Bitsysteem?quote:Op zondag 16 maart 2014 17:58 schreef Sucuk het volgende:
Oh oke. Kennen jullie trouwens ook alles naast het programmeren? Dus stel dat je c#/c++ kent, kennen jullie dan ook het technische gedeelte en alle begrippen zoals het bitsysteem etc.. of alleen hoe je de taal gebruikt en kan gebruiken, verder niet.
Geopend.quote:Op zondag 16 maart 2014 18:05 schreef CrashO het volgende:
[..]
Bitsysteem?
Je bedoel binair als talstelsel en de booleaanse algebra?
Ik iig wel. Heb het allemaal gehad bij TI, ook de werking van een cpu en de toepassing (en het maken van) instructiesets. Soort enorm versimpelde "eigen" cpu ontworpen ook tijdens de studie
*en vol*
Sucuk, open zelf maar een nieuw deel van je topic
Ik ben enorm gefascineerd van die hele pc's, echt helemaal in love.quote:Op zondag 16 maart 2014 18:11 schreef CrashO het volgende:
Even me laatste reactie omhoogtrappen uit het vorige topic
[..]
Bitsysteem?
Je bedoel binair als talstelsel en de booleaanse algebra?
Ik iig wel. Heb het allemaal gehad bij TI, ook de werking van een cpu en de toepassing (en het maken van) instructiesets. Soort enorm versimpelde "eigen" cpu ontworpen ook tijdens de studie
Ik denk dat veelal de meerderheid van de programmeurs geen tot weinig idee heeft wat er op de achtergrond gebeurd. Als de compiler niet over zijn nek gaat zijn ze allang blij.quote:Op zondag 16 maart 2014 18:11 schreef Sucuk het volgende:
Ja is maar een voorbeeld. Ik bedoel stel dat ik wat programmeertalen ken, maar veelal dingen wat betreft de hardware niet weet zoals de werking van vele hardware dingen en software, maar toch kan programmeren, is dat niet kansloos?
Ik heb geen werkelijk idee waar je het over hebt wat betreft compiler, dat is best zorgwekkend of niet?quote:Op zondag 16 maart 2014 18:13 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ik denk dat veelal de meerderheid van de programmeurs geen tot weinig idee heeft wat er op de achtergrond gebeurd. Als de compiler niet over zijn nek gaat zijn ze allang blij.
Loopjes overal. Steeds spul opnieuw initialiseren, het mag allemaal bij ze
En opzich is dat "bitneuken" over wat iedere instructie doet ook helemaal niet meer nodig met de huidige snelle systemen. En veelal optimaliseren compilers veel zaken ook al eruit zodat het in de meeste gevallen ook niet nodig is om te weten wat er onder de motorkap gebeurd met je code.
Lees dit evenquote:Op zondag 16 maart 2014 18:15 schreef Sucuk het volgende:
Ik heb geen werkelijk idee waar je het over hebt wat betreft compiler, dat is best zorgwekkend of niet?
Lijstje aangepast:quote:Op zondag 16 maart 2014 22:11 schreef Scorpie het volgende:
Overigens TS, je lijstje met talen die je wilt kennen in augustus is (wederom) te ambitieus.
-Javascript (+Jquery & AJAX)quote:Op zondag 16 maart 2014 22:51 schreef CrashO het volgende:
Ajax is een toepassing van Javascript en geen "taal"
Net als JSON een onderdeel van Javascript is
Maakt je lijstje toch weer iets korter
Er zijn honderden manieren om naar Rome te komen. Elke heeft voor en tegens die je tegen elkaar moet afwegen.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:04 schreef Sucuk het volgende:
Wat ik wellicht interessant vind is; hoe combineer je JS/AJAX/Jquery met PHP/Mysql of iig met elkaar allemaal?
En stel je maakt een vergelijkingswebsite, hoe kun je alles realtime laten uitlezen? Want anders moet je de database steeds editen...Of bijvoorbeeld beurskoersen.
Just curious. Want wil wel de ''gedachtegang'' begrijpen.
Zoals ik ook in het vorige topic schreef: het communiceren tussen je browser en de server (zonder page request) is wat Ajax is.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:04 schreef Sucuk het volgende:
Wat ik wellicht interessant vind is; hoe combineer je JS/AJAX/Jquery met PHP/Mysql of iig met elkaar allemaal?
En stel je maakt een vergelijkingswebsite, hoe kun je alles realtime laten uitlezen? Want anders moet je de database steeds editen...Of bijvoorbeeld beurskoersen.
Just curious. Want wil wel de ''gedachtegang'' begrijpen.
Aha, dus als je Ajax kent, ken je xml in principe? Ajax === xml en Ajax = JSON?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zoals ik ook in het vorige topic schreef: het communiceren tussen je browser en de server (zonder page request) is wat Ajax is.
Het idee is dat je browser via Javascript een url aanroept van je applicatie op de server (die je bv in PHP schrijft). Op je server leest je applicatie vervolgens iets uit de database of schrijft er juist iets in en geeft vervolgens een reactie terug. Deze reactie ontvangt je browser, waardoor je dit kunt verwerken met Javascript. En zo is de cirkel rond.
De X in Ajax staat voor XML, maar meestal wordt tegenwoordig JSON gebruikt als dataformaat voor communicatie tussen je server en de client, omdat dat makkelijker ingelezen kan worden.
En wat voor nut heeft het om Ajax en XML te leren? Alleen voor real-time dingen?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:21 schreef Tijn het volgende:
XML en JSON zijn generieke formaten voor het uitwisselen van data tussen systemen. Ze zijn zowel door computers als door mensen te lezen en te schrijven. Het wordt in het geval van Ajax dus gebruikt om gegevens tussen de browser en de server uit te wisselen. Het maakt niet zoveel uit of je je data in XML of JSON of iets anders verpakt, maar JSON is handig omdat je browser er makkelijk mee om kan gaan. Hier staan wat voorbeelden van berichten in zowel XML als JSON.
Ajax is de naam voor het principe dat je mbv Javascript vanuit je browser communiceert met je server.
Jahaa...quote:
JCL (Job Control Language, mainframe-taal van IBM) is buitengewoon simpel van syntax, maar kan leiden tot zeer moeilijk te doorgronden scripts...quote:Op in het vorige topic schreef Tijn het volgende:
Wat zeg je nou weer? Omdat het makkelijk, is het geen taal? Alsof een taal moeilijk moet zijn Juist niet, hoe simpeler, hoe beter. De beste taal is een taal die zoveel mogelijk expressie biedt, zonder overbodige complexiteit te introduceren. Je ideeën helder kunnen opschrijven, dat is waar een taal om gaat.
1 | cp oldfile newfile |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | //IS198CPY JOB (IS198T30500),'COPY JOB',CLASS=L,MSGCLASS=X //COPY01 EXEC PGM=IEBGENER //SYSPRINT DD SYSOUT=* //SYSUT1 DD DSN=OLDFILE,DISP=SHR //SYSUT2 DD DSN=NEWFILE, // DISP=(NEW,CATLG,DELETE), // SPACE=(CYL,(40,5),RLSE), // DCB=(LRECL=115,BLKSIZE=1150) //SYSIN DD DUMMY |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
Elk begin is saai maar als je dan ooit je idee werkend ziet in eea taal en het goed werkt geeft dat toch een bepaalde kickquote:Op maandag 17 maart 2014 15:52 schreef Metalfreak het volgende:
Ik zou moeten kennen: Java, C, C++, Visual Basic, SQL en nog wat antieke talen. Ik ben ervoor opgeleid, maar ben heel blij dat ik er na mijn opleiding nooit meer iets mee te maken heb gehad, sjezus wat vond ik programmeren saai en verschrikkelijk en was ik blij dat ik ermee klaar was.
Nu maak ik alleen nog wel eens wat Powershell of VBS scriptjes, maar dan houdt het wel op.
Ik heb die kick werkelijk nooit ervaren... Ben blij dat ik een andere kant op gegaan ben na mijn opleiding.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:53 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Elk begin is saai maar als je dan ooit je idee werkend ziet in eea taal en het goed werkt geeft dat toch een bepaalde kick
Als je nooit verder bent gekomen dan 1 a 2 jaar opleiding dan snap ik dat.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:54 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb die kick werkelijk nooit ervaren... Ben blij dat ik een andere kant op gegaan ben na mijn opleiding.
Volledig afgeronde 4-jarige HBO opleiding Hogere Informatica in de afstudeerrichting Technische Informatica, dus ja, meer dan 1 a 2 jaar opleiding...quote:Op maandag 17 maart 2014 15:55 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Als je nooit verder bent gekomen dan 1 a 2 jaar opleiding dan snap ik dat.
Dan zat je idd echt niet op je plek. Zat laatst zo een video te kijken waar ze met Lego Mindstorm en Samsung S4 een Rubix cube oplossen ()quote:Op maandag 17 maart 2014 15:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Volledig afgeronde 4-jarige HBO opleiding Hogere Informatica in de afstudeerrichting Technische Informatica, dus ja, meer dan 1 a 2 jaar opleiding...
Als je goed bent is het net lego, lekker bouwen en knutselen met zowat eindeloze mogelijkheden.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:54 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb die kick werkelijk nooit ervaren... Ben blij dat ik een andere kant op gegaan ben na mijn opleiding.
Ja zo zie ik het ook altijd, puzzelen ontwerpen en creërenquote:Op maandag 17 maart 2014 16:08 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Als je goed bent is het net lego, lekker bouwen en knutselen met zowat eindeloze mogelijkheden.
Het is ook niet voor iedereen weggelegd. Ik ken wel meer mensen die eraan zijn begonnen, maar waarbij het gewoon nooit "klikte".quote:Op maandag 17 maart 2014 15:54 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Het resultaat vind ik indrukwekkend en mooi om te zien en de techniek of algoritmes erachter vind ik ook best boeiend, maar voor het programmeren geef ik mijn portie liever aan fikkie.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:00 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Dan zat je idd echt niet op je plek. Zat laatst zo een video te kijken waar ze met Lego Mindstorm en Samsung S4 een Rubix cube oplossen ()
Dat zou je als TI wel aan moeten spreken zou ik zeggen
Ik ben zo iemand, in het tweede jaar had ik al mijn twijfels hoor, maar bij gebrek aan een alternatief toch maar doorgegaan. Alles in de normale tijd afgerond zonder al teveel moeite en met prima resultaten, maar het boeide me totaal niet meer. Vooral het abstracte van het geheel vond ik iets waar ik mij niet in kon vinden, je hebt totaal geen beeld bij waar je mee bezig bent totdat je een keer op compile of run klikt.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook niet voor iedereen weggelegd. Ik ken wel meer mensen die eraan zijn begonnen, maar waarbij het gewoon nooit "klikte".
In tegendeel, je weet precies hoe het zit als je de code leest. Tussendoor runnen doe je vooral om te controleren of je geen fouten hebt gemaakt, niet om te zien wat je nou gedaan hebtquote:Op maandag 17 maart 2014 16:54 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Vooral het abstracte van het geheel vond ik iets waar ik mij niet in kon vinden, je hebt totaal geen beeld bij waar je mee bezig bent totdat je een keer op compile of run klikt.
Bij simpele dingetjes lukte me dat nog wel, maar als je met vage dingen als geheugenreserveringen en pointers ging werken, dan haakte ik toch echt af... Daar kun je als normaal gezond mens echt geen voorstelling bij maken...quote:Op maandag 17 maart 2014 16:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
In tegendeel, je weet precies hoe het zit als je de code leest. Tussendoor runnen doe je vooral om te controleren of je geen fouten hebt gemaakt, niet om te zien wat je nou gedaan hebt
Ja, u schrijft machinetaal? Knap.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:48 schreef remlof het volgende:
Basics in heel veel varianten
Z80 / 68000 / 8086 machinetaal
Python is nietquote:Op maandag 17 maart 2014 15:45 schreef Nelvalhil het volgende:
Pythonwil er wel mee veder maar niet zo'n zin in
Jij wilde toch die ene site maken waarover je me geDMed had?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:27 schreef Sucuk het volgende:
[..]
En wat voor nut heeft het om Ajax en XML te leren? Alleen voor real-time dingen?
Ajax/XML/JSON lijkt me het lastigst van allen om te leren (JS/Jquery en php/mysql)
Euh? Ga eens even ademhalen?quote:Op maandag 17 maart 2014 18:42 schreef Sucuk het volgende:
Donder op TS met topic klonen. Vooral mijn OP klonen. Dan ben je fucking triest.
Eerlijk is eerlijk. Hij heeft een punt. Het leek wel op een topickloon.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:34 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Euh? Ga eens even ademhalen?
Vorige was vol, heb op 'open nieuw deel' geklikt. Normaal gesproken krijgt de TT dan een volgnummer.
Ik zal het even vriendelijk aan een MOD vragen. Wellicht kan jij je dan ondertussen in een donker hoekje gaan schamen over de manier waarop je me hier aanspreekt.
Ik dacht dat je het kloonde.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:34 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Euh? Ga eens even ademhalen?
Vorige was vol, heb op 'open nieuw deel' geklikt. Normaal gesproken krijgt de TT dan een volgnummer.
Ik zal het even vriendelijk aan een MOD vragen. Wellicht kan jij je dan ondertussen in een donker hoekje gaan schamen over de manier waarop je me hier aanspreekt.
Die regels zijn wat vaag. 'Men' zegt ook wel eens: topic sluiten is topic openen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:37 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk. Hij heeft een punt. Het leek wel op een topickloon.
Zet er op zijn minst #2 of iets dergelijks bij in de TT.Bovendien is de regel op FOK! dat TS een nieuwe deel opent, voor zover ik zelf weet.
Excuses aanvaard. Ik heb inmiddels gevraagd om de topictitel aan te passen en ik zal zelf nog even aan de OP sleutelen zodat duidelijk is dat het bij een vorig topic hoort.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 10:52 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het kloonde.En het ergste wat ik haat is als mijn tekst wordt gekopieerd, waar ik een aantal minuten aan gespendeerd heb.
Excuus
Mag ik vragen wat je vervolgens hebt gedaan? Zit een beetje in hetzelfde schuitje momenteel.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:54 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
In het tweede jaar had ik al mijn twijfels hoor, maar bij gebrek aan een alternatief toch maar doorgegaan. Alles in de normale tijd afgerond zonder al teveel moeite en met prima resultaten, maar het boeide me totaal niet meer.
Nostalgie! Ik heb nog best veel gedaan in Z80 (met een ZX81 en een Spectrum) en in 6502 (met een Apple ][). Later heb ik met een VAX/VMS nog wel inline machinecode gebruikt, maar dat was meer knippen-en-plakken.quote:Op maandag 17 maart 2014 15:48 schreef remlof het volgende:
Basics in heel veel varianten
Z80 / 68000 / 8086 machinetaal
Pascal
C
Perl
PHP
Inmiddels is het topic gemerged en is de OP weer van jou. Wellicht kan je zelf even aan de OP knutselen om het een beetje reeks-achtig te maken.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:42 schreef Sucuk het volgende:
Donder op TS met topic klonen. Vooral mijn OP klonen. Dan ben je fucking triest.
Ik ben IT beheer in gegaan, infrastructuur (systeembeheer, netwerkbeheer, dat soort dingen) Niet dat je daar heel vrolijk van wordt, maar je moet toch ietsquote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:20 schreef Drxx het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je vervolgens hebt gedaan? Zit een beetje in hetzelfde schuitje momenteel.
Het bevatten van wat er nou precies gebeurt lukt me ook niet echt.
Niet echt inderdaad; dan programmeer ik toch liever me dunktquote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:33 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik ben IT beheer in gegaan, infrastructuur (systeembeheer, netwerkbeheer, dat soort dingen) Niet dat je daar heel vrolijk van wordt, maar je moet toch iets
Ik heb het toch echt liever andersom, maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen voorkeur.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:44 schreef Drxx het volgende:
[..]
Niet echt inderdaad; dan programmeer ik toch liever me dunkt
quote:
Ondanks de mankementen in de taal zelf is de PHP community erg volwassen aan het worden, inclusief frameworks en tooling. Het probleem van PHP is niet dat er geen fatsoenlijke software in is te ontwikkelen, maar dat de taal erg toegankelijk is, ook voor mensen die niets weten van bijvoorbeeld SOLID of nog nooit gehoord hebben van Fowler.quote:Beetje PHP (wordt dat nog steeds gebruikt voor nieuwe projecten?)
Dat is mij ook opgevallen ja!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:16 schreef Tijn het volgende:
PHP is er tegenwoordig een stuk beter aan toe dan een jaar of 5 geleden. Toen was het echt een beetje een twijfelachtige keuze voor een nieuw project, maar nu maakt het een soort renaissance door. Het depraten van de mysql_* functies is bijvoorbeeld een goede stap voorwaarts en de frameworks worden ook steeds volwassener. Composer als package manager heeft ook een hoop goeds gebracht.
Nee, de grote community van PHP was altijd al een van de voordelen. PHP is sinds eind jaren '90 met de release van versie 3 veruit de populairste scriptingtaal voor websites geworden. Het was echter nooit ontworpen om echte applicaties mee te maken, het is heel ad hoc tot stand gekomen zonder een duidelijke visie over hoe het op een schaalbare manier ingezet moest worden. Daarom zit PHP nogal inconsistent in elkaar en is niet altijd alles even goed geïmplementeerd geweest. Dat heeft PHP (terecht) een slechte naam gegeven onder ervaren developers, maar het heeft tegelijkertijd veel nieuwe developers aangetrokken die dankzij de laagdrempeligheid van PHP snel in staat waren iets te maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:04 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Dat is mij ook opgevallen ja!Vooral dat de community veel groter is geworden dan bijv in 2005, toen die volgens mij in opkomst was.
Nou, haat is sterk uitgedrukt. Een paar jaar geleden was w3schools echt een vrij slechte website, waarop verouderde content stond die soms gewoon regelrecht fout was. Ze hebben lange tijd hun verantwoordelijkheid niet genomen om daar iets aan te doen, waardoor het een slechte reputatie heeft gekregen. Maar de laatste tijd zijn ze wel bezig geweest om de kwaliteit van hun inhoud te verbeteren. Ik heb geen idee hoe de kwaliteit van de tutorials zijn, maar de referentiepagina's gaan tegenwoordig wel.quote:Waarom haat iedereen w3schools eigenlijk? Naar mijn mening is het een goede site hoor.., ipv een heel boek leren is dat een goede referentiesite, waar je, als je iemand bent die dingen snel kunt oppikken, makkelijk vanuit w3schools de basis/advanced skills kunt leren en vervolgens zelf aan de slag kunt gaan?
Nou zelf ken ik PHP sinds 2005, maar ik merk dat de populariteit voor PHP tussen 2005 en 2014 wel exponentieel is gestegen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, de grote community van PHP was altijd al een van de voordelen. PHP is sinds eind jaren '90 met de release van versie 3 veruit de populairste scriptingtaal voor websites geworden. Het was echter nooit ontworpen om echte applicaties mee te maken, het is heel ad hoc tot stand gekomen zonder een duidelijke visie over hoe het op een schaalbare manier ingezet moest worden. Daarom zit PHP nogal inconsistent in elkaar en is niet altijd alles even goed geïmplementeerd geweest. Dat heeft PHP (terecht) een slechte naam gegeven onder ervaren developers, maar het heeft tegelijkertijd veel nieuwe developers aangetrokken die dankzij de laagdrempeligheid van PHP snel in staat waren iets te maken.
[..]
Nou, haat is sterk uitgedrukt. Een paar jaar geleden was w3schools echt een vrij slechte website, waarop verouderde content stond die soms gewoon regelrecht fout was. Ze hebben lange tijd hun verantwoordelijkheid niet genomen om daar iets aan te doen, waardoor het een slechte reputatie heeft gekregen. Maar de laatste tijd zijn ze wel bezig geweest om de kwaliteit van hun inhoud te verbeteren. Ik heb geen idee hoe de kwaliteit van de tutorials zijn, maar de referentiepagina's gaan tegenwoordig wel.
W3schools als tutorial om JS/SQL/PHP/Jquery te begrijpen, nadat ik de tutorials afgerond heb, dus als ik alles begrepen heb, ga ik aan de slag met wat ideeën dat ik heb voor een website (om te oefenen).quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:18 schreef Tijn het volgende:
Je gebruikt de tutorials of als naslagwerk? Want voor dat laatste is de documentatie op php.net of jquery.com echt veel beter imho.
Ja helemaal mee eens, zelf had ik het ook met de gebruiker CrashO over dit onderwerp gesproken via DM. Hij zei exact hetzelfde. Hij zei dat het programmeren niet meer is dan begrijpen en gericht kunnen zoeken en op onderzoek uit kunnen gaan. En dat iedereen eigenlijk kan programmeren, zolang je maar weet hoe je de benodigde functies kunt vinden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:25 schreef Tijn het volgende:
Ja, zeker. Niemand weet alles uit z'n hoofd en dat hoeft ook helemaal niet. Als je begrijpt wat je nodig hebt, kun je met gericht zoeken altijd vinden wat je nodig hebt.
Het heeft sowieso geen zin om dingen uit je hoofd te leren, want alles is volop in ontwikkeling. Het is niet zo'n goed idee om nu websites te gaan programmeren op de manier die 10 jaar geleden gebruikelijk was. De features van browsers en standaarden worden continu uitgebreid en gewijzigd om aan te sluiten bij de laatste inzichten. Het is je taak als web developer om daarvan op de hoogte te zijn en zo handig mogelijk gebruik van te maken.
Ik vind zelf dat w3schools hier al niet zo'n geweldig voorbeeld geeft. Waarom leren ze je niet aan om met object literals te werken? Dat is veel natuurlijker voor Javascript. Dus in plaats van:quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:27 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik ben bijvoorbeeld nu bij: http://www.w3schools.com/js/js_obj_intro.asp
1 2 3 4 5 | person=new Object(); person.firstname="John"; person.lastname="Doe"; person.age=50; person.eyecolor="blue"; |
1 2 3 4 5 6 | var person = { firstname: "John", lastname: "Doe", age: 50, eyecolor: "blue" }; |
Die tweede is idd duidelijker, maar ben zelf die eerste gewend, snap overigens niet waarom erquote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind zelf dat w3schools hier al niet zo'n geweldig voorbeeld geeft. Waarom leren ze je niet aan om met object literals te werken? Dat is veel natuurlijker voor Javascript. Dus in plaats van:
[ code verwijderd ]
zoiets:
[ code verwijderd ]
Dat zijn eigenlijk al een gegeven die ''new object()'' ? Je mag niet zomaar nieuwe object() neerzetten? Alle drie soorten mogelijkheden doen in principe hetzelfde toch?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:37 schreef Tijn het volgende:
Met het keyword new maak je een object. Object() is hier inderdaad een functie en geeft het prototype van een object terug (maw een leeg, nieuw object).
1 | var person = new Object(); |
1 | var person = Object.create(); |
1 | var person = {}; |
De gedachte eigenlijk erachter is var person= new object();quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:41 schreef Tijn het volgende:
Ja, het is allemaal een manier om een nieuw object te maken. Er zit geen wezenlijk verschil tussen:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Die laatste syntax heeft mijn voorkeur.
Nou als je zegtquote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:46 schreef Tijn het volgende:
Ik snap niet wat je bedoelt. In alle bovenstaande gevallen is het resultaat precies hetzelfde: de variabele "person" bevat een leeg object.
Nee, het enige dat er gebeurt is dat er een variabele "person" wordt gemaakt en dat daar een leeg object in wordt gestopt. Verder niks. Het is een object zonder enige inhoud.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:49 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Nou als je zegt
var person= new object()
Wat zegt dat precies? Ik denk dat het het volgende command geeft:
De variabele ''person'' krijgt een nieuw object (subvariabelen) en dat zijn de volgende (bijv.);
person.name
person.age
etc.
Nee, het is een leeg object. Probeer het maar in je console:quote:Want alleen var person = new object() = undefined toch?
1 2 3 4 5 6 7 | var person; console.log(person); // undefined person = new Object(); console.log(person); // Object |
Op het moment dat je 'person = "aardig"' schrijft, overschrijf je de inhoud van de variabele person en bevat deze de string "aardig". Person is nu geen object meer en het zetten van de property "age" doet dan ook niet zoveel.quote:En kun je onder het object ook alleen person toewijzen?
Dus bijv
new person= new object()
person = ''aardig''
person.age = 18
Klopt niet helemaal. Persoon is dan een object van de klasse string, en heeft dan propertys die bij een String horen, zoals substring, split etc.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op het moment dat je 'person = "aardig"' schrijft, overschrijf je de inhoud van de variabele person en bevat deze de string "aardig". Person is nu geen object meer en het zetten van de property "age" doet dan ook niet zoveel.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | <!DOCTYPE html> <html> <body> <p>Click the button to check the age.</p> Age:<input id="age" value="18" /> <p>Old enough to vote?</p> <button onclick="myFunction()">Try it</button> <p id="demo"></p> <script> function myFunction() { var age,voteable; age=document.getElementById("age").value; voteable=(age<18)"Too young":"Old enough"; document.getElementById("demo").innerHTML=voteable; } </script> </body> </html> |
Geen idee, het is ook niet echt uitgelegd..quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:46 schreef Drxx het volgende:
Is dat vraagteken niet gewoon een ternary operator? Dus een vorm van if-else. Vandaar ook de twee aparte strings lijkt me.
Duidelijke uitlegquote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:48 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Geen idee, het is ook niet echt uitgelegd..
In het eerste geval wil je de waarde van de input-box hebben. Dus value.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:35 schreef Sucuk het volgende:
variablename=(condition)?value1:value2
bijv..
voteable=(age<18)?"Too young":"Old enough";
Waarom hoort die vraagteken erbij?
en... waarom hoort staat er bij het volgende .value inplaats van .innerhtml? Wat is het verschil? Ik weet wel dat die .value verwijst naar de form. Bij die laatste is er wel sprake van een innerhtml?
[ code verwijderd ]
Je weet het verschil tussen gegenereerde output en sourcecode?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:01 schreef Sucuk het volgende:
Kunnen jullie naast het schrijven van websites ook de codes van andere websites lezen? Ik zelf kan natuurlijk mijn eigen geschreven code lezen, maar van een website begrijp ik er letterlijk niks van (tijdens het element inspecteren/source code) van bijv. autoscout24.
Jep.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:27 schreef CrashO het volgende:
[..]
Je weet het verschil tussen gegenereerde output en sourcecode?
Ja, dat klopt. Bijna alles is een object in Javascript, maar als je een variabele met een string literal tot string hebt gebombardeerd, is het niet meer mogelijk zomaar je eigen properties en methods eraan te hangen zoals wel kan als het een generiek object is. Verwarrend genoeg kan dat trouwens weer wel als je 'm aanmaakt dmv "new String()", omdat je dan echt een object maakt (typeof geeft dan ook "object" terug ipv "string").quote:Op dinsdag 18 maart 2014 17:29 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal. Persoon is dan een object van de klasse string, en heeft dan propertys die bij een String horen, zoals substring, split etc.
Kan dat niet met:quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Bijna alles is een object in Javascript, maar als je een variabele met een string literal tot string hebt gebombardeerd, is het niet meer mogelijk zomaar je eigen properties en methods eraan te hangen zoals wel kan als het een generiek object is. Verwarrend genoeg kan dat trouwens weer wel als je 'm aanmaakt dmv "new String()", omdat je dan echt een object maakt (typeof geeft dan ook "object" terug ipv "string").
Juist dit soort taal-specifieke quirks is een goede reden om eerst een brede basis op het gebied van programmeren te ontwikkelen met een taal die niet al teveel rariteiten heeft voordat je in een taal duikt om er iets mee te gaan bouwen. Want als beginner is het moeilijk om de basis te onderscheiden van de fratsen.
1 2 3 4 5 | String.prototype.charAt = function() { alert("test"); }; var a = "a"; a.charAt(); |
Gewoon console.log gebruiken om te testen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:50 schreef esv7 het volgende:
[..]
Kan dat niet met:
[ code verwijderd ]
Ik dacht dat je de prototype methods gewoon kon overriden?
Verder offtopic vraagje, als je een oneindige alert loop heb,kan je die op een andere manier sluiten in Chrome dan het proces te sluiten?
Waarom heeft dat laatste je voorkeur? Het is minder duidelijk voor de mensen wat er hier gebeurt, dan bij eerste voorbeeld.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:41 schreef Tijn het volgende:
Ja, het is allemaal een manier om een nieuw object te maken. Er zit geen wezenlijk verschil tussen:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Die laatste syntax heeft mijn voorkeur.
De object literal-notatie geeft beter weer hoe Javascript werkt ipv de illusie te geven dat het met classes werkt (zoals het "new" keyword impliceert). Bovendien wil je in de praktijk zelden een leeg object hebben; de curly braces syntax maakt het makkelijk om in een keer de juiste properties mee te geven.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:02 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Waarom heeft dat laatste je voorkeur? Het is minder duidelijk voor de mensen wat er hier gebeurt, dan bij eerste voorbeeld.
Hmmz.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
De object literal-notatie geeft beter weer hoe Javascript werkt ipv de illusie te geven dat het met classes werkt (zoals het "new" keyword impliceert). Bovendien wil je in de praktijk zelden een leeg object hebben; de curly braces syntax maakt het makkelijk om in een keer de juiste properties mee te geven.
1 | var person = {"foo":"bar"} |
Heerlijk.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:49 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Hmmz.
Dus voor het initialiseren van een object in javascript, volstaat het om te schrijven als:
[ code verwijderd ]
?
Ohja matlab kan ik ook...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:53 schreef Toryu het volgende:
Matlab. C++, Java. En Latex.
Werktuigbouwkunde gestudeerd, nu werkzaam als (c++) software engineer.
Geef dan even het goede voorbeeld en maak een betere versie voor die beste mensenquote:Op woensdag 19 maart 2014 11:31 schreef Sucuk het volgende:
Ik heb w3schools doorgenomen en ik begrijp er geen RUK van. Zo een teringslechte website heb ik nog nooit gezien, ze moeten zich schamen!
Ik dacht dat mensen aan het overdrijven waren met hun haat jegens w3schools, maar nu ik het zelf doorlopen heb, hebben ze volledig gelijk!
Van de Javascript tutorials heb ik helemaal geen ruk begrepen, ik heb ze bij thenewboston gevolgd, maar ik heb het gevoel alsof daar nog bepaalde stof ontbreekt die niet behandeld is. Kennen jullie goede video tutorials mbt Javascript?
Betere site voor die mensen bedoel je?quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:33 schreef esv7 het volgende:
[..]
Geef dan even het goede voorbeeld en maak een betere versie voor die beste mensen.
Jaquote:Op woensdag 19 maart 2014 11:34 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Betere site voor die mensen bedoel je?
Nou ik lees meestal boeken in combinatie van zelf dingen maken om te leren, ik zou zelf niet veel tutorials en video's weten buiten die van Douglas Crockford.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:35 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik maak dan wel liever een eigen versie.
Ken jij andere goede plekken voor Javascript?
Goede tip is dingen uitproberen in de Chrome js console. Verder gebruik je haast nooit meer pureJs maar zit het altijd wel in een framework zoals jQuery etc.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:37 schreef esv7 het volgende:
[..]
Nou ik lees meestal boeken in combinatie van zelf dingen maken om te leren, ik zou zelf niet veel tutorials en video's weten buiten die van Douglas Crockford.
Een goede kennis van javascript is toch zeker wel belangrijk denk ik, er zijn meer dingen dan jQuery. Als je bijvoorbeeld met AngularJS of NodeJs werkt is het wel zo handig als je weet hoe het prototype based inheritence werkt. Naar de console kijken is inderdaad een hele goede tip, ik zou willen dat ik daar veel eerder achter kwamquote:Op woensdag 19 maart 2014 13:07 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Goede tip is dingen uitproberen in de Chrome js console. Verder gebruik je haast nooit meer pureJs maar zit het altijd wel in een framework zoals jQuery etc.
De Chrome console heeft een goede weergave van een variable en je hebt codecompletion.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:23 schreef esv7 het volgende:
[..]
Een goede kennis van javascript is toch zeker wel belangrijk denk ik, er zijn meer dingen dan jQuery. Als je bijvoorbeeld met AngularJS of NodeJs werkt is het wel zo handig als je weet hoe het prototype based inheritence werkt. Naar de console kijken is inderdaad een hele goede tip, ik zou willen dat ik daar veel eerder achter kwam.
Aan de andere kant: het kunnen combineren van verschillende soorten typen in dezelfde array is een onwijs krachtig mechanisme om complexe datatypen te maken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:05 schreef Matty___ het volgende:
Als je van Java Arrays met Generics afkomstig bent is dat toch vragen om problemen als je over de List itert en verwacht dat er een bepaald type item in zit.
De videoserie van Douglas Crockford is wat mij betreft een must-see voor iedereen die met Javascript werkt, beginner of gevorderde: http://www.yuiblog.com/crockford/quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:28 schreef Matty___ het volgende:
[..]
De Chrome console heeft een goede weergave van een variable en je hebt codecompletion.
Dit vond ik wel een hele goede site voor wat advanced stuff:
http://bonsaiden.github.io/JavaScript-Garden/
http://doctrina.org/Javascript-Function-Invocation-Patterns.html
http://www.impressivewebs.com/callback-functions-javascript/
Kan handig zijn maar hoe voorkom je dat je je later niet in je voet schiet met het aanroepen van een functie van een object dat opeens is gewijzig door foutje. Alles is weak typed dus het is zo overschreven.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Aan de andere kant: het kunnen combineren van verschillende soorten typen in dezelfde array is een onwijs krachtig mechanisme om complexe datatypen te maken.
Test-driven development.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:37 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Kan handig zijn maar hoe voorkom je dat je je later niet in je voet schiet met het aanroepen van een functie van een object dat opeens is gewijzig door foutje.
Heb je daar beetje goede frameworks voor?quote:
AngularJsquote:Op woensdag 19 maart 2014 13:40 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Heb je daar beetje goede frameworks voor?
Voor Python?quote:
Oo nee, dacht dat je voor javascript bedoelde.quote:
Tjah, ik heb er ook gemengde gevoelens over. Door de libraries is het enorm krachtig, maar de taal is eigenlijk vrij kut.quote:
Dat gebruiken wij (op mijn werkquote:
Firefox + firebug is ook erg handig.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:07 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Goede tip is dingen uitproberen in de Chrome js console. Verder gebruik je haast nooit meer pureJs maar zit het altijd wel in een framework zoals jQuery etc.
Ben er zelf sinds kort een beetje mee bezig, vind het tot dusver ook goed bevallen. Gebruik je dan ook meerdere delen of de gehele MEAN stack op jouw werk?quote:Op zondag 23 maart 2014 00:45 schreef Skoap het volgende:
[..]
Dat gebruiken wij (op mijn werk) sinds kort ook. Bevalt goed.
Zelfde idee natuurlijk maar moet zeggen dat ik de Chrome console net wat fijner vind werken. Maar goed ik denk dat als ik 3 weken met alleen firefox zou werken ik dat ook onder de knie zou hebben.quote:
Ha, ook been X++'er hier.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:13 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
VB
C#
PHP
Pearl
Beetje Java
JavaScript
Beetje X++
HTML/CSS
Heel lang geleden Pascal
Basic
Unixshellscript
Database:
postgresql
Mysql
MsSQL
Op het werk geleerd en thuis.
Het is ook geen geweldige taal. Hoe je SQL statements er zo doorheen kan zetten is ook wel een beetje apart.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:20 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel aan vind.
Terug naar de middeleeuwen vergeleken bij C#.
Zijn wel 1001 websites ervoor.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:31 schreef Drxx het volgende:
Hoop goeroes hierNog tips w.b. het soort projectjes om je programmeervaardigheden mee te verbeteren? Ik denk dan voornamelijk aan Java.
Alsjeblieft geen Hibernate, wat vind ik dat vervelend. Wordt dat ook echt gebruikt dan?quote:Op maandag 24 maart 2014 11:40 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Zijn wel 1001 websites ervoor.
Maar ga maar iets maken met Spring, Hibernate, Apacha CXF/ Spring MVC4 via Maven in Git/SVN.
Frontendje via jQuery.
en wat je maakt is weinig boeiend. Makkelijk om te beginnen is zeker iets zoals Inventory Management of NWA register.
Ik zou het je niet kunnen vertellen. Ik ben Director of Development en stuur de teams enkel aan...quote:Op zondag 23 maart 2014 00:48 schreef esv7 het volgende:
[..]
Ben er zelf sinds kort een beetje mee bezig, vind het tot dusver ook goed bevallen. Gebruik je dan ook meerdere delen of de gehele MEAN stack op jouw werk?
Zoals ik al zei zijn er tal van websites. Je mag me ook helpen met een app voor het bijhouden van punten telling voor Taekwondo wedstrijden.quote:Op maandag 24 maart 2014 23:49 schreef Drxx het volgende:
En ik doelde inderdaad meer op wát er gemaakt kan worden. Hoe ik het zou kunnen doen weet ik wel, maar zonder echt goede ideeën wát ik kan maken houdt het nogal op bij mij. Ben weinig creatief
Anders doe je nog Coffeescript erbij.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:23 schreef Crutch het volgende:
Ik kwam trouwens Cappuccino tegen, wat een graftakkenhoerenkutzooi is dat zeg.
Voor javascript:quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:12 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hebben jullie sterke boeken of video courses of iets anders aan te raden om PHP, MySQL, Javascript, Ajax en Jquery te leren en evt Google API?
En kijk naar andere talen zoals ruby of python en wellicht ook naar wat anders dan mysql. Ik bedoel het is niet meer 1999.quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:12 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hebben jullie sterke boeken of video courses of iets anders aan te raden om PHP, MySQL, Javascript, Ajax en Jquery te leren en evt Google API?
the definitive guide is 1100 pagina's.. dan ben ik twee jaar verder...quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:54 schreef esv7 het volgende:
[..]
Voor javascript:
Javascript the Definitive Guide,
Javascript the Good Parts.
Zelf raad ik het ook in die volgorde aan.
Ik zou het knap vinden als je het binnen twee jaar van niks tot een competente developer weet te schoppen. De meeste mensen zijn langer bezig met het goed vatten van de materie.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:00 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
dan ben ik twee jaar verder...
Ja klopt. Maar ik heb het in zijn algemeenheid over het uitlezen van het boek.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zou het knap vinden als je het binnen twee jaar van niks tot een competente developer weet te schoppen. De meeste mensen zijn langer bezig met het goed vatten van de materie.
Ja klopt, maar je bent niet verplicht het gehele boek te lezen, het gaat vooral om de eerste paar hoofdstukken over de basis.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:18 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar ik heb het in zijn algemeenheid over het uitlezen van het boek.
hahaha dat vind ik lastig.. als ik eenmaal aan een boek begin, wil ik hem uitlezen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:51 schreef esv7 het volgende:
[..]
Ja klopt, maar je bent niet verplicht het gehele boek te lezen, het gaat vooral om de eerste paar hoofdstukken over de basis.
Ben benieuwd!quote:Op woensdag 26 maart 2014 18:08 schreef Crutch het volgende:
Jongens, ES6![]()
Ik ga zo maar eens kijken wat er al te testen valt.
Waarom begin je niet met Java?quote:Op maandag 17 maart 2014 09:53 schreef Sucuk het volgende:
[..]
-Javascript (+Jquery & AJAX)
-PHP & MySQL
Korter ga ik niet.
Omdat ik HTML en CSS al ken en ik graag de web development wil beheersen i.p.v nu direct over te gaan tot het echt programmeren (software en android).quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:59 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Waarom begin je niet met Java?
Nice, wat voor werk doe je nu, en met welke talen werk je nu? Zijn er verder nog talen die je graag zou leren of proberen?quote:Op woensdag 26 maart 2014 20:38 schreef ludicrous_monk het volgende:
Ik heb sinds mijn eerste contact met computers (1992 oid?) wel erg veel geleerd
- Superlogo in 1996, omdat m'n ouders met een boek van Addo Stuur kwamen
- QBASIC in 1998 ofzo, uit de help files, omdat het kon
- Visual Basic 6 in 2000, uit een boek, omdat een klasgenootje er mee aan kwam zetten
- ASP (tevens JavaScript) omdat ik wilde webprogrammeren en PHP er nog niet was(?)/nog niet zo populair was.
- Visual Basic .NET zodra dat uitkwam, omdat ik iets moderners wilde en .NET heel veelbelovend was, en ik nogal veel Basic ervaring had inmiddels.
- C en C++, uit allerlei tutorials, omdat ik games probeerde te maken met Direct3D en dat in Visual Basic veel te traag was.
- C#, uit allerlei tutorials, omdat ik de syntax van C++ wel heel cool vond, veel beter dan VB.NET, maar tegelijk het .NET framework bijzonder gaaf was en Windows Forms veel chiller was om mee te werken dan de MFC.
- PHP, uit allerlei tutorials, omdat ASP wel erg verouderd was en PHP veel coolerder was.
- R, tijdens een vak op de uni.
Recent ook Haskell en Go aan het leren. Ik denk dat het wel belangrijk is dat mensen die van een imperatieve achtergrond komen ook functioneel leren programmeren, omdat het soms zoveel effectiever is.
Sowieso zijn er wel een aantal must-learn talen:
- C# vanwege het feit dat .NET een steengoed platform is en C# als taal extreem weinig losse eindjes heeft.
- C/C++ omdat ze flexibel, razendsnel, en zeer universeel zijn.
- Een of andere serverside webprogtaal, waarschijnlijk PHP, maar alleen maar omdat het min of meer de industry standard is geworden. Daarnaast natuurlijk Javascript, helaas de enige widely-supported clientside webprogtaal.
- Haskell omdat iedereen functioneel programmeren zou moeten leren en het veruit de beste functionele programmeertaal is.
- (mogelijk Java (of liever Scala), omdat er op praktisch elk platform een VM voor is.)
- (mogelijk Objective C, want Apple.)
Ik ben bezig met een startup die software voor radiobroadcasting maakt. Daar gaat alles in C# en C++, en een webkant met PHP.quote:Op woensdag 26 maart 2014 20:57 schreef esv7 het volgende:
[..]
Nice, wat voor werk doe je nu, en met welke talen werk je nu? Zijn er verder nog talen die je graag zou leren of proberen?
Hack is recent uitgekomen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Ik ben bezig met een startup die software voor radiobroadcasting maakt. Daar gaat alles in C# en C++, en een webkant met PHP.
Wat talen betreft moet ik Scala echt nog even leren, en verder met Haskell![]()
En een serverside scripting taal die beter is dan PHP, maar welke daar ben ik nog steeds niet uitIk zoek naar een strongly typed object oriented taal voor serverside scripting, wellicht heeft iemand tips?
Lost het ook de vreselijke indeling van de PHP functielibrary op? Waarin:quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hack is recent uitgekomen.
http://hacklang.org
Oké, zelf wil ik NodeJs gaan leren, alleen is dit niet strongly typed oo, heb je al naar Django gekeken?quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Ik ben bezig met een startup die software voor radiobroadcasting maakt. Daar gaat alles in C# en C++, en een webkant met PHP.
En een serverside scripting taal die beter is dan PHP, maar welke daar ben ik nog steeds niet uitIk zoek naar een strongly typed object oriented taal voor serverside scripting, wellicht heeft iemand tips?
Geen idee. Verder ben ik het met je eens over PHP.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:46 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Lost het ook de vreselijke indeling van de PHP functielibrary op? Waarin:
- alle functies in global scope gedefinieerd zijn![]()
- soms underscores gebruikt worden en soms niet (strpos/str_rot13, urlencode/base64_encode, gettype/get_class, etc.)
- andere naamgevingsshit (de helft van de functies voor arrays begint met "array_", maar de andere helft niet
En hopelijk ook de rare shit door de weak typing in PHP, waardoor '0' false is maar '0.0' true. (Erger nog: "hoi" == 0, en "hoi" == TRUE, maar TRUE != 0. WTF?!)
Scala is best een aardige taal. Het is vergeleken met Java erg expressief, je kunt makkelijk leren met de REPL, meeliften op het Java ecosysteem en bepaalde zaken zijn net wat beter uitgedacht (bijv de programmeur bewust laten kiezen tussen val en var, waarbij de eerste immutable is. In Java zijn de meeste mensen te lui om final te gebruiken). De ondersteuning in IntelliJ is heel behoorlijk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
"Strongly typed" blijkt inderdaad vaag te zijn. Ik bedoelde statically typed: al in de code editor moet duidelijk zijn dat bepaalde constructies niet mogelijk zijn, en types moeten zodoende expliciet gedeclareerd worden.quote:Op donderdag 27 maart 2014 02:29 schreef Heremeteit het volgende:
Je bedoelt een static strong typed scripttaal?
Gewoon Python als webtaal en dan maar vrede hebben met het feit dat je zonder echte types werkt?quote:Op donderdag 27 maart 2014 17:44 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
"Strongly typed" blijkt inderdaad vaag te zijn. Ik bedoelde statically typed: al in de code editor moet duidelijk zijn dat bepaalde constructies niet mogelijk zijn, en types moeten zodoende expliciet gedeclareerd worden.
Maar eerder genoemde slechte indeling van de standard library van PHP stuit me eigenlijk nog meer tegen de borst dan het brakke typesysteem.
Ik heb eigenlijk nog nooit met C# in ASP.NET gewerkt -- dat lijkt me wel een oplossing. Maar de ellende is dan weer dat je webservers op Windows moeten draaienIemand ervaring met mod_mono voor apache? Wat is dan een chille ontwikkelomgeving?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |