abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137400584

quote:
Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne

- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.

- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.

- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.

- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.

- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.

- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.

- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.

- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.

- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.

- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.

- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.

- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.

- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.

- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.

- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.

- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.

- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.

- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.

- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.

- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.
Live blog van FOK! met links naar vorige dagen
Live blog van het NRC
Live blog van RT
  Overall beste user 2022 dinsdag 4 maart 2014 @ 23:13:44 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_137400741
Om in Rusland de baas te worden moet je echt een ras poetin zijn.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_137400835
raspatat
pindazakje
pi_137400863
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:16 schreef Hyaenidae het volgende:
raspatat
nog steeds patat vs friet gevecht hebben in 2014 :')
pi_137400898
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:07 schreef sp3c het volgende:
dat de term internationaal gezien weinig waarde heeft maakt het niet meer of minder van toepassing

sommige oorlogsschepen zijn foeilelijk, geen hond die het wat kan schelen maar dat maakt ze nog niet mooi

kerry is hier hypocriet, dat tast zijn geloofwaardigheid aan
Kerry is niet hypocriet want hij gelooft niet wat hij zegt. Dát is nou precies het verschil tussen hypocriet zijn en een ogenschijnlijke hypocriete opmerking de wereld in slingeren. (Ogenschijnlijk omdat het strikt genomen geen hypocrisie betreft omdat het twee specifiek verschillende daden betreft). Dat hij hierin faalt is natuurlijk duidelijk. Zoals ik al zei, Rusland zit wat dit betreft in een betere positie tov de mening vd wereldbevolking die in dit spelletje trapt.
Een meer dringende vraag is of Kerry gelijk heeft (ongeacht namens wie hij spreekt). Is Rusland werkelijk een land binnen gevallen? Is het een gevaar voor de soevereiniteit van Oekraïne? Alleen als je het zo bekijkt kan je een waardevolle mening vormen over het handelen van Rusland, dus zonder het af te spiegelen tegenover het voorgaande Amerikaanse beleid. Ga je in deze retoriek mee dan accepteer je dat Rusland het idee dat Amerika een precedent heeft geschept door Irak binnen te vallen, mag gebruiken.
pi_137400908
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:16 schreef vigen98 het volgende:

[..]

nog steeds patat vs friet gevecht hebben in 2014 :')
Nee hoor. Het is inmiddels allang bewezen dat het friet is, geen discussie meer mogelijk.
pindazakje
  Moderator dinsdag 4 maart 2014 @ 23:17:57 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_137400914
haha
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_137401072
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:07 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je installeert in principe eerst een aan jou gezinde dictator (of die moet er al zitten) maar wanneer deze bijdehand gaat worden (of macht verliest) zorg je inderdaad voor (door jou gecontroleerde) chaos. Overigens is het misschien wel interessant om te vermelden dat geen één Amerikaans bedrijf een oliedeal heeft in de grootste velden van Irak. Het zijn voornamelijk Europese (GB en FR) bedrijven. En één Chinese dacht ik.
http://content.time.com/time/world/article/0,8599,1948787,00.html

Vooral China juist. En ook Rusland, GB en Frankrijk.

China en Rusland haalde na de interventie in Libië ook de grootste oliecontracten binnen.
Incelfrikandel
  Moderator dinsdag 4 maart 2014 @ 23:26:09 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_137401262
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:17 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Kerry is niet hypocriet want hij gelooft niet wat hij zegt. Dát is nou precies het verschil tussen hypocriet zijn en een ogenschijnlijke hypocriete opmerking de wereld in slingeren. (Ogenschijnlijk omdat het strikt genomen geen hypocrisie betreft omdat het twee specifiek verschillende daden betreft). Dat hij hierin faalt is natuurlijk duidelijk. Zoals ik al zei, Rusland zit wat dit betreft in een betere positie tov de mening vd wereldbevolking die in dit spelletje trapt.
Een meer dringende vraag is of Kerry gelijk heeft (ongeacht namens wie hij spreekt). Is Rusland werkelijk een land binnen gevallen? Is het een gevaar voor de soevereiniteit van Oekraïne? Alleen als je het zo bekijkt kan je een waardevolle mening vormen over het handelen van Rusland, dus zonder het af te spiegelen tegenover het voorgaande Amerikaanse beleid. Ga je in deze retoriek mee dan accepteer je dat Rusland het idee dat Amerika een precedent heeft geschept door Irak binnen te vallen, mag gebruiken.
maar dat accepteer ik dan ook

ik snap prima dat rusland tegen kerry zegt 'ja dagjan als de us of a het mag en de eu het mag en frankrijk het mag dan mogen wij het ook'

hell als de belgen of de surinamers hun nederlandse minderheid gaan lopen dissendan verwacht ik van nederland op een gegeven moment ook actie

theoretisch gezien dan he, ik heb nog niet besloten voor wie ik ben hier
  Overall beste user 2022 dinsdag 4 maart 2014 @ 23:30:54 #10
3928 Ulx
pi_137401485
Ik heb troepen van de pro-russische regering in Kiev iets van 80 mensen zien doodschieten. Ik heb troepen van de nieuwe regering dat nog niet zien doen. Wat ik wel zie is dat de supporters van de oude regering aardig dreigend doen met soldaten en oorlogsschepen en meer van dat fraais.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator dinsdag 4 maart 2014 @ 23:31:58 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_137401521
anders gezegd

ik was voor de oorlog in irak en voor de afscheiding van kosovo, daarmee accepteerde ik dat daar ook nadelige gevolgen aan zouden zitten zoals nu op de krim en eerder in georgie en ik ben stomverbaasd dat de bosnische serviers nog bosniers zijn
  dinsdag 4 maart 2014 @ 23:36:31 #12
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_137401707
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:21 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

China en Rusland haalde na de interventie in Libië ook de grootste oliecontracten binnen.
Wel werd de olie gelijk na de invasie weer in dollars verhandeld in plaats van euro's, er is geen goede reden om dat te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SadPanda op 04-03-2014 23:41:41 ]
Anti-Turkije
pi_137401740
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:30 schreef Ulx het volgende:
Ik heb troepen van de pro-russische regering in Kiev iets van 80 mensen zien doodschieten. Ik heb troepen van de nieuwe regering dat nog niet zien doen. Wat ik wel zie is dat de supporters van de oude regering aardig dreigend doen met soldaten en oorlogsschepen en meer van dat fraais.
Gelukkig zijn woorden geen daden, en gaat dit uiteindelijk allemaal met een sisser aflopen.
pi_137401815
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:36 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Wel werd de olie gelijk na de invasie weer in dollars in plaat van euro's, er is geen goede reden om dat te doen.
De waarschijnlijke reden. De handel in olie via dollars is de enige reden dat de dollar nog niet geklapt is. Niet dat iemand zou moeten willen dat de dollar klapt
pi_137401852
De dollar is allang geklapt 1 dollar uit 1925 is nu nog maar 10 cent waard.
  dinsdag 4 maart 2014 @ 23:45:48 #16
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_137402007
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:40 schreef arjan1112 het volgende:
De dollar is allang geklapt 1 dollar uit 1925 is nu nog maar 10 cent waard.
So what, als je loon inmiddels vertienvoudigd is, draai je break even. Lees eens wat over inflatie.
pi_137402055
Als reacties op deze dreigingen liet het Kremlin vandaag weten zelf ook met sancties te kunnen komen. Rusland zou de dollar als reservemunt kunnen laten vallen, en stoppen met het aflossen van schulden bij Amerikaanse banken.
http://www.volkskrant.nl/(...)-Europese-Unie.dhtml
-
pi_137402093
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:26 schreef sp3c het volgende:
maar dat accepteer ik dan ook
^O^
pi_137402101
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:21 schreef Frikandelbroodje het volgende:

Ow, dat is wel bijzonder interessant o.O
pi_137402102
Kerry heeft een kaarsje neergezet. *;
pi_137402243
''Als het zover komt en sancties worden opgelegd, zal dit Rusland meer pijn doen dan de EU, zegt de Duitse economisch expert Georg Zachmann vandaag in de Volkskrant. 'Want Rusland kan zijn gas nauwelijks elders kwijt, het kan hun 3 procent van hun bruto nationaal product kosten. Voor Europa zijn de gevolgen veel beperkter, zeker op korte termijn. Door de zachte winter is er voldoende gasvoorraad opgebouwd.'

Rusland ziet dat zelf niet zo. Sergej Glazyev, een adviseur van het Kremlin, zei vanochtend: 'Wij hebben uitstekende economische en handelsrelaties met onze partners in het oosten en het zuiden, en wij zullen een manier vinden om onze financiële afhankelijkheid van de VS tot niets te reduceren. We zullen uiteindelijk van de sancties profiteren.'

Een sanctie die Rusland wel pijn zal doen is het opschorten van de versoepeling van de visumplicht. Visumvrij naar de Europese Unie reizen is namelijk een langgekoesterde wens van Rusland. Er word al jaren over gesproken tussen de EU en Rusland, maar er zit geen schot in de zaak.''
  Overall beste user 2022 dinsdag 4 maart 2014 @ 23:54:07 #22
3928 Ulx
pi_137402298
Ow ja. Die visumplicht. Je zal maar in Kaliningrad Oblast wonen en met de trein naar St Peterburg willen of zo. Dan kom je over EU gebied.....
  Overall beste user 2022 dinsdag 4 maart 2014 @ 23:55:03 #23
3928 Ulx
pi_137402322
En omgekeerd ook natuurlijk.... Nou ja, historisch is het natuurlijk eigenlijk ook niet russisch.
pi_137402399
in 1920 was 65% van de mensen die daar wonen Duits, vandaag 0,3% ofzo
pi_137402401
Gewoon vrachtwagens vol Vodka geven aan de burgers van Rusland, en door het gehele land het lied "op de bakfiets naar Tirol van zanger Rinus" afspelen.

Wanneer vrijwel elke Rus dan dronken meezingt met dit lied, kunnen "wij" dat land kapot maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')