abonnement Unibet Coolblue
pi_130737343
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:06 schreef Isegrim het volgende:
Oh noes, allemaal...? -O-
Nou ja, het zijn er twee. Eentje hier laten lopen zou nog sneuer zijn.
'k Heb er een slechte nacht van gehad, ook al is het beter zo.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_130739095
Maar koeien zijn zo leuk! Waarom de beslissing om ze te verkopen?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 2 september 2013 @ 13:35:30 #207
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130739921
Oh ik dacht dat jullie er drie hadden. Maar waarom inderdaad?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_130747942
We kunnen (lees: willen) de koeien niet eeuwig houden. En nu hadden we een buitenkansje: de koeien voor het leven verkopen. Bij elkaar ook nog. Dus nu gaan ze lekker verder lopen bij een boer, die naast z'n productiekoeien een handvol koetjes voor de leuk heeft lopen - elk jaar een kalfje erbij.
Dat konden wij ze niet bieden. En we hadden ze nog wel wat langer kunnen houden - maar hoe langer bij ons, hoe meer er daarna maar 1 uitweg is: het slachthuis.

Met wat pijn en moeite (weet je dat een koe best elegant over een hek kan springen?) hebben we ze toch in de kar gekregen. Ze zijn weg.
:'( :'( :'(
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_130748058
Prangende vraag: nemen jullie nieuwe kalfjes ?
Het weiland ligt er tóch... :?

En nam de leverancier de pakken kuil niet mee terug?
Kun je dat nog gebruiken? of gaat dat nu op Marktplaats...
pi_130749453
Ahh, jammer dat ze weg moesten! Ik dacht dat jullie er zelf ook graag een kalfje bij hadden gehad, oorspronkelijk was dat toch het plan? En dan zelf gekarnde boter maken en zo?

Wel fijn in ieder geval dat ze zo goed terecht gaan komen, en nog samen ook. Dat maakt het wel prettiger denk ik :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_130751868
Nou, voordat we nieuwe kalfjes nemen moeten we wel wat zijn vergeten hoeveel zeer het doet om koeien weg te doen. En bij nieuwe kalfjes gaan we tevoren een plan maken - wanneer gaan ze weg.
Het weiland ligt er wel, maar het was niet eens overdreven veel weiland voor twee koeien en wat schapen. Wat dat betreft zou het beter zijn om, als we weer kalfjes nemen, die weg te doen voordat het volwassen grazende koeien zijn.

Zelf kalfjes erbij nemen is dus niet gelukt - we zagen wat op tegen het gedoe (er zal maar gebeuren wat kabolter gebeurde!). En een koe drachtig krijgen is ook nog best een klus - we hadden ze naar een stier moeten brengen. Als die op het juiste moment er geweest was hadden we dat gedaan, maar die was er niet. En rommelen met KI zagen we ook niet echt zitten.

De pakken kuil moeten we maar even zien. Nu we wat extra weiland vrij hebben kunnen we de rammetjes langer laten lopen, en die zullen wel bijgevoerd moeten worden. Maar we houden sowieso een pak of 70 a 80 over. Maar eens informeren of de buurvrouw ze kan gebruiken voor haar paard. En anders op marktplaats.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_130751982
Over een week of zes gaan de varkens ook weg. Naar de slacht. Een verkopen we aan een restaurant, eentje aan mijn vader en de derde eten we zelf op.

Dat wordt een rustige winter.. Schapen, kippen, honden, katten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 2 september 2013 @ 20:20:50 #213
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130754023
Als het echt natte kuil is (koeienkuil) is dat bepaald niet geschikt voor paarden. Er zijn wel mensen die het aan hun paard geven, maar het is helemaal niet goed voor ze.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_130754182
Nee, het is prachtige voordroogkuil. Ook heel geschikt voor paarden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 3 september 2013 @ 11:05:54 #215
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130771667
Oh ja dat is prima idd. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_130878397
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:43 schreef sigme het volgende:
Over een week of zes gaan de varkens ook weg. Naar de slacht. Een verkopen we aan een restaurant, eentje aan mijn vader en de derde eten we zelf op.

Dat wordt een rustige winter.. Schapen, kippen, honden, katten.
Dat ruimt inderdaad aardig op, zal wel even wennen zijn straks als het zo stil is. Komen er in het voorjaar weer nieuwe varkens of sla je een (half) jaar over?

En wat ik me ook nog af vroeg... Om één van de varkens te verkopen aan een restaurant, moet je daar nog voor aan extra regels of keuringen voldoen? Ik had zelf begrepen dat je als je aan 'de massa' wilt verkopen je je varkens extra moet laten onderzoeken (bloedonderzoek en speekselonderzoek e.d.). Is dat ook zo als je verkoopt aan een restaurant? Of verkoop je levend en laten zij het varken zelf slachten of zo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_130890310
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 12:06 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dat ruimt inderdaad aardig op, zal wel even wennen zijn straks als het zo stil is. Komen er in het voorjaar weer nieuwe varkens of sla je een (half) jaar over?

En wat ik me ook nog af vroeg... Om één van de varkens te verkopen aan een restaurant, moet je daar nog voor aan extra regels of keuringen voldoen? Ik had zelf begrepen dat je als je aan 'de massa' wilt verkopen je je varkens extra moet laten onderzoeken (bloedonderzoek en speekselonderzoek e.d.). Is dat ook zo als je verkoopt aan een restaurant? Of verkoop je levend en laten zij het varken zelf slachten of zo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.

Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_130891219
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.

Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
Ja, vanwege het gebrek aan een UBN leek levend verkopen me ook al lastig. Tenzij ze ook zelf slachten natuurlijk dan hebben ze net als een slager wel een UBN. Maar wel heel handig dat het zo vrij makkelijk geregeld kan worden zonder gedoe met bloeduitslagen e.d. ^O^

Misschien is het ook wel iets voor ons als we eens wat over hebben. Er zitten hier in de buurt ook wel een aantal restaurants die misschien belangstelling zouden kunnen hebben.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 6 september 2013 @ 19:28:52 #219
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130892475
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Verkoop aan de horeca is makkelijker, ik ben vergeten waarom maar er was wel een reden (ik denk de traceerbaarheid). Geen extra keuringen - het moet uiteraard gekeurd worden voor slacht, maar daarna geen bijzonderheden.

Levend verkopen zou in dit geval wel kunnen, maar is natuurlijk vaak onmogelijk: het restaurant moet een UBN hebben, en een varkensregistratie etc. Dit restaurant hangt altijd alle karkassen zelf af, maakt eigen droge ham enzo en snijdt het helemaal zelf uit - en eet alles op zonder dat er iets in de diepvries gaat.
Welk restaurant is dat? :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_130893737
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Welk restaurant is dat? :D
DM :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 6 september 2013 @ 20:04:41 #221
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_130893938
Rotterdam heeft ook een restaurant (Eendracht) waar ze hele varkens opkopen en daar echt alles van gebruiken, erg tof!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_132200977
Varkens in de nazomer:



En de schapen:


De rammetjes lopen in de boomgaard:


De kippen hebben te lijden onder een bloedluizenplaag. We hadden laatst roofmijten ingezet, maar die lijken de strijd niet te winnen. Nu weer wat anders: silica. Van dat spul wat in kleine zakje bij elektrica in het doosje zit, trekt vocht aan. Mijten (bloedluizen dus ook) schijnen er niet tegen te kunnen, dus we hopen dat dit de monstertjes doodt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:31:41 #223
137949 Disana
pi_132201729
Wat een leuke gevlekte varkens.
pi_132215619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:31 schreef Disana het volgende:
Wat een leuke gevlekte varkens.
Inderdaad! Wat zijn varkens toch leuke dieren! :9 :*
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 11:29:18 #225
137949 Disana
pi_132220356
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Inderdaad! Wat zijn varkens toch leuke dieren! :9 :*
Ha :)

Nee serieus, het zijn leuke dieren. Ze hebben ook allemaal een ander karakter. Die van de ene kinderboerderij hier gaat speciaal voor je liggen om geaaid te worden, die van de andere begint te schelden als je aan haar zit.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:33:26 #226
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_132222299
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:29 schreef Disana het volgende:
Nee serieus, het zijn leuke dieren. Ze hebben ook allemaal een ander karakter. Die van de ene kinderboerderij hier gaat speciaal voor je liggen om geaaid te worden, die van de andere begint te schelden als je aan haar zit.
Leuk, en superintelligent. :Y

Hier ook twee enorme varkens bij de kinderboerderij. Van die gewone, die normaliter in zo'n vreselijke stal worden opgesloten en een miserabel leven leiden.
Iedere keer als ik de dames kom bewonderen denk ik "jullie zijn me toch twee enorme bofkonten!".
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 12:36:12 #227
137949 Disana
pi_132222368
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Leuk, en superintelligent. :Y

Hier ook twee enorme varkens bij de kinderboerderij. Van die gewone, die normaliter in zo'n vreselijke stal worden opgesloten en een miserabel leven leiden.
Iedere keer als ik de dames kom bewonderen denk ik "jullie zijn me toch twee enorme bofkonten!".
Dat zijn zeker mazzelaars. En wat kunnen ze groot zijn, hè.

Ik wil volgend jaar hier eens heen:

http://www.swieneparredies.nl/
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:41:13 #228
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_132222509
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:36 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat zijn zeker mazzelaars. En wat kunnen ze groot zijn, hè.
Zeg dat wel, die twee op de kinderboerderij hier zijn echt enorme vette klodders.
Wel superbraaf als ze in hun modderbad liggen te rollen. :D

quote:
Ik wil volgend jaar hier eens heen:

http://www.swieneparredies.nl/
Wat tof! Helaas niet bepaald bij mij in de buurt, maar wie weet... :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 12:44:54 #229
137949 Disana
pi_132222616
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Zeg dat wel, die twee op de kinderboerderij hier zijn echt enorme vette klodders.
Wel superbraaf als ze in hun modderbad liggen te rollen. :D

[..]

Wat tof! Helaas niet bepaald bij mij in de buurt, maar wie weet... :)
De supergrote op de kinderboerderij in het stadspark is een beetje bozig. Er zijn ook twee kleinere modellen, maar die zijn wat schuw. Ik vraag me trouwens af waarom ze niet los mogen rondlopen; misschien vanwege het wroeten.

Ik woon in Groningen, dus voor mij is het Swieneparradies wel te doen. Maar ze gaan pas in de lente weer open.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:47:56 #230
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_132222690
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:44 schreef Disana het volgende:

[..]

De supergrote op de kinderboerderij in het stadspark is een beetje bozig. Er zijn ook twee kleinere modellen, maar die zijn wat schuw. Ik vraag me trouwens af waarom ze niet los mogen rondlopen; misschien vanwege het wroeten.
Varkens, zeker van die grote, blijven toch onberekenbare en soms gevaarlijke dieren, en met die kindertjes in de buurt...
Die twee hier zitten in een groot hok met een behoorlijk hoog hek eromheen, om te voorkomen dat de kindertjes de beesten spontaan gaan aaien, en dat lijkt me toch wel terecht. Ze hebben overigens een uitloop naar buiten naar het modderbad, maar ook daar staat een stevig hek omheen.

quote:
Ik woon in Groningen, dus voor mij is het Swieneparradies wel te doen. Maar ze gaan pas in de lente weer open.
Ik hou het in ieder geval in gedachten voor als ik komende zomer ooit in de buurt kom. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 12:59:53 #231
137949 Disana
pi_132223003
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Varkens, zeker van die grote, blijven toch onberekenbare en soms gevaarlijke dieren, en met die kindertjes in de buurt...
Die twee hier zitten in een groot hok met een behoorlijk hoog hek eromheen, om te voorkomen dat de kindertjes de beesten spontaan gaan aaien, en dat lijkt me toch wel terecht. Ze hebben overigens een uitloop naar buiten naar het modderbad, maar ook daar staat een stevig hek omheen.

[..]

Ik hou het in ieder geval in gedachten voor als ik komende zomer ooit in de buurt kom. :)
Dat zou kunnen, maar hier doen de kinderboerderijen het verschillend. In het stadspark staat ook een hoge afscheiding om de uitloop, maar bij de andere is het hek juist heel laag zodat je de varkens gemakkelijk kunt aaien.
pi_132233057
In de dierentuin in Emmen, in de kinderboerderij, liep er altijd een best fors hangbuikzwijn los. Dat ging prima. Maar een volgroeid normaal varken zou ik niet loslaten in een parkje met kleine kinderen - als er eentje bedenkt zich te gaan schurken aan zo'n kind is het kind plat.
Overigens woelen ze inderdaad alles om, dus ze loslaten in een groen weitje is het einde van het groen.

Daphne van het swieneparadies heeft net die zaak met die Amsterdams Bonte Bentheimer (dus hetzelfde ras als mijn varkens) aan het rollen gebracht. (De biggen hebben inmiddels een nieuwe, warme plek).

Ik vind varkens niet bijster intelligent. Ok, slimmer dan schapen, maar vergeleken bij bijvoorbeeld honden zijn ze achterlijk. Ze staan rustig aan de verkeerde kant van het hok te gillen -waar normaal hun voer wordt gestort- terwijl ik ze aan de andere kant van het hok sta te roepen met appels. En dan hebben ze mij, en die appels, dat hok zien passeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_132247732
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:29 schreef Disana het volgende:

[..]

Ha :)

Nee serieus, het zijn leuke dieren. Ze hebben ook allemaal een ander karakter. Die van de ene kinderboerderij hier gaat speciaal voor je liggen om geaaid te worden, die van de andere begint te schelden als je aan haar zit.
Hihi: een scheldend varken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132247868
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:12 schreef sigme het volgende:
In de dierentuin in Emmen, in de kinderboerderij, liep er altijd een best fors hangbuikzwijn los. Dat ging prima. Maar een volgroeid normaal varken zou ik niet loslaten in een parkje met kleine kinderen - als er eentje bedenkt zich te gaan schurken aan zo'n kind is het kind plat.
Overigens woelen ze inderdaad alles om, dus ze loslaten in een groen weitje is het einde van het groen.

[..]

Ik vind varkens niet bijster intelligent. Ok, slimmer dan schapen, maar vergeleken bij bijvoorbeeld honden zijn ze achterlijk. Ze staan rustig aan de verkeerde kant van het hok te gillen -waar normaal hun voer wordt gestort- terwijl ik ze aan de andere kant van het hok sta te roepen met appels. En dan hebben ze mij, en die appels, dat hok zien passeren.
Dat ook: ze worden veel te groot en sterk. En ze vreten alles. Ik heb mijn vader ooit geholpen een varken te slachten en hij gooide het afval in het varkenshok: dat ging schoon op.

Oh, dat valt me echt van ze tegen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 10:52:44 #235
137949 Disana
pi_132253608
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:12 schreef sigme het volgende:

Daphne van het swieneparadies heeft net die zaak met die Amsterdams Bonte Bentheimer (dus hetzelfde ras als mijn varkens) aan het rollen gebracht. (De biggen hebben inmiddels een nieuwe, warme plek).
Wat een akelig verhaal, hoe komen mensen erbij om zoiets te doen. Ik ben blij van jou te lezen dat ze inmiddels zijn verkast.
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 10:56:18 #236
137949 Disana
pi_132253733
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 18:12 schreef sigme het volgende:
Ik vind varkens niet bijster intelligent. Ok, slimmer dan schapen, maar vergeleken bij bijvoorbeeld honden zijn ze achterlijk. Ze staan rustig aan de verkeerde kant van het hok te gillen -waar normaal hun voer wordt gestort- terwijl ik ze aan de andere kant van het hok sta te roepen met appels. En dan hebben ze mij, en die appels, dat hok zien passeren.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel aandoenlijk, met z'n allen op een kluitje op de verkeerde plek gaan staan gillen :D
pi_132266041
Hoe verwerk je eigenlijk het gemis wanneer je een dier verkoopt, slacht of opeet?
Kwestie van de knop omdraaien?
pi_132270638
Ik moet bekennen dat ik zelden het gemis ervaar. Wel bij de koeien. En bij katten in het verleden ook zeker - al was dat geen verkoop of slacht, maar verdwijnen of dood. Zo'n gebeurtenis van de honden zal ook hard aankomen. Maar schapen, kippen en varkens hecht ik blijkbaar niet op zo'n manier aan. Terwijl ik wel van ze hou!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_132284195
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 19:20 schreef sigme het volgende:
Ik moet bekennen dat ik zelden het gemis ervaar. Wel bij de koeien. En bij katten in het verleden ook zeker - al was dat geen verkoop of slacht, maar verdwijnen of dood. Zo'n gebeurtenis van de honden zal ook hard aankomen. Maar schapen, kippen en varkens hecht ik blijkbaar niet op zo'n manier aan. Terwijl ik wel van ze hou!
Kun je dat nader uitleggen?
Van kippen kan ik het me nog voorstellen en schapen zeggen me ook weinig.
Katten en honden zijn huisdieren, geen vee.
Maar waarom mis je wel koeien, maar geen varkens?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132284911
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).

De wisselwerking is echt heel anders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_132284940
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 04:57 schreef sigme het volgende:
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).

De wisselwerking is echt heel anders.
Dat is wel herkenbaar. Met kippen heb je dat ook maar een nadrukkelijk aanwezige haan bijvoorbeeld gaat de BBQ op omdat ie hoogst irritant kan zijn.
Met paarden heb ik de grootste wisselwerking en verongelukt er een veulen dan heb ik geen enkel probleem om 'm op te eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 05:19:39 ]
pi_132310145
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 04:57 schreef sigme het volgende:
De varkens zijn veel minder individueel herkenbaar dan koeien - ze hebben minder karakter. Uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden, en ik kan ook wel zien wie de baas is en wie de lul, maar dat laatste is voor hun onderling een kwestie van grootte en sterkte, niet van persoonlijkheid. En bovendien hechten zij zich niet echt aan hun mens: ze hechten aan hun voer. Koeien zijn minder dagelijks afhankelijk van aangesleept voer en hechten zich wel aan hun mens(en).

De wisselwerking is echt heel anders.
Duidelijk! Dank je wel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132366260
De hele zomer hebben we elke dag gras gemaaid en de varkens minstens 1 maar meestal 3 kruiwagens gras gebracht.
Maar ja, nu is het gras op. Nou had ik bedacht om maar eens wat eikels te verzamelen. En dan niet een handjevol, maar even bijeenbezemen en dan een kruiwagen vol. Vinden de varkens heerlijk, dat wist ik wel. Ze ploegen voor de zekerheid het hele terrein nog eens extra om, er zou nog ergens een eikel kunnen liggen.

En blijkbaar vult het zo goed, dat ze nu hun gewone voer kieskeurig eten - de minst lekkere hapjes laten ze gewoon liggen :D :o.
Ik denk dat we genoeg eikels hebben voor de resterende varkenstijd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 20:22:25 #244
137949 Disana
pi_132370163
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:35 schreef sigme het volgende:
De hele zomer hebben we elke dag gras gemaaid en de varkens minstens 1 maar meestal 3 kruiwagens gras gebracht.
Maar ja, nu is het gras op. Nou had ik bedacht om maar eens wat eikels te verzamelen. En dan niet een handjevol, maar even bijeenbezemen en dan een kruiwagen vol. Vinden de varkens heerlijk, dat wist ik wel. Ze ploegen voor de zekerheid het hele terrein nog eens extra om, er zou nog ergens een eikel kunnen liggen.

En blijkbaar vult het zo goed, dat ze nu hun gewone voer kieskeurig eten - de minst lekkere hapjes laten ze gewoon liggen :D :o.
Ik denk dat we genoeg eikels hebben voor de resterende varkenstijd.
Dat het ze maar goed mag smaken ^O^
  zondag 20 oktober 2013 @ 20:46:25 #245
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_132371505
Oeh, heb je straks een soort pata negra. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_132607888
Gister ben ik begonnen met de varkens te leren uit hun wei te komen. Net als schapen vinden ze dat heel moeilijk. De ervaring leert dat het wel zeer de moeite waard is - een varken met brute kracht z'n wei uit jagen en dan een kar in, is heel vervelend en zwaar en natuurlijk enorm stressvol voor het varken.
Dus tegenwoordig ga ik de laatste week met ze oefenen. Gisterochtend met honderd appeltjes - in stukjes- en veel geduld, ongeveer 2,5 varken buiten de wei gekregen. Gistermiddag wou ook nummer drie helemaal tot aan de kont over de lijn, en vanochtend wilden ze alledrie al best soepel.
Ze lopen dan een pad op waar ik appels strooi, hun voerbrij op de grond lig en er eikels liggen, dus als ze er eenmaal zijn is het een paradijs. Elke dag een paar meter verder en dan mogen ze donderdag het hele pad aflopen. Meter of 50 ofzo.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_132633801
Vanavond waren er op NL2 twee programma's waarbij ik aan jou moest denken: dat van Louise Fresco en dat over een autistische professores/-in/-se.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 21:36:21 #248
137949 Disana
pi_132635833
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 08:35 schreef sigme het volgende:
Gister ben ik begonnen met de varkens te leren uit hun wei te komen. Net als schapen vinden ze dat heel moeilijk. De ervaring leert dat het wel zeer de moeite waard is - een varken met brute kracht z'n wei uit jagen en dan een kar in, is heel vervelend en zwaar en natuurlijk enorm stressvol voor het varken.
Dus tegenwoordig ga ik de laatste week met ze oefenen. Gisterochtend met honderd appeltjes - in stukjes- en veel geduld, ongeveer 2,5 varken buiten de wei gekregen. Gistermiddag wou ook nummer drie helemaal tot aan de kont over de lijn, en vanochtend wilden ze alledrie al best soepel.
Ze lopen dan een pad op waar ik appels strooi, hun voerbrij op de grond lig en er eikels liggen, dus als ze er eenmaal zijn is het een paradijs. Elke dag een paar meter verder en dan mogen ze donderdag het hele pad aflopen. Meter of 50 ofzo.
Mooi dat je hierbij ook rekening met de varkens houdt. En ondertussen kunnen ze lekker appeltjes smullen :)
pi_136143658
Stil hier... Lurker meldt ;)
Spoilers!
pi_136597152
Hoog tijd voor een update!
Vorige week waren we een weekje weg. De oppas hoefde alleen maar te zorgen voor een volle bak brokken voor de katten, wat graan voor de kippen en aandacht + eten voor de honden.
Voor de schapen stond er een ruif en hooi voor het onwaarschijnlijke geval dat het zou gaan sneeuwen.

Komen we terug, heeft het serieus gesneeuwd. En zijn er twee lammetjes geboren :o.

Daar hadden we dus eigenlijk niet op gerekend. En met 2 jongen mag moeders wel wat extra bijgevoerd worden, maar er liepen ook nog 7 rammetjes (van lente 2013) bij de kudde, en die zijn natuurlijk sterker en brutaler dan de dames, zeker dan een ooi die pas gejongd heeft.

Dus. U snapt het al. De 7 rammetjes zijn weg, en over anderhalve week haal ik ze weer op.

Van de kippen wat gekakel. Gewoonlijk beginnen ze vrij strak in het begin van het kalenderjaar weer met eieren leggen. Zo ook dit jaar. 3 Januari lag er het eerste ei. Een week later nog 1 ei. Er kwam er nog 1, en toen bleef het stil. Uit pure wanhoop stelde mijn liefste voor om ze dan toch maar weer legkorrel te gaan voeren- we waren overgestapt op een puur mengsel van graan/zaden in plaats van die rare persbrokjes. Vandaag legkorrel gekocht. Ligt er vandaag een ei.

Oh, wegens ruzie met het fototoestel nog geen foto's. Ik probeer dit weekend wel even wat te schieten. De twee lammetjes (2 rammetjes, natuurlijk) zijn donker- en donkerderbruin, met een paar witte ringetjes bij de pootjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_136818959
Zomaar een lammetje dood -O-.
Gister eind van de middag huppelde en sprong hij nog, vanochtend dood in de wei. Niks aan te zien, niet mager, even groot als z'n broertje, geen sporen van een roofdier.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 17 februari 2014 @ 17:47:08 #252
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136818986
-O-

Wat sneu.
The love you take is equal to the love you make.
pi_136833339
Leuk weer wat van je te horen! ^O^
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_136833437
quote:
15s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:46 schreef sigme het volgende:
Zomaar een lammetje dood -O-.
Gister eind van de middag huppelde en sprong hij nog, vanochtend dood in de wei. Niks aan te zien, niet mager, even groot als z'n broertje, geen sporen van een roofdier.
Meh -O-
  † In Memoriam † maandag 17 februari 2014 @ 23:35:08 #255
137949 Disana
pi_136833496
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:30 schreef Kees22 het volgende:
Leuk weer wat van je te horen! ^O^
Terwijl er een lammetje dood is? Ik zie liever een vrolijke update, het is toch jammer als zo'n jong leven zomaar stopt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')