1. Depeche Mode - Personal Jesus (Violator)
2. Radiohead - Nude (In Rainbows)
3. Massive Attack - Teardrop (Mezzanine)
4. Kings Of Leon - Don't Matter (Mechanical Bull)
5. U2 - One (Achtung Baby)
Motivatie:
1. Dit had de openingstrack van Violator moeten zijn; stampend en hijgend beginnen aan de beste periode uit hun carriere in plaats van de matte opening waarvoor is gekozen. De eerste twee nummers hadden er wat mij betreft uberhaupt niet op hoeven staan. Reach out and touch faith.
2. Na de geslaagde openingsnummers waarin ritme en gitaargeweld de aandacht hebben opgeëist, is het tijd voor kippenvel en moet je diep buigen voor de perfectie die dit nummer heeft bereikt in de periode dat het zich heeft ontwikkeld sinds het OK Computer tijdperk. Don't get any big ideas, they're not gonna happen.
3. Op een album dat vol staat met hoogtepunten staat de bekendste single op een natuurlijk aanvoelende plek op de tracklist. Dit is geen opener, dit is geen afsluiter, dit spannende rustpunt hoort midden op de eerste albumkant te staan. Spot on. Goed om te weten dat dit bijna was ingezongen door Madonna, en bijzonder om te weten dat Elizabeth Fraser dit inzong terwijl ze hoorde van de dood van Jeff Buckley. Teardrop on the fire...
4. In navolging van Crawl op Only By the Night had dit track nummer 2 moeten zijn met het gevoel van jaaaaa we gaan los! Dit komt nu een nummer te laat maar is daardoor juist extra welkom. I can fuck or I can fight, it don't matter to me.
5. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij Teardrop, een natuurlijk rustpunt dat aanvoelt als een warm bad op 'kant A'. Op een album zonder fillers kan het lastig zijn de volgorde te bepalen, maar de flow van Achtung Baby klopt van alle kanten. You act like you never had love and you want me to go without.
Close but no cigar:
Pearl Jam - Alive (Ten) (meest briljante A-kant ooit? Beste 8 nummers-op-rij-vanaf-de-opener ooit?)
Prince - The Beautiful Ones (Purple Rain)
Oasis - Wonderwall ((What's the Story) Morning Glory?)
Moby - Porcelain (Play)
Eminem - Stan (The Marshall Mathers LP)
Nothing has changed. Everything has changed.