abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:07:03 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137624178
'Werkgevers moeten discriminatie toegeven'

Werkgevers moeten erkennen dat zij discrimineren bij het aannemen van personeel. Dat stelt het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN) in reactie op het Jaarrapport Integratie 2013 van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), dat dinsdag is verschenen.

Bedrijven moeten zich volgens het SMN niet langer laten leiden door vooroordelen en hun verantwoordelijkheid nemen. De bal voor het aanpakken van discriminatie ligt dan ook vooral bij hen, aldus de organisatie in een verklaring. "Pas dan kunnen we aan tafel en een dialoog voeren", zegt secretaris Aissa Zanzen.

Uit het rapport van het SCP blijkt dat de werkloosheid onder niet-westerse migranten met zestien procent ruim drie keer zo hoog is als bij autochtone Nederlanders, van wie vijf procent werkloos is. Van de migrantenjongeren is 28 procent werkloos, tegenover tien procent van de Nederlandse jongeren. Van de Marokkaanse jongeren is zelfs 37 procent werkloos.

SMN noemt de cijfers 'schrikbarend' en wil dat de overheid inzet op een hardere aanpak van discriminatie en een effectiever arbeidsmarktbeleid. De organisatie heeft daarom een brief gestuurd aan de Tweede Kamer. Daarin worden vraagtekens gezet bij het huidige beleid en aangedrongen op aanvullende maatregelen.

"Het huidige beleid werkt niet. Dat is al langer bekend", stelt Zanzen. De organisatie doet zelf geen voorstellen voor maatregelen die de situatie moeten veranderen. "De werkgevers moeten eerst maar eens erkennen dat ze discrimineren. Daarna gaan we in gesprek en willen we best een aantal voorstellen op tafel leggen."

Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA) liet eerder dinsdag al weten dat hij binnenkort met een 'stevig pakket maatregelen' komt om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan.
pi_137624195
Iedereen discrimineert bewust dan wel onbewust.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:08:22 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137624219
:')

Als je een hollander en een mocro kan aannemen, neemt toch geen mens die mocro aan bij gelijke kwalificaties.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:09:26 #4
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137624253
Maar natuurlijk gaan werkgevers erkennen dat ze Marokkanen niet vertrouwen en zodoende gedwongen worden ze alsnog aan te nemen. Natuurlijk gaan ze dat doen! 8)7 _O-
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:09:42 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_137624260
Als Marokkanen dan toegeven dat hun opvoeding niet deugd.
pi_137624399
http://nos.nl/artikel/609(...)-verder-gedaald.html

De werkloosheid slaat ook onder Mocros toe idd!
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:15:15 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137624414
quote:
Jaarrapport Integratie 2013 van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), dat dinsdag is verschenen.
Datzelfde rapport waarin ze dit jaar tactisch het hoofdstuk criminaliteit cijfers hebben weggelaten :')

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 11-03-2014 18:41:40 ]
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:16:19 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137624446
Ik vind het een heel raar artikel. Er zijn allerlei oorzaken te verzinnen waarom de werkloosheid onder allochtonen hoger is dan onder autochtonen. Opleiding, taalachterstand, relevante werkervaring. En discriminatie. Maar je kunt niet concluderen dat de werkloosheid onder allochtonen drie keer zo hoog is OMDAT de werkgevers discrimineren. Nonsens.
In het SCP-rapport, bladzijde 15, staat zelfs letterlijk dat die kenmerken niet in de analyse zijn opgenomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:32:20 #9
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_137624877
Werkgevers nemen aan wie zij geschikt vinden, dat is geen louter objectief proces dus je kunt moeilijk vragen van mensen om bepaalde vooroordelen niet mee te nemen want dat krijg je er toch niet uit.

Buiten dat: makkelijk om te roepen dat het aan de werkgevers ligt en niet aan de mensen zelf.
pi_137625023
quote:
Bedrijven moeten zich volgens het SMN niet langer laten leiden door vooroordelen en hun verantwoordelijkheid nemen. De bal voor het aanpakken van discriminatie ligt dan ook vooral bij hen, aldus de organisatie in een verklaring. "Pas dan kunnen we aan tafel en een dialoog voeren", zegt secretaris Aissa Zanzen.
'We gaan pas praten als jullie doen wat wij zeggen.'
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:41:35 #11
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_137625133
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:37 schreef Specularium het volgende:

[..]

'We gaan pas praten als jullie doen wat wij zeggen.'
Nu snap ik ook waarom die groep geen werk vindt:
"Ik kom pas solliciteren als jij zegt dat ik aangenomen ben."
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:49:42 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_137625401
Ik kan me nog Fokforum posts herinneren van 10 jaar geleden waarin er slechte ervaringen over Marokkaanse collega's werden gedeeld: Marokkanen die niet komen opdagen, te laat komen, spullen stelen, vrouwelijke collega's lastig vallen, na ontslag nog hinderlijk blijven langskomen, voormalige collega's na werktijd opwachten/bedreigen.
pi_137625552
Ze gaan er inderdaad al automatisch van uit dat deze cijfers het gevolg zijn van discriminatie. Dit soort mensen :r
pi_137625627
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:08 schreef Catch22- het volgende:
:')

Als je een hollander en een mocro kan aannemen, neemt toch geen mens die mocro aan bij gelijke kwalificaties.
Mensen hebben nu eenmaal een voorkeur voor iemand die qua achtergrond meer met ze gemeen hebben, inderdaad, hetgeen voor werkgevers met een Marokkaanse (of Turks of wat dan ook) achtergrond even goed geldt als voor een Nederlandse. En verder lijkt het me nou zeker niet dat de oorzaak van dit probleem puur bij de werkgevers ligt.

quote:
Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA) liet eerder dinsdag al weten dat hij binnenkort met een 'stevig pakket maatregelen' komt om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan.
Dat zullen wel weer van die commie-style-maatregelen als quota worden, neem ik aan?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  Redactie Frontpage dinsdag 11 maart 2014 @ 18:56:45 #15
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_137625658
Mijn werkgever heeft liever ook geen allochtonen in dienst, wegens ervaringen uit het verleden. En de paar buitenlanders die bij ons werken, verdienen minder
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_137625664
Het punt is, zolang de werkgever niet aangeeft dat het om discriminatie gaat, kun je als werkzoekende vrij weinig tegen doen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_137625766
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:56 schreef Djeez het volgende:
Mijn werkgever heeft liever ook geen allochtonen in dienst, wegens ervaringen uit het verleden.
Ook dat kan een rol spelen, inderdaad.
quote:
En de paar buitenlanders die bij ons werken, verdienen minder
Dat begrijp ik dan weer niet. En dan ook minder dan Nederlanders die hetzelfde werk doen?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:59:04 #18
346939 Janneke141
pi_137625769
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:55 schreef Ferdo het volgende:
Dat zullen wel weer van die commie-style-maatregelen als quota worden, neem ik aan?
Dat voel je op je klompen aankomen, ja. Of de verplichting voor werkgevers om een afwijzing te motiveren volgens een door een ambtenaar opgesteld schema van zeven kantjes.

Toch typisch dat het SCP, dat we met alle geweld als onpartijdig willen zien, hier effectief pleit voor een allochtonenquotum.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 19:00:02 #19
283639 Pino0
Heeft totaal geen vooroordelen
pi_137625816
Als ik werkgever ben maak ik zelf wel uit wie er in mijn bedrijf komt werken, heb ik die linkse geitenwollensokken niet voor nodig om dat voor mij uit te zoeken.
pi_137625882
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat voel je op je klompen aankomen, ja. Of de verplichting voor werkgevers om een afwijzing te motiveren volgens een door een ambtenaar opgesteld schema van zeven kantjes.

Toch typisch dat het SCP, dat we met alle geweld als onpartijdig willen zien, hier effectief pleit voor een allochtonenquotum.
En daarmee voor...jawel, discriminatie...
pi_137625922
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het een heel raar artikel. Er zijn allerlei oorzaken te verzinnen waarom de werkloosheid onder allochtonen hoger is dan onder autochtonen. Opleiding, taalachterstand, relevante werkervaring. En discriminatie. Maar je kunt niet concluderen dat de werkloosheid onder allochtonen drie keer zo hoog is OMDAT de werkgevers discrimineren. Nonsens.
In het SCP-rapport, bladzijde 15, staat zelfs letterlijk dat die kenmerken niet in de analyse zijn opgenomen.
Verder kunnen allochtonen zelf het 'discriminatie-effect' verminderen door een eigen zaak te beginnen; o.a Turken doen dit ook
pi_137625928
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:56 schreef Djeez het volgende:
Mijn werkgever heeft liever ook geen allochtonen in dienst, wegens ervaringen uit het verleden. En de paar buitenlanders die bij ons werken, verdienen minder
Waarom verdienen ze dan minder? Heeft dat te maken met hun functie?
ROBODEMONS..................|:(
  Redactie Frontpage dinsdag 11 maart 2014 @ 19:09:04 #23
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_137626225
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:02 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom verdienen ze dan minder? Heeft dat te maken met hun functie?
Ze hebben een simpele functie, denk dat ze daarom minder krijgen
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_137626511
:') En deze mensen verdienen geld door met dit soort onzin op de proppen te komen?
Conscience do cost.
pi_137626897
Wilders zou de subsidie van het samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders wel willen intrekken, als ze die krijgen.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 19:24:46 #26
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137627078
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
Dat. Maar bij onze vrienden met tenen van 2 meter moet het wel liggen puur en alleen aan discriminatie.
pi_137628231
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:21 schreef arjan1112 het volgende:
Wilders zou de subsidie van het samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders wel willen intrekken, als ze die krijgen.
Wilders heeft niks te willen.
-
pi_137628298
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:46 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Wilders heeft niks te willen.
ow hij kan altijd een wetsvoorstel indienen, flink ruzie gaan maken met de andere partijen en dat op tv uit laten zenden, en de kranten er mee vol zetten..
pi_137628334
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:47 schreef arjan1112 het volgende:
ow hij kan altijd een wetsvoorstel indienen, flink ruzie gaan maken met de andere partijen en dat op tv uit laten zenden, en de kranten er mee vol zetten..
Waar wacht ie op.
-
  dinsdag 11 maart 2014 @ 19:48:26 #30
346939 Janneke141
pi_137628368
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:47 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Waar wacht ie op.
Verkiezingen waar ie wel wat te winnen heeft.
pi_137628782
Prima, maar dan gaan we ook elk religie- en cultuurgerelateerd incident op het werk uitgebreid melden bij een meldpunt en media. Zodat de zogenaamde discriminatie, het vooruitschrijdend inzicht op basis van ervaringen, goed onderbouwd en beargumenteerd kan worden op basis van feiten. Kijken of die discriminatie zo raar is.
pi_137628789
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:07 schreef slashdotter3 het volgende:
Werkgevers moeten erkennen dat zij discrimineren bij het aannemen van personeel
Dat is natuurlijk een grote generalisatie die geen recht doet aan de welwillende werkgever. Hoe ironisch om dat verwijt in deze context te zien, waar het juist gaat om kritiek op het generaliseren van slecht gedrag van een andere groep.
pi_137629120
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoeveel allochtonen werken bij het SCP? :-) Denk bar weinig in de onderzoekshoek.
pi_137632911
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:07 schreef slashdotter3 het volgende:
'Werkgevers moeten discriminatie toegeven'

Gadverdamme: 20 jaar geleden was het al zo "nee, ik niks gedaan! Hij gedaan!" en nu is het nog steeds zo. Bedrijven moeten iets veranderen, dan pas gaan de Marokkanen aan tafel. Maar hee, wie moet er nu ECHT eerst iets veranderen?
Da gao nie nou!
pi_137633566
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 19:55 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een grote generalisatie die geen recht doet aan de welwillende werkgever. Hoe ironisch om dat verwijt in deze context te zien, waar het juist gaat om kritiek op het generaliseren van slecht gedrag van een andere groep.
Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
pi_137636994
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:09 schreef Twiitch het volgende:
Als Marokkanen dan toegeven dat hun opvoeding niet deugd.
:D
pi_137702128
het is jammer maar nederland is nou eenmaal een discriminerend kutterlandje (wel een beter land dan waar ik vandaan kom). ik ben belg en word ook tegen gediscrimineerd (op school, op de werkvloer, op kamp, tijdens sporten), blank zijn maakt niets uit, ik kan niet wachten om te vertrekken
pi_137702192
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:07 schreef Klokov het volgende:
Iedereen discrimineert bewust dan wel onbewust.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_137703360
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:58 schreef .Masturbatron. het volgende:
het is jammer maar nederland is nou eenmaal een discriminerend kutterlandje (wel een beter land dan waar ik vandaan kom). ik ben belg en word ook tegen gediscrimineerd (op school, op de werkvloer, op kamp, tijdens sporten), blank zijn maakt niets uit, ik kan niet wachten om te vertrekken
Bij belgen is het terecht, dat is het verschil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')