abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 maart 2014 @ 21:30:07 #51
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_137981836
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:

Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen
Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebben
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel.
En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 20 maart 2014 @ 21:30:58 #52
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_137981892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Klopt.
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen.
De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meer :o
pi_137982117
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 20:26 schreef Alt-tab het volgende:

[..]


Ik hanteer zelf de 15 minuten regel, voordat ik hoger dan 3000 toeren ga.
Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat?
pi_137982146
quote:
10s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:30 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebben
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel.
En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak.
Ja je weet toch wat ik bedoel man :')

quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:30 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meer :o
Oh dat wist ik niet, mijne wel :D (bj2000)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  donderdag 20 maart 2014 @ 21:40:18 #55
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_137982445
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ja je weet toch wat ik bedoel man :')

[..]

Oh dat wist ik niet, mijne wel :D (bj2000)
Haha prijs jezelf gelukkig.

Ik vind het zo debiel dat ze die metertjes vaak weglaten. Het is eigenlijk de enige informatie die je op je dashboard zou kunnen zien over de motor.

Als ik urenlang volgas op de autobahn rij is het creepy als ik ineens vermogen verlies. Ik kan ook niet zien of hij te heet wordt aangezien daar geen metertje voor is :')
pi_137982518
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:40 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Haha prijs jezelf gelukkig.

Ik vind het zo debiel dat ze die metertjes vaak weglaten. Het is eigenlijk de enige informatie die je op je dashboard zou kunnen zien over de motor.

Als ik urenlang volgas op de autobahn rij is het creepy als ik ineens vermogen verlies. Ik kan ook niet zien of hij te heet wordt aangezien daar geen metertje voor is :')
Als hij echt TE heet word gaat er wel een lampje branden hoor ;)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  donderdag 20 maart 2014 @ 21:42:06 #57
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_137982552
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef delano.888 het volgende:
Ja je weet toch wat ik bedoel man :')
Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter.
En dat is niet de goede, je moet je olietemperatuurmeter hebben. Die hebben maar weinig auto's.

Als ik die KVS temperatuurmeter moet geloven zou ik na 1,5 km al volle polle kunnen rossen met mijn moeders auto. En dat gaat er toch iets fout.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 20 maart 2014 @ 22:00:21 #58
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_137983742
quote:
10s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:42 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter.
En dat is niet de goede, je moet je olietemperatuurmeter hebben. Die hebben maar weinig auto's.

Als ik die KVS temperatuurmeter moet geloven zou ik na 1,5 km al volle polle kunnen rossen met mijn moeders auto. En dat gaat er toch iets fout.
Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen.

Wanneer de motor nog niet warm genoeg is, wordt er minder gekoeld, dus kan de koelvloeistof op een normale temperatuur zijn terwijl de motor nog niet helemaal warm is.
pi_137983963
Ik trok die conclusie omdat het tellertje meestal na ongeveer een kwartier op de helft staat bij mij. Of sneller als ik gelijk de snelweg op ga. Blijkbaar zat ik verkeerd dus.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  donderdag 20 maart 2014 @ 22:09:28 #60
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_137984284
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 22:00 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen.

Wanneer de motor nog niet warm genoeg is, wordt er minder gekoeld, dus kan de koelvloeistof op een normale temperatuur zijn terwijl de motor nog niet helemaal warm is.
Coreect ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 22:03 schreef delano.888 het volgende:
Ik trok die conclusie omdat het tellertje meestal na ongeveer een kwartier op de helft staat bij mij. Of sneller als ik gelijk de snelweg op ga. Blijkbaar zat ik verkeerd dus.
Is een fout die veel mensen maken ;) , dat metertje is redelijk zinloos.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_138014984
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik rij vrijwel alleen in diesel auto's, dus misschien kunnen daardoor onze verschillende ervaringen ontstaan.

De Fiesta, waar ik meestal in rij, is de minst goede. Nadat ik de motor heb gestart pruttelt hij een tijdje, gaat in neutraal de toerenteller op en neer, en stoot hij veel uit. Wanneer ik dan ga rijden blijft het heel haperig. Optrekken in een te lage versnelling wil hij niet, onder een bepaald aantal toeren begint de hele auto te schudden, etc.

Met een warme motor is alles veel soepeler.

Ik rij vrijwel alleen in diesels, dus misschien komt het door het verschil in brandstoffen. Wanneer je minder luxe diesel motoren start merk je gewoon dat niks soepel gaat. De motor pruttelt in zijn neutraal, accelereren vind hij niet prettig,
Ah vandaar. Ja ik heb weinig ervaring met diesels. Een caddy uit 2005 en een Megane hatchback uit 2013 waar ik 2 weken in gereden heb (in totaal iets van 2k erop gereden). Ondanks ik met deze 2 wagens het 'probleem' wat jij omschrijft niet heb opgemerkt, wil ik je ervaring absoluut niet in twijfel trekken. 2 verschillende auto's kan ik moeilijk aandragen als argument namelijk haha.

Die megane was overigens een erg leuke auto. Qua interieur mwah, maar qua rij-ervaring :D

quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik vind het echter apart dat ons aangeleerd wordt zo vroeg te schakelen. Veiligheid in het verkeer vind ik belangrijker. En soms moet je daarvoor gewoon toeren maken. Snel accelereren, meer controle door de bocht, op de motor remmen, etc.

Ik probeer elke keer dat ik in de auto zit tot het uiterste van de power-band te gaan. Gewoon zo veel mogelijk toeren. Daar zijn ze voor gemaakt. :P
Eens, mijns inziens slaan 'we' tever door in de milleu / global warming hype. Zie 'milleuzone's, snelheidslimieten en subsidies (eindig) op 'schone' auto's.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Heel makkelijk. Android of iOS?
Euhm... is IE 10 ook goed? ik FOK achter mijn computer :7

quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 19:38 schreef Oceanview het volgende:

[..]

Bij 2000 schakelen bij een benzine? ik kom dan echt niet vooruit hoor.
Lesauto's zijn diesel en daar leer je schakelen bij 2000 en bij benzine 2500
Ik ben het met je eens hoor. Ik schakel doorgaans vanaf 2500 en in de praktijk is dit rond de 3000, maar een kennis vertelde dit. Ik was verbaasd en vroeg dus of het diesel was, maar hij was er van overtuigd dat het benzine was. Hij had gelijk, ik heb gevraagd om het kenteken, zodat ik dit kon controleren. Stond echt benzine.

Blijft alleen de vraag staan waarom in godsnaam.

quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat?
Dan neem ik een omweg zodat ik mijn auto warm rij. Ik ben zuinig op mijn auto, maar ga daardoor niet bewust het verkeer in gevaar brengen. Jammer genoeg snap ik je vraag wel als ik kijk naar medeweggebruikers... :'(

[ Bericht 10% gewijzigd door Alt-tab op 21-03-2014 19:48:14 ]
  FOK!fotograaf zaterdag 22 maart 2014 @ 01:37:34 #62
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_138029825
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Klopt.
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen.
Vent, dan is je koelvloeistof nog gewoon lauw. Je blok is dan nog koud. Ik heb een lekke koppakking gehad, temperatuurmeter sloeg het rood in, lampje aan, onderdruklampje ging aan, dus schroefde hem open (NOOIT DOEN! Soms heb je een vlaag verstandsverbijstering), kreeg een partij koude koelvloeistof over me heen. Zelfs de thermostaat was nog niet open gegaan.

Overigens is tijd ook niet echt een goede indicator. Een half uur stationair draaien wordt een blok niet warm van, een half uur stoppen en optrekken in de stad al beter. En ja, je mag best zeggen dat je na een half uur snelweg wel een redelijk warm blok hebt. Ik zeg altijd een km of 20 voordat een blok op temperatuur is en toch wel 40-50 voordat een blok en alles dat erbij hoort echt warm wordt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_138029972
Ik hou aan in de zomer 30 minuten rijden, in de winter 45 minuten rijden.

Dan wil ik hem tot het rood doortrekken.

Hoogtoerig blok. Heb een Honda.

Ga er wel een olietemperatuur, oliedrukmeter en een air-fuel meter in laten bouwen. Gewoon voor meer controle op het blok.

Van alle auto's die ik heb gehad. Had alleen de vw corrado ( oude type ) een olietemperatuur meter standaard.

Snap ook niet dat deze meters in wat vlottere auto's ontbreken.
  zaterdag 22 maart 2014 @ 09:23:16 #64
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_138031565
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 21:04 schreef Oceanview het volgende:
Trouwens je leerde schakelen bij 2100 toeren dat is bij een diesel, bij een benzine schakel je ongeveer tussen 2500-3000 toeren en als je zoals je al zegt korte ritjes maakt zou ik niet hoger dan 4000 gaan.
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  zaterdag 22 maart 2014 @ 10:20:09 #65
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_138032450
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:23 schreef twiFight het volgende:

[..]

Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
Er is maar weinig mechanisch (principieel) verschil hoor, tussen motoren van vroeger en van nu.
Motoren 'van vroeger' sloegen niet af bij 1200 toeren, alleen als je dan op wilde trekken gingen ze bokken.
Nu zit er zo'n enorme computer en andere fratsen (twee massa vliegwiel) op gebouwd dat je er inderdaad niets meer van merkt.

Maar wat je nog steeds aan het doen bent is meer benzine injecteren dan hij kan verbranden, wat leidt tot een slechte verbranding en meer vervuiling in je blok.
Kijk maar eens naar dit verhaal hoe "fijn" het is voor de motor om lekker lage toeren te tuffen:
http://driving-dutchman.c(...)or-te-zuinig-rijden/

Lekker zuinig en ze kunnen het best hebben. Uhuh :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  FOK!fotograaf zaterdag 22 maart 2014 @ 11:07:31 #66
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_138033464
Een ouderwetse carb of indirecte injectie kon nog wel schoongetrapt worden, een nieuwerwetse directe inspuiting heeft dat niet meer. Neem daarbij het leed dat EGR heet (als je een auto koopt, laat het a.u.b. direct afdoppen, je injecteert toch ook niet de helft van je stront terug je pan in?).
Een wagen moet werken, een motor moet zo nu en dan gewoon goed heet worden. Ondanks al je pogingen gaat een vervuilde motor namelijk ook minder efficiënt draaien. Wel eens gehoord aan de Franse Zuidkust, mensen die veel woon-werk fileverkeer deden met hun wagen en dan met caravan en al in 2 dagen naar Zuid Frankrijk reden, zo'n 1350 km. Iemand die had getankt en gereden daar en die merkte op gegeven moment op: "De motor loopt rustiger en hij lijkt ook wel zuiniger te lopen." Schoongebrand dus.

Ook een reden dat velen niet zo happig zijn op wagens met lage kilometerstanden en toch een hoge leeftijd, waarschijnlijk zit er heel veel boodschappenverkeer in.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_138036702
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 09:23 schreef twiFight het volgende:

[..]

Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
Volgens mij komt dat doordat moderne auto´s tegenwoordig allemaal een turbo hebben en op 1200 toeren tuffen kan misschien wel zo relaxed zijn en het verbruik dan?
There is a time of cumming and going.
  zaterdag 22 maart 2014 @ 12:56:43 #68
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_138036970
Het verbruik heb ik toen niet op gelet. Ik heb in die periode heel veel op tijd moeten rijden en het verbruik deed er toen wat minder toe. Het was een 6-bak en op de snelweg zat hij rond de 2500 toeren.

In een Mini met 1.6L en 6-bak haalde ik toen net niet 1:16. Datzelfde verbruik had ik ook met een Kia Picanto (1.0L volgens mij en 5-bak), bij die laatste kon ik goed merken dat bij 130 km/u op de snelweg het verbruik toch wel behoorlijk omhoog ging. Als ik het me goed herinner zat die rond de 3400 toeren op 130 km/u.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_163676566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:51 schreef PizzaMizza het volgende:
Hoi Fokkers,

Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en maak gebruik van mijn moeders auto. Ik vind het soms(eigenlijk vaak) leuk om hoge toeren te maken bij lage snelheden, voornamelijk in de eerste en tweede versnelling vind ik het toch wel leuk om door te duwen zodat je een beetje 'blaast'(oftewel snel vooruit gaat). Het gaat om toeren t/m ± 3100/3200

Nou vroeg ik me af of dit erg slecht is voor de motor of ander onderdeel van de auto, of dat dit wel meevalt. Ik wil de auto natuurlijk niet stuk maken; voorkomen is beter dan genezen.

Alvast bedankt.

^O^

Edit: is een benzine-auto!
Leuk topic. Ik weet nog dat ik net mijn rijbewijs had en hoe spannend ik dat vond. Eerste keer 80 op een 80 kilometer weg gaf toen echt zo'n gevoel van "wow ik ga snel".. Eerst eerste keer 120 op de snelweg hetzelfde _O_... Ondanks dat het alweer meer dan 10 jaar geleden is kan ik het terughalen alsof het gisteren was.

Veel geoefend op bekende wegen en alleen gereden als ik lekker uitgerust was etc. Tips verder tja plan goed en maak desnoods een "strategisch plan'.. Eerste keer dat ik naar Engeland ging had ik mijn bijrijder de instructie gegeven om voor tom tom te spelen maar het ook meteen te zeggen als ik niet meteen helemaal links zat.. Heel handig en ontstrest flink...

Verder tja zoals met alles in 't leven, oefenen, oefenen oefenen en accepteren dat je ook wel eens een actie uit haalt die minder handig was.
pi_163682598
Het verschilt nogal per motor.
Ik heb in Ierland met een Golf 7 1.6bmt gereden (benzine), die gaf aan opschakelen op 2100rpm. En dat trok hij ook prima vanaf 1400rpm.

Dan een Fiesta tdci, dat ding is een diesel, maar vond ik totaal niet soepel. Onder de 1800 is dat blok dood en bokt hij verschrikkelijk, en vanaf lage snelheid doorgaan in de 2 levert heel erg gebok op.


Mijn eigen turboloze C30 heeft echt een belachelijk soepel blok, max Koppel op 4k, max vermogen op 6k, vanaf 2k kun je prima optrekken, en iets daaronder vanaf 1500 kun je prima cruisen. Optrekken doe ik in principe niet onder de 2k, al komt het weleens voor als je aan komt rollen, dat je niet terug naar de 1 wil.
En ja daarmee ga ik met een nog niet volledig opgewarmde motor de snelweg op. Kan er ook niets aan doen dat ik binnen 5min rijden daarvandaan woon. Al is de vmax daar 100, waardoor ik wel onder de 3000rpm blijf.
Sterker, ik ga direct een 80 weg op, en dan is even doorrijden gewoon belangrijk.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_163695436
Bij 8250 grijpt de toerenbegrenzer in bij mijn bakkie.

Kan geen kwaad mits de motor goed opgewarmd is.

Helaas haalt het kreng de 8250 toeren niet in de hoogste versnelling zelfs niet met meewind :(
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')