Zoals Von Neumann al zei, als het gaat over de nucleaire wapens, "Als eerste aanvallen is de beste strategie". De koude oude oorlog was een feest.quote:Op maandag 17 maart 2014 00:25 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Oh dat geloof ik graag, ik hoop alleen dat er iemand op tijd het stuur omgooit...
Ik geloof de 97% eerder dan het 83% (!) opkomstpercentagequote:Op maandag 17 maart 2014 08:39 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Niet zo raar, aangezien de tegenstanders het referendum boycotten.
En een opkomst van 83%quote:Op maandag 17 maart 2014 08:39 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Niet zo raar, aangezien de tegenstanders het referendum boycotten.
Voor een deel van de bewoners van de Krim is het een bevestiging van hun gevoelens. De essentie van democratie is niet zozeer het uitvoeren van de wil van de meerderheid, maar het beschermen van minderheden. Een referendum at gunpoint waarbij er dus ook nog alle mogelijke moeite wordt gedaan om in de 'campagne' een zo veel mogelijk gechargeerd beeld te schetsen van de situatie (bedenk wel dat de mensen in het Oosten en op de Krim alleen Russische TV zien, en de propaganda die ze daar te zien krijgen heeft weinig met de waarheid te maken) heeft mijns inziens bar weinig met democratie te maken.quote:Op maandag 17 maart 2014 01:22 schreef starla het volgende:
[..]
Dan verhuis ik naar een plek waar ik niet gedwongen wordt om een burka te dragen.
Net als mensen in de Krim nu gedwongen worden door westerse landen om onderdeel te blijven van een corrupt, instabiel en verdeeld land zoals de Oekraïne en dat niet meer pikken en ook hun biezen pakken, op een democratische manier ook nog eens (er nog even vanuitgaande dat het referendum niet gefingeerd is).
The grass is always greener...ik zeg helemaal niet dat Rusland een utopia is, maar voor die mensen in de Krim is het een erkenning van hun gevoelens.
En dit inderdaadquote:Op maandag 17 maart 2014 01:23 schreef MartijnUK het volgende:
*prietpraat bij het kampvuur modus aan*
Het denken in landen en zelfs groeperingen/volkeren is sowieso achterhaald. Als je heel ver in de toekomst kijkt dan zullen we uiteindelijk van deze planeet moeten kunnen migreren en in een ander zonnestelsel kunnen settelen wanneer de aarde zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt. De enige manier waarop dat ooit gaat lukken is als de volkeren van de aarde eensgezind zijn.
Mijn ideaalbeeld is niet alleen een Verenigd Europa maar daaruit volgend zelfde soort massafederaties in andere werelddelen die uiteindelijk op dezelfde lijn komen te zitten. Landen zoals Rusland en China zijn in deze storende factoren omdat ze geopolitieke innovatie dwarsbomen omdat hun eigenwaarde in het geding komt.
Bekijk het Oekraïneconflict eens vanuit de ogen van een buitenaardse entiteit (ff afgezien of dit realistisch is of niet) - het is een stukje tribal warfare wat om landjepik draait en wie er de grootste leuter heeft. Eigenlijk moeten we als mensheid in de 21e eeuw hier boven staan en het zou tijd worden dat de mensen waar het echt om gaat (het volk dat er woont) haar mening gaat geven. Op zich is er met een referendum helemaal niks mis, maar wel met de manier waarop het politiek spel gespeeld wordt. Als je gewapende troepen op een grondgebied zet dan is er van een vrijwillige keuze al geen sprake meer, je krijgt dan dat er mensen zijn die bang zijn om te stemmen of uit protest niet op komen dagen. In de 2e plaats is het zo dat de bevolkingsverdeling onevenredig verdeeld is in het voordeel van de Russen omdat er in het verleden afspraken zijn gemaakt over het behoud van de Russische militaire/marinebasissen op de Krim. (En het verdrijven van de Tartaren/inheemse bevolking door Stalin).
De beste oplossing is het terugtrekken van Putin's troepenmacht en een onafhankelijke inspectie door de VN/NATO/OVSE noem het maar op en dan kun je een conclusie trekken. De enige conclusie die je nu kunt trekken is dat Putin het geopolitieke belang van de Krim dusdanig groot vindt dat hij het koste wat het kost van westerse invloeden wil afschermen.
geopolitieke innovatie? Je bedoelt regime change afdwingen met bombardementen zoals de NAVO en de VS doen?quote:Op maandag 17 maart 2014 01:23 schreef MartijnUK het volgende:
Mijn ideaalbeeld is niet alleen een Verenigd Europa maar daaruit volgend zelfde soort massafederaties in andere werelddelen die uiteindelijk op dezelfde lijn komen te zitten. Landen zoals Rusland en China zijn in deze storende factoren omdat ze geopolitieke innovatie dwarsbomen omdat hun eigenwaarde in het geding komt.
Ik zag een foto voorbij komen met pallets vol vooraf ingevulde stem formulieren. Weet niet of dit photoshop was, kan hem ook niet zou gauw meer terug vinden.quote:Op maandag 17 maart 2014 09:30 schreef Igen het volgende:
96,6% * 83% = 80% van alle inwoners van de Krim als voorstander van inlijving bij Rusland. Dat is veel meer dan dat er überhaupt aan Russen wonen. Aan de andere kant lees ik nergens over grootschalige ongeregeldheden of fraude.
Daarover lees je alleen niks in de mainstream-media, die toch behoorlijk Rusland-kritisch zijn.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:04 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ik zag een foto voorbij komen met pallets vol vooraf ingevulde stem formulieren. Weet niet of dit photoshop was, kan hem ook niet zou gauw meer terug vinden.
Het moet alleen lijken alsof ze echt iets doen om gezichtsverlies te voorkomen. Echt iets doen is veel te gevaarlijk als je ziet wat voor economische belangen op het spel staan.quote:Op maandag 17 maart 2014 09:55 schreef DeJori het volgende:
Bekijk de tweet van @cnnbrk: https://twitter.com/cnnbrk/status/445480899564802049
Benieuwd waarmee ze komen, en of ze de ballen hebben om écht iets te doen.
Meth, daar heb je an sich gelijk in. De VS schrikt ook voor weinig terug om landen binnen hun sphere of influence te krijgen. Wat, mijns inziens, het grote verschil is dat het hier de supermacht (Rusland in dit geval) is die stukken land afpakt van andere soevereine staten. Dat is net even wat anders dan (zelfs afgedwongen) regime change of militaire integratie op basis van handelsakkoorden.quote:Op maandag 17 maart 2014 09:50 schreef meth1745 het volgende:
[..]
geopolitieke innovatie? Je bedoelt regime change afdwingen met bombardementen zoals de NAVO en de VS doen?
En wereldwijde miltaire aanwezigheid van de VS? Bvb Afrika:
[ afbeelding ]
Operaties in Centraal en Zuid Amerika
[ afbeelding ]
Alles wat ze doen (zelfs dit soort slappe symboolpolitiek) zal een reactie van Rusland uitlokken die net een stapje verder gaat. Sowieso een vicieuze cirkel dus, want dan moet het Westen weer reageren op wat er weer door de Russen gedaan is. Ik denk ook dat de Polen en de Balten in Brussel hun uiterste best zullen doen om hun ongemak (paniek misschien zelfs al) duidelijk te maken.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:15 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Het moet alleen lijken alsof ze echt iets doen om gezichtsverlies te voorkomen. Echt iets doen is veel te gevaarlijk als je ziet wat voor economische belangen op het spel staan.
Ik verwacht wat visa-restricties en misschien wat extra importheffingen op onbeduidende dingen.
Ik weet het niet. Ik denk dat het politieke doel (de Krim annexeren) is bereikt en dat ze er nu geen belang bij hebben de boel verder te escaleren. Maar wie weet. Als Rusland buitenproportioneel reageert op niet al te zware sancties, dan zal dat wel het signaal zijn dat er echt niet in redelijkheid met ze valt te praten.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:20 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Alles wat ze doen (zelfs dit soort slappe symboolpolitiek) zal een reactie van Rusland uitlokken die net een stapje verder gaat. Sowieso een vicieuze cirkel dus, want dan moet het Westen weer reageren op wat er weer door de Russen gedaan is. Ik denk ook dat de Polen en de Balten in Brussel hun uiterste best zullen doen om hun ongemak (paniek misschien zelfs al) duidelijk te maken.
Boeiend.quote:Op maandag 17 maart 2014 09:50 schreef meth1745 het volgende:
[..]
geopolitieke innovatie? Je bedoelt regime change afdwingen met bombardementen zoals de NAVO en de VS doen?
En wereldwijde miltaire aanwezigheid van de VS? Bvb Afrika:
[ afbeelding ]
Operaties in Centraal en Zuid Amerika
[ afbeelding ]
G8 is gewoon een praatclub waar Rusland bij aan mocht schuiven omdat we ze toch wel een beetje zielig vonden. En China zit er niet eens bij.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:22 schreef Frutsel het volgende:
Ik las ergens dat ze Rusland uit de G8 willen zetten..
Nu heb ik geen idee hoe dat dan in zijn werk gaat en of dat zo maar kan, maar kan Rusland op de één of andere manier ook zijn permanente/veto zetel in de VN kwijtraken?
Of moet daar unaniem een stemming over zijn (Iets wat China vermoedelijk blokkeert) of hoe werkt dat?
Nope, die kunnen ze niet kwijtraken...elke verandering van de samenstelling van de vR zou langs de VR moeten en dat kan Rusland vrolijk veto-en.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:22 schreef Frutsel het volgende:
Ik las ergens dat ze Rusland uit de G8 willen zetten..
Nu heb ik geen idee hoe dat dan in zijn werk gaat en of dat zo maar kan, maar kan Rusland op de één of andere manier ook zijn permanente/veto zetel in de VN kwijtraken?
Of moet daar unaniem een stemming over zijn (Iets wat China vermoedelijk blokkeert) of hoe werkt dat?
Het eerste van de twee doelen is veiliggesteld, namelijk de Krim... Het tweede, zorgen dat Ukraïne niet binnen de Westerse invloedssfeer komt nog niet. Kiev moet naar Moskou kijken, niet naar Brussel. Ik denk dus nog niet dat Poetin klaar is met Ukraïne.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:23 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik denk dat het politieke doel (de Krim annexeren) is bereikt en dat ze er nu geen belang bij hebben de boel verder te escaleren. Maar wie weet. Als Rusland buitenproportioneel reageert op niet al te zware sancties, dan zal dat wel het signaal zijn dat er echt niet in redelijkheid met ze valt te praten.
G8 zou ook samenkomen in Sotsji, maar dat gaan naar alle waarschijnlijkheid niet door. GB zou Londen als alternatieve locatie hebben aangeboden.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:26 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nope, die kunnen ze niet kwijtraken...elke verandering van de samenstelling van de vR zou langs de VR moeten en dat kan Rusland vrolijk veto-en.
De G8 (G7 eigenlijk) is een informeel clubje waar Rusland op basis van de criteria niet eens bijhoort maar Rusland is in 1998 toegelaten. Saillaint detail is dat Rusland momenteel voorzitter is van de G8.
op twitter zag ik langskomen dat kinderen mochten stemmen, mensen met een Russisch paspoort ipv. Oekraïens mochten stemmen (en daarvan lopen er nu wat meer rond dan normaal) en mensen met dubbel paspoort konden dubbel stemmen. Oja, en een filmpje over iemand van een stembureau die met een politieagent de huizen langs ging met een (doorzichtige) stembus om zo stemmen op te halen.quote:Op maandag 17 maart 2014 09:30 schreef Igen het volgende:
96,6% * 83% = 80% van alle inwoners van de Krim als voorstander van inlijving bij Rusland. Dat is veel meer dan dat er überhaupt aan Russen wonen. Aan de andere kant lees ik nergens over grootschalige ongeregeldheden of fraude.
Criteria zijn een beetje wazig, Canada's GDP is lager dan dat van Rusland, en één vijfde van China. Zitten er ook maar bij als vriendjes van de VS.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:26 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nope, die kunnen ze niet kwijtraken...elke verandering van de samenstelling van de vR zou langs de VR moeten en dat kan Rusland vrolijk veto-en.
De G8 (G7 eigenlijk) is een informeel clubje waar Rusland op basis van de criteria niet eens bijhoort maar Rusland is in 1998 toegelaten. Saillaint detail is dat Rusland momenteel voorzitter is van de G8.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |