abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138965455
quote:
2s.gif Op woensdag 16 april 2014 20:32 schreef KaBuf het volgende:
Weer een half litertje kwijt :)

Plakken bij jullie ook die kleine pleisters voor je vingers zo slecht? :P
Yup! nog voor het einde van de donatie ligt het ding er vaak al af. Nou is het ook eigenlijk niet langer dan een paar minuten nodig want dat minieme gaatje zit binnen no-time weer dicht.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_139173519
Eindelijk weer een keer kunnen doneren. Mede door een verhuizing en een te vroeg aangepaste adreswijziging (ik had bij de mail aangegeven per wanneer ik daar zou wonen, wordt de oproepkaart toch naar het nieuwe toen nog niet opgeleverde woning verzonden ;( ;( ) niet meer kunnen gaan. Paar weken terug verlies ik op weg naar de bloedbank mijn oproepkaart. Wist niet goed hoe of wat en of ik dan toch nog kan doneren, dus maar voor alle zekerheid afgezegd.. :@ :@

Maar genoeg onzin, de donatie ging weer goed vandaag, ook weer lekker vlot, maar dat is bij mij altijd wel het geval..
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_139173621
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:08 schreef Bos81 het volgende:
Eindelijk weer een keer kunnen doneren. Mede door een verhuizing en een te vroeg aangepaste adreswijziging (ik had bij de mail aangegeven per wanneer ik daar zou wonen, wordt de oproepkaart toch naar het nieuwe toen nog niet opgeleverde woning verzonden ;( ;( ) niet meer kunnen gaan. Paar weken terug verlies ik op weg naar de bloedbank mijn oproepkaart. Wist niet goed hoe of wat en of ik dan toch nog kan doneren, dus maar voor alle zekerheid afgezegd.. :@ :@

Maar genoeg onzin, de donatie ging weer goed vandaag, ook weer lekker vlot, maar dat is bij mij altijd wel het geval..
Heb je een donorpas? Dan kun je volgens ook zonder oproepkaart gewoon doneren.

Volgens mij is de BB boos op me. ;( Vorige keer vergeten te gaan, kwam ik een paar dagen later achter en meteen een nieuwe oproep gevraagd. Nu, al zo'n zes weken verder, nog steeds geen nieuwe oproep. En ik wandel niet zomaar langs, want ik weet nooit wanneer de mobiele locatie er staat.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_139173795
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:14 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Heb je een donorpas? Dan kun je volgens ook zonder oproepkaart gewoon doneren.

Volgens mij is de BB boos op me. ;( Vorige keer vergeten te gaan, kwam ik een paar dagen later achter en meteen een nieuwe oproep gevraagd. Nu, al zo'n zes weken verder, nog steeds geen nieuwe oproep. En ik wandel niet zomaar langs, want ik weet nooit wanneer de mobiele locatie er staat.
Donorpas heb ik ja. Dan doe ik dat de volgende keer gewoon, mocht hem weer kwijt raken.. ^O^ ^O^
  woensdag 23 april 2014 @ 10:36:15 #105
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_139174069
Volgens mij hoef je die oproepkaart in principe nooit mee te nemen, is alleen handiger voor het baliepersoneel.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_139253260
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:36 schreef Mark het volgende:
Volgens mij hoef je die oproepkaart in principe nooit mee te nemen, is alleen handiger voor het baliepersoneel.
Ik neem die kaart altijd mee... kreeg vandaag wel de vraag of ik het plastic pasje ooit wel heb ontvangen (ja dus, maar tot nu toe nog nooit gebruikt).

Helaas kon ik uiteindelijk niet doneren omdat mijn ijzergehalte te laag was ;(
Just because you can doesn't mean you should
  maandag 28 april 2014 @ 23:11:47 #107
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139359579
Ah het computersysteem lag er weer eens uit in Alkmaar :') Wel een nieuw plasma pr, 24 minuten :P
pi_139360598
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 23:11 schreef Erasmo het volgende:
Ah het computersysteem lag er weer eens uit in Alkmaar :') Wel een nieuw plasma pr, 24 minuten :P
Oh ik zat op 25 minuten vandaag. Ze vroegen of ik haast had ofzo :)

Werd overigens vanavond nog gebeld door de keuringsarts, ze had een vraag over het formulier. Ik had iets dubbel aangekruist op het formulier en de keuringsassistent had dat niet goed in de computer gezet dus dat wilden ze even checken.
Whiskyplankje
pi_139373518
Ik mag vanavond eindelijk weer na mijn vakantie's curacao. Ben benieuwd hoe mijn Hb is na een jaar vagetarier (geen schrijffout) te zijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_139374092
In mijn nieuwsoverzicht op Facebook:

quote:
OPROEP:
Wij zijn op zoek naar een donor die samen met een (ex) patiënt de Nijmeegse Vierdaagse gaat lopen. De (ex) patiënt moet ooit een of meerdere bloedproducten ontvangen hebben.
Willen jullie je verhaal delen met ons? Neem dan contact op via bloedverwant@sanquin.nl
pi_139428723
Weer een halve liter plasma kwijt *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 30 april 2014 @ 21:18:21 #112
47102 Elvi
miemkwien
pi_139428802
Jeej ik ben ziektevrij dus ik heb mn eerste oproepkaart gekregen! *O*

En nu een genante vraag :@

Doet het pijn om te doneren? :@
  woensdag 30 april 2014 @ 21:22:07 #113
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_139429031
Je voelt een naald, maar dat is handelbare pijn.

Ik had vorige week een niersteenaanval, dat is onhandelbare pijn :'(
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_139429074
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:18 schreef Elvi het volgende:

Doet geen pijn (hoogstens het prikje) :P

En de donatie verschilt per persoon. Ik liep na volbloed rustig gelijk weg om naar werk te fietsen, maar er zijn ook mensen die even een kwartiertje moeten bijkomen met koffie en koek van de zaak :P

En er komen soms voorbeelden voorbij van mensen die niet lekker worden of zelfs flauwvallen bij de donatie maar goed, daar kom je pas achter als je er zit denk ik. De controle vooraf sluit al een hoop uit denk ik. :)
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_139429131
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:22 schreef Mark het volgende:
Je voelt een naald, maar dat is handelbare pijn.

Ik had vorige week een niersteenaanval, dat is onhandelbare pijn :'(
-O- Dat is kut. Vaker last van?
pi_139429258
Het doet geen pijn, heb prikje om je hb te bepalen vind ik het pijnlijkst. Van het doneren zelf voelde ik niks.

Ik mag het overigens nog maar 1 keer proberen van de bloedbank, nu 2 keer bloed gegeven en 2 keer onderuit gegaan :( Duimen dat het de volgende keer wel goed gaat!
Why do dishes when you can do daiquiris?
  woensdag 30 april 2014 @ 21:31:16 #117
92409 Twinky
Little star.
pi_139429577
ik moet echt even een kwartiertje zitten, roze koek eten :9 en dan echt de dag rustig aandoen.
Dag erna is ook nog redelijk rustig aan (niet hardlopen, niet te snel fietsen). En dan de twee weken hardlopen daarna gaan ook een stukje moeizamer!

Maargoed, die roze koeken he...
  woensdag 30 april 2014 @ 21:38:23 #118
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_139430079
quote:
17s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:23 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

-O- Dat is kut. Vaker last van?
Was voor het eerst, en hopelijk het laatst :{
Dommage arachide-fromage
pi_139430805
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:18 schreef Elvi het volgende:

Nope! Het vervelendste naast de vingerprik vind ik dat het altijd wat jeukt op de huid als de naald er net in zit.
Whiskyplankje
pi_139430907
Nee, het doet geen pijn. En als je flauwvalt merk je dat ook wel weer zodra je bijkomt. Iig, bij een 'hoofd vol watten gevoel'; gelijk gaan zitten/alvast gaan liggen met benen omhoog is mijn ervaring :+

Nog een maand, dan zit mn half jaar niet-mogen vanwege reis naar Malaria-gebied er weer op. Ben benieuwd wanneer ik weer een oproep krijg dan :P
pi_139431220
Zitten er hier toevallig ook plasma/bloedplaatjes donoren ? Bij mijn laatste donatie hing er een a4tje waarbij ze mensen opriepen om het een keer te proberen maar ik twijfel nog een beetje.
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
  woensdag 30 april 2014 @ 21:59:48 #122
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_139431546
Ik geef al jaren plasma, het duurt wat langer maar heeft verder geen nadelen
Dommage arachide-fromage
pi_139433412
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:55 schreef gers het volgende:
Zitten er hier toevallig ook plasma/bloedplaatjes donoren ? Bij mijn laatste donatie hing er een a4tje waarbij ze mensen opriepen om het een keer te proberen maar ik twijfel nog een beetje.
Tegen mij werd gezegd dat ik als ik voor plasma koos ik niet meer naar volbloed kon. Misschien wel als er een bepaalde periode tussen zit?
pi_139433975
Geen plasma hier,

Ik wilde me wel laatst aanmelden voor stamcellen, maar helaas mag ik dat niet door een chronische aandoening ;( ;(
pi_139434342
Plasma hier. In theorie ook bloedplaatjes maar nog nooit daarvoor opgeroepen. Duurt inderdaad iets langer, met de nieuwe software doe ik het in 25 minuten bleek maandag (vroeger 3 kwartier). En je kan ook vaker, ga gemiddeld eens per 4 weken, behoudens ziekte, buitenland verboden enzo uiteraard.
Whiskyplankje
pi_139436273
Heb nu 2x plasma gedoneerd (ben ook stamcel en bloedplaatjes maar nooit voor opgeroepen)

1e keer ging het rechterarm niet goed, ik bloede helemaal niet! linker arm ging wel maar langzaam.
2e keer prikte ze door mijn ader heen in eerste instantie, naald iets terug gehaald en toen ging het prima vond ik maar ik werd afgekeurd want de zuster? ze wilde het niet terug geven omdat mijn arm dan te dik zou worden.

Beetje raar allemaal maar voor mij dus nog geen succes tot dus zit zelfs te denken om maar weer terug naar bloed te gaan.

Maar probeer het zou ik zeggen! Duurt wat langer voor zover ik merk maar verder niks.
  woensdag 30 april 2014 @ 23:28:20 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139436877
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:25 schreef MissGump het volgende:
Het doet geen pijn, heb prikje om je hb te bepalen vind ik het pijnlijkst. Van het doneren zelf voelde ik niks.

Ik mag het overigens nog maar 1 keer proberen van de bloedbank, nu 2 keer bloed gegeven en 2 keer onderuit gegaan :( Duimen dat het de volgende keer wel goed gaat!
Is plasma dan niet wat voor jou? Heb je toch minder last van.

Qua pijn valt het mee, alleen het moment dat de naald erin gaat vind ik vervelend maar daarna voel je er niks meer van,
  woensdag 30 april 2014 @ 23:32:11 #128
47102 Elvi
miemkwien
pi_139437061
Bedankt voor de antwoorden allemaal :) Ben wel iets gerustgesteld nu :@

Toen ik bij de bloedbank was voor de keuring zei ik al dat ik bang was voor naalden, toen zei de verpleegkundige die buisjes afnam "nou bij het echte doneren zijn de naalden wel een stuk dikker hoor!" :'( Dus dat hielp niet veel tegen de angst :') Maar inderdaad: de kleine prikjes voor het hb zijn best pijnlijk :@ Als het minder pijn doet dan dat dan komt het goed :D
pi_139445968
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 23:15 schreef Krediax het volgende:
Heb nu 2x plasma gedoneerd (ben ook stamcel en bloedplaatjes maar nooit voor opgeroepen)

1e keer ging het rechterarm niet goed, ik bloede helemaal niet! linker arm ging wel maar langzaam.
2e keer prikte ze door mijn ader heen in eerste instantie, naald iets terug gehaald en toen ging het prima vond ik maar ik werd afgekeurd want de zuster? ze wilde het niet terug geven omdat mijn arm dan te dik zou worden.

Beetje raar allemaal maar voor mij dus nog geen succes tot dus zit zelfs te denken om maar weer terug naar bloed te gaan.

Maar probeer het zou ik zeggen! Duurt wat langer voor zover ik merk maar verder niks.
Dat eerste heb ik laatst ook gehad. Bleek dat de naald niet helemaal lekker in de ader zat, meer richting de aderwand. Heb toen 3 kwartier aan het apparaat gelegen. Die zuster was ook niet helemaal bij, die liet me alleen maar extra bewegingen maken met mijn hand / pomp harder zetten ipv dat ze even aan de naald rommelt. Gelukkig lopen er daar meer mensen rond :P. Dramadonatie.

2e keer klinkt als onzin. Er wordt afgetapt van je ader die je bloed juist wegleidt van je arm (en als je bloed terugkrijgt gaat het dus direct richting je hart), en niet je arm in. Weet je zeker dat ze dat zei?

Ik geef trouwens dus ook plasma, aangezien je sneller plasma geven dan bloed als je in het buitenland bent geweest.
Oh.
  donderdag 1 mei 2014 @ 11:18:10 #130
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_139446297
Met plasma kom je ook eerder aan een aantal wat goed is voor een cadeautje ;)

Ik zag in de Bloedverwant dat er weer nieuwe waren :)
Dommage arachide-fromage
pi_139447808
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 11:07 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Dat eerste heb ik laatst ook gehad. Bleek dat de naald niet helemaal lekker in de ader zat, meer richting de aderwand. Heb toen 3 kwartier aan het apparaat gelegen. Die zuster was ook niet helemaal bij, die liet me alleen maar extra bewegingen maken met mijn hand / pomp harder zetten ipv dat ze even aan de naald rommelt. Gelukkig lopen er daar meer mensen rond :P. Dramadonatie.

2e keer klinkt als onzin. Er wordt afgetapt van je ader die je bloed juist wegleidt van je arm (en als je bloed terugkrijgt gaat het dus direct richting je hart), en niet je arm in. Weet je zeker dat ze dat zei?

Ik geef trouwens dus ook plasma, aangezien je sneller plasma geven dan bloed als je in het buitenland bent geweest.
Ja dat zei ze, ik denk dat ze bedoelde dat als ze nu bloed terug geven dat het aan de ander kant van mijn ader (waar de naald al doorheen was gegaan) er weer uitkomt? Ik heb geen idee was nooit zo goed in biologie :P

Komende woensdag mag ik het weer proberen, moest ik vragen naar de meest ervaren prikster dus ben benieuwd! ;)
pi_139467072
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 23:32 schreef Elvi het volgende:
Bedankt voor de antwoorden allemaal :) Ben wel iets gerustgesteld nu :@

Toen ik bij de bloedbank was voor de keuring zei ik al dat ik bang was voor naalden, toen zei de verpleegkundige die buisjes afnam "nou bij het echte doneren zijn de naalden wel een stuk dikker hoor!" :'( Dus dat hielp niet veel tegen de angst :') Maar inderdaad: de kleine prikjes voor het hb zijn best pijnlijk :@ Als het minder pijn doet dan dat dan komt het goed :D
Maar bij het doneren gaat de naald erin en blijft 'ie stil zitten totdat ze 'm er weer uithalen :) Met buisjes afnemen beweegt de naald steeds. Vond ik een vervelender gevoel. Weet hoe je je voelt, ben ook zo'n naaldenfoob :')
pi_139471199
Ik moet morgen naar de Kaakchirurg om m'n verstandskies te laten wegsnijden (is niet doorgekomen, maar heb er last van) en heb net n oproep gekregen voor woensdag, denk dat dat niet mag he?
Wilde morgen even kijken/bellen, maar zag t topic langskomen en dacht dat ik t hier wel even kon vragen :)
compact en kleverig.
pi_139471790
- Je mag bloed geven als je alleen een controle hebt gehad, ook als er een haakje is gebruikt.
- Je mag bloed geven vanaf een dag na de behandeling als tandsteen verwijderd is of er een gaatje is gevuld.
- Je mag bloed geven vanaf een week na de behandeling als je een wortelkanaalbehandeling hebt gehad of als er een tand of kies is getrokken.
- Wanneer er sprake is van een ontsteking, mag je pas weer bloed geven als je tenminste 2 weken vrij van klachten bent en tenminste 2 weken vrij van antibiotica bent.

Zie Tandartsbehandeling.
pi_139471992
Niet dus idd -O-

Komt gewoon precies opt verkeerde moment dus, die oproep
compact en kleverig.
pi_139472366
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:16 schreef JaniesBrownie het volgende:
Niet dus idd -O-

Komt gewoon precies opt verkeerde moment dus, die oproep [ afbeelding ]
Ga je een week later, vinden ze vast niet erg (als het een vaste afname locatie is).
pi_139472469
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:22 schreef Krediax het volgende:

[..]

Ga je een week later, vinden ze vast niet erg (als het een vaste afname locatie is).
nah, dan kan ik beter eerst afwachten hoe het gaat met m'n kaak. En het is ook n mobiele locatie trouwens. Weet niet hoe vaak hij er staat eigenlijk.
compact en kleverig.
pi_139472537
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:24 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

nah, dan kan ik beter eerst afwachten hoe het gaat met m'n kaak. En het is ook n mobiele locatie trouwens. Weet niet hoe vaak hij er staat eigenlijk.
Je kan ze bellen om de afspraak te verzetten, of gewoon wachten op een nieuwe oproep.
(al ken ik 2 mensen die een paar keer niet gingen en toen geen oproep meer kregen :'))
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:26:24 #139
92409 Twinky
Little star.
pi_139472552
Beter 3 weken wachten. Na een week kan het nog gaan ontsteken, zeker als hij nooit is doorgekomen (zoals bij mij).

Je hoeft niet te bellen hoor, kunt gewoon aan komen lopen.
pi_139472673
quote:
7s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:26 schreef Twinky het volgende:
Beter 3 weken wachten. Na een week kan het nog gaan ontsteken, zeker als hij nooit is doorgekomen (zoals bij mij).

Aan komen lopen? langsgaan bij de afname locatie bedoel je?
pi_139472736
quote:
7s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:26 schreef Twinky het volgende:

ik bel sowieso wel hoor, zal misschien niet nodig zijn, maar vind ik zelf prettiger.
En ik was idd van plan om even af te wachten hoe het gaat, ik weet dat je er behoorlijk lang last van kan hebben.
compact en kleverig.
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:32:49 #142
92409 Twinky
Little star.
pi_139472889
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:28 schreef Krediax het volgende:

[..]

Aan komen lopen? langsgaan bij de afname locatie bedoel je?
ja. Al had ik over het 'mobiele' heen gelezen dus misschien is het dan anders! Bij de gewone locaties kun je gewoon langsgaan wanneer je wil, als het maar na je oproep is.
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:29 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ik bel sowieso wel hoor, zal misschien niet nodig zijn, maar vind ik zelf prettiger.
En ik was idd van plan om even af te wachten hoe het gaat, ik weet dat je er behoorlijk lang last van kan hebben.
snap ik!
Goedzo, bij mij was het ook een flinke ingreep, de ene kant in ieder geval, werd ontzettend dik en flink ontstoken. Andere kant was zo klaar :D
pi_139473048
quote:
7s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:32 schreef Twinky het volgende:

[..]

ja. Al had ik over het 'mobiele' heen gelezen dus misschien is het dan anders! Bij de gewone locaties kun je gewoon langsgaan wanneer je wil, als het maar na je oproep is.

:Y

quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:22 schreef Krediax het volgende:

pi_139473097
Om je niet te zenuwachtig te maken voor het verstandskies trekken ;):
Bij mij was het ook een keer in 30 seconde voorbij, achteraf ook bijna geen last van gehad.
pi_139473283
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:37 schreef Krediax het volgende:
Om je niet te zenuwachtig te maken voor het verstandskies trekken ;):
Bij mij was het ook een keer in 30 seconde voorbij, achteraf ook bijna geen last van gehad.
ze gaan niet trekken he, hij wordt weggesneden. ;)
Ik maak me ookniet echt druk, maar ik weet dat je er behoorlijk last van kan hebben. Daar wil ik wel rekening mee houden.
compact en kleverig.
  vrijdag 2 mei 2014 @ 08:08:45 #146
92409 Twinky
Little star.
pi_139478759
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:42 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ze gaan niet trekken he, hij wordt weggesneden. ;)
Ik maak me ookniet echt druk, maar ik weet dat je er behoorlijk last van kan hebben. Daar wil ik wel rekening mee houden.
Goedzo :) bij mij waren ze ook niet doorgekomen onderin, zaten klem onder mijn kaak. De ene kant dus heel dik en ontstoken en weet ik het, andere kant maar twee dagen beetje last.
Koop in ieder geval vast icepacks, dat helpt heel erg!
pi_139484955
En rietjes, vond ik wel handig :)
pi_139502737
Ik wilde nog waarschuwen: dat taaie stuk kauwgom, niet op kauwen. Dat is je wang! Maar daar ben ik een beetje laat mee volgens mij. Heb het trekken van een verstandskies meer last gehad van vol op mijn wang kauwen dan van de hele tandentrekkerij zelf.

Ik heb vanmiddag gemerkt dat ik sowieso nog wel even niet wachten voor ik kan gaan doneren. Heb zes weken terug een operatie gehad. En vandaag zijn er voor controle 5 buisjes bloed (da's ongeveer 25 ml) geprikt. Normaal heb ik geen probleem met die hoeveelheid. Maar voelde me nu toch wel slapjes en weeïg. Duidelijk nog lang niet fit genoeg.
pi_139503682
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 21:28 schreef Fixers het volgende:
Ik heb vanmiddag gemerkt dat ik sowieso nog wel even niet wachten voor ik kan gaan doneren. Heb zes weken terug een operatie gehad. En vandaag zijn er voor controle 5 buisjes bloed (da's ongeveer 25 ml) geprikt. Normaal heb ik geen probleem met die hoeveelheid. Maar voelde me nu toch wel slapjes en weeïg. Duidelijk nog lang niet fit genoeg.
Het lijkt me dat je 25ml toch niet eens kan merken zo weinig?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_139509632
5x 25 ml misschien?
pi_139514609
Nee, echt 25 ml, da's zo ongeveer een shot espresso. Inderdaad maar een kleine hoeveelheid. Blijkbaar genoeg om wat effect te hebben op dit moment, normaal heb ik nergens last van met bloedprikken.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 08:51:43 #152
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139514950
Zal wel tussen de oren zitten.
pi_139516127
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 21:28 schreef Fixers het volgende:
Ik wilde nog waarschuwen: dat taaie stuk kauwgom, niet op kauwen. Dat is je wang! Maar daar ben ik een beetje laat mee volgens mij. Heb het trekken van een verstandskies meer last gehad van vol op mijn wang kauwen dan van de hele tandentrekkerij zelf.

ik heb alleen op m'n lip gebeten :')

Maar doet wel flink pijn zeg, die pijnstillers heb ik echt wel nodig :')
compact en kleverig.
pi_139516161
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 08:51 schreef Erasmo het volgende:
Zal wel tussen de oren zitten.
mwa, als je niet fit bent, voel je die dingen gewoon eerder.
Als ik me niet goed voel, sta ik te hijgen als ik de trap op loop, normaal heb ik dat echt niet. Het kan wel degelijk fysiek zijn.
compact en kleverig.
pi_139598856
Jaaaaa ik mag na een half jaar weer! Volgende week maandag avond een half litertje bloed armer worden, is de tweede keer. Zin in :)
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 8 mei 2014 @ 12:15:16 #156
47102 Elvi
miemkwien
pi_139693721
Ik ben van plan om vandaag bloed te doneren, alleen voel ik me al slap worden bij het idee _O- Dus ik ben benieuwd hoe het gaat en of ik ga flauwvallen :') Ik hou jullie op de hoogte :P
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:33:17 #157
27699 Ravage
thinking about you
pi_139698916
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 12:15 schreef Elvi het volgende:
Ik ben van plan om vandaag bloed te doneren, alleen voel ik me al slap worden bij het idee _O- Dus ik ben benieuwd hoe het gaat en of ik ga flauwvallen :') Ik hou jullie op de hoogte :P
Goed eten en drinken van te voren, en eventueel vragen of ze de stoel gelijk een standje achteruit zetten :)
i'm not living, i'm just killing time
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:34:01 #158
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_139698935
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 12:15 schreef Elvi het volgende:
Voel je je niet goed dan? Want dan zou ik sowieso niet gaan :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:18:29 #159
47102 Elvi
miemkwien
pi_139702573
Zo ik ben net terug en het is me meegevallen :D De naald deed inderdaad veel minder pijn dan bij buisjes geven of de Hb-check (die bij mij trouwens 8.0 was 8-) ). Ik heb maar 300 ml kunnen geven en toen waren de 12 minuten voorbij. Ik heb nu wel een iets lichter gevoel in mn hoofd dus ben blij dat het niet meteen 500 ml was.

Maar goed het viel dus mee *O* De man naast me had er denk ik een kraantje in laten installeren want die was na 5 minuten al klaar :') Hij vertelde dat het zn 63ste keer was :o _O_
  donderdag 8 mei 2014 @ 23:54:57 #160
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_139725945
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:18 schreef Elvi het volgende:
Hij vertelde dat het zn 63ste keer was :o _O_
:{w newbie

:+
Dommage arachide-fromage
pi_139727450
Mag je ook minder volbloed doneren dan :? Ik dacht dat het een halve liter was of een mislukte donatie?
pi_139735131
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 00:29 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Mag je ook minder volbloed doneren dan :? Ik dacht dat het een halve liter was of een mislukte donatie?
Misschien de eerste keer ofzo dat ze een bepaalde tijd aanhouden.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_139736363
Je moet toch altijd binnen x minuten de halve liter gehaald hebben, vanwege stolling ofzo?
pi_139738760
Ik geloof dat 300 ml de minimum hoeveelheid is. Ik heb het ook wel eens gehad.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 10:43:02 #165
47102 Elvi
miemkwien
pi_139770730
Het beste is 500 ml binnen 12 minuten inderdaad ivm stolling. Ze zei dat ik wel langer kon blijven zitten voor die 500 ml maar dat dan een deel onbruikbaar is. Dus liever hebben ze 300 ml waarvan alles bruikbaar is dan 500 ml en dan een deel vernietigen.
pi_139772036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 10:43 schreef Elvi het volgende:
Het beste is 500 ml binnen 12 minuten inderdaad ivm stolling. Ze zei dat ik wel langer kon blijven zitten voor die 500 ml maar dat dan een deel onbruikbaar is. Dus liever hebben ze 300 ml waarvan alles bruikbaar is dan 500 ml en dan een deel vernietigen.
Klopt, ik heb altijd begrepen dat een zak bloed een bepaalde klasse krijgt op basis van de verstreken tijd, en dat die klasse bepaalt wat er mee gebeurt. Binnen 10 minuten is volgens mij het beste; dat bloed is geschikt voor volbloed transfusies. Tussen de 10 en 12 minuten kunnen ze bepaalde delen nog wel gebruiken voor transfusies (bijv. bloedplaatjes ofzo) en boven de 12 minuten is het volgens mij alleen geschikt voor onderzoek.
Smile, tomorrow will be worse...
pi_139946694
Weer een zak appelsap kwijt *O*

En geleerd dat mijn bloed harder zou stromen als mijn Hb lager was, dacht altijd dat mijn Hb een voordeel was :(
pi_139946773
quote:
17s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:48 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Weer een zak appelsap kwijt *O*

En geleerd dat mijn bloed harder zou stromen als mijn Hb lager was, dacht altijd dat mijn Hb een voordeel was :(
Ik zit ook altijd vrij lang, bij mij wil het -zeker in het begin- ook nooit stromen :p
Nu al een aantal maanden niet geweest though, geen tijd ivm onderzoek en daarbij horende reistijd (1,5 uur enkele reis) -O-
pi_139947055
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:50 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik zit ook altijd vrij lang, bij mij wil het -zeker in het begin- ook nooit stromen :p
Nu al een aantal maanden niet geweest though, geen tijd ivm onderzoek en daarbij horende reistijd (1,5 uur enkele reis) -O-
Je mag ook bij andere afnamelocaties langskomen he, kijk even op je onderzoekslocatie rond :P
pi_139947328
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:59 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Je mag ook bij andere afnamelocaties langskomen he, kijk even op je onderzoekslocatie rond :P
I know, er zit een afnamelocatie naast 't ziekenhuis waar ik m'n onderzoek doe. Maar even tussendoor is niet zo handig, je bent toch al gauw 45-60 min kwijt aan een donatie. En na acht uur onderzoek doen ben ik meestal zo gaar en ga ik liever gelijk naar huis, aangezien ik nog even reizen moet.
pi_139960665
Ik kon deze week niet, kreeg de nacht ervoor zo'n migraine dat ik teveel ingenomen heb voor bloedgeven, balen!!! Wel netjes gebeld, volgende ronde mag ik sowieso. Dan mn uiterste best doen om 4 dagen geen pijnstillers te gebruiken...
pi_139967870
Morgen mag ik weer *O*
pi_139979996
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 11:52 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Klopt, ik heb altijd begrepen dat een zak bloed een bepaalde klasse krijgt op basis van de verstreken tijd, en dat die klasse bepaalt wat er mee gebeurt. Binnen 10 minuten is volgens mij het beste; dat bloed is geschikt voor volbloed transfusies. Tussen de 10 en 12 minuten kunnen ze bepaalde delen nog wel gebruiken voor transfusies (bijv. bloedplaatjes ofzo) en boven de 12 minuten is het volgens mij alleen geschikt voor onderzoek.
Dat wist ik niet! Dat hadden ze wel wat beter mogen communiceren zeg.
De laatse keer zat ik net boven de twaalf minuten meen ik.
pi_139980262
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:36 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat wist ik niet! Dat hadden ze wel wat beter mogen communiceren zeg.
De laatse keer zat ik net boven de twaalf minuten meen ik.
Waarom zou je dat moeten weten? Je tekent ervoor dat ze je bloed voor alle doeleinden mogen gebruiken en het is niet dat je met flink persen je die zak wel ff in 5 minuten volspuit. Bovendien is bloed voor onderzoek ook nodig.
pi_139981530
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:15 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik kon deze week niet, kreeg de nacht ervoor zo'n migraine dat ik teveel ingenomen heb voor bloedgeven, balen!!! Wel netjes gebeld, volgende ronde mag ik sowieso. Dan mn uiterste best doen om 4 dagen geen pijnstillers te gebruiken...
Oh dan heb je flink geslikt. of iets anders dan Paracetamol of Ibuprofen want op zich zijn die normaal geen probleem om te doneren, ze willen het alleen graag weten. Stond nog een stukje over in de donormail van van de week.
Whiskyplankje
pi_139984500
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:47 schreef angelfish het volgende:

[..]

Waarom zou je dat moeten weten? Je tekent ervoor dat ze je bloed voor alle doeleinden mogen gebruiken en het is niet dat je met flink persen je die zak wel ff in 5 minuten volspuit. Bovendien is bloed voor onderzoek ook nodig.
Omdat het voeren van een transparante beleidsvoering op de langere termijn tot meer draagkracht leidt onder de donoren cq cliënten.
pi_140203759
En weer een halve liter lichter! :)
8 minuut 49, met een Hb van 9.6! Zo hoog is-ie nog nooit geweest!

Oh en heb het nog nagevraagd: liefst binnen 12 minuten, maar het mag zelfs tot 15 minuten; daarna schakelt het apparaat zichzelf uit.
pi_140220917
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_140227910
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 14:18 schreef BrainTeaser het volgende:
En weer een halve liter lichter! :)
8 minuut 49, met een Hb van 9.6! Zo hoog is-ie nog nooit geweest!

Oh en heb het nog nagevraagd: liefst binnen 12 minuten, maar het mag zelfs tot 15 minuten; daarna schakelt het apparaat zichzelf uit.
Ik las dit tijdens doneren en vond het toevallig, ik had ook 9.6 en zo hoog was het voor mij nog nooit geweest! Deed er 39 min over dus nu word het weggegooit? :P
pi_140228725
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 23:53 schreef Krediax het volgende:

[..]

Ik las dit tijdens doneren en vond het toevallig, ik had ook 9.6 en zo hoog was het voor mij nog nooit geweest! Deed er 39 min over dus nu word het weggegooit? :P
Haha, inderdaad toevallig! :D
39 minuten over volbloed donatie? Of plasma?

Ik denk sowieso niet dat ze het weg zullen gooien, maar volbloed komt dan volgens mij niet in aanmerking voor donatie. Ik denk dat het voor wetenschappelijk onderzoek nog steeds gebruikt kan worden.
pi_140228783
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:19 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Haha, inderdaad toevallig! :D
39 minuten over volbloed donatie? Of plasma?

Ik denk sowieso niet dat ze het weg zullen gooien, maar volbloed komt dan volgens mij niet in aanmerking voor donatie. Ik denk dat het voor wetenschappelijk onderzoek nog steeds gebruikt kan worden.
Plasma ;)
Dus gewoon normaal.

Als je 39 minuten over volbloed doet heb je denk ik een bloeddruk van 5 oid :P
Al nemen ze blijkbaar bloed af tegen de stroom in geen idee hoe alles werkt.
pi_140228887
Haha, ik dacht al ja! :D

Heb wel eens getwijfeld over plasma geven, maar mijn bloedvaten zijn niet echt goed, dus ik vermoed dat volbloed in mijn geval beter is.
pi_140228977
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:25 schreef BrainTeaser het volgende:
Haha, ik dacht al ja! :D

Heb wel eens getwijfeld over plasma geven, maar mijn bloedvaten zijn niet echt goed, dus ik vermoed dat volbloed in mijn geval beter is.
Hangt af van wie je prikt.
Eerste keer plasma bij mij stroomde het niet. 2e keer prikte ze door mijn ader heen en durfde ze niet terug te geven. Nu 2x een prikster met wat meer ervaring gehad en ging 2x goed.

Als je de tijd en de juiste bloedgroep heb zou ik het doen ;) Lukt het niet kan je altijd weer terug.
pi_140229073
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:29 schreef Krediax het volgende:

[..]

Hangt af van wie je prikt.
Eerste keer plasma bij mij stroomde het niet. 2e keer prikte ze door mijn ader heen en durfde ze niet terug te geven. Nu 2x een prikster met wat meer ervaring gehad en ging 2x goed.

Als je de tijd en de juiste bloedgroep heb zou ik het doen ;) Lukt het niet kan je altijd weer terug.
Ja, bloedgroep 0+, die willen ze volgens mij wel graag. Tijd iets minder, want werk fulltime en 60km verderop, maar kan op zich best in de avond. Volgende keer toch maar eens informeren.

Scheelt inderdaad heel veel wie je prikt. Als ik 'gewoon' bloed moet laten prikken loop ik standaard 2-3 dagen met een blauwe arm. Bij de bloedbank zijn ze daar echt een stuk beter in, al gaat het zelfs dan nog wel eens mis. Maar mijn linkerarm is sowieso hopeloos en in mijn rechterarm heb ik eigenlijk maar 1 goed vat.
pi_140229213
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:33 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Ja, bloedgroep 0+, die willen ze volgens mij wel graag. Tijd iets minder, want werk fulltime en 60km verderop, maar kan op zich best in de avond. Volgende keer toch maar eens informeren.

Scheelt inderdaad heel veel wie je prikt. Als ik 'gewoon' bloed moet laten prikken loop ik standaard 2-3 dagen met een blauwe arm. Bij de bloedbank zijn ze daar echt een stuk beter in, al gaat het zelfs dan nog wel eens mis. Maar mijn linkerarm is sowieso hopeloos en in mijn rechterarm heb ik eigenlijk maar 1 goed vat.
Als het je niet uitkomt dan moet je het gewoon niet doen ;)
Bloed geven is ook belangrijk en als dat handiger is voor jou, 1 + 1 = 2.

Bedoel je met gewoon bloed prikken in het ziekenhuis? Nog nooit gedaan dus kan ik niks over zeggen. Weet je zeker dat je linker arm hopeloos is? Als het één keer mis ging betekend nog niet dat het aan je ader ligt :)

Ik moet zeggen vind het wel prettig elke 2 weken lekker de VI lezen en plasma doneren :P
Ik werd zelfs al herkend :o
pi_140229357
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:39 schreef Krediax het volgende:

[..]

Als het je niet uitkomt dan moet je het gewoon niet doen ;)
Bloed geven is ook belangrijk en als dat handiger is voor jou, 1 + 1 = 2.

Bedoel je met gewoon bloed prikken in het ziekenhuis? Nog nooit gedaan dus kan ik niks over zeggen. Weet je zeker dat je linker arm hopeloos is? Als het één keer mis ging betekend nog niet dat het aan je ader ligt :)

Ik moet zeggen vind het wel prettig elke 2 weken lekker de VI lezen en plasma doneren :P
Ik werd zelfs al herkend :o
Ja, dat is ook wel zo. Plasma geven vergt wel wat meer tijd, dus dat is wel iets om bij stil te staan.

Gewoon bloedprikken bedoel ik inderdaad in het ziekenhuis. Heb regelmatig bloedarmoede e.d. gehad en een chronische aandoening, dus ook regelmatig moeten laten prikken.

Ik laat regelmatig mijn beide armen zien waarbij ik aangeef dat ik geen voorkeur heb en ze kiezen unaniem voor de rechter, dus die is echt wel beter denk ik.

Elke 2 weken, dan kan ik me voorstellen dat ze je herkennen ja!
Ik zal de volgende keer eens informeren of ze denken dat ik een geschikte plasmadonor ben en dan kan ik het inderdaad wel eens proberen :Y
pi_140230961
Als je weinig tijd hebt en er is alleen een sanquin op grote afstand dan is plasma toch helemaal niet handig?
Bij volbloed hoeft je maar eens in de 3/4 maanden
  vrijdag 23 mei 2014 @ 11:34:34 #188
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_140273997
Gister eindelijk weer bloed mogen geven. Had twee maanden terug een blaasontsteking, en kreeg nu pas een nieuwe kaart binnen. Hb was eerst 7.6 en bij de tweede keer prikken gelukkig 8.0. Verder geleerd van de arts die de controle deed dat vegetariërs alleen in Nijmegen leven, en dat het hier blijkbaar een hype is. Interessante man :P.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_140302958
Word je bij de eerste keuring gemeten/gewogen? Of hoef je je lengte en gewicht alleen maar op te schrijven?
Met vriendelijke groet,
  zaterdag 24 mei 2014 @ 02:28:23 #190
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_140303202
Ik voel me niet zo prettig bij de afname van bloedplasma omdat dit in tegenstelling tot volbloed veel meer geschikt is om over de grens te verhandelen. Zouden ze hier bij Sanquin begrip voor hebben? Ik overweeg me als donor aan te melden maar heb ook weer geen zin om meerdere malen uit te hoeven leggen waarom ik niet bereid ben tot een bepaalde vorm van donatie of verwijten te hoeven trotseren in de trant van: "je zou als je je ego opzij zette zo veel meer kunnen doen."
“An interesting thing is a good thing.”
pi_140305048
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 02:28 schreef Repelsteeltju het volgende:
Ik voel me niet zo prettig bij de afname van bloedplasma omdat dit in tegenstelling tot volbloed veel meer geschikt is om over de grens te verhandelen. Zouden ze hier bij Sanquin begrip voor hebben? Ik overweeg me als donor aan te melden maar heb ook weer geen zin om meerdere malen uit te hoeven leggen waarom ik niet bereid ben tot een bepaalde vorm van donatie of verwijten te hoeven trotseren in de trant van: "je zou als je je ego opzij zette zo veel meer kunnen doen."
Niemand wordt richting bloedplasma geduwd, aangezien je A) een goede ader moet hebben, B) voldoende snel stromend bloed moet hebben en C) het erg veel tijd kost van de donoren. Sanquin is er niet bij gebaat om jou weg te jagen.

Het ergste wat ik heb gehoord is dat er weleens kan worden gevraagd of je het wil overwegen. Veelal wordt dat niet eens gedaan, tenzij je er zelf over begint. En er hangen soms posters in de ruimte met daarop: "We zoeken nieuwe plasmadonoren".

Dus ik zou zeggen, gewoon gaan. En je hoeft geen antwoord te geven waarom je geen plasma wil doneren, je kunt altijd gewoon zeggen: "Nee, geen interesse".
pi_140305106
Volbloed kost veel minder tijd, altijd een geldige reden
  zaterdag 24 mei 2014 @ 08:55:14 #193
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140305313
Gisteren 50ste donatie gedaan *O*
pi_140305647
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 08:55 schreef Erasmo het volgende:
Gisteren 50ste donatie gedaan *O*
Gefeliciteerd. Super goed *O*
pi_140309748
Ik ben idd ook nog nooit richting plasma gepusht, dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor.
pi_140310660
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen plasma en gewoon bloed doneren? En zijn er ook nog andere vormen van donaties?
pi_140311267
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 13:19 schreef Fixers het volgende:
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen plasma en gewoon bloed doneren? En zijn er ook nog andere vormen van donaties?
Dat kan je op de website van Sanquin nalezen
http://www.sanquin.nl/blo(...)t/bloedplasma-geven/
pi_140311711
Vorige keer de donatie vergeten :@ daarna contact gehad voor een nieuwe oproep. Inmiddels zijn we vier weken verder, nog niks gehad. Volgende week maar eens bellen of zo.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 24 mei 2014 @ 23:15:21 #199
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_140329700
Moet nog steeds mijn niersteenproces helemaal doorlopen, over een week naar de uroloog. Hoop dat ik dan snel weer mag geven, want zo komt die handdoek er nooit...
Al zijn er ook wel weer leuke nieuwe dingen bijgekomen: http://www.sanquin.nl/blo(...)gen-per-1-juni-2014/
Dommage arachide-fromage
pi_140341445
quote:
Bij de vijfde donaties kun je kiezen uit een bidon of een boodschappentas.

Daarna bij elke 10e donatie en boven de 100 bij elke 25 donaties vrij keus uit het hele assortiment:

badhanddoek, voor bij het zwembad of op het strand
grote pluche pelikaan, blijft populair
mok, zeer geschikt voor koffie, thee of melk
usb-stick, 16 GB opslagruimte
sportshirt van dryfit materiaal, lang verwacht door velen
minimal, veel gevraagd item
boodschappentas, altijd handig
bidon, voor de dorstige sporters
Suske en Wiske, voor nieuwe donors ook zeer informatief
Mepal waterkan, voor op een vrolijk gedekte tafel
Dus elke 10 donaties mag je een usb stick kiesen met 16 gb opslag? Nooit meer usb stikkies kopen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')