Nieuwe ontwikkeling: persbericht (via GeenStijl , ja sorry).quote:Omdat hij het opnam voor vier jonge gepeste kinderen, is een basisschoolonderwijzer uit Capelle aan den IJssel 1,5 week op non-actief gesteld. De kinderen, in de leeftijd 8 en 9 jaar, waren het schoolgebouw ingevlucht nadat ze werden belaagd door oudere kinderen.
De onderwijzer van OBS West spoedde zich naar buiten en sprak de belagers ferm toe, waarbij hij één van hen stevig bij de arm greep. De meester mag maandag weer beginnen, maar pas nadat hij zijn excuses heeft aangeboden aan één van de pestkoppen.
Directeur Jan Noordam van OBS West stelt dat hij de onderwijzer voor de klas vandaan moest houden omdat de politie en het Openbaar Ministerie onderzoek naar de zaak deden. Het voorval deed zich woensdagmiddag 5 maart voor.
'De kinderen, van wie er twee leerlingen zijn van onze school, waren buiten aan het spelen. Ze werden lastiggevallen door een groep van 12 kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Ik vind het buitengewoon bewonderenswaardig dat hij is opgekomen voor deze kinderen.'
In een brief aan de ouders keurt diezelfde Noordam de actie van de onderwijzer - en dan vooral het beetpakincident - echter af. Voor de politie en het Openbaar Ministerie is de zaak nu afgedaan, omdat de leerkracht de pestkop een excuusbrief heeft geschreven. De Algemene Onderwijsbond is furieus. 'Te gek voor woorden,' zegt woordvoerder Liesbeth Verhegger. 'Ik vind dat alle leerkrachten 100 procent zeker moeten zijn dat de schoolleiding en het bestuur 100 procent achter hen staan in dit soort gevallen'
De verklaring van de leraar kan ik niet copy-pasten, zit stuk verkeerde code in.quote:Capelle aan den IJssel, 17 maart 2014
PERSBERICHT: incident 5 maart 2014
Afgelopen zaterdag 15 maart heeft het AD een artikel geplaatst met de tekst ‘Onderwijzer
pakt pestkop bij de arm en wordt geschorst’. Dit bericht bevat voor een belangrijk deel onjuiste informatie. De leraar in kwestie is geen minuut geschorst en dit is ook niet overwogen. De journalist van het AD heeft dit gegeven tijdens een telefonisch contact met de directeur van obs West, de heer Jan Noordam, tot twee keer toe te horen gekregen. Toch heeft de journalist gemeend deze tekst te moeten gebruiken voor zijn publicatie.
In werkelijkheid heeft de leraar verlof gekregen van de schoolleiding. Hij was door het incident waarbij hij opkwam voor vier door een groep pesters bedreigde kinderen behoorlijk aangedaan. De directie heeft dit besluit in overleg met de betrokken leraar genomen.
De behandeling van het incident heeft de politie en het Openbaar Ministerie ongeveer anderhalve week gekost. Door de aangifte van de jongen die was vastgepakt door de leraar en overige verklaringen was niet duidelijk welke kant het op zou gaan in deze affaire. De politie heeft aan de directie van de school nadrukkelijk verzocht tijdens het onderzoek geen mededelingen te doen. Pas op vrijdag 14 maart kreeg de school het groene licht om hierover naar buiten te treden. De directie heeft nog dezelfde dag aan alle ouders en medewerkers van de school een brief gestuurd over het incident.
Politie en het Openbaar Minister ie hebben aan de leraar voorgesteld om de zaak af te sluiten d.m.v. het schrijven van een excuusbrief aan de jongen in kwestie. Hiermee is voor het OM de zaak afgesloten. De directie van de school heeft hier geen enkele invloed op gehad.
De directie van obs West ontraadt het personeel om kinderen vast te pakken. In de huidige maatschappij loopt een leraar in het onderwijs maar al te gemakkelijk aan tegen een berisping of zelfs een veroordeling wegens mishandeling. Tegelijkertijd vraagt ons huidige kabinet om daadkracht en elkaar aanspreken in vervelen de situaties. De leraar heeft hieraan
gehoor gegeven vanuit goede bedoelingen. Het heeft hem en de school echter in een enorm lastige positie gebracht.
Het artikel in het AD heeft de school veel negatieve publiciteit opgeleverd. De directie van de school heeft in samenspraak met alle betrokken geprobeerd om uiterst integer te handelen. De leraar heeft in deze moeilijke tijd de volledige steun gehad om weer gewoon zijn werk te kunnen doen op onze school. Hij heeft hierbij voor 100% het vertrouwen van de directie en het schoolbestuur. Deze week zal hij zoals vorige week met hem is afgesproken, zijn werkzaamheden in de klas hervatten.
Vermeld dient te worden, dat de directie van de school en de leraar actieve en positieve ondersteuning hebben ervaren van de wijkagent van ’s-Gravenland.
OPOCK, het bestuur van obs West, de directie van de school en de leraar betreuren de negatieve reacties op allerlei internet fora. Wij beseffen, dat de reacties vooral gebaseerd zijn op de foutieve informatie in het artikel van het AD. Aan de krant zal verzocht worden om een rectificatie te plaatsen. Als het AD hier niet toe overgaat, dan zullen bestuur en directie juridische stappen ondernemen.
Obs West en dus ook de leraar willen deze affaire op korte termijn afsluiten. Onze passie is om goed onderwijs te verzorgen voor onze leerlingen en daar willen wij onze energie graag insteken.
Als u de behoefte heeft om te reageren of vragen te stellen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via het mailadres van onze school (admin-west@opock.nl).
De betrokken leraar heeft de directie gevraagd om een korte verklaring te mogen toevoegen aan dit persbericht. Bijgevoegd vindt u zijn tekst.
Met vriendelijke groet,
Namens de directie van obs West,
Jan Noordam
Bron: gsquote:De ouders van leerlingen kregen een HELE ANDERE TEKST (pdf) dan die in het persbericht staat: "De directie van obs West heeft besloten om meester Henk Heespelink tijdens de periode van onderzoek niet in te zetten binnen zijn werk." Ingrijpdocent is dus gewoon verplicht door de school om in het spinnende persberichtje het spelletje mee te liegen dat er niets aan de hand was. BOE OBS WEST, jullie zijn nog steeds stom.
quote:Geachte ouder(s), verzorger(s),
Ontstemd en met verbazing las ik in het AD een artikel over het incident van woensdag
5 maart waarin dingen stonden die ver naast de waarheid stonden en een storm van
verontwaardiging in Nederland ontketende. Daarbij kwam ik als een “held” naar voren en
werd met name mijn directeur en het bestuur van obs West afgeschilderd als onbekwame
bestuurders.
Zo stond er dat ik 1.5 week geschorst ben geweest en dat mijn directeur en mijn bestuur
niet voor 100% achter mij stonden.
Niets is minder waar; alle besluiten die zijn genomen om deze vervelende geschiedenis tot
een goed einde te brengen, zijn genomen in overleg met alle betrokkenen.
Zo ben ik in overleg met mijn directeur een paar dagen thuis gebleven omdat ik behoorlijk
aangeslagen was door dit incident. Afgelopen donderdag voelde ik me weer in staat om op
school wat werk te verrichten.
U begrijpt dat onze goede naam door dit artikel behoorlijk beschadigd is.
Ik dank alle ouders die tot nu toe op allerlei manieren hun vertrouwen in mij hebben
uitgesproken en hoop dat door deze brief ook het vertrouwen in mijn directeur en het
bestuur van onze school weer heel gauw zullen terugkeren.
Het 200% vertrouwen van Jan Noordam en van onze bestuursvoorzitter hebben mij een
warm gevoel gegeven.
Leraar obs West Capelle aan den IJssel
Volgens mij is dit een standaard procedure om leraren waartegen aanklachten lopen niet in te zetten tot er meer duidelijkheid is , ja dat is deels verplichtquote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:32 schreef IntensiveGary het volgende:
en nog een plotwending:
[..]
Bron: gs
Dat klinkt op zich logischquote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:49 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een standaard procedure om leraren waartegen aanklachten lopen niet in te zetten tot er meer duidelijkheid is , ja dat is deels verplicht
Nou ja, OK; geen plotwending alsof inderdaad het verhaal geheel onjuist was.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is - met alle respect - geen plotwending. De woordkeuze 'wending' suggereert een complete draai; daarvan is geen sprake.
De waarheid ligt in het midden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:48 schreef Gia het volgende:
In onze tijd werd je aan je oren de klas uitgesleurd. En als je dan, met strafwerk, thuiskwam, kreeg je er van je ouders nog straf bij.
Tegenwoordig gaan ouders verhaal halen als de leraar een kind de les uitstuurt, want zoiets doet hun prinsje niet!
ja ,om de school,de betrokken leraar en de leerlingen "te beschermen"quote:
het is de nuance die hier onrecht aangedaan wordtquote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Nou ja, OK; geen plotwending alsof inderdaad het verhaal geheel onjuist was.
Maar dat het niet alle feiten weergaf is (ook nu nog) niet iets wat je kunt ontkennen.
Dit ging niet om uit de les sturen, maar om oudere kinderen (10-14 jaar) die op een schoolplein kinderen van 8-9 jaar lastigvielen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:48 schreef Gia het volgende:
In onze tijd werd je aan je oren de klas uitgesleurd. En als je dan, met strafwerk, thuiskwam, kreeg je er van je ouders nog straf bij.
Tegenwoordig gaan ouders verhaal halen als de leraar een kind de les uitstuurt, want zoiets doet hun prinsje niet!
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:57 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
ja ,om de school,de betrokken leraar en de leerlingen "te beschermen"![]()
Goed Nederlands in de journalistiek is vaak ook zeldzaam , komt door het slechte onderwijs van tegenwoordig.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:08 schreef Megumi het volgende:
Tja wat kun je nog geloven. Goed journalistiek bron onderzoek wordt zeldzaam.
Taal is een relatief iets. En veranderd constant. Alleen wat vastgeroeste mensen boeit dat nog.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:11 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Goed Nederlands in de journalistiek is vaak ook zeldzaam te vinden, komt door het slechte onderwijs van tegenwoordig.
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Taal is een relatief iets. En veranderd constant. Alleen wat vastgeroeste mensen boeit dat nog.
De basisregels veranderen niet. Stam+t is er één vanquote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Taal is een relatief iets. En veranderd constant. Alleen wat vastgeroeste mensen boeit dat nog.
Droom lekker verder.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Bron: http://www.schrijvenonlin(...)n-funest-op-het-werkquote:Bijna driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt.
Uhuh, en een leraar die er tussen kwam en een van de oudere kinderen bij de arm pakte om de jongere kinderen te helpen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:04 schreef Elfletterig het volgende:
Dit ging niet om uit de les sturen, maar om oudere kinderen (10-14 jaar) die op een schoolplein kinderen van 8-9 jaar lastigvielen.
Wat, het zij maar gezegd, niet echt een verassing is...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Naar nu blijkt is zelfs het nieuwsbericht regelrecht onjuist.
Ik lees toch echt dat er slechts een excuusbrief is uitgegaan naar de jongen die beet is gepakt. En die excuses betreffen dan niet het op zijn plaats zetten, maar de manier waarop.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
Het is nog steeds de school die door het stof moet: de leraar die aan de pestkoppen een excuusbrief (ja, er staat EXCUUSBRIEF) moet schrijven. Het is de wereld op z'n kop: pestkoppen die als groep een paar jochies van 8-9 jaar lastigvallen en dan ook nog excuses krijgen van iemand die ze even op hun plaats zet.
Het klinkt alsof de directeur zelf die brief geschreven heeft, niet die leraar.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens is dit de tekst van de leraar:
[..]
Natuurlijk wordt in zo'n situatie de brief beoordeeld en indien nodig aangepast.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:20 schreef freako het volgende:
Het klinkt alsof de directeur zelf die brief geschreven heeft, niet die leraar.
Het nieuwsbericht is echter helemaal niet onjuist, slechts twee kleine delen die blijkbaar door de leraar zelf anders uitgelegd worden. Het is nog steeds een feit dat de leraar een excuusbrief moest schrijven om verdere maatregelen te ontlopen naar aanleiding van het beetpakken van een leerling. Let wel: er is geen enkele aanpassing in dat stukje: de leraar heeft de jongen alleen beetgepakt, niets meer en niets minder, en dat kost tegenwoordig blijkbaar een excuusbrief.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat, het zij maar gezegd, niet echt een verassing is...
Wie heeft er nu gelijk? Raadsels alom.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:32 schreef IntensiveGary het volgende:
en nog een plotwending:
[..]
Bron: gs
Het nieuwsbericht geeft weldegelijk een onjuiste voorstelling van zaken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:48 schreef Scorpie het volgende:
Het nieuwsbericht is echter helemaal niet onjuist, slechts twee kleine delen die blijkbaar door de leraar zelf anders uitgelegd worden. Het is nog steeds een feit dat de leraar een excuusbrief moest schrijven om verdere maatregelen te ontlopen naar aanleiding van het beetpakken van een leerling. Let wel: er is geen enkele aanpassing in dat stukje: de leraar heeft de jongen alleen beetgepakt, niets meer en niets minder, en dat kost tegenwoordig blijkbaar een excuusbrief.
Kijk, dat is informatief.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:54 schreef Scorpie het volgende:
En de brief:
http://www.geenstijl.nl/archives/images/ouderbriefobswest.pdf
Dus de plotwending waar TS melding van maakt is ironisch genoeg ook onjuist. Evenals de rectificatie, die is ook niet volledig juist.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het nieuwsbericht geeft weldegelijk een onjuiste voorstelling van zaken.
Dat er ook juistheden in staan is natuurlijk niet zo vreemd. Het zou wel heel gek zijn indien het van a tot z gelogen zou zijn.
Ik kan echt niet anders concluderen dan dat de school aan de ouders heeft willen communiceren dat meneer Henk tijdelijk op non-actief is gesteld.quote:De directie van obs West heeft besloten om meester Henk Heespelink tijdens de periode van onderzoek niet in te zetten binnen zijn werk. Tevens was het voor hem noodzakelijk om tot rust te komen.
Wat dus ook een verplichte procedure kan zijn.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de brief aan de ouders:
[..]
Ik kan echt niet anders concluderen dan dat de school aan de ouders heeft willen communiceren dat meneer Henk tijdelijk op non-actief is gesteld.
Goed mogelijk, maar dat maakt nog niet dat ik het ermee eens ben. En het is ook in tegenspraak met het persbericht dat, in tegenstelling tot de brief aan de ouders, vermeldt dat de leraar thuis zit om rust te nemen. Nee, hij is gewoon geschorst. Verplicht of niet.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:34 schreef Xa1pt het volgende:
Wat dus ook een verplichte procedure kan zijn.
De brief maakt veel duidelijk. Iemand vastpakken mag niet van de school- je moet de politie bellen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik lees toch echt dat er slechts een excuusbrief is uitgegaan naar de jongen die beet is gepakt. En die excuses betreffen dan niet het op zijn plaats zetten, maar de manier waarop.
We kennen de manier waarop niet, dus of excuses nu wel of niet op zijn plaats waren is geheel onduidelijk, ook gelet op de nieuwe informatie.
Wat er vooraf ging aan het belagen, of de belagers ook zijn aangepakt, enz. Het zal waarschijnlijk onduidelijk blijven. Het is, in ieder geval, tot op heden onduidelijk.
Tja, ik ook, en nu trekken ze hun staart inquote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:22 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de brief aan de ouders:
[..]
Ik kan echt niet anders concluderen dan dat de school aan de ouders heeft willen communiceren dat meneer Henk tijdelijk op non-actief is gesteld.
Maar het gros kan niet rekenen, maakt kinderen wijs dat rekenen moeilijk is en betaald mede daardoor tienduizenden euros teveel voor hun hypotheek.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Droom lekker verder.
[..]
Bron: http://www.schrijvenonlin(...)n-funest-op-het-werk
Haha. Optimist tot in de kist.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het lijkt me een goede ontwikkeling dat alle users die in het eerste topic iedereen aanvielen die de OP probeerden te relativeren, even en masse in dit topic een excuus plaatsen en toegeven dat ze hebben gehandeld op basis van onjuiste informatie![]()
En verder kan het AD lekker optyfen natuurlijk.
Als dat een letterlijk citaat is, dient de leraar geschorst te worden: hij kan niet spellen!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is - met alle respect - geen plotwending. De woordkeuze 'wending' suggereert een complete draai; daarvan is geen sprake. Het blijkt alleen dat de leraar niet geschorst is, maar op verlof is gestuurd.
Het is nog steeds de school die door het stof moet: de leraar die aan de pestkoppen een excuusbrief (ja, er staat EXCUUSBRIEF) moet schrijven. Het is de wereld op z'n kop: pestkoppen die als groep een paar jochies van 8-9 jaar lastigvallen en dan ook nog excuses krijgen van iemand die ze even op hun plaats zet.
Overigens is dit de tekst van de leraar:
[..]
De vervoeging van de Nederlandse werkwoorden past gewoon in een 12-punts lettertype op een A6-kaartje. Los van de lijsten sterke werkwoorden. Lijstjes, want zoveel zijn het er niet meer.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Taal is een relatief iets. En veranderdt constant. Alleen wat vastgeroeste mensen boeit dat nog.
Ook dat niet.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat, het zij maar gezegd, niet echt een verassing is...
Vet van mij: ik mag aannemen dat je dat expres deed!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar het gros kan niet rekenen, maakt kinderen wijs dat rekenen moeilijk is en betaald mede daardoor tienduizenden euros teveel voor hun hypotheek.
Ik neem aan dat je de laatste berichten wel gelezen hebt en dus weet dat de heisa geheel terecht wasquote:Op woensdag 19 maart 2014 00:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Haha. Optimist tot in de kist.
Het is altijd hetzelfde met dit soort onderwerpen: op basis van een artikel wordt er heisa gemaakt en wordt er opgeroepen tot drastische maatregelen. Doodslaan of zo.
Dan komen er de genuanceerdere mensen. Maar die heulen met de vijand en dienen dus ook doodgeslagen te worden.
Vervolgens wordt het originele bericht aangevuld met belangrijke informatie, zodat een heel ander beeld ontstaat.
Maar denk maar niet dat de doodslagers opeens tot bezinning komen, laat staan hun excuus aanbieden.
Het lijkt er op alsof ze in de bodem zakken en gewoon wachten om de volgende keer weer opnieuw omhoog te komen en stampij te maken. Zoals engerlingen als larven de wortels aanvreten en als meikevers de bladeren opvreten.
Inderdaad, eigenlijk wel ironisch.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:20 schreef Scorpie het volgende:
Dus de plotwending waar TS melding van maakt is ironisch genoeg ook onjuist. Evenals de rectificatie, die is ook niet volledig juist.
Die heisa in topic #1 was dus niet terecht: het artikel was onvolledig, en nu is er alleen nog maar méér onduidelijk geworden.quote:Op woensdag 19 maart 2014 07:09 schreef Aanstootgevend het volgende:
Ik neem aan dat je de laatste berichten wel gelezen hebt en dus weet dat de heisa geheel terecht was?
En zo hoort het ook. Opvoeding thuis en op school is verneukt al een jaartje of 20.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:48 schreef Gia het volgende:
Nee hoor. Er waren een aantal rotjochies die ukkies bedreigden, de leraar greep er een vast om hem mee te nemen naar het kantoor van de directeur en moest daarna excuses aanbieden aan het rotjoch. Alle berichten zijn het daar over eens - en daar ging de heisa over.quote:Op woensdag 19 maart 2014 07:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Die heisa in topic #1 was dus niet terecht: het artikel was onvolledig, en nu is er alleen nog maar méér onduidelijk geworden.
Kun je niet ook nog wat elfjes en een eenhoorn verwerken in dit prachtige verhaal?quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:37 schreef Ouder1 het volgende:
Als het al waar is -en ik geloof er geen snars van- dat de leraar overstuur was door het incident.. Dan is het ook nog eens een watje eerste klas die helemaal niet op een school thuis hoort.
Aangezien er allerlei theorieën de ronde doen, doe ik ook maar een duit in het zakje:
Kinderen worden lastig gevallen/gepest door een groep(je) oudere kinderen
Leerkracht ziet dit, stormt naar buiten en grijpt in waarbij hij één van hen hardhandig bij de arm beet pakt.
Directeur ziet dit dan weer wel -pesten niet- en scheldt de leerkracht de huid vol
Leerkracht, vol met adrenaline door het ingrijpen, geeft een grote bek terug
Directeur stuurt leerkracht naar huis om 'af te koelen', niet vanwege het ingrijpen maar vanwege de grote mond tegen de directeur
Directeur wil zijn ongelijk niet toegeven en eist excuses van leerkracht jegens de pester
Leerkracht schrijft de brief in de OP onder dwang omdat hij anders ontslagen zal worden vanwege een onoplosbaar conflict en een potentieel gevaar van agressie jegens kinderen waardoor hij nooit meer een baan in het onderwijs zal kunnen krijgen.
Ach. DS4 weer. Geef even aan waar de fout in mijn bedachte aannames zit(ten). Of is je dat te moeilijk?quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kun je niet ook nog wat elfjes en een eenhoorn verwerken in dit prachtige verhaal?
Voor zover het je niet duidelijk is: je bent een volledig uit de lucht gegrepen verhaaltje aan het maken. Nou denk ik dan, flikker er dan ook maar elfjes en eenhoorns in. Dan is het vast nog spannender.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:21 schreef Ouder1 het volgende:
Ach. DS4 weer. Geef even aan waar de fout in mijn bedachte aannames zit(ten). Of is je dat te moeilijk?
Nee, dat is niet hetzelfde.quote:Ook interessant: Geef mij even aan waarom een leerkracht die de orde behoort te bewaken overstuur raakt van het bewaken van de orde en nog wel dusdanig dat hij daar anderhalve week door moet thuis blijven. Over sprookjes gesproken. Dit is net zoiets als stellen dat een agent totaal overspannen raakte omdat hij één parkeerbon moest uitschrijven.
Speculatie als feiten brengen. Nooit verstandig.quote:Ergo; Het verhaal dat hij thuis zit omdat hij overstuur is is totale onzin of dat heeft een hele andere oorzaak.
Geef even een link naar het bericht dat er een aanklacht boven zijn hoofd hing.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:33 schreef DS4 het volgende:
Wat daar ook van moge zijn: die aanklacht die boven zijn hoofd hing was naar zijn zeggen reden om even afstand te willen nemen. Dat jij dat niet wenst te geloven mag.
Er is aangifte gedaan door die jongen die hij heeft vastgepakt en daar werd onderzoek naar gedaan. Lees gewoon de OP even.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Geef even een link naar het bericht dat er een aanklacht boven zijn hoofd hing.
Om te beginnen lijkt het me vergezocht dat een schooldirecteur één van zijn leraren en plein public voor rotte vis uitmaakt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:21 schreef Ouder1 het volgende:
Geef even aan waar de fout in mijn bedachte aannames zit(ten).
Zover het zich nu aftekent lijkt het er op dat hij overstuur is geraakt vanwege de aanklacht door de ouders van de gecorrigeerde jongen.quote:Ook interessant: Geef mij even aan waarom een leerkracht die de orde behoort te bewaken overstuur raakt van het bewaken van de orde
Nee, dit is te vergelijken met een agentstadswacht die KO geslagen wordt omdat hij een parkeerbon uitschrijft.quote:Dit is net zoiets als stellen dat een agent totaal overspannen raakte omdat hij één parkeerbon moest uitschrijven.
Een heel verhaal over de leraar maar welke sancties zijn er aan dat kleine monstertje opgelegd? Niks lees je daarover.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nieuwe ontwikkeling: persbericht (via GeenStijl , ja sorry).
Is ook vrij lastig omdat het niet om een leerling van die school ging.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:33 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
Een heel verhaal over de leraar maar welke sancties zijn er aan dat kleine monstertje opgelegd? Niks lees je daarover.
Justitie wat onderzoek verricht (aangifte gedaan) omdat een leraar een zich zeer slecht gedragende leerling (pesten) bij zijn arm greep. Kom op, dat gaat echt veel te ver! Nu pleit ik er niet direct voor om met een lineaal op zijn hand te slaan - al zou die leerling het verdienen (de vraag is echter wat hij hiervan op zou steken) - maar eens zo'n slecht gedragend kind bij zijn arm grijpen moet kunnen. Of dat hij een blauwe plek heeft op zijn arm (blijkbaar het geval, anders wordt de aangifte lastig (maar niet onmogelijk)) doordat die leraar hem vastgreep vind ik niet relevant, dat is medisch gezien totaal onbenullig en het kind zal er niets aan overhouden.quote:Op maandag 17 maart 2014 07:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is het verhaal ja.
Onderzoek doen betekent niet méér en minder dan kijken of dat verhaal klopt.
Wat er vermoedelijk is gebeurd is dit:quote:Altijd onderzoek doen, dus.
Wat mij betreft niet maar iets minder soft en iets meer oog hebben voor de slachtoffers zou welkom zijn. Het is niet het pestende kind wat bij zijn arm werd gegrepen wat zielig is, het is het gepeste kind wat zielig is! Het gepeste kind heeft er niets aan als de pestkop niet wordt aangepakt. Wat doe je als zo'n etter wegloopt van je terwijl je hem tot de orde roept of hij niet luistert? Je grijpt het even bij zijn arm zodat hij niet kan weglopen en zodat hij wel moet luisteren. Big deal. Daar zal het kind niet slechter van worden. Het is nu niet dat hij een lijfstraf kreeg.quote:Oh, gaan we die kant weer op?
Slaan en schoppen, iets doen waarmee de persoon blijvende schade oploopt.quote:Definieer de grens eens?
Als die leerling pestte en de leraar slechts die leerling bij zijn arm greep dan was het zeer verdiend. We kunnen natuurlijk elke stelling uit zo'n knipsel als onwaar beschouwen maar dan kan beter NWS per direct worden gesloten.quote:Dat "zeer verdiende" is dus wat onderzocht wordt.
Kan best zijn dat de leerling het er zelf naar gemaakt is maar je weet het godverdomme niet.
1 wel, 2 niet aangezien "onderzoek" in dit geval strafrechtelijk onderzoek is wat erg buitenproportioneel is voor een leraar die een leerling bij zijn arm grijpt. Die leerling was heus niet 100% onschuldig, in dat geval had de leraar niet hem bij zijn arm gegrepen, daar moet wat voor gebeuren alvorens een leraar dat doet. Zeker met de wetenschap die ze hebben dat ze hier veel gedoe mee krijgen, elke leraar weet dit.quote:Het is gewoon oliedom om op basis van een paar regels in een krant te oordelen of iets goed of fout is, en het is nog dommer om maar te zeggen dat onderzoek doen naar de ware toedracht onnodig is.
Welke sancties worden er ooit opgelegd aan pestende kinderen? Dat ze hiermee hun medeleerling tot zelfmoord of massamoord (zie talloze incidenten in de USA op scholen maar ook een in Nederland (dat winkelcentrum in Alphen aan de Rijn)) aanzetten wordt blijkbaar nog steeds niet begrepen. Moeten er nog tientallen leerlingen om die reden zelfmoord plegen en het een paar keer gebeuren dat een leerling met een machinegeweer talloze mensen doodt? Wij hebben enig verstand, als wij het toch zouden gebruiken...quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:33 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
Een heel verhaal over de leraar maar welke sancties zijn er aan dat kleine monstertje opgelegd? Niks lees je daarover.
Wat is het AD diep gezonken zeg.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kijk, dat is informatief.
Klinkt toch allemaal een stuk genuanceerder dan het stuk in het AD.
Even muggenziften, er is aangifte gedaan door een van de ouders of de ouders van deze leerling, niet door de leerling zelf.quote:Op woensdag 19 maart 2014 10:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is aangifte gedaan door die jongen die hij heeft vastgepakt en daar werd onderzoek naar gedaan. Lees gewoon de OP even.
Het is een relevant detail dat het kind zelf geen aangifte doet maar een ouder dat doet of de ouders dat doen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Is dat muggenziften of mierenneuken?
Aangifte waartegen?quote:Op woensdag 19 maart 2014 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een relevant detail dat het kind zelf geen aangifte doet maar een ouder dat doet of de ouders dat doen.
quote:Op woensdag 19 maart 2014 15:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aangifte waartegen?
Wat pestende kinderen? WTF? Pesten is natuurlijk en hoort intrinsiek bij de groei naar volwassenheid.
Er is voor een pestend kind aangifte gedaan tegen een leraar omdat die leraar dat pestende kind bij zijn arm greep. Daar gaat heel deze discussie over.quote:
Tot op zekere hoogte wel maar het maakt nogal veel verschil of dat de persoon er sterker uit kan komen of niet. Indien die persoon er sterker uit kan komen dan kan het pesten tot op zekere hoogte worden gedoogd, indien die persoon er niet sterker door kan worden maar het juist zijn ontwikkeling belemmert en het hem tot zelfmoord of massamoord (zie talloze incidenten met machinegeweren, ook 1 in Nederland (winkelcentrum AadR)) aanzet dan moet er wel iets aan worden gedaan. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het onderwijs niet al te grootschalig is zo dat het tijdig wordt geconstateerd als het verkeerd gaat en er kan worden ingegrepen en dat in sommige gevallen het gepeste kind of de pestende kinderen in een andere klas worden geplaatst. Nee, niet omdat het eens een keer voorkomt dat iemand een beetje wordt gepest. Per geval bekijken of dat het nodig is om in te grijpen of dat het kind er zelf wel uitkomt.quote:Wat pestende kinderen? WTF? Pesten is natuurlijk en hoort intrinsiek bij de groei naar volwassenheid.
Terecht gewezen worden door een volwassene ook.quote:Op woensdag 19 maart 2014 15:09 schreef El_Matador het volgende:
Wat pestende kinderen? WTF? Pesten is natuurlijk en hoort intrinsiek bij de groei naar volwassenheid.
Daar zit wat in al is het niets nieuws onder de zon. In de jaren 90 werd er net zo goed veel gepest en werd er net zo goed slecht optgetreden tegen het pesten, je moet nog wat verder terug in de tijd om sterk corrigerende volwassenen tegen te komen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:05 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Terecht gewezen worden door een volwassene ook.
Dat aspect sneeuwt tegenwoordig echter een beetje onder.
Wat Worteltjestaart zegt. Dit draadje is een perfect voorbeeld van schreeuwen voor je weet hoe het zit.quote:Op woensdag 19 maart 2014 07:09 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de laatste berichten wel gelezen hebt en dus weet dat de heisa geheel terecht was?
Ik ben het wel eens met je stelling, maar dit specifieke draadje is dus een slecht voorbeeld
Ach, die ouders zitten nog tot in lengte van jaren met dat kutkind opgescheept.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Uhuh, en een leraar die er tussen kwam en een van de oudere kinderen bij de arm pakte om de jongere kinderen te helpen.
En dan ouders die moord en brand schreeuwen omdat de jongen pijn had aan zijn armpje.
I.p.v. Dat kind een donderpreek geven dat pesten niet hoort, nemen ze een advocaat!
Belachelijk!
Precies wat ik zei, geen woord aan toe te voegen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Uhuh, en een leraar die er tussen kwam en een van de oudere kinderen bij de arm pakte om de jongere kinderen te helpen.
En dan ouders die moord en brand schreeuwen omdat de jongen pijn had aan zijn armpje.
I.p.v. Dat kind een donderpreek geven dat pesten niet hoort, nemen ze een advocaat!
Belachelijk!
Inderdaad. De schorsing van die docent is dan ook zwaar onterecht.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:05 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Terecht gewezen worden door een volwassene ook.
Dat aspect sneeuwt tegenwoordig echter een beetje onder.
Ja, maar niet voor zo ver het betrekking heeft op het volgende:quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat Worteltjestaart zegt. Dit draadje is een perfect voorbeeld van schreeuwen voor je weet hoe het zit.
Ik heb begrepen dat het een gedwongen vakantie is. Niet dat het heel erg veel verschil maakt maar in ieder geval krijgt hij nog dat beetje salaris maar ten koste van zijn zuur verdiende vakantiedagen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Inderdaad. De schorsing van die docent is dan ook zwaar onterecht.
Ik zou lekker ontslag nemen en elders an de slag gaan. Genoeg scholen die wel respect hebben voor hun docenten.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het een gedwongen vakantie is. Niet dat het heel erg veel verschil maakt maar in ieder geval krijgt hij nog dat beetje salaris maar ten koste van zijn zuur verdiende vakantiedagen.
Er is in deze draad nogal wat speculatieve onzin verkocht op basis van een onvolledig bericht, maar het lijkt me weinig relevant om die discussie voort te zetten.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar niet voor zo ver het betrekking heeft op het volgende:
- een leraar die een pestkop bij zijn arm pakt
- een ouder die aangifte doet of ouders die aangifte doen
- het belachelijk zijn van dit laatste
Over de rest ga ik niet speculeren. Ik stel slechts dat het absurd is dat er aangifte wordt gedaan tegen een leraar omdat hij op deze manier omgaat met een zich slecht gedragend kind. Als dat al niet meer mag laten we dan maar overgaan tot het direct schorsen van zulke leerlingen en hen niet meer aannemen aangezien je hun slachtoffers toch echt zal moeten beschermen. Kom op man, aangifte doen omdat een opvoeder je kind bij zijn arm pakt, het is te zot voor woorden.
Als ik een kind zou hebben dat een zwakkere leerling pest dan zou ik me enorm schamen, geen aangifte doen omdat een leraar probeert mijn kind tot de orde te roepen. Goed, of dat het gepeste kind wel of niet chronisch wordt gepest en wel of niet sterker hier uit zal komen weten we niet, dat is een andere kwestie.
Pesten kan zeer nadelige gevolgen hebben voor het slachtoffer, zelfs blijvende hersenschade.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zou lekker ontslag nemen en elders an de slag gaan. Genoeg scholen die wel respect hebben voor hun docenten.
Overigens wordt er over pesten echt achterlijk gedaan. Het is een integraal en essentieel onderdeel van opgroeien en je verdedigen in een van nature competitieve wereld.
Maar in de huidige maakbare samenleving schijnen eeuwenoude natuurlijke principes niet meer te gelden.
Mwa, dat schijnt tegen te vallen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zou lekker ontslag nemen en elders an de slag gaan. Genoeg scholen die wel respect hebben voor hun docenten.
Overigens wordt er over pesten echt achterlijk gedaan. Het is een integraal en essentieel onderdeel van opgroeien en je verdedigen in een van nature competitieve wereld.
Maar in de huidige maakbare samenleving schijnen eeuwenoude natuurlijke principes niet meer te gelden.
Ik hoop het, ik hoop dat als hij bij andere scholen solliciteert - van mijn part met een open sollicitatie - dat die school er dan juist respect voor heeft dat hij zo optrad.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nogmaals, in essentie ben ik het met je eens. Er zijn 2 grote maars:quote:Overigens wordt er over pesten echt achterlijk gedaan. Het is een integraal en essentieel onderdeel van opgroeien en je verdedigen in een van nature competitieve wereld.
Dat is een goede vraag en het is relevant voor het al dan niet kunnen schorsen van die leerlingen maar het is niet relevant voor de legitimiteit van het optreden van die leraar.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:28 schreef Kees22 het volgende:
Overigens mag ik je er op wijzen dat je vindt dat je pestende leerlingen zou moeten schorsen. Maar waren de pesters wel leerlingen van de school van de leraar?
Precies dus waarom je er mee moet leren omgaan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Pesten kan zeer nadelige gevolgen hebben voor het slachtoffer, zelfs blijvende hersenschade.
Ben ik met je eens.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag en het is relevant voor het al dan niet kunnen schorsen van die leerlingen maar het is niet relevant voor de legitimiteit van het optreden van die leraar.
Mijn uitspraak was meer algemeen van aard. Als het relatief onschuldig is: laten doen. Als het niet onschuldig is: optreden. Als het kind er aan onderdoor gaat, pesters en gepeste uit elkaar halen (veranderen van klas).
Op mijn werk heb ik in de keuken (waar opgeroepen wordt om telkens je handen te wassen) een stukje opgehangen met de kop: Alzheimer komt mede door goede hygiëne.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies dus waarom je er mee moet leren omgaan.
Die "risicovermijding" van de maakbare samenleving is dan dus dodelijk. Het uit alle macht willen afschermen van je kind tegen pesters werkt dan ook precies averechts. Papventjes die niks gewend zijn en opeens in de grote gevaarlijke wereld moeten zien te overleven. dat is veel schadelijker dan wat natuurlijk pestgedrag op lagere leeftijd.
Uiteraard binnen normale grenzen aangegeven door volwassenen. daarom ook had die docent niet geschorst moeten worden..
Dat klopt. Het is een bekend fenomeen voor psychologen, mensen hebben erg de neiging om zelf hiaten in te vullen, het is compleet irrationeel maar mensen doen dat volgens mij om te trachten om het te structureren. Daarom vind ik het ook zo schadelijk wanneer een journalist veel te verslag doet, waar ik laatst over klaagde naar aanleiding van een andere discussie.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens.
Ik wilde even licht aanstippen dat iedereen erg makkelijk en vaak onbewust speculeert.
Dan ben ik veilig.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Op mijn werk heb ik in de keuken (waar opgeroepen wordt om telkens je handen te wassen) een stukje opgehangen met de kop: Alzheimer komt mede door goede hygiëne.
Dat hiaten invullen is vaak noodzakelijk om beslissingen te nemen. En dat talent wordt ook gebruikt om hiaten te vullen over zaken die je eigenlijk niks aangaan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt. Het is een bekend fenomeen voor psychologen, mensen hebben erg de neiging om zelf hiaten in te vullen, het is compleet irrationeel maar mensen doen dat volgens mij om te trachten om het te structureren. Daarom vind ik het ook zo schadelijk wanneer een journalist veel te verslag doet, waar ik laatst over klaagde naar aanleiding van een andere discussie.
Volwassenen pesten elkaar ook, op een misschien nog wel ergere manier dan kinderen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die "risicovermijding" van de maakbare samenleving is dan dus dodelijk. Het uit alle macht willen afschermen van je kind tegen pesters werkt dan ook precies averechts. Papventjes die niks gewend zijn en opeens in de grote gevaarlijke wereld moeten zien te overleven. dat is veel schadelijker dan wat natuurlijk pestgedrag op lagere leeftijd.
Uiteraard binnen normale grenzen aangegeven door volwassenen. daarom ook had die docent niet geschorst moeten worden..
Waarschijnlijk.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:02 schreef Kees22 het volgende:
Maar waarschijnlijk draai ik mezelf een rad voor ogen en doe ik dat toch vaker dan ik zou willen.
Ik ben opgegroeid op een boerderij. Wij, de jongens, moesten eerst de koeien voeren voor we konden gaan ontbijten. En denk maar niet dat we onze handen wasten of tanden poetsten voor het eten. Eigenlijk ben ik nooit ziek.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan ben ik veilig.
Niet dat het bij mij een varkensstal is maar ik ben zeker niet superhyiënisch. Ik heb dat altijd onzin gevonden, een mens heeft niet voor niets een immuunstelsel, laat dat maar doen waar het voor 'gemaakt' is zonder het natuurlijk te overdrijven. Kindjes af en toe handen goed laten wassen is wellicht verstandig, twee keer per week het huis dweilen en poetsen is overdreven, ik vraag me zelfs af of dat je dat wel wekelijks moet doen (1 keer per 2 weken lijkt me oké).
Heel herkenbaar!quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk.
Het is nu eenmaal gedeeltelijk een onbewust proces. Ik probeer altijd zoveel mogelijk op de feiten af te gaan en de rest open te laten, ik merk dat veel mensen hier moeite mee hebben, ze lijken dan last te krijgen van een gebrek aan grip of zoiets.
Daarom ben ik het met je eens dat je in veel gevallen niet hoeft in te grijpen zolang het niet uit de hand loopt. Het is echter bijvoorbeeld anders als je een autistisch kind op een normale VMBO-school plaatst en het kind zich totaal niet kan ontwikkelen, dan kan je beter wel ingrijpen en eerst het kind in een veiligere omgeving plaatsen waar het zich wel enigszins kan ontwikkelen om het later nog eens te proberen. Dat is de cave die ik maak. Ik gaf nu 1 voorbeeld maar er zijn natuurlijk meer situaties waarin dit probleem bestaat.quote:Op woensdag 19 maart 2014 23:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Inderdaad!quote:Uiteraard binnen normale grenzen aangegeven door volwassenen. daarom ook had die docent niet geschorst moeten worden..
Ja, daarom had ik het ook over volwassenen/superieuren.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volwassenen pesten elkaar ook, op een misschien nog wel ergere manier dan kinderen.
Daarbij, waarom zouden de grenzen van volwassenen heilig zijn? misschien was dit wel een docent die wat plagerige opmerkingen al als pesten zag.
We kunnen natuurlijk ook gewoon er zoveel mogelijk aan doen dat pesten niet meer voorkomt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, daarom had ik het ook over volwassenen/superieuren.
Die grenzen zijn niet heilig, maar er dienen wel grenzen gesteld te worden aan pesten. Al was het maar om het erkennen van het bestaan van grenzen.
Mooi!quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid op een boerderij. Wij, de jongens, moesten eerst de koeien voeren voor we konden gaan ontbijten. En denk maar niet dat we onze handen wasten of tanden poetsten voor het eten. Eigenlijk ben ik nooit ziek.
Dan kom je op Matador zijn stelling uit.quote:Iets vergelijkbaars geldt wel voor sociale omgang, denk ik.
Dan belemmer je eveneens de ontwikkeling van veel kinderen zoals Matador terecht aangeeft. Daarom wel grenzen stellen en ingrijpen als het nodig is, niet ingrijpen als het kind zichzelf wel redt en er juist sterker door wordt. Per geval bekijken!quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook gewoon er zoveel mogelijk aan doen dat pesten niet meer voorkomt.
Wanneer een kind zichzelf redt, en dus assertief is kun je niet spreken van pesten.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan belemmer je eveneens de ontwikkeling van veel kinderen zoals Matador terecht aangeeft. Daarom wel grenzen stellen en ingrijpen als het nodig is, niet ingrijpen als het kind zichzelf wel redt en er juist sterker door wordt. Per geval bekijken!
Mwa, dat is onhaalbaar, denk ik. Ik moet zeggen dat de neiging tot pesten ook regelmatig in mij opkomt. En dat ik anderzijds anderen blijkbaar ook tot pesten inspireer.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook gewoon er zoveel mogelijk aan doen dat pesten niet meer voorkomt.
Ook als het kind met deze ervaringen sterker wordt en na een tijdje zichzelf voldoende beter kan handhaven in een groep dan redt het kind zich. Stel dat je voor het eerst bepaalde wiskunde-oefeningen krijgt, je kan ze niet maar je leert ze uiteindelijk onder de knie te krijgen door ermee te stoeien dan red je je. Geen reden om die oefeningen niet te geven. Als je voor het eerst gaat hardlopen en je gaat dood terwijl je belachelijk kort belachelijk langzaam loopt, dat is geen reden om niet te hardlopen want je wordt vanzelf beter.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wanneer een kind zichzelf redt, en dus assertief is kun je niet spreken van pesten.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook als het kind met deze ervaringen sterker wordt en na een tijdje zichzelf voldoende beter kan handhaven in een groep dan redt het kind zich. Stel dat je voor het eerst bepaalde wiskunde-oefeningen krijgt, je kan ze niet maar je leert ze uiteindelijk onder de knie te krijgen door ermee te stoeien dan red je je. Geen reden om die oefeningen niet te geven. Als je voor het eerst gaat hardlopen en je gaat dood terwijl je belachelijk kort belachelijk langzaam loopt, dat is geen reden om niet te hardlopen want je wordt vanzelf beter.
etc.
Dat is nu het verschil tussen het ene gepeste kind en het andere gepeste kind.
Ik had verwacht dat inmiddels het lampje zou zijn gaan branden maar als het nu nog niet is gebeurd dan geef ik het op.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]![]()
Deze vergelijkingen zou je zo bij een cabaret voorstelling kunnen doen.
Je vergelijkingen zijn gewoon te achterlijk voor woorden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had verwacht dat inmiddels het lampje zou zijn gaan branden maar als het nu nog niet is gebeurd dan geef ik het op.
Mwa. Ik mag graag een topic van sigme lezen (F&F / sigme's diergaarde deel drie) en heb wel voeling met beesten, maar ben te dom voor boer. Slim genoeg voor ingenieur, makkelijk zat. En varkens vind ik echt leuk. Leuker dan koeien.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mooi!
Het lijkt me trouwens prachtig om met die koeien om te gaan al hoop ik dat het een beetje een fatsoenlijke boederij was qua dierenwelzijn. Ik kom wel eens op een biologische boerderij, ik vind het prachtig om die koeien en varkens te zien. Die koeien hebben intrigerende gedragstrekjes (nieuwsgierigheid, aanhankelijkheid, speelsheid als ze weer voor het eerst de weide in gaan) en varkens door de modder zien rollen is ook wel mooi. Ook bij een biologische boerderij is het natuurlijk verre van ideaal. Hoe normaal is het dat een kip bijna dagelijks een ei legt en dat een koe zulke grote uiers heeft?
Ja, inderdaad.quote:[..]
Dan kom je op Matador zijn stelling uit.
JIj hebt weinig begrepen van mijn reactie. Ik heb het opgegeven om het je wel duidelijk te maken aangezien dit vergeefse moeite zou zijn, als je het nu nog niet hebt begrepen dan ga jij het ook niet begrijpen. Misschien wil Kees of Matador nog een poging wagen maar mij gaat het duidelijk niet lukken aangezien ik dat punt wat voor ons 3 al lang duidelijk is niet nog meer in Jip- en Janneketaal kan uitleggen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je vergelijkingen zijn gewoon te achterlijk voor woorden.
Pesten is gewoonweg niet te vergelijkingen met zaken als hardlopen.
Ad hominem.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
JIj hebt weinig begrepen van mijn reactie. Ik heb het opgegeven om het je wel duidelijk te maken aangezien dit vergeefse moeite zou zijn, als je het nu nog niet hebt begrepen dan ga jij het ook niet begrijpen. Misschien wil Kees of Matador nog een poging wagen maar mij gaat het duidelijk niet lukken aangezien ik dat punt wat voor ons 3 al lang duidelijk is niet nog meer in Jip- en Janneketaal kan uitleggen.
Dat assertief zijn is iets wat je kunt leren.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wanneer een kind zichzelf redt, en dus assertief is kun je niet spreken van pesten.
Het zijn allebei prachtige dieren die naar mijn mening te weinig gewaardeerd worden. Mensen anthropomorphiseren Honden en katten nogal en hebben bij varkens en koeien veel minder die neiging, als je die beesten van dichtbij hebt gezien en een beetje gevoel voor die dieren hebt dan zie je snel in dat dat toch niet helemaal op zijn plaats is. In zo'n koe of varken gaat zeker niet minder om dan in een kat of een hond. Op zich ook logisch natuurlijk.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mwa. Ik mag graag een topic van sigme lezen (F&F / sigme's diergaarde deel drie) en heb wel voeling met beesten, maar ben te dom voor boer. Slim genoeg voor ingenieur, makkelijk zat. En varkens vind ik echt leuk. Leuker dan koeien.
Ik herinner me mijn gedrag tegenover beesten van vroeger en schaam me soms. De dieren produceren niet alleen veel, maar krijgen ook veel voer en verzorging.
Nee, een eerlijk antwoord. Als ik een ad hominem zou plegen dan zou ik er wat anders bij halen en dan had ik dat al veel eerder gedaan. Ik zeg gewoon eerlijk dat het mij niet lukt om het jou uit te leggen. Ik had wel beter de woorden gebruikt "dan ga jij het niet begrijpen met behulp van mijn uitleg".quote:
Weer een ad hominem.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, een eerlijk antwoord. Als ik een ad hominem zou plegen dan zou ik er wat anders bij halen en dan had ik dat al veel eerder gedaan. Ik zeg gewoon eerlijk dat het mij niet lukt om het jou uit te leggen.
Dat isquote:
ook.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je vergelijkingen zijn gewoon te achterlijk voor woorden.
Pesten is gewoonweg niet te vergelijkingen met zaken als hardlopen.
Het ligt zo erg in het verlengde dat dat een logisch gevolg is. Het eigenlijke onderwerp is echter belangrijk genoeg en hoe wereldvreemd het voor de meeste van ons ook is dat er aangifte tegen die leraar is gedaan en dat hij gedwongen vakantiedagen moest opgebruiken (waar hij niet bepaald van heeft kunnen genieten, naar ik aanneem), er zijn blijkbaar ook mensen die wel begrip hebben voor die aangifte. Het is daarom misschien wel goed om daar toch nog eens verder over te discussiëren. Wat zijn de gevolgen voor onze samenleving als we voor zoiets aangifte doen? Het is niet omdat iets kan dat je het daarom ook maar moet doen. Ik durf rustig te stellen dat de mensen die deze wet bedachten en wijzigden (mishandeling) bepaald niet dit in gedachte hadden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:
Overigens is deze discussie wel buiten de orde: zij gaat over de wenselijkheid van het bestrijden van pesten, terwijl deze draad gaat over de docent die ingrijpt.
Ik heb al veel inhoud gebracht en getracht jou mee te krijgen met iets waar de anderen die meededen aan deze discussie al klaar mee waren. Dat dat niet is gelukt kan ik maar beperkt helpen, misschien dat ik met meer geduld en betere didactische vaardigheden er wel in zou slagen maar met die opmerking die Kees net nog citeerde was de grens van mijn geduld bereikt. Ik ben nu eenmaal niet perfect en ik ben de eerste om dat onder ogen te zien en daar vrede mee te hebben.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:35 schreef theunderdog het volgende:
Ga je nog iets inhoudelijks brengen of blijf je gewoon trollen?
Ik mag aannemen dat de wet op grond waarvan aangifte is gedaan, gaat over het mishandelen van kinderen. Deze leraar zou dan een kind mishandeld (geknepen) hebben om het pesten te stoppen dan wel een verhoor van een verdachte mogelijk te maken.quote:Op donderdag 20 maart 2014 00:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het ligt zo erg in het verlengde dat dat een logisch gevolg is. Het eigenlijke onderwerp is echter belangrijk genoeg en hoe wereldvreemd het voor de meeste van ons ook is dat er aangifte tegen die leraar is gedaan en dat hij gedwongen vakantiedagen moest opgebruiken (waar hij niet bepaald van heeft kunnen genieten, naar ik aanneem), er zijn blijkbaar ook mensen die wel begrip hebben voor die aangifte. Het is daarom misschien wel goed om daar toch nog eens verder over te discussiëren. Wat zijn de gevolgen voor onze samenleving als we voor zoiets aangifte doen? Het is niet omdat iets kan dat je het daarom ook maar moet doen. Ik durf rustig te stellen dat de mensen die deze wet bedachten en wijzigden (mishandeling) bepaald niet dit in gedachte hadden.
Ik weet niet hoe het juridisch zit maar logisch gezien kan ik deze gedachtegang perfect volgen. Misschien zou justitie het voor de rechter moeten laten komen zodat een rechter eens duidelijk kan verwoorden dat dit geen mishandeling is maar inderdaad een proportioneel middel is om een ander die aan hem is toevertrouwd te verdedigen. Met zo'n precedent kunnen de leraren wat meer speelruimte krijgen dan dat ze nu hebben, of in ieder geval kan duidelijk worden gemaakt voor hen dat ze die speelruimte hebben.quote:Op donderdag 20 maart 2014 01:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik mag aannemen dat de wet op grond waarvan aangifte is gedaan, gaat over het mishandelen van kinderen. Deze leraar zou dan een kind mishandeld (geknepen) hebben om het pesten te stoppen dan wel een verhoor van een verdachte mogelijk te maken.
Maar dat is niet waar de wet over de kindermishandeling over ging. Die was bedoeld om mishandeling door de eigen ouders of werkgevers of zo te stoppen.
Ik zou hier meer denken aan het stoppen van een overtreding/misdrijf (namelijk het pesten van iemand = toebrengen van letsel ofwel plegen van (kinder)mishandeling) en het uitvoeren van een burgerarrestatie. Dat is niet strafbaar, maar vast wel aan regels gebonden.
Ook zou gedacht kunnen worden aan verdediging van mensen die aan je toevertrouwd zijn. Dat mag, je mag je eigen veiligheid en die van je naasten verdedigen, al is het aan grenzen gebonden.
Misschien kan DS4 hier iets over zeggen? Het gaat mijn juridische kennis te boven.quote:Op donderdag 20 maart 2014 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het juridisch zit maar logisch gezien kan ik deze gedachtegang perfect volgen. Misschien zou justitie het voor de rechter moeten laten komen zodat een rechter eens duidelijk kan verwoorden dat dit geen mishandeling is maar inderdaad een proportioneel middel is om een ander die aan hem is toevertrouwd te verdedigen. Met zo'n precedent kunnen de leraren wat meer speelruimte krijgen dan dat ze nu hebben, of in ieder geval kan duidelijk worden gemaakt voor hen dat ze die speelruimte hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |