abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 12 juni 2014 @ 18:49:03 #151
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140998059
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:36 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is dit voor de PvdA nog vervelender dan je zou denken. In twee van de vier grote steden verliezen ze de positie als dominante linkse partij aan de SP op deze manier.

Op het platteland zie je al vaak dat op plekken waar de SP wortel schiet die partij op den duur de dominante factor helemaal overneemt en de PvdA zijn macht verliest. In de steden was het PvdA bastion wel wat steviger en wist de SP daar nooit tussen te komen. En daar lijkt de SP nu een gat in te hebben geslagen. Hiermee kunnen ze in de steden nog verder oprukken en de PvdA verder ondermijnen.

Ik denk dat hiermee de SP als de spelbepaler van links weer dichterbij is gekomen. Dat is ook de strategie van de SP volgens mij. Sloop de PvdA en win!
De sp heeft nog steeds het imago een sociaal democratisch alternatief te zijn. Terwijl het nauwelijks sociaal democratisch is.
Je ziet überhaupt een trend dat partijen kleiner worden qua macht. Ik zie er eerder partijen naast komen dan dat anderen die rol overnemen. Het CDA zal nooit meer zo groot worden als het was. De PvdA ook niet. Maar er zal ook geen vervanger komen die zo de rol overneemt. 5 of 6 gelijkwaardige partijen met dan de ene partij als grootste en dan de ander. Aangevuld met diverse kleine stromingen of eendagsvliegen. Daar zie ik het wel naar toe gaan.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 12 juni 2014 @ 18:50:04 #152
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140998088
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:45 schreef borisz het volgende:
Pechtold wrijft het er nog even in :+. http://www.bnr.nl/nieuws/(...)pvda?s_cid=blogitems
Het is als ten tijden van Paars. Nu geen cda maar pvda die buiten de boot wordt gehouden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 12 juni 2014 @ 18:57:14 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140998303
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

De sp heeft nog steeds het imago een sociaal democratisch alternatief te zijn. Terwijl het nauwelijks sociaal democratisch is.
Je ziet überhaupt een trend dat partijen kleiner worden qua macht. Ik zie er eerder partijen naast komen dan dat anderen die rol overnemen. Het CDA zal nooit meer zo groot worden als het was. De PvdA ook niet. Maar er zal ook geen vervanger komen die zo de rol overneemt. 5 of 6 gelijkwaardige partijen met dan de ene partij als grootste en dan de ander. Aangevuld met diverse kleine stromingen of eendagsvliegen. Daar zie ik het wel naar toe gaan.
Ik denk niet dat we nog van die grote partijblokken krijgen van standaard 50 zetels. Partijen zullen steeds meer zichzelf iedere keer opnieuw moeten bewijzen.

Maar toch zie je dat er bij landelijke verkiezingen vaak een linkse en een rechtse partij zijn die spelbepaler zijn. Want ook in 2012 hadden PvdA en VVD ineens rond de 40 zetels terwijl niemand dat een maand eerder aan zag komen. Die positie heeft het CDA nu verloren aan de VVD (nadat ze hem onder Balkenende even terug hadden).

De PvdA is tot nu toe altijd de machtigste linkse partij geweest en heeft daarbij een groot voordeel. Als de SP er echter eenmaal in slaagt die positie te breken dan denk ik dat het er somber uitziet voor de PvdA. En eigenlijk scheelde dat in 2012 al niet veel, alleen was Roemer nou net niet handig genoeg. En hoewel verkiezingsuitslagen schommelen zie je al 20 jaar dat de SP de basis van de PvdA steeds verder aan het aanvreten is. Dus ik verwacht dat het een kwestie van tijd is tot we de eerste SP-premier hebben.
  donderdag 12 juni 2014 @ 18:58:52 #154
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140998358
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat we nog van die grote partijblokken krijgen van standaard 50 zetels. Partijen zullen steeds meer zichzelf iedere keer opnieuw moeten bewijzen.

Maar toch zie je dat er bij landelijke verkiezingen vaak een linkse en een rechtse partij zijn die spelbepaler zijn. Want ook in 2012 hadden PvdA en VVD ineens rond de 40 zetels terwijl niemand dat een maand eerder aan zag komen. Die positie heeft het CDA nu verloren aan de VVD (nadat ze hem onder Balkenender even terug hadden).

De PvdA is tot nu toe altijd de machtigste linkse partij geweest en heeft daarbij een groot voordeel. Als de SP er echter eenmaal in slaagt die positie te breken dan denk ik dat het er somber uitziet voor de PvdA. En eigenlijk scheelde dat in 2012 al niet veel, alleen was Roemer nou net niet handig genoeg. En hoewel verkiezingsuitslagen schommelen zie je al 20 jaar dat de SP de basis van de PvdA steeds verder aan het aanvreten is. Dus ik verwacht dat het een kwestie van tijd is tot we de eerste SP-premier hebben.
Een sp premier.

Ik denk dat dit nog wel 30 jaar gaat duren.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:00:01 #155
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140998393
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:58 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Een sp premier.

Ik denk dat dit nog wel 30 jaar gaat duren.
Het heeft naar mijn idee niet veel gescheeld of we hadden er een gehad.
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:02:40 #156
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140998479
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het heeft naar mijn idee niet veel gescheeld of we hadden er een gehad.
Grappig is dat. Ik heb namelijk nooit het idee gehad dat Roemer toen echt kans had premier te worden. :)

Zoals Bos een keer onrealistisch hoog stond in de peilingen, zo stond de SP dat ook. Zelfs als ze ooit een keer de grootste worden zie ik nog wel een Den Uyl'tje gebeuren. ;)
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_140998538
Ik zie het ook nog niet zo gebeuren.
pi_140998615
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat klopt maar dat ligt niet eens zozeer aan de PvdA of zijn standpunten maar meer aan het feit dat een partij altijd maar aan de macht is en dat zo vanzelfsprekend vind dat zich dat gaat uiten in regentesk bestuursgedrag.

Het is vergelijkbaar met de almacht die het CDA ooit had. Dat lag op een gegeven moment ook als een verstikkende deken over het land.
Begrijpelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:07:50 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140998645
Jullie hebben ook niet het idee dat de machtsbasis van de PvdA langzaam door de SP ondermijnd wordt?
pi_140998853
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Grappig is dat. Ik heb namelijk nooit het idee gehad dat Roemer toen echt kans had premier te worden. :)

Zoals Bos een keer onrealistisch hoog stond in de peilingen, zo stond de SP dat ook. Zelfs als ze ooit een keer de grootste worden zie ik nog wel een Den Uyl'tje gebeuren. ;)
Ik heb de indruk dat consistent in die peilingen het aantal stemmen voor links wordt overschat. Ik herinner me minstens 4 katertjes tijdens de verkiezingsdag en de dag daarna waarin bleek dat de stemverhouding toch wat minder gunstig voor links uitpakte dan dat van te voren werd verwacht.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140998934
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:07 schreef Hexagon het volgende:
Jullie hebben ook niet het idee dat de machtsbasis van de PvdA langzaam door de SP ondermijnd wordt?
Ik heb eveneens die indruk. Het is een kwestie van tijd vooraleer de SP meer stemmen zal krijgen dan de SP. De SP is nu wat de PvdA vroeger was, langzaam maar zeker laten meer mensen die eigenlijk liever op de SP willen stemmen zich niet meer overhalen om toch maar voor het machtscompromis op de PvdA te stemmen. In het begin ging dat schoorvoetend met een paar idealisten die zich niet lieten overhalen, nu langzaam maar zeker het aantal stemmen op de PvdA teveel is gedaald en een kritisch omslagpunt is bereikt (het is gebleken dat het echt mogelijk is dat de SP de tweede partij wordt) en de PvdA weer haar achterban teleur heeft gesteld laten grotere groepen mensen zich overhalen om toch maar niet voor het machtscompromis te kiezen. Of dat links hier wel of niet iets mee opschiet weet ik niet. Je moet wel als je links wil stemmen maar als de PvdA en de SP allebei te klein zijn om te moeten regeren dan schiet het ook niet zo op.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:17:49 #162
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_140999006
Ik ben in de running om de gemeenteraad in te gaan. Er is echter een hoop heibel nog.

Onze verkiezingen zijn pas in november ivm samenvoeging gemeenten.
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:19:05 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140999051
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:17 schreef Mishu het volgende:
Ik ben in de running om de gemeenteraad in te gaan. Er is echter een hoop heibel nog.

Onze verkiezingen zijn pas in november ivm samenvoeging gemeenten.
Voor welke partij?

IS je plek op de lijst al bekend?
pi_140999144
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:17 schreef Mishu het volgende:
Ik ben in de running om de gemeenteraad in te gaan. Er is echter een hoop heibel nog.

Onze verkiezingen zijn pas in november ivm samenvoeging gemeenten.
Spannend. Ik ken iemand die onvrijwillig - om opa en oma te plezieren - op de kieslijst kwam te staan. Aangezien haar moeder een of ander eet/drink/snack-ding had kreeg zij de meeste stemmen. Ze zat 4 jaar lang met tegenzin (plichtsgetrouw, dat wel) in de gemeenteraad. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:24:29 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140999204
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb eveneens die indruk. Het is een kwestie van tijd vooraleer de SP meer stemmen zal krijgen dan de SP. De SP is nu wat de PvdA vroeger was, langzaam maar zeker laten meer mensen die eigenlijk liever op de SP willen stemmen zich niet meer overhalen om toch maar voor het machtscompromis op de PvdA te stemmen. Of dat links hier wel of niet iets mee opschiet weet ik niet. Je moet wel als je links wil stemmen maar als de PvdA en de SP allebei te klein zijn om te moeten regeren dan schiet het ook niet zo op.
Wat ook meespeelt is dat de SP bezig is een machtsbasis op decentraal niveau op te bouwen. Zoals ik al aangaf zijn er heel wat plattelandsgemeenten waar ze een zeer dominante factor zijn geworden. En ook in de vakbond weten ze steeds meer macht naar zoch toe te trekken.

En nu zie je ze dus ook in grote gemeenten en de provincies een machtspositie claimen. En ze krijgen steeds meer leden op belangrijke posities in de samenleving.

Het is een sluipend proces. Nu zal de SP in de toekomst vast nog wel eens een paar klappen krijgen. Maar hun machtspositie zal ongeacht dat, denk ik nog wel een tijd groeien.
pi_140999214
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:58 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Een sp premier.

Ik denk dat dit nog wel 30 jaar gaat duren.
Ik verwacht dat de SP de volgende nationale verkiezing de grootste linkse partij zal worden. Ik vrees alleen dat de SP niet de grootste partij zal worden wat m.i. nodig is om een SP-premier te krijgen, de VVD zal meer stemmen krijgen als de partij niet al teveel blundert. In alle eerlijkheid begrijp ik die populariteit van de VVD niet. Veel VVD-stemmers die een licht bovenmodaal inkomen hebben zijn toch beter af met D66 of het CDA?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140999274
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat ook meespeelt is dat de SP bezig is een machtsbasis op decentraal niveau op te bouwen. Zoals ik al aangaf zijn er heel wat plattelandsgemeenten waar ze een zeer dominante factor zijn geworden. En ook in de vakbond weten ze steeds meer macht naar zoch toe te trekken.

En nu zie je ze dus ook in grote gemeenten en de provincies een machtspositie claimen. En ze krijgen steeds meer leden op belangrijke posities in de samenleving.

Het is een sluipend proces. Nu zal de SP in de toekomst vast nog wel eens een paar klappen krijgen. Maar hun machtspositie zal ongeacht dat, denk ik nog wel een tijd groeien.
Ik denk dat dit een juiste analyse is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:31:00 #168
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_140999408
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Voor welke partij?

IS je plek op de lijst al bekend?
SP

Nee, daar is heftige discussie over. Sowieso hebben we ruzie binnen de fractie waar ik net buiten val gelukkig. Mensen die niet goed met elkaar kunnen samenwerken enzo :') Maar die moeten dat eerst nog uitvechten dus.
  donderdag 12 juni 2014 @ 20:07:30 #169
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_141000928
Schitterend te lezen die comments. Groenlinksers die ontzettend zuur zijn

http://www.joop.nl/politi(...)alitie_in_amsterdam/
  donderdag 12 juni 2014 @ 20:09:17 #170
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_141001012
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:07 schreef Hexagon het volgende:
Jullie hebben ook niet het idee dat de machtsbasis van de PvdA langzaam door de SP ondermijnd wordt?
Jawel, maar de stap naar een premier zie ik als iets anders.

Dan zullen ze vast eerst in een kabinet hebben gezeten. En dan krijgen ze met dezelfde perikelen te maken als de pvda. Nu stemmen mensen soms SP om een signaal af te geven, en wordt er veel minder nagedacht of de partij landelijk kan besturen.

Natuurlijk bewijzen ze al lokaal dat ze dit kunnen, maar de vraag is of de kiezer overtuigd is dat ze dit landelijk ook kunnen. Ik denk van niet, zeker niet als duidelijk wordt dat als ze verantwoording nemen ze net als de pvda consessies moeten doen. Dan rent de linkse kiezer zo weer weg.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 12 juni 2014 @ 20:13:19 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141001172
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 18:31 schreef 99.999 het volgende:
Kan me bestuurders van de kwaliteit die een grote stad nodig heeft nog niet echt voorstellen bij de SP.
De SP heeft in Nijmegen een aardige tijd in het college gezeten, en zelfs ik als liberaal was vrij content met de koers van de stad. Nou weet ik dat Nijmegen in de Randstad wordt gezien als een dorp in de provincie, maar voor mij kwalificeert het eerder als een grote stad dan Boxmeer of Oss.

Er moet wel gezegd dat dat natuurlijk in een linkse coalitie was. In voornoemde Boxmeer heeft de SP al met de VVD samengewerkt, en ik hoop oprecht dat ze dat ook in Amsterdam kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141010440
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 20:07 schreef Hexagon het volgende:
Schitterend te lezen die comments. Groenlinksers die ontzettend zuur zijn

http://www.joop.nl/politi(...)alitie_in_amsterdam/
Een interessante proeftuin voor de landelijke politiek. Met de uitslag van een van de laatste twee verkiezingen of beide (ik zou het even moeten opzoeken) was dit nationaal een logische coalitie geweest, hopelijk kan dit de landelijke partijbesturen inspireren om de volgende keer wel het avontuur aan te gaan in plaats van een krappe meerderheid te forceren of zelfs met een minderheidscoalitie of een gedoogcoalitie aan de slag te gaan. .
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 juni 2014 @ 23:24:08 #173
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_141012745
Ouwe info

[ Bericht 51% gewijzigd door borisz op 13-06-2014 08:50:15 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 13 juni 2014 @ 08:50:25 #174
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_141020741
quote:
D66, VVD en SP presenteren vandaag de acht wethouders van het nieuwe college. Econoom en diplomaat van het IMF Udo Kock (44) wordt wethouder Financiën voor D66. Dat melden D66, VVD en SP aan Het Parool.

Verder heeft D66 stadsdeelbestuurder Simone Kukenheim op de post onderwijs en jeugd en Abdeluheb Choho op de post duurzaamheid en openbare ruimte.

Eerder werd al bekend dat voormalig topambtenaar Kajsa Ollongren locoburgemeester wordt. Zij krijgt de portefeuille economische zaken, kunst en cultuur. SP-leider Laurens Ivens wordt wethouder bouwen en wonen. Informateur en senator Arjan Vliegenthart krijgt de portefeuille werk en inkomen. Eric van der Burg blijft wethouder zorg.

De andere wethouder voor de VVD is Pieter Litjens.

De portefeuilleverdeling:

D66:
- Udo Kock: financiën, coördinatie drie decentralisaties, coördinatie aanpak subsidies, aanpak belastingen, waterbeheer, stadsdeel West
- Kajsa Ollongren: economische zaken, zeehaven en luchthaven, gemeentelijke deelnemingen en bedrijven, kunst en cultuur, lokale media, monumenten, stadsdeel Centrum
- Simone Kukenheim: onderwijs, jeugd (jeugdwet), diversiteit & integratie, stadsdeel Oost
- Abdeluheb Choho: openbare ruimte en groen, klimaat, energie en luchtkwaliteit, dienstverlening, ICT en bestuurlijk stelsel, geen stadsdeel

VVD:
- Eric van der Burg: zorg en welzijn, sport & recreatie, ruimtelijke ordening, grondzaken (incl. erfpacht), Stadsdeel Zuid. (De huidige wethouder Eric van der Burg behoudt zijn post.)
- Pieter Litjens: verkeer en vervoer (incl. Noord-Zuidlijn), gemeentelijk vastgoed, bedrijfsvoering p&o, inkoop, Stadsdeel Zuidoost

SP:
Laurens Ivens: bouwen, wonen, wijkaanpak en dierenwelzijn, stadsdeel Noord
Arjan Vliegenthart: werk, inkomen, participatie (participatiewet), armoede, Stadsdeel Nieuw-West
http://www.parool.nl/paro(...)-van-Amsterdam.dhtml
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 13 juni 2014 @ 08:57:09 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_141020828
Nu die roddelaars zaten er totaal langs :D

Udo Kock en Simone Kukenheim zijn bekende namen. Van die Abdeluheb Choho heb ik nooit eerder gehoord.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')