en papa en mamma een boete krijgen bij het niet in en uitchecken zeker? anders is het haast discriminatie, zij niet inchecken, wij wel...quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:18 schreef James1988 het volgende:
maar moeten wel in- en uitchecken.
Uiteraard, anders kunnen we die kinderen niet volgen waar ze heen gaan.....quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:29 schreef mschol het volgende:
[..]
en papa en mamma een boete krijgen bij het niet in en uitchecken zeker? anders is het haast discriminatie, zij niet inchecken, wij wel...
Niet natuurlijk.quote:Op woensdag 3 september 2014 09:19 schreef ufopiloot het volgende: Vervolgens kost de reis maar 2 euro. Hoe krijg je dan als toerist 'even' die andere 18 euro terug?
Bron?quote:Op zaterdag 13 september 2014 10:18 schreef James1988 het volgende:
Het Kids Vrije-abonnement wordt vanaf maart volgend jaar gratis.
Kinderen die met Kids Vrij reizen, moeten nu begeleid worden door een volwassene. Vervalt die voorwaarde dan?quote:Kinderen < 12 reizen dan gratis met de trein, maar moeten wel in- en uitchecken.
Dit idd. Toeristen moeten losse kaartje kopen.quote:
Staat op www.ns.nl/kidsvrij, die voorwaarde blijft bestaan.quote:Op zaterdag 13 september 2014 12:31 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Kinderen die met Kids Vrij reizen, moeten nu begeleid worden door een volwassene. Vervalt die voorwaarde dan?
quote:FNV: Nieuwe strippenkaart oplossing voor iritatie in bus
Buschauffeurs zijn de losse kaartverkoop in het openbaar vervoer zat omdat het tot veel irritatie en onbegrip leidt bij reizigers. Dat meldt FNV Bondgenoten, dat een zwartboek bijhield met klachten van buschauffeurs over de losse kaartverkoop. De vakbond kijkt met weemoed terug naar de strippenkaart.
"Wij pleiten voor een nieuwe strippenkaart", verklaart vakbondsbestuurder Jan Heilig. Verder dringt hij eropaan losse kaartjes alleen nog via een pintransactie mogelijk te maken, in plaats van met cash geld. "Hierdoor is het voor de buschauffeur veiliger, omdat de kans op overvallen wordt verkleind. Ook versnelt het de verkoop van kaartjes in de bus."
90 klachten
De vakbond kreeg in een maand tijd ongeveer negentig klachten van chauffeurs binnen. De vakbond plaatste een oproep vanwege verhalen die de ronde deden. "Ik hoorde dat de buschauffeurs het onderling hadden over hun ervaringen omtrent de verkoop van losse kaartjes", verklaart de vakbondsbestuurder. "Veel buschauffeurs meldden dat zij kwaad worden aangekeken of worden uitgescholden als reizigers meer moeten betalen dan verwacht."
FNV: OV-chipkaart oorzaak
De onduidelijkheid over de prijzen voor het openbaar vervoer komen onder meer voort uit de invoering van de OV-chipkaart, stelt de vakbond. Voorheen maakten alle busbedrijven nog gebruik van de strippenkaart, maar nu hebben busmaatschappijen eigen kaartjes waarmee ze elkaar kunnen beconcurreren. Hierdoor kunnen verschillende bedrijven verschillende prijzen rekenen voor hetzelfde traject.
Verschillende tarieven
Zo kunnen reizigers zowel met Arriva als met stadsvervoerder RET van Dordrecht naar Rotterdam gaan. Een enkeltje met de RET-bus kost drie euro, tegenover acht euro bij Arriva, zo staat in het zwartboek. Ook kost overstappen naar een andere busmaatschappij vaak extra geld, omdat losse kaartjes vaak bij één vervoerder geldig zijn. Alhoewel een kaartje in de bus vaak duurder is, kan het soms ook goedkoper zijn. Zo zou de reis Rotterdam Zuidplein - Dordrecht bij de RET met de OV-chipkaart 4,78 euro kosten, terwijl het kaartje in de bus dus 1,78 euro goedkoper is.
Decentralisatie oorzaak
OV-specialisten wijzen erop dat de verschillende tarieven vooral voort komen uit de decentralisatie: iedere provincie of stadsregio mag in samenspraak met de vervoerder eigen tarieven bepalen. Met de OV-chipkaart kan er invulling gegeven worden aan de door de politiek gewenste decentralisatie, met de strippenkaart was dat in mindere mate mogelijk. Immers, de prijs van de strippenkaart kostte overal het zelfde, hoog uit de grote van een zone kon per regio verschillen.
Strippenkaart
Het lijkt onwaarschijnlijk dat het voorstel van FNV om een nieuwe strippenkaart in te voeren omarmt zal worden. Vervoerders vinden de OV-chipkaart juist prettig omdat ze direct na de reis het geld van de reiziger ontvangen. Met de strippenkaart werden de opbrengsten aan het einde van het jaar op basis van een steekproef verdeeld. Wel wordt het kaartje kopen in de bus waarschijnlijk op termijn gemakkelijker: in de toekomst moeten reizigers ook met de bankpas kunnen reizen.
Pff, fnv, stelletje weemoedige fossielen. Als ze nou eens zich niet zouden gedragen als een cpt. Hindsight van 80+, zou het misschien nog een wat worden daar.quote:
quote:9292: e-ticket voor heel ov
Met één e-ticket reizen van deur tot deur in heel het openbaar vervoer. Dat wil 9292 stapsgewijs mogelijk maken. Al in de loop van 2015 verwacht het bedrijf voor bepaalde reizen e-tickets te kunnen aanbieden. Dat zegt 9292 directeur Stefan Hulman in een interview met Treinreiziger.nl.
“Als we in 2015 van start gaan met e-tickets zullen we waarschijnlijk niet starten met e-tickets voor alle reizen. Misschien beginnen we een pilot in samenwerking met een aantal specifieke vervoerders of alleen voor een bepaalde modaliteit. Dat moeten we nog bepalen, maar uiteindelijk willen we één e-ticket aanbieden voor heel het openbaar vervoer” legt Hulman uit.
Met twee jaar vertraging is vandaag de realtime reisplanner bij 9292 geïntroduceerd. Hulman verwacht dat de introductie van e-tickets sneller zal gaan. “E-tickets aanbieden is ook complex, maar daarin hebben we zelf meer in de hand. Bij realtime reisinformatie krijgen we de data in twee verschillende formaten. Dat probleem zullen we niet hebben met e-tickets”.
NS biedt de meeste treinkaartjes al aan als e-tickets. Maar zo’n e-ticket is alleen geldig als de reiziger het kaartje uitprint. “Wij willen uiteindelijk een e-ticket introduceren die de reiziger niet meer hoeft uit te printen. Het e-ticket tonen op je smartphone moet voldoende zijn. Bij de introductie is dat misschien nog te hoog gegrepen, maar dat is wel waar we naar toe willen werken” zegt Hulman.
Als 9292 ticketless reizen introduceert heeft het bedrijf in het Nederlandse openbaar vervoer direct een primeur. Want alleen Thalys biedt op internationale treinreizen vanuit Nederland ticketless reizen aan. Bij Arriva kon het gedurende een proef met Touch & Travel ook, maar die test is al weer even voorbij. Verder is er nog geen enkele Nederlandse vervoerder die het aan biedt. In de luchtvaartsector komt het al wel voor.
Behalve dat e-ticketing een service wordt voor de reiziger, kan 9292 er ook geld mee verdienen. Hulman: “Maar dat is niet ons doel. Wat mij betreft investeren we het geld direct weer in nieuwe verbeteringen”. Dat kan bijvoorbeeld een prijswizard voor abonnementen zijn, want ook dat staat op het verlanglijstje van het bedrijf. “Maar op dit moment zijn er nog teveel onzekerheden in het ov-chipkaartlandschap. Daarom beginnen we eerst met e-ticketing”.
Vervoerders moeten eens leren dat ze er zijn om te vervoeren en niet om te kibbelen over de minimale verschillen die bij de verdeling kunnen ontstaan waardoor ze reizigers opzadelen met zulke onzin.quote:Op woensdag 26 november 2014 16:15 schreef macca728 het volgende:
Als ze dat voor elkaar krijgen is de hele OV chipkaart gelijk overbodig, want met dat e ticket krijg je weer het probleem dat het geld niet goed verdeelt kan worden tussen vervoerders ws.
Dat gaan vervoerders nooit toestaan.
Bij twee verschillende ritten, in een twee verschillende trams met 6 uur ertussen... Of ik heb een geweldig bijzondere ov-chipkaart, of het is een grootschaliger probleem en het GVB heeft nu een flinke financiele strop.quote:Op donderdag 18 december 2014 21:20 schreef James1988 het volgende:
Een foutje van de apparatuur in uw voordeel. Doe er wat leuks mee.
http://openov.nl/zones/quote:Op vrijdag 19 december 2014 10:47 schreef Etcetera het volgende:
Ik zit te overwegen om een ster-abonnement te nemen. Nu ben ik al zover dat ik 6 zones moet hebben en een centrumzone moet kiezen. Is er een manier om te bepalen wat de beste centrumzone isIk heb meerdere keuzes als ik via 9292.nl kijk.
Niet als je in alle zones kan reizen. Kom je er een halte buiten dan betaal je het opstarttarief.quote:Komt bij dat ik 2 verschillende routes per dag reis: 's ochtends van A naar B en 's middags van B via C naar A (want dat gaat sneller). Is dat ook nog iets om rekening mee te houden
Qbuzz, daar had ik het nog niet gecheckt, ga ik doen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:04 schreef Pino112 het volgende:
Bij Syntus kan je je route ingeven en dan zegt ie je centrumzone. Welke vervoerder?
Ik heb ook wel wat reistijdquote:Op vrijdag 19 december 2014 11:09 schreef Aether het volgende:
[..]
http://openov.nl/zones/
(6 zones klinkt veel - dat is bijna zo duur als een nationaal abonnement)
[..]
Niet als je in alle zones kan reizen. Kom je er een halte buiten dan betaal je het opstarttarief.
Netabonnement is dan misschien handig. Hiermee kun je in heel Nederland reizen. Bij een jaarabonnement betaal je 10 maanden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:18 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Qbuzz, daar had ik het nog niet gecheckt, ga ik doen.
[..]
Ik heb ook wel wat reistijd![]()
Ga het uitzoeken zodra ik tijd heb
quote:Mansveld: deadline voor eenmalig in- en uitchecken
Het veelvuldig in- en uitchecken tijdens een treinreis met de ov-chipkaart is een grote ergernis van reizigers. Als er eind volgend jaar geen zicht is op een oplossing voor dit probleem, zal staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) het wettelijk gaan regelen.
Dat zei de bewindsvrouw woensdag in een debat in de Tweede Kamer. Vooral oppositiepartijen CDA, ChristenUnie en SP drongen aan op een deadline voor een oplossing. "Geef nou eens aan wanneer het rond is,' vroeg Carla Dik-Faber (ChristenUnie).
Nog dit jaar begint een proef met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn. Daarna moet de landelijke uitrol beginnen, maar het is "heel complex'', aldus Mansveld. Ze zal de Kamer op verzoek van het CDA binnenkort laten weten wanneer het moet zijn ingevoerd.
Uit een inventarisatie van de Consumentenbond bleek vorig jaar dat treinreizigers horendol worden van het vele in- en uitchecken. Het reizen wordt als ingewikkeld en klantonvriendelijk ervaren. Voor een retourtje van Emmen naar Venlo bleek bijvoorbeeld twaalf keer in- en uitchecken nodig te zijn.
Op dit moment moet er nog worden in- en uitgecheckt per spoorvervoerder. In Amersfoort gebeurthet geregeld dat een treinreiziger per ongeluk incheckt bij de verkeerde vervoerder. Jaarlijks laten reizigers zo'n 22 miljoen euro liggen doordat ze vergeten uit te checken. De vervoerders verdienen daardoor zo'n 16 miljoen euro. Dat geld wordt nu gebruikt om bijvoorbeeld de proef op de Valleilijn te financieren, kinderen gratis te laten reizen en het corrigeren van een gemiste check-out gemakkelijker te maken.
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instap en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:47 schreef d4v1d het volgende:
fucking big deal om even je kaart voor een paaltje te houden. Heel ingewikkeld
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:58 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instatp en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:58 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat niet. Maar als je met de bus gaat, overstapt op de trein, door moet met de tram, dan moet je bij elke instap en uitstap in- en uitchecken. En da's toch bullshit.
probleem is wel dat je dus bij elke in en uitstap moet in en uit checken, omdat het systeem niet weet welke vervoerder je daarna neemt..quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.
Het kan in andere landen ook, waarom hier niet. Het zou makkelijker moeten zijn, dat is het niet, het is eerder ingewikkelder. Waarom moet de reiziger lijden onder de onwil van OV-bedrijven?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
Maar die 'alternatieve' maatschappijen rijden alleen op specifieke routes, misschien dat het zo uit te rekenen is? Ook niet helemaal waterdicht natuurlijk, maar het is net alsof daar nooit over nagedacht is, hoe debiel en verwarrend het overkomt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:04 schreef mschol het volgende:
[..]
probleem is wel dat je dus bij elke in en uitstap moet in en uit checken, omdat het systeem niet weet welke vervoerder je daarna neemt..
Er staat een hele "handleiding" bijquote:Op donderdag 28 mei 2015 16:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het er meer over dat je bij elke treinmaatschappij (NS, Connexxion, Syntus, weet ik veel) moet uit- en inchecken. Ik neem de Connexxion-trein weleens en mensen die nooit met de trein gaan snappen er geen kont van. En in Arnhem staan de verschillende paaltjes recht naast elkaar dus dan snap ik de verwarring helemaal.
mja, je hebt hier tram van htm, bus van zowel connection als htmbuzz.. en met beide kan je van A naar B, naar wie gaat het geld dan?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:05 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar die 'alternatieve' maatschappijen rijden alleen op specifieke routes, misschien dat het zo uit te rekenen is? Ook niet helemaal waterdicht natuurlijk, maar het is net alsof daar nooit over nagedacht is, hoe debiel en verwarrend het overkomt.
Nee en toen kon je met je strippenkaart ook gewoon met verschillende vervoerders mee, hoe werd het geld dan verdeeld ?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
O ja, ik check in Arnhem altijd beneden inquote:Op donderdag 28 mei 2015 16:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Er staat een hele "handleiding" bij![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij die onderste, dan moet je als sporadische OV reiziger ook nog eens weten met welke vervoerder je aan komt rijden om juist uit te checken, en dan ook nog weten met welke vervoerder je verder reist. En juist de ovchip zou het reizen stukken makkelijker moeten maken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:06 schreef Aether het volgende:
[..]
Er staat een hele "handleiding" bij![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inderdaad, ik zie m'n vader al voor die paaltjes staan. Hij begint geheid te vloeken, gooit die OV-chip weg en gaat de auto halen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij die onderste, dan moet je als sporadische OV reiziger ook nog eens weten met welke vervoerder je aan komt rijden om juist uit te checken, en dan ook nog weten met welke vervoerder je verder reist. En juist de ovchip zou het reizen stukken makkelijker moeten maken.
Moest je dan ook je strippenkaart en je kaartje weer laten uitstempelen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
Via een vaste verdeelsleutel.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee en toen kon je met je strippenkaart ook gewoon met verschillende vervoerders mee, hoe werd het geld dan verdeeld ?
Nee. Maar ik zie echt niet wat het probleem daarmee is. Gewoon je kaart voor een fucking paaltje houdenquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Moest je dan ook je strippenkaart en je kaartje weer laten uitstempelen?
Het kost tijd en het is volstrekt onnodig.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:15 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Nee. Maar ik zie echt niet wat het probleem daarmee is. Gewoon je kaart voor een fucking paaltje houden
het kost tijdquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het kost tijd en het is volstrekt onnodig.
quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:16 schreef d4v1d het volgende:
[..]
het kost tijd
Je loopt naar het paaltje, houdt je kaart ervoor, en 4 seconden later loop je verder. Nou poe poe. Wat een moeite
Ik ga regelmatig met de bus en trein. Goed, je moet af en toe even een seconde wachten tot iemand bij dat paaltje weg is, maar om je daar nou druk om te makenquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
En dan staan er tien mensen voor, of doet dat ding het weer niet goed met vage errors. Sowieso moet je dat ding eerst te voorschijn halen of je hele portemonnee voor dat ding houden, op zich al niet een al te strak plan in het openbaar.
En ik weet niet of je ooit in een bus geweest bent, ik heb sowieso niet de indruk dat je heel veel van het openbaar vervoer gebruik maakt gezien je opmerkingen, maar die dingen zijn nog een factor honderd lastiger dan die van de treinen. Die reageren echt achterlijk slecht, moet je echt je chipkaart secondenlang tegen de scanner aangedrukt houden voordat hij iets registreert, vaak een foutmelding.
Vroeger hoefde je 1x je abonnement te laten zien en voor de rest niets, nu moet ik 8x per dag in en uitchecken en jij begrijpt niet dat dit meer tijd kost ?quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:25 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ik ga regelmatig met de bus en trein. Goed, je moet af en toe even een seconde wachten tot iemand bij dat paaltje weg is, maar om je daar nou druk om te maken
Hier reageert die altijd perfect, ik krijg heel zelden een error als ik mn hele portemonnee ervoor houdt, maar dat komt gewoon omdat ik genoeg andere pasjes met een chip heb.
Ik snap echt niet waar mensen zich druk om maken.
Inderdaad, vroeger kocht je een kaartje bij de NS en als een deel van de treinreis door Veolia, Connexxion of Arriva dan maakte dat niet uit. Nu moet je echter voortdurend omchecken, waarbij dat met een beetje pech ook nog een als verschillende reizen (dus zonder langeafstandskorting) worden beschouwd omdat dat omchecken na de overgang van spits naar dal of omgekeerd gebeurt.quote:Op donderdag 28 mei 2015 16:01 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe wil jij anders zorgen dat elke vervoerder geld krijgt.
Vroeger moest je toch ook je strippenkaart laten stempelen en vervolgens een kaartje bij de NS kopen? Daar hoorde je echt niemand over.
Wat zijn dag chips ?quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:40 schreef Cue_ het volgende:
Snap dat het ellende is als je vaak moet in en uitchecken met diverse vervoerders.
De traagheid van reactie bij sommige bussen is soms irritant maar tis niet alsof het je enorme tijdswinst oplevert.
Ook zie ik zelden echt rijen staan bij de paaltjes en staan ze zowat altijd op een logische plek waar je toch wel langs loopt.
Snap de ellende vaak ook niet, zeker niet als je een regelmatige reiziger bent.
En voor dagjesmensen kan je uitprinten en dag chips kopen, ook niet echt lastig te noemen ofzo. (Qua trein) voor de bus is t wel wat lastiger volgens mij.
Inderdaad ja, dan ben je opeens je korting kwijt, overigens speelt dat probleem ook op NS stations waar je niet over kan stappen zonder eerst door poortjes te moeten gaan naar een ander perron.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:45 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Inderdaad, vroeger kocht je een kaartje bij de NS en als een deel van de treinreis door Veolia, Connexxion of Arriva dan maakte dat niet uit. Nu moet je echter voortdurend omchecken, waarbij dat met een beetje pech ook nog een als verschillende reizen (dus zonder langeafstandskorting) worden beschouwd omdat dat omchecken na de overgang van spits naar dal of omgekeerd gebeurt.
het kost natuurlijk meer tijd, een klein beetje. Maar daar ga je je toch godverdomme niet druk om makenquote:Op donderdag 28 mei 2015 17:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Vroeger hoefde je 1x je abonnement te laten zien en voor de rest niets, nu moet ik 8x per dag in en uitchecken en jij begrijpt niet dat dit meer tijd kost ?
En mij gebeurt het regelmatig dat een lezer kapot is.
Het opnieuw betalen van een instaptarief is wel bullshit en daar mag iets op bedacht worden.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:45 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Inderdaad, vroeger kocht je een kaartje bij de NS en als een deel van de treinreis door Veolia, Connexxion of Arriva dan maakte dat niet uit. Nu moet je echter voortdurend omchecken, waarbij dat met een beetje pech ook nog een als verschillende reizen (dus zonder langeafstandskorting) worden beschouwd omdat dat omchecken na de overgang van spits naar dal of omgekeerd gebeurt.
Je betaalt niet opnieuw een instaptarief maar je verliest je korting bij omchecken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:48 schreef d4v1d het volgende:
[..]
het kost natuurlijk meer tijd, een klein beetje. Maar daar ga je je toch godverdomme niet druk om maken
[..]
Het opnieuw betalen van een instaptarief is wel bullshit en daar mag iets op bedacht worden.
Ik maak me er vooral druk om dat men dat verplichte in- en uitchecken gebruikt om mij op extra kosten te jagen. En dat ik meer moet betalen voor mijn abonnement dat er in alle opzichten slechter op geworden is in vergelijking met de voorganger waarbij ik niet hoefde in- en uit te checken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:48 schreef d4v1d het volgende:
[..]
het kost natuurlijk meer tijd, een klein beetje. Maar daar ga je je toch godverdomme niet druk om maken
quote:Consumentenbond start petitie tegen hoge kosten OV-chipkaart
De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover starten een petitie. Ze willen dat de kosten voor de OV-chipkaart in Nederland omlaaggaan.
De Nederlandse OV-chipkaart is vrijwel de duurste en klantonvriendelijkste van Europa, zo melden de organisaties na eigen onderzoek.
Nederlandse reizigers moeten na vijf jaar weer voor 7,50 euro een nieuwe kaart aanschaffen. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een defecte kaart, aldus de Consumentenbond en Rover.
"Dat is de wereld op z'n kop. Het geld is van de reiziger zelf. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Op de website van de Consumentenbond kunnen mensen de petitie ondertekenen.
betalen voor een vervangende kaart kan ik nog inkomen bij verlies, maar bij verlopen van de kaart is dat belachelijk, zeker gezien het het enige betaalmiddel is (er zijn geen redelijk geprijsde alternatieven)quote:
Beetje hetzelfde verhaal als je paspoort/rijbewijs etc.quote:Op maandag 30 november 2015 10:12 schreef mschol het volgende:
[..]
betalen voor een vervangende kaart kan ik nog inkomen bij verlies, maar bij verlopen van de kaart is dat belachelijk, zeker gezien het het enige betaalmiddel is (er zijn geen redelijk geprijsde alternatieven)
Wat zou er dan speciaal worden aan de toeristen ov kaart met de huidige kaart kan men toch ook al met alle OV reizen?quote:Dijksma wil nog dit jaar ov-kaart voor toeristen
Foto: NU.nl/Chris Heijmans
Gepubliceerd: 02 februari 2016 18:44
Laatste update: 02 februari 2016 19:18
Om het reizen met het openbaar vervoer voor buitenlandse toeristen eenvoudiger te maken, komt er nog dit jaar een ov-toeristenkaart.
Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dinsdag in de Tweede Kamer. Onder meer VVD en D66 hebben aangedrongen op de komst van de ov-toeristenkaart.
Toeristen kunnen met de kaart makkelijk met alle vormen van het openbaar vervoer door het land reizen. Volgens de bewindsvrouw komt de kaart in het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar.
Het aantal buitenlandse toeristen dat ons land bezoekt neemt toe. In 2015 ging het om bijna vijftien miljoen mensen, 7 procent meer dan een jaar eerder.
Toeristen kopen nu vaak een kaart waarmee ze bijvoorbeeld alleen in Amsterdam kunnen reizen (en dan alleen bij de eigen vervoerder). Als je met de trein wilt moet je weer losse kaartjes kopen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat zou er dan speciaal worden aan de toeristen ov kaart met de huidige kaart kan men toch ook al met alle OV reizen?
Het zou toch wat zijn als de toeristenkaart gratis gaat worden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:32 schreef macca728 het volgende:
Maar wat wordt het verschil met de gewone OV chipkaart.
Gaat de toeristen OV kaart geen 7,50 kosten en kan je het saldo terugvragen ? Dan kopen Nederlanders hem ook natuurlijk en als je wel 7,50 moet betalen voor de aanschaf en geen saldo terugkrijgt gaan toeristen hem niet kopen.
Mijn vermoeden: het wordt een soort tienertoer, uitgevoerd als e-ticket of op een wegwerp-ov-chipkaart.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:32 schreef macca728 het volgende:
Maar wat wordt het verschil met de gewone OV chipkaart.
Goh, dat zou voor iedereen wel wat zijn...!quote:Speciale ov-kaart voor toeristen moet belemmeringen wegnemen
[...]
‘Een Chinees of een Brit die ons land bezoekt en afhankelijk is van het openbaar vervoer wil zich geen zorgen hoeven maken over waar en hoe hij al zijn kaartjes moet kopen. Die moeten we niet lastig vallen met het palet van vervoerders in ov-land’, aldus het Kamerlid. ‘Die toerist wil gewoon het maximale uit zijn verblijf in Nederland kunnen halen en zonder gedoe van Amsterdam naar Maastricht kunnen reizen en als het even kan Giethoorn nog meepakken.’
[...]
Er komt vast weer een fikse nieuwe storting overheidsgeld in de kassalades van de OV-bedrijven, dat zal het verschil wel zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat zou er dan speciaal worden aan de toeristen ov kaart met de huidige kaart kan men toch ook al met alle OV reizen?
Voor mij is het gratis, maar nog steeds pak ik regelmatig de auto.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:30 schreef Aardbei16 het volgende:
Jammer dat het OV niet gewoon voor iedereen gratis is. Zou de files ook een stuk verminderen. Maar ik betaal nu vanuit Den Haag gewoon 50 euro voor een retourtje naar het noorden van het land. Absurd.
Als je van centrum naar centrum moet is de trein soms wel 2* zo snel als de auto.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor mij is het gratis, maar nog steeds pak ik regelmatig de auto.
Laat ze eerst maar regelen dat het ov niet 2x zo traag is als de auto, dan kan er over het gratis maken worden nagedacht.
De gemiddelde reis gaat helaas niet van centrum naar centrum.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je van centrum naar centrum moet is de trein soms wel 2* zo snel als de auto.
De toeristen zullen vermoedelijk de hoofdprijs moeten betalen om onbeperkt te kunnen reizen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:48 schreef ufopiloot het volgende:
Als de toeristen geen ¤25 buffer op hun kaart nodig hebben (dat zou natuurlijk onzin zijn) dan wil ik ook wel een toeristenkaart!
quote:OV-toeristenkaart wordt nog dit jaar werkelijkheid
De Nederlandse Spoorwegen werken samen met de andere vervoerders aan een OV-Toeristenkaart. Er moeten zowel landelijk, regionale en plaatselijke ov-producten komen voor toeristen. Dit jaar nog verwachten de vervoerders de eerste concrete resultaten te kunnen melden.
Begin 2015 heeft het Nederland Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in de pers opgeroepen tot een toegankelijker OV voor toeristen. In de Tweede Kamer werd dit ondersteund met de suggestie een landelijke OV-toeristenkaart in het leven te roepen. "Vervoerders hebben de handschoen opgepakt en zijn, in samenspraak met het NBTC, op zoek gegaan naar de beste oplossing voor buitenlandse toeristen" zegt NS woordvoerder Eric Trinthamer.
De partijen zijn tot de conclusie gekomen dat voor het grootste deel van de toeristen de huidige ov-chipkaart geen betaalbare oplossing is. "De uitdaging zit vooral in het toegankelijk maken van een ov-aanbod dat meer op maat en dus diverser is" legt Trinthamer uit. Hij vervolgt: "Het einddoel is een logisch opgebouwd aanbod van ov-producten die landelijk, regionaal of plaatselijk geldig zijn."
Het aanbod zal deels bestaan uit bestaande producten, en daarnaast aangevuld met nieuwe ov-acties voor toeristen. Zo moet er een landelijke dagkaart komen voor de toerist. NS en GVB hebben al het Amsterdam Travel Ticket gelanceerd. Dat ticket is overigens vaak net iets duurder dan een los NS-kaartje (e-ticket), aangevuld met een GVB-dagkaart.
Boris van der Ham, voorzitter van stichting Werelderfgoed.nl, ziet de toeristenkaart als een enorme kans. "Dit is een enorme kans om toeristen ons werelderfgoed te laten ontdekken. We hebben in Nederland negen door UNESCO erkende werelderfgoederen. Veel toeristen bezoeken nu de grachtengordel van Amsterdam, maar niet de andere werelderfgoederen". Met NS is de stichting in gesprek om bij de toeristenkaart informatie te geven over de bijzondere locaties.
Volgens staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) komt de toeristenkaart er in het tweede kwartaal van dit jaar. Onder meer VVD en D66 hebben aangedrongen op de komst van de ov-toeristenkaart. Het aantal buitenlandse toeristen dat ons land bezoekt neemt toe. In 2015 ging het om bijna vijftien miljoen mensen, 7 procent meer dan een jaar eerder.
Denk € 25 à € 30.quote:Op woensdag 10 februari 2016 19:38 schreef macca728 het volgende:
Ben benieuwd wat een landelijke dagkaart dan moet gaan kosten.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |