangesloten.
Ik ken in twee gemeenten (communes, een stadje en een dorp) een deel van de mensen op die lijst, en het enige dat ze willen is het belang van hun gemeente zo goed mogelijk helpen garanderen, maar er is absoluut geen enkel partijbelang bij. Ook de beide burgemeesters zijn partijloos.
't Zou goed zijn als in Nederland ook de baantjes eens wat minder onder de politieke partijen werden verdeeld, als ik me in wil zetten voor mijn gemeente op een redelijk hoog niveau, waarom moet ik dan eerst lid worden van een politieke partij? Waarom kan je je hier niet door inzet buiten politieke kaders om kandideren voor dit soort functies?
Kost dat eigenlijk nog geld, een gemeentepartij oprichten?quote:Op zondag 30 maart 2014 22:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat kan ook prima. Iedereen kan een lijst indienen. Desnoods met alleen jezelf erop.
Omdat de overheid wetgeving toegespitst heeft op dat huwelijk. Dingen als alimentatie, regelingen voor kinderen, belastingvoordelen etc. Het is toch vrij handig als er bepaalde voorwaarden worden gesteld aan een huwelijk, alvorens de overheid het goedkeurt.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:36 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarvoor is dat nodig? Waarom kan er niet een contract worden opgesteld?
Je moet een waarborgsom van 225 betalen die je terug krijgt als je 7%% van de kiesdeler haalt. Dat is dus wel te overzien.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:40 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kost dat eigenlijk nog geld, een gemeentepartij oprichten?
Extreemrechtse wind?!quote:Op maandag 24 maart 2014 12:19 schreef bijdehand het volgende:
Tijd voor een frisse, rechtse wind dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |