abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137516142
Die 2 Russische kregen ruzie met de 2 Oekraïense. Problem solved.
I feel kinda Locrian today
pi_137516197
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:37 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Klopt, ik dacht dat ze voor sommige vliegtuigen een sub categorie hadden in die regel. Een minimale L/D ratio wordt niet gehanteerd? Een fabrikant als Boeing/Airbus zal zoiets toch wel hebben? Dat is natuurlijk wel iets anders dan een wettelijke standaard.
Uiteraard is l/d ratio belangrijk, maar dat is vooral vanuit economisch oogpunt, niet om een bepaalde glide-ratio te garanderen. ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_137516202
Wat ik het vreemdste vind is dat hij in 1 klap weg is, bij die Airfrance KLM een paar jaar geleden was er nog een stroom aan foutmeldingen ontvangen op een grondstation. In dit geval lijkt het wel of het vliegtuig in 1 klap is opgelost in het niets, dat heb ik niet vaak gehoord. Voordat je van 10 km beneden bent verstrijkt er toch zeker een minuut, en dat is meer dan genoeg tijd om info uit te zenden met je baken. Ook het feit dat er overal accu's inzitten en noodstroom aanwezig is en normaliter niet alles in 1 klap uitvalt is heel vreemd.

Maar wat heeft het voor nut om een vliegtuig boven volle zee compleet op te blazen? Daar is toch geen eer aan te behalen?
  zaterdag 8 maart 2014 @ 16:55:02 #254
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_137516350
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:50 schreef Tha_Duck het volgende:
Wat ik het vreemdste vind is dat hij in 1 klap weg is, bij die Airfrance KLM een paar jaar geleden was er nog een stroom aan foutmeldingen ontvangen op een grondstation.
We weten natuurlijk nog niet of er wel of geen ACARS-berichten beschikbaar zijn (bij af447 zullen die ook niet op de eerste dag al publiek gemaakt zijn). Op pprune heb ik wel gelezen dat ook de acars-berichten op hetzelfde moment stopten, maar of dat waar is?
pi_137516434
quote:
Wat ik het vreemdste vind is dat hij in 1 klap weg is, bij die Airfrance KLM een paar jaar geleden was er nog een stroom aan foutmeldingen ontvangen op een grondstation. In dit geval lijkt het wel of het vliegtuig in 1 klap is opgelost in het niets, dat heb ik niet vaak gehoord. Voordat je van 10 km beneden bent verstrijkt er toch zeker een minuut, en dat is meer dan genoeg tijd om info uit te zenden met je baken. Ook het feit dat er overal accu's inzitten en noodstroom aanwezig is en normaliter niet alles in 1 klap uitvalt is heel vreemd.

Maar wat heeft het voor nut om een vliegtuig boven volle zee compleet op te blazen? Daar is toch geen eer aan te behalen?
Tja, als je geen tijd / capaciteit hebt om te melden wordt het lastig. Die AF kist is ook een tijdje aan het vallen geweest, maar daar waren de piloten druk aan het vechten om de kist weer te stabiliseren. Die hebben dus ook geen calls gemaakt.

ACARS heeft toen wel melding gemaakt van een probleem met het pitot-statisch systeem, meer ook niet. Wie weet is dat nu ook gebeurd, maar is er nog niks aan de crash gelinked. Zou ook te vroeg zijn.
'And I called your name,
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:00:46 #256
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_137516531
Foto van de gevonden oliesporen (nbcnews)

pi_137516907
quote:
No Italian was on board a missing Malaysia Airlines 777, the Rome Foreign Ministry said on Saturday, despite an Italian citizen being included on the passenger list.The passenger list provided by the company includes Luigi Maraldi, 37, an Italian citizen. Newspaper Corriere Della Sera reported that Maraldi's passport was stolen in Thailand last August.The Italian Interior Ministry was unable to immediately comment on the report.

Austrian Foreign Ministry says Austrain citizen reported to be on the flight is safe. The passport was stolen.
Het is dus eigenlijk vrij gemakkelijk om te reizen met een gestolen paspoort.
  Moderator zaterdag 8 maart 2014 @ 17:15:21 #258
155227 crew  Guppy
dus
pi_137516988
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:00 schreef OEM het volgende:
Foto van de gevonden oliesporen (nbcnews)

[ afbeelding ]
Als die "olievlekken" afkomstig zijn van een neergestort vliegtuig, dan zou je daar in de buurt (relatief gezien dan) toch ook stukken vliegtuig moeten zien? Zo'n ding gaat toch niet a la Titanic in één keer naar de bodem?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_137517107
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:15 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Als die "olievlekken" afkomstig zijn van een neergestort vliegtuig, dan zou je daar in de buurt (relatief gezien dan) toch ook stukken vliegtuig moeten zien? Zo'n ding gaat toch niet a la Titanic in één keer naar de bodem?
Kan ook zijn dat die olie lekte toen ze daarboven vlogen
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:21:01 #260
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_137517159
quote:

[..]

Van AF447 werd het staartstuk teruggevonden, maar dat bleef drijven want gemaakt van composiet materialen (carbon). Als ik het me goed herinner duurde het daar veel langer voordat er andere sporen/baggage gevonden werden in zee.
Het staartstuk van de 777 is volgens mij gewoon van aluminium, dus zal mee gezonken zijn.
pi_137517176
Dit poste iemand op de FP;

quote:
Aviation sources in China report that radar data suggest a steep and sudden descent of the aircraft, during which the track of the aircraft changed from 024 degrees to 333 degrees. The aircraft was estimated to contact Ho Chi Minh Control Center (Vietnam) at 01:20L, but contact was never established.
http://avherald.com/h?article=4710c69b&opt=0
  Moderator zaterdag 8 maart 2014 @ 17:22:30 #262
155227 crew  Guppy
dus
pi_137517215
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Van AF447 werd het staartstuk teruggevonden, maar dat bleef drijven want gemaakt van composiet materialen (carbon). Als ik het me goed herinner duurde het daar veel langer voordat er andere sporen/baggage gevonden werden in zee.
Het staartstuk van de 777 is volgens mij gewoon van aluminium, dus zal mee gezonken zijn.
Zinkt dus toch sneller dan ik dacht dan…
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_137517270
Blijkbaar dus 2 gestolen paspoorten gebruikt door mensen op de vlucht. Mogelijk dus een terroristische actie gaande? Zo'n vliegtuig verdwijnt niet zomaar van de radio & radar...
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:26:11 #264
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_137517340
quote:
Maar wat heeft het voor nut om een vliegtuig boven volle zee compleet op te blazen?
Als dat zou zijn gebeurt zie je denk ik niet zo'n duidelijk brandstof-spoor in de zee.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_137517348
De passagierslijst: http://t.co/T8jol2bnbT
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:26:40 #266
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_137517353
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:23 schreef koffiegast het volgende:
Blijkbaar dus 2 gestolen paspoorten gebruikt door mensen op de vlucht. Mogelijk dus een terroristische actie gaande? Zo'n vliegtuig verdwijnt niet zomaar van de radio & radar...
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:55 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Kan het zo zijn dat het vliegtuig gekaapt is en dat de piloten gedwongen werden de communicatie uit te zetten en dat ze het hele zooitje "gekidnapped" hebben :P Of kan men communicatie forceren naar het vliegtuig toe?
pi_137517398
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:26 schreef static het volgende:

[..]

Als dat zou zijn gebeurt zie je denk ik niet zo'n duidelijk brandstof-spoor in de zee.
Zo'n vliegtuig is vrij groot met waarschijnlijk meerdere tanks. Het is bij zo'n vliegtuig niet noodzakelijk dat de hele vliegtuig hoeft te ontploffen om neer te storten; haal de vleugels weg of breek het in 2en of misschien zelfs minder dan dat is voldoende.

Andere mogelijkheid is dat de piloten de brandstof hadden geloosd om lichter te worden.
pi_137517401
quote:
Komt vaker voor dan je denkt ;) gestolen / vervalste / geleende paspoorten.
'And I called your name,
pi_137517429
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

[..]

Je hebt radars, maar het is onduidelijk hoever het bereik van de radars aldaar waren en hun kwaliteit om de vliegtuig te detecteren/volgen.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:39:46 #270
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_137517773
quote:
Zouden het dan geen westers uitziende terroristen moeten zijn? :@ Aangezien het om een Italiaans en Oostenrijks paspoort gaat?

Je kan moeilijk Heinrich Wagner heten en eruit zien als een Chinees en geen woord Duits spreken? Of ben ik nou heel naïef over de controle daarop.
pi_137517890
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Zouden het dan geen westers uitziende terroristen moeten zijn? :@ Aangezien het om een Italiaans en Oostenrijks paspoort gaat?

Je kan moeilijk Heinrich Wagner heten en eruit zien als een Chinees en geen woord Duits spreken? Of ben ik nou heel naïef over de controle daarop.
Het zal me niets verbazen dat elders men daar niet zoveel kennis overheeft. Dat gezegd te hebben, er zijn genoeg mensen die chinees ogen, of donkere huidskleur hebben, indiaan zijn, maar europese namen hebben.
pi_137518353
Vreemd, Oostenrijk heeft bekend gemaakt dat een van hun landgenoten op de lijst gewoon in Oostenrijk zit, zijn paspoort was een tijdje terug gestolen.

[ Bericht 4% gewijzigd door DeParo op 08-03-2014 18:05:52 ]
pi_137518386
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:59 schreef DeParo het volgende:
Vreemd, Australie heeft bekend gemaakt dat een van hun landgenoten op de lijst gewoon in Australie zit, zijn paspoort was een tijdje terug gestolen.
Dat zou nummer 3 zijn.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_137518395
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:59 schreef DeParo het volgende:
Vreemd, Australie heeft bekend gemaakt dat een van hun landgenoten op de lijst gewoon in Australie zit, zijn paspoort was een tijdje terug gestolen.
Straks blijkt nog dat zelfs het vliegtuig gestolen is en er nooit passagiers aan boord hebben gezeten.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 18:05:52 #275
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_137518515
quote:
Als die "olievlekken" afkomstig zijn van een neergestort vliegtuig
Ik lees al berichten dat het sea sawdust zou zijn
pi_137518532
Toch Oostenrijk.
pi_137518722
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 16:57 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Tja, als je geen tijd / capaciteit hebt om te melden wordt het lastig. Die AF kist is ook een tijdje aan het vallen geweest, maar daar waren de piloten druk aan het vechten om de kist weer te stabiliseren. Die hebben dus ook geen calls gemaakt.

ACARS heeft toen wel melding gemaakt van een probleem met het pitot-statisch systeem, meer ook niet. Wie weet is dat nu ook gebeurd, maar is er nog niks aan de crash gelinked. Zou ook te vroeg zijn.
Heb het over de automatische systemen, die gaan (naar mijn weten) bij ernstige storingen direct uitzenden. Als je vliegtuig uit de lucht lazert dan lijkt mij dat ernstig genoeg :) Hoeven geen duizenden meldingen te zijn, maar een of meerdere is wel logisch. Bij die AF crash was dat dezelfde dag al bekend toch dat er meldingen waren ontvangen?
pi_137518855
quote:

[..]

En wat denk je van lijken? Die blijven wel even drijven zeg maar.
pi_137519177
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 18:13 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Heb het over de automatische systemen, die gaan (naar mijn weten) bij ernstige storingen direct uitzenden. Als je vliegtuig uit de lucht lazert dan lijkt mij dat ernstig genoeg :) Hoeven geen duizenden meldingen te zijn, maar een of meerdere is wel logisch. Bij die AF crash was dat dezelfde dag al bekend toch dat er meldingen waren ontvangen?
Even van wiki:

quote:
Among the ACARS transmissions in the first minute is one message that indicates a fault in the pitot-static system (code 34111506).[34][37] Bruno Sinatti, president of Alter, Air France's third-biggest pilots' union, stated that "Piloting becomes very difficult, near impossible, without reliable speed data."[38] The twelve warning messages with the same time code indicate that the autopilot and auto-thrust system had disengaged, that the TCAS was in fault mode, and flight mode went from 'normal law' to 'alternate law.'[39][40] The 02:10 transmission contained a set of coordinates which indicated that the aircraft was at 2°59′N 30°35′W.[Note 3]
The remainder of the messages occurred from 02:11 UTC to 02:14 UTC, containing a fault message for an Air Data Inertial Reference Unit (ADIRU) and the Integrated Standby Instrument System (ISIS).[40][41] At 02:12 UTC, a warning message NAV ADR DISAGREE indicated that there was a disagreement between the three independent air data systems.[Note 4] At 02:13 UTC, a fault message for the flight management guidance and envelope computer was sent.[42] One of the two final messages transmitted at 02:14 UTC was a warning referring to the air data reference system, the other ADVISORY (Code 213100206) was a "cabin vertical speed warning", indicating that the aircraft was descending at a high rate.[43][44][45]
Daar was inderdaad wel het een en ander aan af te leiden, maar het is niet zo dat een vliegtuig standaard waarschuwing heeft als het bijvoorbeeld uit de lucht valt.

ACARS is bedoeld voor technische meldingen, dat daar uit af te leiden is dat er iets mis ging zou goed kunnen.

Of die meldingen er wel of niet zijn geweest is niet bekend voor ons, en het hoeft niet direct iets te betekenen.
'And I called your name,
pi_137520749
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:26 schreef static het volgende:

[..]

Wellicht is het brandstofspoor het probleem waarbij de meetapparatuur niet correct heeft gewerkt.
pi_137521703
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Ik ken best wat Chinezen met een Nederlands paspoort hoor ;)
pi_137521736
Een Aziatische versie van de Bermuda driehoek :o
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 8 maart 2014 @ 20:14:14 #283
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_137523030
Wel opzienbarend dit. Air France 447 was al een uniek geval omdat het de eerste keer was dat een modern passagiersvliegtuig letterlijk uit de lucht viel, maar dit is eigenlijk nog een gradatie merkwaardiger omdat dit vliegtuig spontaan stopte met het uitzenden van signalen. Je zou bijna denken dat het vliegtuig mid-air ontploft is.
2000 light years from home
  zaterdag 8 maart 2014 @ 20:17:53 #284
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_137523216
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:28 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Komt vaker voor dan je denkt ;) gestolen / vervalste / geleende paspoorten.
Geen idee hoe vaak dat voorkomt.
Ik vind het wel opmerkelijk, 2 stuks voor zo'n rampvlucht.

Maar op zich is het ook weer niet heel gek, Maleisie is best een gewild land om te wonen/werken. En als je dan al twee jaar daar aan het werk bent wil je misschien ook wel wat van de 'buurlanden' zien.
pi_137524361
Het is in ieder geval vreemd genoeg voor de Amerikanen om een terreurconnectie te gaan onderzoeken met betrekking tot deze vlucht.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 20:47:04 #286
15080 static
pi_137524493
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:43 schreef DeParo het volgende:
Het is in ieder geval vreemd genoeg voor de Amerikanen om een terreurconnectie te gaan onderzoeken met betrekking tot deze vlucht.
Uiteraard. :')
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_137524525
Er is geen mogelijkheid dat ze onopgemerkt door de radar naar een onbekende bestemming gevlogen zijn zeker?
pi_137524595
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:47 schreef static het volgende:

[..]

Uiteraard. :')
Doe maar dom maar nog niet zo lang geleden was er in China een ongekend grote aanslag dus dit kan best met elkaar in verband kunnen staan.
pi_137524658
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:47 schreef poemojn het volgende:
Er is geen mogelijkheid dat ze onopgemerkt door de radar naar een onbekende bestemming gevlogen zijn zeker?
Dan zou het vliegtuig neem ik maar aan niet plotseling op 10km hoogte ergens van de radar zijn gevallen.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 20:57:28 #290
15080 static
pi_137524843
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:49 schreef DeParo het volgende:
Doe maar dom maar nog niet zo lang geleden was er in China een ongekend grote aanslag dus dit kan best met elkaar in verband kunnen staan.
Ik kom voor mijn werk zeer regelmatig in China dus weet er wel wat van. Dat zijn aanslagen die normaal gesproken in een bepaald deel van China voorkomen door (moslim)minderheden (de Uyghur).
pi_137524865
quote:
US officials told NBC News on Saturday they are investigating terrorism concerns after two people listed as passengers on the missing Malaysia Airlines jet turned out not to be on the plane and had reported their passports stolen.

The officials said that they had found no clear link to terrorism, and that there are other criminal reasons, for example drug smuggling, that stolen passports might be used to board a plane.

But the revelations, hours after the jet disappeared over the South China Sea without sending a distress signal, significantly changed how U.S. officials looked at the disaster. U.S. officials said they were checking into passenger manifests and going back through intelligence.

NBC
Ze gaan dus even hun NSA-database raadplegen.
-
pi_137525027
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:57 schreef static het volgende:

[..]

Ik kom voor mijn werk zeer regelmatig in China dus weet er wel wat van. Dat zijn aanslagen die normaal gesproken in een bepaald deel van China voorkomen door (moslim)minderheden (de Uyghur).
Daarom was die mesaanval ook zo ontzettend vreemd.......
pi_137525184
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:51 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dan zou het vliegtuig neem ik maar aan niet plotseling op 10km hoogte ergens van de radar zijn gevallen.
Het is nog niet bekend hoe dat verliep toch? Ik lees ook
quote:
Aviation sources in China report that radar data suggest a steep and sudden descent of the aircraft, during which the track of the aircraft changed from 024 degrees to 333 degrees. The aircraft was estimated to contact Ho Chi Minh Control Center (Vietnam) at 01:20L, but contact was never established. http://avherald.com/h?article=4710c69b&opt=0
pi_137525432
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 21:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

Het is nog niet bekend hoe dat verliep toch? Ik lees ook

[..]

Klopt maar denk niet dat eem vliegtuog dat onder de radat gaat vliegen zo naar beneden komt.
pi_137525798
Een dergelijke spectaculaire aanslag hebben de Uyghuren nooit gepleegd. Mocht dit daarom toch een terroristische aanslag zijn, dan betekent dat een shift in de tactiek van de Uyghuren. Mogelijk met hulp van de andere, meer bedreven, internationale terroristische organisaties.

Desalniettemin ga ik er toch vanuit het dat het een ongeluk is.
pi_137525993
Misschien waren de piloten of was één piloot degene die het toestel heeft laten neerstorten. Niet zo lang geleden was bij een crash ook de piloot de dader.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-expres-neerstorten/
  zaterdag 8 maart 2014 @ 21:39:54 #297
132605 kawotski
Il Dottore
pi_137526671
Ik doe een wilde gok en denk dat het er toch op neer gaat komen op ongeveer dezelfde situatie als de Air France van een tijdje terug. Piloten komen in een onbekende situatie en zorgen er helaas voor dat het toestel de oceaan in duikt. De black box zal het gaan uitwijzen uiteraard maar het zal me niks verbazen.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_137527030
Wat een bizarre gebeurtenis is dit :{. Maleisië lijkt me niet de broedplaats voor grootse terroristische aanslagen, op wat gerommel op Borneo na. Een Chinese aanslag lijkt me ook niet likely, eigenlijk. Maar dan moet er wel heel snel iets heel serieus fout zijn gegaan, als er geen enkel signaal meer is opgevangen vanaf dat toestel. Gadverdamme, naar verhaal.

Ik heb van de zomer overigens een stuk of 4 keer met Malaysian Airlines gevlogen, tot volle tevredenheid. Hoe staan ze in het algemeen bekend?
  zaterdag 8 maart 2014 @ 21:50:53 #299
132605 kawotski
Il Dottore
pi_137527162
quote:
15s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 21:47 schreef clumsy_clown het volgende:
Wat een bizarre gebeurtenis is dit :{. Maleisië lijkt me niet de broedplaats voor grootse terroristische aanslagen, op wat gerommel op Borneo na. Een Chinese aanslag lijkt me ook niet likely, eigenlijk. Maar dan moet er wel heel snel iets heel serieus fout zijn gegaan, als er geen enkel signaal meer is opgevangen vanaf dat toestel. Gadverdamme, naar verhaal.

Ik heb van de zomer overigens een stuk of 4 keer met Malaysian Airlines gevlogen, tot volle tevredenheid. Hoe staan ze in het algemeen bekend?
In feite zijn ze de nummer 2 beste maatschappij na Singapore Airlines. Ik zou ze kiezen zonder twijfel, dat dit gebeurt met een 777 en ook nog van MH komt voor mij als donderslag bij heldere hemel.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_137527197
Malaysian Airlines heeft geloof ik best een goede reputatie, een aanslag bah je moet er niet aan denken.
Aanslag door de Uighuren met een niet Chinese airline én niet boven Chinees grondgebied lijkt me stug
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')