Dat gebeurt dan ook niet. Er worden enkel risicoprofielen gemaakt die niemand beschuldigen, enkel nader onderzoeken.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:17 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Misdaden oplossen prima. Maar iedereen op voorhand van criminele activiteiten beschuldigen gaat wat ver, niet?
Ja maar je bent toch ook tegen pedo`s?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Legitiem is in elk geval niet een bank die de betalingsgegevens van hun klanten gebruikt voor advertentieinkomsten.
Precies, en straks kunnen voorspellen welke misdaden je zult begaan. Was daar niet een film van?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:20 schreef waht het volgende:
[..]
Dat gebeurt dan ook niet. Er worden enkel risicoprofielen gemaakt die niemand beschuldigen, enkel nader onderzoeken.
En ik vind van wel.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Legitiem is in elk geval niet een bank die de betalingsgegevens van hun klanten gebruikt voor advertentieinkomsten.
Het probleem is vooral dat de impact veel groter is als er nu misbruik van gemaakt wordt. 100 jaar geleden was het niet mogelijk dat iedereens gegevens opeens op straat zouden belanden, nu kan dat met 1 verkeerde hack gepiept zijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:19 schreef TC03 het volgende:
[..]
In feite zeg je dat de kans op misbruik is toegenomen omdat het nu makkelijker wordt. De vraag is dus in hoeverre er is misbruik van die gegevens wordt gemaakt in vergelijking met vroeger.
We leven nog steeds in een rechtsstaat waarin geldt 'onschuldig tot het tegendeel bewezen'.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Alle. Ik wil voorkomen dat er over me gedacht wordt als iemand die in complotten denkt, want ik sta altijd op de barricade tegen mensen die beweren dat zo'n beetje elke instantie het werk van Satan is, maar ik maak me toch zorgen.
Er is natuurlijk van alles te bedenken waarmee een profiel opgesteld kan worden van de dader van een bepaalde misdaad. Dat zal heel vaak heel goed werken. Maar het is geen DNA. Toch ben ik angstig dat uit veiligheidsoverwegingen, efficiëntie en tevreden stellen van de burger dit soort methoden als onfeilbaar gaan worden gezien, en dat het meer de kant van preventie op zal gaan. Want als ik dezelfde gedragingen vertoon als 100% van de daders van een bepaald misdrijf, dan moet ik toch ook wel de fout in gaan? Dat is het hellende vlak waar ik bang voor ben. En dat heeft niets te maken met of mij een advertentie wordt aangeboden, of dat iemand een persoonlijke assistent kan ontwikkelen op basis van mijn data. Dat laatste juich ik alleen maar toe.
Voorspellen is niet het juiste woord.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies, en straks kunnen voorspellen welke misdaden je zult begaan. Was daar niet een film van?
Het is geen misbruik, het is vooral verkeerd gebruik. Van Big Data gaat je absolute aantal opgepakte criminelen omhoog. Keerzijde is dat je ook meer onschuldigen op zult pakken. En met meer gegevens om iemand als schuldige aan te wijzen, des te moeilijker is het om in de licht van die gegevens je onschuld te bewijzen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:19 schreef TC03 het volgende:
[..]
In feite zeg je dat de kans op misbruik is toegenomen omdat het nu makkelijker wordt. De vraag is dus in hoeverre er is misbruik van die gegevens wordt gemaakt in vergelijking met vroeger.
http://tweakers.net/nieuw(...)ische-rechtbank.htmlquote:Op maandag 10 maart 2014 13:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is vooral dat de impact veel groter is als er nu misbruik van gemaakt wordt. 100 jaar geleden was het niet mogelijk dat iedereens gegevens opeens op straat zouden belanden, nu kan dat met 1 verkeerde hack gepiept zijn.
Iemand die zegt dat kwantitatieve data niets waard is is niet serieus te nemen in deze discussie.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want dat heb je nodig om hier te mogen posten? Voor een analist ben je nogal zwart/wit bezig mijn vriend.
Dat zeg jij alsof het een feit is, maar ik twijfel heel erg aan die conclusie.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het is geen misbruik, het is vooral verkeerd gebruik. Van Big Data gaat je absolute aantal opgepakte criminelen omhoog. Keerzijde is dat je ook meer onschuldigen op zult pakken. En met meer gegevens om iemand als schuldige aan te wijzen, des te moeilijker is het om in de licht van die gegevens je onschuld te bewijzen.
Gelukkig ben jij dat wel met dit soort quotes:quote:Op maandag 10 maart 2014 13:22 schreef Individual het volgende:
[..]
Iemand die zegt dat kwantitatieve data niets waard is is niet serieus te nemen in deze discussie.
Nou hup sneuneus, naar je data toe of post wat zinnigers hier, of moet ik ff een modje ernaar laten kijken? Jij mag het zeggen.quote:
Het is een beetje utilitair denken. Maar als je als onchuldige je onschuld moeilijker kunt bewijzen, en er staat tegenover dat je meer schuldigen achter slot en grendel kunt stoppen, is dat dan de moeite waard geweest? Wel op de jaaroverzichten, maar vraag het eens aan die ene onschuldige...quote:Op maandag 10 maart 2014 13:21 schreef TC03 het volgende:
[..]
We leven nog steeds in een rechtsstaat waarin geldt 'onschuldig tot het tegendeel bewezen'.
En op basis van een daderprofiel onterecht als verdachte aangemerkt worden is niks nieuws, dat gebeurde in 1914 en ook in 2014. Waar het om gaat, is of het tegenwoordig ook echt vaker gebeurt. If anything denk ik dat het alleen maar minder gebeurt omdat men meer informatie heeft en dus ook meer mensen uit kan sluiten.
quote:Overheid moet burgers beschermen tegen datahonger ING
ma, 10/03/2014 - 11:43 -- Dirk Poot
Het voorstel van de ING om de bankgegevens van haar klanten aan de hoogstbiedende te gaan verkopen is ondoordacht en gevaarlijk.
De bank negeert haar vertrouwenspositie en misbruikt haar machtspositie. Een bank hoort zorg te dragen voor een veilige, correcte en vertrouwelijke afhandeling van het betalingsverkeer. Klanten en bedrijven moeten in bescherming genomen worden tegen de datahonger van de ING en haar marketingafdeling.
Het plan wordt nu aangekondigd als 'opt-in' en zou dus op vrijwillige basis zijn. Hoe zorgen we ervoor dat de beloning voor de klant om mee te doen niet verwordt tot een straf voor klanten die hun financiën wél privé willen houden? Kan iemand die er financieel slecht voorstaat het 'aanbod' om zijn informatie te verkopen weerstaan? Hoeveel dwang gaat de bank toepassen als blijkt dat het verkopen van privé-gegevens van klanten veel lucratiever is dan het normale bankverkeer?
Behalve dat de bank precies weet wat jij bij Albert Heijn koopt en waarvoor je naar de Lidl gaat, heeft de ING straks een volledig profiel van al je risicogedragingen. Sigaretten, drank en junkfood wordt ook allemaal met de pinpas aangeschaft. Als consument moet je er maar op moet vertrouwen dat de verzekeringstak van de bank deze gegevens nooit te zien krijgt als de nieuwe premies worden vastgesteld. De waarde van deze gegevens is sowieso hoger dan de hoogste boete die het College Bescherming Persoonsgegevens ooit zou mogen uitdelen, dus de gehoopte ethiek is absoluut niet afdwingbaar.
Ook zullen zeker slijters en sigarettenwinkel de hoeveel kasgeld in de winkel en daarmee het risico op overvallen ook weer zien stijgen.
De Piratenpartij vindt dat overheid consumenten en kleine bedrijven tegen dit graaigedrag moet beschermen. Een eerste mogelijkheid is om de 'zwarte lijst' van artikel 236 van het Burgerlijk Wetboek aan te passen. Deze lijst is bedoeld om consumenten te beschermen tegen oneerlijke verkoopvoorwaarden. Neem in dit artikel een specifiek beding op dat financiële instellingen onder geen enkele voorwaarde betalingsgegevens van hun klanten mogen verkopen en dat banken hier niet eens toestemming voor mogen vragen. Op korte termijn lijkt dit de meest aangewezen manier om de bevolking te beschermen tegen een véél te nieuwsgierige bank. Daarna wordt het tijd om serieuze privacywetgeving te introduceren zodat duidelijk is dat alles wat kan met big data niet zomaar mag.
Overigens, ook een goede om over na te denken: ING ontpopt zich nu tot verkoper van marketing-gegevens. Hoe gaat de bank straks het succes van haar marketingcampagnes meten, zonder het individuele betaalgedrag in kaart te brengen? Adverteerders zullen uiteindelijk ook harde data eisen over welke klanten er op basis van de duur-betaalde ING-gegevens uiteindelijk zijn overgestapt van aanbieder.
De ING zet met dit voorstel om in de portemonnee van de klant te gaan spioneren, in elk geval ook Bitcoin weer als aantrekkelijk alternatief in de schijnwerpers...
Het gaat niet om een strijd tegen het analyseren van data, het gaat om banken die weer niet weten wat hun rol in de maatschappij is.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef waht het volgende:
Feit blijft dat al zoveel van wat er nu bestaat gebaseerd is op data-analyses. Iedereen in dit topic maakt er gebruik van en heeft er baat bij, uiteraard onbewust anders zat niet iedereen zo te klagen.
quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef Scorpie het volgende:
https://www.piratenpartij(...)tegen-datahonger-ing
[..]
De eerste zin is meteen al compleet onjuist.quote:Het voorstel van de ING om de bankgegevens van haar klanten aan de hoogstbiedende te gaan verkopen is ondoordacht en gevaarlijk.
quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef waht het volgende:
Feit blijft dat al zoveel van wat er nu bestaat gebaseerd is op data-analyses. Iedereen in dit topic maakt er gebruik van en heeft er baat bij, uiteraard onbewust anders zat niet iedereen zo te klagen.
Dat dus. Schoenmaker blijf bij je leest.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat niet om een strijd tegen het analyseren van data, het gaat om banken die weer niet weten wat hun rol in de maatschappij is.
Ik ben echt benieuwd in welke vorm de ING dit wil gieten om het voor adverteerders aantrekkelijk te maken.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:26 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
De eerste zin is meteen al compleet onjuist.
quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat niet om een strijd tegen het analyseren van data, het gaat om banken die weer niet weten wat hun rol in de maatschappij is.
Op welke stoel zitten jullie? Ik vraag me af wat jullie cv is als jullie denken te kunnen oordelen over bedrijfskundige strategische keuzes.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Dat dus. Schoenmaker blijf bij je leest.
Sneuneus? Die is nieuw.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij dat wel met dit soort quotes:
[..]
Nou hup sneuneus, naar je data toe of post wat zinnigers hier, of moet ik ff een modje ernaar laten kijken? Jij mag het zeggen.
Ik zit gewoon op de stoel van de klant. En ik wil geen klant zijn van een bank die m'n betalingsgegevens gebruikt om een extra centje te verdienen in de reclame-industrie. Simpel zat.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:27 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Op welke stoel zitten jullie? Ik vraag me af wat jullie cv is als jullie denken te kunnen oordelen over bedrijfskundige strategische keuzes.
Oh dus je mag er niet over oordelen omdat we er te weinig vanaf weten volgens jou? Ik ben nog steeds (niet lang meer) een ING klant dus ik denk dat ik toch wel een zegje heb in wat ze met mijn data wel of niet mogen doen. Of wou je dat ook al gaan verbieden?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:27 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Op welke stoel zitten jullie? Ik vraag me af wat jullie cv is als jullie denken te kunnen oordelen over bedrijfskundige strategische keuzes.
Een bank is een bank. Een bank is bedoeld om MIJN geld VEILIG te houden... NIET om mijn PRIVE gegevens door te verkopen...quote:Op maandag 10 maart 2014 13:27 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Oké, dat kan. Ik vrees echter dat elke organisatie die veelvuldig informatie verzameld hierin iets van waarde gaat zien.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |