Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebbenquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel.
En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak.Als ook van de sarcastische opmerkingen
De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meerquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Klopt.
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen.
Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat?quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:26 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Ik hanteer zelf de 15 minuten regel, voordat ik hoger dan 3000 toeren ga.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:30 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebbenJa je weet toch wat ik bedoel manSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel.
En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak.Oh dat wist ik niet, mijne welquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:30 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meer(bj2000)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
Haha prijs jezelf gelukkig.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja je weet toch wat ik bedoel man
[..]
Oh dat wist ik niet, mijne wel(bj2000)
Als hij echt TE heet word gaat er wel een lampje branden hoorquote:Op donderdag 20 maart 2014 21:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Haha prijs jezelf gelukkig.
Ik vind het zo debiel dat ze die metertjes vaak weglaten. Het is eigenlijk de enige informatie die je op je dashboard zou kunnen zien over de motor.
Als ik urenlang volgas op de autobahn rij is het creepy als ik ineens vermogen verlies. Ik kan ook niet zien of hij te heet wordt aangezien daar geen metertje voor is
Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter.quote:
Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:42 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter.
En dat is niet de goede, je moet je olietemperatuurmeter hebben. Die hebben maar weinig auto's.
Als ik die KVS temperatuurmeter moet geloven zou ik na 1,5 km al volle polle kunnen rossen met mijn moeders auto. En dat gaat er toch iets fout.
Coreectquote:Op donderdag 20 maart 2014 22:00 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen.
Wanneer de motor nog niet warm genoeg is, wordt er minder gekoeld, dus kan de koelvloeistof op een normale temperatuur zijn terwijl de motor nog niet helemaal warm is.
Is een fout die veel mensen makenquote:Op donderdag 20 maart 2014 22:03 schreef delano.888 het volgende:
Ik trok die conclusie omdat het tellertje meestal na ongeveer een kwartier op de helft staat bij mij. Of sneller als ik gelijk de snelweg op ga. Blijkbaar zat ik verkeerd dus.
Ah vandaar. Ja ik heb weinig ervaring met diesels. Een caddy uit 2005 en een Megane hatchback uit 2013 waar ik 2 weken in gereden heb (in totaal iets van 2k erop gereden). Ondanks ik met deze 2 wagens het 'probleem' wat jij omschrijft niet heb opgemerkt, wil ik je ervaring absoluut niet in twijfel trekken. 2 verschillende auto's kan ik moeilijk aandragen als argument namelijk haha.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik rij vrijwel alleen in diesel auto's, dus misschien kunnen daardoor onze verschillende ervaringen ontstaan.
De Fiesta, waar ik meestal in rij, is de minst goede. Nadat ik de motor heb gestart pruttelt hij een tijdje, gaat in neutraal de toerenteller op en neer, en stoot hij veel uit. Wanneer ik dan ga rijden blijft het heel haperig. Optrekken in een te lage versnelling wil hij niet, onder een bepaald aantal toeren begint de hele auto te schudden, etc.
Met een warme motor is alles veel soepeler.
Ik rij vrijwel alleen in diesels, dus misschien komt het door het verschil in brandstoffen. Wanneer je minder luxe diesel motoren start merk je gewoon dat niks soepel gaat. De motor pruttelt in zijn neutraal, accelereren vind hij niet prettig,
Eens, mijns inziens slaan 'we' tever door in de milleu / global warming hype. Zie 'milleuzone's, snelheidslimieten en subsidies (eindig) op 'schone' auto's.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:08 schreef NieuweNier het volgende:
Ik vind het echter apart dat ons aangeleerd wordt zo vroeg te schakelen. Veiligheid in het verkeer vind ik belangrijker. En soms moet je daarvoor gewoon toeren maken. Snel accelereren, meer controle door de bocht, op de motor remmen, etc.
Ik probeer elke keer dat ik in de auto zit tot het uiterste van de power-band te gaan. Gewoon zo veel mogelijk toeren. Daar zijn ze voor gemaakt.
Euhm... is IE 10 ook goed? ik FOK achter mijn computerquote:
Ik ben het met je eens hoor. Ik schakel doorgaans vanaf 2500 en in de praktijk is dit rond de 3000, maar een kennis vertelde dit. Ik was verbaasd en vroeg dus of het diesel was, maar hij was er van overtuigd dat het benzine was. Hij had gelijk, ik heb gevraagd om het kenteken, zodat ik dit kon controleren. Stond echt benzine.quote:Op donderdag 20 maart 2014 19:38 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Bij 2000 schakelen bij een benzine? ik kom dan echt niet vooruit hoor.
Lesauto's zijn diesel en daar leer je schakelen bij 2000 en bij benzine 2500
Dan neem ik een omweg zodat ik mijn auto warm rij. Ik ben zuinig op mijn auto, maar ga daardoor niet bewust het verkeer in gevaar brengen. Jammer genoeg snap ik je vraag wel als ik kijk naar medeweggebruikers...quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:35 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat?
Vent, dan is je koelvloeistof nog gewoon lauw. Je blok is dan nog koud. Ik heb een lekke koppakking gehad, temperatuurmeter sloeg het rood in, lampje aan, onderdruklampje ging aan, dus schroefde hem open (NOOIT DOEN! Soms heb je een vlaag verstandsverbijstering), kreeg een partij koude koelvloeistof over me heen. Zelfs de thermostaat was nog niet open gegaan.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Klopt.
Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen.
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:04 schreef Oceanview het volgende:
Trouwens je leerde schakelen bij 2100 toeren dat is bij een diesel, bij een benzine schakel je ongeveer tussen 2500-3000 toeren en als je zoals je al zegt korte ritjes maakt zou ik niet hoger dan 4000 gaan.
Er is maar weinig mechanisch (principieel) verschil hoor, tussen motoren van vroeger en van nu.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:23 schreef twiFight het volgende:
[..]
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
Volgens mij komt dat doordat moderne auto´s tegenwoordig allemaal een turbo hebben en op 1200 toeren tuffen kan misschien wel zo relaxed zijn en het verbruik dan?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:23 schreef twiFight het volgende:
[..]
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af.
Leuk topic. Ik weet nog dat ik net mijn rijbewijs had en hoe spannend ik dat vond. Eerste keer 80 op een 80 kilometer weg gaf toen echt zo'n gevoel van "wow ik ga snel".. Eerst eerste keer 120 op de snelweg hetzelfdequote:Op woensdag 19 maart 2014 15:51 schreef PizzaMizza het volgende:
Hoi Fokkers,
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en maak gebruik van mijn moeders auto. Ik vind het soms(eigenlijk vaak) leuk om hoge toeren te maken bij lage snelheden, voornamelijk in de eerste en tweede versnelling vind ik het toch wel leuk om door te duwen zodat je een beetje 'blaast'(oftewel snel vooruit gaat). Het gaat om toeren t/m ± 3100/3200
Nou vroeg ik me af of dit erg slecht is voor de motor of ander onderdeel van de auto, of dat dit wel meevalt. Ik wil de auto natuurlijk niet stuk maken; voorkomen is beter dan genezen.
Alvast bedankt.
Edit: is een benzine-auto!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |