Dat is wel herkenbaar. Met kippen heb je dat ook maar een nadrukkelijk aanwezige haan bijvoorbeeld gaat de BBQ op omdat ie hoogst irritant kan zijn.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 04:57 schreef sigme het volgende:
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).
De wisselwerking is echt heel anders.
Duidelijk! Dank je wel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 04:57 schreef sigme het volgende:
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).
De wisselwerking is echt heel anders.
Dat het ze maar goed mag smakenquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:35 schreef sigme het volgende:
De hele zomer hebben we elke dag gras gemaaid en de varkens minstens 1 maar meestal 3 kruiwagens gras gebracht.
Maar ja, nu is het gras op. Nou had ik bedacht om maar eens wat eikels te verzamelen. En dan niet een handjevol, maar even bijeenbezemen en dan een kruiwagen vol. Vinden de varkens heerlijk, dat wist ik wel. Ze ploegen voor de zekerheid het hele terrein nog eens extra om, er zou nog ergens een eikel kunnen liggen.
En blijkbaar vult het zo goed, dat ze nu hun gewone voer kieskeurig eten - de minst lekkere hapjes laten ze gewoon liggen![]()
.
Ik denk dat we genoeg eikels hebben voor de resterende varkenstijd.
Mooi dat je hierbij ook rekening met de varkens houdt. En ondertussen kunnen ze lekker appeltjes smullenquote:Op zondag 27 oktober 2013 08:35 schreef sigme het volgende:
Gister ben ik begonnen met de varkens te leren uit hun wei te komen. Net als schapen vinden ze dat heel moeilijk. De ervaring leert dat het wel zeer de moeite waard is - een varken met brute kracht z'n wei uit jagen en dan een kar in, is heel vervelend en zwaar en natuurlijk enorm stressvol voor het varken.
Dus tegenwoordig ga ik de laatste week met ze oefenen. Gisterochtend met honderd appeltjes - in stukjes- en veel geduld, ongeveer 2,5 varken buiten de wei gekregen. Gistermiddag wou ook nummer drie helemaal tot aan de kont over de lijn, en vanochtend wilden ze alledrie al best soepel.
Ze lopen dan een pad op waar ik appels strooi, hun voerbrij op de grond lig en er eikels liggen, dus als ze er eenmaal zijn is het een paradijs. Elke dag een paar meter verder en dan mogen ze donderdag het hele pad aflopen. Meter of 50 ofzo.
Mehquote:Op maandag 17 februari 2014 17:46 schreef sigme het volgende:
Zomaar een lammetje dood.
Gister eind van de middag huppelde en sprong hij nog, vanochtend dood in de wei. Niks aan te zien, niet mager, even groot als z'n broertje, geen sporen van een roofdier.
Terwijl er een lammetje dood is? Ik zie liever een vrolijke update, het is toch jammer als zo'n jong leven zomaar stopt.quote:
Ja, vind ik ook. Vooral omdat een dood lammetje niet meer bruikbaar is en gedestrueerd moet worden. Waarna de resten als biomassa zogenaamd CO2-neutraal bijgestookt worden in een elektriciteitscentrale. Want hergebruiken als veevoer mag niet meer.quote:Op maandag 17 februari 2014 23:35 schreef Disana het volgende:
[..]
Terwijl er een lammetje dood is? Ik zie liever een vrolijke update, het is toch jammer als zo'n jong leven zomaar stopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |