is ook niet nodigquote:Op zondag 23 maart 2014 13:11 schreef trovey het volgende:
[..]
Vlees eet ik hier ook niet elke dag, al merk het het soms pas aan het einde van de dag.
Vind ik ook maar voor sommige mensen is hun maaltijd niet compleet zonder een flinke lap (liefst prijzig) vlees en ja, dat kost geld.quote:
Nee, WAO hier en niets geen extraatjes, ook geen kwijtscheldingen en alleen maar zorgtoeslag.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:15 schreef pokkerdepok het volgende:
mensen die denken dat het makkelijk kan, vergeten ook vaak dat als je dit jaren moet volhouden, en wat tegenslagen krijgt, het tekort er langzaam insluipt. feestdagen, wasmachine kapot, tandarts, fiets kapot, eens in de 5 jaar eens een weekje op vakantie willen, bijvoorbeeld. en met kinderen wordt die lijst alleen maar groter.
ik wed dat iedereen die hier zegt dat het makkelijk kan, eens in de zoveel tijd weleens wat extra geld heeft. en geen aanspraak hoeft te maken op bijzondere bijstand voor zijn koelkasten tandarts en fornuizen.
Ik zit niet in de bijstand maar ik zit wel op bijstandsniveau.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:04 schreef hoerezooi het volgende:
bullshit, mensen met uitkeringen hebben zat om uit te geven. Ze kiezen er alleen zelf voor om een enorme tv, auto, dure telefoon en andere meuk aan te schaffen. Daarnaast kiezen ze er zelf voor om 5 kinderen te nemen. neem er dan geen of max 1.
Dat is de prijs om de hele dag uit je neus te vreten en niets te doen dan een beetje voor kinderen zorgen en buiten in de zon zitten als de rest van nederland je uitkering bij elkaar werkt.
Die bijzondere bijstand is in mijn gemeente een lening en met je dus uiteindelijk gewoon zelf betalen. Althans, dat is wat ik gehoord heb van bekenden in de bijstand.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:15 schreef pokkerdepok het volgende:
mensen die denken dat het makkelijk kan, vergeten ook vaak dat als je dit jaren moet volhouden, en wat tegenslagen krijgt, het tekort er langzaam insluipt. feestdagen, wasmachine kapot, tandarts, fiets kapot, eens in de 5 jaar eens een weekje op vakantie willen, bijvoorbeeld. en met kinderen wordt die lijst alleen maar groter.
ik wed dat iedereen die hier zegt dat het makkelijk kan, eens in de zoveel tijd weleens wat extra geld heeft. en geen aanspraak hoeft te maken op bijzondere bijstand voor zijn koelkasten tandarts en fornuizen.
Feestdagen, kun je zelf zo luxe maken als je wilt. Wasmachine, zelf repareren of een tweedehandse kost je eens 50,- Fits ouder model heb je al voor 50,- Tandarts is verzekerd want bijstand hebben een VGZ verzekering via de gemeente. Vakantie is gewoon luxe, pech hebben als het niet kan.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:15 schreef pokkerdepok het volgende:
-Vleesquote:Op zondag 23 maart 2014 13:18 schreef trovey het volgende:
[..]
Vind ik ook maar voor sommige mensen is hun maaltijd niet compleet zonder een flinke lap (liefst prijzig) vlees en ja, dat kost geld.Als ik een salade maak met ei en/of kaas vind ik dat genoeg dierlijk eiwit voor die maaltijd en kan er gewoon nog een koolhydraat bij als aardappel en dan is de maaltijd compleet voor mij.en dan hoeft er nog niet extra vlees bij ... maar ja, dat ben ik.
Kan me best voorstellen dat mensen er nog vlees bij willen hebben hoor en dan kom je inderdaad boven een bepaald bedrag uit.
Mwah.. vers fruit is duurder.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:22 schreef aijumu het volgende:
-Zoetigheid
-Snacks
Zijn gewoon het duurste wat je kunt kopen
En mensen zoals ikzelf die heel graag terug naar school willen maar te oud zijn voor een studiefinanciering en het niet zelf kunnen betalen hebben gewoon pech.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
bron
Een opleiding volgen in de avonduren is geen probleem. Althans, voor de mensen die gewend zijn om te denken in mogelijkheden in plaats van problemen.
En dat is dus het leeuwendeel in de WW en de bijstand.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
En mensen als ikzelf die heel graag terug naar school willen maar te oud zijn voor een studiefinanciering en het niet zelf kunnen betalen hebben gewoon pech.
Dan is er dus geen discipline in je huishouding, en daar ben jij verantwoordelijk voor.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:29 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mwah.. vers fruit is duurder.
Maar vertel eens hoe je dat wilt skippen met twee puberzoons in huis in hun groeispurt? Die vreten je kasten letterlijk leeg is mijn ervaring. Als er geen snacks in huis zijn dan gaan ze van de gewone boodschappen schranzen en moet ik alsnog naar de winkel om nog eten te kunnen koken 's avonds.
Echt, van het potje augurken tot in geval van nood maar een boterham met fiks veel suiker.. alles eten ze op als er geen snacks zijn. Zelfs de voorraad vlees in de vriezer is dan niet meer veilig (leren ze wel weer van koken)
Waarom heb je geen geld gespaard in de tijd dat je nog werk had?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
En mensen zoals ikzelf die heel graag terug naar school willen maar te oud zijn voor een studiefinanciering en het niet zelf kunnen betalen hebben gewoon pech.
LOL. Zelf geen pubers gehad dus.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:31 schreef aijumu het volgende:
[..]
Dan is er dus geen discipline in je huishouding, en daar ben jij verantwoordelijk voor.
yeah, sloten op de kasten en je kinderen die de voeding nodig hebben gewoon honger laten lijden, wat nou groeispurt en extra behoefte .. allemaal onzin, allemaal een kwestie van discipline.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:31 schreef aijumu het volgende:
[..]
Dan is er dus geen discipline in je huishouding, en daar ben jij verantwoordelijk voor.
Dat heb ik gedaan, alleen mijn ex vond dat hij meer recht had op dat geld, gezamenlijke rekening enzo.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom heb je geen geld gespaard in de tijd dat je nog werk had?
Ik heb dan geen uitkering of bijstand, maar met mijn huidige beroep verdien ik zo minimaal dat ik op bijstandsniveau zit.quote:Want daar ging mijn post over: mensen die, al dan niet buiten hun schuld, werkloos zijn geworden en een opleiding willen gaan volgen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. En er is geen UWV ter wereld die jou dat gaat verbieden.
Er is een groeiend te kort aan metaalbewerkers (plaatwerkers?) in de schadeherstelbranche. Mijn vriend zou dat graag willen doen maar wij kunnen het nu ook niet betalen.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:40 schreef snakelady het volgende:
Ik heb dan geen uitkering of bijstand, maar met mijn huidige beroep verdien ik zo minimaal dat ik op bijstandsniveau zit.Ik ben opzoek naar een baan met een vast inkomen, maar aangezien ik de laatste 7 jaar zelfstandig ben geweest in een sector heb ik te weinig ervaringen in andere sectoren, dus wil ik graag mezelf laten omscholen.Maar zoals ik al schreef, kan ik dat niet financieren.Dus dan zit je vast.
Het kan aan mij liggen, maar mijn broeken zijn indertijd nooit doorgesleten door het fietsen naar het voortgezet onderwijs, laat staan dat ik gaten in mijn schoenen liep. Ik ben zaken als mijn geodriehoek of regenpak ook nooit kwijt geraakt in de periode dat ik naar school ging. Je mag toch ook wel verwachten dat kinderen uit een gezin, dat het niet breed heeft, wel wat zuiniger met hun spullen omgaan? Een geodriehoek kost overigens iets van 80 cent en ik kan me niet voorstellen dat die wekelijks vervangen dient te worden. En MBO duur? Van mijn vakantiebaantjes betaalde ik indertijd mijn collegegeld in één keer, waarna ik daar de rest van het school- en later collegejaar geen omkijken meer naar had. Met vakantiewerk, bijbaan en studiefinanciering heb ik me altijd prima weten te redden...quote:Op zondag 23 maart 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kinderen verslijten ook veel, door het vele fietsen gaan broeken van kinderen in het voortgezet sneller kapot dan ze eruit groeien, tassen slijten door, gaten in de schoenen. Dan gaan er dingen kapot of raken kwijt; de passer, de geodriehoek, de regenjas, het mobieltje enz.
Zelf snoep ik niet veel maar pubers hebben ook een sterke behoefte tot snaaien en ook dat kost geld.
Zelf ben ik vooral geschrokken van de kosten als een kind jonger dan 18 naar het mbo gaat.. dat tikt echt enorm aan.
Vroeger was alles beter, en dat meen ik serieus.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het kan aan mij liggen, maar mijn broeken zijn indertijd nooit doorgesleten door het fietsen naar het voortgezet onderwijs, laat staan dat ik gaten in mijn schoenen liep. Ik ben zaken als mijn geodriehoek of regenpak ook nooit kwijt geraakt in de periode dat ik naar school ging. Je mag toch ook wel verwachten dat kinderen uit een gezin, dat het niet breed heeft, wel wat zuiniger met hun spullen omgaan?
Dan zal jij wel liever lui dan moe zijn geweest en niet ver vanje school gewoond hebben. Ik had dat vroeger ook.. slijtage in het kruis door het zadel. En nog steeds loop ik door op schoenen tot de gaten er invallen.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het kan aan mij liggen, maar mijn broeken zijn indertijd nooit doorgesleten door het fietsen naar het voortgezet onderwijs, laat staan dat ik gaten in mijn schoenen liep.
Het is de optelsom.. dan weer dit en dat weer dat. Niet elke week hetzelfde maar wel steeds weer iets dat kapot, kwijt of versleten is.quote:Ik ben zaken als mijn geodriehoek of regenpak ook nooit kwijt geraakt in de periode dat ik naar school ging. Je mag toch ook wel verwachten dat kinderen uit een gezin, dat het niet breed heeft, wel wat zuiniger met hun spullen omgaan? Een geodriehoek kost overigens iets van 80 cent en ik kan me niet voorstellen dat die wekelijks vervangen dient te worden.
Ik ook, toen. Alleen deed ik hbo en had ik dus al recht op stufi toen ik naar de hbo ging. Ik betaalde nauwelijks schoolgeld, alleen boeken. Het was op de brommer te doen (die had ik voor een prikkie op de kop getikt en daar had je toen geen rijbewijs voor nodig) en alle kleding kregen we van de instellingen waar we stage liepen. Een laptop? Volgens mij bestonden die toen nog niet eens.quote:En MBO duur? Van mijn vakantiebaantjes betaalde ik indertijd mijn collegegeld in één keer, waarna ik daar de rest van het school- en later collegejaar geen omkijken meer naar had. Met vakantiewerk, bijbaan en studiefinanciering heb ik me altijd prima weten te redden...
Leen het.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er is een groeiend te kort aan metaalbewerkers (plaatwerkers?) in de schadeherstelbranche. Mijn vriend zou dat graag willen doen maar wij kunnen het nu ook niet betalen.
Leen het geld als je zo graag wilt.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
En mensen zoals ikzelf die heel graag terug naar school willen maar te oud zijn voor een studiefinanciering en het niet zelf kunnen betalen hebben gewoon pech.
Ik fietste zo'n 12 kilometer op een dag en wel dagelijks, doorgesleten broeken door het fietsen kan ik me echter to-taal niet herinneren. Maar blijkbaar ligt dat deels ook aan het gebrek aan kwaliteit van de hedendaagse kleding.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan zal jij wel liever lui dan moe zijn geweest en niet ver vanje school gewoond hebben. Ik had dat vroeger ook.. slijtage in het kruis door het zadel. En nog steeds loop ik door op schoenen tot de gaten er invallen.
Zoals ik al zei; het lijkt me niet meer dan logisch dat ouders, die het niet breed hebben, hun kinderen bijbrengen om zuinig met hun spullen om te gaan. Mijn ouders zouden me wel iets anders verteld hebben, als ik indertijd iedere week weer iets anders kwijt raakte of gesloopt zou hebben...quote:Het is de optelsom.. dan weer dit en dat weer dat. Niet elke week hetzelfde maar wel steeds weer iets dat kapot, kwijt of versleten is.
Als ik indertijd graag één of andere peperdure, exclusieve MBO-opleiding had willen doen, had ik dat zelf mogen bekostigen. Ik koos echter voor een normale opleiding en kon dan ook in dezelfde stad naar school blijven gaan als tijdens mijn middelbare school. Ik zou sowieso nooit voor een opleidingsinstituut kiezen dat van mij verwacht dat ik om de haverklap van de ene naar de andere locatie reis. Ik zou eerlijk gezegd ernstige twijfels hebben bij zo'n ROC...quote:Ik ook, toen. Alleen deed ik hbo en had ik dus al recht op stufi toen ik naar de hbo ging. Ik betaalde nauwelijks schoolgeld, alleen boeken. Het was op de brommer te doen (die had ik voor een prikkie op de kop getikt en daar had je toen geen rijbewijs voor nodig) en alle kleding kregen we van de instellingen waar we stage liepen. Een laptop? Volgens mij bestonden die toen nog niet eens.
Collegegeld betaal je trouwens niet voor het mbo![]()
Ik was zo'n ¤3500.- kwijt voor hij de eerste lesdag had. De grootste klap waren de reiskosten OV omdat de opleiding niet naast de deur is en meerdere locaties heeft, soms ook op één dag. Per jaar was dan in totaal goedkoper dan een maand abo.
Het verschilt gewoon heel erg per opleiding, per school en per individuele situatie (reiskosten vooral).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |