abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137850347

quote:
Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne

- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.

- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.

- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.

- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.

- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.

- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.

- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.

- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.

- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.

- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.

- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.

- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.

- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.

- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.

- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.

- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.

- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.

- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.

- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.

- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.

- 6 maart
Zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten besluiten om maatregelen te nemen tegen Rusland. Als de Russische regering besluit niet in gesprek te gaan over de crisis in Oekraïne volgen hardere sancties. De voormalige Oekraïense premier Joelia Timosjenko roept het westen op om snel in te grijpen en dat Rusland gebruikt maakt van de zwakte van het Westen.

- 7 maart
"Er komt geen oorlog met Oekraïne". Dat zegt de voorzitter van het hogerhuis van het parlement in Rusland, Valentina Matvijenko. Ze zegt zeker te weten dat er nooit een oorlog tussen de twee “broedernaties” zal komen.

- 8 maart
De Oekraïne benadrukt opnieuw dat het de Krim nooit zal opgeven.

- 10 maart
De regering in Kiev geeft aan dat het bespreekbaar is dat de Krim en het oosten van het land meer autonomie kunnen krijgen. De NAVO maakt bekend dat men meer vliegtuigen langs de grens met Oekraïne stationeert om de situatie te volgen. AWACS-vliegtuigen zullen oa vanuit Polen en Roemenië opereren. De EU gaat ondertussen verder met de voorbereiding van sancties tegen Rusland.

- 11 maart
Lavrov (Rusland) en Kerry (VS) bespreken opnieuw de Oekraïne. Tot een akkoord leidt dit niet maar er wordt afgesproken verder met elkaar te blijven praten. De Krim maakt bekend dat ze de oorlogsschepen van de Oekraïne in beslag wil nemen.

- 13 maart
Demonstranten uit het Pro-Russische kamp raken slaags met demonstranten die de Oekraïne steunen in Donetsk. Daarbij valt één dode. De Oekraïense interim-premier Arseni Jatsenjoek spreekt openlijk in de VN-veiligheidsraad en uit zijn bezorgdheid. Tevens benadrukt hij dat Oekraïne geen oorlog wil. Zijn Russische ambtsgenoot in de VN zegt hetzelfde. Rusland brengt inmiddels meer en meer troepen naar de grens met de Oekraïne. "Een grootschalige militaire oefening", aldus de Russen.

- 14 maart
Rusland maakt een nieuw dreigement aan de Oekraïne. De Russen zeggen dat het duidelijk is dat de regering in Kiev de situatie in het oosten van de Oekraïne niet in de hand heeft en dreigt met ingrijpen. In Londen praten de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergei Lavrov, en zijn Amerikaanse tegenhanger John Kerry met elkaar. Het topoverleg levert niets op.

- 15 maart
Zoals verwacht blokkeert Rusland met een veto een stemming in de VN-veiligheidsraad waarbij de uitslag van het Krim-referendum ongeldig wordt verklaard. China onthield zich van stemming, alle overige leden stemden voor het voorstel. Zaterdag meldde de Oekraïense regering dat de Russen een dorp net buiten de Krim hebben ingenomen. In die plaats, Strilkove, staan een gasfabriek en een verdeelcentrum die de Krim van energie voorzien

- 16 maart
Het referendum op de Krim vindt plaats. 96,6 % van de kiezers zou voor afscheiding hebben gestemd. De opkomst zou rond de 83% hebben gelegen.

- 17 maart
De EU en VS stellen nieuwe sancties op tegen Rusland. Onder andere de tegoeden van individuen die betrokken waren bij de onrust op de Krim worden bevroren. De Oekraine noemt het referendum van zondag een farce en blijft bij hun standpunt de Krim niet op te willen geven. Rusland wil een steungroep Oekraïne oprichten om landsdelen meer autonomie toe te kennen. Oekraïense veiligheidstroepen hebben de bewaking van de gasleidingen elders in het land opgevoerd.

- 18 maart
De Russische president Poetin gaat akkoord met de conceptwet waarbij annexatie Krim door Rusland een feit zou zijn. In april zijn ze in staat om de 'roebel’ te herinvoeren. Japan maakt bekend ook sancties tegen Rusland in te stellen.
Live blog van FOK! met links naar vorige dagen
Live blog van het NRC
Live blog van RT

De Grote FOK! Referendumpoll:

Poll: Denk jij dat Rusland dit wint?
Ja
Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 18-03-2014 14:43:50 ]
  Moderator maandag 17 maart 2014 @ 17:58:12 #2
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_137850436
Maar moet ik nu een nieuwe atlas kopen :(
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_137850476
quote:
Respect Crimea's choice: Gorbachev

Mikhail Gorbachev says the West should respect the choice of the people of Crimea after they voted overwhelmingly to join Russia.
Source AAP UPDATED 2 HOURS AGO

The world should welcome the prospect of Crimea becoming part of Russia as it rectifies a historic mistake from the Soviet era, the Soviet Union's last leader Mikhail Gorbachev says.

Gorbachev said that Crimea had only ended up in the territory of post-Soviet Ukraine because it had been transferred from Russia by Soviet leader Nikita Khrushchev when both countries were part of the USSR.

"For sanctions to be imposed there should be a very serious basis. And they must be supported by the United Nations," Gorbachev told the Interfax news agency on Monday.

"The possible taking of Crimea into Russian territory does not constitute such a basis," he added.

He described the weekend's referendum where almost 97 per cent voted in favour of Crimea joining Russia "as a success that responded to the expectations of Crimeans."

"If until now Crimea had been joined to Ukraine because of Soviet laws that were taken without asking the people, then now the people (of Crimea) have decided to rectify this error," he said.

"This should be welcomed and not met with the announcement of sanctions," he added.

European Union foreign ministers agreed sanctions on Monday against 21 Russian and Crimean officials deemed responsible for the referendum in Crimea, officials said.

Gorbachev remains despised by many in Russia for allowing the break-up of the Soviet Union, a country for which many Russians still feel nostalgia.
http://www.sbs.com.au/new(...)eas-choice-gorbachev
pi_137850538
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:59 schreef vigen98 het volgende:

[..]

_O_

Tevens: SBS :')
Ben jij half Russisch?

Moeder blond en dikke tieten?
pi_137850572
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ben jij half Russisch?

Moeder blond en dikke tieten?
Wie weet :)
pi_137850584
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:01 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Wie weet :)
Ja dus, geeft ze kontje voor Antillianen?
  maandag 17 maart 2014 @ 18:02:38 #9
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137850596
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat moest je in 2011 ook al met Zuid-Soedan, en in 2008 met Kosovo. Atlassen zijn altijd achterhaald, daarom internet.
Say what?
pi_137850598
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:59 schreef vigen98 het volgende:

[..]

_O_

Tevens: SBS :')
SBS Australië is een soort overheidsomroep en staat helemaal los van SBS Nederland, dat onderdeel is van Pro7-Sat1 uit Duitsland.
pi_137850610
Ik vind 'het westen' zich nu echt onredelijk op gaan stellen. Wat is er mis met een federale staat?
pi_137850627
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ja binnenkort wel.
Ура для россии
pi_137850645
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:03 schreef Qi1 het volgende:
Ik vind 'het westen' zich nu echt onredelijk op gaan stellen. Wat is er mis met een federale staat?
Het westen moet zich zo onredelijk mogelijk opstellen, Rusland verdiend het om kapot te gaan.
pi_137850688
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het westen moet zich zo onredelijk mogelijk opstellen, Rusland verdiend het om kapot te gaan.
Waarom heb jij zo'n Rusland haat? Wat hebben ze jou aangedaan :{
pi_137850733
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:04 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Waarom heb jij zo'n Rusland haat? Wat hebben ze jou aangedaan :{
Russen zijn een minderwaardig volk die enkel en alleen sociale interactie hebben met hun fles Vodka.

Ik hang de vlag buiten als daar een burgeroorlog komt. Legaal Russische hoertjes verkrachten !
  maandag 17 maart 2014 @ 18:06:10 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137850742
quote:

[..]

:') :')
pi_137850761
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Russen zijn een minderwaardig volk die enkel en alleen sociale interactie hebben met hun fles Vodka.

Ik hang de vlag buiten als daar een burgeroorlog komt. Legaal Russische hoertjes verkrachten !
:') _! Jij hebt serieuze problemen, mensen zoals jij mogen niet eens de straat op maar horen TBS te krijgen
pi_137850785
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:06 schreef vigen98 het volgende:

[..]

:') _! Jij hebt serieuze problemen, mensen zoals jij mogen niet eens de straat op maar horen TBS te krijgen
Ik zeg gewoon wat ik denk, ben je soms voor censuur?

Moet je bij je holmaatje Putin wezen.
  maandag 17 maart 2014 @ 18:07:58 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137850796
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:03 schreef Qi1 het volgende:
Het lijkt me inderdaad juist een goede oplossing voor de huidige problemen in de Ukraïne.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137850799
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:06 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Huillie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_137850811
quote:

[..]

Ik hou ook niet van Poetin maar wanneer je kritiek hebt, moet je zelf als eerste het goede voorbeeld geven.
pi_137850845
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:08 schreef Qi1 het volgende:

[..]

Ik hou ook niet van Poetin maar wanneer je kritiek hebt, moet je zelf als eerste het goede voorbeeld geven.
Welnee, gewoon kapot maken die hap.

Wanneer komen de Tartaren eens met terroristische aanslagen? dat volk heeft ook enkel praatjes, maar daden ho maar.
pi_137850854
quote:
The U.S. has treated Russia like a loser since the end of the Cold War.
Jack F. Matlock Jr., ambassador to the U.S.S.R. from 1987 to 1991, is the author of “Reagan and Gorbachev: How the Cold War Ended.”
..
I thought back to that moment as talks between Secretary of State John Kerry and Russia’s top diplomat this past week failed to resolve the crisis in Ukraine. It’s striking that the language being used publicly now is so much more strident than our language, public or private, was then. “It can get ugly fast if the wrong choices are made,” Kerry declared Wednesday, threatening sanctions.

I don’t believe that we are witnessing a renewal of the Cold War. The tensions between Russia and the West are based more on misunderstandings, misrepresentations and posturing for domestic audiences than on any real clash of ideologies or national interests. And the issues are far fewer and much less dangerous than those we dealt with during the Cold War.

But a failure to appreciate how the Cold War ended has had a profound impact on Russian and Western attitudes — and helps explain what we are seeing now.

The common assumption that the West forced the collapse of the Soviet Union and thus won the Cold War is wrong . The fact is that the Cold War ended by negotiation to the advantage of both sides.
..
heb het hele stuk nog niet gelezen (etenstijd)
lees verder: http://www.washingtonpost(...)295b6851c_story.html
pi_137850943
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:09 schreef meth1745 het volgende:

[..]

heb het hele stuk nog niet gelezen (etenstijd)
lees verder: http://www.washingtonpost(...)295b6851c_story.html
Mensen die denken dat de VS de koude oorlog gewonnen heeft :') De VS moest haar kernwapens in Turkije terug halen als de Sovjet unie akkoord ging Cuba niet te betreden
pi_137851635
quote:
Nogal een onsamenhangend betoog van mevrouw Ruslana.
quote:
Ruslana says the turnout was dramatically lower than claimed, “Just about 20% of people go to vote. Russia mass media told us it was like 90%. Which is not true.”
Riep er iemand propaganda?
pi_137851679
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:30 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Nogal een onsamenhangend betoog van mevrouw Ruslana.

[..]

Riep er iemand propaganda?
Dutroux: nogal een onsamenhangend betoog van Meneer Robert M.

Riep er iemand pedoseksueel?
pi_137851730
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:31 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dutroux: nogal een onsamenhangend betoog van Meneer Robert M.

Riep er iemand pedoseksueel?
:')
pi_137851748
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:32 schreef meth1745 het volgende:

[..]

:')
Wat is er mis met de vergelijking?
  maandag 17 maart 2014 @ 18:41:26 #30
192592 SureD1
------------------------------
pi_137852082
Welles nietes, nelles wietes...het niveau daalt hier zeg...

Is het niet erg genoeg dat er nu een geopolitiek wedstrijdje verpissen gaande is, schijnbaar moet dat hier dunnetjes worden over gedaan...jammer...
  maandag 17 maart 2014 @ 19:01:22 #31
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_137852973
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:41 schreef SureD1 het volgende:
Welles nietes, nelles wietes...het niveau daalt hier zeg...

Is het niet erg genoeg dat er nu een geopolitiek wedstrijdje verpissen gaande is, schijnbaar moet dat hier dunnetjes worden over gedaan...jammer...
Gisteravond was wel een dieptepuntje hoor, maar het herstelt zich niet echt hier :9
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  maandag 17 maart 2014 @ 19:03:57 #32
192592 SureD1
pi_137853100
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:01 schreef DeJori het volgende:

[..]

Gisteravond was wel een dieptepuntje hoor, maar het herstelt zich niet echt hier :9
Nee inderdaad... Ik ga er ook niet meer op in, althans dat ga ik proberen ;)
pi_137853316
sjongejonge, wat een KLB-niveau hier zeg :')

En waar slaat de huidige poll op? Wat moet Rusland dan winnen?
Wereldheerschappij? De komende kernoorlog? De voor 2015 geplande koekhapslaapzakrace?
  maandag 17 maart 2014 @ 19:09:51 #34
361691 DeJori
pi_137853375
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  maandag 17 maart 2014 @ 19:10:19 #35
192592 SureD1
pi_137853399
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
sjongejonge, wat een KLB-niveau hier zeg :')

En waar slaat de huidige poll op? Wat moet Rusland dan winnen?
Wereldheerschappij? De komende kernoorlog? De voor 2015 geplande koekhapslaapzakrace?
Alles...en als ze het niet winnen dan pakken ze het wel ;)
  maandag 17 maart 2014 @ 19:10:45 #36
192592 SureD1
pi_137853452
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:10 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Alles...en als ze het niet winnen dan pakken ze het wel ;)
Wie was trouwens de winnaar van de vorige poll?
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:10 schreef SureD1 het volgende:

[..]

He he, inhoud... Thanks!
En dit
  maandag 17 maart 2014 @ 19:25:51 #38
361691 DeJori
pi_137854270
quote:
Nintex 100%
Woestijnvos 100%
Opgebaarde 93%
Laatste cijfer was 97.47%, dus hebben Woestijnvos en Nintex gewonnen.
pi_137854357
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:11 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Mensen die denken dat de VS de koude oorlog gewonnen heeft :') De VS moest haar kernwapens in Turkije terug halen als de Sovjet unie akkoord ging Cuba niet te betreden
De VS bestaat nog, de Sovjet-unie niet meer en de onvrijwillige satellietstaten in oost-Europa van de S.U. zijn stuk voor stuk van hun communistisch regime verlost en opgesplitst (Tsjechoslowakije) en/of van hun onvrijwillige opsplitsing verlost. (de DDR)

Dus ja, ik denk dat je de westerse wereld wel als winnaar van de koude oorlog mag zien...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_137854478
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:27 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

De VS bestaat nog, de Sovjet-unie niet meer en de onvrijwillige satellietstaten in oost-Europa van de S.U. zijn stuk voor stuk van hun communistisch regime verlost en opgesplitst (Tsjechoslowakije) en/of van hun onvrijwillige opsplitsing verlost. (de DDR)

Dus ja, ik denk dat je de westerse wereld wel als winnaar van de koude oorlog mag zien...
Lijkt me toch evident dat het westen de koude oorlog gewonnen heeft? De USSR bestaat niet meer, het Warschaupact bestaat niet meer, die communistische regimes bestaan niet meer.

Je moet best wel van de pot gerukt zijn als je denkt dat de USSR die gewonnen heeft...
  maandag 17 maart 2014 @ 19:31:33 #41
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_137854524
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:25 schreef DeJori het volgende:

[..]

Bizar eigenlijk. :')
  maandag 17 maart 2014 @ 19:35:06 #42
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137854693
Nou de eerste erkenning is binnen (zoals verwacht):
quote:
Poetin erkent afscheiding Krim

De Russische president Vladimir Poetin erkent de afscheiding van de Krim van Oekraïne. Hij heeft een decreet getekend waarmee hij de Krim erkent als soevereine staat.

Dat meldde het Russische persbureau RIA Novosti.

Inwoners van de Krim hebben zich zondag in een referendum uitgesproken voor aansluiting bij Rusland. Een meerderheid van de inwoners is Russisch. Het Russische leger viel de Krim onlangs binnen.
Say what?
  maandag 17 maart 2014 @ 19:42:44 #43
192592 SureD1
pi_137855128
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:35 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Als souvereine staat, dus nog niet als onderdeel van Rusland. Moet de Doema dat beslissen?
  maandag 17 maart 2014 @ 19:42:46 #44
361691 DeJori
pi_137855131
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:35 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Idee van een soevereine staat is wel apart. Ze zouden toch onderdeel worden van Rusland? Of moet ik me ze dan als onafhankelijke staat binnen de Russische Federatie zien?
  maandag 17 maart 2014 @ 19:44:05 #45
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137855215
Dat zal het volgende proces wel zijn, inlijving bij de Russische Federatie.
Say what?
pi_137855537
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:42 schreef DeJori het volgende:

[..]

Idee van een soevereine staat is wel apart. Ze zouden toch onderdeel worden van Rusland? Of moet ik me ze dan als onafhankelijke staat binnen de Russische Federatie zien?
Ik kan me niet voorstellen dat de inwoners van de Krim erop zitten te wachten om een dubieus niet-erkend flutlandje zoals Transdnistrië of Abchazië ofzo te worden. En dat is vast ook niet wat Poetin uiteindelijk wil.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2014 19:51:04 ]
pi_137855682
Mooi dat die mensen allemaal voor Rusland hebben gekozen.
Ура для россии
pi_137855855
Nou, het ergste is nu wel voorbij.
Zonder wrijving geen glans
  maandag 17 maart 2014 @ 19:55:56 #49
420688 Khazad-dum
You shall not pass
pi_137855866
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:52 schreef Woestijnvos het volgende:
Mooi dat die mensen allemaal voor Rusland hebben gekozen.
Nee, juist niet mooi, want Poetin is een grote bedreiging voor Europa.
pi_137855871
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:25 schreef DeJori het volgende:

[..]

Thanks Putin ^O^

Nu maar hopen dat mijn andere voorspelling (de Russen pakken Kiev) niet uitkomt :')
  maandag 17 maart 2014 @ 19:57:54 #51
192592 SureD1
pi_137855982
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:55 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Nou, het ergste is nu wel voorbij.
Volgens mij gaat het nu pas goed beginnen....
  maandag 17 maart 2014 @ 20:00:34 #52
361691 DeJori
pi_137856131
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:56 schreef Nintex het volgende:

[..]

Thanks Putin ^O^

Nu maar hopen dat mijn andere voorspelling (de Russen pakken Kiev) niet uitkomt :')
Ik voorspel nog steeds dat het hier bij blijft en dat de kosten van het innemen van Oost-Oekraïne, laat staan Kiev, hoger zijn dan de baten voor Rusland.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:01:48 #53
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137856215
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:00 schreef DeJori het volgende:

[..]

Ik voorspel nog steeds dat het hier bij blijft en dat de kosten van het innemen van Oost-Oekraïne, laat staan Kiev, hoger zijn dan de baten voor Rusland.
In dat geval zou Poetin wel een rationeel persoon zijn.
Say what?
pi_137856261
De volgende personen worden geweerd uit de Verenigde Staten en de EU schijnbaar:

Yelena Borisovna Mizulina
Leonid Slutsky
Andrei Klishas
Valentina Ivanovna Matviyenko
Dmitry Olegovich Rogozin
Vladislav Yurievich Surkov
Sergey Glazyev

Veel namen die niet eens in Putins partij zitten. Er staat maar een echt hele grote naam op en dat is de naam van Surkov, maar hoe dan ook, interessant.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:03:13 #55
192592 SureD1
pi_137856288
quote:

[..]

Vandaag hebben de Russen gezegd dat ze bereid zijn de territoriale integriteit van Ukraïne te erkennen als Ukraïne zich omvormt in een non-aligned federation (wat dat ook moge zijn). Dat impliceert dat ze die integriteit nu niet erkennen...
  maandag 17 maart 2014 @ 20:03:15 #56
361691 DeJori
pi_137856291
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:01 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

In dat geval zou Poetin wel een rationeel persoon zijn.
Daar ga ik nog steeds vanuit.
pi_137856300
quote:

[..]

Ik zie Oost Oekraïne met genoeg steun van 'het volk' nog wel als een mogelijkheid. Er liggen daar nog genoeg kansen voor Rusland. West Oekraïne hebben ze weinig interesse in denk ik, mits de regering daar niet vervelend gaat doen natuurlijk.
pi_137856308
quote:

[..]

Anders maken de VS en de EU die kosten wel hoger.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:06:36 #59
361691 DeJori
pi_137856467
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:03 schreef Nintex het volgende:

[..]

Ik zie Oost Oekraïne met genoeg steun van 'het volk' nog wel als een mogelijkheid. Er liggen daar nog genoeg kansen voor Rusland. West Oekraïne hebben ze weinig interesse in denk ik, mits de regering daar niet vervelend gaat doen natuurlijk.
Lijkt me juist niet. Als je nog een regering wilt krijgen in Kiev die z'n neus enigszins naar Rusland heeft heb je, zelfs in een schijndemocratie, volk nodig dat aan jouw kant staat. Dan is het handiger om Oost-Oekraïne te laten voor wat het is. Anders geef je West-Oekraïne op een presenteerblaadje aan het westen.
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:03 schreef DeParo het volgende:

[..]

Anders maken de VS en de EU die kosten wel hoger.
Dat bedoelde ik ook. De EU is duidelijke stappen aan het ondernemen om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas en gezien hun complete economie gebaseerd is op de export daarvan...
pi_137856615
Jammer dat de VS en de EU tot zo'n slap lijstje komen, Surkov is zoals gezegd een hele grote naam maar die haalt zijn macht en invloed in Moskou dus die hoeft bij wijze van spreken niet eens te reizen, de rest zijn relatief kleine spelers, had er een paar hele grote namen uitgepikt en dat had veel meer indruk gemaakt op Rusland, slap gedoe dit zal Putin alleen maar sterken nog harder op te treden. Na de aankondiging schoten de Russische beurzen al in de plus schijnbaar.
pi_137856698
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:09 schreef DeParo het volgende:
Jammer dat de VS en de EU tot zo'n slap lijstje komen, Surkov is zoals gezegd een hele grote naam maar die haalt zijn macht en invloed in Moskou dus die hoeft bij wijze van spreken niet eens te reizen, de rest zijn relatief kleine spelers, had er een paar hele grote namen uitgepikt en dat had veel meer indruk gemaakt op Rusland, slap gedoe dit zal Putin alleen maar sterken nog harder op te treden. Na de aankondiging schoten de Russische beurzen al in de plus schijnbaar.
Symbolisch beleid, bedoeld om de Oost-Europese landen gerust te stellen en Rusland niet te veel pijn te doen :).
  maandag 17 maart 2014 @ 20:11:07 #62
361691 DeJori
pi_137856714
Er kwamen toch nog extra sancties later in de week?
  maandag 17 maart 2014 @ 20:11:36 #63
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_137856733
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:11 schreef DeJori het volgende:
Als Poetin niet bereid is te gaan praten, ja.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_137856743
Op het journaal zeggen ze net dat de zware sancties worden bewaard voor als Rusland het oosten van Oekraïne zou binnenvallen.
pi_137856754
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:11 schreef DeJori het volgende:
Jah, die kunnen serieuzer zijn. Is mss meer overeenstemming voor nodig onder Europese landen. Deze 1e stap stelt iig weinig voor.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:12:06 #66
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_137856765
Had dan Lavrov op de lijst gezet.
Say what?
pi_137856844
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:06 schreef DeJori het volgende:
Lijkt me juist niet. Als je nog een regering wilt krijgen in Kiev die z'n neus enigszins naar Rusland heeft heb je, zelfs in een schijndemocratie, volk nodig dat aan jouw kant staat. Dan is het handiger om Oost-Oekraïne te laten voor wat het is. Anders geef je West-Oekraïne op een presenteerblaadje aan het westen.

Het hele probleem is dat het westen de failliete inboedel van West Oekraïne eigenlijk niet wil. In het oosten ligt het gas en de olie e.d. en de belangrijke havens.

quote:
Op het journaal zeggen ze net dat de zware sancties worden bewaard voor als Rusland het oosten van Oekraïne zou binnenvallen.
Dus Rusland kan eigenlijk zijn gang gaan, wat zijn zware sancties? We verbannen de Russen van het Songfestival :')
pi_137856907
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:10 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Symbolisch beleid, bedoeld om de Oost-Europese landen gerust te stellen en Rusland niet te veel pijn te doen :).
Ze hadden er symbolisch ook een hele grote bedrijvennaam of twee er tussen kunnen zetten.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:15:28 #69
361691 DeJori
pi_137856944
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:12 schreef UpsideDown het volgende:
Had dan Lavrov op de lijst gezet.
Lijkt me niet verstandig, dan sluit je direct elk diplomatiek kanaal.
pi_137856949
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:11 schreef Igen het volgende:
Daar zitten de Oekraïners dan vast op te wachten.
Ik vond de Sudeten-vergelijking eerst maar weinig maar begin toch langzaam te twijfelen.
pi_137856959
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:13 schreef Nintex het volgende:
Het hele probleem is dat het westen de failliete inboedel van West Oekraïne eigenlijk niet wil. In het oosten ligt het gas en de olie e.d. en de belangrijke havens.
Dit ja. Hoewel Oost-Oekraine ook weinig voor stelt.

quote:
Dus Rusland kan eigenlijk zijn gang gaan, wat zijn zware sancties? We verbannen de Russen van het Songfestival :')
Well, de helft van Russische export is naar de EU. Maja, zoals jij zelf ook al ziet, is Oekraine dat eigenlijk niet echt waard omdat er dan natuurlijk ook kosten voor de EU zijn.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:16:57 #72
361691 DeJori
pi_137857023
pi_137857075
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:06 schreef DeJori het volgende:

[..]

[..]

Dat bedoelde ik ook. De EU is duidelijke stappen aan het ondernemen om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas en gezien hun complete economie gebaseerd is op de export daarvan...
Bijvoorbeeld:

http://mobile.nytimes.com(...)-lens.html?referrer=

Interessant.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:18:17 #74
361691 DeJori
pi_137857099
quote:

[..]

Ik denk ook nog steeds dat dat de situatie is de het westen nu op ogen heeft: Rusland de Krim, het westen de rest van Oekraïne.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:19:29 #75
361691 DeJori
pi_137857175
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:

http://mobile.nytimes.com(...)-lens.html?referrer=

Interessant.
Interessant. Thanks ^O^
  maandag 17 maart 2014 @ 20:21:01 #76
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_137857261
Ik denk dat het ultieme doel van Poetin is om een finlandisering af te dwingen. Oekraïne mag dan geen lid worden van een westerse organisatie (EU en NAVO). In ruil daarvoor worden ze niet onder de voet gelopen (de stok) en krijgen ze weer goedkoop gas en een goedkope lening (de wortel).
  maandag 17 maart 2014 @ 20:21:28 #77
192592 SureD1
pi_137857282
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:18 schreef DeJori het volgende:

[..]

Ik denk ook nog steeds dat dat de situatie is de het westen nu op ogen heeft: Rusland de Krim, het westen de rest van Oekraïne.
Dan verliest Poetin..dan heeft hij, op termijn, de EU en de NAVO voor de deur..ik zie dat niet gebeuren. Ukraïne moet en zal, volgens Poetin, binnen de Russische invloedssfeer moeten blijven. Vanuit Russische ogen hebben ze eind jaren 80 al een verdedigingsgordel moeten opgeven...
  maandag 17 maart 2014 @ 20:25:00 #78
361691 DeJori
pi_137857457
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:21 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Dan verliest Poetin..dan heeft hij, op termijn, de EU en de NAVO voor de deur..ik zie dat niet gebeuren. Ukraïne moet en zal, volgens Poetin, binnen de Russische invloedssfeer moeten blijven. Vanuit Russische ogen hebben ze eind jaren 80 al een verdedigingsgordel moeten opgeven...
De beweging van de NAVO richting de Russische grenzen is er sowieso. (http://www.huffingtonpost(...)-nato_n_4860018.html)
Daarom roep ik al vanaf het begin hier dat dit een noodremactie is van Poetin. De vraag is alleen wat hij voor eindresultaat in gedachten heeft... Da's me echt niet duidelijk.
pi_137857582
De Oekraïners gaan meer geld stoppen in het leger:

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/ukraines-parliament-approves-hr-67-billion-for-defense-mobilization-of-armed-forces-339676.html
quote:
Ukraine's parliament approved emergency funding of Hr 6.7 billion (more than $600 million) for military spending and agreed to mobilize military and National Guard units today -- a significant amount in a national budget that doesn't exceed $50 billion a year.

Andriy Parubiy, the Batkivshchyna party member who now heads Ukraine's Security and Defense Council, blamed overthrown President Viktor Yanukovych for doing "everything to destroy the Ukrainian army. We need to put all operating units on alert."
Wel even handig voor de EU om rekening mee te houden. Geld dat in Oekraïne gepompt gaat worden gaat direct doorgesluisd worden naar wapentuig.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:31:15 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_137857767
Frankrijk denkt eraan het contract voor de levering van mistral-schepen aan Rusland te verbreken als de sancties worden opgevoerd.

Dat is tenminste concreet. Al twijfel ik of het voor Fr een verstandige stap is (klantenbinding enzo).
  maandag 17 maart 2014 @ 20:32:06 #81
192592 SureD1
pi_137857814
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:25 schreef DeJori het volgende:

[..]

De beweging van de NAVO richting de Russische grenzen is er sowieso. (http://www.huffingtonpost(...)-nato_n_4860018.html)
Daarom roep ik al vanaf het begin hier dat dit een noodremactie is van Poetin. De vraag is alleen wat hij voor eindresultaat in gedachten heeft... Da's me echt niet duidelijk.
Er wordt gedacht dat de inval in Georgië in 2008 direct gerelateerd was aan geflirt van Georgië met de NAVO. Vanuit Russisch perspectief worden zij ook in het defensief gedrongen. Afgedwongen 'neutraliteit' van Ukraïne zou ook een optie kunnen zijn...zolang er maar een buffer tussen Rusland en het Westen zit. Zonder die buffer worden die Russen zenuwachtig, of het nu Tsaren, Secretarissen-Generaal van de Communistische Partij of Presidenten zijn.

Als Georgië nu serieus stappen zou ondernemen richting de NAVO dan is het daar binnen de kortste keren ook weer raak.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:42:09 #82
361691 DeJori
pi_137858361
marson_jr twitterde op maandag 17-03-2014 om 20:39:43 #ukraine ex-foreign min @Ogrysko : "EU still hopes for 'strategic partnership' with Russia. Naive. Russia only understands strength." reageer retweet
pi_137858718
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:30 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Lijkt me toch evident dat het westen de koude oorlog gewonnen heeft? De USSR bestaat niet meer, het Warschaupact bestaat niet meer, die communistische regimes bestaan niet meer.

Je moet best wel van de pot gerukt zijn als je denkt dat de USSR die gewonnen heeft...
Heb je het artikel uberhaupt gelezen? Dat is precies het probleem volgens de ex-ambassadeur. Dat het westen denkt de koude oorlog gewonnen te hebben, in plaats van in te zien dat het het resultaat was van onderhandelingen, in het voordeel van beide partijen, en dat het uiteenvallen van de SovjetUnie daar niets mee te maken had.
http://www.washingtonpost(...)295b6851c_story.html

quote:
Because the collapse of the Soviet Union happened so soon afterward, people often confuse it with the end of the Cold War. But they were separate events, and the former was not an inevitable outcome of the latter.

Moreover, the breakup of the U.S.S.R. into 15 separate countries was not something the United States caused or wanted. We hoped that Gorbachev would forge a voluntary union of Soviet republics, minus the three Baltic countries. Bush made this clear in August 1991 when he urged the non-Russian Soviet republics to adopt the union treaty Gorbachev had proposed and warned against suicidal nationalism.

[..]

Even after the U.S.S.R. ceased to exist, Gorbachev maintained that the end of the Cold War is our common victory. Yet the United States insisted on treating Russia as the loser.

By the grace of God, America won the Cold War, Bush said during his 1992 State of the Union address. That rhetoric would not have been particularly damaging on its own. But it was reinforced by actions taken under the next three presidents.
quote:
President Obama famously attempted a reset of relations with Russia, with some success: The New START treaty was an important achievement, and there was increased quiet cooperation on a number of regional issues. But then Congresss penchant for minding other peoples business when it cannot cope with its own began to take its toll. The Magnitsky Act , which singled out Russia for human rights violations as if there were none of comparable gravity elsewhere, infuriated Russias rulers and confirmed with the broader public the image of the United States as an implacable enemy.

The sad fact is that the cycle of dismissive actions by the United States met by overreactions by Russia has so poisoned the relationship that the sort of quiet diplomacy used to end the Cold War was impossible when the crisis in Ukraine burst upon the worlds consciousness. Its why 43 percent of Russians are ready to believe that Western actions are behind the crisis and that Russia is under siege.

[ Bericht 14% gewijzigd door meth1745 op 17-03-2014 20:57:52 ]
pi_137859540
Rusland heeft de laatste jaren merkbaar een betere positie opgebouwd. Met Irak moesten ze nog toekijken, maar met Syrië hebben ze grotendeels de agenda bepaald. De Amerikanen moeten hen weer serieus nemen en proberen om hier en daar een compromis te sluiten. De Russen zien de EU daarbij(afgezien van Duitsland en Merkel) als een soort van speelbal.

In ieder geval gaat de bedachte slappe hap van Obama en Kerry niet werken.
quote:
Onder andere Vladislav Soerkov, een belangrijke adviseur van de Russische president Vladimir Poetin, staat op de lijst. Hij liet weten trots te zijn dat hij op de lijst staat.
pi_137859591
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:48 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Heb je het artikel uberhaupt gelezen? Dat is precies het probleem volgens de ex-ambassadeur. Dat het westen denkt de koude oorlog gewonnen te hebben, in plaats van in te zien dat het het resultaat was van onderhandelingen, in het voordeel van beide partijen, en dat het uiteenvallen van de SovjetUnie daar niets mee te maken had.

[..]

Ik denk dat Gorbachev (fout gespeld in het artikel?) de wapenwedloop wou stoppen juist omdat hij wist dat de USSR die niet meer kon bekostigen, in een poging de USSR van de ondergang te redden, wat hem niet gelukt is.
pi_137860238
Maar ik denk wel dat als het erop aan komt dat Rusland de steun van China zeker wel krijgt, en de VS moet haar bek helemaal dicht houden aangezien China de grootste schuldeiser is van de VS, want dat land is praktisch al failliet
pi_137860367
quote:
2s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:31 schreef JimmyJames het volgende:
Frankrijk denkt eraan het contract voor de levering van mistral-schepen aan Rusland te verbreken als de sancties worden opgevoerd.

Dat is tenminste concreet. Al twijfel ik of het voor Fr een verstandige stap is (klantenbinding enzo).
Contracten verbreken...
Rusland kan terugslaan door bvb geen Soyuz-2 raketten meer te leveren. Als Europa zelf een medium payload launcher moet ontwikkelen voor ESA kunnen ze een hoop contracten verliezen, de Russen kunnen misschien het drijvend platform van Sea Launch gebruiken (als dat groot genoeg is) of een overeenkomst met Venezuela afsluiten, ligt op zelfde breedtegraad als frans guiana. De Amerikanen hebben alvast gezorgd dat ze genoeg raketmotoren op voorraad hebben voor hun militaire satellieten, die zitten voor twee jaar safe.
  maandag 17 maart 2014 @ 21:40:25 #88
361691 DeJori
pi_137861964
quote:
Turkse media : Als Krim onafhankelijk verklaard wordt automatisch opgenomen in de Turkije

In Vrijheid Turkse krant meldde dat als de Krim Autonome Republiek zijn onafhankelijkheid verklaart , zal het land in de Turkse overheersing .

Volgens de auteur van dit artikel suggereert een verdrag dat jaren geleden de Ottomaanse en Russische rijken 230 werd ondertekend.

Volgens de door de Russische keizerin Catharina de Grote , 19 april 1783 , de Krim-schiereiland opbrengst van het Ottomaanse Rijk in Rusland ondertekende contract .

"Echter , een van de belangrijkste is het punt dat de voorwaarden die schiereiland NIET onafhankelijkheid te verklaren en kan niet worden overgedragen aan een derde partij, behalve de Krim moet automatisch worden teruggegeven onder auspiciën van Turkije biedt . " - De auteurs zeggen .

Hij merkt op dat in 1991 , na de ineenstorting van de Sovjet-Unie en de opkomst van een onafhankelijke Oekraïne , Turkije, het formele recht om terug te vorderen van de Krim had.

"Echter, de Turkse regering , toen onder leiding van Turgut Özal , gezien de geopolitieke veranderingen in het noorden van Turkije en de veranderingen in de algemene economische situatie op wereldvlak , niet naar die positie te verdedigen , Turkije is alleen beperkt tot die nodig is om de rechten van de Krim-Tataren wonen in de Krim in de minderheid te herstellen. " - Genereert fragment uit de publicatie van de Krim- Tataren agentschap QHA .

Maar als je wilt toetreden tot de Krim naar Rusland , is het noodzakelijk dat het aan onafhankelijkheid van de officiële Kiev verklaren. " En op dit punt , als het antwoord op alle normen van het internationale recht , Turkije kan zeggen : " Ik neem de controle over het beheer van de Krim " - samengevat door de auteur.

http://egalite.com.ua/news/1584
Hahaha, dit zou helemaal een mooie zijn _O-
  maandag 17 maart 2014 @ 21:44:19 #89
192592 SureD1
pi_137862229
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 21:40 schreef DeJori het volgende:

[..]

Hahaha, dit zou helemaal een mooie zijn _O-
Als twee honden vechten om een been...
  maandag 17 maart 2014 @ 21:46:11 #90
420688 Khazad-dum
You shall not pass
pi_137862366
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:21 schreef JimmyJames het volgende:
Ik denk dat het ultieme doel van Poetin is om een finlandisering af te dwingen. Oekraïne mag dan geen lid worden van een westerse organisatie (EU en NAVO). In ruil daarvoor worden ze niet onder de voet gelopen (de stok) en krijgen ze weer goedkoop gas en een goedkope lening (de wortel).
Ik denk dat het ultieme doel van Poetin is om de oude grenzen van de Sovjet-Unie weer terug te brengen.
pi_137862398
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 21:02 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik denk dat Gorbachev (fout gespeld in het artikel?) de wapenwedloop wou stoppen juist omdat hij wist dat de USSR die niet meer kon bekostigen, in een poging de USSR van de ondergang te redden, wat hem niet gelukt is.
Nieuwe systemen ontwikkelen kost geld, maar de USSR moest daar niet in meegaan, ze hadden ook hun conventionele strijdkrachten kunnen verminderen en voluit voor MIRVs kunnen kiezen. Om afschrikking te behouden waren er mogelijkheden genoeg, of desnoods escaleren door hun wapens van cobaltmantels te voorzien.

Verandert hoe dan ook niets aan de rest van z'n analyse
quote:
In 1991, polls indicated that about 80 percent of Russian citizens had a favorable view of the United States; in 1999, nearly the same percentage had an unfavorable view.

Vladi­mir Putin was elected in 2000 and initially followed a pro-Western orientation. When terrorists attacked the United States on Sept. 11, 2001, he was the first foreign leader to call and offer support. He cooperated with the United States when it invaded Afghanistan, and he voluntarily removed Russian bases from Cuba and Cam Ranh Bay in Vietnam.

What did he get in return? Some meaningless praise from President George W. Bush, who then delivered the diplomatic equivalent of swift kicks to the groin: further expansion of NATO in the Baltics and the Balkans, and plans for American bases there; withdrawal from the Anti-Ballistic Missile Treaty; invasion of Iraq without U.N. Security Council approval; overt participation in the “color revolutions” in Ukraine, Georgia and Kyrgyzstan; and then, probing some of the firmest red lines any Russian leader would draw, talk of taking Georgia and Ukraine into NATO. Americans, heritors of the Monroe Doctrine, should have understood that Russia would be hypersensitive to foreign-dominated military alliances approaching or touching its borders.
En dat van een man die voor Reagan werkte...
pi_137863512
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:48 schreef meth1745 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het vallen van de communistische regimes in oost-Europa en het uiteenvallen van het Warschaupact (en uiteindelijk ook van de USSR) zijn volgens mij toch echt het gevolg van het nakende faillissement van zo'n beetje het hele communistische oostblok. Halverwege de jaren tachtig had het Warschaupact weliswaar een kwantitatief overwicht op de NAVO, maar de wapenwedloop viel eenvoudigweg niet meer te bekostigen. Zeker niet wanneer je in ogenschouw neemt dat de burgerbevolking hoe langer, hoe meer de neus vol had van het totale gebrek aan consumentengoederen, voedsel enz. en men daar in al die vijfjarenplannen ook nog eens iets tegen probeerde te doen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  maandag 17 maart 2014 @ 22:02:17 #93
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_137863687
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 21:16 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Contracten verbreken...
Rusland kan terugslaan door bvb geen Soyuz-2 raketten meer te leveren. Als Europa zelf een medium payload launcher moet ontwikkelen voor ESA kunnen ze een hoop contracten verliezen, de Russen kunnen misschien het drijvend platform van Sea Launch gebruiken (als dat groot genoeg is) of een overeenkomst met Venezuela afsluiten, ligt op zelfde breedtegraad als frans guiana. De Amerikanen hebben alvast gezorgd dat ze genoeg raketmotoren op voorraad hebben voor hun militaire satellieten, die zitten voor twee jaar safe.
SpaceX zou die taak volgend jaar al kunnen overnemen. Dit is geen probleem maar juist een uitdaging.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_137863711
Mening van Kissinger:
quote:
Kissinger, who served as the top U.S. diplomat from 1973 to 1977, said that Putin needs to realize that a policy of military aggression would ultimately lead to another Cold War. He also chastised the U.S. for its sanctimonious treatment of Putin, pointing out that understanding Russian history and psychology has never "been a strong point of U.S. policymakers."

Kissinger offered four specific "principles" to achieve a sustainable outcome in Ukraine: First, he said Ukraine should be free to choose its economic and political alliances; second, the country should not join NATO; third, Ukraine should establish a government "compatible with the expressed will of its people" and emulate Finland in terms of international posture; fourth, Russia should recognize Ukraine's sovereignty over Crimea while Ukraine should reinforce Crimea's autonomy.
http://www.cbsnews.com/ne(...)olicy-not-posturing/
  maandag 17 maart 2014 @ 22:04:38 #95
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_137863878
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 21:14 schreef vigen98 het volgende:
Maar ik denk wel dat als het erop aan komt dat Rusland de steun van China zeker wel krijgt, en de VS moet haar bek helemaal dicht houden aangezien China de grootste schuldeiser is van de VS, want dat land is praktisch al failliet
Ga maar vast Mandarijn leren want China gaat failliet en zal daarom oorlog gaan voeren.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  maandag 17 maart 2014 @ 22:05:04 #96
192592 SureD1
pi_137863919
quote:
Dat is een alleszins redelijk voorstel dat ook recht doet aan Poetin zijn NAVOproximiteitsfobie.
pi_137864336
Als men in Oekraine eens goed zoekt vindt men misschien nog enkele kernwapens.

quote:
Last Updated: Thursday, 25 March, 2004, 13:27 GMT
Ukrainian missiles 'gone missing'
Ukrainian Defence Minister Yevhen Marchuk has said that several hundred of his country's missiles are unaccounted for.

The weapons were supposed to have been decommissioned in the years that followed the break-up of the USSR.

But it is now being claimed that there is no record of them being destroyed.

This is being blamed on accounting problems during the period of transition that followed the country's independence in 1991.

"Unfortunately strange things happen," Mr Marchuk said in an interview for the Ukrainian newspaper Den.

"We are currently looking for several hundred missiles. They were decommissioned, but we can't find them.

"Each of the missiles contained gold, silver, platinum. But where are the results of their recycling?" he asked.

He did not disclose the types of missiles involved, and there was no immediate comment from other government officials.

The revelations follow a recent audit carried out by the Defence Ministry during which it is claimed officials were unable to discover any evidence that these weapons were destroyed.

Mr Marchuk believes that accounting problems are to blame because a proper accounting system was not used by his department until summer 2003, around the time that he was appointed.

When Ukraine became independent in the early 1990s it inherited a huge arsenal of weapons which had been kept on its territory by the USSR.

The BBC's Helen Fawkes in Kiev says Ukraine, like many former Soviet republics, is still having to deal with the legacy of the Cold War.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/3568139.stm
pi_137864357
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 21:46 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Nieuwe systemen ontwikkelen kost geld, maar de USSR moest daar niet in meegaan, ze hadden ook hun conventionele strijdkrachten kunnen verminderen en voluit voor MIRVs kunnen kiezen. Om afschrikking te behouden waren er mogelijkheden genoeg, of desnoods escaleren door hun wapens van cobaltmantels te voorzien.

Verandert hoe dan ook niets aan de rest van z'n analyse

[..]

En dat van een man die voor Reagan werkte...
Neemt niet weg dat Gorbachov niet heeft kunnen voorkomen dat door economische uitputting (en andere zaken zoals bijvoorbeeld de ontevredenheid van de bevolking over de USSR) de USSR uit elkaar viel en de gehele invloedssfeer van de USSR simpelweg verdween. In dat machtsvacuum heeft de NATO zich vervolgens kunnen vestigen.

Lijkt me toch echt dat de USSR de koude oorlog (wat wsl de directe oorzaak is geweest van de economische uitputting, of in elk geval een kritische rol daarin gespeeld heeft) dus verloren heeft.
In plaats van stukjes van het artikel te plaatsen, mag je wat mij betreft ook met argumenten komen (desnoods gebaseerd op jouw artikel, want ik zie ze niet :) )
  maandag 17 maart 2014 @ 22:14:37 #99
361691 DeJori
pi_137864643
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 22:10 schreef meth1745 het volgende:
Als men in Oekraine eens goed zoekt vindt men misschien nog enkele kernwapens.

[..]

Gewoon een raket met wat stukjes Tsjernobyl moet genoeg zijn :')
  maandag 17 maart 2014 @ 22:14:42 #100
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')