abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138731705
Paastaartje! :)

Edit: vergeten erbij te zetten waar het uit op is gebouwd! Een choco/hazelnoten biscuit met pralinémousse, 2 kleine cakejes voor de wangen en overgoten met ganache. De overige decoratie is melkchocolade en witte chocolade.

http://www.dutchiebaking.com
pi_138734825
Wat leuk!
pi_138735199
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 11:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Er zijn recepten waarbij de luchtigheid komt van stijfgeklopt eiwit. Flourless chocolate cake is daar een van, maar er zijn er nog veel meer
Dankje. Dat klinkt super. Ga ik proberen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_138735429
Wat een leuke paastaart :D

Heeft iemand misschien een idee of recept voor iets wat op een wat lagere oventemperatuur gebakken kan worden? Ik heb op het moment alleen een oven ter beschikking die maximaal een graad of 155 wordt.
Gewoon zandkoekjes of kokosmakronen bakken lukt wel met wat geduld, maar dat wordt ook zo saai ;)
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 10 april 2014 @ 19:18:37 #275
39237 crew  H_T
2733
pi_138736546
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:47 schreef Mry het volgende:
Wat een leuke paastaart :D

Heeft iemand misschien een idee of recept voor iets wat op een wat lagere oventemperatuur gebakken kan worden? Ik heb op het moment alleen een oven ter beschikking die maximaal een graad of 155 wordt.
Gewoon zandkoekjes of kokosmakronen bakken lukt wel met wat geduld, maar dat wordt ook zo saai ;)
Meringues ^O^ Die moeten juist bij lage temperatuur, en je hebt er bijna niks voor nodig. Nadeel: het duurt lang.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_138736984
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 19:18 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Meringues ^O^ Die moeten juist bij lage temperatuur, en je hebt er bijna niks voor nodig. Nadeel: het duurt lang.
Dankjewel!
Dat het even duurt om te maken is geen probleem :)
pi_138757305
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:47 schreef Mry het volgende:

Heeft iemand misschien een idee of recept voor iets wat op een wat lagere oventemperatuur gebakken kan worden?
Misschien is mokkaschuimgebak ook een idee? :)
http://www.dutchiebaking.com
pi_138764590
Vandaag aan het maken:
-boterkoek met gember (80 blokjes)
-chocolate chip cookies met witte chocola en zelfgemaakte caramel (50 stuks)
-kardemommopjes (ze vielen in de smaak) (200 stuks)

Voor een evenement morgen. :D
  vrijdag 11 april 2014 @ 16:24:50 #279
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138767407
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 14:51 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag aan het maken:
-boterkoek met gember (80 blokjes)
-chocolate chip cookies met witte chocola en zelfgemaakte caramel (50 stuks)
-kardemommopjes (ze vielen in de smaak) (200 stuks)

Voor een evenement morgen. :D
Ik vind die Kardemom koekjes zo interessant dat ik op zoek ben gegaan naar een recept. Klinkt dit een beetje OK in jouw oren (als expert zijnde ;) )
http://www.thespicehouse.com/recipes/rich-cardamom-cookies-recipe
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_138767743
Ze staan gewoon eerder in dit topic hè? :D Ik zal het even opzoeken.

Edit: maar dat recept wat jij post is vast ook heerlijk. :)
pi_138767806
http://keukengeheim.net/2(...)cept-kardemommopjes/

Ik heb zelf wat meer kardemom toegevoegd dan waar het recept om vraagt, zo'n 25-50% meer.
pi_138769133
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 10:59 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Misschien is mokkaschuimgebak ook een idee? :)
Ik heb nog nooit zoiets gegeten maar het ziet er lekker uit, bedankt voor het idee :)
  Moderator vrijdag 11 april 2014 @ 17:17:29 #283
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138769207
-laat maar ik lees verkeerd :P -
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_138780339
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2014 22:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ja, prachtig :Y)

En is het recept ook in het portugees ? of volgt het linkje nog?
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2014 22:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Ja, prachtig :Y)

En is het recept ook in het portugees ? of volgt het linkje nog?
Het recept is in het portugees maar ik kan het wel even snel vertalen. Wel even zonder het zelfgemaakte bladerdeeg want dan wordt het wel heel veel werk. Je kunt dus ook een deel van de melk vervangen door room als je dat lekker vindt.

600g bladerdeeg
500ml volle melk
1 citroenschil (ze gebruiken gewoon de hele schil, niks geen 'er mag geen wit aanzitten' gedoe)
1 kaneelstokje
60g bloem
500g suiker
250ml water
7 dooiers (ik deed er zes, het is niet zo kritisch deze hoeveelheid)

Vulling:
- Maak een papje met de bloem en een klein beetje melk
- Kook de rest van de melk met de hele citroenschil en het kaneelstokje
- Doe het bloempapje erbij en roer goed tot het weer kookt, dan van het vuur af
- Kook ondertussen de suiker en het water
- Zodra het kookt, drie minuten hard laten koken
- In een dun straaltje al roerende bij de melkpap doen
- Door een zeef halen, want er zitten ALTIJD klontjes in. Die zijn trouwens lekker om lekker op te lepelen ;). De citroenschil en kaneelstokje hebben nu hun werk gedaan.
- Af laten koelen tot kamertemperatuur of lauwwarm

Pasteitjes (tijdens afkoelen creme):
- Rol het bladerdeeg op en snijd het in plakken van 1.5 cm dik (spiraal/rolletjes dus). In sommige supermarkten verkopen ze bladerdeeg in zo'n handige rol, alleen daar zit wel papier tussen, dus eerst ontrollen en dan weer oprollen zonder papier. Hoe je het met van die losse velletjes zou moeten doen weet ik niet...
- Doe in ingevette cupcake tin of pastei vormpjes
- Druk met je vingers in het midden, en dan langzaam steeds meer naar de buitenkant om een kopje te vormen. Vereist oefening, die van mij waren eigenlijk wat te dik. Even in de koelkast leggen en daarna verder gaan kan helpen.

- Oven voorverwarmen op 250 graden (!)
- Splits nu de 7 eieren (ik heb het eiwit voor later bewaard), en doe de dooiers bij de creme. Goed roeren
- Vul de pasteitjes met de creme. Bij mij was de creme nogal dun, maar het eindresultaat was prima.
- 17-20 minuten op 250 graden afbakken. De laatste paar minuten kun je ze naar bovenin de oven verplaatsen voor meer caramellisering.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_138780596
Nu ik wat meer recepten lees wordt het toch ook vaak gedaan met een custard van room en ei, zonder de melkpap, en ook zonder kaneel/citroen. Misschien verschilt het recept per regio of per persoon of zo.

Beide is het lekker ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_138789458
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 22:23 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

[..]

Het recept is in het portugees maar ik kan het wel even snel vertalen. Wel even zonder het zelfgemaakte bladerdeeg want dan wordt het wel heel veel werk. Je kunt dus ook een deel van de melk vervangen door room als je dat lekker vindt.

600g bladerdeeg
500ml volle melk
1 citroenschil (ze gebruiken gewoon de hele schil, niks geen 'er mag geen wit aanzitten' gedoe)
1 kaneelstokje
60g bloem
500g suiker
250ml water
7 dooiers (ik deed er zes, het is niet zo kritisch deze hoeveelheid)

Vulling:
- Maak een papje met de bloem en een klein beetje melk
- Kook de rest van de melk met de hele citroenschil en het kaneelstokje
- Doe het bloempapje erbij en roer goed tot het weer kookt, dan van het vuur af
- Kook ondertussen de suiker en het water
- Zodra het kookt, drie minuten hard laten koken
- In een dun straaltje al roerende bij de melkpap doen
- Door een zeef halen, want er zitten ALTIJD klontjes in. Die zijn trouwens lekker om lekker op te lepelen ;). De citroenschil en kaneelstokje hebben nu hun werk gedaan.
- Af laten koelen tot kamertemperatuur of lauwwarm

Pasteitjes (tijdens afkoelen creme):
- Rol het bladerdeeg op en snijd het in plakken van 1.5 cm dik (spiraal/rolletjes dus). In sommige supermarkten verkopen ze bladerdeeg in zo'n handige rol, alleen daar zit wel papier tussen, dus eerst ontrollen en dan weer oprollen zonder papier. Hoe je het met van die losse velletjes zou moeten doen weet ik niet...
- Doe in ingevette cupcake tin of pastei vormpjes
- Druk met je vingers in het midden, en dan langzaam steeds meer naar de buitenkant om een kopje te vormen. Vereist oefening, die van mij waren eigenlijk wat te dik. Even in de koelkast leggen en daarna verder gaan kan helpen.

- Oven voorverwarmen op 250 graden (!)
- Splits nu de 7 eieren (ik heb het eiwit voor later bewaard), en doe de dooiers bij de creme. Goed roeren
- Vul de pasteitjes met de creme. Bij mij was de creme nogal dun, maar het eindresultaat was prima.
- 17-20 minuten op 250 graden afbakken. De laatste paar minuten kun je ze naar bovenin de oven verplaatsen voor meer caramellisering.
Hartstikke bedankt voor het uitschrijven! ^O^

Ik ga dit binnenkort zeker proberen :Y
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 12 april 2014 @ 22:06:15 #287
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138807868
Ugh.... Ik wilde een taart gaan maken van laagjes cake. Nu ben ik erachter gekomen dat de warmte verdeling in mijn oven wel heel erg slecht is. Achterin bij de ventilator is het veel warmer dan voorin. Taart mislukt :(
We hebben mijn oude gasoven (we wonen nu 2 jaar samen maar ik heb m al die tijd bewaard) nog staan en gaan nu kijken of we die kunnen plaatsen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_138808368
Als je een grote, zware pan hebt (liefst gietijzer) kun je dit compenseren. Je bakt dingen dan in die pan, die je eerst goed heet hebt laten worden. Je hebt dan een oven in een oven en je maakt gebruik van de stralingswarmte van de pan. En die is wel gelijkmatig. Moet de pan wel groot genoeg zijn voor je baksel.
  zaterdag 12 april 2014 @ 22:23:01 #289
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138808453
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:20 schreef Isegrim het volgende:
Als je een grote, zware pan hebt (liefst gietijzer) kun je dit compenseren. Je bakt dingen dan in die pan, die je eerst goed heet hebt laten worden. Je hebt dan een oven in een oven en je maakt gebruik van de stralingswarmte van de pan. En die is wel gelijkmatig. Moet de pan wel groot genoeg zijn voor je baksel.
Goeie tip dit!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138808506
Zo bakken wij ons desembrood. :)
pi_138808584
Eventueel kun je de pan af en toe draaien. Bij een heteluchtoven is dat soms nodig, dan komt al die hitte van één kant af.
  zaterdag 12 april 2014 @ 23:19:05 #292
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138810162
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:20 schreef Isegrim het volgende:
ik heb verschillende formaten gietijzeren (braad)pannen. Thnx!
Zonder deksel erop neem ik aan?
pi_138810630
Nee, juist met deksel. Nou ja, hangt er wel vanaf wat je maakt. Brood doen wij bv deels met (steamer-effect) en deels zonder (knapperige korst).
pi_138811079
Sirdanlilot _O_ obrigada

De eerstvolgende keer als ik bak, dan worden het deze écht portugese.
Het bladerdeeg op een rol (Jumbo) heb ik al in huis. w/
  Moderator zaterdag 12 april 2014 @ 23:47:27 #295
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138811133
Bladerdeeg op rol :? Wat zit daar wel niet voor zooi in? Margarine zeker?
Als het dan toch gekocht moet zijn neem de roomboterbladerdeeg van de Aldi of die van Koopmans (beiden diepvries), dat lijkt er nog een béétje op.
pi_138811213
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 23:47 schreef djkoelkast het volgende:
Als het dan toch gekocht moet zijn neem de roomboterbladerdeeg van de Aldi of die van Koopmans (beiden diepvries), dat lijkt er nog een béétje op.
Oh ja, :? ik kijk morgen wel naar de ingrediënten. w/
  Moderator zaterdag 12 april 2014 @ 23:51:11 #297
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138811260
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 23:49 schreef AnneX het volgende:

[..]

Oh ja, :? ik kijk morgen wel naar de ingrediënten. w/
Ik heb wat gezocht er zit in elk geval geen gehard vet in, dus dat scheelt alweer, maar ik vind het persoonlijk altijd zo smakeloos als er geen boter in zit en nog veel liever maak ik het zelf, maar ik snap ook dat je daar niet altijd tijd voor hebt ;)
pi_138811266
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 23:47 schreef djkoelkast het volgende:
Ik ken die van Jumbo, volgens mij is dat gewoon echt roomboterbladerdeeg hoor.
  Moderator zaterdag 12 april 2014 @ 23:53:26 #299
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138811344
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 23:51 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ken die van Jumbo, volgens mij is dat gewoon echt roomboterbladerdeeg hoor.
Ik heb bij Jumbo alleen die rollen Tante Fanny gezien, die zijn veganistisch dus daar zit zeker geen boter in :P
pi_138811502
Haha, iedereen op zoek...het is inderdaad tante Fanny.
En als ik een nieuw product koop, kijk ik altijd wel op de ingrediënten
Ijjst.
http://www.tantefanny.nl/mijn-deegsoorten/deeg/vers-bladerdeeg/
Het gemak woog op tegen de margarine, en verdere beschrijving klonk ook wel positief.
Het is errug lang geleden dat ikzelf bladerdeeg heb gerold.

Hier in huis wordt verder altijd roomboter gebruikt of olijfolie / zonnebloem etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')