abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132284940
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 04:57 schreef sigme het volgende:
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).

De wisselwerking is echt heel anders.
Dat is wel herkenbaar. Met kippen heb je dat ook maar een nadrukkelijk aanwezige haan bijvoorbeeld gaat de BBQ op omdat ie hoogst irritant kan zijn.
Met paarden heb ik de grootste wisselwerking en verongelukt er een veulen dan heb ik geen enkel probleem om 'm op te eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 05:19:39 ]
pi_132310145
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 04:57 schreef sigme het volgende:
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).

De wisselwerking is echt heel anders.
Duidelijk! Dank je wel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132366260
De hele zomer hebben we elke dag gras gemaaid en de varkens minstens 1 maar meestal 3 kruiwagens gras gebracht.
Maar ja, nu is het gras op. Nou had ik bedacht om maar eens wat eikels te verzamelen. En dan niet een handjevol, maar even bijeenbezemen en dan een kruiwagen vol. Vinden de varkens heerlijk, dat wist ik wel. Ze ploegen voor de zekerheid het hele terrein nog eens extra om, er zou nog ergens een eikel kunnen liggen.

En blijkbaar vult het zo goed, dat ze nu hun gewone voer kieskeurig eten - de minst lekkere hapjes laten ze gewoon liggen :D :o.
Ik denk dat we genoeg eikels hebben voor de resterende varkenstijd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 20:22:25 #244
137949 Disana
pi_132370163
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:35 schreef sigme het volgende:
De hele zomer hebben we elke dag gras gemaaid en de varkens minstens 1 maar meestal 3 kruiwagens gras gebracht.
Maar ja, nu is het gras op. Nou had ik bedacht om maar eens wat eikels te verzamelen. En dan niet een handjevol, maar even bijeenbezemen en dan een kruiwagen vol. Vinden de varkens heerlijk, dat wist ik wel. Ze ploegen voor de zekerheid het hele terrein nog eens extra om, er zou nog ergens een eikel kunnen liggen.

En blijkbaar vult het zo goed, dat ze nu hun gewone voer kieskeurig eten - de minst lekkere hapjes laten ze gewoon liggen :D :o.
Ik denk dat we genoeg eikels hebben voor de resterende varkenstijd.
Dat het ze maar goed mag smaken ^O^
pi_132371505
Oeh, heb je straks een soort pata negra. :D
pi_132607888
Gister ben ik begonnen met de varkens te leren uit hun wei te komen. Net als schapen vinden ze dat heel moeilijk. De ervaring leert dat het wel zeer de moeite waard is - een varken met brute kracht z'n wei uit jagen en dan een kar in, is heel vervelend en zwaar en natuurlijk enorm stressvol voor het varken.
Dus tegenwoordig ga ik de laatste week met ze oefenen. Gisterochtend met honderd appeltjes - in stukjes- en veel geduld, ongeveer 2,5 varken buiten de wei gekregen. Gistermiddag wou ook nummer drie helemaal tot aan de kont over de lijn, en vanochtend wilden ze alledrie al best soepel.
Ze lopen dan een pad op waar ik appels strooi, hun voerbrij op de grond lig en er eikels liggen, dus als ze er eenmaal zijn is het een paradijs. Elke dag een paar meter verder en dan mogen ze donderdag het hele pad aflopen. Meter of 50 ofzo.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_132633801
Vanavond waren er op NL2 twee programma's waarbij ik aan jou moest denken: dat van Louise Fresco en dat over een autistische professores/-in/-se.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 21:36:21 #248
137949 Disana
pi_132635833
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 08:35 schreef sigme het volgende:
Gister ben ik begonnen met de varkens te leren uit hun wei te komen. Net als schapen vinden ze dat heel moeilijk. De ervaring leert dat het wel zeer de moeite waard is - een varken met brute kracht z'n wei uit jagen en dan een kar in, is heel vervelend en zwaar en natuurlijk enorm stressvol voor het varken.
Dus tegenwoordig ga ik de laatste week met ze oefenen. Gisterochtend met honderd appeltjes - in stukjes- en veel geduld, ongeveer 2,5 varken buiten de wei gekregen. Gistermiddag wou ook nummer drie helemaal tot aan de kont over de lijn, en vanochtend wilden ze alledrie al best soepel.
Ze lopen dan een pad op waar ik appels strooi, hun voerbrij op de grond lig en er eikels liggen, dus als ze er eenmaal zijn is het een paradijs. Elke dag een paar meter verder en dan mogen ze donderdag het hele pad aflopen. Meter of 50 ofzo.
Mooi dat je hierbij ook rekening met de varkens houdt. En ondertussen kunnen ze lekker appeltjes smullen :)
pi_136143658
Stil hier... Lurker meldt ;)
Spoilers!
pi_136597152
Hoog tijd voor een update!
Vorige week waren we een weekje weg. De oppas hoefde alleen maar te zorgen voor een volle bak brokken voor de katten, wat graan voor de kippen en aandacht + eten voor de honden.
Voor de schapen stond er een ruif en hooi voor het onwaarschijnlijke geval dat het zou gaan sneeuwen.

Komen we terug, heeft het serieus gesneeuwd. En zijn er twee lammetjes geboren :o.

Daar hadden we dus eigenlijk niet op gerekend. En met 2 jongen mag moeders wel wat extra bijgevoerd worden, maar er liepen ook nog 7 rammetjes (van lente 2013) bij de kudde, en die zijn natuurlijk sterker en brutaler dan de dames, zeker dan een ooi die pas gejongd heeft.

Dus. U snapt het al. De 7 rammetjes zijn weg, en over anderhalve week haal ik ze weer op.

Van de kippen wat gekakel. Gewoonlijk beginnen ze vrij strak in het begin van het kalenderjaar weer met eieren leggen. Zo ook dit jaar. 3 Januari lag er het eerste ei. Een week later nog 1 ei. Er kwam er nog 1, en toen bleef het stil. Uit pure wanhoop stelde mijn liefste voor om ze dan toch maar weer legkorrel te gaan voeren- we waren overgestapt op een puur mengsel van graan/zaden in plaats van die rare persbrokjes. Vandaag legkorrel gekocht. Ligt er vandaag een ei.

Oh, wegens ruzie met het fototoestel nog geen foto's. Ik probeer dit weekend wel even wat te schieten. De twee lammetjes (2 rammetjes, natuurlijk) zijn donker- en donkerderbruin, met een paar witte ringetjes bij de pootjes.
pi_136818959
Zomaar een lammetje dood -O-.
Gister eind van de middag huppelde en sprong hij nog, vanochtend dood in de wei. Niks aan te zien, niet mager, even groot als z'n broertje, geen sporen van een roofdier.
  maandag 17 februari 2014 @ 17:47:08 #252
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136818986
-O-

Wat sneu.
The love you take is equal to the love you make.
pi_136833339
Leuk weer wat van je te horen! ^O^
pi_136833437
quote:
15s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:46 schreef sigme het volgende:
Zomaar een lammetje dood -O-.
Gister eind van de middag huppelde en sprong hij nog, vanochtend dood in de wei. Niks aan te zien, niet mager, even groot als z'n broertje, geen sporen van een roofdier.
Meh -O-
  † In Memoriam † maandag 17 februari 2014 @ 23:35:08 #255
137949 Disana
pi_136833496
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:30 schreef Kees22 het volgende:
Leuk weer wat van je te horen! ^O^
Terwijl er een lammetje dood is? Ik zie liever een vrolijke update, het is toch jammer als zo'n jong leven zomaar stopt.
pi_136834146
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:35 schreef Disana het volgende:

[..]

Terwijl er een lammetje dood is? Ik zie liever een vrolijke update, het is toch jammer als zo'n jong leven zomaar stopt.
Ja, vind ik ook. Vooral omdat een dood lammetje niet meer bruikbaar is en gedestrueerd moet worden. Waarna de resten als biomassa zogenaamd CO2-neutraal bijgestookt worden in een elektriciteitscentrale. Want hergebruiken als veevoer mag niet meer.
Ik ga morgenvroeg wat schapengoulash eten, lekker.

Ik vind het leuk weer van sigme te horen.

Natuurlijk is het niet leuk dat er een lam dood is, en al helemaal niet dat ze niet weet waarom en hoe.
Maar dood is de helft van een boerenbedrijf, al was het maar omdat alle dieren uiteindelijk dood gaan of dood gemaakt moeten worden. Overigens gaan ook alle planten dood.
En alle boeren. En boerinnen. Boerenjongens en boerenmeisjes.

Overigens heb je een heel leuke avatar! Je brengt me op een idee!!
pi_138049973
Oh, natuurlijk kwamen er vanzelf meer lammtjes, nog zelfs wel zo op tijd dat het ene sneue overgebleven lammetje van de 1e tweeling zich erbij kon aansluiten om een speelklasje te worden.
Er kwamen nog wee eenlingen en een tweeling, dus dat is een klas van vijf.

En gisteren lammerden er nog twee ooien: 4 lammetjes erbij. Die zijn wel echt jonger dan dat klasje van vijf, maar die worden dan gewoon een eigen klasje. Een klasje lammetjes gaat samen op ontdekkingstochten en doet 's avonds renspelletjes.

Negen lammetjes totaal nu, 6 ooitjes, 3 rammetjes. We willen de kudde wat uitbreiden, dus eind van het jaar willen we deze ooitjes houden. Dan zal de volwassen ram wel met de 3 jonge rammetjes een enkeltje krijgen..

Er loopt nu nog 1 ooi die nog niet gelammerd heeft; dat is het flesselam van vorig jaar dat we voor de poorten van de hel hebben weggesleept. Die is wat achtergebleven in de groei, we hopen dat ze niet drachtig is. En waarschijnlijk is ze dat ook niet.
pi_138050327
Om het te illustreren:

zaterdag 22 maart 2014 @ 19:24:22 #259
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_138051022
Wat een mooierds!! Leuk zeg, fijn dat t goed gaat verder O+
  zaterdag 22 maart 2014 @ 19:57:14 #260
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_138052146
Moooii :)

Hier ook 6 lammen geboren, 3 tweelingen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo