Mwoah,dan vallen de toeren wel mee.quote:Op woensdag 19 maart 2014 15:57 schreef PizzaMizza het volgende:
Het gaat om een benzine-auto. Even in de OP erbij zetten. Brandstof boeit me eigenlijk niet heel veel, maar gaat me meer om de auto die ik heel wil hebben. Leuke dingen kosten soms wat meer geld(tenzij de motor er voor moet boeten)
Zelfs mijn blikje kan met gemak 5000 toeren aan, net als de meeste benzinemotoren. 3/3,5K toeren is niet echt wat je noemt "door duwen".....quote:
De motor kan dat gewoon aan, wat denk je dat het toerental is als je over de snelweg blaast?quote:Op woensdag 19 maart 2014 15:57 schreef PizzaMizza het volgende:
Het gaat om een benzine-auto. Even in de OP erbij zetten. Brandstof boeit me eigenlijk niet heel veel, maar gaat me meer om de auto die ik heel wil hebben. Leuke dingen kosten soms wat meer geld(tenzij de motor er voor moet boeten)
bij 7500 beginnen sommige wel te stotterenquote:Op woensdag 19 maart 2014 16:15 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Zelfs mijn blikje kan met gemak 5000 toeren aan, net als de meeste benzinemotoren. 3/3,5K toeren is niet echt wat je noemt "door duwen".....
Zolang je geen motor rijdt is dat ook niet echt normaal,maar dat terzijde..TS z'n vraag ging over het 3000 gebied..niet over wat jij met je pappies auto doet.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:19 schreef FuryOverkill het volgende:
[..]
bij 7500 beginnen sommige wel te stotteren
ligt eraan, sportauto's gaan tot 7500-8000 en een golf gti moet de 6000 ook kunnen halen volgensmij, mijn punt was eerder dat de gemiddelde auto al flink wat kan hebbenquote:Op woensdag 19 maart 2014 16:23 schreef Charged het volgende:
[..]
Zolang je geen motor rijdt is dat ook niet echt normaal,maar dat terzijde..TS z'n vraag ging over het 3000 gebied..niet over wat jij met je pappies auto doet.
3000 met een 6l v8 moet nog te doen zijn toch?quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:23 schreef Fer het volgende:
1. Het kan geen kwaad, zolang de motor op temperatuur is. Dus eerst warm rijden.
2. 3000 toeren is niet veel, tenzij het een 6l v8 is of 2.5 diesel. (Leuk het nieuww rijden-rijles.
3. Het kost benzine
Je voelt ook gewoon aan je gaspedaal wanneer de turbo's opspoelen en je motor vrolijk is. Bij de meeste benzines is dat inderdaad vanaf 4000 toeren.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:25 schreef blup het volgende:
Pas vanaf 3000 á 4000 komt deze meeste koppel vrij.
mjoa nieuwerwetse turbo's komen wel iets eerder hoor. Variable kleppen beginnen rond die koers hun werk te doen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:34 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Je voelt ook gewoon aan je gaspedaal wanneer de turbo's opspoelen en je motor vrolijk is. Bij de meeste benzines is dat inderdaad vanaf 4000 toeren.
Bij mijn rijlessen werd ik aangeleerd om bij 2100 toeren op te schakelen(vw polo), dus ben ik dat nu ook gewend.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
Bij mijn rijlessen leerde ik trouwens dat het belangrijk was in de juiste versnelling te rijden. Niet per se een zo hoog mogelijke.
Ja, maar het is niet nodig om normaal weg te komen, hooguit als je een keer echt haast wil maken. Bij een 1.2 is het orde van de dag zeg maar.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:25 schreef FuryOverkill het volgende:
[..]
3000 met een 6l v8 moet nog te doen zijn toch?
Het verschilt inderdaad heel sterk per auto. Bij mijn auto -- een simpele TDCI -- ligt de bruikbare powerband tussen de 2500 en 4000 toeren.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:41 schreef blup het volgende:
[..]
mjoa nieuwerwetse turbo's komen wel iets eerder hoor. Variable kleppen beginnen rond die koers hun werk te doen.
Een diesel? Dan reed je in een soortgelijke auto als waar ik in rij, een Fiesta 1.6 TDCI. Ik trek dat blok ook gewoon hoog in de toeren. Ik probeer rond de 4000 toeren op te schakelen en nooit onder de 2500 toeren te komen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:57 schreef PizzaMizza het volgende:
Dank jullie wel voor de reacties jongens!
[..]
Bij mijn rijlessen werd ik aangeleerd om bij 2100 toeren op te schakelen(vw polo), dus ben ik dat nu ook gewend.
Dat was mijn rijlesauto, mijn moeders auto is een ander! Welke auto het exact is wil ik niet openbaar maken, ik wil zo anoniem mogelijk blijven op FOK.quote:Op woensdag 19 maart 2014 18:15 schreef NieuweNier het volgende:
Een diesel? Dan reed je in een soortgelijke auto als waar ik in rij, een Fiesta 1.6 TDCI. Ik trek dat blok ook gewoon hoog in de toeren. Ik probeer rond de 4000 toeren op te schakelen en nooit onder de 2500 toeren te komen.
Bij 7500 begint mijne net te trekken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:19 schreef FuryOverkill het volgende:
[..]
bij 7500 beginnen sommige wel te stotteren
Wat is ''warm draaien'' eigenlijk? Gewoon ± 10 minuten rondrijden? Ik heb mijn rijbewijs niet zo langquote:Op woensdag 19 maart 2014 20:05 schreef Alt-tab het volgende:
Hoef je geen zorgen over te maken, mits je de motor goed warm rijdt. Ter vergelijking, mijn auto doet op 120 km/ph 3500 toeren. Niets 'bijzonders' dus. Trek hem ook regelmatig door tot 5 a 6000, niets aan het handje![]()
Sterker nog, ik denk dat de auto dat af en toe wel prettig vind. De mijne brult althans van genot.
Zorgen dat de olie goed opgewarmd is, wat inhoudt dat deze goed vloeibaar is in plaats van stroperig, zodat de motor goed gesmeerd wordt. Hierdoor voorkom je onnodige slijtage. Stroperige olie smeert nu eenmaal minder goed.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:18 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Wat is ''warm draaien'' eigenlijk? Gewoon ± 10 minuten rondrijden? Ik heb mijn rijbewijs niet zo lang
Hoe check ik dat olie-gedoe? Damn, ik moet nog veel lerenquote:Op woensdag 19 maart 2014 20:26 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Zorgen dat de olie goed opgewarmd is, wat inhoudt dat deze goed vloeibaar is in plaats van stroperig, zodat de motor goed gesmeerd wordt. Hierdoor voorkom je onnodige slijtage. Stroperige olie smeert nu eenmaal minder goed.
Ik hanteer zelf de 15 minuten regel, voordat ik hoger dan 3000 toeren ga.
Niet, enige wat je kan doen is gewoon 15 minuten rustig aan doen.En dan kan het gas er gewoon op.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:55 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Hoe check ik dat olie-gedoe? Damn, ik moet nog veel leren
Ah oke, dankjewel voor de info! Wel jammer dat ik niet altijd ritjes maak van minimaal 15 minuten, dus moet oppassen met te hoge toeren.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:59 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Niet, enige wat je kan doen is gewoon 15 minuten rustig aan doen.En dan kan het gas er gewoon op.
De toerenbegrenzer kun je als de auto goed warm is ook gewoon aantikken, daar kan je auto gewoon tegen.
Ja inderdaad, de auto echt red-linen zou ik pas doen nadat je al een half uur redelijk hoog in de toeren hebt gezeten. Wanneer alles goed warm is en de olie goed verspreid, is het geen probleem. Maar door met een koude motor echt zo'n stress op het blok te leggen, kan je volgens mij best schade aanbrengen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:59 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Niet, enige wat je kan doen is gewoon 15 minuten rustig aan doen.En dan kan het gas er gewoon op.
De toerenbegrenzer kun je als de auto goed warm is ook gewoon aantikken, daar kan je auto gewoon tegen. Zou ik wel even wat langer dan 15 minuten voor rijden maar in theorie hoeft dat niet.
Ik bedoel niet negatief te zijn, maar als beginnend bestuurder is het verstandig om ook te oefenen met grotere afstanden. Los van de techniek van de auto is dat voor jezelf ontzettend leerzaam.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:00 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ah oke, dankjewel voor de info! Wel jammer dat ik niet altijd ritjes maak van minimaal 15 minuten, dus moet oppassen met te hoge toeren.
Klopt inderdaad. Ik begrijp wat je bedoelt. Alleen wat ik bedoelde is dat ik ergens centraal woon, zowel met de auto als met de fiets ben ik overal in ongeveer een kwartiertje. School 5 minuten, supermarkt minder dan 5 minuten, centrum 10 minuten, fitness 10 minuten, uitgaan -20 minuten(en dan heb ik het over een discotheek die wat verderaf ligt) e.d.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:13 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik bedoel niet negatief te zijn, maar als beginnend bestuurder is het verstandig om ook te oefenen met grotere afstanden. Los van de techniek van de auto is dat voor jezelf ontzettend leerzaam.
Onvermijdelijk komt er een moment wanneer je graag een enorme afstand wilt rijden. Wintersport, een weekendje weg, of zoals hier in de PTA een weekje Barcelona.
Het is dan belangrijk dat je al ervaring hebt met het rijden van grote afstanden, in een vertrouwde omgeving. Het kan erg vermoeiend zijn om bijvoorbeeld 6 uur in het donker te rijden. Het is dan veel veiliger als je al een paar keer afstanden van bijvoorbeeld 300 kilometer hebt gereden. Dat je weet wat zo ver rijden betekend, wat het inhoud, wat je moet doen, wat je aankan en wat je niet aankan, dat je comfortabel bent met het houden van pauzes, dat je niet schrikt van andere situaties, etc.
Haha herkenbaar inderdaad. Ik woon in Utrecht en als iets meer dan een kwartiertje fietsen is vind ik het onwijs ver wegquote:Op woensdag 19 maart 2014 21:24 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Ik begrijp wat je bedoelt. Alleen wat ik bedoelde is dat ik ergens centraal woon, zowel met de auto als met de fiets ben ik overal in ongeveer een kwartiertje.
Ik ben sowieso van plan nog een keertje naar Amsterdam te rijden, alleen de financien moeten dat ook toelaten aangezien een volle tank al een aanslag is op mijn studentenportemonnee(vandaar ook dat ik mijn moeders auto pak en geen eigen auto aanschaf).
Bij mij blaast de turbo al vol vanaf 1300quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:34 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Je voelt ook gewoon aan je gaspedaal wanneer de turbo's opspoelen en je motor vrolijk is. Bij de meeste benzines is dat inderdaad vanaf 4000 toeren.
Hartelijk bedankt! Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit een topic bezocht op FOK met zoveel vriendelijke en adviserende reacties.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:04 schreef Oceanview het volgende:
Trouwens je leerde schakelen bij 2100 toeren dat is bij een diesel, bij een benzine schakel je ongeveer tussen 2500-3000 toeren en als je zoals je al zegt korte ritjes maakt zou ik niet hoger dan 4000 gaan.
Prima; dan flikker nou maar weer op met je domme kutvragenquote:Op woensdag 19 maart 2014 22:58 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Hartelijk bedankt! Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit een topic bezocht op FOK met zoveel vriendelijke en adviserende reacties.
Had ik dat maar niet gezegdquote:Op woensdag 19 maart 2014 23:02 schreef Geralt het volgende:
[..]
Prima; dan flikker nou maar weer op met je domme kutvragen![]()
Wat bedoel je met verfijnder? Nieuwer? Wat jij beschrijft lijkt mij niet normaal. Ik rij zelf benzine, maar merk geen enkel verschil in rijden / geluiden met een koude motor versus een warme motor.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:03 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik weet trouwens niet hoe het is met verfijndere motoren, maar bij de Fiesta diesel waar ik in rij merk je enorm goed of de motor warm is. Wanneer de auto koud is hoor je hem pruttelen, voel je hem haperen, zie je de toerenteller trillen, etc.
Ik neem aan dat TS in die situatie niet besluit de auto te pushen.
Deels mee eens. Tegenwoordig leren instructeurs 'het nieuwe rijden' aan. Dat houdt in dat je bij 2000 toeren schakelt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:04 schreef Oceanview het volgende:
Trouwens je leerde schakelen bij 2100 toeren dat is bij een diesel, bij een benzine schakel je ongeveer tussen 2500-3000 toeren en als je zoals je al zegt korte ritjes maakt zou ik niet hoger dan 4000 gaan.
Ik rij vrijwel alleen in diesel auto's, dus misschien kunnen daardoor onze verschillende ervaringen ontstaan.quote:Op donderdag 20 maart 2014 18:51 schreef Alt-tab het volgende:
Wat bedoel je met verfijnder? Nieuwer? Wat jij beschrijft lijkt mij niet normaal. Ik rij zelf benzine, maar merk geen enkel verschil in rijden / geluiden met een koude motor versus een warme motor.
Ik wil je niet bang maken ofzo, maar ik vind het maar apart.
Ik vind het echter apart dat ons aangeleerd wordt zo vroeg te schakelen. Veiligheid in het verkeer vind ik belangrijker. En soms moet je daarvoor gewoon toeren maken. Snel accelereren, meer controle door de bocht, op de motor remmen, etc.quote:Op donderdag 20 maart 2014 18:51 schreef Alt-tab het volgende:
Deels mee eens. Tegenwoordig leren instructeurs 'het nieuwe rijden' aan. Dat houdt in dat je bij 2000 toeren schakelt.
In de praktijk ben ik het met je eens dat je met benzine bij 2500 - 3000 toeren schakelt. Dat 'voelt' het best. In verband met uitstoot worden huidige leerlingen daarentegen gestimuleerd om rond 2000 toeren te schakelen.
Heel makkelijk. Android of iOS?quote:Op donderdag 20 maart 2014 18:51 schreef Alt-tab het volgende:
Kan die spellingscheck ook uit? Ik heb geen auto-corrective nodig. Dat verneukt de boel alleen maar.
De auto waar ik 5000 kilometer per maand in rij. Ook goed.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij 2000 schakelen bij een benzine? ik kom dan echt niet vooruit hoor.quote:Op donderdag 20 maart 2014 18:51 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Wat bedoel je met verfijnder? Nieuwer? Wat jij beschrijft lijkt mij niet normaal. Ik rij zelf benzine, maar merk geen enkel verschil in rijden / geluiden met een koude motor versus een warme motor.
Ik wil je niet bang maken ofzo, maar ik vind het maar apart.
[..]
Deels mee eens. Tegenwoordig leren instructeurs 'het nieuwe rijden' aan. Dat houdt in dat je bij 2000 toeren schakelt.
In de praktijk ben ik het met je eens dat je met benzine bij 2500 - 3000 toeren schakelt. Dat 'voelt' het best. In verband met uitstoot worden huidige leerlingen daarentegen gestimuleerd om rond 2000 toeren te schakelen.
Edit:
Kan die spellingscheck ook uit? Ik heb geen auto-corrective nodig. Dat verneukt de boel alleen maar.
Ik heb vaak bij lessen gehad dat ik juist toeren moet maken als ik ergens tussen moest en dat de instructeur boos op mij werd omdat ik te vroeg schakelde.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik vind het echter apart dat ons aangeleerd wordt zo vroeg te schakelen. Veiligheid in het verkeer vind ik belangrijker. En soms moet je daarvoor gewoon toeren maken. Snel accelereren, meer controle door de bocht, op de motor remmen, etc.
Ik probeer elke keer dat ik in de auto zit tot het uiterste van de power-band te gaan. Gewoon zo veel mogelijk toeren. Daar zijn ze voor gemaakt.
Klopt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:05 schreef PizzaMizza het volgende:
Jongens, even een update. Ik heb net weer de auto van m'n moeder genomen en het blijkt dat ik mij heb vergist en ik regelmatig rond de 4000/4100 rijd ipv in de OP genoemde. Samenvattend kan gezegd worden dat ik dit beter niet kan doen de eerste 15 minuten auto rijden, niet?
Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebbenquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel.
En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak.Als ook van de sarcastische opmerkingen
De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meerquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Klopt.
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen.
Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat?quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:26 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Ik hanteer zelf de 15 minuten regel, voordat ik hoger dan 3000 toeren ga.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:30 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebbenJa je weet toch wat ik bedoel manSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel.
En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak.Oh dat wist ik niet, mijne welquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:30 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meer(bj2000)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
Haha prijs jezelf gelukkig.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja je weet toch wat ik bedoel man
[..]
Oh dat wist ik niet, mijne wel(bj2000)
Als hij echt TE heet word gaat er wel een lampje branden hoorquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Haha prijs jezelf gelukkig.
Ik vind het zo debiel dat ze die metertjes vaak weglaten. Het is eigenlijk de enige informatie die je op je dashboard zou kunnen zien over de motor.
Als ik urenlang volgas op de autobahn rij is het creepy als ik ineens vermogen verlies. Ik kan ook niet zien of hij te heet wordt aangezien daar geen metertje voor is
Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter.quote:
Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:42 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter.
En dat is niet de goede, je moet je olietemperatuurmeter hebben. Die hebben maar weinig auto's.
Als ik die KVS temperatuurmeter moet geloven zou ik na 1,5 km al volle polle kunnen rossen met mijn moeders auto. En dat gaat er toch iets fout.
Coreectquote:Op donderdag 20 maart 2014 22:00 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen.
Wanneer de motor nog niet warm genoeg is, wordt er minder gekoeld, dus kan de koelvloeistof op een normale temperatuur zijn terwijl de motor nog niet helemaal warm is.
Is een fout die veel mensen makenquote:Op donderdag 20 maart 2014 22:03 schreef delano.888 het volgende:
Ik trok die conclusie omdat het tellertje meestal na ongeveer een kwartier op de helft staat bij mij. Of sneller als ik gelijk de snelweg op ga. Blijkbaar zat ik verkeerd dus.
Ah vandaar. Ja ik heb weinig ervaring met diesels. Een caddy uit 2005 en een Megane hatchback uit 2013 waar ik 2 weken in gereden heb (in totaal iets van 2k erop gereden). Ondanks ik met deze 2 wagens het 'probleem' wat jij omschrijft niet heb opgemerkt, wil ik je ervaring absoluut niet in twijfel trekken. 2 verschillende auto's kan ik moeilijk aandragen als argument namelijk haha.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik rij vrijwel alleen in diesel auto's, dus misschien kunnen daardoor onze verschillende ervaringen ontstaan.
De Fiesta, waar ik meestal in rij, is de minst goede. Nadat ik de motor heb gestart pruttelt hij een tijdje, gaat in neutraal de toerenteller op en neer, en stoot hij veel uit. Wanneer ik dan ga rijden blijft het heel haperig. Optrekken in een te lage versnelling wil hij niet, onder een bepaald aantal toeren begint de hele auto te schudden, etc.
Met een warme motor is alles veel soepeler.
Ik rij vrijwel alleen in diesels, dus misschien komt het door het verschil in brandstoffen. Wanneer je minder luxe diesel motoren start merk je gewoon dat niks soepel gaat. De motor pruttelt in zijn neutraal, accelereren vind hij niet prettig,
Eens, mijns inziens slaan 'we' tever door in de milleu / global warming hype. Zie 'milleuzone's, snelheidslimieten en subsidies (eindig) op 'schone' auto's.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik vind het echter apart dat ons aangeleerd wordt zo vroeg te schakelen. Veiligheid in het verkeer vind ik belangrijker. En soms moet je daarvoor gewoon toeren maken. Snel accelereren, meer controle door de bocht, op de motor remmen, etc.
Ik probeer elke keer dat ik in de auto zit tot het uiterste van de power-band te gaan. Gewoon zo veel mogelijk toeren. Daar zijn ze voor gemaakt.
Euhm... is IE 10 ook goed? ik FOK achter mijn computerquote:
Ik ben het met je eens hoor. Ik schakel doorgaans vanaf 2500 en in de praktijk is dit rond de 3000, maar een kennis vertelde dit. Ik was verbaasd en vroeg dus of het diesel was, maar hij was er van overtuigd dat het benzine was. Hij had gelijk, ik heb gevraagd om het kenteken, zodat ik dit kon controleren. Stond echt benzine.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:38 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Bij 2000 schakelen bij een benzine? ik kom dan echt niet vooruit hoor.
Lesauto's zijn diesel en daar leer je schakelen bij 2000 en bij benzine 2500
Dan neem ik een omweg zodat ik mijn auto warm rij. Ik ben zuinig op mijn auto, maar ga daardoor niet bewust het verkeer in gevaar brengen. Jammer genoeg snap ik je vraag wel als ik kijk naar medeweggebruikers...quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat?
Vent, dan is je koelvloeistof nog gewoon lauw. Je blok is dan nog koud. Ik heb een lekke koppakking gehad, temperatuurmeter sloeg het rood in, lampje aan, onderdruklampje ging aan, dus schroefde hem open (NOOIT DOEN! Soms heb je een vlaag verstandsverbijstering), kreeg een partij koude koelvloeistof over me heen. Zelfs de thermostaat was nog niet open gegaan.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Klopt.
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen.
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:04 schreef Oceanview het volgende:
Trouwens je leerde schakelen bij 2100 toeren dat is bij een diesel, bij een benzine schakel je ongeveer tussen 2500-3000 toeren en als je zoals je al zegt korte ritjes maakt zou ik niet hoger dan 4000 gaan.
Er is maar weinig mechanisch (principieel) verschil hoor, tussen motoren van vroeger en van nu.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:23 schreef twiFight het volgende:
[..]
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
Volgens mij komt dat doordat moderne auto´s tegenwoordig allemaal een turbo hebben en op 1200 toeren tuffen kan misschien wel zo relaxed zijn en het verbruik dan?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:23 schreef twiFight het volgende:
[..]
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
Leuk topic. Ik weet nog dat ik net mijn rijbewijs had en hoe spannend ik dat vond. Eerste keer 80 op een 80 kilometer weg gaf toen echt zo'n gevoel van "wow ik ga snel".. Eerst eerste keer 120 op de snelweg hetzelfdequote:Op woensdag 19 maart 2014 15:51 schreef PizzaMizza het volgende:
Hoi Fokkers,
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en maak gebruik van mijn moeders auto. Ik vind het soms(eigenlijk vaak) leuk om hoge toeren te maken bij lage snelheden, voornamelijk in de eerste en tweede versnelling vind ik het toch wel leuk om door te duwen zodat je een beetje 'blaast'(oftewel snel vooruit gaat). Het gaat om toeren t/m ± 3100/3200
Nou vroeg ik me af of dit erg slecht is voor de motor of ander onderdeel van de auto, of dat dit wel meevalt. Ik wil de auto natuurlijk niet stuk maken; voorkomen is beter dan genezen.
Alvast bedankt.
Edit: is een benzine-auto!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |